חדר ממ"ד

  • פותח הנושא topo
  • פורסם בתאריך

topo

משתמש פעיל
עיצוב ואדריכלות פנים
ערב טוב,
אשמח אם מישהו יוכל לעזור לי:
מה העובי קיר של חדר ממ"ד?

תודה!!!
 

רוני1025

משתמש רשום
עיצוב גרפי
[FONT=David,Bold][FONT=David,Bold]25 ס"מ לפחות[/FONT][/FONT]
[FONT=David,Bold][FONT=David,Bold]יש בחוק עוד קצת פרטים אבל בגדול זה העובי.[/FONT][/FONT]
 

Yony

משתמש רשום
מהאתר reader.co.il

בניה והוספת ממ"ד
בעקבות מלחמת המפרץ ב-1991, הוחלט כי בכל בניה חדשה בישראל, יוקם מרחב מוגן (תקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), התש"ן-1990). מטרת המרחב המוגן היא הגנה מפני פגיעה של חומר נפץ מרסק, והגנה מפני חל"כ במקרים בהם לא ניתן להגיע למקלט.
הגדרות המרחבים המוגנים משתנות בהתאם למיקומם:
מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) - מותקן בדירות מגורים: שטחו הפנימי (נטו) יהיה 9 מ"ר לפחות.
מרחב מוגן קומתי (ממ"ק) - מרחב קומתי משותף בבתי דירות בהם אין ממ"ד בכל דירה ובבניינים רבי קומות אחרים (משרדים ותעשייה בעיקר).
מרחב מוגן מוסדי (ממ"מ) - מותקן בכל מבנה ציבורי.
פיקוד העורף מוסמך לפטור מחיוב בבניית ממ"ד בכל תוספת בניה, כך שלרוב יידרש לבנות ממ"ד רק כאשר תוספת הבניה הינה מעל 12 מ"ר. בבית משותף, על מנת להוסיף ממ"ד לדירה, נדרשת הסכמת 60% מבעלי הדירות, וזוהי הקלה ביחס לרוב הדרוש לכל שינוי / שימוש ברכוש המשותף למטרות אחרות.
תמריצים והטבות כלכליות – תשלום "דמי היתר" - בהחלטה 1151 של ממ"י ("תשלום דמי היתר להקמת מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) ומרחב מוגן קומתי (ממ"ק) – הוראת השעה") נקבע כי לא יגבו מחוכר דמי היתר בעבור בניית ממ"ד במבנים קיימים המשמשים למגורים ושאין בהם ממ"ד או מקלט, וזאת בתנאי ששטח הממ"ד לא יעלה על 9 מ"ר נטו או 15 מ"ר ברוטו. אולם, במידה ושטח המרחב המוגן יעלה על השטח הפטור מתשלום דמי היתר, אז יחויב ההפרש העודף בגין דמי היתר כשטח בניה עיקרי. בנוסף, על מנת לזרז את התהליך, נקבע כי בבקשת היתר בניה לבניית מרחב מוגן, לא יידרש אישור ממ"י כתנאי להגשת הבקשה, ובכל מקרה ממ"י לא יתנגד לבקשה. ושוב, במידה והבקשה תכלול שטח העולה על השטח הפטור "דמי היתר", הבקשה תהיה מחויבת אישור ממ"י כתנאי להגשתה. החלטה 1184 של ממ"י האריכה את תקופת הפטור מדמי היתר לאזורי עדיפות לאומית א' עד 29.3.2012 ולגבי שאר האזורים עד 29.3.2011 עם הגבלה לכך שסך זכויות הבניה החדשות והזכויות שהוקצו למגרש מלכתחילה, לא יעלו על 240 מ"ר. בנוסף הפטור מתשלום דמי היתר אינו חל על בניה במושבים שיתופיים (נחלות) ובמגורי חברים בקיבוצים.
פטור מ"היטל השבחה" – לפי סעיף 19(ב)(9) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, לא יוטל היטל השבחה בעבור תוספת בניה בשל השבחת מקרקעין הנובעת מבנית מרחב מוגן.
(

בנוסף, לפי סעיף 151 לחוק התכנון והבניה, וועדה מקומית אינה יכולה שלא להתיר תוספת בניה של מרחב מוגן, היות וזה לא נחשב לסטייה מתכנית. כמו כן, לפי סעיף 158ז(א1) החלטה בבקשה להיתר בניה למרחב מוגן תתקבל תוך 30 ימים.

סיכומו של דבר, היות ולפי תקנה 197א לתקנות ההתגוננות האזרחית (מפרטים לבניית מקלטים), תש"ן-1990, השטח המינימאלי לממ"ד הינו 9 מ"ר נטו. והיות כי שציינו מקודם, על מנת להנות מפטור עבור דמי היתר, ופטור בעבור היטל השבחה, על הממ"ד להיות מקסימום 9 מ"ר נטו, מי שירצה להוסיף ממ"ד במבנה קיים בו אין מרחב מוגן, יבנה ממ"ד בגודל 9 מ"ר נטו בדיוק.
מודעות Google
בניית ממדים ומרפסות
בנייה וטיפול באישורי ממדים בנייה וטיפול באישורי מרפסות www.mamad-tzafon.co.il
מערכות סינון אב"כ לממ"ד
ר.אייל מערכות בע"מ 04-6401136 באישור פיקוד העורף ומכון התקנים www.EyalSystems.co.il

מבנה הממ"ד– קירות הממ"ד יצוקים בטון מזוין, עובי קיר ממ"ד פנימי למבנה הינו 20 ס"מ לפחות, וקיר ממ"ד חיצוני למבנה הינו 25 ס"מ לפחות. במבנים בעלי מספר קומות, הממ"דים יבנו אחד מעל השני, כמקשה אחת, כולל היסודות. משקוף הדלת, תבנית החלון וצינורות פתחי האוורור מונחים בזמן היציקה, וזאת על מנת לוודא את חיבורם המיטבי למבנה. החלון הינו אטום, ועמיד בפני הדף ע"י מכסה פלדה הנפתח כלפי חוץ, או המורכב משני חלקים המוזזים לתוך הקיר היצוק. הדלת הינה דלת פלדה הנפתחת כלפי חוץ, כאשר אינה מול חלל פתוח, ובמידה וכן נדרש לשנות זאת ע"י הג"א ולא נקבל היתר בניה. בנוסף על הדלת להיות ממוקמת במפלס נמוך ממפלס ריצוף הממ"ד, על מנת למנוע פתיחה של הדלת פנימה עקב ההדף. סט הממ"ד כפי שקרוי בפי הקבלנים – דלת הדף, החלון ופתחי האוורור מחויבים לעמוד בדרישות התקן, ועל מנת לקבל את טופס 4 המיוחל בסיום הבניה, יש לעבור בדיקת אטימות שתעשה במילא היות והיא מעוגנת גם בחוזה ההתקשרות עם מעבדת בדיקת הבטונים – איזוטופ, איזוטסט או סיסטם, חוזה המהווה גם הוא תנאי לקבלת היתר בניה.
טיח - יש לבצע בידוד תרמי חיצוני או פנימי כחלק מהטיח, טיח הפנים יהיה טיח אקרילי בעובי של עד 20 מ"מ, כאשר עובי הטיח עולה על 7 מ"מ יש להטביע רשת לממ"דים RT במרכז שכבת הטיח מעל עובי של 7 מ"מ, כל זאת לפי אישור פיקוד העורף ובכפוף לדרישות התקן הישראלי 5075. טיח הפנים יהיה מורכב מ-4 שכבות –
שכבה ראשונה – הרבצה בעובי של 5 מ"מ של טיח ממ"דים של טמבור או "טיח רב תכליתי" של תרמוקיר (לדוגמא).
שכבה שניה – טיח תרמי בעובי 20-60 מ"מ של טיח "תרמופיקס 760" של טמבור או "תרמוקיר 400" של תרמוקיר.
שכבה שלישית – שכבה בעובי 5 מ"מ של "טייח ממ"דים 770" של טמבור או "טיח רב תכליתי" של תרמוקיר.
שכבה רביעית – שכבת גמר שליכט בגר.

מערכת אוורור וסינון אב"כ - בתאריך 18.5.2010 נקבע עדכון לתקן, המתייחס למערכת האוורור וסינון אב"כ המותקנת בממ"ד, ונקבע כי יחול החל ממועד זה על כל מי שיגיש תכניות חדשות לאישור. העדכון מאפשר גמישות בעיצוב הפנים של הממ"ד מבחינת מיקום הפתחים, עיקרי העדכון –
  1. יש לוודא המצאות שקע חשמל, חד פאזי 230 וולט.
  2. צינור שחרור אוויר מהממ"ד "4 (צול) ימוקם בקיר פנימי בגובה שבין 1.9 מ' מהרצפה ועד 25 ס"מ מהתקרה עם אוגן אוויר (פלאנצ') מרובע.
  3. צינור כניסת אוויר לממ"ד "4 ימוקם בקיר חיצוני בגובה שבין 1.5 מ' מהרצפה ועד 25 ס"מ מהתקרה עם אוגן אוויר מרובע.
  4. צינור "8 נוסף ימוקם בקיר פנימי בגובה שבין 1.9 מ' מהרצפה ועד 25 ס"מ מהתקרה.
  5. במידה ומעוניינים להתקין מזגן, יש להתקין צינור "4 נוסף לצורך כך, עליו יותקנו אביזרי איטום תקניים למעברי צנרת בקירות מרחב מוגן.
תקינות הממ"ד וליקויי בניה נפוצים ממ"דים רבים נמצאים כלא תקניים ובסופו של דבר אינם מאושרים ומהווים מכשול לקבלת טופס 4, אך גרוע מכך מהווים סיכנה בשעת חרום. זוהי תוצאה של מספר ליקויים נפוצים – דלת, חלון ופתחי אוורור, נקודות מאור ונקודות כח לא תקניים כתוצאה מחומרים לא תקניים ואיטום פגום. טיח פנים לא תקני היות והוא מעל העובי הנדרש וללא רשת לממ"דים RT בעובי מעל 7 מ"מ. דלת כניסה ללא פתיחה של 90 מעלות, וריהוט רב שאינו בטיחותי ולא מאפשר שהייה בעת הצורך. בממ"ד אסור לרצף פנלים, היות ובמקרה של הדף, הם עלולים להיתלש מהקיר ולהוות סיכון. בנוסף, מבחינה יצובית לעתים מחליפים את דלת ההדף של הממ"ד בדלת מעוצבת, עובדה הפוגעת בתקינות הממ"ד, יש לוודא שדלת ההדף תהיה זמינה בשעת חרום. לאחר יציקת הממ"ד והתקנת משקוף הדלת, יש לצקת בטון לתוך הפתחים בתחתית המשקוף, וזאת על מנת למנוע כניסת מזיקים מהפתחים שנשארו, לרוב שוכחים לעשות זאת לאחר גמר הבניה. כמו כן מומלץ להתקין גם תאורת חרום.
קרינה בממ"ד ופליטת גזים רעילים – גז הראדון נוצר ממרכיבים כימיים הנמצאים בכל חומרי הבניה הבאים מהקרקע. פליטת הגז מהקירות הינה תהליך איטי והכמות הנפלטת הינה כמות קטנה. עם זאת, היות ובממ"ד קיימת מסת בטון גדולה יותר, פליטת הראדון בממ"ד מגיעה עד פי 5 מבחדר דומה הבנוי בלוקים, ובמקרים בהם הממ"ד נמצא במרתף או בקומת קרקע נפלט גז נוסף גם מהקרקע. הראדון מצטבר בחדרים ובחללים בהם אין אוורור, בעיקר כשהם סגורים הרמטית. ניתן לבצע בדיקות לבחינת כמות הגז הנמצאת, אך יש לזכור כי גז ראדון מצוי גם בחדרים הבנויים בלוקים, והפתרון הינו אוורור הממ"ד ע"י פתיחת הדלת והחלון. לגבי לינת ילדים בממ"ד, במידה ויש חשש ניתן לבצע בדיקה לגבי צפיפות גז ראדון בממ"ד. חומר חדש המפחית ואף מונע את פליטת גז הראדון הינו ה –GEOCEL המיוצר בארה"ב, שהינו חומר הנמרח על קיר הבטון ועל הריצפה לפני הנחת הריצוף, והוא חודר לתוך הנקבוביות הרבות במשטח הבטון, דוחה מתוכן את מולקולות המים ואוטם את פני הבטון מזליגת גז ראדון.
בעת תכנון ממ"ד מומלץ לתכננו גדול מספיק על מנת לשמש חדר מגורים / עבודה במידת הצורך, כמו גם למקמו בבית כך שלא יפריע לבצע שינויים בעתיד – הרחבת מטבח / סלון וכו', היות ולא ניתן לשבור את הקירות שלו.
"בתים" ייזום וניהול פרויקטים
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה