תמונת שער.png


תמונת מקור - Leonardo AI

אפתח את המאמר במילי דאורייתא:

א. בפרשת וישלח, התורה הקדושה מספרת על יעקב אבינו ע"ה "שהכין עצמו לשלושה דברים -לדורון, לתפילה ולמלחמה" (לשון רש"י ז"ל בראשית ל"ב. ט) לקראת המפגש עם אחיו -עם עשיו.

על הדורון ששלח יעקב אבינו, התורה מפרטת:
"וַיָּלֶן שָׁם בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיִּקַּח מִן הַבָּא בְיָדוֹ מִנְחָה לְעֵשָׂו אָחִיו.
עִזִּים מָאתַיִם וּתְיָשִׁים עֶשְׂרִים רְחֵלִים מָאתַיִם וְאֵילִים עֶשְׂרִים.
גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת וּבְנֵיהֶם שְׁלֹשִׁים פָּרוֹת אַרְבָּעִים וּפָרִים עֲשָׂרָה אֲתֹנֹת עֶשְׂרִים וַעְיָרִם עֲשָׂרָה."

(בראשית פרק ל"ב פסוקים י"ד-ט"ז)

פרשני התורה נתנו טעם לשבח(כל חד לפום דרכיה) למניין הבהמות ששלח יעקב אבינו.

ב. והנה על פי פשוטו של מקרא יש לפרש את הפסוק "גמלים מיניקות ובניהם שלשים" שהס"ך הכללי כאן הוא 30.

אבל רש"י ז"ל פירש: "גמלים מיניקות ובניהם שלשים - ובניהם עמהם" דהיינו 30 גמלים גמלים מיניקות כלומר נאקות (נָאקָה = אשת הגמל) ו30 גמלים (הבעלים של הנאקות- עיין שם בפירוש רש"י). וביחד מנין שניהן הוא 60.
ויש לכך נפקא מינה במניין של ס"ך כל בעלי החיים ששלח יעקב אבינו ומה הרמז שנתכוון בו…


לפניכם מצורף צילום מסך (מתוך הגיליון שיטס המצורף להלן) ובו- פירוט כל מנין בעלי החיים כל מין ומין לבדו ואת ס"ך הכללי לפי שתי שיטות לחישוב:

תמונה גיליון מנחת יעקב לעשיו.png


ג. רבינו יעקב בן אשר ז"ל בפירושו "בעל הטורים" (פסוק ט"ו) כתב וזה לשונו:
"עזים מאתים. כל הפסוק מסיים במ"ם וכן פסוק ומנחתם ונסכיהם.

שבשביל הבהמות ששלח לעשו הם תק"ן (550) קרבנות בשנה וחוץ התמידים כדמפרש בפרשת פנחס והם ח' ממי"ן וכנגדם מלכו שמונה מלכים באדום לפני מלך מלך בישראל

דבר אחר- לכך מסיים הכל במ"ם לפי שכל הבהמות ששלח לו היו בעלי מומים שלא יקריב מהם קרבן."

הרי לנו שלטעם זה יש לחשב גבי גמלים ובניהם סה"כ 30.

ד. ומנין זה של 550 אנו מוצאים גם בדברי רבינו בחיי על התורה (פסוק ט"ו) וזהו לשונו:
"וכתב רבינו חננאל ז"ל כי כלל ראשי הבהמות במנחה הזאת תק"ן ראשים, לפיכך קדמה מלכות אדום למלכות ישראל תק"ן שנה"

ה.
"בספר הליקוטים" (לרבינו האר"י ז"ל, תחילת פרשת וישלח -סימן לב) כתב המהרח"ו ז"ל וזה לשונו:
"מנחת יעקב ששלח לעשו בין טהורות ובין מאות, הם תק"נ.
פירוש כי היה כוונתו לתקן מנחה זו לעקור אותו מן העולם, כי כן עולה מספר -נעקר ק"ל.
פירוש סמא"ל שעולה ק"ל עם הכולל, שהוא שרו של עשו.

וגם עולה חשבון זה בגימטריה - ש"י עמלק, פירוש ש"י לשון מנחה לעמלק.
וכוונת יעקב היה לקיים (משלי כ"ה. כ"א) אם רעב שונאך האכילהו לחם…וכו', וכן יעקב עשה"

ו.
ואולם, רבינו האור החיים הקדוש בפירושו על התורה (פסוק ט"ו) כתב:
"עזים מאתים וגו'. שמעתי ממורי זקיני זצוק"ל, שנתכוין יעקב בחשבון ששלח מבעלי חיים כחשבון שעיר שעולה בו תק"ף.(580)

ולזה שלח בחשבון עזים ורחלים ת"מ(440) וגמלים שלשים עם בניהם״ - הם ששים, הרי ת"ק.(500)
פרות ופרים חמשים, אתונות ועירים שלשים״ הרי תק"ף לשבר תוקפו" עכ"ל.


(עיין במכתב מאליהו חלק ה' עמוד 523 שביאר על פי המהר"ל בריש נתיב "כח היצר" שאדם שקיבל טובה מחבירו הוא משועבד לנותן הטובה "ומוכרח לשלם" על כך…

וזהו סוד שעיר לעזאזל דיום הכיפורים לתת שוחד לס"מ- הוא היצר הרע המקטרג, ומכח שוחד זה מוכרח הוא להחזיר טובה לכלל ישראל ולא לקטרג ביומא דכיפורי.

וזהו בכלל סוד הפסוק אם רעב שונאך שהבאתי לעיל בשם המהרח"ו ז"ל. כי ענין אחד הוא, עמוק עמוק מי ימצאנו…

וזו הסיבה ששלח יעקב אבינו דורון זה לעשיו ששונא אותו שמתוך כך עשיו יהיה מוכרח להחזיר לו טובה ולא לפגוע באותו צדיק לרעה…וכך הוה עובדא כידוע כדכתיב "ויפל על צוארו וישקהו ויבכו")


רבינו האור החיים למד כפירוש רש"י לגבי גמלים מיניקות ובניהם דהוי 60. וממילא ס"ך מנין כולם הוא 580 כמנין תקף.

להבדיל בין קודש לחול ואלפי הבדלות…אעשה כעת איזה pause קטן ואדבר על סוגיה מתמטית נפלאה ובהמשך עוד אשוב לענין הנ"ל בפתיחת המאמר.

תגידו, שמעתם פעם על המונח "Amicable numbers"?

אני אסביר, זהו ביטוי/מונח במתמטיקה שפירושו ששני מספרים שונים הם ידידים זה לזה.

נשמע לכם מוזר. נכון?

במה זה מתבטא ? אתם בטח שואלים את עצמכם…

תסתכלו לרגע על המספרים 220 ו- 284
אתם מוצאים קשר ביניהם?

ממש לא!

אך אם נסתכל על המחלקים של 220 (חוץ מעצמו-יש להדגיש) -נקבל:
1, 2, 4, 5, 10, 11, 20, 22, 44, 55, 110

אסביר איך מגיעים לרצף המספרים "המוזר" הזה…

מהו מחלק?

אז בפעולת חילוק -המחלק מסמל את המכנה.

אלא שיש צורך כאן במכנה כזה-שאם נחלק את המונה (שהוא 220) באותו מכנה תהיה תוצאה ללא "שארית". כלומר שארית 0.

אם נחלק 220 במספר 1 התוצאה תהא 220 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 2 התוצאה תהא 110 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 4 התוצאה תהא 55 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 5 התוצאה תהא 44 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 10 התוצאה תהא 22 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 11 התוצאה תהא 20 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 20 התוצאה תהא 11 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 22 התוצאה תהא 10 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 44 התוצאה תהא 5 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 55 התוצאה תהא 4 בדיוק ללא שארית כלל.
אם נחלק 220 במספר 110 התוצאה תהא 2 בדיוק ללא שארית כלל.

כל מספר שונה שתציבו במכנה (למונה 220) תתקבל תוצאה עם שארית!

נסו ותראו!


אבל תשאלו…רגע רגע מה עם המחלק 220?

הרי אם נחלק 220 במספר 220 התוצאה תהא 1 בדיוק ללא שארית כלל.

אז התשובה -שהמספר עצמו לא נכלל בס"ך המחלקים, וזהו היה הדגשי שהדגשתי לעיל…

טוב, עכשיו תראו משהו מעניין.

אם נבצע פעולת חיבור לכל המחלקים של המספר 220
ככה: 1+2+4+5+10+11+20+22+44+55+110

התוצאה תהא - 284

לא אלאה אתכם וכבר מראש אגלה לכם שאם תחפשו את המחלקים (הכללים כנ"ל, אין צורך לחזור עליהם שוב) למספר 284 - התוצאה תהא רצף המספרים הללו: 1, 2, 4, 71, 142,

ואם כנ"ל נחבר את כל המחלקים של מספר 284
ככה: 1+2+4+71+142

התוצאה תהא - 220

וואו, זו תגלית מרתקת!

ובכן, לתכונה זו יש במתמטיקה -שֵׁם, קוראים למספרים כאלו מספרים "ידידים".

האזכור הראשון של מספרים ידידים/חברים הופיע כנראה לפני כאלפיים וחמש מאות שנה, ומיוחס לפילוסוף פיתגורס.

אחת מאמרותיו של פיתגורס היא: "מיהו רֵעַ? עוד אני!
כלומר הרֵעַ מכיל את מרכיבי האישיות של חברו. ברוח זו, מספר ידיד מכיל את "חלקי" רעהו, ומכאן הדימוי שהוליד את השם "מספרים רֵעים".


אני אוסיף ברשותכם הערה קטנה:
אתם יודעים? עובדות, אלו עובדות.
על הפרשנות ניתן להתווכח…

הפילוסופיה היוונית הביאה עימה עוד רעיונות הגובלים במה שמכונה בעולם הפילוסופיה - אנתרופומורפיזם,
כלומר, האנשה- ייחוס תכונות אנושיות למי שאינו אדם.
אריסטו שחי במאה הרביעית לפנה"ס פיתח תיאוריה שלימה להסביר את העובדה של הכבידה, (גרוויטציה).
בקצרה אומר, כי הוא האמין כי לא קיימת תנועה ללא סיבה, וכי הסיבה לתנועת גופים כלפי מטה כגון היסוד אדמה היא- קשורה לטבע שלהם כי כל חומר שואף להגיע למקומו הטבעי וכו' וכו'.

התפיסה האריסטוטאלית שלטה בעולם המדעי עד לפרסומו של הפיזיקאי האנגלי אייזק ניוטון את חוק הכבידה האוניברסלי בשנת 1687.

להניח ולשער השערות זה ניתן וזה לגיטימי…הבעיה מתחילה שהפרשנות הופכת לאמיתות מבלי להציב מירכאות.

יש הבדל בין לומר שמספרים ידידים זה לזה (ללא מרכאות) לבין לומר שמספרים "ידידים" זה לזה (עם מירכאות)!

בענף "הפילוסופיה של המתמטיקה" ישנם שאלות רבות סביב האמיתות האלמנטרית של המספרים ומה הם המספרים בכלל?

האם הם קיימים באופן אובייקטיבי, כלומר ללא תלות באדם?

והאם התוצאה למשוואה 2 = 1 + 1 היא אמת אבסולוטית שניתנת להוכחה?

גדולי המתמטיקאים במאה 19-20 וביניהם - גאורג קנטור (1918-1845), גוטלוב פרגה (1848-1925), ברטרנד ראסל (1872-1970) ואלפרד וייטהד (1861-1947) השקיעו מאמצים רבים להוכיח את קיומם של מספרים כמושגים עצמאיים (ללא קשר עם מהויות או דברים מסוימים) אך לא הצליחו בכך…

ואתם -קוראי מאמר זה. אם לאחר קריאת השורות האחרונות ראשכם התחיל לכאוב…אז סורי!
התנצלותי מראש!
זו רק דוגמית בלבד מענף "הפילוסופיה של המתמטיקה".

(לקריאה נוספת ראו בלינק כאן וכן בספר "בין מדע ודת" של פרופ' צ'רניבסקי עמוד 297 ובספר "מושגים במחשבת ישראל" של אברהם קורמן עמוד 114)

מטרתי היא - רק להדגיש את הנקודה שכאשר אנו מדברים על יחסי ידידות בין מספרים חשוב שנבין שמדובר בפרשנות של פורמט -משל בלבד לשבר את האוזן בלבד…

וכפי שהקדמתי לעיל, העובדות הן עובדות…
על הפרשנות ניתן להתפלסף ולהתווכח…
בינתיים תהנו מהעובדות.

ואם תרצו, תהנו גם מהפרשנות בע"מ ותוך כדי הפנמה וידיעה שמדובר במשל בלבד…

ישנם נוסחאות מתמטיות כדי לאתר ולמצוא זוגות מספרים עם תכונות כאלו,
נוסחאות אלו מורכבות להבנה ולא אפרט אותן במסגרת מאמר זה.
למי שיחפוץ בכך, ניתן לראות אותן בלינק כאן.

אבל הנה עוד כמה דברים לגבי מספרים ידידים שאולי לא ידעתם…

ובכן, מספרים ידידים ותכונותיהם נחקרו על ידי מתמטיקאים מפורסמים כמו פייר דה פרמה, רנה דקארט ולאונרד אוילר.
הזוג הקטן ביותר של מספרים ידידים הוא 220,284.

זוג המספרים הידידים השני בגודלו 1210

1184 חמק משום מה מעיניהם של המתמטיקאים הדגולים, והתגלה רק ב-1866 על ידי נער איטלקי בן 16 בשם ניקולו פגניני.

כיום ידועים על 1,229,432,099 זוגות של מספרים ידידים!!!

כעת, בואו תראו איך כל הנ"ל קשור ומיושם באקסל/גוגל שיטס ובעולמן של הפונקציות…


טוב תראו, כפי שהקדמתי לעיל-לא באתי במסגרת מאמר זה לחפש נוסחאות ופתרונות באקסל/שיטס לבחינת כל מספר ומספר האם הוא נחשב "ידיד" ומי המספר שמשלים אותו
יש לכך נוסחאות מורכבות וכן אלגוריתמים מתקדמים ומתוחכמים…

אז מה כן?

אם נרצה לבצע בדיקת התאמה בין 2 מספרים שונים האם הם "ידידים" טובים או לא - את זאת ניתן לבדוק בעזרת האקסל/שיטס.
בואו נראה איך לבצע זאת למעשה…

תראו את הצילום מסך החלקי שלפניכם (מתוך גיליון "נספח" המצורף בלינק להלן):

תמונה נספח.png


בתא A2 ותא B2 כתבתי 2 מספרים שידועים לנו כזוג הקטן ביותר של מספרים ידידים.
אלו מספרים 220 - 284.

אני אדגים כאן 4 שלבים בזה אחר זה ולבסוף תגלו כיצד ניתן לקפל את כל 4 השלבים האלו בתוך תא אחד.

שלב 1:

זהו מבנה הפונקציה בתא C2:

קוד:
=SEQUENCE(A2)

במאמר כאן הסברתי באריכות על פונקציית sequence הנפלאה ועל היתרון בשימוש בה.
וכאן? אנו יוצרים מספור רץ של 220 מספרים בעמודה אחת.

מצוין, בואו נתקדם…

שלב 2:

זהו מבנה הפונקציות בתא D2:

קוד:
=ARRAYFORMULA(MOD(A2,C2:C221))

על פונקציית mod הסברתי בכמה הזדמנויות במאמריי הקודמים.

ובקצרה, פונקציה זו מחזירה את השארית בלבד בפעולת חילוק של המונה במכנה.

וכאן? אנו מעוניינים בביצוע 220 פעולות חילוק בלחיצת כפתור אחת.

אז המונה הוא אחיד בכל המשוואות - המספר 220.
המכנה משתנה בכל משוואה.

כלפי תא D2 המכנה הוא הפנייה לתא C2.
כלפי תא D3 המכנה הוא הפנייה לתא C3. וכו' וכו'

כל הטווח בעמודה C נכתב כמערך בפונקציית mod.
זו בדיוק הסיבה שיש לעטוף (בשיטס) את פונקציית mod בפונקציית arrayformula

שלב 3:


לעיל הזכרתי על המונח "מחלקים", זוכרים?

כלומר שאנו מחפשים לידע מהם המספרים שאם נחלק בהם את המספר 220 התוצאה תהיה ללא שארית?

הופ!!!

בואו ניזכר רגע…במושגים והמונחים של פונקציית mod - מדובר פה בתוצאות 0 של הפונקציה.

כי מה זה אומר 0?
התשובה היא - ש 0 משמעותו שאין שארית בפעולת חילוק זו.

ובכן, זהו מבנה הפונקציה בתא E2:

קוד:
=FILTER(C2:C,D2:D=0,C2:C<>A2)

אנו אומרים לפונקציית filter להחזיר לנו את כל המחלקים מעמודה C שבהם התוצאה בעמודה D היא 0 כלומר ללא שארית.
וזו התוצאה:
1.2.4.5.10.11.20.22.44.55.110

בפונקציית filter נוסף כאן תנאי נוסף של אינו שווה <> ל 220.
ומדוע?
כי הכלל במערכת בדיקה זו היא לבדוק ולסכום את המחלקים חוץ מהמספר עצמו.
במקרה כאן בוצעה הפנייה לתא A2 ושם כתוב 220.

את המספר הזה אנו לא רוצים לכלול בסיכום
ולכן אנו מבקשים מפונקציית filter להשמיט אותו בהחזר הערכים.


שלב 4:

וכעת, הרי נותר לסכם את כל המחלקים של מספר 220.
ונכון, פונקציית sum משלימה את הפעולה הזו בדייקנות ומצוינות.

ואכן, זהו מבנה הפונקציה בתא F2:

קוד:
=SUM(E2:E)

ומהי התוצאה הסופית?

284 !!!

נפלא!


בתאים G2:J2 מפורטים בגיליון כל 4 שלבים אלו כלפי המספר 284.

ומהי התוצאה הסופית בתא J2?

220 !!!


כעת, אני רוצה שתראו איך כל 4 השלבים האלו מקופלים בנוסחה אחת ארוכה בצורה נפלאה ומדויקת.

לפניכם, צילום מסך מתוך גיליון "ראשי" המצורף להלן בלינק.

תמונה גיליון ראשי.png


בעמודות A-B פרוסים 10 זוגות מספרים הקטנים ביותר- כלומר הראשונים.

וזהו מבנה הפונקציות בתא C2.

קוד:
=ARRAYFORMULA(SUM(FILTER(SEQUENCE(A2),MOD(A2,SEQUENCE(A2))=0,SEQUENCE(A2)<>A2)))

וזהו מבנה הפונקציות בתא D2.

קוד:
=ARRAYFORMULA(SUM(FILTER(SEQUENCE(B2),MOD(B2,SEQUENCE(B2))=0,SEQUENCE(B2)<>B2)))

פשוט נפלא!

שלב 5:

כעת נותר לברר אם סכום המחלקים של כל מספר שווה למספר "הידיד".

את הבדיקה הזו נבצע בעזרת פונקציות if+and

תראו דוגמא את מבנה הפונקציות בתא E2.

קוד:
=IF(AND(C2=B2,D2=A2),TRUE,FALSE)

ואכן, כפי שאתם רואים כל ההחזרים בעמודה E הם - TRUE.
אכן כל 10 הזוגות הם מספרים "ידידים".


פשוט נפלא!

כל הנכתב לעיל הוא הקדמה לעיקרו של מאמר זה שמתחיל משורה זו ומטה!

אם אחזור שוב לדברי הפתיחה במאמר זה לגבי מנחתו של יעקב לעשיו,
שימו לב שהתורה הקדושה לא כתבה במפורש מהם ס"ך הבהמות שנותרו ברשותו של יעקב אבינו לאחר שליחת המנחה לעשיו…

והנה, רבי אברהם אזולאי שהיה תלמיד חכם גדול, מקובל, ומחבר ספרים,-העתיק (או תרגם) מתוך פירושו של רב נחשון גאון,
(רקע קצר-רב נחשון בר צדוק גאון היה ראש הישיבה בסורא.
הידיעות עליו מועטות, ועד כה לא זכתה עבודתו הספרותית לסקירה של ממש. רב נחשון ענה לשואליו ביחס לעניינים תלמודיים והלכתיים שונים, וכן כתב גם פירושים לחלקים מתוך מסכתות שונות בתלמוד, וביאר מלים קשות.
בנוסף לכך, ידוע כי רב נחשון עסק בחשבונות העיבור תוך חישובים מתמטים, ועל שמו נקרא "העיגול דרבי נחשון"
בעיגול זה הוכיח רב נחשון כי בכל 247 שנה חוזרים תמיד סימני הקביעות של השנים, והמועדים חלים באותם ימי שבוע -7)


והסביר את מתנותיו של יעקב. לדעתו יעקב נתן בכוונה 220 עזים ו-220 כבשים, זכרים ונקבות, ולא היה זה מִסְפָּר מקרי כי אם בעל משמעות,

רב נחשון הבהיר כי בשעה שיעקב נתן 220 עזים הוא הותיר בידו 284.

רעיון זה הובא בפירושו של ר’ אברהם אזולאי על התורה "בעלי ברית אברהם" בפרשת וישלח.

וכך לשונו של רבי אברהם אזולאי זצ"ל:
“מצאתי כתוב בשם רב נחשון גאון זה הלשון:
יעקב אבינו הכין בדרך חכמה מנחה לעשו אחיו "עזים מאתים ותישים עשרים" – המנין הזה לסוד נסתר, וערב עמהם מנינים אחרים להסתיר הסוד. אמנם, לכך אמר "עדר עדר לבדו ורוח תשימו בין עדר ובין עדר".
והסוד, דע כי חכמי החשבון אומרים כי יש מנין נקרא "מנין נאהב" וזה כי הם שני מניינים, וחלקי כל מנין מהם כמנין החשבון השני, והם מאתים ועשרים, וחלקי מאתים ועשרים הם רפ”ד, וחלקי רפ”ד הם מאתים ועשרים.

ויעקב אבינו כיון בזה החשבון. והיודע סגולתו יהיה אהוב למי שירצה יקחהו, לפיכך ‘ויפצר בו ויקח’. וכבר נסוהו הקדמונים באהבת המלכים והשרים, וזה כאשר ייתן לאשר ירצה להיות אוהבו המנין האחד, ויאחוז לעצמו המנין השני.

והנה חלקי המנין אשר נתן הוא עצם המנין אשר תפס, וחלקי המנין אשר תפס הוא עצם המנין אשר נתן. וכדרך זה עשה יעקב אבינו ע”ה בתת לעשו עזים מאתים ותישים עשרים, ותפס לעצמו מנין רפ”ד.


ורמז זה באמרו "אכפרה פניו במנחה", למלת אכפרה, וידוע כי מלת "אך" למעט, וכאשר תמעט ממלת פרה אחד ישארו רפ”ד. וזהו כונת הסוד, לכך כתיב "ויפצר בו ויקח" עכ”ל רב נחשון ז”ל.”

פלא פלאים!

"הפוך בה והפוך בה-דכולא בה" (מסכת אבות ה. כ"ב)


לסיום. ראינו כאן את המונח הפיתגוראי "מספרים רעים/ידידים"

ובאגב, המונח "רֵעַ" נגזר מן השורש ר.ע.ע, שמשמעותו שבר- כמו רעוע,
השורש המשותף מלמד, כי חבר אמיתי הוא "חלק" של רעהו, וכאילו רק שבר מבלעדיו...

ולהבדיל ,זהו מכלל הביאור במה שציוותה התורה הקדושה ואהבת לרעך כמוך -כמוך ממש.
כי כל נשמות כלל ישראל הם מאוחדים בשורשם כידוע…

הרב דסלר זצ"ל כותב בספרו "מכתב מאליהו" (חלק ג עמוד 89):
"כבר ביארנו, שאהבה היא תולדת הנתינה, שלמקום שנותן - נותן הוא מעצמו, ומימלא יאהב את המקבל כי הוא מוצא את עצמו כלול בו.
ואם ירבה מאוד את חסדו עם רעהו ימצא את כל עצמו כלול בו ויאהבנו בבחינת כמוך ממש - כמוך, בלי שום הפרש…

וגדר זה מצינו בתלמוד ירושלמי (מסכת נדרים פרק ט' הלכה ד'):
כְּתִיב לֹא תִקּוֹם וְלֹא תִטּוֹר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ.
הֵיךְ עֲבִידָה.
(כלומר, איך האדם יעשה שימחל לחבירו על עלבונו-קרבן העדה)
הֲוָה מְקַטֵּעַ קוֹפָּד וּמְחַת סַכִּינָא לְיָדוֹי. תַּחֲזוֹר וְתִמְחֵי לְיָדֵיהּ.(כלומר, אם האדם היה חותך בשר והסכין ירדה לתוך ידו ופצעה את ידו ,וכי תעלה בדעתך שינקום מידו ויחתוך ידו השניה כנקמה על שחתכה ידו הראשונה???
וכך הדבר הזה, כיוון שכל ישראל גוף אחד הם, דין הוא שלא ינקום מחבירו שהוא כנוקם מגופו- קרבן העדה)." עכ"ל.

בפרשת השבוע -פרשת שמות התורה הקדושה מספרת לנו "וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו" (שמות ב.י"א)

ומובא במדרש שמות רבה (א. כ"ז) "מהו וירא שהיה רואה בסבלותם ובוכה ואומר חבל לי עליכם, מי יתן מותי עליכם.
שאין לך מלאכה קשה ממלאכת הטיט, והיה נותן כתפיו ומסייע לכל אחד ואחד"

משה רבינו היה נשמת כלל ישראל וכמו שכתב רש"י הקדוש (שמות י"ח. א) "שקול משה כנגד כל ישראל".
אהבת ישראל ואהבת כל יהודי ויהודי "כמוך ממש" ללא גבולות…

וירא בסבלותם- זהו להצטער בצערו של השני, ולהבדיל, גם לשמוח שמחה שלימה בשמחתו של השני…
כמוך ממש!

רבינו המהרח"ו ז"ל כתב בספרו שערי קדושה (חלק ב שער ד) וזה לשונו :
"ולא זכה משה לכל מעלותיו אלא שהיה אוהב לישראל ומצטער בצרתם כמו שאמרו ז"ל על וירא בסבלותם, ועל פסוק ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא, ולכן היה שקול ככל ישראל כמו שכתוב (ישעיה ס"ג י"א) ויזכור ימי עולם משה עמו"

יהי רצון, שנזכה תמיד לדבוק בהנהגתו ומידתו של משה רבינו ע"ה של אהבת כל אחד ואחד מישראל -כמוך ממש…אמן.

לינק לגיליון שיטס הכולל פירוט המנחה ששלח יעקב לעשיו וכן בדיקה לשאלת- האם 2 מספרים הם "ידידים"? - מצורף כאן.