אתגר דו שבועי - מחשב מסלול מחדש

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כולם היו שם, הילדים של רחלי, וחני, איציק, ותמר. משתובבים סביבה, צוחקים, היא ישובה על הספה, יעל עליה, מקשקשת בשפה תינוקית מילים לא ברורות.
אוירה טובה, של נחת, ורגוע ושליו על הלב.

פתאם משום מקום מגיחה ילדה משונה, עור כהה, שיניים צחורות שגורמות לשילוב צבעים מוזר, ותלתלים תלתלים, קטנים וסבוכים, שיוצרים כמין רעמה לא טבעית לפנים הקטנות.

לא מספיקה להבין מה קורה, ומכל הכיוונים צצים ילדים וילדות קטנים, זהים לילדונת כאילו מישהו הדפיס אותה בתלת מימד, ושחרר את כל השכפולים בחדר מסביב.

הם מתקרבים אליה, יוצרים סביבה מעגל חונק, מחייכים חיוך שמזכיר לה פתאם את חיים שלה, וקוראים ביחד בקול תמים "סבתא!"

היא רוצה להגיד להם בנעימות שהם טועים, היא סבתא של שאר הילדים, לא שלהם, אבל לא מצליחה לשחרר את המילים, והם כבר מתקרבים וכמעט נוגעים לה בפנים, והיא רוצה לצעוק, אבל במקום זה היא מתעוררת שטופת זיעה.

כמה שניות לוקח לה להיזכר באירועי אמש, והמחנק מהחלום חוזר להתנחל לה בגרון.


אתמול בערב חיים נכנס הביתה, זורק שלום גדול לחלל הבית, והולך ישר לחדר שלו.

אהבה גדולה וחמלה מתערבבות בה, בן שלושים ושבע הילד שלה, ועדין ממתין ומייחל להקים בית, רב חבריו כבר המשיכו הלאה, והוא עדין מחכה. אי אלוקים, מתי כבר יגיע גם הזמן שלו.
האחיות והאח שתחתיו כבר מטופלים בילדים שלהם, ורק הוא והחיוך הנצחי שלו חוזרים כל יום הביתה לישון, וגורמים לה לכמוה בלי סוף לתוך הכרית.

"אמא?"

היא מתנערת, מחייכת אליו.

"רציתי לספר לך משהו, משמח"

הלב שלה מתחיל לדפוק מהר, מהר.

"הרב של השכונה הציע לי מישהי מיוחדת, הוא ברר עליה לאורך ולרוחב, מכיר מצוין את המשפחה, התידדו, ומארחים אותם הרבה בשבתות, ואממ כבר נפגשנו פעמיים, ואם הכל ימשיך כמו עד עכשיו, אז בעז"ה אוטוטו---"

"מה, מי, זאת אומרת איך, איפה היא?"

היא מבולבלת, לא מאמינה, מליוני מחשבות רצות בשניה, ואין סוף שאלות נאבקות אחת עם השניה, מי תפרוף החוצה ראשונה.
הדפיקות בלב מסתדרות לקצב סוער, והבום בום שלהן, נשמע לה כמו ליווי קצבי ורועש למנגינה ששוטפת לה בבת אחת את הראש,
'זהה היוםם עשה ה' נגילה ונשמחה בווו'
כל התפילות, הסגולות, ההשתדלויות, האכזבות של שנים ארוכות ומייאשות מתרכזות בשניה הזאת. מרחפות בחלל.

"היא מיוחדת אמא, עדינה, מידות שאין דברים כאלה, יראת שמים, הרגשתי בפעמיים שפגשתי אותה שכל הציפיות והרצונות שלי מתגשמים וקמים לי מול העיניים.
את תאהבי אותה."

הוא ממשיך לספר ולשתף אותה, והלב הולך ומתרחב ומתרחב כדי להכיל את כל השמחה שנחתה עליו בבת אחת.

"הי אז מה השם שלה", את הפרט הכי חשוב היא פספסה.

"אסנקו"

?

"אסנקו, אמא, ככה קוראים לה"

משתנק פתאם, קם לקחת כוס מים.

"אסנקו? "מגלגלת את המילה, "איזה מין שם זה? מענין ממש, בטח על שם סבתא של סבתא שנהרגה בטבח כלשהוא באחת מעיירות אירופה? מה המקור למילה הזאת? מענין מאד"
"סבתא שלה נפטרה קצת אחרי שברחו מאתיופיה ,אמא."

???

אתיופיה?

משהו פה לא ברור לה, ולא זורם, והסבלנות שלה פתאם שואפת לכלום ממש.

"אתה יכול להסביר את עצמך נורמלי?"

"היא כהת עור, וההורים שלה עלו מאתיופיה בתור ילדים".

בכל מה שקרה אח"כ אין לה כח להיזכר, רק זוכרת שכמו שתמיד קורה לה בזמני מצוקה, מהר מאד היא החלה לירות משפטים חסרי קשר מסוים בניהם, ובלי שום סינון, טענה שמי אמר שהיא בכלל יהודיה, הוא ענה שעברה גיור לחומרה, היא התפחלצה, גם כהת עור, גם גיורת! אמרה שלא מענין אותה, שיעשו את הוורט בחושך ככה לא יראו את הצבע שלה ולאן היא שייכת, את החתונה יעשו באוסטרליה, שם אין להם מכרים שיכולים לזהות, ואח"כ מצידה יגורו בהונלולו, ומי התיר לו בכלל להרוס ולהחתים את השם של המשפחה, ומי ירצה להתחתן עם הילדים של רחלי ואיציק כשיש להם דודה אתיופית,, אתיופית!

ולא לרגע הזה היא השקיעה את כל התפילות עד עכשיו.

והילד התמים שלה, לא מצליח להבין שהיום עם האמת לבד אי אפשר לחיות, בשביל לשרוד את העולם אתה חייב להתאים את עצמך למה שמתאים, ומתקבל על הדעת של החברה בה אתה חי, וחוץ מזה הוא חורץ לעצמו את הגורל, כי חוץ ממנו אין עוד משוגעים, שמוכנים לעשות צעד שכזה, אז עם הילדים שלו, אף אחד לא יתנדב להתחתן...

עכשיו היא קצת מתביישת בפליטות שלה, איבוד השליטה הזה לא היה יעיל לאף אחד.

על חלק הוא שתק, על החלק האחר ענה לה בנחת, וזה הרתיח אותה יותר, לא היתה פנויה לראות את הכאב שצרח לו מהעיניים.

הוא רוצה להקים בית, חשב על זה הרבה, הסכים לנסות, אישית אין לו בעיה עם זה, אף פעם לא היה בחור של כללים, תאר לעצמו שזה יפריע קצת למסביב, מבין את הצד שלה, אבל זה החיים שלו, לכאן או לכאן, הוא כבר לא בן עשרים, ומי אמר שתהיה לו עוד הזדמנות, וחכמה גדולה שכל אלו שלא נעים לה מהם, ממשיכים את החיים שלהם עצמם בטוב ובנעימים, נראה אותם במצב שלו, והוא קיבל את ברכת הרב לצעד הזה, חשב שבכל אופן היא תצליח לשמוח איתו.

אח"כ הוא יצא מהבית, והיא הלכה לחדר, לקחה שני אופטלגין וקיוותה שהשינה תגאל אותה לזמן מה.

ועכשיו היא קמה, ולמועקה הלוחצת מצטרפות נקיפות מצפון מייסרות.

רואה מכתב על השידה, מחוץ לקיפול רשום, לאמא שלי, בכתב יד עגול וגדול, של הילד הכי יקר בעולם.

ושוב אהבה וחמלה מתערבבים אצלה, היא תתקשר אליו עכשיו, תגיד לו שהיא אוהבת, תנסה לרכך.

היא כמובן לא תסכים לצעד הזה, זה לא מקובל, לא הגיוני, לא שפוי ולא נורמלי משום כיוון, רק לדמיין את מבטי השכנים וצקצוקי הדודות, היא מצטמררת, בלתי אפשרי מבחינתה. אבל היא תדבר ותבהיר לו את זה בצורה יותר רגועה וברורה, בצורה שהוא יבין, ויקלוט את כל הבעייתיות והניואנסים מסביב.

והיא תמשיך להתפלל חזק בכל הכח, שמהר ובקרוב ממש תזדמן לו הבחורה שתגרום לה רק הערכה וכבוד מהחברה ממנה הם חלק.
 
נערך לאחרונה ב:

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
מחשב מסלול מחדש/הכל מתהפך

בני הזוג רבקה ונפתלי, כמו כל זוג ליטאי רגיל מכובד בגילם, יושבים על ספסל התחנה ומחכים לקו שישים וארבע שיביאם אל פסגת אולמי גבעת שאול, ליעד הנכסף: חתונת מקורביהם משפחת מרקוביץ' המעטירה, היא מאובזרת עם פאה קצרה, מעט גוונים ובגד שחור אלגנטי. הוא עטוי חליפה קצרה, עניבה מכובדת, וכובע קניטש'. ידו מחזיקה ב"מסכת שבת" במהדורת "עוז והדר" סך הכול הרושם הכללי טוב ויפה, רק האוטובוס המתעכב מפריע לתפאורה המושלמת. שוב מתקיימת הפגנה בירמיהו. והלחץ קצת גובר ברמיזה בלבד ובשקט, מצד עזרת הנשים נמסר כי צריך להגיע לחופה בזמן ולא נעים. והקנאים האלו מה יהיה איתם,מה יהיה?.
והוא לוחש לעצמו כמו מתוך הספר: "כשיש מניעות אזי יש עניין שהכול יתהפך לטובה". היא מקווצת את גבותיה: "מה זה מה שלמדת שם עכשיו"? הוא מפטיר לעומתה בטון של חושוב: לא כלום! באמת לא חשוב.

וכששבת קודש האהובה נכנסת עם המלאכים והאורחים החשובים, נכנסים איתה כל ימי השבוע החודש והשנה. ובבית הרב נפתלי הליטבעק המתנגד המתמיד מתרחשת סערה חורפית, ולאשתו החרוצה שעמלה וטרחה לשמחה הזו כל החדשים האחרונים נחמצת התקווה, כי שוב כבה האור בתזמון בלתי מוצלח: נפל הגנראטור, ויש לעובדה זו השלכות מרות כי השבת לא יאכלו בהדר הראוי מעדנים ובוודאי לא ישתו ממתקים, רק אוכלים את הלב למנה ראשונה, עיקרית ואחרונה. וכך יצאו כדי אכילת בשרי בשבת.

וכשכל הבתים מתמלאים חם כשבחוץ הקור מצמרר ויש אוכל מהביל, והזמירות נשפכות כיין וממלאות את הרחובות בשמחה ועליצות.
אצל נפתלי בבית סוערות הרוחות: הדאגות, הבושות והעצבות, מילאו את בני השבט והשרו עננה על האורחים, השבת היא שבת שהשמחה אמורה לשרות במעונם אך מצבם רחוק מהשמחה כרחוק אנטרקטיקה מאפריקה או העשיר מהעשירון העליון מהדלפון במערות הקבצנים. אף אחד לא מעיז לפתוח את פיו וכולם רועדים מקור ויושבים בחושך כעדת הקראים. או כבליל ט' באב, למהדרין.

ורק אצל נפתלי הולך שמח ואף אחד עוד לא יודע.

וככה נוגסים כל בני המשפחה את האוכל הקר,רק בכדי לצאת ידי חובה כשחצי,אם לא רוב הבטל בשישים מהתיאבון חמק ועימו אחרוני האורחים, ופתאום באקורד מפתיע, פרץ ר' נפתלי, ראש המשפחה השקט והביישן, בזמירות המוכרות. תחילה הוא שר בשקט ובנחת כהרגלו : "קה ריבון עולם ועלמיא..."

אך כשהגיע לבית: "רַבְרְבִין עוֹבָדָךְ וְתַקִּיפִין /מַכִּיךְ רָמַיָּא זַקִּיף כְּפִיפִין
לוּ יְחִי גְבַר שְׁנִין אַלְפִין /לָא יֵעוּל גְּבוּרְתָּךְ בְּחוּשְׁבְּנַיָּא" נתעלה על עצמו ועל קולו המופנם ושלא כהרגלו, כשנראה שהגיע לשיא-לפסגה, שר סופרן כסולן יחיד במקהלה, עם מילים משלו:

