(אי) סקופ (ה) הנדרש'ת...

א. סופר

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
ברצוני באשכול זה בס"ד להביא 'סקופים' שנתגלו לי זעיר שם זעיר שם, כאשר חנני ה', ויגעת ומצאת תאמן.
אשמח שכל החכמים שבפורום זה הם יתנו חלקם, וכבד את השם מהונך, ונשוש כעל כל הון.
ובעזר צורי וגואלי, זה החלי...
***
ר' יאיר חיים בכרך - ספר 'חות יאיר'
זה סבת קריאתו לחיבורו בשמו:

ומלבד כל זה בחרתי עוד בשם הזה להיות למזכרת טוב לזקינתי החסידה מרת חוה זצ"ל אם אבי הגאון מוהר"ר שמשון זצ"ל כי ראויה היא לכך הן מצד שממנה נשתלשל לי ולבית אבי יחוסו של עטרת תפארת הגאון הנודע ונזכר בפי המחברים מהר"ר ליב פראג עיין סוף ספר צמח דוד כי זקינתי היתה בת בתו של הגאון מוה"ר לייב פראג הנזכר מבעלה המופלג הגאון מוהר"ר יצחק כהן שהיה נקרא בשמו בפה כל ר' איצק ר' ליבמש על שם חמיו הגאון מוה"ר לייב פראג הנזכר והיה מופלג בצחות לשון אין דוגמתו והוא כתב הקדמה לשו"ת מהר"מ דפוס פראג גם בעל הג"ה פענח רזא והשלים איזה סדרות בספר חתן דמים הן מצד למודה שהיתה יחידה במינה בדורה בתורה ונהירנא שהיה לה מדרש רבה בלי פירוש ולמדה בה על פי השגתה ושכלה ובמקומות רבות השיגה על הרב בעל מתנות כהונה פירוש הרבות ופירשה באופן אחר שכל השומע יבחין שהדין עמה ואיזה דברים מהם כתבתי בכרכים משמה וכן עשתה בפירושי מחזורים וסליחות ובפירוש רש"י בחומש ועשרים וארבע ובתרגומים וספרים החיצונים וכמה פעמים שנתחבטו בדבר גדולי הדור ובאה היא והושיטה בקנה והיתה מופלגת בכתב ולשון צח ומצוחצח גם הפלגת חסידתה והנהגתה אי אפשר להעלות על נייר ונתאלמנה בהיותה בת שלושים ושוב לא היתה לאיש לכבוד בעלה זקיני הגאון מוהר"ר שמואל ושמעתי מפי קדוש אדוני אבי הגאון מוהר"ר שמשון זצ"ל שהגאון החסיד מוהר"ר ישעיה זצ"ל בעל שני לוחות בנסעו מחוץ לארץ לארץ ישראל רצה לקחתה והיא לא רצתה ואמר עוונתי גרמו שלא זכיתי להזדווג לגוף קדוש כזה והיתה מתגוררת בפראג מקום אבותיה ויהי בנסוע הארון ה' אדוני אבי הגאון ז"ל שנת ת"י מפראג שהיה דרשן לק"ק ווירמיש לרבנות נסעה עמו והיתה אצלו לערך שנה ואחר כך נשאה רגלה ליסע לארץ ישראל ובעו"ה לא הספיקה כי מתה בק"ק סופיאה בארץ תוגרמה ופלא מכבוד שעשו לה במותה שם וכן בכל מקום שבאתה לשם כי היה שמה נודע וריחה נודף במדינות למעלתה בצירוף יחוסה ומעלת שני אחיה הגדולים הרבנים האדירים הגאונים רבני פולין הגאון מוהר"ר חיים כ"ץ אב"ד פוזנא שנסע מרבנות דק"ק פרנקפורט לשם ושם נפטר והגאון אשר לעת עתה נכדו הגאון מוהר"ר נפתלי אב"ד ור"מ דק"ק לובלין מוהר"ר נפתלי כ"ץ אב"ד דק"ק לובלין עם הגאון הנודע מוהר"ר העשיל זצ"ל שהיה שם ראש ישיבה ואי אפשר להפליג מחלוקת כבוד והידור שנהגו שני אחים הגאונים הנ"ל באחותם זקנתי הנ"ל.
והייתי ממליץ לכל צורב לעבור בין בתרי ההקדמה הנ"ל אוצר החכמה פתוח כעת... כאן...
***
סבת חיוב אכילה בערב יום הכיפורים - רבינו בנימין הרופא אחי השבלי הלקט למשפחת הענוים (שבלי הלקט סי' שז):
צפה בקובץ המצורף

***
לבנתיים חג שמח - והנני ממתין לתוספת מרובה על העיקר מרבנן ותלמידהון...
 

קבצים מצורפים

  • 16406_3303.jpg
    16406_3303.jpg
    KB 105.5 · צפיות: 14

א. סופר

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
חיזקו ואמצו - שבועיים לתחילת הזמן.
קראו את דברי ר' ישראל ליפשיץ בספרו הנודע 'תפארת ישראל' (אבות פ"ד מי"ד):
צפו בקובץ המצורף
 

קבצים מצורפים

  • InkedScreenshot_20221011-195549_Office_LI.jpg
    InkedScreenshot_20221011-195549_Office_LI.jpg
    1.3 MB · צפיות: 9

א. סופר

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לקראת שבת מלכתא 'שבת בראשית':

א. פרק ו פסוק ב: ויראו בני האלהים את בנות האדם כי טבת הנה. למי שעוד לא מכיר הייתי ממליץ לראות את פירוש הרא"ש [מקראות גדולות הוצאת המאור בסוף הספר], וכך כתוב שם: כי טובות הנה פי' יפות כמו שבע פרות הטובות ובמדרש טובת כתי' נערה בתולה צדקת היתה וכשירדו בני האלהים א"ל תשמעי לנו וא"ל לא אשמע לכם אם לא תעשו הדבר הזה שתתנו לי כנפים שלכם כד"א שש כנפים לאחד נתנו לה כנפיהם מיד פרחה לשמים ונמלטה מן העבירה ואחזה פני כסא והקב"ה פרש עליה עננו וקבלה וקבעה במזלות והיינו מזל בתולה והמלאכים נשארו בארץ ולא יכלו לעלות עד שמצאו סולם שיעקב אבינו חלם ועלו הה"ד והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו: עכ"ד.

ב. מי חי הכי הרבה בעולם?: כולם יודעים שמתושלח חי הכי הרבה - 969 שנים. נכון?! זה מה שמפורש במקרא.
אבל חז"ל (בראשית רבה פרשה פה סימן ד) אומרים: ויט עד איש עדולמי ושמו חירה, רבנן אמרי חירה הוא חירם שהיה בימי דוד, שנאמר (מלכים א ה) כי אוהב היה חירם לדוד כל הימים, למוד היה האיש הזה להיות אוהב לשבט הזה, רבי יהודה ב"ר סימון אמר חירם אחר היה, על דעתהון דרבנן חיה קרוב לאלף ומאתים שנה, ועל דעתיה דר' יהודה חיה קרוב לחמש מאות שנה [ויש גרסאות: שמונה מאות, והיה כתוב או ה' או ח', ולזה נתחלפו השיטות].

אבל אשתף אתכם בחשבון שערכתי פעם וניווכח בנתונים:
אדם נולד בשנת 0, הוליד את שת בשנת 130, חי אח"כ עוד 800 שנה = 930, נפטר בשנת 930 לבריאה.

שת נולד בשנת 130, הוליד את אנוש בשנת 235, חי אח"כ עוד 807 שנה = 912, נפטר בשנת 1042 לבריאה.

אנוש נולד בשנת 235, הוליד את קינן בשנת 325, חי אח"כ עוד 815 שנה = 905, נפטר בשנת 1140 לבריאה.

קינן נולד בשנת 325, הוליד את מהללאל בשנת 395, חי אח"כ עוד 840 שנה = 910, נפטר בשנת 1235 לבריאה.

מהללאל נולד בשנת 395, הוליד את ירד בשנת 460, חי אח"כ עוד 830 שנה = 895, נפטר בשנת 1290 לבריאה.

ירד נולד בשנת 460, הוליד את חנוך בשנת 622, חי אח"כ עוד 800 שנה = 962, נפטר בשנת 1422 לבריאה.

חנוך נולד בשנת 622, הוליד את מתושלח בשנת 687, חי אח"כ עוד 300 שנה = 365, נפטר בשנת 922 לבריאה [נלקח].

מתושלח נולד בשנת 687, הוליד את למך בשנת 874, חי אח"כ עוד 782 שנה = 969, נפטר בשנת 1656 לבריאה.

למך נולד בשנת 874, הוליד את נח בשנת 1056, חי אח"כ עוד 595 שנה = 777, נפטר בשנת 1651 לבריאה.

נח חי 500 שנה עד שנשא את נעמה, עוד 120 שנה עד שנכנס לתיבה, ויצאה עימ, הא לך 1676 שנה, חסר מהם מקסימום 130 עד שנולד שת [שהרי למך אחר הורגו את קין ותובל־קין הלך ונתן דין באדם הראשון שלא נושא אשה והלך אדם ונשא את חוה שוב, ומזה בא שת וקראוהו כך שממנו נשתת העולם, ונעמה היתה לכאו' קודם לכן אחות תובל קין, כמ"ש (בראשית ד, כב) "ואחות תובל קין"], הא לך 1546 שנה לפחות שחיה נעמה [אלא אם תאמר שנולדה אחר שמת אחיה תובל־קין].

***

אשמח לתגובות מרבנן ותלמידהון די באתרא הדין....
שבת שלום
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
לפי הפסיקתא (בשלח יא יג): ר' יוחנן הוה יתיב דרש כיצד היו המים עשויין לישראל כחומה. דרש רבי יוחנן כאילין קנקילייא. אדיקת שרח בת אשר ואמרת תמן הוינא ולא הוון אלא כאילין אמפומטא. רבי יוחנן הוה יתיב דרש כל הנפש הבאה ליעקב מצרימה יצאי יריכו וגו', ויש אומרים סרח בת אשר וכו'.

הרי שסרח חיה לפחות כ1600 שנה, מירידת יעקב למצרים בשנת 2238 עד תקופתו של רבי יוחנן 3830.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

תודה
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה