שתחדש עלינו שנה בריאה: מומחי כללית מגישים את היתרונות הבריאותיים בסימני ר"ה

בין סימני החג בולטים במיוחד הדבש המתוק והרימון האדום - מה הן הסגולות הבריאותיות של מאכלי החג? • לקראת ראש השנה מפרטת ד"ר רלי אבל דיאטנית בכירה במחוז מרכז של כללית את היתרונות הבריאותיים והתזונתיים בסימני החג


בעוד פחות משבוע נשב כולנו סביב שולחן החג ונברך את השנה החדשה הבלע"ט עם סימני החג המיוחדים. רגע לפני שנטבול את התפוח בדבש המתוק ונאחל להרבות זכויות כגרעיני הרימון כדאי לזכור כי לצד הסגולות הרבות, לסימני החג ישנם יתרונות בריאותיים רבים שכדאי לאמץ לכל השנה. לקראת ר"ה מפרטת ד"ר רלי אבל דיאטנית בכירה של כללית במחוז מרכז, את המרכיבים התזונתיים הקיימים בסימנים.


אין ספק כי האורח המרכזי בשולחן החג הוא דבש הדבורים. ד"ר אבל מסבירה כי הדבש הטהור הגולמי מורכב מ-80% סוכר מגלוקוז ופרוקטוז וכ-20% מים. הסוכר הוא הספק העיקרי של אנרגיה הזמינה לגוף, וכיוון שהדבש מתוק פחות מסוכר, כך גם מכיל פחות קלוריות בהשוואה לסוכר.


כדאי להשתמש בדבש טבעי גולמי, עדיף כזה שלא חומם לטמפרטורה מעל 40 מעלות, כיוון שמעל טמפרטורה זו נהרסים האנזימים והויטמינים שבו החשובים כל כך לתפקוד גוף האדם.


בין יתרונות הדבש, נמצא במחקר מפתיע, כי דבש יעיל נגד שיעול לילי טורדני בפעוטות מעל גיל שנה. במחקרים אחרים נמצא, כי לדבש יש תכונה אנטי בקטריאלית שעוזרת להתמודד עם וירוסים וחיידקים. ריכוז הסוכר הגבוה אינו מאפשר התפתחות של חיידקים. יכולת זו מאפשרת לדבש לחסל את החיידקים, גם את החזקים שבהם. הדבש סופג לחות מכל גוף חי ולכן חיידק שבא במגע עם דבש מאבד את הנוזלים שלו ונכחד.


הדבש מוכר גם כמסייע לרפוי של פצעים בעור, חתכים, כוויות וצלקות אחרי ניתוחים. התכונות האנטי זיהומיות של הדבש מסייעות להחלמה טובה יותר של העור. הדבש גם יעיל לנטרול רעלנים מהגוף ואף יעיל נגד פטריות מועיל לכיבי קיבה אפטות בפה ובדלקות חניכיים.


דבש ופרופוליס מסייעים גם בחידוש רקמת העור ויעילים בטיפול באקנה. בדבש הטהור ישנם נוגדי חמצון שמסייעים בעיכוב תהליכי הזדקנות העור וכן מנזקים סביבתיים כגון קרינה מהשמש המאיצה הזדקנות העור. בנוסף, הדבש הורס את החיידקים הגורמים לעששת שיניים, מנמיך את רמת החומציות שבפה ועל ידי כך מונע הדבקות של החיידקים בשיניים.


פרופ' אבשלום מזרחי מסביר כי דבש משפר את חיוניות האדם וחיותו, משפר תאבון, מצב רוח ועוזר לפעילותו התקינה של הלב. לדברי מומחי כללית, אין לתת דבש לתינוקות עד גיל שנה.


עוד אורח חשוב בשולחן החג הוא הרימון. הדיאטנית ד"ר רלי אבל מסבירה כי הרימון עצמו עשיר מאוד באשלגן - מינרל חיוני ביותר לפעולה תקינה של הלב. הפרי עשיר בויטמינים מקבוצה B: תיאמין וריבופלבין, אשר חשובים לפעילות התקינה של מערכת העצבים וכן לפעילויות מטבוליות שונות.


מיץ הפרי עוזר מאוד בהקלה במצבים של דלקות מעיים שונות ועשיר בתאית, אשר ידועה בעזרתה לפעילות עיכול תקינה. הרימון גם עשיר באנטיאוקסידנטים - חומרים אנטי מחמצנים, העוזרים במניעת מחלות ממאירות, מחלות לב ועוד.


את קליפת הרימון ניתן לרסק ולטחון באופן דק ולייצר חליטת תה צמחים, שאף היא מעולה להקלה במחלות מעיים שונות. ניתן גם לערבב את קליפת הרימון הטחונה עם שמן זית, דבר העוזר מאוד לטיפול בבעיות עור שונות. תערובת זאת גם עוזרת גם לטיפול בבעיית קשקשים, בתנאי שמזינים היטב את הקרקפת למשך הלילה.


שנה טובה ובריאה!​
  • תודה
Reactions: פיר