דרוש מידע טור בעיתון- נחלת מי?

efrat1

משתמש סופר מקצוען
חברה מוכשרת שלחה לי טור שכתבה. לדעתי היא כותבת מדהים.
הצעתי לה לעשות משהו עם כשרון הכתיבה שלה.

לדעתכם, יש מקום לסופרים מתחילים לפרסם בו טורים?
או שטור הוא נחלתם הבלעדית של ידוענים?
דוגמאות שעולות לי בראש: ידידיה מאיר, חיים ולדר, איה קרמרמן אפרת ברזל ועוד.

היא טוענת שאנשים לא אוהבים לשמוע הגיגים של אנשים פשוטים,
בטח לא של נשים צעירות.

דעתכם בבקשה.
 

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
מלנסות אף פעם לא מפסידים.
אבל היא צודקת שלא קל להכניס טורים.

בכל מקרה היא יכולה לכתוב כמה, להציע לעורכות, ולראות אם יתקבל.
כמובן להקפיץ להן כל שבועיים במשך שנה,
עד שהן תתייאשנה ותסכמנה לקרוא את החומר שלה:(
אבל אם היא תתמיד, כמו בכל דבר- היא יכולה להצליח בסוף.

וץמיד אפשר להתחיל עם כתיבת טורים בבלוגים, להזמין את הציבור לקרוא אותם,
ולקבל שפשוף, להבין מה אוהבים, למה מתחברים, ולהציע.

כך למשל חני וינרוט הגיעה לקטיפה. אני חושבת שחיים ולדר המליץ עליה.
אם אני לא טועה. ויש מצב שאני טועה.
 

xyzw

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
את שואלת מצד עורכי העיתון או מצד הקוראים?
בכל מקרה, כותבת ממקומי כקוראת:
נתת דוגמאות של בעלי טורים מ-2 סוגים שונים -
הידוענים, אלו שנכנסו בעקבות כך לעולם העיתונות, כמ אפרת ברזל ואיה קרמרמן,
ולעומת זו העיתונאים/סופרים שזה המקום הטבעי שלהם - ידידיה מאיר וחיים ולדר. (ידידיה מאיר התחיל אולי בתור שדרן, אבל זה אותו רעיון).
(וברור שכל עיתונאי נהיה בסופו של דבר ידוען, רק השאלה מה קדם למה...)
לדעתי - אם היא כותבת טוב, ייחודית ויש לה מה לחדש - יש מצב שאקרא את הטור שלה:)
אלו הפרמטרים שלי בגדול כשאני בוחרת אם לקרוא טור או לדלג על העמוד.
ידוען זה רק ערך מוסף (או לפעמים הערך עצמו ולא שום דבר מעבר...)
 

במבה נוגט

משתמש סופר מקצוען
לפי דעתי הציבור קץ בהגיגי המפורסמים. לא אכתוב גורף אבל יש כמה שמתאימים לכתיבת טור כמו כפפה לרגל. ובגלל שהם מפורסמים נגזר על הציבור לקרוא אותם (כמובן שאפשר לעקוף, אבל כך נמנע מאיתנו טור אחר).
הבעיה היא אחרת, קשה מאוד מאוד מאוד לחדשים להכנס לעיתונות. צאחלת לה שתצליח.
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
בכל מקרה היא יכולה לכתוב כמה, להציע לעורכות, ולראות אם יתקבל.
כמובן להקפיץ להן כל שבועיים במשך שנה,
עד שהן תתייאשנה ותסכמנה לקרוא את החומר שלה:(
אבל אם היא תתמיד, כמו בכל דבר- היא יכולה להצליח בסוף.

תעזרי לה?

את שואלת מצד עורכי העיתון או מצד הקוראים?
בכל מקרה, כותבת ממקומי כקוראת:
נתת דוגמאות של בעלי טורים מ-2 סוגים שונים -
הידוענים, אלו שנכנסו בעקבות כך לעולם העיתונות, כמ אפרת ברזל ואיה קרמרמן,
ולעומת זו העיתונאים/סופרים שזה המקום הטבעי שלהם - ידידיה מאיר וחיים ולדר. (ידידיה מאיר התחיל אולי בתור שדרן, אבל זה אותו רעיון).
(וברור שכל עיתונאי נהיה בסופו של דבר ידוען, רק השאלה מה קדם למה...)
צודקת.
לדעתי - אם היא כותבת טוב, ייחודית ויש לה מה לחדש - יש מצב שאקרא את הטור שלה:)
אלו הפרמטרים שלי בגדול כשאני בוחרת אם לקרוא טור או לדלג על העמוד.
ידוען זה רק ערך מוסף (או לפעמים הערך עצמו ולא שום דבר מעבר...)
אני אמסור לה...
אז מה מציעים לה תכל'ס?
אולי אבקש ממנה רשות להעלות את הטור לפה?
 

בונבוניירה פיקנטית

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
השאלה מתפרקת לכמה חלקים:
1.מה אנשים אוהבים לקרוא?
2.האם יש לה סיכוי לפרסם?
3.האם כותבת מתחילה יכולה להשתוות לכותבת פופלרית?
(ואני מוסיפה - 4. האם כותבת פופולרית היא באמת מוצלחת או לאחר שצברה את ה'שם' - כל מילה שתעלה על גבי הדיו - תזכה לאהדת ההמונים גם אם שגוית כתיב תהיה?)
כבר נשתברו קולמוסין על הצ'אנס הבלתי מוגש והפוטנציאל הבלתי ממומש של כאלה שכל חטאן הוא שלא מכירים אותם - אבל ברמתן הן מגיעות או אפילו עולות על אלה שמוכרות מן הבמות.
אנשים אוהבים לקרוא דברים מסוימים, ואפשר לערוך מחקר וסקרים, אבל המסקנה הסופית תהיה(גם) שאנשים לא מתייחסים רק לתוכן - אלא לצורת ההגשה שחלק רב ממנו הוא מי הכותבת.
לכן, אמרי לחברתך שמצופה לה עבודה קשה - שלא בטוח שסוף לצידה אבל, שתדע, ששום דחייה מעיתון כזה או אחר אינו מצביע על איכות כתיבתה אלא על תבואת השיגעון של האנשים...
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
לא רוצה ליאש, אבל כתיבת טורים בבמות פרסומיות בלי רקע מקדים- קשה מאד מאד (לא רוצה לומר בלתי אפשרי. כי במה זה גם העלון השכונתי, או המקומון העירוני).
לא חושבת שהיא חייבת להיות מפורסמת, כמו שהיא חייבת להיות מוכרת לקהל היעד, קרי- שתכתוב לפני כתבות/ תוציא ספרים/ תרכוש שם ואמון הקוראים. לפני כן- לא רואה שיש לה כ"כ סיכוי (ניסים תמיד יכולים לקרות. מדברת על דרך הטבע, כן?)
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
לא רוצה ליאש, אבל כתיבת טורים בבמות פרסומיות בלי רקע מקדים- קשה מאד מאד (לא רוצה לומר בלתי אפשרי. כי במה זה גם העלון השכונתי, או המקומון העירוני).
לא חושבת שהיא חייבת להיות מפורסמת, כמו שהיא חייבת להיות מוכרת לקהל היעד, קרי- שתכתוב לפני כתבות/ תוציא ספרים/ תרכוש שם ואמון הקוראים. לפני כן- לא רואה שיש לה כ"כ סיכוי (ניסים תמיד יכולים לקרות. מדברת על דרך הטבע, כן?)
למה כתבה כן?
וטור לא?
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
חברה מוכשרת שלחה לי טור שכתבה. לדעתי היא כותבת מדהים.
הצעתי לה לעשות משהו עם כשרון הכתיבה שלה.

כשרון כתיבה הוא דבר נפלא, אבל הוא לגמרי לא מספיק כדי לכתוב טור.

היא טוענת שאנשים לא אוהבים לשמוע הגיגים של אנשים פשוטים,

השאלה העיקרית היא לא הכשרון או הפשטות, אלא האמירה. יש לה מה לומר? היא מתכוננת לספר על התמודדות או צורת חיים ייחודית? לתת תוכן כלשהו? כי הגיגי-ספסל-גינה, יתקשו מאד למלא טור שבועי באורך קבוע. אבל אם יש כיוון סיפורי מסויים לטור (למשל: אמא לשמונה בנים מספרת על חוויותיה), זה יכול יותר ללכת ולהחזיק מעמד.

בטח לא של נשים צעירות.

זה לא שאנשים 'לא אוהבים לקרוא מה שנשים צעירות כותבות'. לנשים צעירות בדרך כלל עדיין אין מספיק חשיבת עומק, בשביל לחדש ולעניין קהל מבוגר לזמן ארוך. לוקח זמן וחיים ותהליך גדילה, כדי להגיע לזה. ואז, לרוב, הצעירה שלנו כבר לא כל כך צעירה.
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
למה כתבה כן?
וטור לא?
כי כתבות הרבה יותר נצרכות מטורים.
כמה טורים יש לה בעיתון? וכמה כתבות (לא מספר של כל מוצר, אלא מספר עמודים/ מילים).
בנוסף- טורים זה שייך לסופר/ת קבועה, בד"כ. כתבות משתנות. הן גם דורשות יותר עבודה משליפת טור (תלוי מה נושא הטור, ועדיין).
בד"כ יש הרבה יותר צ'אנס להכנס דרך כתבות. צריך לחפש נושא עניין ומרתק, לתקוף אותו מזווית לא מוכרת ומטופלת (כדאי לפני כן לרחרח על אופי העורכת, כי כל אחת עם אופי שונה)- ולהציע. לפעמים זה לא ימצא חן בעיני העורכת, ואז אפשר לגשש אצלה אם יש נושא אחר שהיא כן רוצה. תופתעי לשמוע- הרבה פעמים זו הדרך להיכנס. (כך, למשל, נכנסתי לקראט. לא כותבת שם, כרגע, כי אחרי כמה ניסיונות ראיתי שזה ראש אחר לגמרי ממני, ויש עורכות שהרבה יותר זורם לי. אבל זו היתה ההתנסות שלי. אפילו לא דיווחתי לה שאני כותבת בעיתונים אחרים).
היום אני כותבת מדור בעיתון נוסף, וטור במגזין אחר, אבל עדיין כותבת גם כתבות וסיפורים בעיתונים הראשונים שלי. המדור שאני כותבת- זה לאחר שהעורכת כבר הכירה את הכתיבה שלי, וההצעה היתה מעניינת בעבורה.
במגזין הנוסף, זה גם לאחר ששלחתי דוגמאות לכתיבה שלי בצירוף מקומות העבודה, והיתה לי אמירה מאד חזקה להעביר (זה טור סיפורי).
יכולה לומר שאני אמורה להתחיל, בע"ה, בקרוב סיפור בהמשכים, וזה לאחר מספר שנים של כתיבה באותו עיתון...
וכל מקום כזה, זה עדיין לחצוב חזק, ולהתפלל לס"ד ולנשיאת חן
רצתי להמשיך לכתוב :)
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
למה כתבה כן?
וטור לא?

כי טור זה הדבר הכי קל, שכולם רוצים לכתוב.
לעבוד על כתבה הרבה יותר קשה.

בעיניי, בלי קשר להגינות ש @תמי אחת תיארה, יש הסבר עוד יותר פשוט להעדפה למנוסות.
הנסיון והוותק שנצברים עם השנים, והעבודה מול מערכות ועורכות ומבקרים ומבקרות, נותנים המון ערך מוסף לכתיבה.
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
השאלה העיקרית היא לא הכשרון או הפשטות, אלא האמירה. יש לה מה לומר? היא מתכוננת לספר על התמודדות או צורת חיים ייחודית? לתת תוכן כלשהו? כי הגיגי-ספסל-גינה, יתקשו מאד למלא טור שבועי באורך קבוע. אבל אם יש כיוון סיפורי מסויים לטור (למשל: אמא לשמונה בנים מספרת על חוויותיה), זה יכול יותר ללכת ולהחזיק מעמד.

תודה.
אני יכולה לשלוח לך במייל טור שלה לדוגמא?
 

ה. בקר

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בשביל לכתוב טור למי שמעולם לא כתב טור, צריך לבוא עם רעיון חדש. משהו שעוד לא קראו.
לא עוד טור הגיגים שיש כמוהו מאות.
לא עוד סיפור חיים שבנושא שלו נכתבו כבר רבים.
משהו חדש. מפתה. כזה שיעניין עיתון. כזה שיעניין את הקוראים. כזה שימשוך לקרוא.
כמובן שלאלו חוברים גם חוש הכתיבה. אבל זה בהחלט לא רק.
טור סתמי של מחשבות יש כל כך הרבה שנראה לי מאוד קשה לקבל מקום בעיתון לטור כזה.
אם זה משהו חדשני. כתוב בצורה חדשנית. מכיוון שונה. יש מקום. אבל לא קל להגיע אליו
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
אז שאלתי אותה וזאת התגובה:

היי, קודם כל תודה לכולם על ההתיחסות, דבר שני- רוצה לאמר שכתבתי את הקטע הזה לגמרי לעצמי, מתוך סערת נפש גדולה בעיקבות הצער האיום על משפחת וייס.
אחרי שסיימתי לכתוב קראתי שוב והרגשתי שאולי כמה חברות ישמחו לקרוא גם. ואז אפרת פתחה פתאום אשכול...
אה, ועוד משו- אני עובדת בחברת סינון מוכרת, ורואה בעצב גדול שינויים עצומים בחברה. ורק לכן אני חושבת שאולי אני עירנית יותר.
לא באתי להטיף לאף אחד, רק רק לנסות אולי להזכיר.
אשמח לביקורות הבונות שלכם.

בעבודה הבוסית כל הזמן מדברת נגד תרבות אינטרנט, ואני, מה לעשות, קצת מזלזלת בזה.
התקדמנו הרי, לא? היא חייבת לצאת מהריבוע הזה, ככה אני חושבת, בשקט.
אבל יום אחד לקוחה התקשרה וביקשה סינון, היא רק רצתה לודא לפני שהיא מצטרפת שיפתחו לה את כל תוכניות הילדים.
ורציתי לבכות.
כי שכחנו שבעצם הכנסנו אינטרנט, ואפילו את המחשב עצמו רק לצורך העבודה.
אז האישה הזאת לקחה סינון אחר מן הסתם. ואני הערכתי אותה, את הבוסית. שהיא לא שוכחת.


דור אחרון 17.12.19
הדימוי הראשון שעולה לי כשאני חושבת על החיים האלה

זה קרוסלת ענק, כולנו, כל האנשים יושבים בה, קשורים, מחזיקים ומנדנדים ידיים בצפיה נרגשת שיתחיל הסיבוב.

הוא מתחיל. וזה נחמד, יש הרבה רוח, השעיר מתנפנף, ואני מרגישה יפהפיה עם המון קלילות חיננית.

וזה נהיה פתאום חזק, ויש לי בחילה. ובמקום לעצור- זה נהיה חזק עוד יותר. ומישו לידי מקיא. ומהצד השני מישו רק שחרר לרגע את היד. והוא עף. לא רואים אותו יותר.

ואני, לא מספיקה אפילו לחשוב עליו, לנסות להרגיש את הכאב מהמכה שהוא חטף למטה. אני עסוקה בהישרדות. בודקת שהתינוק לידי נושם. ובעלי מסמן לי ממרחק שהוא בסדר.

הישרדות.

העולם הזה גדול עלי פתאום. מצד אחד יש בו כל כך הרבה אהבה, אור ושפע.

ומהצד השני אני רק הולכת ברחוב ועוצמת עיניים ואוזניים. לא יכולה יותר לשמוע על טרגדיות. וזה לא רק טרגדיות.

מחפשת את העולם האוטופי שלי, להיות בו. להניח ראש ולשכוח. אבל מכל מקום זה בא אלי. ונשאר שם.

ואני רוצה, אני באמת משתוקקת לזרום, כמו הרבה אחרים שסביבי ואני לא מצליחה.

לא מצליחה לשכוח איך הרגשתי לפני שנה, מה חשבתי לפני עשור. ובאיזה עולם חייתי כילדה. וזה מפחיד.

כי הבן שלי לא יגדל בעולם הזה, שבו גדלתי אני.

וכל שנה שעוברת.

מצד אחד אני לא מספיקה למצמץ והיא כבר חלפה, מצד שני- כאילו יובלות מפרידות בינה לבין השנה שעברה. והערכים שהתקמטו להם בדרך. והמדרון התלול שהציבור צועד אליו.

ואיך, הבן שלי, התינוק, ידע להבחין בין טוב לרע? אין הוא ידע לשים את האצבע? ועד לאיפה נדרדר?

מה הוא ישמע מהחברים שלו, וכמה אני אצליח לשמור עליו טהור.

אני רוצה. כל כך רוצה ילד צדיק. רוצה ילד שמור עם נפש נקיה. ולא יודעת מה לעשות כדי לגרום לזה לקרות.

זה נורא ואיום בעיני, הבלבול הזה. הערבוב.

אהבת ישראל היא ערך, אין ספק.

אבל ללכת להופעה של זמר ששר יחד עם אנשים שמחללים את כל הקדוש והיקר לנו???

ואין לנו מורה דרך. אין.

יש רבנים, יש גדולי הדור. אבל כשיש שאלה, אין באמת מקום לבוא ולהשיח את הלב. כל כך הרבה אנשים מוצאים את עצמם בלי הכוונה רוחנית.

כמה הכל פה מבולבל, וכמה יש לי עוד לכתוב. אבל בעצם אין. כי לא יעזור לכתוב. צריך מעשה. צריך שמישו יבוא ויטלטל אותנו. ויצעק לנו חזק חזק בקול אדיר- אנשים, תתעוררו, תראו מה קורה כאן!

חשבתי אולי זה יגמר עוד כמה שנים, כי לאן כבר אפשר עוד לרדת? אבל כנראה שאני טועה. והנה ה' בסוף הפך את סדום. והביא מבול ופילג את הדור.

כי בסוף יש בחירה חופשית. ואנחנו, רק אנחנו צריכים לעצור את המירוץ הזה, לחזור לחממה המוכרת והישנה שסיפקה לנו החברה החרדית, שמשום מה לאט לאט מתפרקת.

כי מי שלא יעשה משו יעוף בסוף מהקרוסלה. ולאנשים שלידו לא תהיה אפילו שהות לחשוב עליו. ולהגיד עליו תהילים

בעלי אמר לי שבדור אחרון הזמן יעבור מהר. הוא טס. זה מצמרר לחשוב על זה.

הלב מלא, והעינים דומעות.

הו אבאלה. שלח לנו משיח. ותשפיע עלינו שפע קדושה וטהרה.

ואור גדול.




-----

ותהיו עדינים איתה, כן?
שלא תכעס עלי שפתחתי את האשכול.
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
@efrat1 ,בכנות, לא רואה מה היא חידשה לי פה.
לא היתה כאן אמירה מטלטלת. כתיבה יפה, בהחלט, ניסוח טוב, אבל כמוהו יש לעשרות (מחילה מ @בונבוניירה פיקנטית ). ז"א, היא לא הביאה לי כאן משהו חדש. הכל ידוע, הכל מובן, כל מי שפוקח עיניים מגיע לאותה מסקנה. לא זקוקים לטור שלה כדי למצא את התובנה הזו.
לא רוצה לייאש, חלילה, אבל כן חשוב לי לשים את הפוקוס במקום. כדי לכתוב טור צריך משהו חדש, לא מוכר, שמעיף אותנו הלאה. האשמה מרומזת זה לא מה שיניע לפעולה, ולא יגרום לנו לומר 'וואו', אחרי קריאת הדברים.
 

אמא של חני

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב ואדריכלות פנים
@efrat1 ,בכנות, לא רואה מה היא חידשה לי פה.
לא היתה כאן אמירה מטלטלת. כתיבה יפה, בהחלט, ניסוח טוב, אבל כמוהו יש לעשרות (מחילה מ @בונבוניירה פיקנטית ). ז"א, היא לא הביאה לי כאן משהו חדש. הכל ידוע, הכל מובן, כל מי שפוקח עיניים מגיע לאותה מסקנה. לא זקוקים לטור שלה כדי למצא את התובנה הזו.
לא רוצה לייאש, חלילה, אבל כן חשוב לי לשים את הפוקוס במקום. כדי לכתוב טור צריך משהו חדש, לא מוכר, שמעיף אותנו הלאה. האשמה מרומזת זה לא מה שיניע לפעולה, ולא יגרום לנו לומר 'וואו', אחרי קריאת הדברים.
צר לי לומר, אבל בתור אחת שקוראת את רוב העיתונים, למרות שלא בצורה רציפה,
מתוך כל העיתונים יש אולי 2 טורים שמחדשים משהו, שמביאים אמירה מטלטלת וכו'.
רובם המוחלט בנאליים לחלוטין.
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
צר לי לומר, אבל בתור אחת שקוראת את רוב העיתונים, למרות שלא בצורה רציפה,
מתוך כל העיתונים יש אולי 2 טורים שמחדשים משהו, שמביאים אמירה מטלטלת וכו'.
רובם המוחלט בנאליים לחלוטין.
טורים כאלו בהחלט מדופדפים הלאה, והסיבה שהם נכתבים, זה כמו שציינו למעלה- שהם נכתבו ע"י מפורסמים
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  4  פעמים

לוח מודעות

למעלה