כמה פעמים יצא לכם לראות קומיקס שמאויר מדהים, צבוע יפהפה – אבל התוכן... אהמ, בלגן אחד גדול?

כמה פעמים יצא לכם להרגיש את התסכול הזה – איפה הסיפור? מה אמרו לי פה? למה הציורים 'לא מחזיקים מים' למרות שהם איכותיים ומושקעים?

בואו נדבר על זה, על איך בונים סיפור קומיקס שמחזיק את האיורים הנהדרים שלכם.

שניונת לפני... מי אני?

נח רובין,
יוצר קומיקס כבר חמש עשרה שנה, מקים ומנהל סטודיו רובין לאיורים והפקות קומיקס איכותיות. בפלטפורמה הזו, אשמח לשתף אתכם בתובנות מתחום יצירת הקומיקס – בין אם מדובר בסיפור, באיור, בבניית הדמויות, בגרפיקה ובפורמט.

היום נדבר על תסריט קומיקס טוב, ועל חמשת השלבים הבסיסים שהופכים אותו לשווה קריאה.



שלב ראשון: תחקיר.

בשלב הראשון אנחנו בונים את ה'סטינג' - הרקע של הסיפור. איפה הוא קורה, ומתי הוא קורה. מצאנו מקום וזמן? יופי. כעת נבדוק את כל הפרטים, ונאסוף כל מידע שנראה מעניין או יכול לקדם את הסיפור שלנו.

הנה דוגמא לעמודים מתוך סיפור קומיקס על רקע מלחמת צרפת בוייטנאם, בזמן מלחמת העולם השניה. בפרויקט הזה, חיפשנו סיפור שמתחולל בזמן מלחמת העולם השניה, אבל לא קשור אליה ישירות. מה מצאנו? את מלחמת העצמאות של וויטנאם נגד הכיבוש הצרפתי.
חרב 5.png


חרב 5_4.png



שלב שני: לוגליין.

אחרי שברור לנו איפה הסיפור מתרחש, ועל אילו אירועים הוא מתבסס - בואו נבנה את הבסיס לעלילה. בשביל זה, כדאי מאד לענות על שלוש שאלות מרכזיות:

1. מי הגיבור שלכם? מה הוא רוצה להשיג? מה הוא עושה בשביל זה?

2. מי האויב שלו? מה האויב רוצה להשיג? מה הוא עושה בשביל זה?

3. מה 'הפרמיס' - המסר שאתם רוצים להביא? איך העלילה מביעה אותו?

יש לנו תשובות? מעולה. עכשיו נכתוב בנקודות מה בערך הולך לקרות בסיפור שלנו.

שלב שלישי: סינופסיס.

בשלב הזה אנחנו לוקחים את הלוגליין ומפתחים אותו. מרחיבים את הנקודות הבסיסיות, מפרטים אותן, מוסיפים להן ובודקים את הקשרים בין האירועים. הסינופסיס מספר את סדר האירועים בסיפור מתחילה ועד סוף.

הנה דוגמא לשורה ראשונה בסינופסיס של פרויקט מסע ההצלה: (ר"ה תרצ"ז) בעלזא בהודה ותפארתה. הגבאי מכין את חדרו של מרן לביקור הנסיך האנגלי. הנסיך מגיע ומשוחח עם מרן על המצב בגרמניה.

Belz 1 Ink 01.jpg




שלב רביעי: טריטמנט.

טריטמנט = חלוקה לסצנות.

בשלב זה אנחנו לוקחים את הסינופסיס, ומחלקים אותו לסצנות. בכל פעם בה עוברים מקום או זמן – מתחילים סצנה חדשה. בכל סצנה מפרטים בדיוק מה קורה, כולל מה אומרות הדמויות (עוד לא ניסוח, רק תוכן), ומה הן חושבות או מרגישות.

הנה דוגמא לסצנה הראשונה מתוך הטריטמנט של פרויקט 'הביתן ביער':

  • ברוסהיים - ר' יוסלמן יושב בביתו והוגה בתורה. שליח מסתורי נוקש בדלת. ר' יוסלמן פותח בזהירות ובחשד. השליח מציג את עצמו כיהודי מקולמאר, מספר שנגזרה גזירת גירוש על הקהילה, ומתחנן שר' יוסלמן הידוע בקשריו עם המלכות ינסה לפעול לביטול הגזירה. ר' יוסלמן לובש מיד בגדי מסע ומתכונן לדרך. תחת בגדי המסע הוא לובש גם תכריכים, כשהוא חושב על הסכנות הרבות שבדרך ובחיכוך עם אנשי שררה אנטישמיים. הוא נפרד מילדיו בדמעות, מזכיר להם ששלוחי מצווה אינם ניזוקים ומבקש שיתפללו לקדוש ברוך שיזכה אותו לעשות את שליחותו נאמנה.
והנה זה בקומיקס, אחרי הכל...

ביתן1.png

ביתן 2.png

ביתן 3.png




שלב חמישי: תסריט.


זהו זה! הגענו לשלב האחרון ביצירה: התסריט.

בתסריט אנחנו מפרטים מה קורה בכל פריים ( - משבצת קומיקס): מה רואים, מה כל דמות עושה, ומה היא אומרת או חושבת.

קיימים כמה פורמטים מרכזיים לתסריט קומיקס. בפעם הבאה, בעזרת ה', נפרט על כל אחד מהם ונדגים אותו!



ומהשטח...

קשה לי לשכוח לקוח לחוץ אחד שהמילים הלטיניות עלו על עצביו: 'מה טריטמנט שטיטמנט בליטמנט!' הוא כתב במייל נזעם, ' תנו לראות עמודי קומיקס מוכנים, לא מיליון קבצים עם שמות בג'יבריש!... '

אז נכון, לא כולם יודעים להעריך את ההשקעה בכל שלב. אבל עם קצת הסברה הלקוח מבין שהוא הראשון שמרוויח. שהשלבים ה'מטרידים' מבטיחים לו לקבל בדיוק את מה שהוא רוצה, ולא למצוא את עצמו מול תוצר בינוני.

מה שכן, מאז אני משתדל לומר ללקוחות 'תקציר' ולא 'סינופסיס', 'מהלך', ולא 'לוגליין'... אם אתם מכירים מילה עברית ל'טריטמנט', ספרו לי
  • ביתן1.png
    ביתן1.png
    1.1 MB · צפיות: 127
  • ביתן 2.png
    ביתן 2.png
    1 MB · צפיות: 88
  • ביתן 3.png
    ביתן 3.png
    1.1 MB · צפיות: 103