תמונת שער (2).png


תמונת מקור - Leonardo AI

אפתח את המאמר במילי דאורייתא:

בפרשת השבוע פרשת ויחי, יעקב אבינו ע"ה מרגיש שעת פטירתו מן העולם קרב ובא.

הוא מקבץ את ילדיו.

"וַיְבָרֶךְ אוֹתָם, אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם" (בראשית מ"ט, כ"ח)

ומה הן אותם ברכות?

מי שיתבונן בכתובים, בפירוש רש"י ובדברי רבותינו ז"ל יגלה שהרבה דברי תוכחה נאמרו כאן.

אז היכן הברכה כאן?

רבי ירוחם ממיר זצ"ל בספרו "דעת תורה" (עמוד רע"ז) מרחיב לבאר עד כמה הכרת האופי והמעלות הייחודיות שבאדם היא הברכה והמתנה הגדולה לאדם.

ואת זה גילה יעקב לבניו, שעם אותם כוחות ותכונות אלו שבהם ימלאו את תפקידם לכלל ישראל לכל אורך ההיסטוריה.

חלק מאותה ברכה זו -היא גם הכרת הלקויות והפגמים שיש לתקן על מנת שהאדם יהיה כלי "מחזיק ברכה".

כדוגמא לכך, מבאר רבי ירוחם את אשר נאמר על שמעון ולוי "כלי חמס מכרתיהם".
ומבאר רש"י ז"ל "אומנות זו של רציחה חמס הוא בידכם מברכת עשיו וכו…"

זאת אומרת שעיקר הביקורת כאן היא על כך- שמעשה הרציחה היא אינה בטבע ובאופי אלא "גזולה מאחרים" וזהו לשון חמס=גזל.

ובלשונו של רבי ירוחם ממיר "ואם כן הרי אינם מקוריים, אינם עצמיים.

מידות חקויות [מלשון חיקוי] שבאדם הם תביעה מיוחדת בעצם מציאות האדם".

מדהים!

יעקב תובע משמעון ולוי לא לחיות בחיקוי.

אל תחקו אחרים – היו מי שאתם!

אם אדם הולך עם האישיות שלו עד הסוף הוא מצליח,
אולם כאשר הוא מחקה אחרים – הוא יישאר מאחור.

זאת משום שכשאלוקים מטביע באדם תכונה מסוימת, הוא מעניק לו יחד עם זאת כלים להתמודד עמה,
אולם כשאדם מחקה אחרים ומאמץ לעצמו סגנון לא לו, סביר שהוא יפגין התנהגות שאינה מידתית.


ר' שלמה וולבה זצ"ל זעק על כך כל ימיו (וכתב על כך רבות בספריו "עלי שור") על הכרת "האני הפנימי שבאדם" כחלק ממילוי תפקידו בעולם הזה.

ולאו מילתא זוטרתא היא אלא עבודה רבה וארוכה...

כעת, בואו ונראה איך הנ"ל קשור לאקסל ולעולמן של הפונקציות…

ובכן. להבדיל בין קודש לחול...ברשותכם אציג לפניכם פונקציה נפלאה ושימושית ששמה isnumber

פונקציה זו נמנית עם משפחות is המורחבות שתפקידן לערוך "בדיקה".

הפונקציה בוחנת טקסט בתא מסוים האם הוא מספר או לא?

פלט הפונקציה הוא "בוליאני" והתשובות הן true (דהיינו אמת/נכון) או false (דהיינו שקר/לא נכון).


ומה קורה בטקסט המכיל תאריך?

ובכן לכל תאריך ישנו "מספר סידורי" ועל כך הסברתי והארכתי במאמר כאן.
הפונקציה בוחנת האם נכתב כאן תאריך תקין/מספר סידורי או לא?

הרעיון פה. שהאקסל מסתכל על תאריך שנראה לכאורא עם אופי טקסט ומבנה שנה, חודש ויום כמספר בלבד.
זאת בגלל המספר הסידורי המהווה חלק "מאישיותו" (מבחינת המספור שנקבע באקסל)

בשלב זה, אני רוצה להציג בפניכם צילום מסך מתוך הגיליון שיטס(המצורף בלינק להלן) -בו ביצעתי ניתוח ומחקר על פונקציה זו.

תמונה גיליון (1).png


החלק המעניין בכל זה הן שורות 5 ו 6.

התאריך כאן הוא לא תאריך רגיל ונורמלי (באופי כתיבתו) אלא הוא תוצאה "מאולצת" מתוך פונקציות ששיחקתי איתן בכל מיני מניפולציות.

אין כאן תאריך מקורי!

מה יש כאן בכל זאת?

התשובה היא "חיקוי" של תאריך.

החיקוי פה הוא חיקוי הכי מוצלח שיש אבל עדיין בגדר חיקוי!


רוצים ראיה לכך?
הנה…

אם "נפעיל" בדיקת תנאי על ידי פונקציית sumif, הפונקציה תחזיר לנו סכום.זה סימן שנכתב כאן תאריך של today.

תראו זאת בעצמכם בגיליון המצורף.

אז החיקוי פה הוא חיקוי מצוין. והאקסל/שיטס יתייחס אליו כתאריך לכל דבר ועניין.

אך שהאקסל/שיטס "ברגע של אמת" נשאל על ידי פונקציית isnumber האם יש כאן מספר סידורי

התשובה היא false!!!

תאריך ללא מספר סידורי- הוא שקר!

הוא לא חלק מהכרונולוגיה של הזמן!

גם פונקציית isnumber יודעת להבחין בין מקור לחיקוי ובין אמת לשקר...

כמה מילים לסיום…

לכל אדם יש שם!

שישים ריבוא אותיות שבתורה הם כנגד שישים ריבוא נשמות כלל ישראל.

לכל אחד ואחד יש תפקיד ייחודי בעולם הזה.

כל אחד הוא מספר שלם .

כל אדם הוא עולם ומלואו בפני עצמו.

תפקידנו לרכוש מידות ומעשים טובים וללמוד תורה שיהיו חלק "מהאני" שבנו ולא רק חיקוי בעלמא.

כי בשורה תחתונה זו צורת חיים של "אמת" עם מילוי התפקיד בעולם הזה לגילוי כבודו יתברך - כל אחד בשליחות שלו הפרטית.

התביעה והשאלה על האדם האם הוא נוהג כמספר "עצמוני" או כמספר "של אחר/ים" (true /false)

שנזכה כולנו לכך למלא את תפקידנו בעולם הזה בדרך של אמת. אמן

לינק לגיליון שיטס הכולל הסברים ודוגמאות לפונקציית isnumber - מצורף כאן.