תבואת השגעון

רִפְקִי.

משתמש סופר מקצוען
מישהו יכול להעלות לי את המעשייה של ר' נחמן, תבואת השיגעון?
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
יז. תבואת-שגעון
פעם אמת אמר המלך לאהובו המשנה למלך:
- באשר אני חוזה בכוכבים, ראיתי באיצטגנינות, שהתבואה של השנה כל אוכליה יכנס בהם
השגעון. ובכן, תן עצה ידידי: מה נאכל השנא?
ענה ואמר המשנה למלך:
- אני זאת עצתי, אדוני המלך. תן צו להכין למעננו תבואה של אשתקד די צרכנו, ולא נאכל כלל
מיבול השנה.
חזר ואמר המלך:
- אבל מה הועלת, חכם, בתקנתך? מה בצע שאנחנו לבדנו נהיה צלולי-דעה וכל יתר הבריות
משוגעים? הרי הכל יאמרו שאנחנו המשוגעים ולא הם.
תאמר: נכין גם בשביל אחרים משל אשתקד - אין אנו מספיקים.

- ובכן, מה עצתך, אדוני המלך? - שאל המשנה למלך.
ענה המלך ואמר:

- אני, ידידי אהובי, עצתי, אין לנו ברירה אלא לאכול גם כן מן התבואה של השנה ולהיות
משוגעים יחד עם כל העולם. אלא שרצוני כי שנינו ניבדל מיתר הבריות בזאת, שנדע לפחות כי
הננו משוגעים. ואילו אחרים לאו.
שאל המשנה למלך:
- ילמדני אדוני המלך כיצד נעשה זאת.
ענה המלך ואמר:
- לזאת יש לי עצה. בוא ונחקוק על מצחנו סימן של שיגעון. וכל פעם שאתן עיני בך ואתה תיתן
עינך בי נדע שאנחנו משוגעים.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
ההסבר הפשוט הוא:
אנחנו חיים בעולם שקר. מחזיקים חזק בתפאורה, בדברים שאין בהם ממש. כסף, כבוד, יוקרה, מעמד...

ובאמת אנחנו יודעים שזו לא האמת שאנחנו אמורים להחזיק בה, ולחזק אותה.

והמצוות, תפילין, שבת, ועוד, הם אותות שמזכירים לנו, שכל מעשינו היומיומיים, הם שגעון. והעולם משוגע, אנחנו חיים כמו כל העולם, לא פורשים מהציבור, רק מזכירים לעצמנו, שיש אמת מאחורי השגעון.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
הייתי מוסיפה עוד משהו קטן.

הזמן המוגבל, התבואה היא רק לשנה, הוא העולם הזה.

כי בעתיד לבוא, יגלו כולם ש'היו משוגעים לדבר'. הם השתעבדו לשיגעון, ויכירו באמת שאין עוד מלבדו.
 

אידיש קינד

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
D I G I T A L
השיגעון בו אנו חיים כאן הוא אכן מוחלט. עמלק עובד עלינו בעיניים. התפללתי היום, ברוך השם גם למדתי משהו, קצת השתדלות לפרנסה, בסך הכל ברגע של כנות? ילד טוב, לא כך? אז מה עמלק הזה מתלבש עלינו? מה הוא רוצה מהחיים שלי?
זה בדיוק מה שהולכים לקרוא בתורה בשבוע הבא. זכור את אשר עשה לך עמלק! אתה יודע מה הוא עשה? "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך" הוא לקח את מי שטיפ טיפה נחשל, ואמר לו, אתה? זנב. למה לך להתאמץ, תראה מי אתה.
מאיפה יש לו את הכח לשכנע אותנו? מהעברות שנכשלנו!
זה בדיוק מה שר' נחמן אומר כאן. נכשלת? הוי אומר - אכלת מהתבואה? הנה, עמלק כבר יש לו מה לרנן לך באוזניים כל היום. והוא עושה אותך משוגע לגמרי
אז מה העצה? יש צדיקים שהם לא אכלו, הם נורמליים, הם יודעים מה הערך של כל דבר הכי קטן שאנו עושים.
לפחות נזכור שאנו המשוגעים, ונעשה רק את מה שהצדיקים מגלים
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
יש כאן עוד מסר.
חשיבות הציבור.
אינך יכול לומר: 'הם משוגעים, אני הנורמלי' - ולעשות מה שבא לך.
כי ברגע שהשיגעון הפך לנורמה ציבורית, אתה-השפוי- תיחשב ללא-נורמלי.
המעשיה הזו רומזת שאי אפשר להתעלם מהסביבה. גם אם היינו רוצים מאד.
ויש ערך לדעה של הבריות ולמה שהם חושבים עליך. אפילו אם הם משוגעים.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י אידיש קינד;2022259:
אז מה העצה? יש צדיקים שהם לא אכלו, הם נורמליים

איפה זה כתוב במעשיה?
להפך, גם שני החכמים (המלך והמשנה) מחליטים כן לאכול, ולא לפרוש מן הציבור!
הם מעדיפים להיות משוגעים - ולדעת שהם משוגעים, מאשר להיות שני נורמלים יחידים בתוך ציבור משוגע.
 

אידיש קינד

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
D I G I T A L
שאלה מצויינת.
אבל תשמעו סיפור מעניין ששמעתי:
יהודי חסיד ברסלב בשם ווסילסקי, ביקר אצל האדמו"ר ר' יואל מסאטמער, הרבי ביקש ממנו שיחזור על איזשהי מימרא ממוהר"ן, אז סיפר את הסיפור הנ"ל, כשסיים אמר לו האדמו"ר שהוא בטוח שהסיפור לא כתוב כך! כי זה לא יתכן שהמלך הסכים להיות ג"כ מהמשוגעים.
לאחר זמן כשביקר הרב ווסילסקי בארץ, סיפר את המפגש הזה להרה"ח ר' לוי"צ בנדר, אמר לו ר' לוי"צ שאכן יש כאן גרסה נוספת בסיפור, שלפיה המלך לא אכל מהתבואה
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ואולי הסיפור לא בא רק להציג מסר
אלא להעלות שאלה
האם לאכול ולהשתגע מהתבואה, או לא לאכול - ולהשתגע מהבדידות
לפעמים שאלה כזו, היא מספיקה.
את התשובה יענה כל אחד לעצמו.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
כל ההסבר עם עמלק לא נראה לקוח מהסיפור.

אבל בסיכום מוסבר, שמי שלא אכל, קרי הצדיקים, תלמידי החכמים, הם יהיו הנורמלים שנראים כמו משוגעים, וילמדו אותנו מה צריך לעשות.

כלומר בסיפור זה מוזכר בשיח שבין המשנה לבין המלך, כשהמלך אמר לו שעדיף לאכול כדי לא להיות שונים. כלומר:

- מי שלא יאכל, יהיה שונה, ויחשב למשוגע בעיני המשוגעים -
ומי זה שלא יאכל? זה הצדיק, שיבוא וילמדנו תורה והלכה. כולם יחשבו אותו למשוגע, כי הוא מתנהג בדרך האמת, והציבור ברובו מתנהג בדרך השגעון-שקר.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
לשיטתכם שהמלך והמשנה לא אכלו מהתבואה, בשביל מה צריך את כל עניין הסימן? הרי אם אינם אוכלים, אינם משוגעים, ואין צורך בסימן על המצח.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
לשיטת המספר, המלך והמשנה, רוצים לחיות כמו כולם, ולזכור שהם לא כמו כולם.

כך שגם אם הם אוכלים, ומשתגעים, מדי פעם יזכרו שהשגעון יחלוף, ויחזרו לשפיות. הם ידעו שהם לא באמת משוגעים.
כך שאדם שאוכל, ישן, קונה ונהנה, יודע, שזה שגעון, ויש אמת.

וכל משל, דומה לנמשל, ולא בדיוק.
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
נתקלתי פעם בגירסה אחרת. והיא בעצם, רק הסבר למעשיה המוכרת. (נמשל)

המלך הוא ריבונו של עולם, והמשנה הוא אברהם אבינו, שרוצה להתקרב ולא ליהנות מהבלי העולם, ולא להיות משוגע.

אומר לו ד', זאת לא תוכל, אתה אדם וחי. אלא שים לך אות על המצח, תפילין, ובכל פעם שתתבונן בהם, תדע שאתה בעולם הזה, המשוגע, וכל מעשיך הם לצורך קיום. ואתה באמת שפוי. ובכל פעם שנהיה לבד, נהיה שפויים. מה פירוש נהיה לבד? בכל פעם שאתה תתעסק במצוות, תהיה שפוי.

לכן לא האמין האדמו"ר שהמלך הסכים לאכול מהחיטה. רק המלך לא הסכים, המשנה אכל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה