א. מתי מחליטים לקנות?
המסע שלי למחשב חדש התחיל כבר לפני כמה חודשים שהמחשב שלי לא ממש סחב. זה לא מאוד הפריע כשעובדים רק על ספר באינדיזיין, רק על לוגו באילוסטרייטור או רק על תמונה בפוטושופ, אבל כשעושים מגזינים של 30 עמודים שבהם צריך את כל שלושת התוכנות יחד - זה בפירוש מפריע שיש לך רק 16RAM.

התחלתי עם ניסיונות להרזות את מערכת ההפעלה.
מה זה אומר? שהיא תפעיל פחות תוכנות שעולות יחד על המחשב ולא תמיד צריכים אותן, כמו כלי מעקב ועדכון של תוכנות, דרייברים ומיקרוסופט.
עוד לפני כן, ניסתי לפרמט את המחשב ולהתקין מחדש. שני הדברים עזרו קצת, אבל עדיין לא מספיק - המחשב גם התחמם וגם עבד לאט, למרות שעבר ניקוי מאבק, וכמובן גם בדיקה לגבי וירוסים וצרות נוספות המתרגשות לבוא לעולם.

Untitled-3.jpg]
כמה זיכרון צריך היום? מחשב שמריץ 2 דפדפנים עם כ-14 חלונות ו-4 תוכנות של אדובי במקביל (ברידג', אינדיזיין, XD ו-PS), צריך בערך את זה.

ניסתי גם להתקין פחות פונטים (טוב, זה לא), זה דבר שעשוי להשפיע על זמן עלייתן של תוכנות עיצוב.
אז החלטתי שהגיע הזמן לחדש את המחשב שלי. המלחמה קצת דחתה את התוכניות, ובסוף קניתי אותו רק בחודש שעבר, במסגרת טיול (תחבורה ציבורית, כמובן) לאילת.

אבל אם אתם לא אני, למשתמשים בינוניים וכבדים יש כלל אצבע: מחשב חי 4-5 שנים, אפשר קצת יותר וקצת פחות, תלוי כמה השקעתם במקור (לקחתם את היקר ביותר או את הזול ביותר?).
כמובן שהכלל הזה לא נכון לכולם ולא נכון תמיד - יש תחומים שצריך להתקדם יותר מהר (עריכת וידאו) ויש שיותר לאט (עימוד ספרים). בכולם מועיל לשדרג, אבל לא באותה מידה.

תזכרו - שעת העבודה שלכם והריכוז בעבודה שלכם הוא הדבר הכי יקר שלכם, ומחשב ששולח אתכם להכין קפה יותר מדי פעמים בשעה הוא יותר נזק מתועלת מבחינה כלכלית.

ב. נייח או נייד
כשמחליפים מחשב, צריך להחליט אם המחשב הבא שנקנה הוא נייח או נייד. מאז שאני בן ישיבה, המחשב העיקרי שלי הוא מחשב נייד. למה? כי ניתן לקחת אותו גם לסיכומי שיעורים וגם בערב לעבוד על חיבור תורני יותר או פחות. משרד קבוע פחות היה הצד החזק שלי.

זה התגלגל גם לשיטת עבודה עם הלקוחות. כשאתה גר בדירה קטנה שבה אין לך מקום אמיתי למשרד, הפיתוי לעבוד מהמשרד של הלקוחות על פרויקטים הוא די גדול. מה שאומר שב-15 השנים האחרונות בערך, אני מסתובב עם מחשב נייד על הגב לרוב המקומות.
אמנם ב"ה בשנים האחרונות רחב גבולנו, אבל התרגלתי…

נייחים גם חיים יותר זמן ממחשבים ניידים, בדרך כלל, כי ניתן לשדרג אותם יותר בקלות גם באמצע החיים, ובכך להאריך את חייהם. לפעמים כל מה שמחשב צריך הוא החלפת דיסק קשיח או תוספת זכרון - והוא יעבוד כמו מלך.

מצד שני, ניידים הם דבר מאוד נוח. לפעמים בערב של אירוע או של נסיעה אחרי פרויקט גדול, הלקוח רוצה תיקון קטן בקובץ (ואחרון. ברור שאחרון מתי אתם מכירים תיקון שלא היה התיקון האחרון?). היתרון של מחשב נייד הוא היכולת לפתוח אותו אפילו בבגדי חתונה בחניה של האולם, לשלוח ולחזור לחיים רגילים.

בשביל זה צריך מחשב שאפשר לפתוח גם בנסיעות, ולכן אני קונה דגם עם מסך מגע - הרבה יותר נוח לעבוד עם מסך מגע כשאין לכם מקום לעכבר נורמלי באוטובוס או ברכב.

אגב, אם יש לכם בבית אינטרנט טוב, תוכלו גם לעשות את זה בגישה מרחוק, וככה להשתמש בנייד ישן יותר, ואז פשוט תקנו נייח.

ג. מק או פי-סי?
האמת שכבר כמה פעמים השתעשעתי במחשבה לעבור למק, אבל פערי המחירים על אותה עוצמת מעבד היו משמעותיים מדי.

מקינטוש עם מפרט דומה למחשב שרכשתי, היה עולה כמה אלפים טובים יותר. אמנם מאז שאפל כבר לא משתמשים במעבדי אינטל קצת יותר קשה להשוות. גם העובדה שיצרנית התוכנה והחומרה במחשבים אפל היא אותה חברה - אפל עצמה, מועילה למקניטוש לתת ביצועים עדיפים (או לכל הפחות ביצועים חלקים) על פני pc.

בתקופה בה המחשב שלי היה בתיקון אחריות, שכרתי מחשב של אפל. ללא ספק השימוש באפל מרגיש יותר חלק, אבל כשייצאתי קובץ מאינדזיין, זה בפירוש לקח לו יותר זמן. אולי אפל עשו אופטימיזציה למערכת ההפעלה שלהם, אבל עדיין למחשב לוקח זמן לחשב, וכאן לא הורגש שיפור.

לכן, נראה שאפל מצליחים לייצר חווית משתמש יותר חלקה, אבל לא בהכרח נותנים מחשב טוב יותר לעבודה.

שיקול נוסף לטובת pc הוא שהרבה יותר קל לי לקבל תמיכה עליו, כי זה מה שיש לרוב החברים שלי שמבינים במחשבים.

שיקול אחר הוא שלמחשבי מקינטוש יש ערך גבוה יותר בשוק יד שניה, למי שמתכנן למכור אותם בתום השימוש.

אני לא חושב שנכון למכור את המחשבים הישנים שלי. יהיה לי מאוד לא נעים למכור מחשב בן 3-4 שנים, בידיעה שזה הגיל שבו מתחילות תקלות בניידים.

לכן, גם הפעם, בחרתי pc.


ד. יצרן
בעיקרון, אני לא מאמין ביצרן טוב יותר או טוב פחות מאחרים, בדרך כלל. למה? כי לכל היצרנים יש מספר סדרות, חלקן זולות וחלקן יקרות, חלקן בגימור גבוה וחלקן בגימור נמוך - והכל מתבטא גם במחיר המחשב.

אי שם בישיבה היה לי מחשב שהיה כולו עשוי מפלסטיק והגיע בלי מערכת הפעלה, אבל הוא היה תמורה טובה לכסף. החיסרון היה שאחרי שהוא חטף מכה הסתובבתי במשך כמה שנים עם מחשב שהפלסטיק שלו שבור בקצה.
נורא? לא ממש. בתור בחור ישיבה, לי זה היה שווה את ההוזלה במחיר.
לעומת זאת, מחשב שקניתי כמה שנים אח"כ, עם מארז אלומיניום מוברש היטב, גם מכות חמורות שחטף לא השפיעו עליו בכלום. אמנם בהיותו מחשב יקר עדיין לקחתי אותו לכל מקום בשני תיקים, אבל נהנתי מאוד מזה שלא ניזוק מהמכות שקיבל.


Untitled-2.jpg
hp 550 - אחד המחשבים שהיה לי בעשור הקודם. היה לו מעבד סלרון, מקלדת לא יציבה וגימור פלסטיק שבסוף ימיו היה ממש מזעזע, אבל בדיעבד היה בחירה טובה מאוד מבחינת תמורה לכסף. תמונה: notebookchek.com

לרוב, מחשבים מפלסטיק זול יגיעו ללא מערכת הפעלה של Windows, והם עסקה לא רעה למי שיודע להתקין מערכת הפעלה ויכול לקנות אותה בהנחה (כמו מורים ותלמידים שלהם יש הסדר לקניה בזול דרך משרד החינוך. אל תשאלו אותי איך, לא ניסיתי אף פעם).

ובכל זאת, מזה כארבעה מחשבים (יותר מעשור), אני קונה בעיקר את התוצרת של Asus. אם הולכים יותר אחורה, ב-15 שנים האחרונות היו לי מחשבים של HP, ASUS, DELL, MSI וכפי שהזכרתי, אפילו אפל שכור. עד לא מאוד מזמן, אסוס היו היחידים עם מסכי מגע 4k באיכות גבוהה. היום יש לעוד חברות, פירוט על כך בהמשך.

אבל יש גם חסרונות. כמה מהמחשבים שלי ביקרו באחריות של אסוס, ועל אחד מהם גם קיבלתי לפני כ-7 שנים פיצוי כספי מלא, לאחר שמת לי לוח האם. להיסטוריית העבודה, אגב, שלום. כיוון שאני עובד עם גיבוי חי בענן, גם מותו של המחשב לא כרוכה ביותר מחצי שעת עבודה (לא כללתי התקנה וקניה של מחשב חדש, ושכירת מחשב בזמן שהוא בתיקון באחריות).

לסיכום, יש סדרות שונות ליצרנים שונים. לכולם יש מחשבים זולים ומחשבים טובים במגוון סדרות לייעודים שונים (ולכן כדאי גם לקרוא את החפירות השיווקיות בעברית-תרגומית של היצרנים והיבואנים).

במדורים הבאים, בלי נדר: על מעבדים למחשבים ביתיים והקשר שלהם לאורך חיי הסוללה; הארד-דיסק (דיסק קשיח) וחיי סוללה. היו עמנו, יהיה מעניין.

הערה: כותב המאמר הוא מעצב גרפי, לא איש מחשבים, ולכן הפירוט כאן אינו מלא ואינו מדויק, אבל הוא ב פירוש יעזור לכם להתמאצ בנבכי המחשבים.

(תודה לרס"ר במילואים ר' יואב גרוס על העזרה בהגהת המאמר)