"ילדי היקרים, אשתי היקרה, שומעים אתם? הביאור העמוק בזמירות הוא:
שאם בן אדם יחיה כמה אלפים של שנים הוא לא יכול לחשבן אפילו חשבון אחד מחשבונותיו של הקב"ה! והבן אדם הפשוט הזה הנמשל אלינו מנסה את הכול להבין, כשאי אפשר לו להבין, אפילו חשבון אחד של הקב"ה,
רבותי!, מה אנחנו מבינים בחשבונות ובדיני שמים?!ואז פרץ הזיקוק בקולו ובדמותו, גורם לרעידת אדמה בקהל,כשמתגלה טפח וטפחיים מהניצוץ המסתורי והפנימי שפתאום התגלה אצל אבא נפתלי:
"רק חסדי ד' גברו עלינו! ובאמת",פתאום פצח ר' נפתלי בריקוד חסידי נלהב וסוחף: "באמת אין שום ייאוש בעולם כלל!. ומי שמתייאש ומתעסק בדינים ורק מצפצף אמונה וביטחון, הוא לא בעל אמונה אמיתי בבחינת הצדיק!"

ומאליה המשיכה ההופעה החדשה עם שרשרת שירים חסידיים ישנים-חדשים ומילות גרעמן מאוצרותיו ומבית גנזיו של נפתלי,אשר איש לא ידעם:"נור אמונה נור אמונה אין בורא כול העולמים".
שתדעו שזו בחינה שרק האמונה תחזיק אותנו, אנחנו עוד נחיה ונראה ישועות!
ועכשיו כולנו נלמד יחד למה יהודי עצוב? אומר רבנו,תשמעו סוף-סוף דבר תורה אמיתי!, -כי האדם בטוח שמגיע לו הכול :רכב, חבילת נופש בפראג ופינוקים. וכשמגיע אליו קושי, פתאום לוקחים לו משהו משלו, הוא מתמוטט בבכי כמו ילד קטן.
אבל מי שיודע ש..."לא מגיע לי כלום! רק אומר תודה רבה לך ד' יתברך על כל החסד שעשית עימדי". ו"העיקר לא להתייאש כלל!.
וכך רקד לו נפתלי המתנגד בריקוד חסידי חדש. הלוך ילך וירקוד שמח יעלה ויבוא.

-לעומתו ניצבת בוכייה רבקה אשתו,המחשבות כמו רקדו בראשה בהורה קופצני, ואז הלכו קדימה ואחורה בצעד תימני.
מה ארע לו לנפתלי, מה קרה? ריבנו של עולם, אילו בושות! הרי לקחת לנו את כל הטעם בשולחן שבת. נתת שפע עשירות ומניות בקיום מצוות מתוך הדחק ומושגים גבוהים במסירות נפש. ומה עכשיו בחבילת הניסיון?כעת לקחת לנו את אבא נפתלי או לפחות את הדעה הצלולה שלו? ואולי קרה לו משהו גרוע מכך?

ונפתלי כמו הבחין בה ופתאום התעורר מחלום ואמר: רבקה אני צלול לגמרי אלא ש "נפתולי אלוקים נפתלתי עם אלוקים". ובדרכי החדשה הבנתי כי "יש עניין שהכול יתהפך לטובה". ושרק "הכסיל בחושך הולך".

לא שתיתי דבר, בלתי כוס היגון הליטאי ומתוכה ומעומקיה אני אומר לך רבקה, כי מתוק האור ובוערת השלהבת,"אין ברסלב ברנט א פייר", בברסלב בוערת אש, וממנה נתחמם כולנו גם ללא תנאים של רדיאטור, פלטה ותאורה. כי כשיש גנראטור אדיר של אור לנשמה, מי תלוי בחום חיצוני?וממנה יושפע שפע רב לכל העולמות.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אברימי היה מאותם בחורים שתמיד יש להם דעה נחרצת על כל דבר. כשבאחד מלילות החורף המשמימים נסבה השיחה בין חברי החדר על השאלה 'כמה צריך לעזור בבית לאשה', הודיע אברימי באופן שאינו משתמע לשני פנים 'אני לא הולך בשום אופן להוריד פח ולחתל ילדים. זה לא מכובד, ולא מתאים ל'בן תורה' להתעסק עם הדברים הללו. זה ממש מזעזע אותי לראות אברך מכובד, שיודע את כל 'נשים נזיקין' עם כל הרייד, נסחב עם שקית אשפה. איפה כבוד התורה?!'.

יוסי העווה בתגובה את פניו והפטיר 'מה אתה יודע על החיים האמיתיים... נראה אותך...', אבל אברימי היה החלטי מאד. הוא לא הולך להתעסק עם זה. בשביל זה יש פגישות, יש סיכומים, והוא הולך לעמוד במילתו.

אברימי היה מהקטנים במשפחה, ומעולם לא ראה את אביו נוגע בכלי בכיור, או מתעסק עם כביסות, ומה יש לדבר בכלל על הורדת זבל, או ספונג'ה, הס מלהזכיר. אמו ואחיותיו הגדולות היו עושות הכל. כשבילדותו צייץ מדי פעם 'אמא, תלמדי אותי לשטוף כלים' היה מקבל תשובה ברורה 'התפקיד שלך הוא אך ורק ללמוד תויירה. את יתר הדברים תשאיר לנו'.

***

פנינה ישבה בפגישות מוקסמת, מביטה באברימי מרצה בהתלהבות על התפקיד היחיד של הבעל, שהוא ללמוד תורה, ומביע את גודל התפעלותו מאמו שלא נותנת לאביו לעשות כלום בבית, ורק שולחת אותו לבית המדרש. היא הבטיחה נאמנה שבוודאי, אף פעם הוא לא יצטרך להוריד זבל, וגם לא לחתל ילדים. בבית הוריה הומה הילדים היא כבר נהייתה מומחית לענייני טיטולים, והורדת הפח הוא תפקידה הקבוע, עוד מגיל תשע, כשכל השכנים הרגישו ש'היום הבת של כהן הורידה ת'זבל'.

***

החיים היו יפים, באמת. מדי יום המתינה לו ארוחת צהרים מושקעת על השולחן, הוא בירך בכוונה, אכל והחמיא על האוכל הטעים, לסיום בירך ברכה אחרונה, פרש מהשולחן ופנה לנוח. ברור מאליו מי אמור לפנות את כלי האוכל, לנקות ולסדר.

באותו יום, הכל היה נראה כרגיל. ה'חבורה' המוצלחת שהפעימה את חבריו לכולל הרנינה את ליבו, ובדרך הביתה הוא שיחזר בראשו את פרטי ה'מהלך' הגאוני שלו בסוגיא, ובפינה נסתרת בראשו היתה ציפייה לאוכל המשובח שממתין לו על השולחן.

רק כשפתח את דלת הבית הבין שמשהו לא כשורה. הבית לא היה אפוף בריח אוכל מבושל, וגם פנינה לא נראתה לעין. 'אברימי' נשמעה קריאה חלושה מחדר השינה 'זה אתה?'

הוא מיהר לחדר, כדי לגלות את אשתו שרועה על המיטה באפיסת כוחות. לשאלתו הבהולה 'מה קרה?' היא ענתה חלושות 'אני לא מרגישה טוב. לא יודעת מה קרה לי'.

הבשורות הטובות שמילאו את לבם באושר, לא הועילו במיוחד לרמת הסדר והניקיון בבית. פח האשפה התמלא על גדותיו, ופנינה לא היתה מסוגלת להתקרב אליו. לאברימי לא נותרה ברירה, והוא פתח שקית אשפה נוספת, בתקוה שבקרוב 'זה יעבור לה', והיא תחזור להורדת הפח תמידים כסדרם.

זה לא עבר לה. אדרבה, זה רק הלך והחמיר. הוא כבר שכח מה זו ארוחה בשרית ביום חול. ריח העוף דחה אותה. מדי יום היתה מקדמת את פניו בהתנצלות עייפה 'לא היה לי כח להכין לך אוכל, יש לחם וגבינה במקרר, אני מקווה שאתה יודע להכין סנדוויץ".

את הפעם הראשונה בחייו שהוא הוריד זבל, הוא לעולם לא ישכח. בשעה שתיים בלילה, לאחר שווידא שכל האורות בבניינים הסמוכים כבו, הוא הרים בקצה אצבעותיו את השקית מתוך הפח, מחזיק אותה כמה שיותר רחוק מגופו. כשארשת גועל על פניו, משתדל לנשום מתוך האף, עשה את הדרך לצפרדע בהליכה מהירה, כשאת החצי שעה שלאחר מכן בילה ברחיצת ידיו במים וסבון.

שש שנים מאוחר יותר:

אברימי פתח את דלת ביתו, נזהר שלא לשבור כמה משחקים שהיו פזורים באי סדר ברחבי הסלון, חייך לפנינה המותשת שנחה ברפיסות על הספה, נופף לשלום למירי ותמי העסוקות בבובה שבעגלה, הרים את יוסי הקטן שהזדחל לו בין ערימות הכביסה כשהוא קורא בבדיחות 'הו, יש כאן מישהו שתכף הטיטול שלו ממלא את כל הבית!' הוא פנה לחתל אותו, כשעיניו נפגשות בהבנה בעיניה של אשתו.

לפעמים חלומות מתנפצים. וטוב שכך.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
שימו לב, האתגר ננעל אמש בחצות הלילה.

מחכים לשיפוט מאת @אשר שרבר .
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
שוין, צריך להכריע אז ככה.

כולם אהובים כולם ברורים כמעט כולם עונים על האתגר.

היו כאלו שלמרות שמסיפור האתגר נראה היה שנדרש אומץ גודל ושינוי משמעותי זו היתה נראית לי הגזמה. היו שהפוך. היה נדרש אומץ גדול לשינוי, אבל סופר כמו משהו שקרה בלי שום תהליך פנימי.

היו כאלו מוגזמים מידי, וכאלו שלא באמת שינו משהו.

אבל כולם היו סיפורים מרתקים

בסוף בסוף הלכתי עם הלב. ומה שהיה נראה לי הכי קרוב לאתגר.

אתחיל במקום השלישי @nechamizak אהבתי את המקוריות.

במקום השני @פרפר סגול בגלל שאישית אני מאוד אוהב את השינוי הזה בפועל ומקווה שיתפוס.

מקום ראשון

טדד דדדם

@שני זאת אני :)

הסיפור ענה לאתגר היה שם שינוי היה אומץ, למרות שהוא (עדיין) לא נראה לי ריאלי. ובמקביל התמזל מזלה והוא גם אקטואלי, מה שהקל עלי לבחור.

תודה להורי ולמ"ם שהביאונו וכו' בברכה על בעבר והודא/יה לעתיד ויאללה שטו לאתגר של המנצחת.
 

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
שוין, צריך להכריע אז ככה.

כולם אהובים כולם ברורים כמעט כולם עונים על האתגר.

היו כאלו שלמרות שמסיפור האתגר נראה היה שנדרש אומץ גודל ושינוי משמעותי זו היתה נראית לי הגזמה. היו שהפוך. היה נדרש אומץ גדול לשינוי, אבל סופר כמו משהו שקרה בלי שום תהליך פנימי.

היו כאלו מוגזמים מידי, וכאלו שלא באמת שינו משהו.

אבל כולם היו סיפורים מרתקים

בסוף בסוף הלכתי עם הלב. ומה שהיה נראה לי הכי קרוב לאתגר.

אתחיל במקום השלישי @nechamizak אהבתי את המקוריות.

במקום השני @פרפר סגול בגלל שאישית אני מאוד אוהב את השינוי הזה בפועל ומקווה שיתפוס.

מקום ראשון

טדד דדדם

@שני זאת אני :)

הסיפור ענה לאתגר היה שם שינוי היה אומץ, למרות שהוא (עדיין) לא נראה לי ריאלי. ובמקביל התמזל מזלה והוא גם אקטואלי, מה שהקל עלי לבחור.

תודה להורי ולמ"ם שהביאונו וכו' בברכה על בעבר והודא/יה לעתיד ויאללה שטו לאתגר של המנצחת.

שיפוט מעולה,בהחלט מגיע להן!
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
או תודה תודה על הבחירה והשפיטה (ועל זה שהורדת רף, זה מעולה ומצוין!)
האמת שאין לי שום שניצל תירס במקפיא, ואפילו לא פרח אחד בקנה, אז צריכה לחשוב. מקווה שיעלה משהו בחכה עד עוד מעט, ואם לא, יעבור הלאה, ואהנה מאד מהלהשתתף.


למרות שהוא (עדיין) לא נראה לי ריאלי
טוב שהוספת 'עדין', אחרת עוד היו עושים מזה שלט להפגנת האוהלים בנתב"ג...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלא

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד יְהוָה לֹא גָבַהּ לִבִּי וְלֹא רָמוּ עֵינַי וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי:ב אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי:ג יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  19  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה