"ועברתי בארץ מצרים" - עברת?! אז תחזור, תחזור חזרה!

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הנה התוצאות של חוסר לימוד דקדוק. ישבתי בקריאת המגילה והאזנתי לבעל קורא ששומעים בוודאות שהוא הכין את הקריאה, אך בנושא של מלעיל-מלרע הוא פשוט עשה דברים מוזרים. אחר הקריאה הוא שאל אותי איך היה (למה דוקא אותי?) אמרתי לו יישר כח וששמעו שהוא הכין, רק הנושא של ההטעמה קצת לא היה טוב. הוא נענה לי שב**** (עיר מגורי אדמו"רו) לא הקפידו על זה (כלומר - ולכן לא צריך להקפיד, או צריך לא להקפיד, אחד מהשניים). וזה רק נכנס אחר כך בעיר פלונית בגלל קהילה פלונית שהיו לידם, נו נו.

לא עבר זמן רב, והנה זכיתי לעלות לתורה למפטיר החודש. והנה הבעל קורא קורא "ועברתי (במלעיל) בארץ מצרים בלילה הזה, והכיתי (במלעיל) כל בכור" וגו'. 'ועברתי' במלעיל הוא לשון עבר, שכבר עבר והכה. לעומת זאת, במלרע הוא לשון עתיד, ולכן לכאורה צריך להחזיר את הקורא. אז התלבטתי אם להפריע לו, אבל ב**** לא הקפידו! וזה נכנס בכלל מקהילה פלונית!! וחוץ מזה, אני העולה האמיתי ולא הוא, ואני כן קראתי מלרע, אז שתקתי.

והנה השו"ע כותב (או"ח סי' קמ"ב סעיף א): קָרָא וְטָעָה, אֲפִלּוּ בְּדִקְדּוּק אוֹת אַחַת - מַחֲזִירִין אוֹתוֹ. והוסיף הרמ"א: וְכֵן דִּין הַחַזָּן הַקּוֹרֵא. וְדַוְקָא שִׁנּוּי שֶׁמִּשְׁתַּנֶּה עַל יְדֵי זֶה הָעִנְיָן, אֲבָל אִם טָעָה בִּנְגִינַת הַטַּעַם אוֹ בַּנִּקּוּד - אֵין מַחֲזִירִין אוֹתוֹ, אֲבָל גּוֹעֲרִין בּוֹ. וכתב המשנ"ב שודאי גם בנגינה וניקוד אם הענין משתנה צריך לחזור, והרמ"א נקט אותם רק משום שעל פי רוב הענין לא משתנה על ידם. וכתב עוד: "החזן צריך לחזור מתחילה הסדרא שתהא שגורה בפיו כל הדקדוקין במתגין, לעיל ומלרע, ימין ושמאל". ובסעיף קטן ז כתב המשנ"ב שבית כנסת שאין שם בקי ויקראו עם טעויות שמשנות את הענין - לא יברכו על הקריאה!

והנה בקהילה שכלל לא יודעים בה מה זה מלעיל ומה זה מלרע, ואפילו תתן לו חומש עם טעמים הוא לא יודע איך יודעים אם זה מלעיל או לא (לאחרונה פגשתי כזה אברך, לא חוצניק), איך אמורים לקיים את ההלכה הפשוטה? ובבי"כ אחר שהתפללתי יש בחור צעיר שניגש הרבה לעמוד, ונראה שהוא עושה להכעיס - את כל המילים שבמלרע אומר במלעיל, לא מפספס אחת. חושב שהוא בבודפסט. אבל בתפילה זה פחות בעיה, העיקר זה בקריאת שמע וקריאת התורה.

היוצא מדברינו אלה שישנה חובה קדושה ללמד את היהודים איזו מילה מלעיל ואיזו מילה מלרע, מה ההבדלים ביניהן, איך מיקום ציור הטעם מעיד על ההטעמה (גם בלי לדעת את מנגינת הטעמים), ושגם אם אין שינוי משמעות, הרמ"א שהוא המיקל פסק שגוערים בו! אז לגעור בעדינות, אבל לא לשכוח שזה המכתב שקיבלנו מהקב"ה, והמילה הזו מלרע כי ה' רצה לומר לנו אותה באופן הזה, אז קודם כל לכבד את השולח הנכבד.

כנראה כל הפוסט הזה לא היה נכתב אם הבעל קורא הדגול היה פשוט אומר לי "צודק, באמת קשה לי לדייק במלרע" מבלי להפיל את זה על אף קהילה.

דבר נוסף: בס"ד עשינו שעון דיגיטלי זמני, דהיינו שעון של שעות זמניות. ניתן לדעת על פיו את זמני ההלכה. זה טוב לנץ, סוף זמן ק"ש, סוף זמן תפילה, חצות היום, מנחה גדולה, מנחה קטנה, פלג המנחה, שקיעה, חצות הלילה, ובערבי פסחים גם לשעה חמישית. מצורף לינק לסרטון. מי שלא מצליח לצפות, מצורף הסרטון כקובץ. לפרטים צרו קשר.
 

קבצים מצורפים

  • שעון זמני.mp4
    KB 186

forty thousand feet

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כבעל קורא ברצוני להאיר דבר מה.
אף שבקהילתי כן מקפידים לקרוא כהוגן, אך לא מקפידים על ניקודים ודקדוקים שבמקומות אחרים מקפידים עליהם. לדוגמא: שוא נע בתחילת מילה. אם אעשה כן בכל תחילת מילה, זה ישמע לא טוב, והציבור יסתכל עלי כדווקן מוזר ומרגיז. ותמכתי יתדותי על שערי אפרים (שער ג ס״א), [שהמשנ״ב מצטטו הרבה בהלכות קריה״ת], שמתיר לי להתעלם מדקדוקים שאינם נהוגים. כמובן שאין כוונתי למלרע ומלעיל, שבעל קורא שלא מודע אליהם, בלי קשר - פשוט פוגם בחווית השמיעה, מלבד מה שמשנה את המשמעות כמו שכתבת, וכמו ׳באה׳, שמשתנה בה המשמעות בין מלרע למלעיל.
וראיתי לנכון לצטט את לשונו הזהב של השערי אפרים, וזה לשונו:
ובמדינתנו נוהגין שהציבור בוחרין איש מיוחד לזה, או הש״ץ הקבוע לתפילה, או איש אחר הבקי לקרות, והוא קורא לפני כל הקרואים. ויש להם לבחור אדם הגון ובעל תורה ומעשים טובים, ויש לו קול נעימה, ובקי לקרות המילות בנקודתם, והנגינות והטעמים כראוי. וגם יהיה לו קצת ידיעה בחכמת הדקדוק, למען דעת, שלא ירפה החזק ויחזק הרפה, ויניח הנד וינוד הנח, ולא ישתנה שום אות מתנועתו ונקודתו הנתונה מסיני, ולא ישתנה משמעות שום תיבה ע״י שיבוש קריאתו. וכל מה שהזהירו חז״ל בק״ש, יש לו ליזהר להקורא בתורה. ויש קצת קורים נקדנין, שמדקדקים בקריאתם הרבה יותר מהצורך, ומרחיבין פה ומאריכין לשון, עד אשר יצא מאפם, והיה לזרה בעיני ההמון, עד שנדמה להם כהברה אחרת לגמרי, ואלו אין רוח חכמים נוחה מהם. וכל המשנה ממה שהציבור רגילין - בדיבור או במעשה, ידו על התחתונה.
 

סטודיו לגרפיקה

משתמש מקצוען
הנה התוצאות של חוסר לימוד דקדוק. ישבתי בקריאת המגילה והאזנתי לבעל קורא ששומעים בוודאות שהוא הכין את הקריאה, אך בנושא של מלעיל-מלרע הוא פשוט עשה דברים מוזרים. אחר הקריאה הוא שאל אותי איך היה (למה דוקא אותי?) אמרתי לו יישר כח וששמעו שהוא הכין, רק הנושא של ההטעמה קצת לא היה טוב. הוא נענה לי שב**** (עיר מגורי אדמו"רו) לא הקפידו על זה (כלומר - ולכן לא צריך להקפיד, או צריך לא להקפיד, אחד מהשניים). וזה רק נכנס אחר כך בעיר פלונית בגלל קהילה פלונית שהיו לידם, נו נו.

לא עבר זמן רב, והנה זכיתי לעלות לתורה למפטיר החודש. והנה הבעל קורא קורא "ועברתי (במלעיל) בארץ מצרים בלילה הזה, והכיתי (במלעיל) כל בכור" וגו'. 'ועברתי' במלעיל הוא לשון עבר, שכבר עבר והכה. לעומת זאת, במלרע הוא לשון עתיד, ולכן לכאורה צריך להחזיר את הקורא. אז התלבטתי אם להפריע לו, אבל ב**** לא הקפידו! וזה נכנס בכלל מקהילה פלונית!! וחוץ מזה, אני העולה האמיתי ולא הוא, ואני כן קראתי מלרע, אז שתקתי.

והנה השו"ע כותב (או"ח סי' קמ"ב סעיף א): קָרָא וְטָעָה, אֲפִלּוּ בְּדִקְדּוּק אוֹת אַחַת - מַחֲזִירִין אוֹתוֹ. והוסיף הרמ"א: וְכֵן דִּין הַחַזָּן הַקּוֹרֵא. וְדַוְקָא שִׁנּוּי שֶׁמִּשְׁתַּנֶּה עַל יְדֵי זֶה הָעִנְיָן, אֲבָל אִם טָעָה בִּנְגִינַת הַטַּעַם אוֹ בַּנִּקּוּד - אֵין מַחֲזִירִין אוֹתוֹ, אֲבָל גּוֹעֲרִין בּוֹ. וכתב המשנ"ב שודאי גם בנגינה וניקוד אם הענין משתנה צריך לחזור, והרמ"א נקט אותם רק משום שעל פי רוב הענין לא משתנה על ידם. וכתב עוד: "החזן צריך לחזור מתחילה הסדרא שתהא שגורה בפיו כל הדקדוקין במתגין, לעיל ומלרע, ימין ושמאל". ובסעיף קטן ז כתב המשנ"ב שבית כנסת שאין שם בקי ויקראו עם טעויות שמשנות את הענין - לא יברכו על הקריאה!

והנה בקהילה שכלל לא יודעים בה מה זה מלעיל ומה זה מלרע, ואפילו תתן לו חומש עם טעמים הוא לא יודע איך יודעים אם זה מלעיל או לא (לאחרונה פגשתי כזה אברך, לא חוצניק), איך אמורים לקיים את ההלכה הפשוטה? ובבי"כ אחר שהתפללתי יש בחור צעיר שניגש הרבה לעמוד, ונראה שהוא עושה להכעיס - את כל המילים שבמלרע אומר במלעיל, לא מפספס אחת. חושב שהוא בבודפסט. אבל בתפילה זה פחות בעיה, העיקר זה בקריאת שמע וקריאת התורה.

היוצא מדברינו אלה שישנה חובה קדושה ללמד את היהודים איזו מילה מלעיל ואיזו מילה מלרע, מה ההבדלים ביניהן, איך מיקום ציור הטעם מעיד על ההטעמה (גם בלי לדעת את מנגינת הטעמים), ושגם אם אין שינוי משמעות, הרמ"א שהוא המיקל פסק שגוערים בו! אז לגעור בעדינות, אבל לא לשכוח שזה המכתב שקיבלנו מהקב"ה, והמילה הזו מלרע כי ה' רצה לומר לנו אותה באופן הזה, אז קודם כל לכבד את השולח הנכבד.

כנראה כל הפוסט הזה לא היה נכתב אם הבעל קורא הדגול היה פשוט אומר לי "צודק, באמת קשה לי לדייק במלרע" מבלי להפיל את זה על אף קהילה.

דבר נוסף: בס"ד עשינו שעון דיגיטלי זמני, דהיינו שעון של שעות זמניות. ניתן לדעת על פיו את זמני ההלכה. זה טוב לנץ, סוף זמן ק"ש, סוף זמן תפילה, חצות היום, מנחה גדולה, מנחה קטנה, פלג המנחה, שקיעה, חצות הלילה, ובערבי פסחים גם לשעה חמישית. מצורף לינק לסרטון. מי שלא מצליח לצפות, מצורף הסרטון כקובץ. לפרטים צרו קשר.
אתה יודע מה אני הייתי עונה במקום אותו בעל קורא...?
הרמ"א, המשנ"ב ושאר פוסקים ג"כ הגיעו מאותה עיירה שהתחילה לנהוג את זה בגלל העיירה המסוימת וכו' וכו'...

אגב, @חגי פאהן ו @הזעצער שאינו טועה
אתם יותר ממוזמנים לבקר באשכול המצורף ולהוסיף מחוכמתכם ומנסיונכם
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ויש קצת קורים נקדנין, שמדקדקים בקריאתם הרבה יותר מהצורך, ומרחיבין פה ומאריכין לשון, עד אשר יצא מאפם, והיה לזרה בעיני ההמון, עד שנדמה להם כהברה אחרת לגמרי, ואלו אין רוח חכמים נוחה מהם. וכל המשנה ממה שהציבור רגילין - בדיבור או במעשה, ידו על התחתונה.
טוב נו, מדובר על ציבור שרגילים לקורא כזה ש"לא מרפה את החזק ולא מחזק את הרפה, לא מניד הנח ולא מניח הנד, ולא משנה שום אות מתנועתו ונקודתו הנתונה מסיני", כמו שהוא כתב לפני כן, ונראה שאותן נקדנין עושים יותר מזה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה