מדריך סדרת טיפ ששווה זהב #1 III מה זה נישה, ולמה זה חשוב?

במקום הקדמה

לפני שאני מתחיל במאמר עצמו, חשוב לי לפקוח לכם את העיניים, ולגלות לכם על 'עבודה בעיניים' שבעלי עסקים רבים עושים, ולכם, כבעלי עסק, כדאי לחקות.

ה'עבודה' הזו עושה שימוש ב'הטייה קוגנטיבית'. ההטייה הקוגנטיבית היא הטייה אנושית שכולנו לוקים בה, ואם משתמשים בה נכון מצליחים לשכנע את הלקוחות לקנות יותר, ביקר יותר, להאמין שאתם הכי איכותיים, וכדומה.

גם בתחילת המאמר השתמשתי בהטיה הזו. הכותרת שואלת 'מה זה נישה, ולמה זה חשוב?' אדם מן השורה לא מעמיק יותר מדי במה שהוא קורא, וברגע שהוא קרא את הכותרת הושחלה למוחו הידיעה שנישה זה חשוב. אם הוא היה עוצר שניה, הוא היה יכול לשאול את עצמו, אם אינני יודע מה זה נישה, מי אומר שבכלל קיים דבר כזה? וגם אם זה קיים, מי אומר שזה חשוב?

אבל כאמור, ההטייה הזו היא אנושית, וזה בסדר גמור שכך אנו חושבים. אם כי, כבעלי עסקים נרצה להשתמש בהטיות אלו כדי להטות את תודעת הלקוחות לטובתינו (כמובן, עם המוסריות הנדרשת...)

אבל, זה באמת נושא למאמר אחר שאולי ניגע בו בפעם אחרת.



אז מה זה נישה?

הפעם נדבר על נישה, ובואו, נישה זה באמת חשוב, ותיכף גם תבינו למה.

אז מה זה באמת נישה?

בעיקרון 'נישה' מתאר שקע או גומחה בקיר, אבל בפי העם, או 'בלשון הדיבור' כפי שמילון Oxford Language (שממנו גם שליתי את המשפט דלהלן) קורא לזה, נישה היא 'פלח שוק מוגדר המתאים לשווק מוצר מסוים, למתן שרות כלכלי מסוים וכדומה'.



שלום לגדעון

ואם נרד לעם, וננסה להסביר עוד קצת מה זה נישה, ניקח את גדעון כדוגמא.

גדעון היקר רוצה להתמחות ברפואה, הוא רוצה לעזור לאנשים, והוא רוצה גם, בשקט נגלה לכם, שהמשפחה שלו תעריך אותו כמומחה, ועוד יותר בשקט, הוא רוצה לקנות דירה מרווחת ברחביה.

גדעון מגיע לייעוץ, הוא נעול על לימודי רפואה, ורוצה לדעת איך למקסם את המשכורת החודשית שלו, ואת ההערכה שיקבל מהסביבה.

וזה מה שאני אומר לגדעון:

"נניח שבתום הלימודים תהיה רופא בשכונה פלונית בירושלים בה יש כ-10,000 תושבים. נניח עוד, שמתוך המספר הזה, כ-200 תושבים זקוקים לראות רופא מידי חודש".

"עכשיו, אתה צריך לשים לב שבשכונה יש עוד 10 רופאים, שכולם מאיימים עליך כמתחרים. איזה סיבה תהיה ללקוח להגיע דווקא אליך? והאם נראה לך שתוכל לבקש מחיר גבוה יותר מהמתחרים שלך?"

גדעון לא מהסס לפני שהוא עונה: "אני באמת לא יודע. אני לא רואה סיבה שיגיעו אליי ולא למתחרים שלי, ומי מדבר על מחיר גבוה יותר. באיזו הצדקה אוכל לבקש יותר?"



נישה

כאן אני מעמעם את האורות בחדר, מתכופף בדרמטיות לגדעון, ולוחש לו בקול מתקתק: 'בוא ואספר לך על נישה'.

"במקום שתהיה רופא רגיל, כמו כל העשר האחרים, בוא ותהיה משהו ייחודי. נניח רופא לעיניים. עכשיו, מתוך 200 האנשים שצריכים רופא, בערך 40 זקוקים לרופא עיניים".

"להיכן נראה לך שהאנשים הללו ילכו? לשאר הרופאים שמטפלים בין השאר גם בעיניים, או אליך שמתמקד רק בתחום הספציפי של רפואת עיניים?"

"כנראה שאליי" משיב גדעון.
"וזאת למה?" אני שואל.
"כי אם אני עוסק רק בתחום מסויים, כנראה שאני יותר מומחה בתחום הספציפי הזה" אתם בטח עונים.

"יפה מאוד, גדעון! עכשיו מה לגבי המחיר? אנשים יסכימו לשלם יותר על ה'נישה' שלך? בעיני המשפחה שלך תהיה מוערך יותר וכשתגיע למפגשים כולם יקבלו את רופא העיניים המומחה?"



ולמעשה

לנישה יש הרבה מעלות, ואצל גדעון מנינו רק כמה מהם (לקוחות, תמחור, מומחיות). אם תהיה לכם נישה מיוחדת בעסק, תוכלו לשווק את עצמכם בקלות יותר, לבדל ולמתג את עצמכם ביותר קלות, ועוד ועוד.

שיעורי הבית מהמאמר הזה, (כמובן חוץ מעצם חיפוש ה'נישה' הייחודית בעסק שלכם...), יהיו לחשוב על מקומות נוספים בהם הנישה תסייע לכם.

כשכמובן, נישה קיימת כמעט בכל תחום. אם מדובר בחנות פלאפל החנות יכולה להיות נישה כשהיא פונה לפלח השוק שרגיש לגלוטן, אם ניקח כדוגמא חנות נעליים היא יכולה להיות חנות שמיועדת לילדים, (כשכאן חשוב לשים לב לתמרור האזהרה, בקטע הבא:)



תמרור אזהרה:

בקטע הקודם הבאתי כדוגמא חנות נעליים שהנישה שלה היא שהיא מיועדת לילדים. וכאן, חשוב לדעת, טמון מוקש.

שימו לב למשפט הבא: נישה היא נישה רק כשהיא נישה.

והיינו: הנישה תוכל לשמש כנישה ולבדל אותנו מהשוק, רק כשהיא באמת נישה. כשחנויות נעליים המיועדות רק לגברים הפכו לנפוצות, כבר לא מדובר בנישה, כי שוב הגענו למצב שאין לעסק ייחודיות ופלח שוק מסויים שאליו אנו פונים.



תמרור אזהרה 2:

לא תמיד כדאי להיות נישה!

נחזור שניה לגדעון, ונבין למה.

נניח שמתוך 200 איש הזקוקים לראות רופא בחודש, יש רק 5 שזקוקים לרופא עיניים.

אם גדעון יהיה רופא רגיל, קהל היעד שלו יהיה בערך 20 איש (לפי החלק היחסי שלו אצל הרופאים ביחס ללקוחות), אבל עכשיו, המקסימום יהיה 5 לקוחות!

לא כדאי.

ובנוסח אחר: כשאנו בוחרים נישה, אנו תמיד מקטינים את קהל היעד שלנו, כי אם לפני כן התעסקנו בתחום רחב יותר שמתאים למגוון גדול של אנשים, כעת אנו מתעסקים רק בנישה מסויימת שמתאימה לפחות אנשים.

אבל עדיין, שווה לנו להקטין את קהל היעד, מכיוון שבמשבצת ה'נישתית' יש פחות מתחרים, יותר הערכה וכסף, ועוד כמה.

אבל אם הנישה קטנה מידי, צריך פשוט לחשוב על נישה אחרת, שגם ייחד אתכם, ידגיש אתכם במרקר וישרה יוקרה על העסק, וגם יביא רווחיות ולא להיפך.



שיעורי בית

כמה אתם מתגעגעים למילה הזו, 'שיעורי בית'! אז הנה, הכנתי בשבילכם.

חשבו על נישה ייחודית לעסק שלכם, משהו שייחד אתכם משאר המתחרים בשוק.

בנוסף, חשבו על רשימה של לפחות 8 תחומים בהם ההתמקדות בנישה תסייע לכם.
 
נהניתם?
יש לכם ביקורת?

אשמח לקרוא!

כתבו לי כאן, או בפרטי.


אם יש נושאים נוספים שתשמחו לשמוע עליהם,
כתבו לי באשכול המצורף.
 

השקעות R הון

מנהל פורום השקעות
מנהל
מנוי פרימיום
נהנתי לקרוא.
א. אשמח למאמר שיתן כיוונים איך מצליחים להגדיר נישה. אולי לשאול לקוחות וכדומה
ב. כתבת על נישה שמורידה לקוחות ומעלה רווחים. נישה לפעמים היא 'הסל הזול במדינה' או 'חנות חד פעמי על ככר השבת'. כך שהנישה היא דרך להגדיל לקוחות.
ג. יש קהילה כאן בפרוג שהיא הנישה שלך. נראה שהיא לא פעילה אולי תקח יוזמה ותקדם אותה.
 

עצה ותבונה

יעוץ עסקי אסטרטגי
מנוי פרימיום
יפה מאוד חשוב לכל עצמאי ובעל עסק להתמקד ולא להתפזר כמובן הכל יחסי כי אצל אליעזר פישמן שנפטר השבוע והיו לו עסקים בתקשורת אופנה ועוד כמה תחומים זה נישה יחסית לזה שהוא בחר רק 10 תחומים ולא 100אבל כמו שהדגשת כשבוחרים נישה אתה מאבד מראש ציבור גדול אבל זה מה שמביא לך את הציבור המסוים מצד שני אתה לא יכול להתמקד בציבור ממש קטן כי לא יצא לך מהם מספיק מכירות ולכן הפיתרון הוא גם וגם כלומר אצל בעל עסק זה פשוט יש לו מוצר קלאסי שפונה לכלל הציבור ויש לו גם מוצר פרימיום למי שאוהב להתפנק ומוכן לשלם ובעצמאי גם הוא צריך להציע שירות קלאסי ובנוסף יש לו גם שירות פרימיום שבו הוא מרוויח עמוקות.
 
נערך לאחרונה ב:

השקעות R הון

מנהל פורום השקעות
מנהל
מנוי פרימיום
יפה מאוד חשוב לכל עצמאי ובעל עסק להתמקד ולא להתפזר כמובן הכל יחסי כי אצל אליעזר פישמן שנפטר השבוע והיו לו עסקים בתקשורת אופנה ועוד כמה תחומים זה נישה יחסית לזה שהוא בחר רק 10 תחומים ולא 100אבל כמו שהדגשת כשבוחרים נישה אתה מאבד מראש ציבור גדול אבל זה מה שמביא לך את הציבור המסוים מצד שני אתה לא יכול להתמקד בציבור ממש קטן כי לא יצא לך מהם מספיק מכירות ולכן הפיתרון הוא גם וגם כלומר אצל בעל עסק זה פשוט יש לו מוצר קלאסי שפונה לכלל הציבור יש לו גם מוצר פרימיום למי שאוהב להתפנק ומוכן לשלם ובעצמאי גם הוא צריך להציע שירות קלאסי ובנוסף יש לו גם שירות פרימיום שבו הוא מרוויח עמוקות.
ברשותכם אני רוצה לחלק את זה ל2 נושאים.
1. בתוך כל עסק למצוא נישה.
2. להקים עסק טוב ולפתח אותו במקום להתפזר עם 10 עסקים.
 

פנינה ריימונד

הום סטיילינג מקצועי ואליאקספרס.
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
עיצוב ואדריכלות פנים
נהנתי לקרוא.
תודה!
א. אשמח למאמר שיתן כיוונים איך מצליחים להגדיר נישה. אולי לשאול לקוחות וכדומה
יופי. נתת לי חומר לאחד המאמרים הבאים.

ב. כתבת על נישה שמורידה לקוחות ומעלה רווחים. נישה לפעמים היא 'הסל הזול במדינה' או 'חנות חד פעמי על ככר השבת'. כך שהנישה היא דרך להגדיל לקוחות.
שני הדוגמאות שכתבת מתאימים יותר להגדרה של 'בידול'. (-נושא נפרד שמצדיק כמה מאמרים).

'נישה' זה לפנות לפלח שוק ספציפי. עצם הרעיון של חנות חד פעמי כדוגמא, הוא נישה, כי במקום להיות חנות מכולת היא מוכרת רק ח"פ (אם כי, כאמור במאמר, כיום נישה זו כבר לא מספיק ייחודית וכדאי לחפש נישה בתוך התחום של ח"פ, אולי התמקדות במוסדות, באירועי שמחה, וכדומה).
אך זה שהחנות נמצאת בכיכר השבת לא עושה את החנות נישה לעומת חנויות ח"פ אחרות, אך לעומת זאת, זה שהחנות נמצאת בכיכר השבת, זה מה שמבדל אותו משאר חנויות הח"פ.

כך גם סל הקניות הזול במדינה. יש המון מכולות ורשתות קמעוניות, והרשת שמתיימרת למכור את הסל הזול במדינה איננה מתמקדת בנישה, אלא שהיא 'מבדלת' את עצמה משאר הרשתות בכך שהיא זולה מכולם.
(הערה קטנה, ככלל, לא כדאי לבדל עסק בכך שהוא הכי זול. אבל זה שייך למאמר על בידול)

ג. יש קהילה כאן בפרוג שהיא הנישה שלך. נראה שהיא לא פעילה אולי תקח יוזמה ותקדם אותה.
כפי שאני רואה, הקהילה הזו סגורה ולא ניתן להיחשף לתכנים דשם, איך ניתן לדעת אם היא פעילה אם לאו?
 
כדאי להעלות את המאמר למאמרים של פרוג. תחת קטגוריה תעסוקה ועסקים.
כמו שכבר כתבתי
בינתיים אני מחכה שאוכל להתחיל לכתוב מאמרים.
כרגע המערכת עדיין לא מאשרת לי,
ולא הצלחתי למצוא את התשובה האם זה תלוי במספר ההודעות שלי, בוותק או אולי בפרמטר אחר.
החלטתי לא לחכות ולא לדחות, ולכן העליתי את המאמר כאן.

אגב, מה באמת המעלה בלהעלות את המאמרים דווקא לקטגוריה של מאמרים?
הדיון בפורומים אינו פורה יותר?
 

פנינה ריימונד

הום סטיילינג מקצועי ואליאקספרס.
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
עיצוב ואדריכלות פנים
כמו שכבר כתבתי

החלטתי לא לחכות ולא לדחות, ולכן העליתי את המאמר כאן.

אגב, מה באמת המעלה בלהעלות את המאמרים דווקא לקטגוריה של מאמרים?
הדיון בפורומים אינו פורה יותר?
מאמר מופיע מדי פעם בדף הבית, וזו מקפצה עסקית כי יש הרבה אורחים בפרוג...
זו רק סיבה אחת...
1711651034724.png
 

פנינה ריימונד

הום סטיילינג מקצועי ואליאקספרס.
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
עיצוב ואדריכלות פנים
ולסיבות הבאות?
מוסיף למוניטין של המשתמש, נקודות... והאמת שלא זכורה לי סיבה מסוימת, פשוט זה כן הוסיף לי המון
הדיון בפורומים אינו פורה יותר?
במאמרים גם מתפתחים דיונים. לפי מה שאני רואה, האשכול לא משגשג מדי... כדאי לנסות. מה יקרה?
מקסימום מעלים מאמר + אשכול שמפנה לשם [מקווה שזה מותר...]
 

השקעות R הון

מנהל פורום השקעות
מנהל
מנוי פרימיום
אגב, מה באמת המעלה בלהעלות את המאמרים דווקא לקטגוריה של מאמרים?
זה מקבל חשיפה גדולה יותר.
הדיון בפורומים אינו פורה יותר?
מבחינת דיון, הפורום פורה יותר.
לפי מה שאני רואה, האשכול לא משגשג מדי...
המאמר עמוס בתוכן. צריך לתת מעט תוכן ואז יותר ישגשג.
כדאי לשלב גם רגשות והמחשות. אני לא מבין בכתיבה אבל כך נראה לי.
 

פנינה ריימונד

הום סטיילינג מקצועי ואליאקספרס.
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
הפקות ואירועים
עיצוב ואדריכלות פנים
המאמר עמוס בתוכן. צריך לתת מעט תוכן ואז יותר ישגשג.
אתה חושב שהייתי צריך לחלק את המאמר לשניים או יותר? לא לדחוס את כל החומר בבת אחת?
כדאי לשלב גם רגשות והמחשות. אני לא מבין בכתיבה אבל כך נראה לי.
מה עם גדעון? לא סיפק אותך?
 

השקעות R הון

מנהל פורום השקעות
מנהל
מנוי פרימיום
אתה חושב שהייתי צריך לחלק את המאמר לשניים או יותר? לא לדחוס את כל החומר בבת אחת?
מי אני שידבר על שיווק בפני גדולים...
אם אתה רוצה לתת ערך בחינם, תן. אבל אנשים לא יודעים להעריך חומר חינמי. (מניסיון רב)
אם אתה רוצה לשווק את עצמך, תן רק קצת ידע.
מה עם גדעון? לא סיפק אותך?
סיפק.
 
אם אתה רוצה לתת ערך בחינם, תן. אבל אנשים לא יודעים להעריך חומר חינמי. (מניסיון רב)
אם אתה רוצה לשווק את עצמך, תן רק קצת ידע.
אתה אומר משהו מעניין...

למעשה, היוצא מהדברים, שחברי הפורום הפסידו ידע יקר ערך בנושאי ההשקעות בגלל אי הערכתם....
 

ynigun

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
@פרימיום - ייעוץ עסקי
אולי כדאי גם להתייחס לרגישות לשינויים בנישה
אם נכנס מתחרה או שחל שינוי בצרכים של קהל היעד זה יכול לזעזע את העסק בצורה שונה מאשר עסק שפונה לקהל רחב.
גם לגבי פרסום אם הלקוחות לא יודעים שיש עסק שעונה על הצרכים שלהם צריך להשקיע יותר בפרסום כדי להגיע לקהל יעד הקטן.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה