אותו ואת בנו ואת בן בנו...

א. סופר

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אשמח לידע:
א. מדוע אומרים "קל וחומר בן בנו של קל וחומר" מיהו זה ואיזהו בן בנו?
ב. מהי לשכת הגזית (למחפשים בפרויקט השו"ת - את הריקאנטי ורבינו בחיי ראיתי... אני מחפש על דרך פשט)?
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
א. קַל וָחומֶר בֶּן קַל וָחוֹמֶר (בֶּן בְּנוֹ שֶׁל קַל וָחומֶר) - (על יסוד זבחים ג ע"ב קל וחומר כפוּל ומכוּפּל. דבר סביר שאין בו ספק; על אחת כמה וכמה. מילון אבניאון.
ב. הלשכה הייתה בנויה מאבני גזית מרובעות ועל כן נקרא שמה לשכת הגזית.
 

א. סופר

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
א. קַל וָחומֶר בֶּן קַל וָחוֹמֶר (בֶּן בְּנוֹ שֶׁל קַל וָחומֶר) - (על יסוד זבחים ג ע"ב קל וחומר כפוּל ומכוּפּל. דבר סביר שאין בו ספק; על אחת כמה וכמה. מילון אבניאון.
את משמעות המשפט הבנתי, אך מדוע בביטוי בן או בן בנו? יישר כוח
 

אליז

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בגמרא (פסחים נ ע"ב) נזכר הצירוף 'קל וחומר בן בנו של קל וחומר' לציין דבר שנלמד בדרך של קל וחומר מתוך דבר שהוא עצמו נלמד מדרך של קל וחומר, אמנם בלשונות האחרונים באמת המשפט הוצא מהקשרו.
 

א. סופר

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
תשובה לא מספקת כיון שכל בית המקדש היה בנוי באבני גזית.
והנה כמה תשובות:
- - -
1. לשון הריטב"א יומא יט ע"א: לשכת הגזית. פי' שהיתה בנויה מאבני גזית שנגררו בחוץ, שלא נאסר גזית אלא במזבח אבל בשאר מקומות מותר, ובלבד שיגררוהו בחוץ כדכתיב (מלכים א' פ"ו פ"ז) כל כלי ברזל לא נשמע בבית בהבנותו, ויש שפירשו שנקראת לשכת הגזית מפני ששם דנין את הכהנים כדאמרינן בסמוך, ומסלקין את הכהנים הפסולים, מלשון ויגז שלוים, ומלשון גזי נזרך והשליכי, וכן פירשו בתשובות הגאונים ז"ל. עכ"ל. (הו"ד בשערי יוסף הוריות ו:)
2. עורכי ה'דף על הדף' מידות לז ע"ב: במשנה: שבדרום וכו' לשכת הגזית וכו'.
בראשונים פירשו שר"ל שהיתה עשויה מאבני גזית ע"כ. וכתב בספר משנת שלמה להגרש"א ורטהיימר ז"ל: כן פירש הערוך ערך גזית, שהיה הלשכה בנויה מאבנים מפוסלות שוות, וכתב עוד ויש מפרשים מובדלת היתה הלשכה הזאת מן הלשכות האחרות, ולא היתה נראית עד שיבא אדם לתוכה, והוא מן ויגז שלוים ע"כ.
ולולי דבריו היה נ"ל, שהוא מלשון חלוקה לפי שהלשכה הזאת היה חציה בקודש וחציה בחול ושבחול עשו את הפייסות כמבשנה סופ"ב דתמיד ע"י תויו"ט שם, אולם מדבגמ' יומא כ"ה אמר אביי ש"מ לשכת הגזית חציה בקודש וחציה בחול דאי ס"ד כולה בקודש זקן יושב במערבה והאמר מר אין ישיבה בעזרה כו', ולא דייק כן מהשם שלה, לכן אמינא שנקראת כן משום שהיתה משמשת לב' דברים לפייסות ולישיבת סנהדרי גדולה, וענין הראשון היה להודיע מי יזכה בהעבודה, והשני לפסוק הדין בכל ריב ולכך נקראת גזית מלשון פיסוק וחתוך דבר המסופק, ששם היו סנהדרין שהיו חותכין דינן של כהנים מי כשר ומי פוסל כדתנן הכא.
שו"ר שרבינו בחיי פר' דברים שכתב כן, על ששם היו חותכין הדין נקראת לשכת הגזית שהוא לשון חתוך. (ועי' באבות דר' נתן (פכ"ח ט') אבן גזית כיצד זה תלמיד ששנה מדרש בזמן שת"ח נכנס אצלו שואלו במדרש אומר לו זהו אבן גזית שאין לה אלא פה אחת). ובתוספתא סוכה פ"ד אי' לשכת הגזיז בזיין, וזה נוטה לפי' היש מפרשים שבערוך הנ"ל שהוא מלשון ויגז, או כפי' הנ"ל שהוא מלשון חלוקה והבדלה והוא כמו גזוזה עכ"ד ודפח"ח. עד כאן לשונם.
3. ובפרוייקט השו"ת [שם תמצא את שחיפשתי 'נקראת לשכת הגזית' ומשם העתקתי] כתבו עורכי ה'מושגים תלמודיים' (ערך לשכת הגזית): לשכה זו נקראת "לשכת הגזית" על שם שהיא היתה עשויה מאבני גזית מרובעים... [נו. הרב @ברוך הוא מסכים?!]
- - -
מי שיוכל עוד להרחיב... אולי יצא מזה משהו.
יישר כוח לכל המגיבים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

תודה
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה