את הסיפור שמעתי מרב באחת הקהילות שם מכלי שני,
אם כי מטבע הדברים הוספתי לו נופך, דמויות משנה ועיבוד ספרותי - שישרת את העלילה.


פרק 1
שתיים לאחר חצות, דרום אמריקה
רעש מנוע עוצמתי קרע את דממת הלילה ששררה עד לאותו רגע בשכונה היוקרתית.
רכב מפואר דהר במהירות על פני הרחובות המצוחצחים ונעצר בסמוך לבית דו קומתי מהודר, די אופייני בשכונה של עשירים.

הנהג בחור צעיר שזה עתה חוזר ממקום בילוי, החנה את הרכב סמוך לבית הוריו, דומם את המנוע ויצא לכיוון הבית בפסיעות חרישיות,
בלאט סגר אחריו את הדלת ושמר על שקט דממה, נזהר לא להפריע למנוחת בני הבית שזה מכבר עלו על יצועם,
והאמת גם לא נעים לו שידעו באיזו שעה מאוחרת הוא שב הביתה מעוד בילוי ריקני,
העומד בניגוד לעקרונות שחונך בבית הוריו החמים,
הוריו, משפחה מיוחסת בקהילת שומרי תורה ומצוות, ראו בעיניים כלות איך בנם מדרדר מעת פטירתו של הסבא האהוב על גבריאל,
output.jpg
הסבא שעד ליום פטירתו כיהן כרב קהילה, דמות מופת לאנשיו שנכבשו בקיסמו האישי, אהוב על המקום ועל הבריות,
אבל למגנת לבם הוא נפל למשכב ממנו לא קם, ובאחד הימים הם בכו על לכתו, רחוקים משמירת תורה ומצוות כקרובים.

גם הנכד גבריאל שהיה קשור אליו בעבותות אהבה ומינקותו הסתופף בצלו, בכה באותו יום בכי תמרורים ומאז מצבו הרוחני רק התדרדר עד למחוזות הביבים, מחוזות שבחור מבית טוב לא אמור להגיע, והוא בהחלט הגיע כאשר הוא מגייס לעזרתו גם את האמרה "הפילוסופית" 'חיים רק פעם אחת',

ובניסיון לטרוף את החיים שרף לילות וימים על בילויים ארוכים בכל מרחבי העיר,
אבל כל פעם התאכזב לגלות מחדש שהחיים לא נטרפים, ודרוש לו מזון חדש להזין את נשמתו הרעבה, רק שברגע האמת המיר אותו בבילוי
f108c85ee1bb197cbd685ae12a81c292ea84a672_high.jpg
נוסף, בפורקן הגוף, גם לשכוח את החיים.. וגם להשכיח מלבו את פטירת הסבא היקר לו כל כך.

כל תחנוני הוריו הכאובים שיחזור בו מסורו, נפלו על אזנים ערלות, הוא עמד על שלו בכל תוקף,
'בדרך זו בחרתי ואין חזרה, אם תרצו קבלו אותי כמו שאני ואם לא אחפש מקום אחר בשבילי' היה מחציף לעומתם בהתרסה.
ולמרות זאת הם החליטו לא לסלקו מביתם ולהמשיך להעריף עליו אהבה בתקווה שעוד יחזור למוטב

התגלגלו הדברים עד שהכיר מיודענו בחורה מקומית, גויה.
בתחילה הוא חשב להסתיר זאת מהוריו, אך לאחר תקופת מה כשגמר אומר להתחתן איתה, הוא כבר לא מצא טעם להסתיר זאת מהוריו, ובאחד הלילות הטיל בפניהם פצצה וחשף את רצונו להינשא בקרוב ל'בחורה מקומית' שהכיר.

הוריו נחרדו עד עמקי נשמתם. "וכי אין נערה יהודייה כלילת מעלות ממשפחות הקהילה שתוכל להקים איתה בית בישראל"? זעקו לעברו בכאב, אבל הוא אטם את אזניו משמוע, וסירב להרהר שנית בדבר,

ואביו שעד לאותו זמן התנהג עמו בכפפות של משי, כסבור שבחלוף הימים ימצא הבן את דרכו חזרה,
כעת בעקבות החלטת בנו לנתק עצמו משולשלת עם הנצח, גמר בלבו לנקוט בצעד כואב וקשוח,
לתת לו להחליט סופית אם רצונו להמשיך לדור בביתם, להיות חלק ממשפחתם, אזי עליו לנתק כל קשר עם הבת נכר..
ולא! יאולץ לעזוב את בית נעוריו.

כשהאב הציב את התנאי בפני בנו, העדיף הלה לנטוש את בית נעוריו, יצרו גבר עליו "קורא לו והוא בא".. אלא שכאן הוא צעד לעבר פי התהום..
ולמרות זאת האב נתן לו אורכה עד סוף השבוע לקבל החלטה סופית,
אבל גבריאל כבר החליט, וכעת הוא חוזר שוב ממסע בילוי, וכמוהו גם בלילה שלמחרת,

סוף השבוע הגיע, וגבריאל מבלי להשתהות לרגע נטל את מטלטליו, התניע את רכבו והשאיר מאחור את בית ילדותו, נזהר לא להפנות את עיניו לעבר מבטם של אמו ואחיו שצפו עליו מהחלון בדמעות.

פרק 2
ניו יורק ברוקלין, שבועיים קודם
ר' נפתלי איש עסקים חרדי אמיד, התרווח בכורסת העור במשרדו המפואר אל מול הררי מסמכים שתפסו כל פינה בשולחן המהודר,
סיפור הספרן.jpg
גלגל סיגריה ושלח לאוויר שרשרות עשן דחוס,
ראשו היה תפוס במחשבות על עסקיו המסועפים, וקבלת החלטות שעומדות על הפרק.

נקישה קלה בדלת קטעה באחת את הרהוריו, 'ג'ורדון שלח לך הזמנה', הייתה זו המזכירה שבאה למסור לידו מעטפה הדורה,
נפתלי הודה לה בנימוס, ונפנה לברר מה יש בתוכה. משפתח מצא הזמנה לבר מצוה של בן ידידו ג'ורדון,
האירוע יתקיים בעוד שבועיים באחת הארצות בדרום אמריקה,
וברפרוף קל ביומן גילה שבאותו יום נקבעה לו פגישת עסקים חשובה.
אבל הוא חייב להשתתף באירוע, למרות הטיסה הארוכה מניו יורק עד לשם ועוד יומיים לשהות במקום,
מדובר בשותפו לעסקים ולהעדר לא בא בחשבון הרהר לעצמו

שבועיים לאחר מכן נפתלי ישב במטוס,
לקראת סוף הטיסה הוא שלף את ההזמנה מכיס חולצתו כדי לברר במדויק את כתובת האולם,
'אדוני תרצה לשתות מים או מיץ?' שאלה דיילת נחמדה ודחפה לעברו עגלת משקאות,
נפתלי נבהל לרגע, תחב את ההזמנה בתיקו האישי שהכיל לא יותר מאשר תפילין ואישר שברצונו לשתות כוס מים.

הטיסה חלפה ביעף וכעבור שעה קלה נפתלי כבר עמד בפתח היציאה מהטרמינל,
השמחה תערך רק לקראת הערב, ובשעות הנותרות חשב לנצל את זמנו להתרעננות במלון הסמוך לקהילה היהודית,

סיפור השבת אבידה הספרן (1).jpg
אחראי התחזוקה והניקיון באותו מלון היה ברנש בשם ג'קסון, איש נמרץ וחרוץ בעבודתו, שהקפיד לנקות כל פיסת לכלוך ושביב של טינוף מבלי לפספס שום קרן זווית, ואכן בעלי המלון היו מרוצים ממנו.

רק מה שהם לא ידעו, שבחריצותו הרבה הוא לא הסתפק רק בזה, אלא גם בתיקי האורחים המכובדים בפרט של תיירים תמימים, 'דאג לטפל ולנקות' מתכולתם היקרה, כמסורת אביו ג'ק הגדול, שדמות מופת היה בחריצותו לנקות מכל הבא ליד, וממנו קיבל בירושה את מתכון העבודה..

לאחר מנוחה קצרה נפתלי ירד ללובי המלון לחלץ קצת עצמות ולשבור את רעבונו באחת החנויות הסמוכות לקהילה היהודית,
ובעוד הוא עושה את דרכו לכיוון היציאה, הפועל "החרוץ" שקלט אותו בזווית עינו עוזב את המלון,
השאיר בצד את כלי הניקיון וחיש מהר רץ לבצע את 'ניקיון זממו',

כך הוא פעל באופן קבוע, היה ממתין לרגע שהאורחים האמידים יצאו מהמלון,
ותיכף ומיד מתפרץ לחדרם באמצעות מפתח שהיה זמין ברשותו מתוקף עבודתו,
ומכאן והלאה היה נוטל על עצמו את האחריות לשמור על רכושם, ולא סתם אחריות, אלא 'אחריות של שומר שכר', כי היה גובה הרבה שכר מהאורחים האומללים, ואת כל כספם ורכושם שהותירו במלון העמיד לרשותו בקנין משיכה..

משפרץ לחדר ונעל אחריו, התחיל לנבור במזוודתו הגדולה של נפתלי, שהרי 'כלי הגדול מחברו יצרו גדול הימנו'..
אך לאחר חיטוט מעמיק גילה לאכזבתו כי פרט לבדים מוזרים שחוטים משתלשלים מצדיהם.. ועוד אי אלו פרטים חסרי תועלת, אין לו באמת על מה "לשמור".. אז הניח לה לא לפני שווידא שהסדר שב על כנו..
ומיד עבר להתעסק עם התיק הקטן, ולהפתעתו הרבה גילה שם מעטפה מהודרת מבצבצת מבין אחד התאים,
עיניו כמעט ויצאו מחוריהן, מדמיין למול עיניו עשרות שטרות של מאות דולרים אמריקאים שממתינים לו במעטפה,
'אם היהודים העשירים חולשים על כלכלת העולם אז האורתודוקסים לבדם שולטים על מחצית' הרהר לעצמו וסינן חיוך מרושע מבין שפמו,

קולות חרישיים שעלו מכיוון המסדרון קטעו באחת את דמיונו המתוק,
ל
סיפור השבת אבידה הספרן (11).jpg
רגע הוא קיווה שמדובר באורח מהחדרים הסמוכים,
אך משגברו הקולות החל לחשוש שמדובר בתייר היהודי עם המראה המשונה והלבוש המוזר.
וברקע נשמעים צעדים הולכים ומתקרבים, ולרגע הוא שומע צליל מפתחות,
הוא התחיל להרגיש כמו עכבר במלכודת, 'איך "אנקה" את עצמי בלי שהאורח ירגיש שמאן דהו ביקר בחדרו'?
להתחמק דרך הפתח מאוחר מדי הרהר בעצבנות,
היה ברור לו מה ההשלכות אם ייתפס כשהוא עוסק 'בעבודת כפיים',
מאסר מידי ומכאן והלאה יפגע שמו כאדם נקי כפיים...
וברגע האחרון כשהתיק הקטן בידיו,
החליט להשתלשל מחלון החדר לקומה שמתחת ולעזוב בלי להשאיר עקבות במקום...

פרק 3
ר' נפתלי נכנס לחדר, סקר במבט חטוף את תכולתו הציץ בשעונו ונלחץ לרגע,
שעות ספורות נותרו עד לתחילת האירוע ונסיעה למקום תארך כמחצית השעה, משכך הזדרז להתארגן ליציאה
ובעוד הוא אורז את בגדיו ומארגן את מזוודתו שם לב שהתיק עם התפילין נעלם,
סיפור השבת אבידה הספרן (2).jpg
'שמא הנחתי אותו באחד הארונות' הרהר לעצמו, אבל מלבד קולב שבור לא היה זכר לתיק

כשסיפר זאת לפקידי המלון האדישים, ניסו לשכנעו.. שמירב הסיכויים שהתיק לא הגיע אתו למלון,
'אפילו סיכה לא הייתה עושה דרכה החוצה מבלי שנרגיש', אמר לו הפקיד השמנמן ורק בקושי הסתיר חיוך סורר מתחת לשפמו... וחברו הרזה שהנהן בראשו לאות הסכמה, הציע לו ליצור קשר תיכף ומיד עם שדה התעופה, לברר מולם אולי התיק ממתין לו אי שם

אבל למרבה אכזבתו זה התברר כחסר תועלת,
הפקיד בשדה התעופה ביקש ממנו להמתין על הקו עד שיבדוק מה עלה בגורל התיק..
סיפור השבת אבידה הספרן (16).jpg

ולאחר דקות ספורות עדכן אותו שהוא לא נמצא במחלקת האבדות,
'אולי זה נמצא באיזו פינה ולא התגלה עד כה לאנשי האבטחה' ניסה ר' נפתלי להציע כיוון נוסף,
אבל הפקיד האפור פתח בהסבר ארוך וטרחני על נהלי הבטיחות הקפדניים שמפעילים בשדה השמור ביותר בעולם...
ומשכך סיכם ביובש 'אין מצב שהתיק נמצא בשדה ואנשי הביטחון המנוסים לא גילו אותו'..
סיפור השבת אבידה הספרן (3).jpg
'תואיל למסור לידי את הטלפון של מחלקת האבדות שאברר ישירות מולם' החליט ר' נפתלי להתעקש,
'אדוני' רטן הפקיד, 'חבל לך על הזמן, המלצתי שתחפש במקום אחר' הציע לו בגאונות.. וחתם את השיחה

'כל בואי לכאן כדי להשתתף בשמחת בר מצוה של בן ידידי ולמה זה מגיע לי'?!,
נגנבה לראשו מחשבת פסול כשסיים את השיחה, אלא שתיכף סלק את המחשבה הסוררת.

באותו הזמן שר' נפתלי גילה לראשונה על אבדן התפילין, מנקה דנן זרח מאושר למראה השלל הרב שידיו אוחזות בו,
הוא האיץ בעצמו להתרחק כמה שיותר מהמלון למנוע צל של חשד, ופנה לעבר כביש צדדי העובר בקרבת מקום ומתפתל לו אי שם.
רחוק מעיינים בולשות שלף את המעטפה ולתדהמתו גילה שאין בתוכה לא כסף ולא דולרים, אלא הזמנה לאירוע ובראשה מתנוסס כוכב בעל שישה קודקודים,
בפשפוש נוסף בתכולת התיק גילה זוג קוביות מרובעות עם חוטים שחורים משתלשלים.. וספרון עם טקסט בשפה מוזרה..
בחמת זעם השליך את התיק לצדי הכביש וחזר לאחוריו כלעומת שבא.

נפתלי שהגיע זה עתה לאולם האירועים, בחן בקפידה את בר המאכלים המגוון וחכך בדעתו עם מה להתחיל,
באולם הכריזו שבדקות הקרובות ייגש חתן הבר מצוה לשאת את הדרשה,
רגע מכונן הוא בחייו של נער מתבגר בגיל י"ג להרצות את דרשתו בפני אולם מלא באנשים נכבדים, כלומר אנשים שזוללים בכבדות מכל הבא לפה..
אבל ר' נפתלי לא היה כזה, הוא הסיט את הצלחת וכרה אוזן לשמוע את הדרשה

בשמחת נעורים הרצה הינוקא את דבריו התורניים כיאה לנער יהודי שנכנס תחת עול המצוות..
ור' נפתלי שכל אותו העת ניסה להתרכז בשמיעת הדרשה, אבל אובדן התפילין הסיח את דעתו,
אלף סימני שאלה התרוצצו במוחו, איפה בדיוק נעלמו התפילין וכעת היכן הם,
והאם יש סיכוי שימצא אותם אי פעם, ומה רומזים לו בכך מהשמיים,
האירוע הסתיים, נפתלי נפרד לשלום, ובלב פנימה הוא חש בצער גדול,
אך לו ידע ר' נפתלי מה גלגלו באמצעותו ממש באותו רגע, בטח היה סבור אחרת..

פרק סיום
הספרן (13).jpg
גבריאל נסע על הכביש המוביל ליציאה מהעיר.
יעד הנסיעה לבית 'ארוסתו'..
בשעת לילה מאוחרת הכביש היה פנוי ומלבד מכוניות בודדות שחלפו על פניו במהירות, התנועה סך הכל הייתה דלילה,
הוא נסע באיטיות על המסלול מימין, ראשו אפוף במחשבות, מזמזם לעצמו ותוהה מה יעלה בגורלו,

תוך כדי הנסיעה עיניו קלטו מרחוק תיק קטן מושלך לצדי הכביש,
חכך פעמים אם לעצור בשוליים וכמעט שוויתר לאחר שחלף קמעה על פניו,
אבל דחף בלתי מוסבר גרם לו לעצור ולתור אחרי התיק המושלך,

כשהניח אותו על מושב סמוך ונבר בתוכו, גילה להפתעתו תפילין,
'איך הגיעו לכאן התפילין' קימט את מצחו בתמיהה,
ובעוד הוא ממשיך לחפור בתוככי התיק, ידו נתקלה בהזמנה שבצבצה מהמעטפה,
הספרן (22).jpg
הוא שלף אותה בסקרנות לברר במה מדובר, וכשפתח אותה החוויר והסמיק לסירוגין

'זה לא יכול להיות' מלמל בקול מוכה תדהמה
גם כשקרא בפעם שניה עוד לא עיכל והסומק נשאר על לחייו

שמו של חתן הבר מצוה הנקוב בהזמנה היה זהה לשמו - 'גבריאל', ומשפחת החתן כשם משפחתו,
וכמו להכעיס השם של אב החתן לא היה אחר מהשם של סבו הצדיק שנפטר ושגבריאל היה קשור אליו,
ולא! לא היתה ביניהם קרבת משפחה כלל!!!


גופו רטט מבכי, בכי איום שהרעיד את נימי נשמתו
אין זה אלא מסר עבורי מסבי הצדיק כאומר –
"דע לך נכדי היקר, אם חלילה תבחר לעשות את הצעד הזה, הרי אתה דומה לאדם שנוטל תפילין וזורקם לארץ..
אתה מנתק עצמך מחוליית עם הנבחר, וקוטע את חיי הנצח שלך לצמיתות!",

גבריאל לא היה צריך עוד להתעמק במה שרואות עיניו, והמסקנה שעלתה בראשו הייתה חדה וברורה

בפניה הראשונה הוא שבר את ההגה בתנופה נמרצת לכיוון ההפוך ממנו הוא בא,
חזרה לשורשו, חזרה לביתו, כעת הוא חוזר לבית אבא...

-סוף-

מוזמנים לשתף אותי בתגובות.

מאמרים נוספים שכתבתי בפרוג תמצאו כאן
על המחבר
הספרן
אוהב לסייע לאנשים

תגובות

סיפור ממש יפה ומעניין.
כמו שכתבו מעלי שהסוף נראה כאילו הוא ראה את ההזמנה ואז מיד הבין את המסר וחזר בתשובה.
תודה!
אענה ב"ה בהמשך
סיפור מדהים! מעורר השראה! כתיבה מטורפת!!
שתי הערות קטנות, 1 - 'חיוך מרושע מבין שפמו' לכאורה צ"ל 'מתחת לשפמו' או 'מבין שפתיו' [בהמשך כתבת 'מתחת'].
2 - סוף הסיפור מתומצת מידי ביחס לשאר הסיפור, זה נראה כאילו הוא רק ראה את ההזמנה ומיד הבין את המסר וחזר בשמחה הביתה. מן הסתם ויתור כזה מלא בהתחבטויות וחששות, וגם אם הוא החליט לשנות כיוון זה מלווה ברגשות יותר עמוקים...
תודה רבה!
1. צודק 2. פחות צודק.. ;) ארחיב ב"ה בהמשך
 
בסיפורים קצרים כן מקובל לתמצת את הסוף,
להביא את הגיבור לתובנה שתוביל אותו לשינוי, ולא לפרט יותר מידי,
לתת לקוראים להבין לבד.
ברור שיהיו לו לבטים ודרך קשה וארוכה לעשות
ואם זה היה סיפור ארוך, הסיום המהיר היה משאיר טעם של חסר,
אבל בסיפור קצר זה הגיוני.

כדי לא להשאיר את הקוראים בתחושה שהסוף לא אמין,
מומלץ לרמז על הקושי בכמה מילים
לדוגמה:
בפניה הראשונה הוא שבר את ההגה בתנופה נמרצת לכיוון ההפוך ממנו הוא בא,
אמנם הדרך שם לא סלולה, ותהיה ארוכה ומלאה מהמורות, אך הוא בחר בה באומץ, בחר לחזור
חזרה לשורשו, חזרה לביתו, כעת הוא חוזר לבית אבא...
תודה! גנבת לי את המילים.. אם כי בהתייחס להערה בסוף,
הלא כמו שמתואר ומודגש בסיפור, ההתדרדרות של גבריאל החלה בעקבות פטירת סבו,
סוג של אכזבה שגרמה לו לברוח למקום אחר, ומנגד כשהוא ראה את ההזמנה, הוא פענח את זה כמסר חריף ומנחם יחדיו,
חריף, כי סבו זועק ומתרה בו, ומנחם, בעצם 'הגילוי',
מה שהשפיע עליו עמוקות לחזור לצור מחצבתו, (ולא בכדי 'גופו רטט מבכי, בכי איום שהרעיד את נימי נשמתו')
וזה ברור שההחלטה המכריעה לוותה במשוכות לא פשוטות, אבל מטרת הסיפור (הפאנץ'..) למקד את הרגע שבו חל המפנה המדהים
וזו גם התשובה (בד בבד עם מה שכתבת) למה שהעירו 2 קוראים נכבדים, מדוע לא שורטט בסיפור (הקצר) כל הלבטים וההתחבטויות של הדמות המרכזית, וכאמור
 
היצירתיות של @הספרן לא צריכה שום חיזוק מאף אחד והיא ידועה ומוכרת, דווקא בסיפור הזה לא נפלתי מהכיסא כי בכל עלון שבת מצוי אתה יכול למצוא כאלה סיפורים, אז יכול להיות ש @הספרן שמע את זה ממקור אמין והוא התפעל מאוד, ובצדק, אבל אני בתור קורא מצפה למשהו יותר מורכב.
עכ"פ תודה רבה ויש"כ על ההשקעה והחיזוק!!(y)(y)(y)(y)
 
היצירתיות של @הספרן לא צריכה שום חיזוק מאף אחד והיא ידועה ומוכרת, דווקא בסיפור הזה לא נפלתי מהכיסא כי בכל עלון שבת מצוי אתה יכול למצוא כאלה סיפורים, אז יכול להיות ש @הספרן שמע את זה ממקור אמין והוא התפעל מאוד, ובצדק, אבל אני בתור קורא מצפה למשהו יותר מורכב.
עכ"פ תודה רבה ויש"כ על ההשקעה והחיזוק!!(y)(y)(y)(y)
תודה על התגובה!
סיפור דנן נשמע ממקור אמין בשונה מסיפורים רבים שאין להם לא אבא ולא אמא,
וגם אפשר להתווכח על ההשוואה בנוגע לרמת הכתיבה מבנה העלילה וכוליה,
אבל מה שחשוב זה מה שכתבת 'אני בתור קורא מצפה למשהו יותר מורכב'
אם כוונתך שיהיה מורכב מבחינת פתרון העלילה, שהגיבור יפתור בעצמו את הדילמה באמצעות הבחירות שלו
ולא פתרון שמגיע מבחוץ ומה שנקרא בעגה המקצועית 'דאוס אקס מכינה' המושיע מתוך המכונה
אבל בסוגה של סיפורים מהסוג הזה, דווקא הסיטואציה הכמעט ניסית שנתקל בה גיבור הסיפור הופכת אותו למעניין,
ובאמת ישנם אף יהודים משלנו שלא מתחברים לסוגה הזו מאלף ואחת סיבות ואני מכבד זאת
ובד בבד טוען שיהודי מאמין שכל תכליתו בעולם לשרת את הקל יותר מאשר לבדר את עצמו בסיפורים עלילתיים דמיוניים
ראוי להציע בפניו גם סיפורים מהסוג הזה, סיפורים על השגחה ואמונה שמבוססים על מקורות אמינים
אגב מישהו כתב לי בפרטי "לייקתי דמעות כי הסיפור ריגש אותי עד דמעות". אני חושב שזו עוד סיבה שהסיפור לא החטיא את המטרה
 
רק אבאר עצמי, וראיתי גם הארה כזו כאן בפורום, עם היה נוסף פה שילוב של עומק, אז זה היה מוצלח הרבה יותר וגם מסתבר שעוד דמעות היו יוצאות מעוד כמה עיניים ששזפו את המאמר, מצד אחד היום אנשים מחפשים יותר את הריגושים והמורכבות, מצד שני לפעמים זה כבר מאבד את התוכן היהודי בענין, אז דווקא בסיפור כזה היה מאוד מוצלח לשתול גם אלמנטים מורכבים, אם תצליח לעשות את זה הלאה- העתיד לפניך.;);)
 
רק אבאר עצמי, וראיתי גם הארה כזו כאן בפורום, עם היה נוסף פה שילוב של עומק,
לא כ"כ ברור על איזה "שילוב של עומק" אתה מדבר. בניגוד להמון העם.. שהתחבר לסיפור. (שאלה רטורית)
ובנוגע לנקודת תורפה שישנם בסיפורים מהסוגה הזו, כבר הסברתי שזה מה שהופך אותם לסיפורים מדהימים.
ובהתייחס למה שהעירו "שסוף הסיפור מתומצת מידי ביחס לשאר הסיפור", כבר התייחסתי כאן
מצד אחד היום אנשים מחפשים יותר את הריגושים והמורכבות
מצד שני לפעמים זה כבר מאבד את התוכן היהודי בענין,
גם כאן לא ברור מה רצונך במקרה דנן. סיפורים עלילתיים ממוצאים גורמים לריגוש לא פחות אם לא יותר.
'מאבד את התוכן היהודי'? כאן הגזמת לגמרי...
דווקא בסיפור כזה היה מאוד מוצלח לשתול גם אלמנטים מורכבים, אם תצליח לעשות את זה הלאה- העתיד לפניך.;);)
צר לי לאכזב, אבל אלמנטים מורכבים משתילים בסיפור דמיוני, לא בסיפור שמבוסס על המציאות
 
נערך לאחרונה ב:
לא כ"כ ברור על איזה "שילוב של עומק" אתה מדבר. בניגוד להמון העם.. שהתחבר לסיפור. (שאלה רטורית)
לא נראה לי שאני צריך לשכנע מישהו שחזרה בתשובה שמגיעה אחרי מחשבה והתבוננות היא יותר עמידה וברת קיום מאשר תשובה שמגיעה לאחר סימן משמיים, זה גם ההבדל בין החזבתי"ם של פעם שנכנסו והתברגו בעולם התורה יותר טוב מהחוזרים בתשובה ההמוניים שקיבלו על עצמם ציצית בשיעור של איזה רב שהפחיד אותם שאוטוטו ממש איראן משליכה עלינו פצצה גרעינית.. בשילוב מצגת, זה לא מחזיק מים, ברור שאם אדם מקבל איזה בומבה בחיים הוא יעשה חשבון נפש, אבל מעלה יותר גדולה היא לחזור מעצמך-לבד -בלי שום ייסורים, בקיצור תשובה מאהבה. בסיפור גבריאל רואה את ההזמנה ואז פתאום הוא עושה רוורס, לא מסופר שהוא היה יותר עצוב אחרי שהוא חתך מהדת, שהוא הרגיש חרטה, שהוא קינא בשומרי תורה ומצוות, או אפילו לצד השני, שהוא היה חתום רגשית, חסר לי רגש בגבריאל הזה, כאילו הוא דמות מכנית כזו, אין פה "מעיקרא מאי קסבר והשתא מאי קסבר",על זה אני מדבר
גם כאן לא ברור מה רצונך במקרה דנן. סיפורים עלילתיים ממוצאים גורמים לריגוש לא פחות אם לא יותר.
'מאבד את התוכן היהודי'? כאן הגזמת לגמרי...
נראה לי שלא הבנת אותי, אבל בכלל לא, התכוונתי שהיום הרבה סופרים כותבים עלילה מאוד מעניינת ומתחת (ע"ע אייל גלבוע, דני הארט ועוד) שחסרה לי שם נקודה יהודית מובהקת שמשולבת לאורך ורוחב העלילה, בסיפור הזה ההיפך, לא חסר יהדות.
קח דוגמא את ממלכה במבחן, שם רואים גם נושא יהודי של מאבק השקפתי בין שמרנות מול מודרניזציה וההתפתחות שלה בציר הזמן, גם עלילה משובחת ברמה מאוד גבוהה, וגם הקורא בעצמו נכנס למרוכבות של הדמויות (הזדהות עם דיאלידאן בחלק מהשינויים בממלכה כמו ביגוד מלכותי לכל תלמידי הישיבות, וסלידה מאיסתרק שמתחתן עם בתו של מנהיג הקווארים, שם אתה אמנם מבין מראש שאיסתרק הוא הטוב ודיאלידאן הוא הרע, אבל בגלל הסלידה וההזדהות [בהתאמה] באיזשהו מקום בתוכך אתה לא רק רוצה שאיסתרק ינצח אלא שיעשו איזה הסכם שלום ופשרה ביניהם והכל על מקומו ישוב בשלום, ואז לאט לאט מ. קינן מגלגלת כל ממלכה לכיוון אחר, אבל בתוכך אתה עדיין מצפה שהכל ילך על מי מנוחות, וזה היופי בספרים האלה
צר לי לאכזב, אבל אלמנטים מורכבים משתילים בסיפור דמיוני, לא בסיפור שמבוסס על המציאות
החיים הם מורכבים מטבעם, לא תמיד ברור מהו הטוב ומה רע, ובזה אני חולק עליך בצורה נחרצת, 99% מהאנשים בעולם הם מורכבים (סליחה, חוץ מהטרוריסטים בעזה שהם רשע מזוקק..ויש עוד אבל אכמ"ל) אם לך הכל ברור וחתוך מה טוב ומה רע- אני מקנא בך ויותר מאשמח לשמוע איך המנגנון שלך עובד.. "קנאת ספרנים תרבה חכמה":)
 
לא נראה לי שאני צריך לשכנע מישהו שחזרה בתשובה שמגיעה אחרי מחשבה והתבוננות היא יותר עמידה וברת קיום מאשר תשובה שמגיעה לאחר סימן משמיים, זה גם ההבדל בין החזבתי"ם של פעם שנכנסו והתברגו בעולם התורה יותר טוב מהחוזרים בתשובה ההמוניים שקיבלו על עצמם ציצית בשיעור של איזה רב שהפחיד אותם שאוטוטו ממש איראן משליכה עלינו פצצה גרעינית.. בשילוב מצגת, זה לא מחזיק מים, ברור שאם אדם מקבל איזה בומבה בחיים הוא יעשה חשבון נפש, אבל מעלה יותר גדולה היא לחזור מעצמך-לבד -בלי שום ייסורים, בקיצור תשובה מאהבה. בסיפור גבריאל רואה את ההזמנה ואז פתאום הוא עושה רוורס, לא מסופר שהוא היה יותר עצוב אחרי שהוא חתך מהדת, שהוא הרגיש חרטה, שהוא קינא בשומרי תורה ומצוות, או אפילו לצד השני, שהוא היה חתום רגשית, חסר לי רגש בגבריאל הזה, כאילו הוא דמות מכנית כזו, אין פה "מעיקרא מאי קסבר והשתא מאי קסבר",על זה אני מדבר

נראה לי שלא הבנת אותי, אבל בכלל לא, התכוונתי שהיום הרבה סופרים כותבים עלילה מאוד מעניינת ומתחת (ע"ע אייל גלבוע, דני הארט ועוד) שחסרה לי שם נקודה יהודית מובהקת שמשולבת לאורך ורוחב העלילה, בסיפור הזה ההיפך, לא חסר יהדות.
קח דוגמא את ממלכה במבחן, שם רואים גם נושא יהודי של מאבק השקפתי בין שמרנות מול מודרניזציה וההתפתחות שלה בציר הזמן, גם עלילה משובחת ברמה מאוד גבוהה, וגם הקורא בעצמו נכנס למרוכבות של הדמויות (הזדהות עם דיאלידאן בחלק מהשינויים בממלכה כמו ביגוד מלכותי לכל תלמידי הישיבות, וסלידה מאיסתרק שמתחתן עם בתו של מנהיג הקווארים, שם אתה אמנם מבין מראש שאיסתרק הוא הטוב ודיאלידאן הוא הרע, אבל בגלל הסלידה וההזדהות [בהתאמה] באיזשהו מקום בתוכך אתה לא רק רוצה שאיסתרק ינצח אלא שיעשו איזה הסכם שלום ופשרה ביניהם והכל על מקומו ישוב בשלום, ואז לאט לאט מ. קינן מגלגלת כל ממלכה לכיוון אחר, אבל בתוכך אתה עדיין מצפה שהכל ילך על מי מנוחות, וזה היופי בספרים האלה

החיים הם מורכבים מטבעם, לא תמיד ברור מהו הטוב ומה רע, ובזה אני חולק עליך בצורה נחרצת, 99% מהאנשים בעולם הם מורכבים (סליחה, חוץ מהטרוריסטים בעזה שהם רשע מזוקק..ויש עוד אבל אכמ"ל) אם לך הכל ברור וחתוך מה טוב ומה רע- אני מקנא בך ויותר מאשמח לשמוע איך המנגנון שלך עובד.. "קנאת ספרנים תרבה חכמה":)
טוב שיהיה כך
אני מרגיש שזה הולך לכיוונים אחרים שרובם גם לא קשורים לנושא ולכן בשלב הזה כדאי שנעצור כאן
תודה
 
יודע הציבור ומכיר את חושו הספרותי של @הספרן, ושמו מסגיר אותו,
אבל אולי לא שמים לב דיו, לתמונות המפתיעות בחדותם עוצמתם וקישורם,
באמת אולי ראוי כבר להוציא ספר מעניין לילדים, [ולא רק] לפחות תרוויח משהו מהפרסומת בפרוג,
וגם אם יהיו כאלו ספרים אולי תכניס קצת נשמה לאותם בתים ללא נשמה.........
 
יודע הציבור ומכיר את חושו הספרותי של @הספרן, ושמו מסגיר אותו,
אבל אולי לא שמים לב דיו, לתמונות המפתיעות בחדותם עוצמתם וקישורם,
באמת אולי ראוי כבר להוציא ספר מעניין לילדים, [ולא רק] לפחות תרוויח משהו מהפרסומת בפרוג,
וגם אם יהיו כאלו ספרים אולי תכניס קצת נשמה לאותם בתים ללא נשמה.........
תודה רבה על הפרגון הכפול!
 
סיפור מדהים! מעורר השראה! כתיבה מטורפת!!
שתי הערות קטנות, 1 - 'חיוך מרושע מבין שפמו' לכאורה צ"ל 'מתחת לשפמו' או 'מבין שפתיו' [בהמשך כתבת 'מתחת'].
2 - סוף הסיפור מתומצת מידי ביחס לשאר הסיפור, זה נראה כאילו הוא רק ראה את ההזמנה ומיד הבין את המסר וחזר בשמחה הביתה. מן הסתם ויתור כזה מלא בהתחבטויות וחששות, וגם אם הוא החליט לשנות כיוון זה מלווה ברגשות יותר עמוקים...
לגבי הערה 2 - זה כך בהרבה סיפורים, קטעים, ספרים ואף סרטים.
והטעם בזה הוא כעין שאין מאריכין בקאצ' [היינו חלק השינוי העיקרי] של בדיחה כדי שהאדם עצמו יבנה ויבין את הקאצ' ותהיה לו הנאה מרובה ודו"ק.
ובאמת שיש מחמירין שכלל אין כותבים הקאצ', למשל אם מספרים על האי גברא שהתקשה ביותר בשמירת השבת, כשיחזור לשמור שבת לא יתארו את אופן מהלך שבת זו, אלא את אופן יציאתה היינו הבדלה וכו' מחמת שאפשר לזהות מההלך רוח של הסיפור כי זה מה שקרה, אזי רק מאוששים לקורא את הבנתו.
או כמו שאומרים אפשר לאהוב את זה אפשר לשנוא את זה, אבל זו המציאות.
 

הפרק היומי

תודה
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

More from הספרן

שתף את המאמר

למעלה