מיומנו של כויתב

משויטט

משתמש מקצוען
עמוד א: מאיפה שכל זה התחיל

יש מעט ימים בחיי שהם ראויים לציון כמו היום הזה; היום בו הפכתי מאדם אלמוני, נשכח, עלום שם, כזה שלא חושש לחטט באף בפומבי כשמתעורר צורך אמתי לעשות זאת, ל"סופר בישראל". איש חשוב, נכבד ומוערך, נציג החוכמה האנושית, חלק מקהילת עילית מובחרת, כזה שרבבות קוראים משתוקקים להגיגיו ומוכנים להוזיל הון כדי שיואיל להצטלם איתם סלפי.

לא קשה לנחש שאתם, קוראיי הנלבבים, רוצים יותר מכל לשמוע על הרגע ההיסטורי המכונן בו בעצם פצחתי בקריירה הספרותית שהביאה אותי הלום. ובכן, לא היתה זו יותר מהודעת מערכת קצרה שאמרה כך, אם אינני טועה, ומי אינו טועה: אתה יודע לכתוב קצת? תשמע, נתקענו קצת עם חור קטן בגריד. תוכל לעזור לנו עם איזה פיליטון משורבט פה ושם?

היתה זו יריית הפתיחה לתקופת האופוריה שבאה לאחר מכן. בני ביתי היו עדים באותם ימים לחיוכים נדיבים, הם התרגלו לאופטימיות בלתי זהירה ולתקווה הכמוסה כי הנה יתרחש הבלתי ייאמן, ובעלה, אביהם, בנם ואחיהם – יהפוך סופר בעל שם עט מן המניין.

בתום התקופה, עם שוך חגיגות המינוי, החלה תקופת המחשבות. באותם ימים היה זה חזון נפרץ למצוא אותי משקיע את פניי בין כפות ידיי הפרושות ממצחי ועד חוטמי, כשאגודליי מחככות בפאות לחיי במרץ, מעשה חושב. ובכל אשר הלכתי מני אז, השתדלתי לעטות על עצמי את הפוזה הידועה של הסופר המדופלם, שעה שהוא מהרהר הרהורים נשגבים ברזי עולם.

רעייתי ראתה במצוקתי וניסתה להציע בעדינות כל מיני נושאים לכתוב עליהם. למשל: ציפורים משחקות תופסת, רכבות בגרביים, מרשמים סודיים של רחת-לוקום ועוד. אני כמובן ביטלתי את דבריה בהניף זרת, לא משום שמדובר בנושאים טיפשיים, אלא מפני שרציתי להבהיר כבר בתחילת הקריירה שאף אחד, לעולם, לא יעלה על דעתו חלילה שנפשו של הסופר הדגול – אחת היא כשאר הנפשות הארציות בעלות המושגים הקטנוניים.

נותרתי אפוא עם עצמי, ואט אט, בעבודת נמלים מאומצת, חשפתי טפח אחר טפח מנפשי המשתוקקת לסַפֵּר, להגות ולהביע מילים. התחלתי להתעניין בעקביות בחוות דעתי על כל נושא ועניין שצץ על סדר ימינו, ולא אחת התפעלתי מהעמקות הנפלאה אליה צללתי. הגעתי לעומקים רעיוניים בתוליים כאלה, שכמדומה שיצור תבוני טרם הגיע לשם מעולם.

ככל שחלף הזמן והצטברו הראיונות הבלעדיים עם עצמי, הבנתי שהעולם פספס בענק. ולחשוב שהיה מפספס לגמרי, אם לא שהיום הכל עומד להשתנות.

הייתי יכול להמשיך לשוטט בגן עדן תבונתי כך עד אין קץ, אילולי בא הכורת על כל אלו, כורת ושמו תמים כל כך: דד-ליין. תזכירו לי פעם לדבר אתכם על זה.

רגע האמת הלך והתקרב, ותכף הייתי צריך להמציא לידי העורך את פירותיי הספרותיים הראשונים, שללא ספק יהוו רעידת אדמה ברמה של אינסוף בסולם ריכטר, כזו שתהדהד בכל שדרות הספרות העולמית עוד עידנים רבים.

ישבתי עם עצמי ערב אחד לבירור נוקב. שאלתי את עצמי, מה בעצם הסופר צריך. מהו הדבר שמייחד אותו על פני כל הארץ? איך הוא נראה בכלל?

דבר ראשון תחבתי עיפרון מחודד תחת אוזני, והרגשתי כסופר התקבעה באחת. אבל עדיין, משהו היה חסר.

כחלוף שבעה ימים ושבעה לילות באתי למסקנה שאני זקוק למקום. וכי שמעתם מעודכם על סופר שאין לו מקום? שאין לו דל"ת אמות פרטיות, מהן תצאנה ותִּפוֹצֶנה בשֹוּרוֹת שׁוּרוֹתיו?!

- - - ובשעות אחר הצהריים של אותו יום, כשחזרה אשת הסופר הביתה, נחרדה לגלות את מכונת הכביסה והמייבש ניצבים במרכז הסלון כחתן וכלה בחופתם. היא נבהלה לחדר השירות, שם נגלה בפניה המראה שלא במהרה תשכח. את מקום המכשירים המגושמים תפסה שידת עץ, עליה ערימת דפים לבנים, לצידה כיסא פלסטיק עם ידית מדולדלת, ובמרכז ההוויה הזו, את אישהּ אוחז בעט ומביט בכובד ראש בנקודה בלתי נראית באופק.

והיא הפנימה סופסוף שעידן חדש החל בחיי כולנו.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
פשוט מוצלח!!

נותרתי אפוא עם עצמי, ואט אט, בעבודת נמלים מאומצת, חשפתי טפח אחר טפח מנפשי המשתוקקת לסַפֵּר, להגות ולהביע מילים. התחלתי להתעניין בעקביות בחוות דעתי על כל נושא ועניין שצץ על סדר ימינו, ולא אחת התפעלתי מהעמקות הנפלאה אליה צללתי. הגעתי לעומקים רעיוניים בתוליים כאלה, שכמדומה שיצור תבוני טרם הגיע לשם מעולם.
ישבתי עם עצמי ערב אחד לבירור נוקב. שאלתי את עצמי, מה בעצם הסופר צריך. מהו הדבר שמייחד אותו על פני כל הארץ? איך הוא נראה בכלל?
כחלוף שבעה ימים ושבעה לילות באתי למסקנה
מביט בכובד ראש בנקודה בלתי נראית באופק.
על כן קרא שמו @משויטט
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
יפה!!
אהבתי את זה:
התחלתי להתעניין בעקביות בחוות דעתי

וזה מזכיר לי את התקופה הראשונה שלי כקופירייטרית (אחרי שנים ארוכות שעסקתי בחנ"מ):
החלה תקופת המחשבות
הייתי יושבת ובוהה
בעלי: על מה את חושבת?
אני: אני עובדת!!
בעלי: תעשי קניות על הדרך...
 

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עמוד א: מאיפה שכל זה התחיל

יש מעט ימים בחיי שהם ראויים לציון כמו היום הזה; היום בו הפכתי מאדם אלמוני, נשכח, עלום שם, כזה שלא חושש לחטט באף בפומבי כשמתעורר צורך אמתי לעשות זאת, ל"סופר בישראל". איש חשוב, נכבד ומוערך, נציג החוכמה האנושית, חלק מקהילת עילית מובחרת, כזה שרבבות קוראים משתוקקים להגיגיו ומוכנים להוזיל הון כדי שיואיל להצטלם איתם סלפי.

לא קשה לנחש שאתם, קוראיי הנלבבים, רוצים יותר מכל לשמוע על הרגע ההיסטורי המכונן בו בעצם פצחתי בקריירה הספרותית שהביאה אותי הלום. ובכן, לא היתה זו יותר מהודעת מערכת קצרה שאמרה כך, אם אינני טועה, ומי אינו טועה: אתה יודע לכתוב קצת? תשמע, נתקענו קצת עם חור קטן בגריד. תוכל לעזור לנו עם איזה פיליטון משורבט פה ושם?

היתה זו יריית הפתיחה לתקופת האופוריה שבאה לאחר מכן. בני ביתי היו עדים באותם ימים לחיוכים נדיבים, הם התרגלו לאופטימיות בלתי זהירה ולתקווה הכמוסה כי הנה יתרחש הבלתי ייאמן, ובעלה, אביהם, בנם ואחיהם – יהפוך סופר בעל שם עט מן המניין.

בתום התקופה, עם שוך חגיגות המינוי, החלה תקופת המחשבות. באותם ימים היה זה חזון נפרץ למצוא אותי משקיע את פניי בין כפות ידיי הפרושות ממצחי ועד חוטמי, כשאגודליי מחככות בפאות לחיי במרץ, מעשה חושב. ובכל אשר הלכתי מני אז, השתדלתי לעטות על עצמי את הפוזה הידועה של הסופר המדופלם, שעה שהוא מהרהר הרהורים נשגבים ברזי עולם.

רעייתי ראתה במצוקתי וניסתה להציע בעדינות כל מיני נושאים לכתוב עליהם. למשל: ציפורים משחקות תופסת, רכבות בגרביים, מרשמים סודיים של רחת-לוקום ועוד. אני כמובן ביטלתי את דבריה בהניף זרת, לא משום שמדובר בנושאים טיפשיים, אלא מפני שרציתי להבהיר כבר בתחילת הקריירה שאף אחד, לעולם, לא יעלה על דעתו חלילה שנפשו של הסופר הדגול – אחת היא כשאר הנפשות הארציות בעלות המושגים הקטנוניים.

נותרתי אפוא עם עצמי, ואט אט, בעבודת נמלים מאומצת, חשפתי טפח אחר טפח מנפשי המשתוקקת לסַפֵּר, להגות ולהביע מילים. התחלתי להתעניין בעקביות בחוות דעתי על כל נושא ועניין שצץ על סדר ימינו, ולא אחת התפעלתי מהעמקות הנפלאה אליה צללתי. הגעתי לעומקים רעיוניים בתוליים כאלה, שכמדומה שיצור תבוני טרם הגיע לשם מעולם.

ככל שחלף הזמן והצטברו הראיונות הבלעדיים עם עצמי, הבנתי שהעולם פספס בענק. ולחשוב שהיה מפספס לגמרי, אם לא שהיום הכל עומד להשתנות.

הייתי יכול להמשיך לשוטט בגן עדן תבונתי כך עד אין קץ, אילולי בא הכורת על כל אלו, כורת ושמו תמים כל כך: דד-ליין. תזכירו לי פעם לדבר אתכם על זה.

רגע האמת הלך והתקרב, ותכף הייתי צריך להמציא לידי העורך את פירותיי הספרותיים הראשונים, שללא ספק יהוו רעידת אדמה ברמה של אינסוף בסולם ריכטר, כזו שתהדהד בכל שדרות הספרות העולמית עוד עידנים רבים.

ישבתי עם עצמי ערב אחד לבירור נוקב. שאלתי את עצמי, מה בעצם הסופר צריך. מהו הדבר שמייחד אותו על פני כל הארץ? איך הוא נראה בכלל?

דבר ראשון תחבתי עיפרון מחודד תחת אוזני, והרגשתי כסופר התקבעה באחת. אבל עדיין, משהו היה חסר.

כחלוף שבעה ימים ושבעה לילות באתי למסקנה שאני זקוק למקום. וכי שמעתם מעודכם על סופר שאין לו מקום? שאין לו דל"ת אמות פרטיות, מהן תצאנה ותִּפוֹצֶנה בשֹוּרוֹת שׁוּרוֹתיו?!

- - - ובשעות אחר הצהריים של אותו יום, כשחזרה אשת הסופר הביתה, נחרדה לגלות את מכונת הכביסה והמייבש ניצבים במרכז הסלון כחתן וכלה בחופתם. היא נבהלה לחדר השירות, שם נגלה בפניה המראה שלא במהרה תשכח. את מקום המכשירים המגושמים תפסה שידת עץ, עליה ערימת דפים לבנים, לצידה כיסא פלסטיק עם ידית מדולדלת, ובמרכז ההוויה הזו, את אישהּ אוחז בעט ומביט בכובד ראש בנקודה בלתי נראית באופק.

והיא הפנימה סופסוף שעידן חדש החל בחיי כולנו.

סוף סוף אני מבין את התמונה..
זה בדיוק, אבל בדיוק, מה שמביעה התמונה [כן. זאת שמימין].

בהזדמנות, תשאל את הגברת על המרשמים הסודיים של הרחת לוקום. [משום מה זה העלה לי לשניונת ניחוח של סיפורי @יואל ארלנגר ...] זה מעניין לי.
 

עיכוביש

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
שגיאות מכוונות, כדי להוכיח בעלות במקרים של העתקות נטולות קרדיט ;)
הזכרתני. וכל הדיונים פה בסביבה על קרדיט ואנשים.

נפגשתי בזה פה פעם:

סיפור משנת 2010.

אתר כיכר השבת העתיק טקסטים של גמרא ומפרשים (שסודרו בעמל רב) מאתר פורטל הדף היומי, בלי שום ייחוס או קרדיט.
לטקסטים היו מאפיינים ייחודיים וכך עלו על זה.
מנהל הפורטל, בהברקה גאונית, החליט להאכיל את כיכר השבת את התבשיל שהכינו לעצמם.
אמממ.. לא שמישהו שם לב...

התמונות לפניכם.

הטקסט הטרויאני שהוכנס לתוך דברי הגמרא בפורטל:

upload_2019-6-14_10-34-3.png


טקסט טרויאני אחר על גבי אתר כיכר השבת:

upload_2019-6-14_10-34-14.png
 
נערך לאחרונה ב:

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
הזכרתני. וכל הדיונים פה בסביבה על קרדיט ואנשים.

נפגשתי בזה פה פעם:

סיפור משנת 2010.

אתר כיכר השבת העתיק טקסטים של גמרא ומפרשים (שסודרו בעמל רב) מאתר פורטל הדף היומי.
לטקסטים היו מאפיינים ייחודיים וכך עלו על זה.
מנהל הפורטל, בהברקה גאונית, החליט להאכיל את כיכר השבת את התבשיל שהכינו לעצמם.
אמממ.. לא שמישהו שם לב...

התמונות לפניכם.

הטקסט הטרויאני שהוכנס לתוך דברי הגמרא בפורטל:

צפה בקובץ המצורף 492745

טקסט טרויאני אחר על גבי אתר כיכר השבת:

צפה בקובץ המצורף 492746

גדול!!!!!
 

משויטט

משתמש מקצוען
עמוד ב: שם זה מהותי

לכל איש, לכל דבר ולכל תופעה - יש שם. דבר מרגיז למדי, אם חושבים על זה. למה חתולים ומדוזות יכולים להסתדר אלפי שנים בלי שמות, להתמצא במרחבים ולתקשר זה עם זה ועם הטבע בלי לדעת איך הועדה החליטה לכנות את הסמטה או את השכונה, ואילו בני האדם חייבים לתת לכל דבר שזז ולא זז - שם וכינוי והגדרה ואם אפשר גם מספר מזהה?

עם התהייה הקיומית הזו נפתח הפרק הנוסף בדרכי להיות סויפר בעל שם.

הבעיה שניצבה לפתחי כגורילה אדמונית חמורת סבר ובאה בימים הייתה כפולה: למצוא שם גם למדור, וגם, כמובן, לעצמי.

אופציית ציון השם האמתי ירדה מן הלוח עוד ברגעי התהייה הראשונים, ולו בשל כר היצירתיות שהפסבדון עשוי להוות עבור סופר שורות, והאיסור החמור לפספס את הזדמנות הפז להשחיל השראה ורמזים, קריצות והצהרות אמונים ללא מיצרים.

התחלתי לעבד את האופציות. כמובן מאליו שהתחלתי עם השמות המובנים מאליהם, בעלי הקונוטציה הברורה לתחום, כגון: יוסף סויפר, מאיר שרייבר. ג'ק ריידר, משה כתבי, מ. אסתר, ירחמיאל שווא-נע, ירמיהו ד. וכהנה.

אבל לפני שהשלמתי את גיבוש רשימת האופציות הללו, נזכרתי בכלל הראשון ברשימת הלא תעשה בתחום הכתיבה: אל תהיה נדוש. או בנוסח רשימת העשה: תפתיע.

החלטתי בהפוך על הפוך, שגם שם פשוט יהיה טוב, ובלבד שיהיה בעל אופי אצילי ומורם מעם, כראוי וכיאה. שכן לא הרי זלמן ולעמל, געצל וזעקל, אלכס ופייטל, כהרי אברהם ומנחם, חיים ושלום, יהושפט וארנולד. ואותה מידה במשפחות, לא הרי גנזל ושיקופיצקי, כנפא ומיסטקערער, ברגערנדערוביטש ובוזגלו, כהרי שוורץ ונתניהו, אסולין ופלדמן, הס ובאואר.

לצורך הרכבת השם המוצלח חשבתי על סוכני שב"כ כמקור השראה, שבאופן ניסי ממש הם מצוידים בשמות מעוררי שאר רוח. כל שם שמתאים להם, החלטתי, יתאים גם לי. אז עלו דברים בסגנון: גדליה שומרון, בועז גולן, אפי רז, גדעון האוזר, והמסתעף. ועדיין שום דבר מאלו לא הגשים את הציפייה להברקה הגדולה שעוד בוא תבוא.

בשלב מסוים קרוב לייאוש, כמעט התפתיתי לרכב על עמלם של כישרונות קדומים, בכינוס איזה שם שסופר כבר אימץ את מוחו וכישרונו על המצאתו, וכבר הקנה לו שם ויוקרה ספרותית. זאת מתוך ההגיון המתבקש: למה לקחת סיכונים כשאפשר לקחת שם שכבר הוכיח הצלחה. אני מדבר על הצעות דוגמת, איציק פלד, ר' צבי גרין, שימקה, יוזבד, שמשון ותמרה, בועז דהליאו, ואילך.

במעלה הדרך הגעתי עד לשמות של גדולי הדורות הקודמים, בדגש על תקופת האנוסים בפורטוגל, מתוך תקווה רגעית לגייס אהדה כבר דרך השם.

כשהמבוך הזה הסתבך והאפשרויות הפכו רבות מכדי לסכם, התחלתי לנתח את שמות הסופרים המצליחים, מתוך מטרה להרכיב דבר דומה, כולל שינוי שם קטן. הגעתי לאפשרויות כמו: הרב יצחק ב. בידרמן, חיים אליעד, אהרן סורסקין, בנימין חינקר, צ. קצטנר, נחמן גלנט, נתן גרוסמנס, אריה יום-טוב ארליך ועוד.

כאשר השעה היתה כבר מאוחרת למדי, כבר השתעשעתי בשמות ליצניים, כמו שימען נאזקראצער, אליקים בריעה פיינשמעקער, כסלוחים בינשטוק, שמחה בונים אבוטבול, נ. ודניק, אוכל ראשים, ט. מטופש, צוליגער & ליידיגער, וכשהגעתי למחוזות אובדניים כמו: טובע בקש, נספה למוות, אש בסרעפת ופרטיזן של עולם העמידה, הבנתי שהגיע הזמן להתייאש לפני שיהיה מאוחר.

רגע לפני שנרדמתי באותו לילה, נזכרתי שגם אחרי שיהיה לי שם – עדיין אצטרך לבחור שם למדור. באותו רגע מסוים, ניתרתי ממיטתי כנשוך לשון וחזרתי לחדר העבודה הידוע בגומחת הכביסה לשעבר, לנסות לאסוף קצת השראה מדוד המים ומן הטיח המתקלף.

ומשהחלו גלגלי השיניים במוח להתגלגל בצורה סבירה, הבנתי שבעיה גדולה פי מיליון שמונה מאות ניצבת מולי כראם מול גבעול קש: על מה, בעצם, אני עומד לכתוב? מה עומד להיות ה'קו' של המדור? על איזה חלק בחיים אני מתבסס? שירה? פרשת השבוע? פובליציסטיקה? נפש החיים על הסדר? ענייני דיומא? פוליטיקה? השקפה? הומור? סאטירה? זיכרון להולכים? צרכנות? טיפים לחיים?

באופן מקורי, כדי לפתור את הבעיה המפלצתית הזו, החלטתי שראשית דבר אבחר את השם של המדור, על פיו נחליט איזה אופי נעניק למדור המרתק.

ובכן, שוב אנחנו באותו מקום. איזה שם? עוד פעם התהליך הזה, עלו המובנים מאליהם, כמו: "דברים כדורבנות", "ולשומעים יונעם", "דבר תורה", "מילתא בעלמא", "הגיגי לב", "דברים על הפרק", "נקודת מבט", "דברים נפלאים", "פרפראות תבונתי" וכולי.

כעת כבר ידעתי שהבנאליות הזו לא תביא אותי רחוק. התחלתי לנסות להיות מקורי, עד כמה שהתאפשר בשעה קשה זו. מילים ממחוזות ההגות והרוח החלו לפרוח סביבי במחול פיוטי של השראה מפוספסת. נצפו במחול הרוקדים: נרקיסי אש, שובלים של נחמה, ניצוצות של געגועים, קרני ירח רכים, כוכבי שמש מפזזים, אגל דמעה, נשורת בהירה, מבועי מים, גלי נוחם, טללי תוחלת, שירת תכלית, ועוד כמה דברים שכבר לא הבנתי.

סופו של דבר, כשסביב עיני כבר התנחשו נחשי העייפות השחורים כמשקפי רודנים, עלה בדעתי להשתמש באחת השיטות היעילות והטובות ביותר שנתקלתי בהן. שיטת 'הברירה הטבעית של העין'. היא עובדת בצורה כזו: בכל פעם שמחפשים נושא, שם, רעיון או כל דבר שברוח, תנסה להביט סביבך ותתן לעין שלך לשים לב באורח מקרי לגמרי לחפצים הפזורים. יש סיכוי שדווקא אז תגלה את הרעיון האבוד, באופן ניסי כזה שרק הגורל יכול להגיש לך.

העיניים העצומות לפרקי סירוגין החלו לשוטט סביב, והנה יבול ההיתקלויות החלקי מאותו מעמד, שישמשו בלי שום ספק, אם לא אותי אז את הבאים אחרי, לשמות מדורים רבי השראה שכמותן טרם נודע במחוזותינו: "תפוח נגוס", "תיון מדמם", "שרבוט מקוטע", "תקתוק מחוג", "מפתח צלוב", "שערה מקורזלת", "צל של ידית דלת", "זבוב חג על נורה", "קרוקס שמוט סוליה", "אנחתו הצורמת של כיסא המנהלים", "רוכסן הג'קט הכתום", "נמלה בחריץ המרצפת", "דמעה מותשת בסבך הזקן" - - -

ועדיין, אחרי כל זה, טרם ידעתי מי הוא הילד ואיך למען השם לקרוא לו בשמו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  13  פעמים

לוח מודעות

למעלה