שאלה דקדוקית | כללי פיסוק- אחת ולתמיד.

רוח סערה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
בעקבות הערות רבות שקיבלו משתפי היצירות בפורום על הפיסוק הלקוי, לדוג' כאן (דווקא אני לא קיבלתי הערות, אבל גם די חוששת בגלל זה להעלות יצירות) -
מי יכול להרים את הכפפה ולתת לכותבים כללי ברזל* מקצועיים של :
"איך לפסק נכון את הטקסט שלי"?
מי שמעלה לכאן חומר כתוב בנושא ממקורות אחרים ברשת, נא להדביק טקסט, ולא לשלוח לקישור.

קדימה!! פסיקים, נקודות, סימני קריאה ושאלה, מקפים, מרכאות, ציטוטים, סלאשים, נקודותיים, גרשיים, (ועוד סימנים רבים שאין לי שמץ מה עושים איתם).- הבה נצא לדרך.

אשמח אם ינעצו את האשכול, לתועלת הציבור.

*
וגם התייחסות למקומות בהם יש גמישות בפיסוק.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
ברם, במטותא מכם מהדירי ספרי-קודש, אל-נא תצמדו לכללי האקדמיה בעריכת ספרים אלו, טרם התיעצות עם מומחים לנושא ספציפי זה בשאלה האם אין זה עלול להקשות על הלומדים.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אין עניין לעשות העתק-הדבק מחומר אין סופי ברשת.
חפשו ותמצאו המון חומר מחכים ומעשיר בעניין.
(ביקשתם לא להפנות ע"י קישור - אז לא הפניתי. סומך עליכם)

אבל כדי לרכוש את העניין הזה כראוי - ראוי לקרוא המון חומר מקצועי, מפוסק כשורה, ולשים לב היטב היכן ממוקמים הפסיקים, הנקודות ושאר הצ'יפסים. עם הזמן כבר תבינו לבד מתי להוסיף כל אחד מהם.
כמו כן, אחרי כתיבת מאמר/טור וכדומה, נתתי עצה כאן בס"ד.

בהצלחה!
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אבל כדי לרכוש את העניין הזה כראוי - ראוי לקרוא המון חומר מקצועי, מפוסק כשורה
ולשים לב היטב...
עם הזמן כבר תבינו לבד מתי להוסיף כל אחד מהם.
לא לכולנו יש את היכולת האינטלקטואלית לכך. יש המעדיפים לראות כללים ברורים.
מה גם שבחומר הנקרא בודאי תימצאנה סתירות, כך שהיכולת להסיק מסקנות ברורות נמנעת.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
באתר האקדמיה יש את הכללים הבסיסיים.
אם יש ביקוש. נעלה.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בבקשה:
 

קבצים מצורפים

  • כללי הפיסוק _ האקדמיה ללשון העברית.pdf
    KB 268.8 · צפיות: 44

רוח סערה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
היי! @בית היין
ביקשתי לא קישורים.
למעשה רציתי שיהיה לנו פה בפורום תחנה של עזרה ראשונה בה יהיו מלוקטים כל הכללים לעריכה עצמאית וראשונית. ולא נצטרך לשוטט לצורך כך ברחבי הרשת. לדעתי מתבקש כאן!

באתר האקדמיה יש את הכללים הבסיסיים.

באתרים לא מצאתי דברים ברורים.
חשבתי אולי הגאונים בפורום יערכו משוואה פשוטה יותר ממה שהצליחו ה"גאונים" באקדמיה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
חשבתי אולי הגאונים בפורום יערכו משוואה פשוטה יותר ממה שהצליחו ה"גאונים" באקדמיה.
שימו בבקשה את האצבע - ממה להתחיל?
אפשר לשאול, ובעזרת הבורא - נגיב ונענה (אם הזמן ירשה, כמובן)
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית

בודקת תוכנה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פסיקים - במשפט ארוך מידי/לפי איך שזה נשמע/לפני המילה כלומר או לדוגמה.
נקודות - בסיום משפט.
סימני אלה - בשאלה.
סימני שאלה וקריאה - בתמיהה או בשאלה חזקה מאוד, לדוגמה: איך הוא עשה את זה?!
מרכאות - בציטוטים מהמקורות/בציטוטים רגילים/בלשון סגי נהור, לדוגמה: מה "החכם" הזה חשב לעצמו?
ציטוטים - מהמקורות/בשיח
סלאשים - בכמה אפשרויות, כמו: רוצה לאכול חביתה/פסטה/נקניקיות?
נקודותיים - בפרוט/בדגמה/אחרי כלומר
קניתי כמה דברים: לחם, גבינה, חלב/לדוגמה:/כלומר:
גרשיים - בראשי תיבות, לדוגמה: ז"א, ר"ח, ר"ת, אדמו"ר
גרש אחד - בקיצור של מילה, לדוגמה: רח', אוני'
שלוש נקודות - רוצים לתת לקורא לדמיין.....
סימן קריאה - בקריאה! היי!יש!!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
מתי מגיע סימן הקריאה כאשר יש מרכאות?
האם כך:
"אתה כותב מזעזע?"
או כך:
"אתה כותב כתיבה מבחילה ומחרידה"!

ונקודה מתי באה?
כך:
"לא".
או:
"כך."
 

אפשוטער איד

משתמש מקצוען
עוד שאלה ברשותכם:
איך מנהלים דו-שיח בכתיבה כשהכתיבה היא תיאור מבחוץ על דו שיח..
האם מספיק רק מרכאות לדוג' "היכן היית בשעה האחרונה"
-"הלכתי לדוג דגים בנהר"
או לחילופין צריך לתאר בפירוש את הדו שיח לדוג' -כך מוישי.. -החזיר לו יוסף בתגובה
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

הקדמה לקובץ של בית היין - הגדרת מושגים: משפט פשוט בנוי מנושא, נשוא ומושא. לפעמים יש פסוקיות מכל מיני סוגים: זמן, מקום, סיבה, לְוַאי ועוד.
"נפלתי" - זה משפט תקין. הוא כולל נושא נסתר (אני) ונשוא (נפלתי). בד"כ הפועל במשפט הוא הנשוא (למעט משפט שֵׁמָנִי, כמו "ה' הוא האלקים" שיש בו השוואה בין שני שמות ובד"כ השני הוא הנשוא).
"אכלתי גבינה" - גבינה היא המושא.
"אכלתי ביפו" - כאן אין מושא למשפט, ו"ביפו" היא פסוקית מקום.
"אכלתי גבינה, ביצה, פלפל ומלפפון". ברשימה יבואו פסיקים אחר כל פרט מלבד הפרט הלפני-אחרון, בגלל ו' החיבור. לחילופין אפשר לכתוב "אכלתי גבינה וביצה, פלפל ומלפפון." (רק אם יש סיבה מיוחדת לכתוב כך, כגון שגבינה וביצה הן זוג מוכר).

"אכלתי גבינה שתוקפה פג" - "שתוקפה פג" היא פסוקית לואי. כל מילים העונות על השאלה "איזה?" וגם מכילות נשוא הן פסוקית לואי. איזו גבינה אכלתי? גבינה שתוקפה פג. במשפט "אכלתי גבינה לבנה" המילה "לבנה" לא נקראת פסוקית כי היא קצרה מדי, דהיינו אין לה נשוא.

"אכלתי בנינוה, העיר הגדולה" - פסוקית תמורה. איך מזהים אותה? כשאפשר לדחוף לפניה את המילה "שהוא/שהיא". ובינה לבין המשפט חייב לבוא פסיק, בתנאים המבוארים בקובץ.

מעתיק ממט"ח:
אם לפניכם נשוא אחד (פֹעַל), המשפט הוא פשוט.
אם לפניכם שני נשואים ויותר, המשפט הוא מאוחה (מחובר) או מורכב.
דוגמות:

  • לא יצאנו לטיול בגלל הגשם. > נשוא אחד > משפט פשוט
  • ירד גשם, ולא יצאנו לטיול. > שני נשואים > משפט מאוחה (מחובר)
  • לא יצאנו לטיול כי ירד גשם. > שני נשואים > משפט מורכב


מתי מגיע סימן הקריאה כאשר יש מרכאות?
האם כך:
"אתה כותב מזעזע?"
או כך:
"אתה כותב כתיבה מבחילה ומחרידה"!

ונקודה מתי באה?
כך:
"לא".
או:
"כך."
נקודה לאחר המרכאות, וסימני שאלה וקריאה לפני המרכאות ולאחריהם ולא כלום.
 

קדיתא

משתמש פעיל
נקודה לאחר המרכאות, וסימני שאלה וקריאה לפני המרכאות ולאחריהם ולא כלום.

מרבית הוצאות הספרים המפורסמות בישראל לא נוהגות כך, אלא מניחות את הנקודה לפני המרכאות.

והנה מהאקדמיה ללשון:

בהבאת דיבור ישיר בין מירכאות מצטרפות שתי מערכות פיסוק: הפיסוק של הטקסט המצוטט והפיסוק של הכותב. ראוי להימנע מגיבוב של סימנים רצופים, ועל כן יש לוותר לפעמים על סימן פיסוק השייך לאחת המערכות. הנה שתי שיטות הנוהגות בעניין זה:

שיטה א
סימן הפיסוק יבוא לפני המירכאות. למשל:
(1) והוא אמר: "אין דבר. זה בסדר."
(2) הוא פרס זרועותיו וקרא: "ריבונו של עולם!"
(3) "האם יכול אלוהים," שאל, "לברוא סלע שיהיה כבד כל כך עד שלא יוכל להרים אותו?"
(4) "מצוין," אמר, "אם כך אין מה לדאוג."
(5) "אני מסכימה," אמרה. "מתי ניסע?"
[הנקודה מציינת שהציטוט מורכב משני משפטים נפרדים.]
(6) "פרנסה טובה?"
"מכובדת."

אבל אם ראוי לבוא סימן שאלה, סימן קריאה או שלוש נקודות בסוף המשפט הראשי, יבוא סימן הפיסוק המתאים מחוץ למירכאות. למשל:
(7) איפה נאמר "אבן מקיר תזעק"?

שיטה ב
כשהציטוט מובא בסוף משפט תבוא הנקודה אחרי המירכאות. למשל:
(8) והוא אמר: "אין דבר, זה בסדר".

אבל אם ראוי לבוא סימן שאלה, סימן קריאה או שלוש נקודות בסוף הציטוט, יבוא סימן הפיסוק המתאים בתוך המירכאות, ולא תבוא נקודה אחרי המירכאות. למשל:
(9) הוא פרס זרועותיו וקרא: "ריבונו של עולם!"
(10) אני שואלת את השומר: "לאן אני צריכה ללכת?"

כך גם בהבאת ציטוטים בלא משפט ראשי:
(11) "פרנסה טובה?"
"מכובדת".

כשהציטוט מובא בראש המשפט יבוא פסיק אחרי המירכאות. למשל:
(12) "מסכן אבא", אמרה לי בצאתנו משער החצר.

אבל אם ראוי לבוא סימן שאלה, סימן קריאה או שלוש נקודות בסוף הציטוט, יבוא סימן הפיסוק המתאים בתוך המירכאות, ולא יבוא פסיק אחרי המירכאות. למשל:
(13) "לְמה אפשר לצפות?" נד בראשו.

כשהציטוט מפוצל, עשוי הפסיק לתרום לגיוון ההנגנה או לגיוון המשמעות, ועל כן הכותב חופשי לסדר את סימני הפיסוק על פי הגיונו. למשל:
(14) "בסדר", אמר, "עלה. כל העולם כבר ער".
[הפסיק מציין הפסקה בין הציטוט למשפט הראשי.]
(15) "בסדר," אמר, "עלה. כל העולם כבר ער".
[הפסיק מציין הפסקה ברצף הדיבור בתוך הציטוט.]




.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
בעקבות הערות רבות שקיבלו משתפי היצירות בפורום על הפיסוק הלקוי, לדוג' כאן (דווקא אני לא קיבלתי הערות, אבל גם די חוששת בגלל זה להעלות יצירות)
תודה על הפוסט
ואנא, אל תחששי מלהעלות בגלל זה, מקסימום יתקנו אותך, יתאים לך תקבלי, לא אז לא, חבל לא להעלות.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
למעט משפט שֵׁמָנִי, כמו "ה' הוא האלקים" שיש בו השוואה בין שני שמות ובד"כ השני הוא הנשוא
בל נשכח שכאן הכל תארים. אין לו "גוף" ולא דמות הגוף (וזו לכאורה הסיבה לשינוי).
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
אבל גם די חוששת בגלל זה להעלות יצירות)
גם אני קיבלתי בהתחלה הערות בנושא, ודוקא בגללן צמחתי!
מטבעי איננני טיפוס מעיר ומבקר, אבל כאן אני משתדל לחשוב מה כדאי להעיר ומה כדאי לשפר כדי שאחרים יעברו את התהליך שאני עברתי.
אם בכל זאת זה מפריע למישהו, שפשוט יכתוב בהתחלה את המילה /שיתוף/ ולא /ביקורת/ ויקבל מחמאות ברווח.
 

הגיג

משתמש סופר מקצוען
הפקות ואירועים
סופרים טובים וגדולים מאוד לא ידעו לפסק כמו שצריך.
בשביל זה יש עורכים...;)
צריך לדעת את הבסיס, דקדוקי עניות תשאירו להם.
והכללים של האקדמיה זה בסיס מצוין, אפשר גם להזמין מהם את החוברת "כללי הפיסוק וכללי הכתיב חסר הניקוד" בדואר למהדרין, יקח לזה את הזמן שיקח אבל בסוף יגיע...
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה