עמם או עמהם ??

חיוכון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
יש בתורה גם כך וגם כך.
איך על פי השפה הדקדוקית ?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מה זו 'השפה הדקדוקית'? :) יש בתורה מספיק פעמים גם זו וגם זו, ולעניות ראות עיני לא מצאתי הבדלי משמעות ביניהן (לא בדקתי במלבי"ם). שאלתך מה נוקטים היום? בשפת היום-יום מקצרים, בשפת הספרות - לפי העניין, לפי הרגש ולפי הקצב.
 

חולדי 2

משתמש רשום
לשאלתך, בדקדוק של ימינו, הצורה התקינה היא:
עִמָּכֶם-ן ועִמָּהֶם-ן
ובמבחנים, כמובן א"א לפי הרגש והקצב.
 

חולדי 2

משתמש רשום
נכתב ע"י אפכא מסתברא;859964:
מה זו 'השפה הדקדוקית'? :) יש בתורה מספיק פעמים גם זו וגם זו, ולעניות ראות עיני לא מצאתי הבדלי משמעות ביניהן (לא בדקתי במלבי"ם). שאלתך מה נוקטים היום? בשפת היום-יום מקצרים, בשפת הספרות - לפי העניין, לפי הרגש ולפי הקצב.

השפה הדקדוקית, לעניות דעתי, מילה תקינה בימינו. כזאת שתתקבל לדג' במבחני החוץ והלשון.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עמם ועמן נכון בדיוק באותה מידה, ואם במבחנים מורידים על כך כי אז זו שערוריה.
 

חולדי 2

משתמש רשום
נכתב ע"י אפכא מסתברא;860281:
עמם ועמן נכון בדיוק באותה מידה, ואם במבחנים מורידים על כך כי אז זו שערוריה.
במילון סטנדרטי של כללים למבחני חוץ לא מופיעה!!! הצורה של עמם. רק עמכם.
 

Yisrael

משתמש פעיל
הכלל הוא שבכינוי קניין לנסתרים קביעת הסיומת ('ם' או 'הם') תלויה בנטיית המילה ליחיד או לרבים, למשל את המילה אצלם כמובן כותבים כך ולא 'אצלהם' משום שנטיית המילה היא ליחיד.
המבחן לאיזו צורה נוטה המילה הוא איך הסיומת שלה בגוף מדבר, אם הסיומת היא בפתח ואח"כ יו"ד זוהי נטייה על דרך הרבים (אליי, לפניי, וכדו').
משום כך: אצלם (אצלִי), בשבילם (בשבילִי), דרכם (דרכִי). לעומת: בלעדיהם (בלעדיי), לפניהם (לפניי), עליהם (עליי).

לכלל הזה יש כמה יוצאים מן הכלל, למשל המילה 'של' שנוטה ליחיד אבל בתוספת כינוי אומרים 'שלהם', כך גם במילה עמהם, על אף שלפי הכלל הנ"ל היינו אמורים לומר עמם, נכון לומר עמהם גם-כן.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מעולם לא ראיתי את המילון הסטנדרטי של כללים למבחני חוץ והוא לחלוטין לא רלוונטי לשאלה זו; 'עמם' מופיע 26 פעמים בתנ"ך (לפי הקונקורדנציה של אבן שושן), 'עמהם' מופיע 22 פעמים, כך שלפי הכלל של 'אחרי רבים להטות' :) יש אפילו עדיפות לצורה 'עמם'! מה שהחליטה (או לא) האקדמיה או הוועדה לבחינות חוץ או מה שלא יהיה הכינוי של המחליטים בעניין מבחני החוץ אינו משנה את השפה העברית הנכונה, שפת התנ"ך.
 

חולדי 2

משתמש רשום
נכתב ע"י אפכא מסתברא;860902:
מעולם לא ראיתי את המילון הסטנדרטי של כללים למבחני חוץ והוא לחלוטין לא רלוונטי לשאלה זו; 'עמם' מופיע 26 פעמים בתנ"ך (לפי הקונקורדנציה של אבן שושן), 'עמהם' מופיע 22 פעמים, כך שלפי הכלל של 'אחרי רבים להטות' :) יש אפילו עדיפות לצורה 'עמם'! מה שהחליטה (או לא) האקדמיה או הוועדה לבחינות חוץ או מה שלא יהיה הכינוי של המחליטים בעניין מבחני החוץ אינו משנה את השפה העברית הנכונה, שפת התנ"ך.

ראשית, תודה!!
שנית, מעניין לבדוק אצל הסופרות של "עצם השם" מדוע כתבו בנטיית "עם" רק את הצורה "עמכם"???
אכן מוגזם...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
את כותבת 'עמכם' אבל כוונתך ל'עמהם', הלוא כן? שאם לא כן, אנו מנהלים כאן דו שיח של חרשים...
 

חולדי 2

משתמש רשום
נכתב ע"י אפכא מסתברא;861289:
את כותבת 'עמכם' אבל כוונתך ל'עמהם', הלוא כן? שאם לא כן, אנו מנהלים כאן דו שיח של חרשים...
כמובן.
כַּוָּנתי בגופים שלכם-ן: עמכם-ן
בגופים שלהם-ן: עמהם-ן. ופשוט קיצרתי בכתיבה.
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
הנסתרים אינם הוכחה לנוכחים, אם הייתה כוונה להוכיח כך
שהרי -
אתכם-אתכן
ולעומת זאת - אִתם-אִתן
(אמנם יש בתנ"ך גם אתהן...)
 

חולדי 2

משתמש רשום
כאן דברו על "עם" וממש לא על "את".
\אפשר להביא עוד דוגמאות, אבל זה ממש לא קשור לנושא זה.
ובוודאי שזאת אינה הוכחה, הבאתי זאת יחד כי ב-2 הגופים במקרה זה הצורה זהה [ושוב כמובן כם לעומת הם, אם למשהוא זה עדיין לא היה ברור]
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

תגובות
5
צפיות
460

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

למעלה