יריית פתיחה...

ישיר

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
D I G I T A L
שלום לכל החברים. הצטרפתי זה עתה לקהילה.
"לרגל האירוע", מצרף שיר ראשון מפרי עתי (נכתב בעבר)


בִּנְיַן לְאֻמִּי


כָּךְ דִּבְרֵי יְמֵי בִּנְיַן לְאֻמִּי
יָצָא מְצָרִים נִקְרָא שֵׁם עַמִּי
צוֹעֵד בְּדַרְכּוֹ אֵלֵי תּוֹרָתוֹ
אֶזְכֶּה לִשְׁכִינָה תִּשְׁכֹּן אָז עִמִּי

אַךְ זוֹ הִיא דַּרְכִּי אָרְכָה נִפְתָּלָה
אִבַּדְתִּי אָרְחִי וְהִיא עֻקְּלָה
חָרַב דְּבִירִי פָּרְחָה שְׁכִינָתוֹ
וְתֹכֶן תּוֹרָה חָסֵר בְּשִׁפְלָה

וְאֶבֶל יָרַד עַל עַם יְהוּדָה
עֵינָיו נֶעֱצְמוּ יָדוֹ גַּם יָרְדָה
מֵרְאוֹת נְכוֹחָה גָּבְרָה טָעוּתוֹ
נִטְמַן בָּעֳבִי גָּלוּת נְדוּדָה

זָכַר הוּא פִּסְחוֹ חֵרוּת הַגְּוִיָּה
טָמוּן בֶּעָבָר חָלַף וְהָיָה
זָכַר הוּא גִּלּוּי שְׁכִינַת תִּפְאַרְתּוֹ
גַּם הִיא בַּשִּׁפְלָה רוּחוֹ דְּהוּיָה

אָבְדָה שִׂמְחָתוֹ בִּימֵי סְפִירָה
כִּי כָּל תַּכְלִיתָם נָמְרָה וְעָבְרָה
מֵימֵי גָּלוּתוֹ וְתַרְעֵלָתוֹ
שָׁתָה וְלָעָה בְּצַעַר נוֹרָא

בְּכָל הַזְּמַנִּים עִתּוֹת מַשְׁבְּרִים
טָמוּן בְּחֻבָּם שֶׁל בְּנֵי הָעִבְרִים
סוֹדָם הַמֻּצְפָּן מַסְתִּיר תִּקְוָתוֹ
תָּבוֹא גְּאֻלָּה יֵצְאוּ לָאוֹרִים

נִיצוֹץ אֱמוּנָה אֵי שָׁם מִסְתַּתֵּר
בְּתוֹךְ לִבּוֹתָם ולֹא יְוַתֵּר
עַמִּי בּוֹ תָּמִיד תָּלָה צְפִיָּתוֹ
אֶל יוֹם גִּלּוּיוֹ בְּשֶׁקֶט חוֹתֵר

וְזֶה הַנִּסְתָּר מְסוּר קַבָּלָה
בְּזֹהַר נֶעְלָם תּוֹרַת סְגֻלָּה
יָדַע הוּא הָעָם פְּנִימֵי תּוֹלַדְתוֹ
כְּאֵשׁ מְדוּרָה בּוֹעֵר בְּהִילָה

הִנֵּה הָאֻמָּה קְשַׁת תְּלָאוֹת
הוֹלֶכֶת קָמָה נֵעוֹר בָּה הָאוֹת
וְאֵ-ל מַנְהִיגָהּ לְפִי תָּכְנִיתוֹ
רַק עַיִן תֶּחְזֶה תִּרְאֶה פְּלָאוֹת

עַל אַף עֶלְבּוֹנוֹת נִשְׁמַת עֶלְיוֹנִים
לַמְרוֹת דִּכְּאוֹנוֹת בְּנֵי אֵיתָנִים
הַזִּיק הַקָּטָן גָּדְלָה עָצְמָתוֹ
נֵעוֹר זֶה הָעָם קָמִים יְשֵׁנִים

תִּגְבַּר שַׁלְהָבָה תָּאִיר אוֹרָתָהּ
וְרוּחַ נִשֵׁאת תַּשִּׁיב חֶדְוָתָהּ
יָקוּם יִשְׂרָאֵל עֲלֵי אַדְמָתוֹ
מַמְלֶכֶת שַׁ-דָּי תִּכּוֹן תִּפְאַרְתָּהּ
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מאוד יפה, איפשהו בשלש בתים האחרונים נגמרה לי הסבלנות אז הפסקתי. מחילה


אָבְדָה שִׂמְחָתוֹ בִּימֵי סְפִירָה
כִּי כָּל תַּכְלִיתָם נָמְרָה וְעָבְרָה
תמיד היה לי קשה עם האבילות של ימי הספירה, ולכן היתה לי תחושה שהאבלות קשורה לכך שאין בשביל מה לספור, והנה אתה(?) כותב זאת בפשיטות, אם יש לכך מקור אשמח לדעת.
תודה
 

ישיר

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
D I G I T A L
תמיד היה לי קשה עם האבילות של ימי הספירה, ולכן היתה לי תחושה שהאבלות קשורה לכך שאין בשביל מה לספור, והנה אתה(?) כותב זאת בפשיטות, אם יש לכך מקור אשמח לדעת.
תודה
למעשה השיר הנ"ל מבוסס על מאמר (ד"ת) שכתבתי שבהשראתו נכתב השיר. הכיוון הוא כזה:
הרשב"א בתשובות (ח”א סי’ קכו) שואל את השאלה שדנו בה הראשונים: מדוע לא מברכים שהחיינו על מצוות ספירת העומר (בתחילתה). תשובתו היא: “...וספירת העומר אין בו זכר לשום הנאה אלא לעגמת נפשנו לחורבן בית מאויינו”.
נראה שכוונתו היא שלמרות שבמקור היה צריך לברך שהחיינו, אך מכיוון שכיום הספירה אינה מגיעה לתכליתה שהיא הקרבת קרבן שתי הלחם בחג השבועות, הרי שהיא רק מזכירה לנו את החורבן ולכן איננו מברכים שהחיינו.
בהתבסס על זה בהחלט ניתן לומר שלא רק שימים אלו איבדו את משמעותם כימי שמחה במעבר בין פסח לעצרת (כפי שידועים דברי הרמב"ן בהקשר זה), אלא שיש בהם גם נימת צער על החורבן.
 

ישיר

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
D I G I T A L
להרחבת העניין, מצטט לך נקודה נוספת מהמאמר ההוא שכתבתי בע"ה:
נראה שאפשר להמשיך ולקשר את הדברים מעבר לכך. על מה אנו אבלים במנהג ימים אלו? על מות תלמידי רבי עקיבא. רבי עקיבא אדם מיוחד היה, הקשר שלו אל הגאולה ואל בניין בית המקדש קשר גדול ועצום: רבי עקיבא הוא זה שרואה את הר הבית בשיממונו ושועל יוצא ממנו, והוא משחק ומעודד את חבריו בחזון נבואת הגאולה של "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים". רבי עקיבא קם ועושה מעשה לחזק ולתמוך בבר כוכבא, שדימו הוא וכל חכמי דורו שהיה מלך המשיח (רמב"ם). רבי עקיבא איש גאולה הוא, איש של בניין בתוך החורבן, תקווה ומעשה לגאולתם של ישראל. במות 'תלמידי רבי עקיבא' אפשר לראות חולשה בהנחלת דרכו והמשכה. אם העולם חסר אנשים שהם בבחינת 'תלמידי רבי עקיבא', הרי הוא חסר בתקוות הגאולה ובשאיפה אליה. העולם חסר בזה חוסר נוסף בבניין בית המקדש שאיננו. הרי שהאבלות הנהוגה בימים אלו יש בה אבלות על מציאות החורבן הקודרת, שהיא היא הצער האופף את מצוות ספירת העומר העדר בית המקדש והקרבנות.
 

ישיר

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
D I G I T A L

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ניכרת ההשקעה, החרוזים נפלאים.
אבל יתכן שזה כבד מדי.
משום מה זה מזכיר לי את פיוטי הקינות, עם המילים הקשות ושוברות השיניים.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יתכן.
אבל זו המלצה כללית, כיום עולם השירה מעדיף שימוש במילים פשוטות ומובנות, גם בלי חרוזים, מאשר שיר עם חרוזים, שצריך שבוע ימים כדי להבין כל אחת מהמילים, ובאיזה הקשר נכתבה.
במבט שני, זה לא כל כך כבד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה