ביקורת ספרות אנד & דינו | מירי סגל

+shira

משתמש סופר מקצוען
אז זוהי הודעת חיי, מוזמנים לסקול אותי אחר כך במה שרוצים.
אבל אם הם היו שואלים רב, והוא היה אומר לחכות, הוא היה מחתן אחר כך את שרי?

וכך לכל מי שמחכה והעיקר בהוראת רב, הוא יחתן אחר כך את הילדה, או שאולי הילדה תישאר לבד במערכה יום אחד? (השאלה לליטאים בלבד)
וכמובן כמובן, והנוטל עצה מן החכמים אינו נכשל, אבל אדם צריך גם שכל לפעמים...
ואם שואלים רב, והוא היה אומר לא לעקוף וכולן היו מתארסות בתוך חודשיים עם בחירי ליבן?
אז נחליט מתי לנתייעץ לפי סטטיסטיקת ההצלחות של כל רב?
אולי אני תמימה, אבל חשבתי שמי שסבור שנכון להיוועץ בדעת חכמים נועץ איתם כי הוא סבור שלדעת תורה יש פור על השכל שלו. וזה לא אמור להיות שההוראה היא בניגוד לשכל הישר (שוב, אם אתם ליטאיים, כמובן).
ודי, קצת קרדיט לסובלנות שלנו לא מגיע? היו לך כבר הרבה "הודעות חיי" והנה את קיימת ובועטת בינינו.
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
אולי אני תמימה, אבל חשבתי שמי שסבור שנכון להיוועץ בדעת חכמים נועץ איתם כי הוא סבור שלדעת תורה יש פור על השכל שלו. וזה לא אמור להיות שההוראה היא בניגוד לשכל הישר (שוב, אם אתם ליטאיים, כמובן).
אכן. וזה לא ממש סותר את מה שאמרתי.
 
נערך לאחרונה ב:

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
ואם שואלים רב, והוא היה אומר לא לעקוף וכולן היו מתארסות בתוך חודשיים עם בחירי ליבן?
אז נחליט מתי לנתייעץ לפי סטטיסטיקת ההצלחות של כל רב?
אולי אני תמימה, אבל חשבתי שמי שסבור שנכון להיוועץ בדעת חכמים נועץ איתם כי הוא סבור שלדעת תורה יש פור על השכל שלו. וזה לא אמור להיות שההוראה היא בניגוד לשכל הישר (שוב, אם אתם ליטאיים, כמובן).
ודי, קצת קרדיט לסובלנות שלנו לא מגיע? היו לך כבר הרבה "הודעות חיי" והנה את קיימת
דווקא הגישה הליטאית המקורית דוגלת בכך שאדם ישתמש בשכלו ובתורה שלמד ויבחר בעצמו ולא ישאל את רבותיו על כל בחירה שהוא אמור לבצע בחיים.
ומי שחושב ששאלת רב מנקה מרגשות קשים ומאחריות אינו אלא טועה. גם להעביר את בחירתנו לצד שלישי זו בחירה.
וככל בחירה היא תמיד תלווה בספקות ולפעמים גם רגשות אשם. אנחנו בני אדם וטרם הכרתי את המלאך שאורז את כל פחדיו וספקותיו בשקית מעוצבת ומעביר הלאה בלי להותיר אצלו דבר.
ולמען הסר ספק, גם אצלנו כאשר יש שאלה קשה וגורלית או ספק שלא מצליחים ליישב נעדיף לפנות לרבותינו.
אבל ממקום שרואה בדעת תורה עדיפה על דעתנו ולא מגישה מבוהלת שרוצה להעביר את האחריות ממנו והלאה.
האחריות תמיד תהיה בידיים שלנו בין שהכרענו בעצמנו ובין שמסרנו את ההכרעה לידי פוסק.
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
דווקא הגישה הליטאית המקורית דוגלת בכך שאדם ישתמש בשכלו ובתורה שלמד ויבחר בעצמו ולא ישאל את רבותיו על כל בחירה שהוא אמור לבצע בחיים.
ומי שחושבת ששאלת רב מנקה מרגשות קשים ומאחריות אינו אלא טועה. גם להעביר את בחירתנו לצד שלישי זו בחירה.
וככל בחירה היא תמיד תלווה בספקות ולפעמים גם רגשות אשם. אנחנו בני אדם וטרם הכרתי את המלאך שאורז את כל פחדיו וספקותיו בשקית מעוצבת ומעביר הלאה בלי להותיר אצלו דבר.
כל מילה.
אבל גם בגישה הליטאית יש מקום לדעת תורה. (והדגש הוא על דעת תורה, לא מופייסים או רוח הקודש)
ולא מכיוון שאין מקום לשכל, אלא בגלל שלאדם הגדול יש שכל נקי והגיון צרוף יותר. שכל של תורה.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
כל מילה.
אבל גם בגישה הליטאית יש מקום לדעת תורה. (והדגש הוא על דעת תורה, לא מופייסים או רוח הקודש)
ולא מכיוון שאין מקום לשכל, אלא בגלל שלאדם הגדול יש שכל נקי והגיון צרוף יותר. שכל של תורה.
הבנתי מצוין עוד מהודעותייך הקודמות ושימי לב שערכתי את הסיפא.
זה לא אומר שעכשיו מחויב המציאות שכל אדם וכל ספר חייב להתנהל בצורה של לשאול על החלטה מסוג זה או אחר.
ספר טוב אמור להציג מורכבות אנושית ולא מסלול חד כיווני.
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
הבנתי מצוין עוד מהודעותייך הקודמות ושימי לב שערכתי את הסיפא.
זה לא אומר שעכשיו מחויב המציאות שכל אדם וכל ספר חייב להתנהל בצורה של לשאול על החלטה מסוג זה או אחר.
ספר טוב אמור להציג מורכבות אנושית ולא מסלול חד כיווני.
לא מדובר כאן על "כל החלטה" אלא על שאלה די משמעותית, שדי קשה להחליט בה לבד. וגם בה, לא מחויב המציאות לשאול דעת תורה, אלא יש לזה מקום. אצל אנשים מסוימים זה אפילו טבעי ומתבקש. אצל אחרים לא, וגם זה בסדר.
מה ספר צריך או לא להציג זו עוד סוגיה. לטעמי באמת אין הרבה טעם להכניס דעת תורה לספר, בדיוק מהסיבה שציינת.

עכשיו ראיתי את העריכה. ובכן, ה"גם אצלינו כספרדים" נכון גם אצלינו כליטאים. והיטבת להסביר את זה.
 

דדד

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
קראתי את הספר רק עכשיו. ספר ממש מצוין, הסיום יפה ונוגע.
נקודה שממש הפריעה לי:
הספר כולו מתעסק רק בעולם השידוכים של הבנות, ממש בלי נשימה.
למרות זאת, הוא לא מקיף את עולם השידוכים בכלל!
כביכול כל הקושי הוא רק להגיע לחתונות, לשמוע "בקרוב אצלך". אין נגיעה בקשיי רווקות נוספים.
אם הספר לא יכול להתעמק מעבר לנכתב, אפשר להסיט את הכתיבה לעוד כיוונים. לא לתת תחושה "לא ממצה".
קצת חסר לי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  21  פעמים

לוח מודעות

למעלה