• משתמשים יקרים!
    בשל עבודות תחזוקה בשרתים ייתכן שתחוו שיבושים ואיטיות באתר. אנחנו מטפלים בתקלות ומקווים שהן תבאנה על פתרונן בהקדם. תודה על הסבלנות!

מידע שימושי דופליקטים אוצרים: כבלי החירות ~ אשכול דיונים שאלות השערות וכו׳

מצב
הנושא נעול.

מון בלאן

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
יוצרי ai
ב"ה זה מגיע בקרוב ממש!!!
חלק ב׳ של סדרת הדופליקטים של הסופרת התותחית והמוכשרת @יונה ספיר .!!!
באשכול זה נדון על הספר נשאל שאלות אחד את השני, (אולי גם הסופרת תענה לנו ) נשעיר השערות וכו׳

נבקש לא לסטות מן נושא האשכול בשום אופן!!

הכריכה המדהימה!!!
דופליקטים 2 הדמיה.png

כריכה אחורית
1741542983585.png

מצ"ב גם לחסומים...
ופרק דוגמא ופרולוג כאן עד מתי שהספר יצא!!

היי חברה גם אם הספר עדיין לא יצא נשמח עדיין לדון על חלק א׳ התגלות...
וכמובן לבנות השערות מהפרולוג הפרק דוגמא ומהכיתוב בכריכה האחורית (ממש מעניין תקראו...)

אז קדימה!!...
ואל תשכחו לפרגן לגברת מרת @יונה ספיר על הסדרה והיוזמה המדהימה שהביאה את הדבר הזה לציבור שלנו...! (כולל גם על סדרת מרגל להשכרה!)
 

קבצים מצורפים

  • דופליקטים כריכה.zip
    6.5 MB · צפיות: 8
  • פרולוג.pdf
    KB 77.2 · צפיות: 9
  • פרק-לדוגמא-1.pdf
    2.8 MB · צפיות: 8

המשועמם הלאומי

משתמש צעיר
אני מוכן להיות הראשון ולנחש שהסצנה בהתגלות שמספרת על ד"ר קאלי שתופס בכדור ונעלם מעיני אברשה קשור לזירו בצורה כזאת או אחרת...
כמו כן: אם ד"ר קאלי יודע את העתיד, כיצד הוא עדיין אינו יודע מה קרה בסוף? האם דֶני (בכוונה הד' מנוקד...) לא חזר כבר לעתיד כדי לגלות לו?
עדיין נשארה לי השאלה
למה חברי המסדר לא ידעו שזירו לא דופליקט?
אשמח לתושבה שתניח את דעתי...
מישהו כבר שאל אותה את השאלה הזאת בתגובות למאמר שפרסמה והיא השיבה שהם חשבו שהבוגדים מקרב הדופליקטים הם אלה שהעלימו את הסקנדר שלו וכל היתר... נקווה שאחרי שנקרא את הספר נקבל תשובה קצת יותר מניחה את הדעת
 

מון בלאן

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
יוצרי ai
אני מוכן להיות הראשון ולנחש שהסצנה בהתגלות שמספרת על ד"ר קאלי שתופס בכדור ונעלם מעיני אברשה קשור לזירו בצורה כזאת או אחרת...
כמו כן: אם ד"ר קאלי יודע את העתיד, כיצד הוא עדיין אינו יודע מה קרה בסוף? האם דֶני (בכוונה הד' מנוקד...) לא חזר כבר לעתיד כדי לגלות לו?

מישהו כבר שאל אותה את השאלה הזאת בתגובות למאמר שפרסמה והיא השיבה שהם חשבו שהבוגדים מקרב הדופליקטים הם אלה שהעלימו את הסקנדר שלו וכל היתר... נקווה שאחרי שנקרא את הספר נקבל תשובה קצת יותר מניחה את הדעת
תודה...
לי יש השערה שביום מן הימים דוקטור קאלי יתגלה שוב... כי הרי לא כתוב שהוא מת אלא כתוב שהוא נעלם בתוך הענן הסגול?
 

מון בלאן

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
יוצרי ai
לדעתי ד"ר קאלי לא מת ויופיע באיזה שהוא שלב בסדרה.
אולי יחזור בספר האחרון להושיע שם את כולם ולנצח את זירו:)
הי כתבנו את זה ביחד!!!🤣🤣🤣
אני חשבתי גם שהוא יעשה איזה משהו בסוף שיבטל את הכוח הדופליקטי מן העולם... (מה שכמעט בטוח יקרה)
 
נערך לאחרונה ב:

ת.עקבי

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני מוכן להיות הראשון ולנחש שהסצנה בהתגלות שמספרת על ד"ר קאלי שתופס בכדור ונעלם מעיני אברשה קשור לזירו בצורה כזאת או אחרת...
כמו כן: אם ד"ר קאלי יודע את העתיד, כיצד הוא עדיין אינו יודע מה קרה בסוף? האם דֶני (בכוונה הד' מנוקד...) לא חזר כבר לעתיד כדי לגלות לו?
כנראה שבנקודת הזמן בה פגש אותו דני - הוא לא ידע. מתי כן? מסתבר שנגלה בהמשך :)
 

עחילך

משתמש צעיר
הי כתבנו את זה ביחד!!!🤣🤣🤣
אני חשבתי גם שהוא יעשה איזה משהו בסוף שיבטל את הכוח הדופליקטי מן העולם... (מה שכמעט בטוח יקרה)
לא לפני שיהרוג את זירו ועושי דבריו הרי לזירו יש כוח רב לא רק בתור דופליקט
 

אינדה

משתמש פעיל
עם כל זה שכבר קראתי את חלק א׳ מעל לשש פעמים...
עדיין נשארה לי השאלה
למה חברי המסדר לא ידעו שזירו לא דופליקט?
אשמח לתושבה שתניח את דעתי...
מי אמר שזירו לא דופליקט?
בסוף ספר א' עמוד 576 כתוב ואני מצטט:
כשהצליח להניח ידו לראשונה על כדור הטונגו, חסר היה את המידע הקריטי מה קורה לכדור כשמישהו מנסה לנגוע בו. שנים לחם על מנת לשים עליו את ידו בפעם השנייה.

אז נכון היא כתבה שהוא לא נולד דופליקט. וביום מן הימים נחשף לכוחו של המסדר. ואז הוא הפך לרבלר וכו'. אבל אם נגע בכדור כבר פעם אחת, והוא לא הפך לדופליקט, למה בפעם השניה כן הפך לאחד כזה? מה השתנה מהפעם הראשונה?
אולי טעות סופר...? אולי לא. אבל אני מאמין שבספר 2 נדע יותר על זירו.
מי הוא? מהיכן הגיע? איך שמע בכלל על מסדר הדופליקטים? אולי זירו זה אברשה, העוזר של ד"ק קאלי? אולי זה בכלל אבא של דני, שמשום מה עברו נותר כלוט בערפל? ואם זירו הוא לא דופליקט, איך הוא מפעיל את הזאבים? כלומר למה שהזאבים יזיקו לדני וכו'?

בקיצור הספר הראשון השאיר אחריו ים של שאלות, הרבה מקרים נותרו פתוחים מבלי סיומת.
מקווה שהספר "דופליקטים. אוצרים: כבלי חירות" יענה על כל השאלות או לכל הפחות יפתור את המרכזיים.
 

מון בלאן

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
יוצרי ai
משתמע מן הכריכה האחורית שיש עוד המון מונחים חדשים...
כגון: זאב הקרצ׳ר (רופיו)
אסיר העולם שכולי בכבלים ההם...
אוצרי הרשע...

בכדור כבר פעם אחת, והוא לא הפך לדופליקט, למה בפעם השניה כן הפך לאחד כזה? מה השתנה מהפעם הראשונה?
אולי טעות סופר...? אולי לא. אבל אני מאמין שבספר 2 נדע יותר על זירו.
הכוונה נראה לי בחסר היה את המידע לכך שדני התמוסס בגלל שהיה סקנדר לא לפעם אחרת...
 

מון בלאן

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
יוצרי ai
השאלה שכמובן הסעירה את כולם...
מי הוא מקסימיליאן????
לדעתי הוא בטוח הבוגד מתוך המסדר שמגלה לזירו הכל אחרת איך ידע זירו על המפגש שלו עם קייזר ועם פרופסור אנגלר ובכך שהלכו לעבר?
וגם כתוב בספר עצמו שמקסימיליאן נפגש עם זירו בעמק השדים אחרי שאבא של דני עזב (מייקל)...
ועוד שהוא יותר מדי חביב לדני. וכמו שאמר לו קייזר לא לבטוח בו גם אם הוא חביב לך.
ולכן הוא גם חביב אליו כי הוא רוצה לדעת על כל צעד שהוא עושה.
 

אינדה

משתמש פעיל
הי כתבנו את זה ביחד!!!🤣🤣🤣
אני חשבתי גם שהוא יעשה איזה משהו בסוף שיבטל את הכוח הדופליקטי מן העולם... (מה שכמעט בטוח יקרה)
דווקא מתאים לה לעשות סצנה שבה כוח הדופליקטים מתבטל לגמרי, עוד לפני הסוף, ואז איך שהוא דני מצליח להחזיר את הכח. ואולי בספר האחרון לסיים את זה אחת ולתמיד. [מה שאי אפשר להגיד על מרגל להשכרה.. שם היא דווקא השאירה פתח לעתיד].

לגבי ד"ר קאלי נראה לי מוזר שהוא בסוף יהיה הגיבור שיציל את כולם ולא דני. אחרי הכל הוא הגיבור ולא ד"ר קאלי. וגם זה קיטשי שהגיבור מתמודד ובסוף בא הזקן מהעבר ומציל את כולם בהווה. על אף שלא מוזכר שהוא מת!.
אבל היא מומחית בלהפתיע, אז אין לדעת!.
משתמע מן הכריכה האחורית שיש עוד המון מונחים חדשים...
כגון: זאב הקרצ׳ר (רופיו)
אסיר העולם שכולי בכבלים ההם...
אוצרי הרשע...


הכוונה נראה לי בחסר היה את המידע לכך שדני התמוסס בגלל שהיה סקנדר לא לפעם אחרת...
אוקיי. אבל הסצנה עצמה מדברת על זירו, לא על דני.
 

אינדה

משתמש פעיל
השאלה שכמובן הסעירה את כולם...
מי הוא מקסימיליאן????
לדעתי הוא בטוח הבוגד מתוך המסדר שמגלה לזירו הכל אחרת איך ידע זירו על המפגש שלו עם קייזר ועם פרופסור אנגלר ובכך שהלכו לעבר?
וגם כתוב בספר עצמו שמקסימיליאן נפגש עם זירו בעמק השדים אחרי שאבא של דני עזב (מייקל)...
ועוד שהוא יותר מדי חביב לדני. וכמו שאמר לו קייזר לא לבטוח בו גם אם הוא חביב לך.
ולכן הוא גם חביב אליו כי הוא רוצה לדעת על כל צעד שהוא עושה.
ואולי מקסימיליאן הוא אביו של דני? או דודו? אחרי הכל אנחנו לא באמת מכירים את אביו של דני. הספר הראשון פירט רק את אימו, אביו הוזכר בצד האפל של הסיפור, וגם רק בנגיעות, לא יותר.
אבל השאלה המרכזית לדעתי, היא איך בכלל זירו ידע על כדור הטונגו והמסדר?????
לא היה כתוב שזירו נגע היה כתוב שמה קורה למי שנוגע?
זאת סצנה שקוראת אחרי שזירו נגע בכדור. אחרי שהוא נעלם. זאת הסצנה האחרונה בספר. והמשפט שכתבתי הוא ציטוט מתוך השורות האחרונות. כשהסצנה מתייחסת לזירו ולא לדני. "כשהצליח להניח ידו לראשונה על כדור הטונגו." מדובר בזירו. "חסר היה את המידע וכו" לזירו. "שנים לחם על מנת לשים עליו את ידו בפעם השניה", כל הסצנה מוזכר רק זירו!!
וגם אם נאמר שמדובר בדני, אז מתי מופיע שדני נגע בכדור פעם שניה? מתי הפעם הראשונה?
[את השאלות האלה שאלתי מיד כשסיימתי את הספר את יונה ספיר והיא ענתה לי שהכל יתבאר בהמשך, אז פשוט נחכה!!].
 

מון בלאן

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
יוצרי ai
ואולי מקסימיליאן הוא אביו של דני? או דודו? אחרי הכל אנחנו לא באמת מכירים את אביו של דני.
לא יכול להיות...
הרי הוא פגש את אביו של דני בעמק השדים כך שזה בטוח לא אותו אדם וגם הוא בטוח לא דודו אם כן הם היו מכירים אחד את השני...
 

אינדה

משתמש פעיל
בפעם השנייה נגע זירו בעצמו, אחרי שהמאסטר נתן לו את הכדור ובכך הוא ניהיה דופליקט...!
נחכה...
זה לא מסתדר עם הכתוב.
כי הסצנות בספר בתוארות בגוף שלישי מוגבל. ברגע שהסופרת כתבה סצנה לצד זירו כל הסצנה תהיה זירו, זאת אומרת מחשבותיו, התנהגויותיו, לבטיו, הכל רק מצידו של זירו. כי זירו לא יודע מה דני או מקסימיליאן או כל דמות בספר יודעת, או חושבת.
ולכן כשכתוב כשהצליח להניח ידו לראשונה על כדור הטונגו, וכו' עד הסוף. מדובר על זירו!!! כי כל הסצנה מדברת על זירו.
"זירו התעורר", כך מתחילה הסצנה.
גופו נותר באותו מקום בו נכח קודם לכן, סמוך לפתח המכרה.
ראייתו הפכה כפולה, הוא ראה את עצמו וכו'.
ושתי הדמויות הביטו זו בזו בניצחון מתוק, שלושים שנה לחם כדי להגיע אל הרגע הזה.
זירו לא נולד דופילקט.
הוא נולד בן אנוש רגיל, וביום מן הימים וכו'.
מן הרגע בו הפך זירו לרבלר, נשבע וכו'.
כשהצליח להניח ידו לראשונה על כדור הטונגו וכו'.
מה מובן? שזירו נגע פעמיים בכדור....
 

אינדה

משתמש פעיל
לא יכול להיות...
הרי הוא פגש את אביו של דני בעמק השדים כך שזה בטוח לא אותו אדם וגם הוא בטוח לא דודו אם כן הם היו מכירים אחד את השני...
שום דבר לא בטוח!
יכול להיות שמי שהוא פגש זה דופלקיט!!! [הסקנדר].
 

א02

משתמש צעיר
לגבי ד"ר קאלי נראה לי מוזר שהוא בסוף יהיה הגיבור שיציל את כולם ולא דני. אחרי הכל הוא הגיבור ולא ד"ר קאלי. וגם זה קיטשי שהגיבור מתמודד ובסוף בא הזקן מהעבר ומציל את כולם בהווה. על אף שלא מוזכר שהוא מת!.
יכול להיות שד"ר קאלי יחזור ויהיה כמו "מורה רוחני" לדני.
ולא בפועל יציל את העולם אבל יעזור בדיבורים והכוונה וכ'ו
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

אחרי שנה וחצי של ציפיה בלתי פוסקת-

זה קרה סוף סוף!

דופליקטים 2 היה בידי, בשניה הראשונה שהוא יצא מהמחסן

ביליתי את השבת בקריאה מענגת, סוחטת, עוצרת נשימה, מזועזת וכל התארים האפשריים.

למי שאין כח לקרוא את הביקורת המלאה?

רוצו לקנות.



למי שנשאר איתי, אני יפרט קצת.

העלילה מדהימה, מקורית והזויה לחלוטין

עוצרת נשימה פשוטו כמשמעו, לא נשמתי לרגע במהלך 750 העמודים.

בעיה שמלווה אותי מהספר הראשון – אני לא מצליחה לכתוב ביקורת מסודרת,

כי אי אפשר על ספר כל כך לא מסודר...

אז בנקודות, דברים שתפסו את תשומת ליבי – לטוב ולמוטב.

  • הסיפור של ישי - וואו אחד ענק. פשוט שאפו מטורף, ששנה וחצי אנחנו מנסים לפצח את הסוד ולא מצליחים, כי הוא מעל ומעבר לכל דמיון. רק משהו שם היה לי לא ברור, אם הם בייס וסקנדר אבישי אמור להפעיל את שתיהם, זה מוח אחד – לא? באופן כללי כל הדו-שיח בין בייסים לסקנדרים היה לא ברור, וקצת נוגד לספר הראשון להסברים על סקנדרים ומה הם בדיוק.

  • החיות הדופליקטיות – פשוט מדהים!!!! מגוון את הספר ומעניין. חיות הפלא של ממש... אני רק רועדת מה יקרה כשזירו ינסה לדפלקט דואוסיינס... בכלל כל הקטע של קאזנס והגוליבר – יפיפה. אבל הרגיש שהתודעה של רופיו מדי אנושית, ובכלל הצורה שמקסמיליאן דיבר איתו. אפרופו מקסמיליאן, ממש חבל שהוא לא היה יותר בספר. אני אוהבת אותו מאוד...

  • המשימה באוטוקרט - היתה מגניבה ממש, במיוחד שהבנתי את הקשר למדינה... למרות שבעצם, מה הרעיון של לתת למתחרים להתנסות בשיטת משטר כל כך ישנה? לא עדי, משהו אוטוקרטי עדכני?

  • הריקרדום – כח הזוי, שלא ברור בעצם מהו בכלל. גם כל סוגי האוצרים, לא היה ממש ברור. זה עשה לי דה ז'ה וו לקריאה הראשונה של דופליקטים 1, שקראתי ולא הבנתי מילה מרוב מושגים לא ברורים...

  • הסוד של דני – הולך להתגלות באחד הפרקים האחרונים של הספר החמישי, במאבק הסופי בינו לבין וולדרמו--- טעות, בינו לבין זירו. בחייאת, אם יש סוד – תשמרי אותו בסוד, ואל תספרי לנו עליו. זה מייגע לקרוא שוב ושוב שיש סיבה שבגללה דני מיוחד ולא נפגע מהתמוטטות הבייס וצריך להגן עליו וזירו מעונין בו.

  • פרופסור קלי – יפיפה מצד אחד, ומזעזע מהצד השני. אם את הורסת לנו את הדמות של דמבלדור, תסבירי אותה באותו ספר. הרס אותי לגמרי התיאורים איך הוא שקוע במחקר ולא מתייחס מספיק לילדים. אין אמונה בגויים...

  • יורי וכל החברה – קצת מופרך שילדים בני 16 רוצחים ומתנהגים ככה. למרות שאם יורי הוא סבא של זירו ואבנר סבא של דני הכל מובן...

  • הסוף – וואו, היה קשה. הגילויים המטומטמים, וסליחה על הביטוי, השאירו אותי בפה פעור! לא יודעת למה אני אף פעם לא מצליחה לצפות מראש את הספרים של יונה ספיר, למרות שבאופן כללי ספרים אצלי זה דבר די צפוי. המלחמה בבועת האוצרים, הגבורה של דני, לאי והכל ביחד השאירו אותי בהרגשה גרועה ממש... אני מנסה לנחש איך בספר הבא היא תבריא אותו ותחזיר אותו לשנת ההתגלות, כי התירוץ של עכשיו לא מספק בעליל! אבל אני כבר לא שואלת שאלות, מאמינה בה אחרי הספר הזה וההקדמה שלו...
זהו, כתבתי את מה שבער לי.

@יונה ספיר , אשמח לתגובתך ובעיקר לתשובה על השאלה היחידה שאני שואלת-

מתי הספר הבא????
זהירות, הביקורת כורעת תחת עומס ספויילרים, אם לא קראת את הספר ואתה מתכנן לקרוא אותו בהמשך מומלץ להימנע מקריאת הביקורת לעת עתה



לכתוב ביקורת ספרות על ספר של
@יונה ספיר זה לא דבר שבא ברגל, כלומר, ברור שלא. מקלידים אותה ידנית... אבל בכל זאת, רק לשם האמינות, הסתפקתי רבות מה לכתוב מתוך שלל המחשבות שצצו לי במהלך קריאת הספר והחלטתי להניח לסקנדר שלי להציף את הבולטות שביניהן החוצה, בהנאה מרובה!

על הכתיבה של יונה ספיר כבר אין מה לדבר, מי שאוהב זכותו, ומי שלא אוהב גם כן זכותו! אנחנו מדינה דמוקרטית פה, במחילה מהאוטוקרטים שבינינו!...

הכריכה. ובכן, כריכה יפה ומושכת את העין. מוטיב חוזר מהכריכה הקודמת, רק שבניגוד לכריכת הספר הקודם, עליה הופיע מבנה מסתורי משהו שבמהלך הספר התברר בסך הכל כאחוזה מתקופה קדומה, המבנה המופיע בכריכת דופליקטים 2 הוא מבנה דופליקטי במוצהר. (המועצה העליונה בבועת האוצרים, אם שאלתם או אם אתם קוראים את הביקורת למרות שלא קראתם את הספר...) יפה מאוד. הכריכה מצדיקה את פנים הספר.

נ.ב. נוצות של דואוסיינס אינן אמורות להיות כחולות ירוקות? מה זה הצבע הלבן שבחרה הבינה עבור הדואוסיינס המרשים שעל הכריכה? נקודה למחשבה.

ואל העלילה עצמה, כי אחרי הכל, לא קנינו את הספר בגלל הכריכה שלו!... (או שכן? נקודה נוספת למחשבה...)

הריקורדום. בתחילת העלילה אומר קייזר לדני שימצא את השפעת הריקורדום על כדור הארץ וכך יידעו מי הוא האוצר שעשה זאת, ובלה בלה בלה. פתאום משהו שם משתנה. פתאום הוא צריך ל... בעצם, לא הבנתי! אם הוא ימצא את הריקורדום, מה יקרה בדיוק? האם הוא יגיע אל ד"ר קאלי ויקבל ממנו את הספר המדובר?... אשמח אם מישהו יוכל להחכים אותי קצת יותר בענין.

כדור הטונגו. לא אמור לבטל את יכולותיו הדופליקטיות של הנוגע בו? כיצד נותר קאזנס דופליקט? האם הייתה לעובדה שהסקנדר שלו שהה בקרצ'ר השפעה על כך? ואם כן, למה זה לא כתוב?

רוּפְּיוֹ. (שמתם לב לניקוד? אני שמתי לב. שמתם לב שבכמה מקומות היה כתוב: אגרוּפְּיוֹ?) מה בדיוק קורה איתו? מדוע מלכתחילה הוציא אותו מקסימיליאן בכלל מבועת האוצרים? כבר בספר הראשון הופיעה שאלה על הכריכה האחורית ללא תשובה, מדוע זה צריך לקרות עוד פעם?... מילא להותיר חור לסוף הספר, ניחא! אבל...

אבישי וסקנדרוֹ. יש איזה משפט חזק כזה שגורס שקצת בעייתי לעשות את הדבר הזה, שכחתי איך הוא הולך. אה, לא חוזרים על בדיחה פעמיים!!!

אוצר הזהות. בספר הקודם היה כתוב די בבירור שאוצר האשליות הוא זה שמסוגל לשנות את פניו או הסובבים אותו. איך בספר הזה עבר הכח אל אוצר אחר?

הגוליבר. בספר הקודם נכתב שהוא אחד מהמוטציות בעלות שתי הראשים שנוצרו בעקבות פיצוץ הכור הגרעיני (נגיע אליו תכף). בכריכה האחורית ובפנים הספר הוא מופיע עם ראש אחד!

הכור האטומי. בספר הקודם ידע מקסימיליאן (או טהולא? לא משנה. אנחנו בני אדם, לא דופליקטים;)) לספר לדני על כך שמדובר בכח דופליקטי. בספר הנוכחי אחד האוצרים חושב על הכח האדיר של האנרגיה וכדוגמא לכך הוא נזכר בכור...

מאמין שהיו שהעמיקו יותר, אבל היות שאני והסקנדר שלי קצת מסוכסכים והוא אינו מוכן להמשיך לסייע לי בכתיבת הביקורת נראה לי שנצטרך לעצור את זה כאן.

לסיכום: פנזטיה מעולה כפנטזיה. מקורית בהחלט. מחכים לספר הבא. כנראה שהוא ייקח קצת זמן אבל איך אומרים? "לעולם אל תאמרו נואש. ידידים."
סלחו לי על הכותרת,
ההכרח לגיוון לא יגונה.
וגם- חג לחובבי הז'אנר, מן הסתם.

זוהי ביקורת ספרות, לספר דופליקטים.

חיכינו, ציפינו והוא הגיע- אוצרי החירות,
החלק השני בסדרת הפנטזיה "דופליקטים" מבית יונה ספיר.
אז אחרי שנחשפנו לפורמט, לעולם צבעוני ומרתק הקהל הנלהב נאלץ לחכות לצאת הספר הבא. והנה הוא בא. עב כרס והדור כריכה.
כמו בספר הקודם הכריכה מעוצבת נהדר ומעוטרת בתבליטים מרשימים.
התמה העיצובית חוזרת על עצמה, בגוונים שונים.
הבית הכפרי בספר הקודם מוחלף בטירה אימתנית מתלחכת באש, רמז לאירועי הספר הנוכחי.

באופן כללי אירועי הספר, הקודם אוזכרו באקספוזיות שונות, כמו גם חלק מהטרמינולוגיה.
חלקם בצורה חלקה וטבעית, חלק אחר מרגיש כפונה ישירות אלינו, הקוראים.

אם בספר הקודם עסקנו בכדור הטונגו ככלי המניע את העלילה וגיבוריה, הרי שעתה מדובר בריקורדום, כוח עוצמתי ואסור בשימוש שניתן בידי אוצרי המסדר, לעיתות משבר קיצוניות בלבד.

בבסיס הסדרה שאלה פילוסופית מעניינת.
מה אם היה שורר שלום עולמי, ללא חשש ממלחמות גלובליות, מה הייתה שיטת השלטון הטובה ביותר עבור האזרחים? מה היה המודל המבטיח להצלחה האנושית המרבית, בהיעדר נבלים וקונפליקטים עקובים מדם.
זו תמה מרתקת לחקור בגבול הפנטזיה, שכן האנושות הריאליסטית מעולם לא נדרשה למצב כזה.

בספר הקודם ביקרנו בסיים, יבשת שבה השלטון הוא סוציאליסטי, אחיד ושווה בין כל אזרחיו ובנוכחי- ההפך הגמור- אוטוקרט.
יבשת טוטליטרית, מבוססת על שיטת השלטון בממלכות רוסיות ובריטיות.
העלילה נשזרה היטב ברקע הקונספט היבשתי, מרתקת בפרטיה ותיאוריה.

שנת ההתגלות ממשיכה כסדרה, תחרותית מאי פעם, אגב אקסיומה- היכן שיש יהודים, תהיה גם אנטישמיות.
התחרות מבוססת על פיאודליזם, קשר תלותי בין איכרים לחיילים, או בין האזרח לאליטה, בימי הביניים של מערב אירופה.
דרך הדמויות אנחנו נחשפים ליתרונות והחסרונות של המשטר וחוקיו, נושא מעניין כשלעצמו לחקור בפריזמה היסטורית ועתידנית כאחד.
אנחנו נחשפים גם לקריצה מן העולם האמיתי, רפרנס לקייט מידלטון, הדוכסית- שבעולם הפנטזיה אחראית על בית חינוך (מחדש?) סוג של כלא אוטוקרטי.
הצצה נוספת לאופן בו הממשל מנהל את נתיניו.

הסדרה היא מסוגת פנטזיית אימה, כך נכתב. ואכן בספר אנו נחשפים ליותר מוטיבים מעולם האימה, חזיונות שחורים מעופפים, חומר אפל וחסר צורה שכלוא בקרצ'ר, שהוא עצמו לוקיישן אימה קלאסי.
אם כי מדובר באימה מתונה ומאוזנת, לא מניחה ללב להחסיר פעימה.

הספר רומז גם לשמאל הרדיקלי, ולתנועת הפרוגרס שנראה כי בדומה לזו המציאותית, מפיצה רעיונות מעוותים. אם כי לא ברור האם העולם כולו נטה לכיוון הליברלי יותר אחרי האסון, או שמא ישנם עוד שמרנים אדוקים מהעולם הישן.

זאב,זאב?
הספר מציג בפנינו את זאבי הטונדרה, זן פראי של זאבים שחלקם אולפו לשמירה על הדופליקטים.
כמו גם בניית דמות חייתית מואנשת , רופיו.
אנחנו מלווים אותו ואת רגשותיו הזאביים לאורך פרקים שלמים, ניתן לומר בזהירות כי הוא אחד מגיבורי הספר.
כתיבה מנקודת מבט חייתית, שמורה לסוגה זו בלבד.
בנוסף מוצג לנו סמל זאבי נוסף, הפעם לקוח מפולקלור אירופאי, איש זאב- גורלו המר של קאזנס שחובר לגוליבר, רפרנס נוסף לתרבות הפופולרית.
כמו גם רובינזון קרוזו שמוזכר בעקביות כמעט בכל ספרי יונה ספיר.
אגב, קאזנס.
דמות מיותרת לכאורה שנועדה לשמש ככלי חד פעמי עבור זירו להשגת מטרותיו.
דמות שסיפור הרקע שלה מצדיק סוף מפואר יותר, ללא ספק.

זירו.
אציין שהתאכזבתי במקצת מהעובדה שהמניע לפעולותיו היא תאוות נקם קדומה, שבועה מסב פגוע, ציפיתי למורכבות נוספת בדמות נבל די חד ממדית.
אם כי עלתה במוחי נקודה למחשבה, בעקבות הקריאה.
מה אם זירו בעצם צודק?
מסדר הדופליקטים, חוקי היורמנטום, ד"ר קאלי שהיותו סמל המוסר מוטל בספק רציני. צדדים אפלים וחולניים נחשפים באישיותו המסתורית.
ובניהול מערכת הצדק של המסדר מתגלים יוצר ויותר פרטים מדאיגים בהחלט.
מי החליט שמאזני האנושות צריכים להתנועע במקביל להחלטותיהם של אוצרים, שלא ניתן לתת בהם אמון, הם מחזקים כוח בלתי נלאה ואוחזים במוסר מעורער?

אני סגרתי את הספר, כשאיני בטוחה לגבי דמות הארכי נבל. טקטיקה ספרותית טובה על מנת להבנות לנו קרב תודעתי, מקווה שיגיע בחלק הבא עם עוד שאלות מוסריות ופילוסופיות מענייניות.

לסיכום, ספר ההמשך מתעלה על הראשון, כמעט בכל ההיבטים, כיף לקרוא, כיף לצלול לנבכי עולם הפנטזיה.
הטוב: דני מקבל מימד אנושי לדמות גיבור-הכל-יכול.
הרע: כבר לא כ"כ ברור מי הרע.
המכוער: איש זאב. בררר.
דופליקטים 2 - ביקורת ספרות
אז הנה זה הגיע. אחרי שחיכינו שנה מאז ה'התגלות' והתבשרנו שהספר הבא לא יצא לתשרי ונאלץ להמתין עד ניסן. לאחר המתנה ארוכה הגיע הרגע וקיבלתי במייל הודעה מ'אור החיים' על הספר במכירה מוקדמת.

אז לפני שנתחיל עם הביקורות נקדים ונאמר שברור לכל דורש שיונה ספיר כבר מזמן כבשה את הכיסא של הסופרת מספר אחת בתחום ספרות המתח החרדית בכלל, והספר הזה בפרט הוא אחד הספרים הטובים שידעה הספרות החרדית מימיה, וכל הביקורות שיבואו כאן הם לפי דרגתה על אף שברור שאני לא יכול לכתוב ספר גאוני ומורכב כזה. ואצל אנשים בסדר גודל כזה מדקדקים כחוט השערה. ועוד אומר ואוסיף שקראתי את הספר בסך הכל פעם אחת לפני שהביקורת הזאת נכתבה, ככה שיתכן שישנם אי אלו דברים שלא אחזתי בקריאה הראשונה וידרשו פעם נוספת.

היא ללא ספק הולידה משהו חדש בספרות המתח שלנו. ממתח שהסתכם בסוכני ביון ומרגלים נושאי אקדחים, היא הביאה משהו חדשני ועתיק בא זמנית. אני בטוח שזו סדרה שתהדהד עוד שנים רבות על אף ספרי הפנטזיה הבאים שיבואו בעקבותיה. יש בה שילוב גאוני של דמות פנטזיונית יהודית בעולם שמוכר ולא מוכר לנו. לצעד כזה לא דרוש רק אומץ בלקחת אחריות לכתוב אותו, אלא גם את השכל והרגש המתאימים לעשות את זה נכון.

וכעת לביקורת:

ובכן, נתחיל עם הדבר שנגלה לעיני כולם עוד מבלי שנתעמק בספר שאני נושאים בידינו, והוא השם של הספר "אוצרים: כבלי החירות". לא הבנתי איפה בדיוק הקשר דוקא ל"אוצרים" בכל הספר הזה? מה גם שהוא שם פחות קליט, שלוש מילים שבתוכם יש גם נקודתיים. היה נראה לי יותר מתאים "כבלי החירות". ניתן אולי לשער שזה בגלל שבהמשך יהיה ספר שנושא שם דומה "אוצרים: דופליקי הדופליקטים וכו'". אבל עדיין לי זה נראה קצת פחות מתאים.

וכעת ניגש לדבר הבא, הדבר שנראה לעיני כל כבר מהרגע הראשון והוא כריכת הספר. כמו בספר הקודם גם בזה יונה ספיר לא מאכזבת ונותנת לספר כריכה שבולטת מאד במדף הספרים החרדי (והאמת שגם בציבור הכללי היא לא נפוצה כל כך) ויותר נוטה להזכיר תמונה של סרט הוליוודי. ללא ספק כריכה מושכת שגורמת לכל מי שניגש לחפש מתנה לאפיקומן באור החיים להושיט את ידו לספר גם אם הוא לא שמע מעולם את המילה 'דופליקטים'. כריכה יפהפייה, אפילו מאד. עם כל מה שהתלהבתי מהכריכה של הספר הראשון, מזאת התלהבתי יותר. הגרפיקאית כאן ללא ספק עשתה עבודה מדהימה ונדירה. (יש בי מחשבה לפנות אליה לגבי הכריכה לספר שלי). אבל עוד לפני שנרד לרזולוציות אני שואל: איזה קטע בספר היא באה להמחיש? מילא בספר הראשון היתה זו הבקתה בה התגוררו דני וחבריו במשך המשימה שלהם בסיים. אבל בספר הנוכחי חיפשתי סצנה של טירה בראש הר עולה בלהבות על רקע שמי הלילה - ולא מצאתי. יש את המגדל של זירו בראש ההר, שכנראה לא מדובר בו; יש את המלחמה בסוף על הקרצ'ר, אבל לא תיארתי את מבנה המשושה בתור טירה כזאת. חוצמזה שזה לא נראה מתרחש בתוך בועה בלב האוקיינוס – קיצער, עם כל היופי שלה, קצת קשה למצוא קשר בינה לבין ההתרחשויות בספר הזה.

וכעת בואו נרד טיפה לרזולוציות (ושוב, אני מתנצל עד הקפדנות. אבל כמו שאמרתי, בספרים בסדר גודל כזה מדקדקים גם על הפרטים הקטנים): א. הדואוסיינס שמופיע בכריכה לא זהה בצבעיו (גווני שחור ולבן עם ראש כהה) לתיאורים שבתוך הספר (גווני כחול וירוק), וגם לא לצבעי התמונה שבכרך הראשון. ב. האדם שרוכב עליו לא נראה בדיוק יושב עליו, אלא אם כן נאמר שיש לדואוסיינס איזו דבשת שמסתתרת מאחורי הכנף שלו (ועל הכנף עצמה לא יתכן שהוא יושב, אלא אם כן הוא רוצה למות), ואילו בספר הראשון הוא ממש ישב על הצוואר שלו בצורה מאד ברורה. נעבור לגב הספר. בגב הספר אם אינני טועה נראה זירו אוחז בשפופרת הזכוכית שבתוכה כטור הטונגו ליד הגוליבר הענקי. אז ככה: ג. במחילה, אבל ככה לא נראה זירו שמתואר בספר עם עור ושיער בהירים ועיני קרח תכולות. האדם שעומד שם נראה ממוצא מזרחי, אולי אפילו ערבי עם עור ושיער כהים. אולי זה בנדו או אאודו? לא ברור כל כך, מסתבר שלא. ד. לגבי הכלב שמופיע שם: קודם כל לפני שקראתי את הספר הוא בכלל לא היה נראה לי ענק, אלא פשוט יותר קרוב למצלמה מהאדם שעומד הרבה מאחוריו – כנראה שהפרספקטיבה לא מספיק ברורה. אולי היה ניתן לשפר את זה אם היו מוסיפים לשניהם צל על הקרקע. מה גם שהכלב מרים את הראש למעלה במבט מתחנחן כאילו הוא מסתכל לאדם שעומד מעליו ולא לבני אדם קטנים שמטיילים בין רגליו, דבר נותן תחושה שהוא נמוך וקטן. דבר נוסף: הכלב הזה לא נראה גוליבר מעוות גנטית בעקבות קרינה רדיואקטיבית, אין לו עיניים אדומות ומבע מפלצתי כמו שמתואר בספר. הוא דומה יותר לכלב מסטינו נפוליטנו איטלקי. הזאב שבגב הכרך הראשון לעומת זאת נראה הרבה יותר מאיים ומפחיד.

וכעת נעבור לדבר על תוכן הספר, ונחלק זאת לשני חלקים. האחד: הביקורות החיוביות על הספר. והשני: קצת הערות לשיפור.

* אחד הדברים הקשים בכתיבת סדרת פנטזיה, היא העובדה שהקוראים סיימו עם הספר הקודם כבר מלפני שנה וכבר הספיקו לשכוח הרבה מהחוקים והכוחות של העולם, וכעת אתה בא לתת להם עלילה באותו עולם שרוב הסיכויים שחלק גדול ממנו הם כבר הספיקו לשכוח. הדבר הזה קשה שבעתיים כשמדובר בסך הכל בכרך שני כשעל העולם הקסום שלך יש רק ספר אחד, והקוראים לא בדיוק זוכרים את מסגרת ה'גלובל', היחס המדוייק לסקנדר, צורת הזימון, מתי הוא מתאפשר, חוקי היורהמנטום וכו'. על הסופרת מוטלת כאן עבודה מקצועית כבר בעשרות העמודים הראשונים להכניס אותנו לאווירת העולם באלגנטיות, מבלי שנרגיש שאנחנו קוראים כאן איזה תקציר או איזכורים יבשים מהעולם ומהספר הקודם. והתהליך הזה עבר בספר בצורה מוצלחת ביותר. יונה ספיר ידעה להציף תוכך כדי קריאה באלגנטיות מחדש את כל המושגים והאיזכורים החשובים מהספרים הקודמים, מבלי לעצור ולהזכיר אותם בצורה עניינית ויבשה.

* נקודה נוספת שראויה לשבח היא שזה הספר הראשון בו אנחנו מתוודעים לגיבור-על יהודי אוטנטי. הוא נצרך להאכיל את הדואוסיינס לפניו, הוא מתייעץ עם רב על המשך דרכו בגלובל, הוא לא נכנס לכנסיה, יש ערכים יותר חשובים מחוקי היורהמנטום. בסוף הפ היו סיטואציות מאד ראליות והיוניות שהוא יתקל בהם ואני שמח שהסופרת לא ברחה מהם. והכי אהבתי שהדברים נעשו בצורה אלגנטית ולא מולחמת ומטיפה. (גם הקטע האצילי שהוא לא נדחף למכות עם דיואו בשוק ממש מצאה חן בעיני).

* רמת המת של הסיפור עוצמתית ביותר. כל קטע נגמר בצורה שגרמה לי לדפדף לחלק בהא שבו הוא ממשיך רק כדי לברר שהכל בסדר (עד שגיליתי שלא והייתי חייב לקרוא את כל העמודים עד לשם). אומנות ראוייה לשבח. זו טכניקה שהרבה סופרים משתמשים בה, אבל החוכמה היא לא רק לסיים במתח, אלא גם להראות שזו לא היתה סיומת סתמית ובאמת התפתח משהו רציני בעלילה. (בשונה מהסופרים שגומרים פרק במתח שמתברר כמיצג שוא בעמוד הבא, דבר שגורם לקורא לאבד אמון, כמו בסיפור על הוא שצעק "זאב זאב").

* זירו – הוא נבל פשוט גאוני. נראה לי שהוא הנבך הכי מפחיד שפגשתי. ככל שקייזר ומסדר הדופליקטים מנסים להיות חכמים יותר, זירו נהיה מפחיד יותר. אהבתי איך שהיא נכנסה לפרטים עם כל התרגיל שהוא עשה עם קאזנס והמוות שלו. הוא נבל באמת לא צפוי, מצד אחד רצחני להחריד, ומאידך כל כך מתרפס כלפי דני, ועוד בסוף אם הספר... אין מה לומר נבל פנטסטי.

* שמות יותר מקוריים – בספר הזה בשונה מקודמו יונה ספיר הביאה מכלול שמות מקורי וקסום יותר כמו 'ריקורדום', 'פאוטור', 'חרב המורטם', 'ואגבונדים' (שאגב, הם דמויות גאוניות ומתוקות להפליא). יותר טוב מהספר הקודם שכמעט כל השמות שפגשנו היו לקוחים מהשפה האנגלית כמו 'סקנדר', 'בייס', 'פיוצ'ר', 'פרדייס', 'סיים' וכדו'.

* היסטוריה מדהימה מוסיפה המון עומק לעלילה ולדמויות

* סיומת מטורפת – לא זכור לי שקראתי אי פעם סוף כל כך בלתי צפוי (כל הרחבה ותיאור שאוסיף רק יגרע).



ועכשיו לדברים הטעונים שיפור:

* הפרולוג – הספר פותח בדני שנכנס לתוך דלת סתרים ומוצא את עצמו בעבר ומקבל ספר מדוקטור קאלי. הקורא הקלאסי בטוח שזה קרה בתחילת הסיפור עוד לפני חזרתו של דני להמשך שנת ההתגלות, אבל פתאום פוגשים את הקטע הזה שוב בהמשך הספר כשהוא מוצא את המקום שפגע בו הריקורדום, ואז הקורא תופס שהפרולוג בכלל לא היה חלק בסיפור.

* טעויות מקלדת רבות מידי.

* כל ספר טוב מעביר את הקורא איזו חוויה של הרמוניה מסויימת, גם אם הוא חלק בסדרה הוא דואג להשלים איזה פרק מוגדר ומשאיר את הקורא עם תחושת שובע מסויימת (שלא סותרת את התיאבון למנה של הספר הבא). הספר הזה לא סגר מעגל מבחינתי. הגם שלאי נרפאה מהחולי שלה, המצב נהיה יותר מסובך מהמצב בו הספר התחיל, היתה לי תחושה של חוסר השלמה מצד העלילה שהרגישה כאילו נקטעה באמצע – נשארתי רעב. דבר נוסף: בתור קורא ציפיתי לתגמול בסוף הספר של איזה קרב מרשים או אירוע בומבסתי. האמת שהיה, אבל הקרב בבועת האוצרים יכל להיות הרבה יותר בעל צבע, פרטים ותחושות ולא להסתכם בדף אחד.

* עומס מידע מכביד – אני יודע שזה ספר פנטזיה שמתאר עולם אחר, אבל היו הרבה נקודות לאורך הספר שהיו די מייגעות, הן מצד הכפילות שלהם (יכולתי למצוא את עצמי מול שתי פיסקאות באותו עמוד שהסבירו את אותו רעיון) והן מצד המורכבות בה הם מוצגים. הרבה דברים של כללי זימון הסקנדרים והתפקוד שלהם, ההסבר על הריקורדום וההשלכות שלו בעולם ועוד דברים רבים היו מעט מורכבים בשביל קורא קלאסי. צריך למצוא דרך לפשט אותם יותר.

* חוסר שימוש בסאב-טקסט – לאורך התחביר נתקלים במשפטים ופסקאות בעלי עודף מילים מיותרות. ניקח למשל את עמ' 640 (בפסקא השניה בעמוד) רק כדוגמא: כשהספר מדבר של כך שרופיו הוא זאב לא תמים כמו שהוא נראה כתוב "לא רק מקסימיליאן ידע שהוא אינו כזה, אלא כל בעלי החיים שלחמו בו וניסו להרוג אותו. למרבה הצער הללו כבר לא יכלו לשתף אף אחד במה שחוו על בשרם: הם מתו מנשיכת שיניו המורעלות". המשפט האחרון בפסקה הזו מיותר. הרי כולנו יודעים כבר מכמה התרחשויות בספר שהנשיכה שלו רעילה והורגת כל מי שנלכד בה, אז למה לחזור על זה שוב? ומלבד זאת, הרבה יותר מחבר את הקורא כשהוא ממשיך את המשפט המתבקש בראש שלו. בכללי סאב-טקטס הוא אומנות מורכבת, אבל אני חושב שיונה ספיר יכולה לצלוח אותה בקלות יחסית לשאר הסופרים.



נותרו לי עדיין הרבה תהיות ושאלות לא פטורות לגבי הסדרה והדמויות, אבל נראה לי מוקדם מידי להעלות אותם על הכתב. בכל זאת לא עברנו אפילו חצי דרך עם הדופליקטים ואני משער שמחכות לנו עוד המון הפתעות (זה ממש מפחיד ומרגש בא זמנית) שבהם יתבארו כל השאלות והתהיות. צריך לזכור שכל תסבוכת שכתובה בספר נהגתה בידי סופרת שכבר חשבה על מוצא ממנה (סתם ככה יש בזה מסר מחזק לחיים שלנו), ולנו נותר רק להדק חגורות ולהיצמד למשענת הכיסא ולתת לנהגת לעשות את עבודתה נאמנה.

מסקנה: דופליקטים – אוצרים: כבלי החירות ספר נדיר במינו (שגם הוא עצמו נדיר בציבור). מומלץ בחום!

מחכים בקוצר רוח לספר הבא!!!

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה