עזרה: מיקום מרכאות במשפט

הכל ורוד

משתמש צעיר
פרסום וקופי
אני עובדת בשביל ארגון מסוים, ששמו ה.ל.ב. וזה ר"ת של הארגון להחדרת...

השם הזה בעייתי, כי בעצם בתוך הר"ת יש את המילה ארגון, אבל גם בחוץ צריך לכתוב, כי זה רק ר"ת וא"א לפתוח אותם בכל המשפטים, זה מסורבל.
בכל אופן, זה לא תלוי בי.

השאלה שלי-
כתבתי משפט בפרוספקט:
באירועי ארגון ה.ל.ב השתתפו....
איפה שמים מרכאות?
"ארגון ה.ל.ב"
או ארגון "ה.ל.ב"

ועוד משהו-
יכול להיות שרק באיזכור הראשון של שם הארגון אצרף מרכאות ואח"כ לא?
נראה לי מאוד מקשה על הקריאה- המרכאות כל פעם.
מצד שני- לוותר עליהן לחלוטין- אין לי אפשרות.
לחוות דעתכם המקצועית והמהירה- אודה!
 

חושב יצירתי

משתמש צעיר
סאונד והפקות אולפן
מדוע אין אפשרות לוותר לחלוטין על המרכאות?
לדעתי הן מיותרות במקרה זה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
להלן כללי סימון המרכאות (מן האתר של האקדמיה ללשון העברית) - ההדגשה שלי:

מֵירכאות (כפולות "-"; יחידות '-') – שימושים עיקריים
כללי הפיסוק – י. מירכאות, סעיף 26

נוהגים להקיף במירכאות (כפולות או יחידות):

א. דיבור ישיר או ציטוט. למשל:
(1) "אדם מתקן עצמו מתקן עמו את העולם", אמר עגנון.
(2) אפשר כמדומני כבר לקיים בנו את הכתוב "ושבו בנים לגבולם".

ב. שם של יצירה (ספר, מאמר, שיר, סרט וכדומה) או שם פרטי של מוסד (מפעל, אגודה וכדומה), ובייחוד כשהם מובאים בתוך משפט. למשל:
(3) את השיר 'על השחיטה' כתב ביאליק בשנת תרס"ג.
(4) בקולנוע "מוגרבי" בתל-אביב הוקרן הסרט "השוטר אזולאי".

ג. מילה הזקוקה להבלטה במשפט, בייחוד כשאינה משמשת במשמעותה הרגילה. למשל:
(5) תיבת 'כי' משמשת בארבע לשונות.
(6) הציונות אינה "שם פרטי" אלא "שם משפחה".
(7) אדם מופיע בטלוויזיה והציבור "מתרשם" כך או אחרת מאישיותו.

לעניינך - שמו של הארגון הוא "ה.ל.ב." (ואגב, זו שגיאה - אין מסמנים בעברית ר"ת בנקודות אלא בגרש/יים, וצ"ל הל"ב) ולא "ארגון ה.ל.ב.", על כן המלה 'ארגון' אינה אמורה להיכלל במרכאות.
 

יענקי111

משתמש צעיר
נכתב ע"י אפכא מסתברא;847821:
להלן כללי סימון המרכאות (מן האתר של האקדמיה ללשון העברית) - ההדגשה שלי:

מֵירכאות (כפולות "-"; יחידות '-') – שימושים עיקריים
כללי הפיסוק – י. מירכאות, סעיף 26

נוהגים להקיף במירכאות (כפולות או יחידות):

א. דיבור ישיר או ציטוט. למשל:
(1) "אדם מתקן עצמו מתקן עמו את העולם", אמר עגנון.
(2) אפשר כמדומני כבר לקיים בנו את הכתוב "ושבו בנים לגבולם".

ב. שם של יצירה (ספר, מאמר, שיר, סרט וכדומה) או שם פרטי של מוסד (מפעל, אגודה וכדומה), ובייחוד כשהם מובאים בתוך משפט. למשל:
(3) את השיר 'על השחיטה' כתב ביאליק בשנת תרס"ג.
(4) בקולנוע "מוגרבי" בתל-אביב הוקרן הסרט "השוטר אזולאי".

ג. מילה הזקוקה להבלטה במשפט, בייחוד כשאינה משמשת במשמעותה הרגילה. למשל:
(5) תיבת 'כי' משמשת בארבע לשונות.
(6) הציונות אינה "שם פרטי" אלא "שם משפחה".
(7) אדם מופיע בטלוויזיה והציבור "מתרשם" כך או אחרת מאישיותו.

לעניינך - שמו של הארגון הוא "ה.ל.ב." (ואגב, זו שגיאה - אין מסמנים בעברית ר"ת בנקודות אלא בגרש/יים, וצ"ל הל"ב) ולא "ארגון ה.ל.ב.", על כן המלה 'ארגון' אינה אמורה להיכלל במרכאות.


הייתי מעוניין לקבל חוות דעת ספציפית בהבדל בין סימן " לסימן '

עד כמה שביררתי: " - מירכאות כפולות הן בציטוט או להבליט מילה שאין משמעותה רגילה.
ו מירכאות יחידות - ' - הן רק בשם של יצירה (ספר, מאמר, שיר, סרט וכדומה) או שם פרטי של מוסד (מפעל, אגודה וכדומה), ובייחוד כשהם מובאים בתוך משפט.
אך משום-מה יש בזה שיבוש בהרבה מקומות, לדוגמה כשמצטטים מספר שמציינים במירכאות כפולות, או כשכותבים בעל האהבת ישראל לדוגמה מציינים במירכאות כפולות וזה לא נכון, לדעתי.
אשמח לקבל חוות דעת בנדון.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י hgbeh;848084:
[/COLOR]

הייתי מעוניין לקבל חוות דעת ספציפית בהבדל בין סימן " לסימן '

עד כמה שביררתי: " - מירכאות כפולות הן בציטוט או להבליט מילה שאין משמעותה רגילה.
ו מירכאות יחידות - ' - הן רק בשם של יצירה (ספר, מאמר, שיר, סרט וכדומה) או שם פרטי של מוסד (מפעל, אגודה וכדומה), ובייחוד כשהם מובאים בתוך משפט.
אך משום-מה יש בזה שיבוש בהרבה מקומות, לדוגמה כשמצטטים מספר שמציינים במירכאות כפולות, או כשכותבים בעל האהבת ישראל לדוגמה מציינים במירכאות כפולות וזה לא נכון, לדעתי.
אשמח לקבל חוות דעת בנדון.
מה הביא אותך לחשוב שמרכאות יחידות (') מתיחסות לסעיף ב' (שם של יצירה וכו')? קרא שוב מתחילה מה שציטטתי מהאקדמיה ותראה.
 

כתבים

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;847821:
א. דיבור ישיר או ציטוט. למשל:
(1) "אדם מתקן עצמו מתקן עמו את העולם", אמר עגנון.
(2) אפשר כמדומני כבר לקיים בנו את הכתוב "ושבו בנים לגבולם".

אם כבר אז עוד שאלה בנושא, מה קורה כשבסוף הציטוט בא סימן שאלה או סימן קריאה, ממקמים אותו לפני המרכאות או לאחריהן?
 

יענקי111

משתמש צעיר
נכתב ע"י חקר;848201:
אם כבר אז עוד שאלה בנושא, מה קורה כשבסוף הציטוט בא סימן שאלה או סימן קריאה, ממקמים אותו לפני המרכאות או לאחריהן?
לפני!
 

יענקי111

משתמש צעיר
נכתב ע"י אפכא מסתברא;848129:
מה הביא אותך לחשוב שמרכאות יחידות (') מתיחסות לסעיף ב' (שם של יצירה וכו')? קרא שוב מתחילה מה שציטטתי מהאקדמיה ותראה.
אני מרגיש שאתה מאוד כעוס על בורותי, אך לא הבנת אותי.
לא רציתי לשאול שום דבר על מה שכתבת, אלא כהשלמת הנושא רציתי לברר את נושא המירכאות. ומה שהבאתי את סעיף ב' הבאתי כהעתקה (שבשבילי היה יותר קל מלכתוב מחדש) לדוגמה של מרכאות יחידות.
בכל מקרה יש לך תשובה בשבילי, אדון נכבד?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ר' הגבה, יש לך טעות בהרגשות:) איפה ראית אצלי כעס? לא מיניה ולא מקצתיה! ואין שום סיבה, בין בהלצה ובין בכעס, לכנותני 'אדון נכבד!'
עיין בסעיף 5 שלעיל ותמצא דוגמא של מרכאות יחידות ('כי') שאינן באות בשם של יצירה או מוסד וכד'.
ולגבי מקום סימן השאלה או סימן הקריאה - אם הסימנים הללו הם חלק מן הציטוט, יבואו בתוך המרכאות, ואם הם הבעת דעת הכותב - יבואו לאחריהן.
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
בנוגע לשאלה הפותחת את האשכול - עד כמה שידוע לי כאשר השם מופיע בר"ת אין לשים מרכאות כלל.
לדוגמא: בעל ה"חפץ חיים" - עם מרכאות אבל - בעל הח"ח - ללא מרכאות.

חני
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;848280:
בנוגע לשאלה הפותחת את האשכול - עד כמה שידוע לי כאשר השם מופיע בר"ת אין לשים מרכאות כלל.
לדוגמא: בעל ה"חפץ חיים" - עם מרכאות אבל - בעל הח"ח - ללא מרכאות.

חני
אכן, כשהר"ת כתובים כהלכה, בגרשיים - נוצרת בעיה גרפית; מה אפשר להבין מזה: בעל ה"ח"ח"?:);)
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
נכתב ע"י אפכא מסתברא;848288:
אכן, כשהר"ת כתובים כהלכה, בגרשיים - נוצרת בעיה גרפית; מה אפשר להבין מזה: בעל ה"ח"ח"?:);)

האם, לדעתך, זו הסיבה לכלל הזה?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
זה כלל שנקבע ע"י בנ"א. הסיבה נראית ברורה מאוד, לא? איזו סיבה אחרת יכולה להיות?
 

הכל ורוד

משתמש צעיר
פרסום וקופי
תודה רבה לכל המגיבים המחכימים.
באמת השאלה נוגעת יותר לכך ששם הארגון הוא בר"ת
- אומנם ר"ת המופרדים בנקודות ולא באמצעות גרשיים.
גם לי יש את התחושה שעדיף לוותר על המירכאות במקרה כזה,
אך אני זקוקה ל'גב' לתחושה הזו, ממקור מוסמך...

האם כשר"ת מופרדים ע"י נקודות ולא ע"י גרשיים,
גם משמיטים מירכאות???


ושוב תודה לכולם
 

הסופרת

משתמש רשום
אולי תוכלו לתת לנו הסבר נוסף?

מה הכללים של "נקןדות" ....... כמות ומיקום???
 

הכל ורוד

משתמש צעיר
פרסום וקופי
ארגון ה.ל.ב - הארגון להחדרת...
1. בכנס שערך ארגון "ה.ל.ב" השתתפו....
או
2. בכנס שערך "ארגון ה.ל.ב." השתתפו...
או מה שהכי נראה לי-
3. בכנס שערך ארגון ה.ל.ב
בלי מרכאות בכלל, אבל בואו נתעלם מהאפשרות הזו כרגע
ונתייחס ל-2 המשפטים הראשונים-
הם נכונים דקדוקית? איזה מהם עדיף?
 

חושב יצירתי

משתמש צעיר
סאונד והפקות אולפן
נכתב ע"י חקר;848201:
אם כבר אז עוד שאלה בנושא, מה קורה כשבסוף הציטוט בא סימן שאלה או סימן קריאה, ממקמים אותו לפני המרכאות או לאחריהן?

אם הציטוט הוא עצמו שאלה, כי אז סימן השאלה צריך להיות לפני המרכאות. אם זו שאלה שהמצטט שואל - סימן השאלה אחרי המרכאות
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  22  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

למעלה