הקטנטנים נכנסים למסגרת? בואי להתחיל בהרגשה טובה יותר

גם אם זה הילד הראשון שלך, וגם אם זה השלישי, רביעי, חמישי
את וודאי מכירה את הפחד והדאגה שמתלווים ליום הראשון במעון , משפחתון, מטפלת או כל מסגרת אחרת.

"איך אפשר להשאיר תינוק כל כך קטן בלי אמא? מי יטפל בו כמוני? אם לא יבינו אותו? ומה זה אומר עלי בתור אמא שאני שולחת אותו למקום לא מוכר בגיל כזה?"

באמת, זהו רגע קשה להמון אימהות. וכדי להקל על הילד וגם על עצמינו, חשוב שנבין איך עובדת התקשרות שלנו עם הילד. ומה יעזור לו להתחיל את השנה בהרגשה בטוחה וטובה.

הרגשות שלנו, האימהות, מהוות מסר שעובר ישירות לילד. אנחנו בעצם מוסרות לילד מסר בלתי מילולי. וגם אם נהיה שחקניות נורא טובות, הילדים שלנו כבר בגיל מאוד קטן יודעים לקרוא אותנו ולדעת מה אנחנו מרגישות, מעבר למילים.

תארי לך שהתקבלת לעבודה חדשה, את מתרגשת וכבר מחכה ליום הראשון, וכמובן באופן טבעי גם קצת חוששת. בכל זאת, מקום חדש, משימות חדשות, צוות חדש וכו'

יום אחד את פוגשת חברה טובה ומשתפת אותה בבשורה המרגשת. בהתרגשות שלך, בחששות. ובתגובה אותה חברה אומרת לך:

"וואו, כל הכבוד לך... ללכת לעבוד במקום X זה באמת קצת מלחיץ! טוב, אבל את יודעת לדאוג לעצמך ולא נותנת שידרכו עלייך, כבר בבית ספר אני זוכרת שתמיד עמדת על שלך! את תסתדרי, בע"ה..."

האם קיבלת הרגשה טובה אחרי השיחה הזאת? אני מניחה שלא כל כך... בעצם, אפילו בלי שהחברה תגיד בצורה מפורשת וברורה הבנת בין השורות שאת הולכת למקום עבודה קצת מאתגר... מלחיץ, עם דרישות לא קלות, ואת אמורה להיות דרוכה ולעמוד על שלך יום יום כדי שלא ידרכו עלייך וינצלו אותך.

באותו אופן בדיוק מתנהלת התקשורת שלנו עם הילדים, תקשורת שהיא הרבה מעבר למילים. מה שקובע את המסר שמועבר לילד - הוא כוונת הלב שלנו, ולא הטון או המילים שנבחר.

אם אני שולחת את הילד למסגרת וחושבת בליבי שהוא כזה מסכן, ובטוח שלא יהיה לו שם נוח וטוב כמו בבית. ופשוט כואב לך הלב שהוא נאלץ להיות פה במהלך היום – זה בדיוק המסר שיעבור אליו! וגם אם תנסי להעביר מסר אחר, לשחרר את הגוף הלחוץ, לדבר בטון רגוע ושלו, ותבחרי במילים רגועות וטובות, מה שאת מרגישה הוא המסר שהילד יקבל.

ומה הבעיה בכזה מסר?

ההורים הם המתווכים בין הילד לעולם, דרכם הילד לומד איך להרגיש, להגיב, לראות את הדברים וכו' כשהילד מקבל כזה מסר – הוא גם מתנהג בהתאם למסר שקיבל. ואז אנחנו צפויים לראות ילד שבוכה המון, שאולי לא אוכל אצל המטפלת או במעון, קשה לו מאוד בפרידות בבוקר, לא מרגיש נינוח, מוגן ובטוח וכו'

לעומת זאת, אם אני אחשוב בליבי שעשיתי את מירב המאמצים למצוא לילד שלי מסגרת טובה ואוהבת. שאני שולחת את הילד שלי לידיים אוהבות, טובות ומנוסות, למקום בטוח, מקצועי ומטפח, לנשות צוות מקסימות ואכפתיות עם לב רחב, אז זה בדיוק המסר שהילד שלי יקבל.

אני - אהיה נינוחה ורגועה ובהתאם לזה הילד ירגיש, ישמע ויבין שהוא הולך למקום נהדר.

אני שומעת אתכן עד לפה אומרות - מה, ככה לסמוך? לא צריך להיות עם יד על הדופק? כבר קרו מקרים, שלא נדע...

אז קודם כל, וודאי שצריך לבדוק היטב, עוד לפני שרושמים, ולשים לב לדברים שחשובים לנו. אבל יש הבדל בין להיות עם יד על הדופק לבין להיות בחרדה שהנה הנה כבר קורה משהו. תמיד אפשר לבדוק שהכל נראה ומרגיש בסדר, לשים לב שאין נורות אדומות, אם משהו לא נראה או לא מרגיש לך טוב, תמיד אפשר לבדוק ולברר. אבל התחושה הכללית לא אמורה להיות חשדנית ודרוכה למלחמה. זה לא נכון ולא טוב לא לאמא, לא לילד, וגם לא לצוות...

אז לסיכום, כדי לאפשר התחלה רגועה, בטוחה ונינוחה לנו ולקטנטנים, הנה כמה נקודות שכדאי לשים אליהן לב:

  • בלי רגשות אשמה
    את לא מוסרת את הילד לאימוץ. העובדה היא שאת צריכה לחזור לעבודה ולכן הילד צריך להיות במסגרת. נכון שאולי היית מעדיפה להישאר עם הקטנטן בבית עוד תקופה, אבל המציאות לא מאפשרת את זה, ורגשות אשמה מעולם לא שינו את המציאות, אלא רק הקשו על ההתמודדות איתה.
    ולכן בנסיבות האלה יהיה הכי טוב אם תסמכי על עצמך שעשית את הטוב ביותר למצוא לו את המסגרת הטובה והמתאימה ביותר.

  • תסמכי על הצוות
    אבל מכל הלב! תאמיני שהמטפלת עושה את הכי טוב שלה בשביל הילד שלך. וכמו שאמרנו קודם, גם הילד ירגיש ויסמוך עליה בהתאם וגם היא תרגיש שאת סומכת עליה, וזה יחזק גם אותה.

  • תסמכי על הילד שלך
    אפילו שהוא קטן, ואולי דווקא בגלל זה, ילדים קטנים מסתגלים ומשתלבים נורא מהר, סמכי עליו שהוא מסוגל והוא יסתדר. אם הוא ירגיש שאת סומכת עליו ועל הצוות הוא יבין שהמקום החדש לא כזה מפחיד ויפנים את המסר שהוא הולך לפרוח ולהנות.

    בהצלחה!
    שנה מוצלחת ונעימה לכולם.
    חן אזולאי היא יועצת ומנחת הורים בגישת אמא מובילה שינוי.

תגובות

וואו מהמם
שלחתי השבוע לראשונה את שתי הבנות שלי למשפחתונים
אחת בת שנה וחצי ואחת בת חמש חודשים
שתיהן מעולם לא היו אצל מטפלת, ואפילו לא בייביסיטר

חייבת לציין שהמאמר ממש החכים אותי ועזר לי!
זה באמת מלחיץ לשלוח!
ועוד נקודה
למרות שהבת שלי בת שנה וחצי בכתה כשהבאתי אותה למשפחתון
כשבאתי לקחת אותה ראיתי כמה היא מבסוטית ומשחקת עם ילדים בני גילה, שזה בונוס בשביל ילד לכל הדעות...

תודה על המאמר
 
אני היחידה ששלחתי את הבת שלי בת השנה למעון בלי לדאוג ולהרגיש רגשות אשמה? (אולי עצם זה אומר עלי שאני אמא גרועה?:rolleyes:)
אין לי ברירה אחרת, נכון? אני חייבת לעבוד, ולכן היא חייבת להיות במסגרת. המטפלת שלה אישה טובה בס"ה, והיא תינוקת חברותית, ולא נראה שלי שללכת למעון זו כזו טראומה...

מסתבר שאת כל העצות שלך (בלי רגשות אשמה, לסמוך על הצוות והילד) - יישמתי עוד לפני שלב הדאגה...
 
כתוב מקסים!
עצות יפות,
גם אם היו לי או לא רגשות אשמה וכו', אלו עצות פרקטיות לחיים עצמם, הילדים בהחלט חשים מרגישים וקולטים אותנו מידי רגע, אפילו את הפחדים והחששות הכי כמוסים בתוך הלב, מניסיון :)
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכח

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא יְהוָה הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו:ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ:ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ:ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה:ה יְבָרֶכְךָ יְהוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל:
נקרא  25  פעמים

לוח מודעות

More from חן אזולאי

שתף את המאמר

למעלה