התייעצות הפורום להגנת הצרכן החרדי

חניוק

משתמש פעיל
אגב יש לי טענה מסויימת על ר' נחום, הוא מגזים שם עם התשואה הממוצעת של מדדי המניות, הוא טוען שם שהתשואה הממוצעת היא 12% בעוד שהתשואה המקובלת לומר היסטורית היא כ10% ללא אינפלציה, לא מבין מה העניין לנפח, זה מספיק טוב גם בלי זה.
 

ה. שלמה

משתמש פעיל
לחזק או לסתור?
 

קול מבשר

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ממש לא אם כי כתבתי כי תשואה כהלכה עומדת להוציא חוברת ומבירור זה יהיה לפני פסח בעז"ה.

[יצוין כי אני מוקיר ומעריך את כל הפעילות של ר' איצ'ה שיכל להישאר באזור הנוחות ולשדר חדשות בלבד, אך למרות זאת בחר לשנות סדרי בראשית והרים את הכפפה הן בעשה טוב בהעלאת המודעות לידע פיננסי חשוב מאין כמותו, והן בסור מרע באזהרה מפני כל ההשקעות המפוקפקות שצצים חדשים לבקרים, ומקווה שכעת הם יודעים שתם עידן ההשתקה וקניית עמודי פרסום בעיתונות החרדית המסורתית].
 

אלופים

משתמש צעיר
@קול מבשר יש כאן ויכוח בנושא כשרות המדד אולי תעזור לנו
אחד מרבני כשרות תשואה כהלכה הסביר לי מדוע צריך כשרות אף במחקי מדדים כיון שיש חברות אמריקאיות בבעלות יהודים מוחלטת שאינם שומרי שבת וכדו'
ואף אחד מאיתנו אינו מעוניין להשקיע בכזאת חברה
ולכן הם מפקחים כל הזמן על החברות שמצטרפים למדד
ואם יש חברה בעייתי הם מסדרים את זה הלכתית בצורה המותרת כמו חוזים עתידיים וכד'
הסבר חלקי מאוד ושגוי ברובו
המושג חברה בבעלות אדם כלשהו היא סתירה להיותה מונפקת בשוק שזה אומר שאני ואתה יכולים להיות הבעלים על חלקיק חברה בכל מניה.
הנידון במניות הוא אם אתה כמחזיק מניות נחשב כעובר עבירה על ידי הכסף שלך שמוכר לצורך העניין חזיר במקדונלדס. והאריכו בזה הפוסקים ודעת הגרמ פיינשטיין והגריש”א להתיר כיון שאין לך יכולת להשפיע על החברה ורבני ב”ב נטו לאסור.
מ”מ מדדי מניות לרוב אינם מושקעים במניות המדד אלא במוצרים אחרים סחירים ושאינם כגון חוזים עתידיים על המדד
ומנפיק הנייר או מנהל הקרן מתחייבים לעשות את מיטב המאמצים בכדי לתת לך את התואה המקבילה למדד.
וזה כבר עניין שצריך לדעת הלכתית מה היחס שלך להשקעה שלהם אם היא מותרת או אסורה (כגון שהם קונים אג”ח קונצרני לרוב הדעות). ולכן ניתנת הכשרות!!!
 

קול מבשר

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
@קול מבשר יש כאן ויכוח בנושא כשרות המדד אולי תעזור לנו
בכל השקעה במניות ללא יכולת השפעה על ניהול החברה סברו רבים מגדולי הפוסקים שאין לראות בבעלי המניות כבעלים ביחס לאיסורי התורה שהחברה עוברת, לעומת זאת יש שחלקו, הנידון הזה שייך בכל מניה אפילו במניה שמוחזקת רק בידי יהודים.

במניות חו"ל מעבר לנידון נ"ל יש סניף מרכזי יותר להקל והוא הנידון בפוסקים להתיר שותפות בחברות שרוב בעלי המניות הם גויים [שענינו ביטול ברוב או מצד סברות אחרות שאכמ"ל]
כלל ישראל בחו"ל נהגו לסמוך על היתרים אלו ולווים ומלוים מחברות או בנקים אף שברור שיש בין מחזיקי המניות בעלים יהודים שומרי תורה ומצוות, וכן נהגו לקנות מניות בחו"ל על סמך היתרים אלו.

אך היתר זה לא שייך בחברות שרוב בעלי המניות שלהם הם יהודים, ומכיון שלע"ע במדד 500 יש חברה אחת העונה על ההגדרה הזו [הלא היא חברת לאס וגאס סנדס של גברת מרים אדלסון שבבעלותה מעל 50 בהון של החברה], ולגביה יש להסתמך על ההיתר הראשון בלבד, ומכיון שרבים מעוניינים להחמיר ולא להסתמך על היתר זה תפקיד הכשרות לוודא שלא קיימת אחזקה ישירה במניות מהסוג הזה.

מעבר לכך כשעוסקים במדדים יש דרך טכנית מצוינת להיחשף למניות ללא להסתמך על כל היתר, וזה ע"י השקעה דרך חוזים עתידיים או מוצרים סינטטיים אחרים, ולכן בתשואה כהלכה ובגלאט הון מפקחים שלא תהיה חשיפה ישירה למניות [לעומת זאת בעדה החרדית קונים קרנות סל שקונות את המניות בפועל].

נקודה נוספת להקל היא הפעילות של החברות בחו"ל שבניגוד לארץ לא כרוכה באיסורים רבים [חילול שבת ריבית כל אלו מותרים לגוים וד"ל].
 

ה. שלמה

משתמש פעיל
ולכן בתשואה כהלכה ובגלאט הון מפקחים שלא תהיה חשיפה ישירה למניות
האומנם?? הם שינו את מדיניות הכשרות שלהם? או שהם רוצים לתת פיתרון גם למי שסומך על גלאט הון, ומה תשואה אומרת על אינווסקו שמבצעים עיסקאות החלף?
 
נערך לאחרונה ב:

חניוק

משתמש פעיל
אך היתר זה לא שייך בחברות שרוב בעלי המניות שלהם הם יהודים, ומכיון שלע"ע במדד 500 יש חברה אחת העונה על ההגדרה הזו [הלא היא חברת לאס וגאס סנדס של גברת מרים אדלסון שבבעלותה מעל 50 בהון של החברה], ולגביה יש להסתמך על ההיתר הראשון בלבד, ומכיון שרבים מעוניינים להחמיר ולא להסתמך על היתר זה תפקיד הכשרות לוודא שלא קיימת אחזקה ישירה במניות מהסוג הזה
יש לה פחות מ50%!
1712052781038.png
 

קבצים מצורפים

  • 1712052763031.png
    1712052763031.png
    KB 6.9 · צפיות: 5

חניוק

משתמש פעיל
נקודה נוספת להקל היא הפעילות של החברות בחו"ל שבניגוד לארץ לא כרוכה באיסורים רבים [חילול שבת ריבית כל אלו מותרים לגוים וד"ל].
אגב עד לפני 4 חודשים חברת סולאראדג' הישראלית שכל המנהלים וחברי ההנהלה (דירקוטרים) הם יהודים, הייתה במשך שנתיים במדד S&P 500, וכאן אני רואה שהיא לא מופיעה ואין לה היתר עיסקה!
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

למעלה