שיתוף - לביקורת זוג מתוח/ אופנוע אחד / וכפות גדושות צדק

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
[שבת יפה, נושאים את הצ'ונט המוטל כאבן בקיבותינו אל האויר הצח של שכונה ירושלמית שקטה,
ובתרדמת אילן ואבן, שבויה בחלומה, העיר אשר בשלווה יושבת ובליבה... נהמת מנוע מתקרב]



תראה אותו, אופנוע... חייב לעבור בשכונה?! לא יכול לסוע מסביב?! כזו מין רשעות!!
תרגעי אסתי

אני רגועה רק מרגיז אותי ש...

ששש. להיות רגוע זה אומר לא להתרגז.

יאללה אתה גם כן, תמיד לצידם!

אני לצידך אסתי, תפסיקי עם זה...

אז מותר לך להפגין קצת עצבים, כהזדהות!

ואו תראי איך את מתלקחת, וממה?! מכלום...

זה לא כלום! זה לא כלום! זה הכל!!! זה ה"ביחד" שמתפורר.

זה הכי ביחד! שאת מרתיחה ואני מצנן, ומתפשרים בצוותא. רק את טובתך אני מבקש, תדוני אותי לכף זכות אסתי.

דנה דנה. אתה חושב שאנלא יודעת שאתה מוכן לרוץ יחף על ים של סכינים למעני?! סתם התחרפנתי, תן לי דקה להתאפס.



ואם כבר מתאפסים, אז גם אותו צריך לדון לזכות.

את מי, את האופנוען?

כן, אולי הוא לא יודע שאסור.

אין יהודי בישראל שלא יודע שאסור לנסוע בשבת.

אולי הוא לא יהודי.

הבנתי אותך! הבנתי.

מה, אסתי.

אתה מנסה לפצות אותי על מקודם!

לפצות??

אתה יודע שאני חובבת פרדוקסים, אז ארגנת לי אחד.

מה הפרדוקס?
אל תתמם, אם הוא גוי כבר לא צריך לדון אותו לכף זכות, אז אפשר כבר לומר שהוא יהודי, אבל אם הוא יהודי אז כן חייבים לומר שהוא גוי, וכך עד אין קץ.

לא חשבתי על זה, אבל שמח שאת נהנית.

במחשבה שניה מי אמר שגוי לא דנים לזכות?! נראה לי דוקא שצריך. ואל תתחיל לי עכשיו עם ה"יא שמאלנית אחת" שלך...

אומרים שאדם מושפע ממראה עיניו, והרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מהיין, שמעתי שמטרת הציווי לדון לכף זכות היא כדי שכך לא תשפיע עליך ההתנהגות הרעה שלו, כי הפכת אותה במחשבתך להתנהגות טובה. אם זה הטעם אז אין הבדל בין יהודי לגוי.

אז אתה מחזק את דבריי?

תמיד!

חבל, אבדנו פרדוקס חמוד.



עוד לא. אני נזכר עכשיו! הפסוק שממנו לומדים לדון לכף זכות הוא "בצדק תשפוט את עמיתך" פרט לגוי.

גוי הוא לא עמיתך?! הגזמת...

חכי שניה שמאלנית שלי....(אחח, איי, אמרתי לך אלף פעם, המרפק שלך כואב יותר ממה שנדמה לך, אחחח), עמיתך זה 'עַם שֶאִתְּךָ במצוות', זהו קריטריון סקטוריאלי לא סוציאלי.

הרגע המצאתָ את זה...

לא, זה כתוב זה כתוב, אולי לא בנוגע לפסוק הזה, אבל הרעיון מופיע איפשהו.



מילא, אבל יש לי מחשבה חדשה.

נו בטח כשהמעיין שלָך מתחיל לקלוח אין כח שיסכור אותו.

חנפנצ'יק, תקשיב. גם אם אין לדון גוי לכף זכות, עדיין אני חייבת להחליט שהאופנוען הוא גוי, כי כך יוצא שיש יהודי אחד פחות בעם ישראל שמחלל שבת, אז אני דנה בעצם את העם היהודי לכף זכות ולא את הגוי.

אוה, זה קצת גדול מידי.

מה הבעיה?

אם יש מצווה לדון את הכלל לכף זכות, אז את יכולה גם כשאת לא רואה כלום, סתם לשבת ולחשוב שאף יהודי לא מחלל שבת היום, ולקיים מצוה.

ומה רע? הנה אני מתיישבת לחשוב.

אסתי תרדי הרגע מתיבת החשמל, ואל תעשי לי בושות.

ואתה, תנמיך תטון!! מי שמדבר על בושות...

תקשיבי, בהלכה מונים שש מצוות תמידיות שאדם יכול לקיים בכל זמן ובכל מצב, אילו היית צודקת בלימוד זכות על הכלל, היתה זו המצוה השביעית.

ומה הן ששת המצוות?

אהבת השם יראת השם ו... לא זוכר.

אז אולי היא אחת מהן?
היא לא, תסמכי עלי.

כמו שסמכתי עליך שתכבה את המרק ביום ששי?!



הנה הוא! שוב עובר... נעכס כזה. ממש אויפצילוחעס.

אבל סיכמנו שהוא גוי?!

סיכמנו שלא דנים גוי לזכות, אז הוא יהודי.

סיכמנו שזה נקרא לדון את כלל ישראל

סיכמנו שאין דבר כזה אחרת זו היתה מצוה תמידית

זו לא מצוה תמידית.

למה לא?

כי לדון לכף זכות זה רק כשיש מאורע שבא לדיון לפנינו, כמו האופנוען, ואז אנו דנים את העַם לזכות ומחליטים שהבחור גוי. אבל סתם לשבת על תיבת חשמל ולומר 'אף יהודי לא מחלל עכשיו שבת' זו פנטזיה לא דיון, ובהחלט אין מצוה כזו.

אז למה היא מנויה בשש מצוות תמידיות?!

מנויה??? אמרת שהיא לא!

סתם סתם צוחק... הנה חזרנו הביתה עם מסקנה, הוא גוי נקודה.

עכשיו תעצום עינים תפתח תפה ותברך שהכל.

או קיי... אאוץ' אאוץ' מה זה?!

דנתי אותך לכף זחוג.



(כל שבת אותו סיפור)


 
נערך לאחרונה ב:

שימנלה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
חחחחחח
גדוללללל
לא טוב להצחיק באמצע האוכל (האוכל שאני אכלתי, לא הזחוג)
הדו שיח כתוב מהמם
חוץ מכמה פעמים שלא אחזתי ראש מי אומר מה, ועדיין זה היה טוב
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  0  פעמים

לוח מודעות

למעלה