טיול בעכו העתיקה

אף פעם לא הכרתי את עכו. זאת אמרת, שמעתי עליה כמובן, ואפילו הייתי בה כמה פעמים, אבל אף פעם לא ייחסתי לה חשיבות מיוחדת או רציתי לבקר בה.

והאמת היא שזה ממש הפסד!

כי העיר עכו היא עיר עם היסטוריה מפוארת וארוכה במיוחד. היא מהערים המוקפות חומה עוד מימי יהושע בן נון, שלטו בה מגוון עמים ושליטים ויש בה שרידים היסטוריים מרתקים.

חוץ מכל זה היא על שפת הים, וים זה תמיד יופי אלוקי מיוחד.

ועוד משהו – ידעתם שעכו יושבת על מפרץ? אני מתארת לעצמי שלמדתי את זה פעם, אבל לראות ולחוות את זה – זה משהו מיוחד. פרוט בהמשך.

אז לכבוד בין הזמנים יצאנו לטיול בעיר היפיפייה הזאת – ואני משתפת בשביל מי שעדיין מחפש רעיון לטיול לשבוע האחרון של בין הזמנים, או לבין הזמנים הבא.

לעיר עכו הגענו ברכבת – שזו יכולה להיות חוויה בפני עצמה. הילדים שלי כבר מורגלים בנסיעות ברכבת, אז הם פחות התלהבו... אבל אין ספק שנסיעה ברכבת היא תמיד נוחה ומפנקת הרבה יותר מנסיעה באוטובוס, במיוחד עם ילדים.

ממש מול היציאה מתחנת הרכבת, חצינו את הכביש לתחנת אוטובוס, שם לקחנו קו 3 לעיר העתיקה. (יכול להיות שאפשר לעשות את הדרך אפילו ברגל, כי היא לא ארוכה, אבל מכיוון אנחנו לא מכירים את העיר העדפנו לסמוך על האוטובוס.)

ירדנו בתחנה האחרונה – תחנת העיר העתיקה. חזרנו קצת אחורה ברגל לכניסה ל"אולמות האבירים", נכנסנו בשער, לגן קסום ויפיפה, מוצל בעצים רחבים, ובמרכזו מזרקת מים קטנה. הילדים ישבו קצת לנוח ולהתרגש מהמזרקה, (לא!! ילדים, אתם לא נכנסים כאן למים!!) ואני נכנסתי למרכז המבקרים שנמצא בצד ימין.

במרכז המבקרים אפשר לקנות כרטיסים למגוון אטרקציות וסיורים בתשלום בעיר העתיקה. יש שם גם דגם מרשים של העיר, ובעיקר אפשר לקבל מפה של עכו. למשפחה כמונו – בלי וויז או גוגל מפס, זה ממש חיוני. ותסכימו איתי, שאין כמו מפה אמיתית, מודפסת על נייר, נכון?

במפה יש גם הצעות למסלולי טיול שונים בעיר.

אז לקחתי מפה, (הפקידה האדיבה אמרה שאני יכולה לקחת אפילו חמש!) והתחלנו את המסלול!!

ברחבת "הגן הקסום" יש שירותים (חשוב!), מסעדה קטנה (אין לי מושג לגבי כשרות) ואת הכניסה למבצר מרשים מימי הצלבנים.

הכניסה למבצר בתשלום, אין לי מושג לגבי התכנים. אנחנו בחרנו שלא להיכנס.

הצצנו קצת לכניסה למבצר, ומסביבו, וסיפרנו לילדים על מסעות הצלב. המבצר כל כך ענק ועוצמתי בטח במושגים של לפני אלף שנה, שמדהים לחשוב שמהצלבנים ההם לא נשאר כלום, ועם ישראל שהם ניסו להכחיד, חי וקיים!
ביציאה מהמבצר פגשנו את התוכים היפים האלה.

משם המשכנו לכיוון מוזיאון אסירי המחתרת, סיפרנו קצת על סיפורם העצוב של האסירים. גם למוזיאון הזה לא נכנסנו.

המשכנו לכיוון בורג' אל כרים, עלינו במדרגות (לא הרבה, אפשרי עם עגלה) ו... הנה הים!!! בורג' אל כרים הוא כנראה שריד של מגדל שמירה שהיה מוצב על חומות העיר מימי הטורקים. נורא הצטערתי שלא למדתי עוד קצת על ההיסטוריה העשירה של העיר לפני שהגענו. בכל מקרה, היופי שנשקף משם הוא מעתיק נשימה! השילוב של הים הכחול, קצף הגלים והחומות העוצמתיות הוא מרהיב בצורה יוצאת דופן.

משם פשוט המשכנו עם החומה והים . נושמים את האוויר המלוח ונהנים מכל רגע. הדרך נגישה עם עגלה, למעט מקומות בודדים עם מעט מדרגות.

מול הים ממוקמים בנינים מעניינים בצבעוניות מעניינת.

וכאן מגיע הקטע המעניין: בתור צלמת תמיד ידעתי שבחופי הים כאן בארץ מצלמים אנשים בשעות הזריחה, מכיוון שבזריחה השמש מגיעה מהכיוון שמול הים. בשקיעה קשה לצלם אנשים בים – כי השמש מגיעה מכיוון הים ויוצרת תאורה חזקה מידי מאחורי המצולמים.

א ב ל! עכו יושבת על מפרץ. שזה אומר שהחוף בעצם משנה כיוון – ובתוך המפרץ השמש מגיעה מצד שמאל של הים (אם עומדים מולו). קצת הסתבכתי עם ההסבר... אולי בגלל שגם אני לא כל כך הבנתי את זה בעצמי... מי שמכיר את חיפה בטח מכיר את זה.

החומות מתחילות לפני המפרץ, וממש איפה שממוקם המגדלור המקסים הזה, מתחיל המפרץ, והחומות פונות לכיוון דרום.

הערה: בקטע הזה – מתחילת המפרץ – המגדלור, ועד למרינה, המסלול על החומות פחות נגיש, מי שצריך מסלול ממש נגיש צריך למצוא את דרכו למרינה דרך הסמטאות, מומלץ להיעזר במפה.

עוד משהו מענין שקורה במפרץ עכו – בחופי הארץ היפה שלנו, אנחנו רגילים לראות את הים עד לאופק. בתוך מפרץ עכו זה לא קורה. מפרץ עכו ממוקם ממש מול מפרץ חיפה, (ממליצה לכם לפתוח מפת ארץ ישראל ולהסתכל – עד שלא ראיתי בעיניים, לא הבנתי... ) אז מה שרואים באופק זה את חיפה והר הכרמל. זה יופי לא רגיל. אנחנו הצלחנו לזהות אפילו את המנופים של הנמל!

כשהתקרבנו למרינה ראינו בחורים שקופצים מהחומות ישר לים!!! אהההההה!!!

וכמובן כמובן – את כל הסירות שיוצאות מהמרינה, וגולת הכותרת – סירות הטורנדו!!! וואו. פשוט עמדנו וצפינו בהם מרותקים. כולנו. זה היה השלב שהבנו ששייט טורנדו לא בשבילנו כרגע... (דווקא אנחנו ההורים היינו ממש רוצים, אבל לילדים זה היה פחות מתאים, נחכה שיגדלו עוד קצת.)

משם הגענו למרינה – מי שמעוניין – יש שם מגוון של הצעות שייט. סירות טורנדו, סירות רגילות, ואפילו שייט לחיפה וחזור.

במרינה יש הרבה מה לראות – סירות ויאכטות מכל מיני סוגים, ונקודת תצפית עם פסל מעניין.

ליד המרינה יש מבנה בשם חאן אל עומדאן, עם מגדל שעון מיוחד מעליו. המבנה היה סגור כעת לרגל שיפוצים, אבל את מגדל השעון היה אפשר לראות גם מבחוץ.

צפה בקובץ המצורף 1440021

מהחלק הזה כבר אין לי תמונות – כי כבר התחיל להחשיך.

ביציאה מהמרינה עמדו כרכרות עם סוסים מוכנים ומזומנים לקחת אותנו ישירות לתחנת האוטובוס. (בתשלום כמובן). אבל אנחנו העדפנו להמשיך עוד קצת לכיוון שער היבשה – שער עתיק בחומה, שמזכיר קצת את שערי העיר העתיקה בירושלים. ממש מחוץ לשער הזה נמצא חוף מקסים בשם חוף הסוסים. בחוף יש שולחנות פיקניק, מקומות ישיבה, דקלים, וגם קצת חול ואפשרות להיכנס למים.

ישבנו שם קצת, ליקקנו גלידות בהכשר העדה החרדית שקנינו ממש ליד, הילדים טבלו רגלים במים, ו- הביתה!

כמה דקות הליכה מחוף הסוסים והגענו חזרה לתחנת האוטובוס בה ירדנו בתחילת המסלול, קו 3 חזרה לתחנת הרכבת, ושלום לעכו! היה מקסים!

צפה בקובץ המצורף 1440022

הצעות שלי:1. תגיעו מוקדם ותחרשו את העיר העתיקה. נראה שיש בה הרבה מוקדי ענין.

2. תקראו ותלמדו קצת על ההסטוריה העשירה של העיר המרתקת הזאת לפני שאתם מגיעים. זה מוסיף הרבה לחוויה. (לדעתי לפחות...)

3. נסו להיות בחומות שלפני המפרץ בשעת השקיעה. אנחנו היינו במרינה בשעת השקיעה ולא ראינו את השקיעה על הים והחומות.

למפת עכו העתיקה ולתמונות נוספות

על המחבר
נתניה ערב
נעים מאוד!
אני נתניה. (בלי שום קשר לעיר..)
צלמת, מעצבת ואוהבת כל מה שקשור לאמנות וליופי.
אוהבת במיוחד לצלם ו… לסרוג…