מה זה וובטון?


טוב למי אכפת (בשביל זה יש וויקיפדיה).

אבל מה הבעיה בקומיקס מודפס? מזה דווקא נושא שמאוד אכפת לי. מסתבר, שיש דרך ארוכה מהרעיון הגאוני ליצור משהו ייחודי - ועד שהקומיקס הגמור מגיע לידיים של הקוראים. דרך ארוכה ומפרכת, ולפעמים רצופה מכשולים (שכמה מכם כבר כתבתם עד כמה הם מיותרים).

עד שקומיקס מגיע לידיים שלנו, הוא עובר ידיים רבות, דרישות משונות, ושינויים רבים. ולא כולם… מיטיבים איתו.

1690681010248.png

אז מה עושים?


עוקפים את הדפוס.

כן, אם אהיה נבזית, אני מודה שבכל הכנות זה מה שרציתי לעשות. להחזיר את כוח היצירה אל היוצרים. שיהיה שיחה ישירה בין יוצר לקהל! מה שאתם רוצים לקרוא - אף אחד לא צריך להפריע לכם לקבל את זה (מלבדכם)...

הפעם אני עובדת יחד עם @ג'קי ירחי על קומיקס בז'אנר דרמה היסטורית. (פעם קודמת עבדתי על קומיקס של מרים יעל ואתם יכולים לקרוא את זה כאן) ג'קי כבר סיים לעבוד על המוצר כשפניתי אליו, כך שלמעשה, אני מתרגמת קומיקס רגיל לחלוטין, דפי A4 וזה… לפורמט של גלילה. וזה אתגר מעניין מאוד.

הדבר הראשון שנתקלתי בו, הדבר הכי כיף שאפשר להביא לקומיקס - זה חופש כמעט מוחלט של המגילה הדיגיטלית. אין לזה סוף! עד שאני מחליטה. זהו, אין יותר מגבלה של "70 דפים בלבד, גברתי". אנחנו ניקח כמה זמן שהסיפור צריך, ואף אחד לא ידבר איתנו על לוחות ומדידות והוצאות וכל המספרים האלה.


ככה נראה המסך שלי. בצד ימין עמוד הקומיקס הרגיל. ובצד שמאל התרגום שלי לגלילה אינסופית! (הגזמתי. רק טיפה.)

Screenshot 2023-07-30 044405.jpg


אתם יכולים לראות שחלק מהפאנלים עוברים, ממש ככה, למרכז "דף" הוובטון. קצת עריכה של בועות הדיבור, וסיימנו.

אבל - וזה הדבר שהכי מעניין אותי, אפשר אפילו לשחק עם המקום והזמן בתוך הפרק עצמו. למתוווווח אתכם כשדברים לוקחים יותר זמן, וממש למרוט לכם את העצבים.



הקרב הלא נודע 3_009.jpg


רגעים של ריק

שטח לבן (או שחור) - מכריחים את הקורא לגלול עוד עד שהוא יראה את הפאנל הבא. אני לא אוהבת להפריז בזה, כי זה מרגיש לי קצת מאולץ. לא אומרת, גם אני מנופפת בשרביט הקסם הזה מידי פעם, אבל אני משתדלת לא להגזים.
הקרב הלא נודע 05_003.jpg
[]


פנורמה לגובה

האמת שאפשר לעשות הרבה יותר עם תמונה שמתגלה בהדרגה בזמן הגלילה, תארו לעצמכם, תמונת פנורמה אורכית מדהימה!

אבל בכל זאת אני רק ממירה קומיקס שהוא כבר שלם, מוכן, ומושלם. אז אני קצת מוגבלת במה שאני יכולה לעשות. אבל הנה, אני חותכת פה ושם כמה קווים, מוסיפה גלים ויש לנו כבר תמונה מדורגת!
Screenshot 2023-07-28 001933.jpg



הטריק הוא - להניח את הנושא של התמונה - בסוף. לתת לקוראים להנות מהאווירה, מזג האוויר, זמן ביום, ואופי המקום - לפני שנגיע לנושא עצמו - במקרה הזה, סירת המבריחים במזח. אפשר להשתמש בכל תרוץ לעשות את זה: אופק רחוק, שמים גבוהים, צילום מלמעלה ועוד.

אגב עוד משהו מעניין:

אפשר להוסיף קריינות כדי לתבל את זמן הגלילה, והקריינות ממש לא חייבת להיות תואמת לתמונה! למה לא להקדים את המאוחר, או למשוך מהסצנה הקודמת, או פשוט לתת לקצת סאבטקסט לפרוץ? זאת הזדמנות מצוינת.
01רב הלא נודע 02_014.jpg


יש עוד הרבה דברים שאפשר לעשות בקומיקס דיגיטלי: ברגע דרמתי התאורה יכולה להבהב, עיניים יכולות למצמץ - בקיצור, "גיפ"ים! אפשר אפילו להפעיל מוזיקת רקע ברגע הנכון, ואני מחכה כבר לנסות את הכל.



תכלס, איך עושים וובטון?


מפה זה לגמרי טכני: מי שלא בא לו לצייר - יאלה, היה נעים להכיר - אל תשכחו להשאיר תגובה ביציאה >_0

טוב, אני משתמשת בקליפ סטודיו EX. למה? כי זה התוכנה היחידה שעוזרת לי להקים את הפרויקט הזה בלי להתחרפן.


הפתיחה


אז דבר ראשון, פותחים את קליפ סטודיו, לוחצים על File > New ובוחרים בפורמט וובטון, זה שנראה כמו מגילה ארוכה. תקראו לזה בשם, תעתיקו את ההגדרות שלי כאן, והופ! הוובטון הראשון שלכם נוצר.

Screenshot 2023-07-28 001952.jpg

אל תשכחו לבחור מקום לשמירה של הקובץ, במקום הזה יווצרו מספק קבצים: קובץ CMC שמאגד את כל העמודים. וכמות עמודים מסוג clip רגיל.

בהמשך, אם תרצו לעבוד שוב על הקובץ, לחצו על קובץ הCMC כדי לפתוח את כל הקומיקס כולו, או על עמוד ספציפי כדי לעבוד רק עליו.

1690793309176.png

אגב, אתם רואים את החלוקה ל"דפים"? זה החלק הכי חשוב. בכל אתר אינטרנט, נשלח בקשה לשרת להצגת המידע שאתם רואים. וקבלה של מידע תמונתי היא טיפונת מאתגרת. יותר מאתגר, למשל, מאשר הצגה של טקסט או צורות. זה לא לוקח יותר מכמה חלקיקי שניה, אבל זה כן מספיק בשביל להציק לקורא של קומיקס! תחשבו, אתם בא לכם לקרוא קומיקס, עברתם עמוד, ועכשיו אתם צריכים לבהות במסך לבן עד שהרמזור יתחלף לירוק. לא תודה.


לכן אנחנו עושים חשיפה מדורגת.


התמונה הראשונה של הוובטון מתגלה במהירות, כי זו פיסה קטנה מהפאזל, שלא שוקלת הרבה. ועד שהקורא גולל הלאה - האתר כבר טוען את הפיסה הבאה, והקורא כמעט ולא מרגיש בעיכוב!


אחרי היצירה, בואו נעבור על מה שאתם רואים על המסך.​


כעת נפתח לך חלונית (כמו חלונית של דף רגיל), אך היא מציגה רכבת ארוכה של דפים. מה עושים עם זה?

לחצו פעמים על העמוד הראשון, והנה הוא יפתח בחלון נוסף. אם זה לא קרה כבר לבד, אני אוהבת לגרור את חלון העמוד הבודד, לצד חלון הרכבת, וכך לראות את שניהם בבת אחת.
ואז אני פותחת גם את העמוד המקורי ליד, אבל את זה אתם לא צריכים לעשות (בתקווה שאתם יוצרים וובטון חדש).
Screenshot 2023-07-30 044405.jpg


לא מספיק לך הדפים?

הקומיקס יותר ארוך ממה שחשבת? אז מה! לא סתם כיניתי את זה מגילה אינסופית. לחצו ימני על הדף הרצוי, ובחרו את New Page. דף חדש יתווסף מיד אחריו.
Screenshot 2023-07-30 032819.jpg

הסדר לא נכון?

לא נורא! לחצו על הדף הרצוי וגררו אותו אחרי העמוד הנכון. תשימו לב לקר האדום שמסתמן, ועזבו את העמוד. לאחר ריענון קצר, הוא יופיע במשכנו החדש.

רוצים להאריך את אחד ה"דפים"?

אוקי תשמעו, אני יודעת שאמרתי שהתמונות צריכות להיות קטנות. אבל מה לעשות, לפעמים בא לכם לעשות פנורמה ארוכה, או מעבר צבעים שאי אפשר לקטוע באמצע, וזה שווה את הסיכון לטעינה קצת ארוכה יותר. אז תפתחו את העמוד הרצוי. בחלון של העמוד (ולא של המגילה), לחצו בתפריט העליון על Edit > Change canvas Size. כעת גררו את הסמן מטה או למעלה כדי להאריך את הדף.

אל תנסו להרחיב את הדף. זה יפריע לייצוא בסוף. רק להאריך מותר.


ייצוא הקומיקס לפני עלייה לאויר!

הדבר הראשון שאני עושה, זה לייצא את הקומיקס לPDF. למה? כדי לשלוח לאישור אצל הבוס הגדול, ולהציע למפולטרים איזו אלטרנטיבה לגלילה באתר (סיוט, אל תשאלו).

לחצו על Export Multiple Pages > PDF
בחלון שיפתח בחרו במיקום לשמירה. אל תשכחו לוודא שזה מקום שאתם מכירים, ייתכן שלא תמצאו את הקובץ שלכם אח"כ כי שמרתם באיזה תיקיית דוקס אקראית בהונלולו…

Screenshot 2023-07-28 012216.jpg

בחלון הזה אתם יכולים לסמן רק את Text (כדי שישמר את האיכות של כיתובים), והשאר תואם לכאן.
Screenshot 2023-07-28 012253.jpg

בחלון הבא התוכנה תבקש מכם להזין כל מיני פרטים מוסתרים לזיהוי הקובץ, כמו יוצר, כותרת, ועוד דברים לא חיוניים. אני פשוט משאירה הכל ריק ולוחצת על אישור.

ייצוא הקומיקס עבור האתר!

לחצו על File > Export Webtoon.
בחלון שיפתח בחרו במיקום לשמירה של הסדרה
עבור סוג הקובץ בחרו JPEG. (זה הקובץ הכי קל ומומלץ עבור אתרים).
תשימו לב להשאיר את האיכות על 100, כבר כשיצרנו את הקובץ זה על האיכות המדויקת הכי מינימלית שאני יכולה להרשות לעצמי, כך שאין צורך להוריד את האיכות עוד יותר כאן.
קראו לקובץ בשם, לדוגמא: הקרב הלא נודע פרק 4.
בטווח עמודים תוודאו ש"הכל" מסומן. Page Range < All
בהגדרות ייצוא אני בוחרת את האפשרות לייצא כל "דף" (כלומר תמונה) בנפרד.
לחצו על OK, המתינו מעט, וזהו.

Screenshot 2023-07-28 012049.jpg

לכו לתיקייה שבחרתם ותראו שם סדרה של תמונות. באתר אני מעלה את סדרת התמונות ברצף אחד אחרי השני, והקוראים לא שמים לב שלא מדובר במגילה אחת ארוכה.

זהו, זה הדרך שלי להכין וובטון, ואני מקווה בעז"ה שנספיק להכין עוד סדרות רבות ומגוונות. הפרק החמישי יצא חם מהתנור היום בבוקר, אתם מוזמנים בחום. ויאלה, עד לפעם הבאה... שבוע טוב!

הקרב הלא נודע 3_004.jpg