• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

ביקורת ספרות ניתוח קטע- ממלכה במבחן, פנטזיה או לא?

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
בס"ד


קשה מאוד להתווכח עם עובדות, אך קשה באותה המידה להתווכח עם ההמונים.

העובדות יטענו ביבשושיות אופיינית שאי אפשר להגדיר את ממלכה במבחן כפנטזיה. אולי דרמה היסטורית, או דרמת מלחמה אפית, או דרמת הרפתקאות תקופתית או אפילו מותחן פולטי... אבל פנטזיה? בשביל להיות פנטזיה צריך איזה שהוא אלמנט לא מציאותי, וזה שקיומה כוזר מוטל בספק לא מספיק, מצטערים.


מצד שני, המון העם ימשיך לטעון ברגש שמודבר על "סדרת הפנטזיה הטובה ביותר", "סדרת פנטזיה יחידה מסוגה" ועוד שלל כינויים בעלי מכנה משותף המתחיל באות פ'.

אנוכי הקטן, כמו אביהוד בשעתו, לא מתכוון להכניס את עצמי למחלוקת המדוברת. במקום זאת, אנסה לפענח את הסיבה שגורמת לממלכה להחשב פנטזיה, ומפני שהספרים ארוכים וזמננו קצר אנתח סצנה אחת מהסדרה, קצרה וחביבה.

אזהרה: הסצנה מכילה פרטי עלילה (ספוילרים בלעז) לספר מהללאל. סביר להניח שקראתם אותו אז אתם יכולים להתעלם מהפסקה הזאת.

הסצנה: איזדרו, המורה לשפות הזקן, מקבל איגרת מסתורית. מוזמנים לקרוא, תתמקדו באיגרת. הציטוטים מהספר מהללאל כמובן.

"לאט גרר את רגליו אל החדר הפנימי, ונעצר על הסף, מביט בעיניים מצומצמות בשולחן החרס שבמרכז החדר. למען הדיוק - באיגרת המונחת על אותו שולחן.

איגרת שלא הייתה שם קודם.

לפעמים, אם חשבו שאינו במגדל, היו אנשים נכנסים אל חדרו מבלי לדפוק. אחד מן הצעירים הלומדים אצלו בולגרית, למשל, יכול היה בהחלט להביא הנה את שיעורי הבית שלו, להניח אותם על השולחן ולצאת לדרכו כלעומת שבא.

אבל למרות שמציאות מעין זו הייתה אמנם אפשרית - ברור היה לאיזדרו כי הוא משתמש בה כתירוץ בלבד. תירוץ שיתיר לו לעבור על הגדר שקבע לעצמו אי אז, לגשת אל השולחן ולפתוח את האיגרת. איגרת שלבטח נשלחה הנה, בדרך לא דרך, על ידי אחד מאמני הכישוף, ידידיו הטובים מימים עברו."


האם האיגרת הגיעה בדרך כישוף פנטסטית? לא כתוב. בהחלט יכול להיות שמדובר באחיזת עיניים, בז מאולף, או אלפי דרכים לא דרכים אחרים. אך שימו לב לאוירת המסתורין, לפלא שהאיגרת הגיעה ליעדה, להקשר החריף לעובדת היות השולח מכשף. לא כתוב שמדובר על מעשה על טבעי, אבל ככה זה מרגיש. הלאה:

"באיטיות משך את הסרט האדום הקושר את האיגרת, יודע כי עליו לעצור. מבין כי עליו להפסיק כעת, לפני שיהיה מאוחר מידי - ולא מצליח לעשות זאת.

הקשר נפרם בין אצבעותיו, והאיגרת נפרשה על השולחן בקול פקיעה קלה.

כמו שידע מראש בסתר ליבו - אכן לא היו אלו שיעורי בית בבולגרית, אלא מכתב בכתב יד מסולסל..."

הקשר נפרם... והאיגרת נפרשה.

שימו לב לפעולה הפסיבית. זה כל כך מתאים למצב הנוכחי של איזדרו, למצב בו הוא לא שולט במעשיו ובסיטואציה, מצב בו הוא מרגיש כאילו האיגרת נפתחת מאליה. אבל נעזוב רגע את איזדרו ונחזור לאוירה: גם אם הבנתם בשכלכם שאיזדרו פותח את האיגרת, נכון הרגשתם, בזכות ניסוח הפסקה, שהאיגרת נפתחה לבד? וזה לא הכל:


"תיזכר!
האיגרת נשמטה מידו של איזדרו ונפלה על השולחן.
להיזכר, באמת! כאילו שאי פעם שכח, כאילו נמנית הפעולה הזו על הדברים שאפשר לשכוח.

הקלף, לאחר שנעזב, שב והתגלגל, מסתיר את האותיות המסולסלות, ואת תוכנה של האיגרת כולה."

החלק האהוב עליי.
יש סופרי סת"ם בקהל?
ראיתם פעם חתיכת קלף מגולגלת שלא מתגלגלת בחזרה כשפותחים אותה?

לקלף מגולגל יש נטייה לחזור לצורתו המקורית, אין פה קסם. אפשר אפילו לומר שהשורה הזאת מיותרת לחלוטין, סתם עובדה ברורה, איפה העורכים של הספר הגם ככה ארוך הזה?

ועדיין, התיאור הכל כך מפורט של האיגרת הנסגרת לבד, איגרת שהגיעה בדרך לא דרך ספק קסומה, איגרת שתיאור פתיחתה פסיבי גם הוא, כל זה ביחד גורם לנו להרגיש שיש פה קסם. שיש פה איגרת קסומה, עצמאית, שמגיעה לבד, נפתחת לבד, ונסגרת לבד.

והרגש הזה גורם לנו להתייחס לסיפור כאל פנטזיה, ובמקביל, הרגש הזה יוצר את האוירה של הממלכה.

אתם כותבים מידי פעם? שימו לב לזה.
שימו לב למילות הפעולה שאתם בוחרים, למטפורות, לדימויים... למילים הקטנות ומעצבנות האלה שאתם דוחפים לעלילה המעניינת שלכם. הם ייצרו את האוירה, הם יגרמו לסיפור התקופתי שלכם להרגיש בתקופה המתאימה, הם יגרמו לדמויות משונות להיות אמינות.
אולי, הם אפילו יגרמו למותחן הדרמה הפולטי תקופתי שלכם, להחשב לספר פנטזיה מיוחד מסוגו.
מקווה שנהניתם, הניתוח נגמר.


הערה קטנה: אל תדאגו, אני לא חושב שממלכה במבחן היא סדרת פנטזיה...
 
נערך לאחרונה ב:

אין פאנץ'

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
אין לזה שום קשר לפנטזיה, זה פשוט תיאור של המצב בדרך ציורית וקסומה, שבהחלט נועדה לחבר את הקוראים למצב,
כמו שמתואר קול פקיעתה של האגרת בפתיחתה, מכאן ועד פנטזיה הדרך רחוקה מאד.
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
לפני שאתייחס לתוכן - תענוג של קריאה.
עכשיו לנושא המפונטז הזה.
אודה ולא אבוש : ) לפני הרבה מאד זמן, שלא ידעתי בכלל מהו ההבדל בין כתיבה בזמן הווה לזמן עבר באמת שלא הבנתי מה רוצים מחיי בניתוחים הדקדוקיים האלו - חשבתי שסדרת ממלכה במבחן נקראת פנטזיה. למה? כי ככה שמעתי, ולא התעמקתי יותר מידי.
ולכן, אני טוענת שהשיוך המוזר הזה מקורו בחוסר היכרות עם מאפייני הז'אנר, לא מעבר. (אנשים נורמליים קוראים ספרים, לא מנתחים אותם ומחפשים להם ז'אנר מתאים).
והרגש הזה גורם לנו להתייחס לסיפור כאל פנטזיה ועל הדרך, הרגש הזה יוצר את האוירה של הממלכה.
זאת דוגמא מעולה (גם הניתוח שלה) למקום שאפשר לחשוד בו בשימוש נסתר בפנטזיה.
אממה כישוף זה לא דבר חדש ביהדות. כשקראתי את הסצנה הזאת הנחתי שמיה מתכוונת באמת לכוחות כישוף, כאלו שבאמת יש להם מקורות אצלנו.
בכל אופן, לדעתי זאת דוגמא קטנה ושולית מידי בשביל להפוך את הספר לפנטזיה.
 

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אין לזה שום קשר לפנטזיה, זה פשוט תיאור של המצב בדרך ציורית וקסומה, שבהחלט נועדה לחבר את הקוראים למצב,
כמו שמתואר קול פקיעתה של האגרת בפתיחתה, מכאן ועד פנטזיה הדרך רחוקה מאד.
אני לא חושב שמדובר על ספר פנטזיה, אני חושב שזה תיאור של המצב בדרך ציורית וקסומה שיוצרת אוירה של סיפור פנטזיה.
 

חגי שהם

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
בכישוף אין שום דבר שקשור לפנטזיה, זהו דבר מציאותי לגמרי שקיים, ובקטע שהזכרת אין שום דבר שקשור לפנטזיה מעבר לסגנון הכתיבה - המעולה!!! - של מיה.
הדבר היחיד בממלכה במבחן שיכול להזכיר פנטזיה זהו טורנאל (מהס' פדהאל) שמסוגל לקרוא מחשבות (סליחה, "לקלוט את הדיהן ולפרשן אותן", נאום אלרון)
אם כבר אלגוריה, וגם זה לא בטוח היות שהמסר רשום בספר בצורה הברורה ביותר ובלי שום נסיון להסתרה (מאמין שירבו החולקים על הפסקה האחרונה, אבל זו דעתי)
 

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
בכל אופן, לדעתי זאת דוגמא קטנה ושולית מידי בשביל להפוך את הספר לפנטזיה.
יש עוד דוגמאות, רציתי לקחת אחת ספציפית שמתמקדת בסגנון הכתיבה (שזו המטרה העיקרית של הקטע הזה, ניתוח כתיבת סצנה).

קצת דוגמאות ב"שלוף":

גד בליאטר, הוא בעל מום (גמד). שוב, ראליסטי לחלוטין ורעיון יפה בלי קשר. אבל יש בו מוטיב ידוע של פנטזיה.

החלומות בסדרה שיוצרים אוירה של נבואה (כמובן שמושפע מהסיפור הידוע מספר הכוזרי).

שימוש ב"גזעים" עמים בעלי מאפיין יחודיי ואנלוגי מעט...
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה
הנקודות שהבאת מעוררות מחשבה.

למעשה לגבי אוירת הפנטזיה נראה לי אנשים פשוטים יותר מזה...
בספר העלילה מתרחשת בעולם לא מוכר ומומצא ברובו, ולמרות שהכל די ריאלי (ככה זה נשמע מהמקום שלנו) ביחס להיסטוריה הרחוקה, עדיין הכל המצאה. וגם אין עוד הרבה ספרים שכאלה. אז קוראים לזה פנטזיה.
 

רזים

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה שהעלת את הנק' הזו,
אך כמו שתמיד אני אומרת: היופי בממלכה במבחן זה שזה מציאותי כל כך!
בעצם, זה מה ששבה אותי אל סדרת הספרים. האנושיות, הרגעים הפשוטים והקטנים, מסעות ההתבגרות שכל אחד מאתנו עובר פחות או יותר, עניני הפוליטיקה העל זמניים, מערכות יחסים וכו'...
זה שזו ממלכה ודבר רחוק מאתנו כל כך, לא הופך את זה לפנטזיה אלא להיסטוריה.
ניסוח כזה או אחר, מגיע רק כדי ליצור תחושת דרמה ומסתורין.
לפחות זו דעתי.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ועדיין, התיאור הכל כך מפורט של האיגרת הנסגרת לבד, איגרת שהגיעה בדרך לא דרך ספק קסומה, איגרת שתיאור פתיחתה פסיבי גם הוא, כל זה ביחד גורם לנו להרגיש שיש פה קסם. שיש פה איגרת קסומה, עצמאית, שמגיעה לבד, נפתחת לבד, ונסגרת לבד.
אפשר כן ללמוד מזה, איך דרך תיאורים מביעים רגשות ותחושות.
איזדרו קרא את האיגרת ואחר כך שמט אותה, כשהוא ממשיך לחשוב על התוכן של האיגרת.
האיגרת שנסגרת על האותיות המסולסלות והתוכן נותנים [לי] את ההרגשה שהאיגרת לא היתה חשובה כאן בעצם. היא עשתה את שלה ועכשיו היא מיותרת. אבל מה שהיא עוררה באיזדרו - לא באופן ישיר - היה חשוב ומשמעותי מאד.

לא הצלחתי לחלוטין להסביר את דעתי. בכל אופן, זה יפה להתעמק בתיאורים וללמוד אותם. זה בהחלט יוצר אוירה קסומה ומעביר רגשות בדרכים מאד עדינות.
 

לרקוד על הירח

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
קטע יפה ומעורר חשיבה.
כמו שאמרו קודמיי, התיאורים והנופך שהסופר משתמש בהם הופכים את הסיפור לסיפור טוב, שמכניס את הקורא ממש לתוכו (כמובן שלא יותר מדי, אך זה כבר דיון אחר...)
תודה על התזכורת הזו.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
נהניתי מאוד מצורת הניתוח ומדרך ההסבר.
אמנם פחות מסכימה עם המסקנה - זו פשוט צורת כתיבה אופיינית למיה קינן, שהופכת את כל ספריה, בעצם, לקסומים.
לדעתי, מה שגורם לאנשים לחשוב שמדובר בפנטזיה היא העובדה שמדובר בהיסטוריה חלופית. והיסטוריה חלופית, כמו גם הפנטזיה, היא משהו שלא קרה, ומשכך גם לא היה יכול לקרות.
ובכל אופן, יש מאפיינים פנטזיים בסדרה - הזכירו פה את טורנאל. אפשר לציין גם את הציפור שרדפה אחרי פדהאל (אם כי זה מוסבר בצורה יהודית-רוחנית). גם האבקה השחורה היא בעלת אופי פנטזי, אף שכנראה מדובר פשוט באבק שרפה. גם צמחים שונים בעלי סגולות מיוחדות שמוזכרים בספר מוסיפים לאווירה (בשר הטבעות, למי שמכיר, יש גם דברים כאלה). גם בקטע שהבאת יש תיאור של כישוף, אך כנראה שהוא מוסבר פשוט בכוחות הטומאה הקיימים בעולם.
מן הסתם יש עוד נקודות כאלו.
אבל העיקר הוא פשוט שהעולם של ממלכה במבחן מתרחש בעולם רחוק משלנו, עולם שלא היה, לפחות לא בדרך הזו.
 

יוסף יצחק פ.

מנהל תוכן בקהילת כתיבה
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
איגרת שלא הייתה שם קודם.
מסתורין, מתח.
כשאני קראתי את זה לא חשבתי, 'הופה, הוא הביט ממושכות על השולחן ופתאום צצה האיגרת משום מקום', יותר סביר שהוא לא שם לב, ו'איכשהו' האיגרת הונחה שם.
הדבר היחיד בממלכה במבחן שיכול להזכיר פנטזיה זהו טורנאל (מהס' פדהאל) שמסוגל לקרוא מחשבות (סליחה, "לקלוט את הדיהן ולפרשן אותן", נאום אלרון)
הערת אגב, קריאת מחשבות מסווגת לפעמים כמד"ב (מדע בדיוני). אך אפשר לתרץ שכאן לא מדובר במדע בדיוני, ולסווג את זה כפנטזיה.
בכישוף אין שום דבר שקשור לפנטזיה, זהו דבר מציאותי לגמרי שקיים - בדרך כלל בעולמות פנטזיה
וגם אז, בהתאם לחוקים וההגבלות שלו.
שוב, ראליסטי לחלוטין ורעיון יפה בלי קשר. אבל יש בו מוטיב ידוע של פנטזיה.
השערה שלי, אולי כן הייתה מחשבה בשעת הכתיבה על מוטיבים של פנטזיה, אבל בלי לקרוא לילד בשמו. יש ספר מד"ב של מיה קינן, עם הקדמה בהתחלה ש'הדברים מסופרים אילו המשיח לא היה מגיע, אז היו קורים דברים... וכו'' לא קראתי את זה הרבה זמן, אז אני לא זוכר את הפרטים המדויקים, דבר שאני לא יודע אם הייתי עושה (ייתכן שכן, ייתכן שלא), כי אני מבין את העניין של המד"ב, וברור לי שזה מתרחש רק בכתיבה, ואין כאן עניין ללעוג ליהדות או כפירה וכד'.
יונה ספיר עשתה צעד אמיץ עם דופליקטים (עדיין לא קראתי), בעיקר בכך שהיא לא הסתירה שזו 'פנטזיה', (דבר שהתדיינו עליו בפרוג לפני כמה שנים, במחשבה איך להציג את הפנטזיה באופן לא מאיים (ביחס ליהדות) כפי שזה נשמע) אבל הציגה את זה באופן הנכון.
לסיכום, אני יכול לשער שמיה קינן רצתה לתאר פנטזיה, בלי לומר מפורשות 'זו פנטזיה', כי הדברים היו יכולים להתקבל קצת אחרת... אבל הדרך נסללה אט אט, שכשראינו שקריאת מחשבות קיימת, זה לא היה הזוי בעינינו.

(לי אישית זה קצת פגם מהעלילה, כי העולם (כוזר) לא הוצג לי, בהתחלה, בתור פנטזיה, אלא כפי ש @7שבע7 כתבה:
לדעתי, מה שגורם לאנשים לחשוב שמדובר בפנטזיה היא העובדה שמדובר בהיסטוריה חלופית. והיסטוריה חלופית, כמו גם הפנטזיה, היא משהו שלא קרה, ומשכך גם לא היה יכול לקרות.
ודבר שכזה קצת פוגם ב'ביטחון' שרכשתי במהלך הקריאה.
כי בעולם פנטזיה, הגיוני בעינינו שדברים מסוימים יקרו, כי אנחנו יודעים שזו פנטזיה, אבל אם פתאום נגלה את זה, זה יהיה קצת דאוס אקס מכינה, שהוא לרוב פתרון לא מספק.

שוב, זוהי דעתי.

הערה קטנה: אל תדאגו, אני לא חושב שממלכה במבחן היא סדרת פנטזיה...
נרגעתי...
 
נערך לאחרונה ב:

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
- זו פשוט צורת כתיבה אופיינית למיה קינן, שהופכת את כל ספריה, בעצם, לקסומים.
מסכים ולא מסכים.
באדמה פראית למשל, יש בתיאורים הרבה מוטיבים של מערבון, גם בחלק הארוך מאוד של הסיפור שמתרחש בכלל באירופה...
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מסכים ולא מסכים.
באדמה פראית למשל, יש בתיאורים הרבה מוטיבים של מערבון, גם בחלק הארוך מאוד של הסיפור שמתרחש בכלל באירופה...
יש גם. אבל יש גם את הסגנון הקבוע שלה...
 

רזים

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אם כבר מדברים על שאר הספרים של מ.קינן...
זה ממש מוזר אבל לא הצלחתי להתחבר כל כך לשאר הספרים,
לא יודעת... אולי סגנון הכתיבה שונה, אולי העלילה, אולי הדמויות...
אין לי הסבר לכך.
אדמה פראית- היה נחמד, אגרסיבי מידי
בנוגע לספר העתידני שחיברה... אולי בגלל שאני אדם מאוד ראלי זרקתי אותו מהחלון...
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

מרגע שחשבתי על האופציה, ידעתי שאעשה את זה, רק לא ידעתי מתי.
נ.ב קטן: אל-חזור לא היה לפניי, אז אם נפלו טעויות – תאשימו אותי, מקסימום אקפוץ בזמן לתקן…


אנשים לא קמים לתחייה. לא בטרם הגיע גואל. ומוות, אם נקבע לאדם, לא יכול להידחות מפני רצונו של איש אחד, גם לא אלפים.

באנחה מדביק יוחנן את הסימנייה הכחולה לספר, בדיוק בשורה התשיעית של עמוד חמש מאות וארבעים, סוגר ומניח על שולחן הסלון. הוא עוד ישוב אליו, חייבת להיות דרך, הוא רק צריך למצוא אותה.

ואולי בכלל עדיף שיתייעץ עם מיכאל? עדיף. בהחלט.

"אתה רוצה לחזור לתקופת כוזר?", אחיו מגיב באדישות, "נצטרך בשביל זה הרבה חשמל. יותר מדי אפילו".

"רק לדקות בודדות, אני רוצה לראות את המאורע במו עיניי, לראות אם יש דרך הצלה...".

מיכאל מניד בראשו, "זה מסוכן, יוח. אנחנו לא יכולים לגרום לפרדוקסים בזמן, אולי רק אחרי שיהיה לנו איזשהו פיצוח לגבי התפצלות העולמות הקוונטים".

יוחנן שומט כתפיים. אחיו תמיד מקובע כל כך. מלבד לעניינים הנוגעים למחקרי הזמן, הוא לא מוכן לזוז טיפונת מהכללים. מילא היה מדובר בחיים האמיתיים, מדובר רק בספר, ספר! אפילו אותה סופרת יש להם, חבל שהוא לא יכול לשלוח לה מכתב או משהו, למחות על המצב הקיים.

קשה לחיות בספר. לדעת שאתה מוגבל לפסיקים, נקודות, פסקאות, עמודים ופרקים. אבל מדהים כמה אפשר לפעול מתוכו, אפילו לחזור בזמן!

רגע, רגע. יוחנן מנסה לתפוס את קו המחשבה שעלה עליו לפני שנייה בודדת. אם ספר מורכב ממילים, מה קל יותר מלקחת טיפקס, למרוח על המילים הלא רצויות ולהחליפן באחרות, נחמדות יותר?

כלומר - לעבוד על עצמו? לא. ממש לא. הוא צריך פתרון טוב יותר, כזה שלא יקריס את ממלכה במבחן על חמשת (או ארבעת?) ספריו אבל יאפשר לו לבצע את זממו. אבל איזו דרך יש לו להותיר את המילים כפי שהן ובכל זאת להציל את יקוואל? איזו?

אין. אלא אם ימצא בחור אחר שיתנדב להתפוצץ במקומו ולהגיד את אותן מילים שאמר יקוואל לאולה שניות לפני מותו. אהמממ. טוב, זה הזוי. הרי אף אחד לא יסכים לכך, אולי רק אם הוא ממילא עומד למות ולא יהיה לו אכפת לזכות בשלב מאוחר יותר בכבוד שיוענק לו בעצם זיהויו כנסיך שהציל את כוזר האמיתית כאשר איסתרק יבין את שאירע.

הוא רק הולך ומסתבך. אם לא פרדוקסים למיניהם שעלולים לצוץ, מזמן היה חוזר לעבר, מאיץ ביקוואל לרוץ במורד ההר ולא להתעכב לרגע מול ברכיהו המעצבן!

ברכיהו! איך לא חשב על זה עד עכשיו? איך הוא נראה בכלל, הנסיך - סוחר האפל הזה?! בעצם, מה משנה מראהו אם הוא יכול להביא עמו מהעולם עתידני מישהו שיוכל לעשות לו ניתוח קוסמטי קל באמצעות איפור, עדשות עיניים, צבע שיער וכריות לשינוי תווי הפנים? הוא קרא על זה באיזה ספר, זה אמור להיות פשוט בהרבה מלחזור בזמן.

יומיים אחר כך הופכות ההשערות לעובדות והתקווה למציאות. אבל יקוואל, שנשלף מהעבר דקות בודדות בטרם נחת עליו אחד הסלעים אינו מרוצה מהעולם בו הוא נמצא. "החזר אותי לעבר", הוא מנדנד לו, "עדיפה לי עשרת מונים נוקשותו של אחי מעולמכם המבלבל".

"איסתרק חושב שאתה מת", יוחנן משאיר למיכאל לפרש את המצב, הוא עושה את זה בלי התכווצויות פנים מוזרות או מילים שסותרות את עצמן בניסיון להראות את המציאות אחרת, "כך שזו בעיה שתחזור לזמן שלך ותוכיח לכולם שהם טעו".

"המלך איסתרק", מתקן יקוואל בזעף, "ובכלל איני מבין מהי הבעיה - טענתם שאולה טעה לחשוב שברכיהו הוא אני, לא יקרה דבר אם הוא יבין את טעותו".

יוחנן זוקף את גבו בהפתעה, "כלומר שיבינו שלא אתה מתת אלא ברכיהו? זה באמת רעיון מעולה!".

"רק שלא תוכל לחזור לזמן הנוכחי שבו עזבת, אלא שנתיים אחר כך, כאשר ידעו כולם על מותך", מציג מיכאל את העובדה הפשוטה.

"קצת יותר משנתיים", מדייק יוחנן. "אבל תהיה לנו בעיה עם המראה שלך, לא נוכל לעשות לך טיפול פנים שיחזיק לעד. אתה לא גופה". הוא אינו מצליח שלא לחייך במילים האחרונות. "ושנתיים הן הרבה זמן לנער שהופך לבחור".

יקוואל נאנח, "עולמכם העתידני רק מזיק לפעילות מוחכם", קולו גוער, "תחזירו אותי לתקופת הזמן ממנה לקחתם אותי, אמשיך בזהות בדויה למשך הזמן הרצוי ואחזור כשאמצא לנכון".

יוחנן מכווץ את עיניו, "משום מה -", הוא אומר בקול מוטרד, "נדמה לי שתעדיף להישאר בזהות בדויה לנצח".

"אם אכן אחליט לעשות זאת -", חיוך נפרש על פניו של יקוואל, "תהיה זו עוד החלטה מוצלחת שלי".

"לא כל ההחלטות שלך היו מוצלחות", יוחנן מעקם אף, "ליתר דיוק, רק האחרונה הייתה כזו".

"החלטותיו של אדם הן אלה שקובעות את גורלו", יקוואל מתרצן. "הייתי שלם עם ההחלטה שלי, אתם אלה ששיניתם את הגורל שבא בעקבותיה. אל תעשו זאת שוב, הניחו לי לעשות את שלי. שבעתי מאנשים המורים לי את דרך חיי, גם אם במבט לאחור הם צדקו".

"כרצונך, הוד נסיכותך", יוחנן קד באופן נלעג.

מיכאל מתבונן בשניים בגבינים מכווצים, "אז מחזירים אותך? אתה בטוח?".

"בטוח כפי שלא הייתי מעולם", משיב הנסיך, קומתו זקופה ועיניו התכולות נוצצות, "ברצוני לחזור אל כוזר, במהירות האפשרית".
הם היו זוג שהיה קשה לקנא בו, ישורון ופלורה.
ישורון היה איש פלא מהסוג המוזר של הפלאים, נוהג על איזו ריקשת טוקטוק חשמלית מקרטעת , שתמיד במאחורה שלה היו פריטים מפתיעים, החל מערימת חציר לכבשה שלהם מנוחה, מקרר פרידמן ישן שהוא מצא ואהב את העובדה שהפנים שלו היה צבוע בטורקיז, או איזו יצירת אמנות מפוקפקת שהיה קונה בשוק האמנות הכפרי של העמק.
פלורה היתה גם אשת פלא אבל בקטע אחר, מי שהסתכל עליה היה חושב שהיא נראית אישה מחושבת וקרה מאוד, היתה לה תספורת קארה מוקפדת, ומשקפיים מהסוג הכי רגיל שיכול להיות.
היא ניהלה חנות למוצרי אינסטלציה, לא חנות, מתחם ענק מלא בצינורות ומוצרי השקיה, ערימות ענקיות של אסלות וכיורים, סבך אין סופי של מדפים שגדושים בברזים ומוצרים, שרק היא ידעה את הסדר המדוייק שלהם.
אף אחד, כולל סילביה המתקנת שניסתה לעשות להם טקס הצפנת נשמות, לא הבין מה הוא מצא בה, ויותר מזה מה היא מצאה בו.
נכון ששניהם אנשי פלא בהגדרה אבל כל אחד והפלא שלו, פלאים שונים זה מזה בתכלית הפליאה.
בדבר אחד איש לא פיקפק בקנאה שלו אליהם, בשעת אחר צהריים, כל יום הוא היה מגיע עם הריקשה שלו לשערי החנות, צופר וממתין לה בסבלנות, והיא הייתה מצטרפת איתו לסיבוב על הטוקטוק לעבר יער או חורשה או אגם או נהר, שלמרבה הפלא, העמק היה גדוש בהם.
ישורון היה מתרוצץ בין העצים ומלקט אספרגוס, לועס אותו בחדווה גלויה, ומצביע על ציפורים נודדות וצועק את השמות שלהן בהתלהבות, הוא היה חלק מהיער.
פלורה היתה יושבת על הספסל, הידים שלה חובקות את הברכיים שמונחות גבוה, והמבט שלה מלווה את ישורון בלי הרף, היא לא היתה מדברת הרבה, רק מסתכלת על ישורון ומקשיבה לשיחות היער שלו.
היא לכאורה אהבה את הפראות הבלתי מרוסנת שלו, זאת לא היתה פראות אלימה, אלא רק טבעיות גדולה ביותר, הזקן הפרוע שלו והמראה המחוספס שלו תאמו לגמרי ליער המבולגן הזה, הוא ידע זמני פריחה, מתי מלקטים סרפדים, הוא גר ביער ביום, ויצא הביתה כדי לישון קצת לקראת היער של מחר.
לא היו להם ילדים, ולאף אחד לא היה ממש אכפת, היה נראה שאנשים נושמים לרווחה שפלורה הקפואה לא אמא בעצמה, וישורון בטח יעשה לילד ברית מילה ביער על מצע של זרדים, מי צריך את כל זה? תנו לו להסתובב ביער בזקן הפרוע והמלבין שלו, לחטט בין שורשים של עיריות ולצלות אותן על אש קטנה תוך כדי שירה עדינה של שירי מעגל.
זה היה יום שלישי, וישורון הסתובב ביער חיפש פטריות אולי, או סתם עמד בין העצים והקשיב לעלים שצומחים, אבל רכב שחור נעצר לידו, ניסאן מיקרה בלי לוחיות רישוי, ומתוכו ירדו שני רעולי פנים, הוא קצת נבהל, אבל כאיש יער הוא ידע לשמור על שקט ולהיטמע בצללים של הצמחיה.
שני בחורים בלבוש חרדי ירדו מהרכב, הפאות הג'ינג'יות של הבחור הגבוה הציצו ממסכת הפנים שהוא חבש, והוא ידע בדיוק את מי הוא מחפש, הוא קרא בשם של ישורון, אבל ישורון לא הגיב, הוא העדיף לשמור על עצמו מוסווה.
הבחור השני החזיק חבילה קטנה ביד, עטופה בשמיכה, ישורון הבין מיד שזה תינוק או תינוקת.
הם התקדמו לעברו, הוא לא כל כך הבין איך הם יודעים איפה הוא נמצא, אבל יכול להיות שהיה להם מעקב עליו והוא לא הרגיש את זה, ממש יכול להיות, כי לפני כמה דקות הוא ראה כאן בחור ברסלבי בהתבודדות, והוא לא רצה להפריע לו, יכול להיות שהוא היה הצופה של הכנופיה וסיפק להם את המיקום שלו.
הם סידרו מעין מצע של עלים ועשבים בפינה נסתרת, הבחור השני הניח את החבילה בזהירות והג'ינג'י הוציא מעטפה מהכיס והניח אותה על החבילה, הוא קרא שוב בשם של ישורון ושניהם הסתלקו במהירות מהאזור, מעלים ענני אבק לא רצויים ומעירים מרבצם את כל הלטאות והנברנים.

הוא תלש גבעול של חרדל, לעס אותו באיטיות והתקדם בזהירות אל המקום שבו הם הניחו את החבילה, הלב שלו דפק והוא דמיין שכל היער שומע את זה. זאת באמת היתה תינוקת, גם ג'ינג'ית שהיתה עטופה בעיטוף שנפוץ אצל צלמות ניו בורן, הדוק היטב, מלא קסם ורוך. הוא הוציא את השיואומי שלו וצילם אותו, כי התמונה היתה פשוט קסומה, האור הרך שבקע מבין ענפי העצים האיר אתה הפנים שלה בתאורה מושלמת, וכחובב צילום היה לו פשוט קשה לפספס את הסצנה המושלמת שראה.
היא ישנה בשלווה, והוא לא רצה להעיר אותה, בינתים הוא קרא את המכתב.

המכתב היה מזעזע, הוא כלל פרטים רבים מפרשה מסועפת שעניינה כת חרדית מודרנית בראשות רבי מפוקפק שכונה בשם הרבי קשישא, שרבים וטובים היו מתאספים אצלו בסעודה שלישית שהיה עורך למשך כל הלילה, בכל מוצאי שבת.
התינוקת הזאת, כך היה כתוב במכתב, נולדה באופן עלום ביותר לאחת ממשתתפות הכת, והיה להם צורך דחוף להתפטר ממנה בצורה הכי טובה שיש, הם ידעו שישורון לא ידבר כלום, לא כי אין לו חוש צדק מפותח, אלא כי הרצון הכמוס שלו לילדים היה ידוע לרבי קשישא, כי היתה תקופה שהרבי קשישא ניסה ללהק אותו ללהקת המעודדות שליוותה אותו לכל אירוע ציבורי, הוא ידע לבחור אנשים עם מראה מרשים ומעניין, כדי להוסיף צבע לתמונות המעניינות שפורסמות בכל העיתונים, בהתחלה לא ידעו שזאת כת, אבל מי שהציץ נכווה, הרבי קשישא היה כריזמטי בטירוף, וידע לרכז סביבו אנשי עסקים פוליטיקאים ואנשי תקשורת, ששמרו עליו נקי ללא רבב.

מי שבחר את ישורון כשומר התינוקת עשה עבודה מצויינת, כי ישורון לא היה חושב הרבה לפני החלטות, הוא היה פשוט עושה ולא יותר מדי לוקח בחשבון את ההשלכות, ופלורה גם לא התנגדה, כי משום מה היא סמכה על ישורון, למרות שזה היה קצת מוזר, היא קראה לה סיגלית, שם מיושן קצת, אבל גם פלורה לא היה שם מאוד עדכני.
אחרי כמה ימים היא בדקה את חשבון הבנק, וראתה העברה מביטוח לאומי של דמי לידה, למישהו בכת היתה גישה למחשבים ממשלתיים.
היא לא פספסה את ההזדמנות ויצאה לחופשת לידה בת שלושה חודשים, משאירה את החנות לניהולו של ישורון, לוקחת בחשבון שהיא תצטרך לשקם אותה לאחר החזרה מהחופשה, הם לא ויתרו על טיול יומי ביער, וזכו למעקב צמוד של אנשי הכת של קשישא, שעקבו אחריהם במגוון דרכים שונות.
מצד שני ישורון נשם לרווחה, הוא ידע שקשישא יפסיק לנסות ללהק אותו לכת, והוא ניסה בעבר בדרכים שונות ואפילו משונות למשוך אותו למפגשים של הכת.
ישורון היה מנהל ממש גרוע, החנות הפכה למבוך אינסופי ומורכב, וצינורות חסמו את המעברים, הלקוחות נאלצו לדלג עליהם בגמלוניות, והמוצרים נשמטו מהידים שלהם, לפלורה זה פתאום לא היה אכפת, היא שמה שלט "עסק רווחי למכירה" על השער של המתחם, ובמהירות הצליחה למכור את העסק למאפיונר מקומי שלא חשש מהפרוטקשן שגבו כנופיות האזור מהמתחם, תוך שבוע הוא הפך את אגף הטפטפות לחממת גידול קנאביס משגשגת.
הם קנו נגרר קטן ופתחו פוד טראק של שייקים ומזון מלוקט מן הטבע, ישורון היה מלקט חוביזות, ופלורה רוחצת וטוחנת לשיקויים עסיסיים ומלאי בריאות, בימי שישי החניון הקטן היה עמוס ברכבים של טבעונים מאזור המרכז, שעמדו בתור כדי ללגום מיץ סרפדים ושייק חרדלים וחרציות.
התינוקת הג'ינג'ית גדלה מהר משחשבו, היא היתה זוחלת בין העשבים בסביבות הפוד טראק, בהשגחתה של פלורה, ומדי פעם היתה גם ישנה, אבל לרוב היתה מתרוצצת ומשחקת די לבד, מסדרת עלים בשורות, ויוצרת צורות גיאומטריות מחלקי צמחים.
הפוד טראק הפך לתופעת רשת, ותוך שנה הם כבר הופיעו בתוכנית בוקר וסיפרו על הבחירה שלהם לסגור את העסק ולפתוח פוד טראק, על חזית הפוד טראק הופיעה תמונה גדולה של ישורון וזקנו הפרוע, מגיש כוס מיץ ירקרק, על הצד הופיעה תמונה צרה של פלורה, מחייכת בנועם, את התינוקת הם לא פרסמו, אבל היא היתה מופיעה מדי פעם בסטורי של הלקוחות, ואנשים אהבו אותה, היה היתה ג'ינג'ית מתולתלת ומדליקה, והצחוק שלה היה מדבק.

הם עדיין היו במעקב של הכת, כל פעם היו מתחלפים העוקבים, פעם אלה היו פקחים של שמורות הטבע, פעם זוג שבאו להצטלם בנוף של העמק, וגם עובדים שונים שהיו מגיעים לעבוד בפוד טראק, וסופר סת"ם בשם אלימלך, שהיה כותב מזוזות על השולחן שם בחצר, תוך כדי לגימה של שייק חרציות טרי.
ואז באה מנוחה, וישורון זיהה אותה מיד, השיער הג'ינג'י שהיא הסתירה בתוך כיסוי הראש המעוטר שלה ביצבץ וזהר בשמש שבקעה מחופת היער, היא ניסתה להסוות את סיבת ההגעה שלה בתירוץ של חיפוש עבודה, אבל ישורון ופלורה לא נתנו לה לסובב אותם יותר מדי, הם נתנו לה עבודה בדוכן, וחיכו לרגע שהיא תיחשף.
סיגלית היתה כבר בת חמש, בעלת אופי שהזכיר יותר את ישורון מאשר את פלורה, היה היתה נעלמת ביער וחוזרת אחרי שעות ארוכות, מביאה איתה אוצרות שונים, היה התמודדה לא רע עם זוחלים ונחשים שונים, והלקוחות היו מכנים אותה בשמות שונים מהעולמות של ספר הג'ונגל וטרזן.
פלורה לקחה אותה לשיחה, היא אמרה לה שיש סיכוי שמנוחה תיקח אותה לטיול גדול, ואולי תקנה לה דברים ומתנות, ואפילו תכניס אותה לגן של ילדים, סיגלית לא ממש הבינה מה זה גן ילדים, אבל הסכימה להרפתקה הזאת.
אחרי כמה ימים הם לקחו את מנוחה וסיגלית בארגז של הריקשה שלהם, הגיעו לקרחת יער, בצד אחד הם עמדו עם סיגלית, ובצד השני מנוחה עמדה לבד.
מנוחה פתחה ידים לרווחה, וסיגלית נופפה לשלום לישורון ופלורה, ורצה לעבר מנוחה, קופצת עליה בחיבוק חם.
הם נסעו משם בדממה, חוזרים אל הפוד טראק שבינתיים התמלא בלקוחות.
הדרך עברה להם מול העיניים בהילוך איטי, והפוד טראק שהתגלה לעיניהם בסוף הנסיעה היה נראה קצת מרוקן מתוכן, אין את סיגלית שתתרוצץ בחצר, הכל נראה עייף יותר, וישורון הציץ בראי של הריקשה, וגילה אדם זקן ופרוע, ולראשונה הוא היה עצוב.
הסוף היה טוב.
קשישא מת לבד בטיול פרוע שהוא עשה בחו"ל, ומנוחה הרגישה צורך לפתוח הכל מול הזוג, היא חזרה אליהם, והם הכינו לה יחידת דיור קטנה בבית שלהם, סיגלית למדה בגן ילדים, ופלורה הפכה לסבתא שלה, הפוד טראק הפך לרשת פודטראקים, ומנוחה ניהלה אותה בהצלחה, וככה מסתיים הסיפור כשהם יושבים ביער כשסיגלית יושבת על הברכיים של מנוחה, והם מתחממים לחומה של מדורה קטנה ונחמדה, ושרים שירי עם עתיקים בשפה מסתורית.

1743348459961.png

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה