אבא, אמא, אני נהנה להציק לאחרים - אני לא שטן!



אני נהנה להציק לאחרים - אני לא שטן!

מי לא נתקל בתופעה של הצקות בין אחים? הן מכניסות את הבית לחוסר שקט וגורמות להורים להרגיש חסרי אונים. באופן מפתיע, ה"סובל" הראשון מההצקות, הוא דווקא הילד המציק. הוא מנסה להשיג משהו נעים, אך בתמורה הוא מקבל כעס מהסביבה... מדוע זה קורה, מה ניתן לעשות ומה אסור לעשות?



מאת: חיים דיין עו"ס קליני ודוקטורנט, מומחה בתחום קשב וריכוז והדרכת הורים, יו"ר מכון הקשב

"אני רואה את יוחאי מתעורר בבוקר, ניגש בשקט לכפות הרגליים של אחיו ומדגדג אותו. בפעם הראשונה האח קופץ אינסטינקטיבית וחוזר לישון. בפעם השנייה הוא מתהפך ומתכסה. בשלישית הוא מתחיל להתרגז, אבל יוחאי כמובן ממשיך. אני רואה את הפנים של יוחאי. הוא מאושר. הוא ממש נהנה מהסבל של אחיו. אני לא יודע מה לעשות עם זה. הוא אוהב להציק לאחרים ומחפש הזדמנויות להציק. זה נורא. זה מוציא אותי מדעתי. כל מה שניסיתי והסברתי פשוט לא עוזר".

***​

תופעת ההצקות בין אחים/חברים שכיחה ביותר וממררת את חייהן של משפחות רבות. הצקות יכולות להיות מילוליות או גופניות והן גורמות לריבים בין אחים, לאווירת מתח וחוסר שקט בבית ואף לחיכוכים בין ההורים. תופעה זו מצויה במיוחד אצל ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD). ילדים אלו מעורבים יותר בהצקות לאחרים, גם ככאלה שמציקים לאחרים וגם ככאלה שאחרים מציקים להם יותר. העובדה שהצקה היא התנהגות שלילית בהגדרה גורמת לטעויות בגישה כלפיה. ההורים לא מבינים נכון את "הראש" של הילד וכתוצאה מכך, פעמים רבות פועלים בצורה שלא מועילה ולפעמים אף מחמירה את המצב.

מה עובר בראש של הילד?

כדי להתמודד עם הסיטואציה, נפרק אותה לשלושה חלקים: אירוע, מחשבה, תגובה (אמ"ת). אם נחזור ליוחאי, האירוע במקרה הזה די ברור: יוחאי מדגדג את הרגלים של אחיו הישן. התגובה של ההורה גם היא ברורה יחסית: כעס, תסכול, דאגה, נזיפות שלא עוזרות. החולייה החסרה היא המחשבה של ההורה: כיצד הוא מפרש את האירוע? מה המשמעות שהוא נותן לו?

במקרה של יוחאי, המחשבה של ההורה היא שיוחאי נהנה מהסבל של הזולת. במילים חריפות יותר, ההורה חושב שיוחאי הוא סוג של סדיסט שמתענג על הסבל של הזולת. "האם באמת יוחאי הוא סדיסט"? שאלתי את ההורה. "דווקא יש לו לב טוב, הוא רחמן, אוהב לעזור כשיש לו חשק", השיב ההורה. "מצד שני, אני רואה שהוא ממש נהנה לגרום לאנשים סבל. באמת מוזר, אבל אין לי הסבר אחר להצקות שלו", הוסיף ההורה.

מה קורה כשאנחנו מפרשים את הילד לא נכון?

ההנחה הסמויה של ההורה שיוחאי הוא סדיסט, גוררת תגובה רגשית שלילית מההורה. מעבר לסבל הנגרם להורה ולילד, קשה לפעול בצורה שקולה כאשר אנחנו מוצפים ברגשות שליליים. מעבר לכך, פירוש לא מדוייק למניעים של הילד גורם לנו לנקוט בגישה חינוכית שלא מצליחה לצמצם את הבעיה. לפעמים הפירוש השגוי אפילו מחמיר את המצב. כאשר אנחנו מפרשים לא נכון את הילד, אנחנו מעצבים את הילד בצורה שלילית. הילד בעצמו אינו מבין את פשר התנהגויותיו, וכשההורה מתייחס אליו כסדיסט, הוא לומד לחשוב שהוא אכן כזה. הוא עלול להתנהג כך בהמשך. במקרה של יוחאי, ההורה לא מודע למחשבה שלו, הוא גם לא עקבי בתפיסה שלו כלפי הילד, מה שגורם לחוסר עקביות בתגובות שלו ולמעשה מחליש את הסמכות ההורית.

מה עושים?

לאתגר את המחשבה
– נשים לב ל"הנחות" שמפעילות אותנו בלי שבדקנו אותן. נשאל את עצמנו, האם יש לנו הוכחה שהילד פועל מתוך מניע שלילי? האם אנחנו יכולים לקרא מחשבות?

הגנה על חזקת כשרות – התנהגות שאינה תקינה לא בהכרח נובעת ממניע שלילי. נצא מתוך הנחה שברוב הפעמים הילדים אינם בעלי כוונות רעות. לאדם יש "חזקת כשרות" ולא נייחס לו מניע שלילי כל זמן שלא הוכח אחרת. גם אם אין לנו הסבר הגיוני להתנהגות של הילד, או שבשעת מעשה אין לנו פנאי לחשוב על המניעים שלו - לא נייחס לו כוונות רעות. ניצמד לכך שיש לו חזקת כשרות. נזכור שפירוש שלילי למניעים של הילד עלול לגרום לו להיות רשע בעיני עצמו ולהתנהג בהתאם. היצמדות לחזקת הכשרות יכולה לעזור לנו לא להציף את עצמנו ברגשות שליליים שיגרמו לנו לאבד שיווי משקל ולגרום נזק. ההבחנה בין הכוונה למעשה עוזרת לנו להפריד בין המעשה לבין העושה שזה בעצם "לדון לכף זכות", ובלשונו של הרב דסלר (מכתב מאליהו, ד, י): "ההבדל בין הפועל והפעולה... על מצב הפועל (-האדם שעושה את הפעולה) אין להרהר או לחשוד ומוכרחים אנחנו להכריע לכף זכות עד מקום שיד היכולת מגעת. ולעומת זה הביקורת על הפעולה לא די שהורשתה, אך גם מחויבים אנחנו בהם". גישה זו מאפשרת לנו להיות "בצד של הילד" ולא נגדו, כך שיותר קל לילד להרגיש מחובר להורה ולקבל ממנו מסרים.

הצבת אלטרנטיבות – נבחן "פירושים" חלופיים להתנהגות של הילד. למשל, יכול להיות שהוא מבקש תשומת לב מאחיו אבל אינו יודע לעשות זאת בצורה מקובלת. ייתכן שהוא סובל משעמום והכעס של אחיו מפיג עבורו את השעמום. ייתכן שהוא סקרן לדעת מה יקרה הפעם כאשר הוא יקניט את אחיו, האם באמת הוא יגיב באותה צורה כמו בפעם הקודמת או שיקרה משהו מיוחד וחדש? ייתכן שהוא מקנא באחיו סביב דבר מסויים (מעמד בבית, רכוש) והוא מנסה להחזיר לעצמו שליטה/מעמד בצורה שלילית. ננסה לתת מענה בהתאם.

חיפוש מניע חיובי - לרוב, לא רק שהמניע אינו שליל, אלא הוא חיובי – רצון להשיג דבר מה בעל ערך. נשאל את עצמנו מה המניע החיובי שעומד מאחרי ההתנהגות והאם אנחנו רוצים לפגוע במניע זה? לדוגמה, אם נגיע להבנה שכך הילד חושב שהוא מקבלת תשומת לב מהמשפחה, נשאל את עצמנו האם היינו רוצים שהילד יפסיק להילחם על מעמדו? או שהבעיה שלנו היא רק עם הדרך שבה הילד נלחם על מעמדו. כדי לעזות זאת נזכור את דברי הכוזרי "כוונתך רצויה אבל מעשיך לא רצויים". אנחנו לא רוצים שהכוונה הרצוייה תלך לאיבוד! איננו מתפעלים מכך שכרגע הכוונה הטובה יוצאת לאור עולם בצורה שלילית.

הבחנה בין הבנה להסכמה – הכרה במניע החיובי של הילד, אינה אומרת בשום פנים ואופן שאנחנו מסכימים עם הדרך שבה הוא מתנהג. אדרבא, הדבר מסייע לנו לשאוב את הניצוץ החיובי מתוכה וכך לצמצם אותה.

התבססו על רגשות חיוביים - לפעמים נדמה לנו שאם לא נכעס ונתקומם, לא נפעיל סמכות נחרצת. האמת היא שההורה יכול לחוש אהבה וחמלה כלפי הילד ומכח זה להיות סמכותי כלפיו ולדרוש להפסיק להציק.

שימת לב לסבל של הילד המציק - ישנה נטייה שלא לראות את הסבל של הילד המציק, היות שהוא גורם סבל לאחרים. למעשה, כאשר ילד שכוונותיו חיוביות נגרר להתנהגות שלילית, הוא סובל הרבה: הוא גם לא מצליח להשיג את מבוקשו החיובי (כמו תשומת לב), הוא גם מושך אליו כעס מהסביבה ופעמים רבות בסתר ליבו הוא גם מאוכזב מעצמו. שינוי היחס כלפי הילד מ"גורם סבל לאחרים" ל"גורם סבל לעצמו ולאחרים" יכול לעורר אצל ההורים אמפתיה ולגרום להם למצוא דרך למלא את מה שהוא מחפש בצורה בריאה, בלי לפגוע באחרים.

הבחינו בין דאגה להיסטריה – הצקות בהחלט מעוררות דאגה, גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך. לפעמים הן מעוררות אצלנו מחשבות מוגזמות המעודדות תסריטי אימה כמו "אף פעם לא יהיה פה רגוע", "הוא לא יסתדר לעולם", "הוא תמיד הורס לי בכוונה את שולחן החג", "לא טוב לו שטוב בבית". האם זה נכון?

העלאת מודעות – צרו שיח נעים, שלא בשעת מעשה, הביעו אהבה ואמפתיה ועזרו לילד להבין מה הוא בעצם רוצה להשיג על ידי מעשיו? האם הדרך שהוא נוקט מסייעת לו? האם יש דרכים חלופיות להשיג זאת?

העלאת אמפתיה – בשיחה נפרדת ובאווירה נעימה ולא ביקורתית, נסו להגביר אמפתיה על ידי עידוד הילד לחשוב כיצד מעשיו משפיעים על ההרגשה של אחיו. עודדו אותו לשים את עצמו בנעלי אחיו. כאשר הילד מסביר את התנהגותו כ"אילוץ" כלשהו, דברו איתו על מיומנויות פתרון בעיות. אפשר לנרמל את המתח הטבעי בין אחים, ולנסות לחשוב איתו יחד על פתרונות. בכלל, עדיף שהילד יציע "פטנטים לפתרון בעיות".

הפחיתו מתח – באופן טבעי יש מתח בין אחים. למרות הקרבה, הם מתחרים על המשאב הכי נדיר בעולם: ההורים, מה שמלכתחילה שם אותם בעמדה רגישה זה מול זה. נסו לעודד אינטראקציות חיוביות בין האחים, כמו לשחק יחד, לדבר יחד, לעשות משהו במשותף. עדיף משימות/משחקים שאינם תחרותיים. לצד זאת, העניקו לילד "זמנים אישיים", גם אם קצרים. זמנים שבהם אתם מתעניינים לכמה דקות רק בילד כיחיד.
על המחבר
חיים דיין -מכון הקשב
ד"ר חיים דיין, עו"ס קליני מטפל בילדים, נוער ומבוגרים ומדריך הורים 050-6219912
החלה הרשמה לתכנית "מצליחים אונליין" הרצאות + סדנאות

הכלה וסמכות הורית, כישורי חיים לילדים, דגש על אתגרי קשב וריכוז.
לפרטים והגשת מועמדות: https://lp.smoove.io/opx3

להצטרפות לרשימת התפוצה בלבד: https://lp.smoove.io/oxnj

תגובות

אני מתנגדת לכותרת.
אין ילד שנהנה להציק לאחרים בלי סיבה. ילדי קש"ר במיוחד - מרגישים מותקפים וחווים בעוצמה כל דבר אקראי. מבט תמים עלול להחוות על ידם כנעיצת עיניים להרע, דיבור סתמי אלו צרחות לתוך האוזן, מגע אקראי - זה הרבצה.
מנסיון.
 
איזה עוד מניע יש לו חוץ מרצון לצומי שלילי?
אני חושבת שזה לא רצון לצומי שלילי,
אלא הילד זקוק ליחס להרגשת שייכות
ואם הוא לא מקבל את זה באופן חיובי אז הוא מנסה לדרוש
את היחס שהוא צריך באופן אחר והאופן השני זה שלילי
 
תכלס,
לא קיבלתי תשובה למה הילד הציק לאחיו..
איזה עוד מניע יש לו חוץ מרצון לצומי שלילי?
אפילו לילד עצמו אין תשובה למה הוא משגע את אחים שלו
מה זאת אומרת צומי "שלילי"??
הילד רוצה תשומת לב - הוא מצליח לקבל התייחסות על ידי מעשה שמוציא אותנו מהשגרה
לנו נו להדביק לזה את הטיקט השלילי ע"י הפרשנות שלנו
ויתכן שבחלק ניכר מהמקרים הוא גם לא יודע שזה שלילי
 
תכלס,
לא קיבלתי תשובה למה הילד הציק לאחיו..
איזה עוד מניע יש לו חוץ מרצון לצומי שלילי?
אפילו לילד עצמו אין תשובה למה הוא משגע את אחים שלו
@אפי פרוג
אתה צודק. למרות שהצעתי בטור כמה אפשרויות [ייתכן שהוא סובל משעמום והכעס של אחיו מפיג עבורו את השעמום. ייתכן שהוא סקרן לדעת מה יקרה הפעם כאשר הוא יקניט את אחיו, האם באמת הוא יגיב באותה צורה כמו בפעם הקודמת או שיקרה משהו מיוחד וחדש? ייתכן שהוא מקנא באחיו סביב דבר מסויים (מעמד בבית, רכוש) והוא מנסה להחזיר לעצמו שליטה/מעמד בצורה שלילית] בסופו של דבר את התשובה תצטרך למצוא בעצמך, ייתכן שגם הילד לא יודע... נסה לחשוב מה הוא מנסה להשיג? מה חסר לו? מה מפריע לו? מה הוא כן מרווחי כאשר הוא מציק? יש בזה הרבה ניסוי ותהייה, אתה לוקח השערה מסויימת, נותן לה מענה ורואה אם יש איזו ירידה בהתנהגות. אם אין לך כיוון ספציפי, לך על "מפתח מאסטר" לתת לילד זמנים אישיים כמפורט לעיל. זה בהחלט אתגר גדול, בהצלחה
 
אני מתנגדת לכותרת.
אין ילד שנהנה להציק לאחרים בלי סיבה. ילדי קש"ר במיוחד - מרגישים מותקפים וחווים בעוצמה כל דבר אקראי. מבט תמים עלול להחוות על ידם כנעיצת עיניים להרע, דיבור סתמי אלו צרחות לתוך האוזן, מגע אקראי - זה הרבצה.
מנסיון.
@א-ירושלמית
צודקת שילד לא עושה משהו בלי סיבה, הוא רוצה להרוויח משהו כמו יחס/ריגוש/הגנה וכדומה
צודקת גם שילדים עם הפרעת קשב מרגישים מאויימים יותר בקלות, לזה יש כמה סיבות
1. שהחלק של הגבולות ("ריבוע") יותר חלש אצלם ולכן הם מרגישים מותקפים יותר בקלות
2. הם רגילים שכועסים עליהם ונוטים לפרש מצבים נייטרליים כמאיימים
3. יש הרבה מהם עם קושי בויסות חושי ובאמת חווים מגע/רעש בצורה עוצמתית יותר
 
אני חושבת שזה לא רצון לצומי שלילי,
אלא הילד זקוק ליחס להרגשת שייכות
ואם הוא לא מקבל את זה באופן חיובי אז הוא מנסה לדרוש
את היחס שהוא צריך באופן אחר והאופן השני זה שלילי
@יהודית בוזגלו
מסכים בהחלט שרצון בתחושת שייכות יכול להתבטא בצורה של הצקות (למרות שמנקודת מבט הגיונית הצקות דווקא יוצרות ריחוק, לפעמים הילד לא מוצא דרך אחרת לחפש קרבה. ונזכור שאפילו שנאה/ריב הוא סוג של קרבה, רק שלילית). חשוב לזכור שזו רק השערה אחת מיני רבות וכדאי להיות פתוחים לכך שייתכן שיש לילד עוד מניעים
 
אני משער שלילדים יש אכזריות טבעית מולדת.
כשהייתי בת"ת היה איתי בכיתה ילד שסבל מהתעללות
והשפלה חברתית וקבוצתית לאורך כל שנות הלימודים,
ואפילו מילדים טובים שהיום הם פארי אברכי היהדות החרדית.
@קיווע ש.
לא מתכחש לכך שיש מניעים שליליים בעולם
הם לא הרוב, לא של המניעים ולא של האנשים ולכל אדם יש חזקת כשרות שהוא לא כזה
 
מה זאת אומרת צומי "שלילי"??
הילד רוצה תשומת לב - הוא מצליח לקבל התייחסות על ידי מעשה שמוציא אותנו מהשגרה
לנו נו להדביק לזה את הטיקט השלילי ע"י הפרשנות שלנו
ויתכן שבחלק ניכר מהמקרים הוא גם לא יודע שזה שלילי
ככה זה נקרא כשמישהו מחפש תשומת לב ומוצא דרך להוציא אותה מאתנו בדרך לא חיובית...
זה פירוש המושג תשומת לב שלילית
 
אני חושבת שזה לא רצון לצומי שלילי,
אלא הילד זקוק ליחס להרגשת שייכות
ואם הוא לא מקבל את זה באופן חיובי אז הוא מנסה לדרוש
את היחס שהוא צריך באופן אחר והאופן השני זה שלילי
גם אם הוא מקבל את זה
זה לא תמיד מספק אותו
לכן התחושה שהוא נהנה מהסבל שלנו
כי הוא באמת נהנה ממה שנראה לו אקשן
אבל בשבילנו זה סבל
אבל הוא רואה רק את עצמו
 
גם אם הוא מקבל את זה
זה לא תמיד מספק אותו
לכן התחושה שהוא נהנה מהסבל שלנו
כי הוא באמת נהנה ממה שנראה לו אקשן
אבל בשבילנו זה סבל
אבל הוא רואה רק את עצמו
נכון מאד,
ברור שזה לא מספק אותו, לכן זה לופ שלא נגמר
כי הוא צריך יחס וההורה/מורה מאשים ושוב ככה
עד שזה הופך כבר לסטיגמה על הילד
 
נכון מאד,
ברור שזה לא מספק אותו, לכן זה לופ שלא נגמר
כי הוא צריך יחס וההורה/מורה מאשים ושוב ככה
עד שזה הופך כבר לסטיגמה על הילד
אחרי הכל זה פרשנות שלנו, אי אפשר לברוח מזה
המון פעמים אנו כהורים מקבעים התנהגות שלילית
והילד כבר מאמין לנו שהוא עושה כי הוא כזה או כזה
 
@קיווע ש.
לא מתכחש לכך שיש מניעים שליליים בעולם
הם לא הרוב, לא של המניעים ולא של האנשים ולכל אדם יש חזקת כשרות שהוא לא כזה
לכל בני האדם יש יצר הרע, עד כמה שידוע לי.
ואין ספק שצריך לעשות הפרדה בין היצר הרע ובין המהות האמיתית של הילד, שהיא הנשמה האלוקית שלו.
אבל להתעלם?
אם נעשה חשבון נפש קטן עם עצמינו, נגלה שיש הרבה מצבים בחיים שבהם מישהו מתרגז אבל אותנו זה משעשע. מאיפה זה מגיע? מהנפש הבהמית שלנו, היצר הרע שלנו, איך שלא נקרא לו.
כמובן שחסרים נפשיים בנפש הבהמית עלולים להחריף את המצב, ובטח הפרעות קשב. אבל בואו נקרא לילד בשמו.

כשילד יודע להגדיר את זה כך, הוא מבין שיש אותו, מי שהוא, ויש לו את הרצון הזה, היצר הזה, לפעמים, לעשות דברים רעים. וזה בסדר כי לכולם יש, ויש גם את הכוח להתגבר עליו ולשלוט בו.
 
מתוך חוויה אישית עם הילדים שלי, אני רואה כיצד המניע להצקות משתנה מדי פעם לפעם כפי הנאמר במאמר.
פעם זה נובע מצורך לתשומת לב, כאשר הילד המציק מעוניין באור הזרקורים המופנה באותה העת לאחיו.
פעם אחרת זה נובע מקנאה בדבר מה שאחיו קיבל והוא מעוניין בחפץ/משחק.
והרבה פעמים זה בהחלט פשוט נובע משעמום.
הכל בסדר והכל טבעי. זה לא אומר שיש לילד בעיה והוא אינו טוב ח"ו.

אנחנו כהורים צריכים להיות חכמים.
לא לפעול באופן אימפולסיבי. להסתכל שניה מהצד. להבין את המניע ואז לסייע לשני הצדדים.
לעזור לילד המציק להבין את עצמו, ולעזור לו למצוא דרך טובה יותר בכדי להשיג את מה שהוא חפץ.
בצורה רגועה, מכילה ושלווה ניתן גם ללמד ערכים של סבלנות, פרגון, שמחה בשמחת השני.
ולתת לילד שלנו תחושה שהוא אהוב.
והכי חשוב!! בנוסף להשתדלות שלנו,
תמיד להתפלל אל ה' שיעזור לנו לחנך את הנשמות שהפקיד בידינו באופן הטוב ביותר.
 
קראתי לראשונה את המאמר של חיים דיין.
אני מתעסקת בחינוך לילדים עם קשיים התנהגותים ושפתיים בגילאי 5-7 קרוב ל10 שנים.
עברתי יחד עם הילדים תהליכי עומק משמעותיים: הבנת תהליכים ויצירת שינויים.
כל מילה שכתב במאמר זה- מילה בסלע!
מדויק, מאורגן וכל כך נכון!
חייבת לציין שבשביל לישם יש צורך בתרגול רב.
כיום בכל פעולה שילד עושה אני יכולה לתת 5 אפשרויות לסיבת הפעולה ללא הרבה מאמץ.
אני גם יודעת שלהחליט ולדעת מה הסיבה זאת גם פשיעה......
חייבים לחשוב על כמה אפשרויות וניתן גם להציג אותם בפני הילד.
פעמים רבות אנחנו מופתעים מהסברים ומההבנה שלהם. ואז הפתרון נגיש ופשוט בהרבה....
 
אני עובדת פרטני עם ילד כזה שמציק ומתחצף בלי סוף
המאמר מאד נכון ומעניין, באמת קשה בגלל האופי המאתגר שלהם לשים לב
שבסך כל גם הם ילדים תמימים, ולא נוכלים שבאו רק לקלקל..
אשמח מאד לעוד מאמר שיציע איך לעבוד איתם באופן מעשי ולהוציא את הטוב שבהם
ויש בהם הרבה טוב! בעיקר כאנשי חינוך שלא בסמכותם לתת ריטלין כשההורים מתנגדים
ובעצם נשאר להם רק להתמודד עם התוצאות...
 
-
אני עובדת פרטני עם ילד כזה שמציק ומתחצף בלי סוף
המאמר מאד נכון ומעניין, באמת קשה בגלל האופי המאתגר שלהם לשים לב
שבסך כל גם הם ילדים תמימים, ולא נוכלים שבאו רק לקלקל..
אשמח מאד לעוד מאמר שיציע איך לעבוד איתם באופן מעשי ולהוציא את הטוב שבהם
ויש בהם הרבה טוב! בעיקר כאנשי חינוך שלא בסמכותם לתת ריטלין כשההורים מתנגדים
ובעצם נשאר להם רק להתמודד עם התוצאות...
טיפלתי בעבר בילד כזה שהדליק את הכיתה שלו בתוך פחות מדקה וכידוע דבר כזה הוא מעגל קסמים למכות צרחות העלבות וכו' וכו' זה הגיע למצב שכבר לא תמיד הוא אשם ובכל הפסקה הוא הסתכסך עם ילדים,
הייתי הולך איתו לחדר מלמדים או כיתה ריקה, ומשחק כדור של כמה דקות, ואם הוא לא רוצה אז מטוס מנייר, ובד"כ הכל בא על מקומו בשלום, וחוזר חלילה, לאחר כמה ימים התחלתי כתוספת לכך שלאחר שהוא יוצא הייתי נותן לו ללכת לעזור למישהו זה נתן לו הרגשה חיובית, וזה הוכיח את עצמו עד לסוף היום וגם כשהיו תקריות לאחמ"כ זה קרה מרצון להיטיב וחוסר הידיעה איך לעשות זאת ואת זה כבר היה הרבה יותר קל להרגיע(את שני הצדדים),
להבנתי ההשתוללות לפעמים זו דרך שלהם להביע שהם כבר לא שורדים את השיעור הארוך או שלפעמים סתם משעמם להם וכידוע הגוף שלהם מפריש הרבה יותר אדרנלין משל ילד רגיל ואם ילד רגיל צריך עקשען אחת לשעה וחצי ילדים אלו צריכים אחת לשלושת רבעי שעה, והרבה פעמים זה מגיע מילד שאמר/רימז/קרץ שלא במקום והם רק רוצים להסביר לו של יעז פעם נוספת
 
-

טיפלתי בעבר בילד כזה שהדליק את הכיתה שלו בתוך פחות מדקה וכידוע דבר כזה הוא מעגל קסמים למכות צרחות העלבות וכו' וכו' זה הגיע למצב שכבר לא תמיד הוא אשם ובכל הפסקה הוא הסתכסך עם ילדים,
הייתי הולך איתו לחדר מלמדים או כיתה ריקה, ומשחק כדור של כמה דקות, ואם הוא לא רוצה אז מטוס מנייר, ובד"כ הכל בא על מקומו בשלום, וחוזר חלילה, לאחר כמה ימים התחלתי כתוספת לכך שלאחר שהוא יוצא הייתי נותן לו ללכת לעזור למישהו זה נתן לו הרגשה חיובית, וזה הוכיח את עצמו עד לסוף היום וגם כשהיו תקריות לאחמ"כ זה קרה מרצון להיטיב וחוסר הידיעה איך לעשות זאת ואת זה כבר היה הרבה יותר קל להרגיע(את שני הצדדים),
להבנתי ההשתוללות לפעמים זו דרך שלהם להביע שהם כבר לא שורדים את השיעור הארוך או שלפעמים סתם משעמם להם וכידוע הגוף שלהם מפריש הרבה יותר אדרנלין משל ילד רגיל ואם ילד רגיל צריך עקשען אחת לשעה וחצי ילדים אלו צריכים אחת לשלושת רבעי שעה, והרבה פעמים זה מגיע מילד שאמר/רימז/קרץ שלא במקום והם רק רוצים להסביר לו של יעז פעם נוספת
@דודו קמחי
ריגשת
מחדד עד כמה כל מה שילדי קשב צריכים זה מישהו שיראה אותם באמת, שיבין אותם, ואז קל יותר ללב הטוב לצאת לאור
 
מה עושים כשה"ילד" כבר בן 18 ועדיין לא מסוגל להתאפק מלמשש את הרגליים של האחים/יות הקטנים/ות. (תחושתי)
נוצר בינינו כבר "חומה" של מתח ותסכול...
 
מה עושים כשה"ילד" כבר בן 18 ועדיין לא מסוגל להתאפק מלמשש את הרגליים של האחים/יות הקטנים/ות. (תחושתי)
נוצר בינינו כבר "חומה" של מתח ותסכול...
@מרובע
אינני יודע מה הסיבה בדיוק, אבל אם היא תחושתית, כדאי להתייעץ עם מרפאה בעיסוק
 
אני גם אשמח לדעת
מישהו שמע על נוירו פידבק? האם זה כדאי? כמה נסיון צריך מפעיל המכשיר?
אשמח לדעת מבעלי נסיון
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  27  פעמים

לוח מודעות

More from חיים דיין -מכון הקשב

שתף את המאמר

למעלה