הפרעת קשב והשתלבות בחברה

אפשר להבין את הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) בצורה דיכוטומית – "האם" יש לאדם את ההפרעה או שאין לו, האדם "חולה או בריא". גישה אחרת מציעה להבין אותה כספקטרום – "כמה", מה רמת תסמיני ההפרעה של האדם. לפי גישה זו התסמינים מהווים הקצנה של תכונה אנושית שכיחה, וכי ההבדל בין מי שמאובחן למי שלא מאובחן הוא בכמות ובעוצמת התסמינים. התייחסות זו מאפשרת להבין טוב יותר את האדם עם ההפרעה, "הוא דומה לי קצת, גם אצלי הדברים אינם ברמת חומרה הפוגעת לי בתפקוד", מה שגם מסייע להגביר קבלה ואמפתיה כלפי האדם עם ההפרעה.

חלק מהקושי להבין ולהיות אמפתיים כלפי אנשים עם ההפרעה קשור לנטייה שלהם לא להשתלב בכללי התנהגות בבית ובחברה – מה שלעיתים מעורר התנגדות וחיכוכים. נטייה זו, כך מסתבר, נמשכת לאורך החיים גם בבגרות, גם אצל אנשים שרמת התסמינים נמוכה ולא מצדיקה אבחנה של ההפרעה.

במחקר שערכתי במסגרת עבודת הד"ר שלי, מצאנו שרמת תסמיני הפרעת קשב בקרב מבוגרים מהאוכלוסייה הכללית קשורה באופן מובהק לרמת החומרה של התנהגות אנטי-חברתית, גם אם התסמינים הם ברמה נמוכה שמתחת לסף האבחון. ככל שרמת התסמינים גבוהה יותר כך גדלה המעורבות בהתנהגות אנטי-חברתית - בין אם זו התנהגות פלילית, או רק סטייה מהנורמות.

מה שהפתיע אותנו, שכאשר בדקנו שורה של גורמים דמוגרפיים שידועים כקשורים לסיכון מוגבר להתנהגות אנטי-חברתית, מצאנו שתסמיני ההפרעה הם גורם סיכון גדול יותר מכל גורמי הסיכון גם יחד!

לפעמים אנשים נוטים להפחית בדיווח על רמת התסמינים של ההפרעה, מתוך חוסר הבנה של הסיכונים הכרוכים בהפרעה שאינה מזוהה ומטופלת בזמן. הסיכון הכרוך בהפרעה מחדד את חשיבות זיהוי מוקדם של ההפרעה, לפני שתתפתח התנהגות אנטי-חברתית/נשירה, גם אם נדמה שרמת התסמינים או הפגיעה התפקודית אינם חמורים מאוד.

למידע נוסף או קבלת תכנים למייל, נא כתבו לי לפרטי
על המחבר
חיים דיין -מכון הקשב
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

האם ילד שנראה שיש לו בעיות קשב קלות ומסתדר עם הבעיה במהלך הלימודים ללא נטילת ריטלין
יומלץ לו ליטול ריטלין רק על מנת שבעתיד הרחוק ההרגל לחכת בתלם יחזיק אותו במסגרת בחייו הבוגרים?
 
כאשר בהווה אין קושי תפקודי משמעותי, לא סביר שרופא ימליץ על תרופה
תרופה היא חלק ממה שאדם עם הפרעה זקוק לו, לצד זה חשוב לקבל הדרכה והכוונה לילד/להורים
חשוב לזכור שהפרעת קשב משפיעה בהווה על הרבה תחומים מעבר לתחום הלמידה - למשל תפקוד חברתי, התארגנות, דחיית סיפוקים, משמעת, מצב רוח וכו'
בכל מקרה כדי שאדם ינשור מהתלם צריכים להצטבר הרבה גורמים, כך שילד מתפקד טוב בתחומי החיים השונים אין סיבה לדאוג על עתידו. אנשים רבים עם ההפרעה מצליחים מאוד בכל תחומי החיים.
רב נחת
 
האם ילד שנראה שיש לו בעיות קשב קלות ומסתדר עם הבעיה במהלך הלימודים ללא נטילת ריטלין
יומלץ לו ליטול ריטלין רק על מנת שבעתיד הרחוק ההרגל לחכת בתלם יחזיק אותו במסגרת בחייו הבוגרים?
רק אומר בסוגריים, שיכול להיות שנראה שהילד מסתדר, השאלה אם הסביבה גם מסתדרת,
כי אם לחברים ולמורים הוא מפריע, הגם שאולי לא מפריע לו חוסר הקשב היחס שהוא יקבל ישפיע...
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  12  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה