השאלה שבכותרת היא אחת השאלות שתישאלו בבואכם לייעוץ עסקי.

ולא מדובר בנסיון לשכנע אתכם שהייעוץ העסקי מחולל קסמים ובורא הכנסות יש מאין ככל שרק תרצו, אלא בשאלה אמיתית שהתשובות עליה יביאו את המתייעץ לתובנות איכותיות בדרך להשגת היעדים הרצויים.

במה דברים אמורים?

כדי לדעת אם העסק מוצלח או לא, לא מספיק להתבונן בשורת הרווח וההפסד, הסיבה היא פשוטה, ולשם הבנתה ניקח דוגמא אקטואלית:

יוסי מנהל 'עסק' של גוגואים, נניח 'מפעל הפיס' (זה מה שהיה אצלינו בחיידר, לא יודע איך קראו למשחק הזה אצלכם...) ומרוויח 100 גוגואים ליום, העסק שלו מצליח מאוד, תשאלו את הילדים שלכם...

ליוסי יש אח, קוראים לו עזרא והוא מנהל מפעל של שימורי משמשים, כל יום נשארים לו 5,000 גרעינים לאחר תהליך ההפרדה של המשמש מהגרעין. חישוב מהיר יגלה לנו שהוא מרוויח בחודש מעל מאה אלף גלעיני משמש! מרשים, לא?

אלא שאם עזרא לא צריך גוגואים אלא כסף מזומן, גם אם הוא ירוויח חמש מליון גוגואים העסק שלו לא יהפוך למוצלח.

ובמשפט אחד: עסק מוצלח הוא רק כזה המתאים לצרכים של בעל העסק.

ניקח דוגמא קרובה יותר לעולם העסקים:

לזלמן יש חנות כלי כסף בה הוא מרוויח שלושים אלף ₪ לחודש, בגדול מדובר בסכום שכל אחד מאיתנו ישמח להרוויח, אבל אם נתבונן היטב וננסה לפצח את הסכום שזלמן צריך בחודש, נגלה שיש לו הורים קשישים הנמצאים בבית אבות, יש לו גם ילד חולה ל"ע שהטיפולים שלו עולים הון תועפות, ובנוסף נשארו לו חובות עתק מהסתבכות ישנה עם תשלומים חודשיים של 18,000 ₪ בחודש וגם זה רק לאחר פריסה של עסקן מסור, כשההוצאות החודשיות עומדות על 40,000 ₪ בחודש...

אתם יודעים מה? זה טראגי מדי, נלך לדוגמא קלה יותר לעיכול: זלמן הוא האבא עליו מסופר בספר עשרים ושתיים בבית אחד (הספר בשלבי עריכה...) עלות המחיה החודשית שלו יחד עם המשכנתא והריביות המטורפות בנוסף לחסכונות האגרסיביים שהוא מנסה להפריש לקראת עשרים החתונות שיהיו במעונו בעז"ה, מגיעים יחד ל-40,000 ₪ בחודש.
ת
ניתן להביא דוגמאות נוספות, שהצד השווה שבהן יהיה שזלמן צריך יותר משלושים אלף ₪ בחודש, אבל כנראה העיקרון הובן: לזלמן לא מספיקים שלושים אלף ₪.

עכשיו תגידו אתם: העסק מוצלח או לא?

התשובה פשוטה:

העסק מוצלח ביותר, אבל זלמן חייב הכנסה נוספת של עוד 10,000 ₪, ולכן ננסה לראות איך אנחנו מגיעים לסכום הזה כדי שזלמן באמת יכסה את החודש בהתאם לצרכים שלו.

כך גם לגבי העסק שלכם: יכול להיות שאתם מכניסים כפול מהמתחרה שלכם, אבל אם ההוצאות שלכם הם פי שלושה משלו אתם בבעיה רצינית וחייבים לנסות לאזן את העניין.

איך עושים את זה?

על כך במאמר הבא.
  • זהב.png
    זהב.png
    KB 716.5 · צפיות: 584