פינת רוגע מאחורי הספה

רגע, נרגעים
מדריך ליצירת פינת רוגע לילדים

בימים המאתגרים בהם אנו נמצאים, נרצה ליצור פינות שקטות למרגוע עבורנו ועבור ילדינו.

כשילד חש בהלה, עצב, תסכול או דאגה, נוכל לעזור לו להתכנס לפינה משלו, לעסוק בפעילות שמרגיעה אותו, ולצאת משם מאושש להמשך היום.

חשוב לתווך לילד את הפעילות של הקמת פינת רוגע: "כרגע אנחנו בתקופה שמעוררת מגוון רגשות, חלקם מקשים עלינו את התפקוד. גם אני ובטח גם אתה מרגישים דאגה, בלבול, בהלה, עצב וצער. חוסר השגרה גם הוא גורם לנו לאתגר. אני רוצה להקל עליך, וחשבתי שכדאי שתהיה לך פינה רגועה לעצמך, שתוכל להכנס אליה בעת שאתה מרגיש צורך. מה אתה אומר?"

ניתן להשפיע על הנפש באמצעות החושים. זו התפיסה הבסיסית במקצוע שלי, עיצוב פנים: צבע, צורה, מרקם, צליל, כולם יחד יוצרים אמירה שלמה שיש לה השפעה רבה על מצב הרוח שלנו, על האנרגיה שלנו, על תפוקת העבודה שלנו, על היצירתיות שלנו. ההשפעה היא רבה, והבשורה הטובה היא: ביכולתינו לשלוט בה! על ידי התאמת החלל, נוכל ליצור מעטפת נהדרת שתשרת אותנו בצורה הטובה ביותר.

ההשפעה הזו ניכרת ביותר על ילדים. מחקרים רבים נעשו בעניין, והמסקנה העולה מהם היא כי החלל בו שוהה הילד משפיע עליו באופן ברור.

תכנון מותאם אישית

חשוב שנשאל את ילדינו כמה שאלות לצורך הבנת הילד וצרכיו, וכדי לדייק את המענה המתאים ביותר עבורו. בנוסף חשוב שנסקור את המקום בו אנו נמצאים ונבין את הכלים שברשותינו.


דוגמאות לשאלות:
מתי אתה מרגיש פחד, דאגה או בהלה?
מהי הפעילות שיכולה להרגיע אותך? או - מתוך הפעילויות הבאות, מה היית בוחר?
היכן היית רוצה שנארגן לך פינה שקטה לעצמך?

פינת רוגע במרפסת 02


נעדיף ליצור יחד עם הילד פינת רוגע שקטה ונעימה, בהתאם לגילו ויכולותיו. נתכנן, נבחר את המקום, נאתר פריטים ונקים את הפינה. ניתן לתכנן "פינה מתקפלת", לדוגמא שקית עם כל הפריטים שהכנו, שניתן לפתוח בישיבה על המיטה העליונה במיטת קומותיים בשעות היום, ובלילה לאסוף הכל חזרה.

תכנון לכמה ילדים

כשמתכננים לכמה ילדים, כדאי לחשוב האם נוכל לתכנן פינה לכל ילד, או פינה אחת בה ישתמשו כמה ילדים יחד או בתורנות. יש ילדים שדווקא השהות המשותפת יכולה להיות יעילה 'אנחנו עכשיו באוהל שלנו'.

מומלץ גם ליצור פעילות סביב יצירת הפינות הללו, ובשיתוף עם כל בני הבית לתכנן ולבצע. יתכן כי בפעמים הראשונות של השהות בפינת הרוגע, תרצו להדגים בעצמכם את האפשרויות השונות בחוויה משותפת.

כך תתכננו פינת רוגע בחמישה שלבים פשוטים

1. מקום:

כדאי לחשוב על פינה קטנה ועוטפת. דוגמאות: להרחיק את הספה מהקיר ולהשתמש בחלל שמאחוריה, מתחת לשולחן שלא בשימוש תכוף, מסדרון שמסתובב ויש לו פינה ריקה; אפשר גם להעמיד ארונית קטנה שתתחום את החלל שבינה לבין קיר או להשתמש בפינת המרפסת או החצר. תוכלו להשתמש באוהל כדורים ריק שניתן להעבירו ממקום למקום. מיטת הילד אפשרית גם היא, אך חשוב לשים לב ליצור פינה מוגדרת שתיצור הבדל בין שעות שינה לשעות ערות, כדי לא לבלבל בין רוגע לבין שינה.

ההמלצה היא מקום שקט באופן יחסי. יש ילדים שדווקא ירצו להיות קרוב למשפחה או לאמא, ויעדיפו להתמקם שם, ויש ילדים שהצורך שלהם הוא שקט, שלווה ופרטיות מוגברת.
פינת רוגע מאחורי הספה 02


2. צבע:
השפעה של צבע על מצב הרוח היא גדולה. נעדיף פריטים בעלי צבעים לא רוויים ("מעורבב בלבן"), גוונים פסטליים, וצבע אחיד ככל הניתן. פינת רוגע עם כרית תכולה, דובי כחול ובקבוק מים כחול, תהיה בעלת השפעה מרגיעה יותר מפינה צבעונית ומגוונת.

3. פריט דומיננטי לישיבה:

כל דבר שנוח ונעים לילד לשבת או לשכב עליו ברוגע.
כיסא, כורסא, מיטה, מזרן קטן (אולי של עריסת תינוק שכרגע לא בשימוש? של משטח ההחתלה?) פוף, שטיח, מחצלת, כרית, ערסל.



פינת רוגע במרפסת.jpg


4. פריט חושי:

שמיעה - אוזניות ונגן עם סיפור לא דרמטי, מוזיקה מרגיעה, צלילי טבע.

ראיה - מנורה קטנה שאפשר להדליק ולכבות שוב ושוב, נורה בכמה צבעים, שרשרת גרילנדה מחליפת צבעים (ללא הבהוב), מקרנצ'יק.

ריח - מפיץ ריח עדין, כמה טיפות מרכך כביסה על השטיח, מבשם בדים עדין, טיפת שמן לבנדר על שורש כף היד (בושם פחות מומלץ).

טעם - שתיה בבקבוק עם קש שלא יכול להשפך, תה קמומיל, עדיף לא ממותק (סוכר גורם לפעלתנות). במצב של רעב כדאי ארוחה ולא נשנוש. אפשר מסטיק או קערת דגנים לילדים עם צורך אוראלי חזק, או מוצץ אם תואם גיל.

מגע - שמיכה נעימה, דובי או בובה רכים, משחק סיליקון ללחיצה (פופיט), ניילון בועות.


כפפת מיקרופייבר תחושתית.png


5. תכנון פעילות:

ילד צריך משהו לעשות כדי להירגע. מבוגר יכול להירגע רק מלשבת ולנשום, ילד לא. הוא פעיל מטבעו, ולכן חשוב שפינת הרוגע תכלול משימה מעשית מוקצבת בזמן. נתאים את סוג המשימה לאופי הילד.


דוגמאות:

לאכול קערת דגני בוקר או שקדי מרק, אחד אחד תוך האזנה לצליל הלעיסה

האזנה לסיפור או קריאת ספר

ציור וצביעת דף, מנדלה, חוברת, מדבקות

קפיצות, קפיצה על כדור פיזיו, ריקוד, תיפוף, לפי קצב המוזיקה

הפרחת בועות סבון או ניפוח בלונים

מסאז' עצמי על ידי ידית מסאז', מברשת רכה, ליטוף עם כפפת ניקיון

חשוב שאתם כהורים תקשיבו לעצמכם ולילדכם, ותבנו את המערכת המדויקת עבורכם. הפעילו את היצירתיות ותעניקו לילדכם מתנה גדולה.


מאחלת לכולנו ימי שקט ושלווה, שלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולנו, ונזכה לגאולה השלימה.
על המחבר
עוד שושנה
עיצוב קשוב
התמחות בצרכים יחודיים
פתרונות שנותנים לך מקום
077-444-7400

תגובות

שושי, מרתק!!!!!!!!

נהנתי לקרוא

עושה חשק להתנחל באחת הפינות שם....

אהבתי מאוד, יש לך את זה
 
הי שושי ממש נותן חשק לנסות כל רעיון שכתבת
תצליחי בגדול!!
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

שתף את המאמר

למעלה