סליחה (מישהו היה צריך לתפוס את הכותרת הזאת לקראת ראש השנה)

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
ערב ראש השנה תש"ף​
רשימת האנשים שצריכים לבקש ממני סליחה לקראת יום הדין הבעל"ט:

[1] ר' יוצמח הגבאי. שוב הוא שיבץ אותי במפת מקומות הישיבה לימים הנוראיים, בדיוק בספסל לפני [2] חמשת ילדי משפחת מושקוביץ החצופים, שבמשך כל מהלך התפילות צחקקו בקולות עולים ויורדים על הפס העקום המעטר את סיומת תספורתי באחורי ראשי, מעשה ידיו להתפאר של [3] ניסים הספר שפישל קשות עקב לחציו האובססיביים של [4] דובי וויינבאך שעמד על ימינו והכריח אותו לסיים איתי בכדי שיוכל לגלח כבר את ראשו ולשחרר אותו מן המספרה, למען יוכל השמענדריק הזה לאוץ לקריאת החירום שקיבל בביפר לסיוע בלידה אצל [5] גברת מנדלסון שהתעקשה להישאר בבית עד הרגע האחרון, בכדי שילדיה הרכים לא ייפלו למעמסה על [6] שכנותיה לבניין שגם ככה עסוקות בבישוליהן לחג שתפסו את כל סדר יומן, ועקב כך לא התאפשר להן לפנות מזמנן ולהתנדב בארגון "עזרא ליוילדע'ס" שהעומד בראשו [7] ר' עזרא פייבלזון, מתעקש שרק שכני הבניין בו התרחש המזל טוב הנוכחי - יתעסקו בבישולי החסד, לאחר שר' [8] יצחק חסידי, ור' [9] יהויסף אתרויגי - גבאי הצדקה המקומיים - טענו בתוקף שהמשפחות המתנדבות ב'עזרא' תורמות פחות ל"קופה של צדקה", עקב מצפון נקי מידי, מה שגורם לכך של[10]עניי השכונה אין די צורכם לכלכלת ביתם.


רשימת האנשים שאני צריך לבקש מהם סליחה לקראת יום הדין הבעל"ט:

[1] ???...
(חמש דקות לאחר מכן)
... ר' ???
אשתי היקרה (היא הייתה האשמה בסיפור הזה)...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יפה מאד. ממש 'חד גדיא חד גדיא'.
בכדי שילדיה הרכים לא ייפלו למעמסה על [6] שכנותיה לבניין שגם ככה עסוקות בבישוליהן לחג שתפסו את כל סדר יומן, ועקב כך לא התאפשר להן לפנות מזמנן ולהתנדב בארגון "עזרא ליוילדע'ס" שהעומד בראשו [7] ר' עזרא פייבלזון, מתעקש שרק שכני הבניין בו התרחש המזל טוב הנוכחי - יתעסקו בבישולי החסד, לאחר שר' [8] יצחק חסידי, ור' [9] יהויסף אתרויגי - גבאי הצדקה המקומיים - טענו בתוקף שהמשפחות המתנדבות ב'עזרא' תורמות פחות ל"קופה של צדקה", עקב מצפון נקי מידי, מה שגורם לכך של[10]עניי השכונה אין די צורכם לכלכלת ביתם.
כאן איבדתי אותך.
איך העובדה שנשות הבניין יכולות או לא יכולות לבשל לארגון 'עזרה ליולדת', משפיעות על גברת רובינסון? ואיך בדיוק הן אשמות בכך שהן עסוקות בבישולי החג?
 

מם יוד

משתמש פעיל
הי' הנוספת הופכת את הקונוטציה מחיובית לשלילית, מרוחנית לחולין
מדהים מה שי' אחת קטנה מסוגלת לעשות!
 

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
קרדיט: האקדמיה ללשון העברית.
נורא יפה, נורא ואיום
"האוכל כאן נורא טעים!"
"מה פתאום?! הוא נורא ואיום".


המילה נוֹרָא רגילה בלשוננו בשתי משמעויות עיקריות:

  1. רע מאוד, גרוע ביותר – למשל: 'מזג אוויר נורא', 'שגיאה נוראה', 'הרגשתי נורא'.
  2. מאוד, ביותר – למשל: 'נורא יפה', 'התעצבנתי נורא'.
כיצד נוצרו משמעויות אלו? ומה נחשב לשימוש המומלץ?

המילה נוֹרָא היא ביסודה פועל בבניין נפעל מן השורש יר"א – כמו נולד מן השורש יל"ד או נוצר מן השורש יצ"ר. המשמעות היסודית של נורא היא 'מעורר יראה', 'יראים ממנו'. כך למשל ניבא חבקוק על שלטון האימים של הכשדים – הבבלים: "כִּי הִנְנִי מֵקִים אֶת הַכַּשְׂדִּים הַגּוֹי הַמַּר וְהַנִּמְהָר… אָיֹם וְנוֹרָא הוּא…" (א, ו–ז). ועל המדבר, שהוא מקום מפחיד להולך בו, נאמר: "וַנֵּלֶךְ אֵת כָּל הַמִּדְבָּר הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא הַהוּא…" (דברים א, יט).

ואולם יראה איננה שלילית בהכרח – יש יראה שהיא פחד ובעתה, ויש יראה שהיא יראת כבוד. בתנ"ך המילה נורא משמשת בעיקר במשמעות השנייה – כשם תואר לאל או לדברים הקשורים בו. למשל: "כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים, הָאֵל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא" (דברים י, יז), "מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה, אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם" (בראשית כח, יז). בהקשרים כאלה המילה נוֹרָא קרובה במשמעה למילים 'נשגב', 'נעלה', 'נערץ'. משמעות זו ניכרת גם במילה נוֹרָאוֹת המציינת מעשים נשגבים, מעשי ניסים: "שָׁכְחוּ אֵל מוֹשִׁיעָם – עֹשֶׂה גְדֹלוֹת בְּמִצְרָיִם, נִפְלָאוֹת בְּאֶרֶץ חָם, נוֹרָאוֹת עַל יַם סוּף" (תהלים קו, כא–כב).

הימים הנוראים הם ראש השנה ויום הכיפורים, ולפי כמה מן המסורות גם הימים שביניהם (כלומר כל עשרת ימי תשובה). הכינוי "ימים נוראים" עשוי להתפרש לדוברי העברית בת זמננו 'ימים קשים', ואולם לאמיתו של דבר גם בצירוף זה המילה נורא מציינת יראה: ייתכן שהכוונה ליראת כבוד – 'ימים נשגבים', 'ימים מלאי הוד', וייתכן שהכוונה ליראה ממש, כפי שכותב מנדלי מוכר ספרים בספרו "בימים ההם": "ימים נוראים, שאף הדגים במים מתפחדים מאימת הדין".

בלשון ימינו נוספה למילה נורא המשמעות 'רע מאוד', 'גרוע ביותר' ('איזה ספר נורא', 'זה לא נורא'). כך קרה גם למילה הנרדפת איום ('השמלה הזאת פשוט איומה'), ושימוש דומה יש גם במילים אחרות כגון מזעזע ('צבע מזעזע') וזוועה ('אתה נראה זוועה'). שימוש זה נובע כמובן ממשמעות הפחד והבְּעתה של המילה נורא ולא מן המשמעות של יראת כבוד. דבר מבעית הוא לרוב דבר רע ביותר, ומכאן קצרה הדרך להתפתחות המשמעות של דבר שלילי וקשה גם בלא ממד הפחד. השימוש בשם תואר שפירושו 'מפחיד' לציון דבר גרוע ביותר מוכר גם מלשונות אחרות, כגון המילים awful ו־terrible באנגלית ומילים מקבילות בגרמנית וברוסית. ייתכן שלשונות אלו הן שהשפיעו על התהליך שחל בעברית החדשה במילה נורא ובמילים הדומות לה, וייתכן שמדובר בתהליך סמנטי שהתרחש בכמה לשונות באופן בלתי תלוי.

התפתחות נוספת שחלה במילה נורא היא הפיכתה לתואר הפועל במשמעות 'מאוד' – אם בהקשר שלילי כגון 'נורא קשה', אם בהקשר חיובי כגון 'נורא יפה'. התפתחות זו מוכרת גם היא מלשונות אירופה – אנגלית (terribly hard, terribly beautiful), גרמנית, רוסית, צרפתית ועוד, ונראה שהעברית הושפעה בעניין זה מלשונות אלו. בבסיסה של התפתחות זו עומדת העוצמה הרגשית הרבה המצויה במילים המציינות דבר מפחיד או קשה במיוחד. מילים כאלו מנוצלות בלשון הדיבור להפלגה ולהגברה, משום שהדוברים חשים שמילים דוגמת 'מאוד' ו'ביותר' כבר נשחקו ואינן חריפות דיין: "מסובך רצח", "מצחיק פחד", "טעים בטירוף". מילים שליליות בעלות עוצמה רגשית רבה אף משמשות בלשון הדיבור להבעת דבר חיובי במיוחד, למשל: הורס, מדהים, מהמם, מטריף, שיגעון.

שתי המשמעויות המחודשות של נורא – 'גרוע ביותר' ו'מאוד' – מופיעות רק בחלק מן המילונים העבריים בני ימינו, וליד שתיהן נכתב "לשון דיבור". אף על פי כן נראה שיש הבדל ביניהן:

נורא במשמעות 'גרוע ביותר' קרוב למדי למשמעות המקורית השלילית של המילה, ונראה שאין טעם לפסול אותו.

לעומת זאת המילה נורא במשמעות 'מאוד' רחוקה יותר מן השימוש המקורי: אין בה כל היבט של שלילה או פחד, והשימוש בה כרוך גם בשינוי מעמדה מבחינת חלקי הדיבור: משם תואר היא הופכת לתואר פועל שאינו מותאם במין ובמספר למילה שהוא מעצים. בלשון התקנית ראוי אפוא להימנע מניסוחים דוגמת 'נורא יפה', 'יפה נורא', ובמקומם מומלץ לנקוט 'יפה מאוד', 'יפה ביותר' (רצוי שהמעצים יבוא לאחר הדבר המועצם – 'יפה מאוד' ולא 'מאוד יפה').

ומה בדבר שם התואר נוראי? שם תואר זה נוצר בלשון הדיבור – אולי משום שהדוברים הרגישו צורך להדגיש את תפקידה של המילה נורא כשם תואר (שהרי כיום בלשונם של רבים שימושה העיקרי הוא תואר הפועל במשמעות 'מאוד'). מבחינה דקדוקית אפשר להשוות את נוראי לשמות תואר אחרים שבבסיסם צורת בינוני, כגון מוּחָשִׁי, נוֹזְלִי, אם כי מדובר בקבוצת מילים מצומצמת למדי. מכיוון שאין הבדל בין נורא לנוראי נעדיף בלשון המוקפדת את הצורה המקורית נורא, ובנקבה – נוראה (לעומת נוראית – צורת הנקבה של נוראי).

מבחר מקורות:
  • יצחק אבינרי, יד הלשון, תל אביב תשכ"ה, עמ' 385
  • משה גושן־גוטשטיין, "טור הלשון", עיתון הארץ, 30 באוגוסט, 6 בספטמבר 1968
  • גד בן־עמי צרפתי, העברית בראי הסמנטיקה (אסופות ומבואות בלשון ה), ירושלים תשס"א, עמ' 264
  • הדסה קנטור, "מה נורא ה'נוראי' הזה!", הד האולפן החדש, 84 (2002), עמ' 18–2
 

מם יוד

משתמש פעיל
התפתחות נוספת שחלה במילה נורא היא הפיכתה לתואר הפועל במשמעות 'מאוד' – אם בהקשר שלילי כגון 'נורא קשה', אם בהקשר חיובי כגון 'נורא יפה'. התפתחות זו מוכרת גם היא מלשונות אירופה – אנגלית (terribly hard, terribly beautiful), גרמנית, רוסית, צרפתית ועוד, ונראה שהעברית הושפעה בעניין זה מלשונות אלו. בבסיסה של התפתחות זו עומדת העוצמה הרגשית הרבה המצויה במילים המציינות דבר מפחיד או קשה במיוחד. מילים כאלו מנוצלות בלשון הדיבור להפלגה ולהגברה, משום שהדוברים חשים שמילים דוגמת 'מאוד' ו'ביותר' כבר נשחקו ואינן חריפות דיין: "מסובך רצח", "מצחיק פחד", "טעים בטירוף". מילים שליליות בעלות עוצמה רגשית רבה אף משמשות בלשון הדיבור להבעת דבר חיובי במיוחד, למשל: הורס, מדהים, מהמם, מטריף, שיגעון.
כל המילים הללו קבלו הכשר של האקדמיה? הופתעתי...
נרגעתי שלפחות
בלשון התקנית ראוי אפוא להימנע מניסוחים דוגמת 'נורא יפה', 'יפה נורא', ובמקומם מומלץ לנקוט 'יפה מאוד', 'יפה ביותר'
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה