4 שאלות לאפיון רשימת תפוצה

אחד הכלים הנפוצים היום בשיווק, הוא רשימת תפוצה במייל. אוספים כתובות של אנשים שעשויים להתעניין בשירות שלכם - למשל באמצעות 'מדריך חינמי' להורדה בנושא המקצועי של העסק - מטפחים את הקשר עימם באמצעות שליחת תוכן בתדירות זו או אחרת, ובהמשך מציעים את השירות שלכם.

לא מעט בעלי עסקים מכירים את התועלת של שיווק כזה ומשתמשים בו, אבל לא כולם מבינים בכתיבה. יש סגנונות שונים של רשימות תפוצה ויש הבדלים ברמת התוכן וברמת הצורה.
בחנתי את התחום הזה כעורך לשוני ותוכני שעבד עם כמה בעלי רשימות תפוצה, אנשים שיש להם הרבה ידע ותוכן להעביר למנויים ולהוכיח את המומחיות והמקצועיות בתחומם אבל פחות מסתדרים עם הכתיבה או רוצים לשפר אותה. עם הזמן הבחנתי שיש כמה סגנונות של תוכן, והגעתי למודל מסוים איך לאפיין את האופי של רשימת התפוצה.

ובכן, כדי לבנות את האופי של רשימת התפוצה עלינו לענות על ארבע שאלות.

1. משווק אותך את או המוצר?
מה יותר חשוב לך כרגע, שיכירו במומחיות שלך וידעו שיש לך הבנה ומקצועיות בתחום, או שיאמינו במוצר / בשירות שלך.
לפעמים התועלת של השירות או המוצר ברורה וידועה, אבל אתה רוצה להוכיח שאתה מומחה לתחום.
לעומת זאת, במקרים אחרים יותר חשוב להוכיח את הנחיצות או התועלת של המוצר עצמו ולא שלך כנותן השירות.

בהתאם לשאלה הזו נחליט האם האופי של התוכן יהיה אינפורמטיבי או השראתי.
רשימות אינפורמטיביות מספקות תוכן וידע. לעומתן הרשימות ההשראתיות לא נותנות ידע על התחום המקצועי, אלא באות 'לחמם' את הקוראים ולהלהיב אותם.

אותך​
את המוצר​
אפיון הכתיבה
אינפורמטיבי​
השראתי​
דוגמה
טיפים, מדריכים, עצות מקצועיות, פרקטיקות יעילות ויישומיות.​
נאומי מוטיבציה (גם אתה יכול), סיפורי הצלחה של לקוחות, הצגת עבודות מובחרות.​
מטרה
מיצוב כאוטוריטה ובעל ידע ומומחיות בתחום.​
הגברת האמון במוצר / שירות שלכם.​
כמו מי למשל?
כוורת אקסטרים​
ימימה ביסמוט​


2. חיבור רגשי או מקצוענות
מה יותר חשוב לך כרגע, לחבר את הקוראים מבחינה רגשית, או לשדר להם שאתה מקצוען?
בהתאם לשאלה הזו נחליט האם אופי התכנים יהיה חם או קר.
פה אנחנו לא מדברים על התכנים עצמם, אלא על צורת ההגשה. אופי כתיבה אישי, חם ורגשי או אופי מקצועי שפונה אל הרציונל.
אם למשל מדובר בסוכן ביטוח שרוצה לעניין קהל רחב בנושא הדי-משעמם של ביטוחים, יהיה עדיף לו לנקוט בגישה חמה שתעניין את הקוראים ותכניס אותם לעולם התוכן הזה, לעומת זאת יועץ משכנתאות שהרגע יצא לשוק, מן הסתם הוא ירצה לשדר ניסיון ובגרות.

חיבור רגשי​
שידור מקצוענות​
אפיון הכתיבה
חם​
קר​
דוגמה
"איך אני מתרגש מהוובינר של מחר. בטוח שהולך להיות לנו כיף ביחד"​
"אנחנו בישורת האחרונה לקראת הוובינר של מחר. מתכוננים אליו במלוא המרץ, ומצפים שגם אתם תיהנו ממנו מאד"​
מטרה
לחבר את הקורא אל הדברים באופן אישי ורגשי.​
לשדר מקצוענות.​
כמו מי למשל?
צפריר בשן​
חכמולוג​



3. קהל שבוי או קהל רחב
האם רשימת התפוצה שלך מורכבת מקהל אוהד וחם, שמעוניין במה שיש לך להגיד, או שיש לך רשימה גדולה עם קהל יעד לא מהודק.
קל לבדוק את זה באמצעות כלי מדידה כמו אחוזי פתיחה וכדו'.
בהתאם לשאלה הזו נחליט האם לנקוט בכתיבת סְטֶקַטוֹ או לֶגַאטוֹ.
המונחים סטקטו ולגאטו לקוחים מעולם המוסיקה. אני מקביל אליהם גם שתי צורות כתיבה. סטקטו: פולסים קצרים וחזקים. משפטים מתומצתים. הרבה אנטרים. לעומת לגאטו: רגוע, מפורט, נינוח. פסקאות ארוכות יחסית. משפטים מורכבים יותר.
אם המנויים שלך הם 'קהל שבוי' שנמצא בכיס שלך, אתה יכול להרחיב ולפרט את המסרים שלך. יש לך ספייס לכתוב באריכות ובהרחבה. (רק לא יותר מדי באריכות. אחרי הכל זה מייל, לא ספר).
אבל אם יש לך רשימה גדולה של מנויים, שלא כולם בהכרח מאד מתעניינים במה שיש לך לומר, כדאי לכתוב סטקטו כדי לתפוס את הקוראים קצר ולעניין.

קהל רחב
קהל שבוי
אפיון הכתיבה
סטקטו​
לגאטו​
דוגמה
"מחר זה קורה.
בפעם הראשונה והאחרונה.
וובינר קילוף ירקות.
אז מי שבא - ברוך הבא,
ומי שלא - בעיה שלו".
אז זהו, מחר אנחנו נפגשים יחד בוובינר הייחודי והחד-פעמי שלנו בנושא 'קילוף ירקות ללא צורך במקלף'. מחר סוף סוף תוכלו להגשים את החלום הישן שלכם, לקחת את המקלף הזקן, לומר לו יפה שלום, לתת לו קצת אוכל וצידה לדרך ולשלוח אותו לדרכו בברכת שלום ולא להתראות".
"אז זהו, מחר אנחנו נפגשים יחד בוובינר הייחודי והחד-פעמי שלנו בנושא 'קילוף ירקות ללא צורך במקלף'. מחר סוף סוף תוכלו להגשים את החלום הישן שלכם, לקחת את המקלף הזקן, לומר לו יפה שלום, לתת לו קצת אוכל וצידה לדרך ולשלוח אותו לדרכו בברכת שלום ולא להתראות".​
מטרה
אנרגיה וקצביות. פניה לקצרי הקשב.​
הרחבה של המסרים מתוך ידיעה שהקהל מיושב ונינוח.​
כמו מי למשל?
עידן וולר​
ליאורה בוקסנבוים​



4. למבוגרים או לצעירים?
יש רשימות תפוצה שפונות למבוגרים. לאו דווקא מבוגרים בגיל, אלא לחלק המבוגר שבנו. לחלק האחראי והמיושב. למשל יעוץ משכנתא פונה לאנשים בשלב שהם רוצים לקנות דירה. זה החלק המבוגר שבנו.
לעומתם יש רשימות שפונות לצעירים, אם זה לצעירים בגיל ואם לחלק הצעיר והילדי שבנו. למשל רשימת תפוצה שמדברת על ארגון הבית, פונה לבלגניסט שנשאר איתנו מגיל הילדות.
בהתאם לשאלה הזו נאפיין כתיבה רשמית או טרנדית. כתיבה באופי 'רשמי' תהיה במשלב גבוה יחסית, בעברית צחה, תקינה ורשמית, ותקפיד על כל כללי התחביר והפיסוק כמו בספרים. לעומת אופי טרנדי, שבו ישתמשו במשלב עממי יותר, בסלנגים, אימוג'ים, קיצורי מילים וכדו'

למבוגרים​
לצעירים (וצעירים ברוחם)​
אפיון הכתיבה
רשמי​
טרנדי​
דוגמה"בשבוע הבא אקיים וובינר הדרכה מסודר בנושא הסרת שמכם מרשימות תפוצה שמעמיסות על תיבת המייל שלכם"היי. מכירים את זה שנרשמתם פעם לאיזה תפוצה ומאז הם חופריםםםם לכם עם מיילים בלי סוף? (אימוג'י מקדחה. אימוג'י חציל בדיכאון)
בואו לוובינר המושלמוש שלי שבו אגלה לכם את כל הסודות איך להתפטר מהם בקלות (אימוג'י פסיפלורה רגשנית)
מטרהמשדר רמה גבוהה ומוצר בוגרחיבור לקהל צעיר. 'קוליות'
כמו מי למשל?יעל פיינגולדיעל זלץ

אחרי שתענו על ארבעת השאלות, יהיה לכם הרבה יותר קל לכתוב את התכנים שלכם לפי האפיון הנכון והמדויק שאתם צריכים.
בהצלחה!
על המחבר
הדוויג

תגובות

מרתק ומחכים מאד!

רק עם הדוגמא של יעל פיינגולד לא הסכמתי,
בעיניי רשימת התפוצה שלה לגמרי לא מכוונת לתדר רשמי.
אם כבר היא דווקא מהווה דוגמא מצוינת לאפיון כתיבה השראתי ומגביר אמון.
מעתיקה קטע אקראי מאחד הפוסטים האחרונים שלה:


וואו.

זה היה באמת הרבה מעבר למה שציפיתי.

אני חיה את החלום.

הצלחתי בס"ד לשנות לכל הרבה מכן תודעה

התגובות שלכן, שתדעו

הן בדיוק מה שנותן לי מוטיבציה להמשיך.



עשרות ערבי יוקרה ותשואות

ממותגי יוקרה שחוויתי בחיי,

לא משתוות לסיפוק הזה

שאני חווה עכשיו.



עוד אחת סגרה עסקה של אלפי שקלים –

שלפני כן לא בטוח שזה היה קורה בכלל

ואחת אחרת שהחליטה להפסיק שת"פ שגזל ממנה

ערימות של זמן ולא הצדיק את התמורה

עכשיו היא מתפנה לבנות שיווק עוצמתי דיגיטלי

שפונה בול לקהל שלה.
 
בעיניי רשימת התפוצה שלה לגמרי לא מכוונת לתדר רשמי.
אם כבר היא דווקא מהווה דוגמא מצוינת לאפיון כתיבה השראתי ומגביר אמון.
רשמי והשראתי זה לא סתירה.
כל אחת מארבעת השאלות עומדת בפני עצמה.
יכול להיות רשמי והשראתי, או רשמי ומידעי, טרנדי והשראתי או טרנדי ומידעי.
למעשה, מארבעת השאלות יכולות להיות 16 אופציות שונות.

והכתיבה של פיינגולד, גם בקטע שצוטט, היא רשמית. כתובה באופן תקני ובמשלב גבוה, נטולת סלנגים ואימוג'ים למיניהם.
 
כל אחת מארבעת השאלות עומדת בפני עצמה.
הבנתי את זה,
בהחלט פילוח מדויק וחכם.
והכתיבה של פיינגולד, גם בקטע שצוטט, היא רשמית. כתובה באופן תקני ובמשלב גבוה, נטולת סלנגים ואימוג'ים למיניהם.
עדיין חולקת על זה,
לא הייתי מגדירה אותה באופן גורף ככתובה במשלב גבוה ונטול סלנגים.
הנה עוד דוגמא אקראית:

תראי

אם את בענייני רשימת תפוצה

את בטוח מכירה טוב את התסריט הבא:

את מקלידה שנה שלמה במייל לקהל שלך

את שוברת את הראש מה לחדש לו מחר

מתזמנת, בודקת אחוזי פתיחה

מנסה ככה מנסה אחרת

כותבת מהלב

כותבת מהשכל

מקבלת השראה ויוצא לך ארוך

מרגישה חסרת אונים אז מייבשת את הרשימה

או שולחת שאלת ״שלום, מה שלומך״

ו....

סליקות- אין





אבל מאמינה שזו לא הגדרה חד משמעית, ובכל מקרה הרעיון הובן.
 
אני מבינה שכולם פה מכירים את כל רשימות התפוצה האלו, לפי ההנהון בראש של הקוראים :rolleyes:
 
יפהפה.
רק פליז, שים לינק לכל ניוזלטר, שנדע על מה מדובר.

מה עושים כשיש כמה סוגי קהלים, כותבים 4 סוגים שונים?
 

לוח אירועים

הצטרפו לקורס משתלם מבית פרוג
והתקדמו למקצוע מתגמל ומבטיח!

המספרים של פרוג:

337,452

משתמשים נכנסו לפרוג בחודש האחרון

0

משתמשים מבקרים ברגע זה באתר

4,986

הודעות נכתבו בממוצע ליום בחודש האחרון

לוח נדל"ן | למכירה והשכרה

לוח דרושים

לוח הסעות ושליחויות

שתף את המאמר

למעלה
לשיחת ווטסאפ עם בית פרוג
צ'אט בווטסאפ בנושאי יעוץ לימודים, פדגוגיה ומזכירות
היי, אפשר לדבר איתנו, אנחנו כאן!