מה הקשר בין עורך תורני לסופר סת"ם?

קנקן חדש

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ב"ה

מה הקשר בין עורך תורני לסופר סת"ם?

בסביבתי הקרובה אני שומע לפעמים על הקבלות וחילוקים בין מקצוע (!) העריכה התורנית לבין סופרי סת"ם, על אף שבעיני אין כל קשר ולו הקלוש ביותר, כמו שאפרט להלן.

ההקבלה הנעשית ביניהם, שורשה בנקודת הפתיחה של המתדיינים ושל העוסקים בשני מקצועות חשובים אלו.

נקודת הפתיחה של כל עורך תורני וגם של סופר סת"ם שוה ברוב המקרים. זה קורה כאשר אברך כולל רואה כי הוא צריך להוסיף הכנסה לתקציב המשפחתי, הוא מביט אנה ואנה וחושב לעצמו מה אני יכול לעשות עם הידע שרכשתי עד היום? במה עוסקת סביבתי הקרובה? החברים הקרובים אלי באורח החיים? האם אני מתאים לעסוק עם ילדים, להיות מלמד?

כמובן שבתוך מחשבות אלו ניצבת הקביעה כי הוא אינו רוצה לשנות את אורח חייו, השקפתו על לימודים כלליים - בקורתית, והספקנות מתלוית גם היא לקביעות אלו, ומה, האם לאחר שאלמד ואתמקצע בקורס מסוים, האם אז מובטחת פרנסתי?

לאחר שהחליט כי לבבו פונה לכאן או לכאן, הוא ניגש לברר אצל אלו המונחים כבר בעבודה ושואל אותם, מה כוללת העבודה? מה גובה השכר המוצע? וכדומה.



ומכאן להבדלים הרבים שבין המקצועות, ובעצם לחוסר הקשר המוחלט:



  • בעוד שבכדי להיות סופר סת"ם מוצלח צריך להשתלם בקורס ייעודי העולה דמים מרובים, במהלכו הוא יצטרך להתאמן רבות באחיזה נכונה של הקולמוס, בשרטוט נכון של האותיות, ולאחר מכן בלימוד ההלכות הנדרשות, הרי שהעורך התורני אינו לומד ואינו מתמקצע בקורס מסוים, הוא מציע את עצמו למפרסמים למיניהם או לחבריו העוסקים במלאכה ומנסה את מזלו, לאחר שעלה בידו לערוך כראוי קובץ מסוים, הוא מרגיש את עצמו כשוה בין שוים ומציע את עצמו לעבודה במקומות נוספים, כאשר כעת כבר יש לו גם קובץ דוגמא ומכאן הכל כבר מוכר. לפעמים הוא ירכוש ידע וכישורים נוספים כאשר הוא יתקבל לעבודה במכון (בד"כ עוז והדר, מומלץ!), במקרים אלו הוא יהיה עורך מקצועי יותר (אם כי לפעמים בעל דפוס מחשבה מקובע במקצת).

  • בעוד שסופר הסת"ם מציע את מרכולתו לסוחרים היודעים לומר לו כמה שוה העבודה, וכמו כן ישנו מחייר שוק מסוים, הרי שהעורך התורני יושב ומצפה לאמון שיתנו בו, כל פעם שמתקבלת עבודה חדשה בס"ד הוא צריך לערוך דוגמא ולהוכיח למזמין כי הוא ראוי לאיצטלא ואפשר לסמוך עליו.

  • סופרי סת"ם יושבים בדרך כלל בקבוצה, הסופרים מתלכדים ושוכרים ביחד דירה, בה יוכלו לעבוד בהשקט ובטח, המחיר אינו גבוה ומקום העבודה קבוע. מנגד העורכים התורניים (במידה ואינם יושבים במכון מסוים, וגם אם כן), משום מה אינם מתאגדים לשכור חדר, כך אנו מוצאים עשרות (!) אברכים יושבים בבתי המדרש עם מחשב נייד ועמלים לפרנסתם.

  • כתיבת סת"ם מטבעה מונוטונית, חזרה שבלונית על עוד אות ועוד תיבה המקבילות לאותיות והמילים שנכתבו אתמול ושבוע שעבר. עריכה תורנית היא עבודה חיה, מאתגרת. כל יום נושא חדש, מילים אחרות, סוגיא חדשה.

  • סופר סת"ם, גם כאשר אין לו הזמנה, הוא יכול לרכוש כמות קלף ולהתחיל בעבודה, כאשר רק לאחר מכן הוא יצור קשר עם הסוחר, או יציע את הסחורה לפרטיים. עורך תורני אינו יכול להתחיל בעבודתו ללא הזמנה (אלא אם כן, כתחביב, הוא יצור בעצמו חיבור חדש).

  • משום מה, סופר סת"ם יודע שבכדי להצליח בעבודה הוא צריך שולחן טוב, שהידיים יהיו מונחות בזוית מסוים, הקלף ייתפס בצד מסוים וכו'. עורך תורני מתחיל עם מחשב יד שניה (או בכלל דפים מודפסים והשלמות בחדר מחשבים), עם תוכנת תורת אמת (עם התוסף), ועוד כמה תוכנות שהוא לא שילם עליהם ולא השקיע בהם.
כנראה שישנם עוד הבדלים רבים, כתבתי את הדברים כדי לתת נקוד מבט מסוימת על עבודת הקודש, הנעשית גם על ידי סופרי הסת"ם וגם על ידי העורכים התורניים.



כמובן שניתן להוציא מתוך הדברים כמה שיפורים והתייעלויות הנוגעות לעורכים תורניים, כמו:

1. ארגון ערב התמקצעות (מה, בשבילי? אני לא צריך! מישהו יבוא ללמד אותי מה שאני עושה כל יום?!).

2. (קריאה למתווכים למיניהם) אין צורך בדוגמא על הספר הספציפי, הראיתי דוגמא (או עבדתי אצלך בעבר), העבודה מצאה חן בעיניך? לשם מה עוד דוגמא?

3. מדוע לא יתאגדו העורכים יחד לשכירת דירה (על החשש מפני פטפוטים וגלישה לנושאים אחרים, צריך להציב כללים וגדרים מראש).

4. השקעה בכלים מתאימים, רכישת תוכנות מהימנות, בתשלום.



ניתן להאריך בכל פרט והנכתב כאן, והנלע"ד כתבתי.

כתיבה וחתימה טובה
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
בעוד שבכדי להיות סופר סת"ם מוצלח צריך להשתלם בקורס ייעודי העולה דמים מרובים, במהלכו הוא יצטרך להתאמן רבות באחיזה נכונה של הקולמוס, בשרטוט נכון של האותיות, ולאחר מכן בלימוד ההלכות הנדרשות, הרי שהעורך התורני אינו לומד ואינו מתמקצע בקורס מסוים, הוא מציע את עצמו למפרסמים למיניהם או לחבריו העוסקים במלאכה ומנסה את מזלו, לאחר שעלה בידו לערוך כראוי קובץ מסוים, הוא מרגיש את עצמו כשוה בין שוים ומציע את עצמו לעבודה במקומות נוספים, כאשר כעת כבר יש לו גם קובץ דוגמא ומכאן הכל כבר מוכר. לפעמים הוא ירכוש ידע וכישורים נוספים כאשר הוא יתקבל לעבודה במכון (בד"כ עוז והדר, מומלץ!), במקרים אלו הוא יהיה עורך מקצועי יותר (אם כי לפעמים בעל דפוס מחשבה מקובע במקצת).
כל מקצוע אפשר ללמוד לבד, תמיד היה את הראשון שהמציא אותו, אח"כ אספו את הידע לתוכנית לימודים.
ההבדל הקטן שכולם כותבים ברמה כזו או אחרת, אבל סת"ם דורש ידע בכמה טכניקות שיותר קשה להגיע אליהם לבד.
בעוד שסופר הסת"ם מציע את מרכולתו לסוחרים היודעים לומר לו כמה שוה העבודה, וכמו כן ישנו מחייר שוק מסוים, הרי שהעורך התורני יושב ומצפה לאמון שיתנו בו, כל פעם שמתקבלת עבודה חדשה בס"ד הוא צריך לערוך דוגמא ולהוכיח למזמין כי הוא ראוי לאיצטלא ואפשר לסמוך עליו.
גם מסופר מבקשים דוגמאות, וברוב המקרים גם עורך יוכל להציע דוגמא הדומה לנושא המבוקש.
סופרי סת"ם יושבים בדרך כלל בקבוצה, הסופרים מתלכדים ושוכרים ביחד דירה, בה יוכלו לעבוד בהשקט ובטח, המחיר אינו גבוה ומקום העבודה קבוע. מנגד העורכים התורניים (במידה ואינם יושבים במכון מסוים, וגם אם כן), משום מה אינם מתאגדים לשכור חדר, כך אנו מוצאים עשרות (!) אברכים יושבים בבתי המדרש עם מחשב נייד ועמלים לפרנסתם.
לסופר סת"ם דרושים תנאים מינימאליים כדי לכתוב, קשה לייחד לכך מקום בתוך הבית, ובלתי אפשרי במקום ציבורי. מה צריך עורך חוץ משולחן ושקט.
כתיבת סת"ם מטבעה מונוטונית, חזרה שבלונית על עוד אות ועוד תיבה המקבילות לאותיות והמילים שנכתבו אתמול ושבוע שעבר. עריכה תורנית היא עבודה חיה, מאתגרת. כל יום נושא חדש, מילים אחרות, סוגיא חדשה.
בגלל זה הפסקתי לכתוב סת"ם עברתי לכתוב חדו"ת. אבל גם בעריכה נתקעים על נושא ולא מצליחים לצאת ממנו...
משום מה, סופר סת"ם יודע שבכדי להצליח בעבודה הוא צריך שולחן טוב, שהידיים יהיו מונחות בזוית מסוים, הקלף ייתפס בצד מסוים וכו'. עורך תורני מתחיל עם מחשב יד שניה (או בכלל דפים מודפסים והשלמות בחדר מחשבים), עם תוכנת תורת אמת (עם התוסף), ועוד כמה תוכנות שהוא לא שילם עליהם ולא השקיע בהם.
גם סופרי סת"ם מתחילים עם סטנדר באמצע המטבח..
1. ארגון ערב התמקצעות (מה, בשבילי? אני לא צריך! מישהו יבוא ללמד אותי מה שאני עושה כל יום?!)
זה גם הסיבה למה לא לומדים עריכה (מה, בשבילי? אני לא צריך! שמישהו יבוא ללמד אותי מה שגעצל הבינוני מהספסל האחורי בכולל עושה?!)
4. השקעה בכלים מתאימים, רכישת תוכנות מהימנות, בתשלום.
איזה תוכנות לדעתך נצרכות חוץ ממאגרי ספרים?
 

מתקדם

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מה הקשר בין עורך תורני לסופר סת"ם?

בסביבתי הקרובה אני שומע לפעמים על הקבלות וחילוקים בין מקצוע (!) העריכה התורנית לבין סופרי סת"ם, על אף שבעיני אין כל קשר ולו הקלוש ביותר, כמו שאפרט להלן.

שכחת הבדל אחד, שלענ"ד הוא ההבדל העיקרי בין שני המקצועות.
עריכה תורנית היא לימוד תורה, על כל המשתמע מכך. מה שאין כן כתיבת סת"ם.
ואמר לי אחד מגדולי הדור שהתייעצתי אתו בתחילת הדרך, שהוא לא מבין מדוע שעורך תורני לא יקרא 'אברך'.
והוסיף, שלדעתו פשוט שכשאומרים שלאברך יש סיעתא דשמיא, בכלל זה גם עורך תורני.
לכאורה פשוט שסופר סת"ם אינו בכלל זה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כתיבה יפה מאד!

למעשה כתיבת סת"ם היא עבודת גרפיקה ידנית. היא מצריכה חוש גרפי, ידים טובות, ועיניים מאומצות. כדי להתחיל בה צריך ללמוד קורס כתיבת סת"ם, וכל מה שלמדת בישיבה או בכולל הוא לא רלוונטי לנושא.
לעומת זאת עריכה תורנית היא עבודה שונה לחלוטין .היא מצריכה ידע בכתיבה ובדקדוק, ובעיקר ידע תורני רחב, והבנה לימודית מעמיקה. אף חילוני לא יוכל ללמוד 'קורס עריכה תורנית' ולהתחיל לערוך למחרת. בעריכה התורנית אתה בעצם ממצה את כל מה שלמדת במשך שנותיך הרבות במוסדות החינוך החרדי, בבקיאות ובלומדע'ס.

כדאי גם לזכור שבכתיבת סת"ם יש חשיבות מסוימת לגופו של הכותב - אם הוא טובל במקווה, ומה מידת היראת שמים שלו. בעריכה תורנית אין לזה שום חשיבות, והדבר היחיד שחשוב הוא התוצר המוגמר.

  • בעוד שסופר הסת"ם מציע את מרכולתו לסוחרים היודעים לומר לו כמה שוה העבודה, וכמו כן ישנו מחייר שוק מסוים, הרי שהעורך התורני יושב ומצפה לאמון שיתנו בו, כל פעם שמתקבלת עבודה חדשה בס"ד הוא צריך לערוך דוגמא ולהוכיח למזמין כי הוא ראוי לאיצטלא ואפשר לסמוך עליו.
בעוד שבכתיבת הסת"ם העבודה היא אותה עבודה לכל מי שמזמין אותה, הרי שבעריכה תורנית לכל אחד יש רצונות וכללים שונים, ולא הרי 'עוז והדר' כהרי יהודי אמריקאי, ולכן מובן מאד שמזמין העבודה רוצה לראות אם העורך מתאים לו.
  • סופרי סת"ם יושבים בדרך כלל בקבוצה, הסופרים מתלכדים ושוכרים ביחד דירה, בה יוכלו לעבוד בהשקט ובטח, המחיר אינו גבוה ומקום העבודה קבוע. מנגד העורכים התורניים (במידה ואינם יושבים במכון מסוים, וגם אם כן), משום מה אינם מתאגדים לשכור חדר, כך אנו מוצאים עשרות (!) אברכים יושבים בבתי המדרש עם מחשב נייד ועמלים לפרנסתם.
מצד אחד, סופרי סת"ם אינם יכולים לכתוב בבית הכנסת, ולכן הם צריכים לשכור דירה שקטה בדמים מרובים, כדי שיוכלו לכתוב ברוגע ובנחת.
מצד שני, העורכים התורניים זקוקים לספרייה תורנית ענפה כאוויר לנשימה, וישנם ספרים שלא נמצאים בשום מאגר תורני, ולכן אך טבעי הוא שישבו בבית הכנסת.
אך באמת לפעמים קשה מאד לעורך התורני למצוא מקום ישיבה טוב - הכולל הסכמה של בית הכנסת לישיבה עם מחשב, שולחן מתאים, שקע חשמל קרוב, ומיזוג הגון בקיץ...
  • כתיבת סת"ם מטבעה מונוטונית, חזרה שבלונית על עוד אות ועוד תיבה המקבילות לאותיות והמילים שנכתבו אתמול ושבוע שעבר. עריכה תורנית היא עבודה חיה, מאתגרת. כל יום נושא חדש, מילים אחרות, סוגיא חדשה.
נכון מאד. מאידך - בכתיבת סת"ם ניתן להאזין תוך כדי כתיבה לשיעורים ושיחות ושאר ירקות, ואילו עריכה תורנית צורכת את כל הריכוז - כשלפעמים מדובר על חומר רדוד ומרגיז מאד.
  • משום מה, סופר סת"ם יודע שבכדי להצליח בעבודה הוא צריך שולחן טוב, שהידיים יהיו מונחות בזוית מסוים, הקלף ייתפס בצד מסוים וכו'. עורך תורני מתחיל עם מחשב יד שניה (או בכלל דפים מודפסים והשלמות בחדר מחשבים), עם תוכנת תורת אמת (עם התוסף), ועוד כמה תוכנות שהוא לא שילם עליהם ולא השקיע בהם.
אני לא בטוח בשני הצדדים גם יחד. גם סופר סת"ם יכול לחשוב שאפשר להתחיל עם שולחן פשוט, ועורך תורני רציני מבין שאי אפשר להגיע לתוצרים משובחים בלי מיטב המאגרים התורניים.
1. ארגון ערב התמקצעות (מה, בשבילי? אני לא צריך! מישהו יבוא ללמד אותי מה שאני עושה כל יום?!).
היה כאן אשכול ארוך על לימוד עריכה תורנית. אבל בדרך כלל אלו שמדברים על 'ערב התמקצעות' בסופו של דבר מזמינים מישהו שידבר על המציאה המרעישה של תוספות חכמי אנגליה למסכת הוריות בדף ט' ע"א, או מישהו שרוצה לשווק את 'התוכנה שתשנה את פני העריכה התורנית'.
 

קנקן חדש

משתמש פעיל
עריכה תורנית
כולם כותבים ברמה כזו או אחרת.
ולכן כל חומר כתוב צריך עריכה, ועדיף שהיא תיעשה על ידי בעל מקצוע מומחה במלאכתו.
בעריכה התורנית אתה בעצם ממצה את כל מה שלמדת במשך שנותיך הרבות במוסדות החינוך החרדי, בבקיאות ובלומדע'ס.
אבל לא ב-
ידע בכתיבה ובדקדוק,
שאת זה כידוע לא למדנו בישיבה.
וברוב המקרים גם עורך יוכל להציע דוגמא הדומה לנושא המבוקש.
בעוד שבכתיבת הסת"ם העבודה היא אותה עבודה לכל מי שמזמין אותה, הרי שבעריכה תורנית לכל אחד יש רצונות וכללים שונים, ולא הרי 'עוז והדר' כהרי יהודי אמריקאי, ולכן מובן מאד שמזמין העבודה רוצה לראות אם העורך מתאים לו.
מה צריך עורך חוץ משולחן ושקט.
באמת לפעמים קשה מאד לעורך התורני למצוא מקום ישיבה טוב - הכולל הסכמה של בית הכנסת לישיבה עם מחשב, שולחן מתאים, שקע חשמל קרוב, ומיזוג הגון בקיץ...
גם סופרי סת"ם מתחילים עם סטנדר באמצע המטבח..
במחילה מכבוד תורתכם, יש כאן סתירה...
לסופר סת"ם דרושים תנאים מינימאליים כדי לכתוב, קשה לייחד לכך מקום בתוך הבית, ובלתי אפשרי במקום ציבורי.
זה גם הסיבה למה לא לומדים עריכה (מה, בשבילי? אני לא צריך! שמישהו יבוא ללמד אותי מה שגעצל הבינוני מהספסל האחורי בכולל עושה?!)
געצל הבינוני כבודו במקומו מונח, אני כשלעצמי רוצה להתמקצע. חוץ מזה שגם אם הוא בינוני ויושב בספסל האחורי, יכול להיות שלענין מסוים הוא שוה יותר...
איזה תוכנות לדעתך נצרכות חוץ ממאגרי ספרים?
עליהם דברתי... אבל שיהיו:
מהימנות, בתשלום.
כמו שנכתב:
ועורך תורני רציני מבין שאי אפשר להגיע לתוצרים משובחים בלי מיטב המאגרים התורניים.
אלו שמדברים על 'ערב התמקצעות' בסופו של דבר מזמינים מישהו שידבר על המציאה המרעישה של תוספות חכמי אנגליה למסכת הוריות בדף ט' ע"א, או מישהו שרוצה לשווק את 'התוכנה שתשנה את פני העריכה התורנית'.
אלו אכן יכולים להיות אלו שיממנו את הערב...
 

מצפה ופועל לישועה

משתמש פעיל
עריכה תורנית
עורך תורני מתחיל עם מחשב יד שניה (או בכלל דפים מודפסים והשלמות בחדר מחשבים), עם תוכנת תורת אמת (עם התוסף), ועוד כמה תוכנות שהוא לא שילם עליהם ולא השקיע בהם.
אני מתחיל להעריך את חסדי ה' עלי שעוד בחיתולי יש לי תוכנת אוצר החכמה גירסה 18 עם כל התוספים+פרוייקט השו"ת גירסה ענתיקה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה