קופת גמל להשקעה איך זה הגיוני?

אני בהחלט חושב כמוך
הבעיה שהמבינים כאן @rהון השקעות @מקצועי בלבד @ה. שלמה באתר לא חושבים כך וכמה שאני מנסה להבין אותם לא הולך לי...
הם מסבירים שאנחנו בכלל לא קונים מטפבעות אלא קונים שוי (מניות) ש ל חברה ואמנם זה נכון אבל ברמה הפרקטית כשסופרים את הכסף (בשקלים) ביד הפחת של הדולר לרערתנו
לא.
לולי הפחתת הדולר - המדד בכלל לא היה עולה.
 
בוא נבין קצת לעומק השינוי של הדולר מול השקל זה בגלל שהדולר נחלש או בגלל שהשקל התחזק?
במקרה הזה זה לא רק הדולר שירד מול השקל.
אלא הדולר שירד מול סל המטבעות העיקריים בעולם.
ולכן זה בהחלט ירידה של הדולר עוד הרבה לפני שיש גם התחזקות מסוימת של השקל.
 
במקרה הזה זה לא רק הדולר שירד מול השקל.
אלא הדולר שירד מול סל המטבעות העיקריים בעולם.
ולכן זה בהחלט ירידה של הדולר עוד הרבה לפני שיש גם התחזקות מסוימת של השקל.
אז בעצם הסנופי לא עלה כמעט כלום השנה וכל העלייה זה בגלל היחלשות הדולר?
 
או במילים אחרות המדד הצליח לשמור על ערכו למרות החלשות הדולר
או במילים יותר מדויקות:
דווקא בגלל שהמדד הוא מוצר ולא כסף, לכן היחלשות הדולר לא השפיעה עליו מבחינה ריאלית.
והוא 'תיקן' את עצמו בהתאם לשער המטבע המוחלש החדש.

לצורך החידוד: אם מדינת ישראל תהפוך כל 10 ש"ח>ל1 שקל חדש-חדש, אז המדד 'יקפוץ' פי 10 באותה השניה.
 
כי לא מדינת ישראל פיחתה את השקל, אלא ארה"ב את הדולר.
לא ממש הבנתי כוונתך, אבל בכל מקרה זה לא רלוונטי כל כך לעיקר הענין הנידון כאן.
(אני הבנתי שכתבת שאם המדינה תחליט לצמצם את כל הכסף וכל עשר שקל יהיו שווים שקל, המדדים יקפתו פי עשר במונחים שקליים. ועל זה הגבתי שבאופן הזה הם יצטמצמו לאחד חלקי עשר).
 
לא ממש הבנתי כוונתך, אבל בכל מקרה זה לא רלוונטי כל כך לעיקר הענין הנידון כאן.
(אני הבנתי שכתבת שאם המדינה תחליט לצמצם את כל הכסף וכל עשר שקל יהיו שווים שקל, המדדים יקפתו פי עשר במונחים שקליים. ועל זה הגבתי שבאופן הזה הם יצטמצמו לאחד חלקי עשר).
הצדק עמך.
טעות שלי.
 
נתונים היסטוריים
שער הדולר שקל
  • 1986: 1.51 ש"ח
  • 1987: 1.60 ש"ח
  • 1988: 1.63 ש"ח
  • 1989: 1.92 ש"ח
  • 1990: 2.02 ש"ח
  • 1991: 2.28 ש"ח
  • 1992: 2.46 ש"ח
  • 1993: 2.83 ש"ח
  • 1994: 3.02 ש"ח
  • 1995: 3.01 ש"ח
  • 1996: 3.25 ש"ח
  • 1997: 3.45 ש"ח
  • 1998: 3.80 ש"ח
  • 1999: 4.14 ש"ח
  • 2000: 4.08 ש"ח
  • 2001: 4.21 ש"ח
  • 2002: 4.74 ש"ח
  • 2003: 4.55 ש"ח
  • 2004: 4.48 ש"ח
  • 2005: 4.49 ש"ח
  • 2006: 4.46 ש"ח
  • 2007: 4.11 ש"ח
  • 2008: 3.59 ש"ח
  • 2009: 3.93 ש"ח
  • 2010: 3.73 ש"ח
  • 2011: 3.58 ש"ח
  • 2012: 3.86 ש"ח
  • 2013: 3.61 ש"ח
  • 2014: 3.58 ש"ח
  • 2015: 3.88 ש"ח
  • 2016: 3.84 ש"ח
  • 2017: 3.60 ש"ח
  • 2018: 3.60 ש"ח
  • 2019: 3.56 ש"ח
  • 2020: 3.44 ש"ח
  • 2021: 3.23 ש"ח
  • 2022: 3.36 ש"ח
  • 2023: 3.68 ש"ח
  • 2024: 3.75 ש"ח
  • 2025: 3.65 ש"ח
שיעורי אינפלציה היסטוריים
  • 1986: 19.9%
  • 1987: 16.1%
  • 1988: 16.4%
  • 1989: 20.7%
  • 1990: 17.2%
  • 1991: 19.0%
  • 1992: 11.9%
  • 1993: 10.9%
  • 1994: 12.3%
  • 1995: 10.0%
  • 1996: 11.4%
  • 1997: 9.0%
  • 1998: 5.4%
  • 1999: 5.2%
  • 2000: 1.1%
  • 2001: 1.1%
  • 2002: 5.7%
  • 2003: -0.6% (דפלציה)
  • 2004: -0.4% (דפלציה)
  • 2005: 1.6%
  • 2006: 0.3%
  • 2007: 0.5%
  • 2008: 4.6%
  • 2009: 3.8%
  • 2010: 2.7%
  • 2011: 3.5%
  • 2012: 1.7%
  • 2013: 1.5%
  • 2014: -0.2% (דפלציה)
  • 2015: -0.6% (דפלציה)
  • 2016: -0.2% (דפלציה)
  • 2017: 0.2%
  • 2018: 0.8%
  • 2019: 0.6%
  • 2020: -0.6% (דפלציה, בעקבות משבר הקורונה)
  • 2021: 2.8%
  • 2022: 5.3%
  • 2023: 3.0%
  • 2024: 3.2% (שנתית מלאה)
  • 2025: 2.4%
מקור AI
 
1 אחרי שראינו שבטווח הלא ארוך בנק ישראל לא בדיוק עמד ביעד של 3.2-3.8
ולא כל כך מזמן בנתוני שוק, מסופקני מאוד אם אפשר לחזות את העתיד כך.

2 כמו כן מי שאומר שבעשרות שנים האחרונות S&P עלה פחות או יותר באותם אחוזים מול השקל,
מדבר על עשרות שנים מאוד ספציפיות

3 משקיעים זרים מחזיקים ב18% מכלל המניות בארה"ב.
ולכן כמו שלומר שמחירי הדיור לא יורדים כיום מכיוון שהשקל מתחזק אז למעשה הם עולים,
כך לא נכון לומר שבדיקת אחוז העליה של הS&P היא ביחס לדולר יורו.

4 מכיוון שמי שמשקיע ב S&P בדרך כלל הוא מי שמאמין בכלכלת ארה"ב,
אני מניח שיש לו להאמין שהדולר לא יצנח.
ואדרבה יש לו לחשוש מהתנהגות השקל ולא לנטרל מט"ח
 
לכאורה זה טעות להתיחס לעליות של שוק מקומי ביחס למחיר של הדולר העולמי,
הסטסטיקות שמראות עליה לאורך זמן נובעות, מאינפלציה מקומית, רווחיות של החברות ועוד
שחלקם בגלל השוק המקומי, וחלקם בגלל השוק העולמי.

כך שתאורטית עם S&P עלה ב50% בשנה XXX גם עם הדולר נחלש ב 50% באותה שנה, אי אפשר לא להתיחס לכך שהעליה כוללת בתוכה גם את כל הגורמים המקומיים כולל מכפילי רוח שנובעים בחלקם בגלל השוק המקומי.

ולכן בשורה התחתונה הסנופי עלה בשנה האחרונה בוודאות!!!
וזה בגלל רווחיות חלק מהחברות + צפי עליה נוסף בגלל הטמעת הAI.
אך יש חלק מהעליה שנובע בגלל החלשות הדולר, שלכן 1 רווחיות החברות עולה במה שנמכר מחוץ לשוק המקומי,
2 משקיעים זרים מקבלים תמורה גבוהה יותר למה שהשקיעו.
 
לכאורה זה טעות להתיחס לעליות של שוק מקומי ביחס למחיר של הדולר העולמי,
הסטסטיקות שמראות עליה לאורך זמן נובעות, מאינפלציה מקומית, רווחיות של החברות ועוד
שחלקם בגלל השוק המקומי, וחלקם בגלל השוק העולמי.

כך שתאורטית עם S&P עלה ב50% בשנה XXX גם עם הדולר נחלש ב 50% באותה שנה, אי אפשר לא להתיחס לכך שהעליה כוללת בתוכה גם את כל הגורמים המקומיים כולל מכפילי רוח שנובעים בחלקם בגלל השוק המקומי.

ולכן בשורה התחתונה הסנופי עלה בשנה האחרונה בוודאות!!!
וזה בגלל רווחיות חלק מהחברות + צפי עליה נוסף בגלל הטמעת הAI.
אך יש חלק מהעליה שנובע בגלל החלשות הדולר, שלכן 1 רווחיות החברות עולה במה שנמכר מחוץ לשוק המקומי,
2 משקיעים זרים מקבלים תמורה גבוהה יותר למה שהשקיעו.
יתכן שהכל נכון.
בכל אופן לפישוט הדברים, אז המדד השנה לא עלה הרבה, ויותר מהעלייה של המדד זה ההיחלשות של הדולר לעומת סל המטבעות העיקריים בעולם.
 
יתכן שהכל נכון.
בכל אופן לפישוט הדברים, אז המדד השנה לא עלה הרבה, ויותר מהעלייה של המדד זה ההיחלשות של הדולר לעומת סל המטבעות העיקריים בעולם.
זה מתחלק.
החברות בסנופי ממוקמות בארה"ב, אבל פועלים בכל העולם.
לכן, השווי של החברות אינו תלוי רק בדולר, אבל חלק גדול כן (מסתבר שרוב).
א"כ, הרוב העליה של המדד צריכים למדוד מול הדולר. שזה אומר שהעליה של המדד מול הדולר הוא אמיתי, ולא רק בגלל היחלשות הדולר.
כדי לדעת, צריכים לחשבן כמה משווי החברות בסנופי נמדד בדולר, וכמה נמצא במדינות אחרות בעולם.
 
זה מתחלק.
החברות בסנופי ממוקמות בארה"ב, אבל פועלים בכל העולם.
לכן, השווי של החברות אינו תלוי רק בדולר, אבל חלק גדול כן (מסתבר שרוב).
א"כ, הרוב העליה של המדד צריכים למדוד מול הדולר. שזה אומר שהעליה של המדד מול הדולר הוא אמיתי, ולא רק בגלל היחלשות הדולר.
כדי לדעת, צריכים לחשבן כמה משווי החברות בסנופי נמדד בדולר, וכמה נמצא במדינות אחרות בעולם.
לא.
סחורה לא נמדד בדולר או בשקל, אלא בערך העצמי שלה מול סל המטבעות הכללי.
 
לא.
סחורה לא נמדד בדולר או בשקל, אלא בערך העצמי שלה מול סל המטבעות הכללי.
אם מדובר בסחורה, אתה צודק.
השוי של החברות הגדולות בסנופי, אינו קשור לסחורה.
חברה של שירותים, קשור לשווי של השירותים, שנמדד במטבע במקום הפעילות.
חברות הייטק, אינם תלויים בשווי של סחורה.
 
אם מדובר בסחורה, אתה צודק.
השוי של החברות הגדולות בסנופי, אינו קשור לסחורה.
חברה של שירותים, קשור לשווי של השירותים, שנמדד במטבע במקום הפעילות.
חברות הייטק, אינם תלויים בשווי של סחורה.
שירותים זה סחורה לכל דבר.
כי זה שוק כלל עולמי.
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

פוסטים חדשים שאולי לא קראת....

סיכום אירועים: איראן בלהבות - מהמחאות ועד לסף עימות עולמי

הרקע וההתפרצות (סוף דצמבר 2025):

המחאות החלו ב-28 בדצמבר 2025 בטהראן, על רקע משבר כלכלי חריף וצניחה חדה בערך הריאל. מה שהחל כזעקת סוחרים ואזרחים על יוקר המחיה, הפך במהירות לגל הפגנות חסר תקדים ב-187 ערים הקורא להפלת המשטר.


הטבח והחשכת המידע (ינואר 2026):
  • דיכוי אלים: המשטר האיראני הגיב באכזריות יוצאת דופן. לפי נתוני ארגון זכויות האדם HRANA, נכון ל-23 בינואר, מספר ההרוגים המאומת עומד על למעלה מ-5,000 בני אדם, בהם 4,716 מפגינים ועשרות ילדים.
    יש דיווחים לא מאומתים מצד האופוזיציה האיראנית על מעל 60,000 הרוגים!

  • מעצרים המוניים: למעלה מ-26,500 בני אדם נעצרו, וקיים חשש כבד להוצאות להורג המוניות בבתי הכלא.

  • חסימת אינטרנט: החל מה-8 בינואר הוטל מצור דיגיטלי כמעט מוחלט על המדינה כדי למנוע זליגת תיעודים מהטבח.

המעורבות האמריקנית - "הארמדה של טראמפ":
הנשיא טראמפ, שחזר והזהיר את טהראן מפני המשך הטבח, הכריז ב-22 בינואר כי "ארמדה" אמריקנית (צי ספינות מלחמה, כולל נושאת המטוסים אברהם לינקולן) עושה את דרכה למפרץ הפרסי. טראמפ הבהיר כי ארה"ב בוחנת אפשרויות תקיפה ישירות נגד מטרות שלטוניות אם לא ייפסק הדיכוי. ולאחר הדלפות על ממדי הטבח, הכריז "העזרה בדרך".


הזווית הישראלית והאזורית:
  • כוננות שיא: ישראל נמצאת בדריכות עליונה מחשש שהסלמה אמריקנית תוביל לתגובה איראנית ישירה או באמצעות שלוחיה (פרוקסי).

  • איומי נתניהו: ראש הממשלה נתניהו הזהיר כי אם איראן תבצע "טעות" ותתקוף את ישראל, היא תפגוש עוצמה שטרם הכירה.

  • איומי טהראן: המשטר האיראני הודיע כי במקרה של תקיפה, בסיסים אמריקניים ויעדים בישראל יהיו "מטרות לגיטימיות".

באשכול זה נמשיך לעדכן סביב השעון בכל התפתחות, דיווחים מהשטח ופרשנויות ביטחוניות.
כולם מוזמנים
גאה בעצמי שניחשתי כבר לפני שבועיים שדוד בן הוא מקסימילאן
נהניתי מכל רגע בקריאה, מקווה שגם אתם
ספר פשוט מטורף
לדעתי - הכי טוב בינתיים מכל הסדרה
ותודה ל
@יונה ספיר על שהוא נגמר בנימה עצובה אך אופטימית מאוד
קצת הפריע לי שהעלילה המרכזית לא הייתה שנת ההתגלות, אלא כל המסעות בעבר / בבועת האוצרים
ושכמו תמיד דני לא הצליח לקבל את המקום הראשון
אגב, האם למישהו זה היה הפתעה שהתפרצות הר הגעש הייתה האר"ן? זה היה ברור לי מהשניה הראשונה
יאללה שוטו
  • שכוייח!
Reactions: טונקס1 //
8 תגובות

שלום לכולם,

אחרי שהסתכלתי בכמה אשכולות פה בפרוג, ובמקומות אחרים,

שמתי לב , שיש מאוד חסר בתחום של הפרעות קשב למבוגרים .

משום מה אצל הילדים כל התחום הרבה יותר נפוץ ומוכר, ויש הרבה יותר מענה.

התחום של הפרעת קשב למבוגרים אמנם בשנים האחרונות הרבה יותר מדובר , אבל עדיין יש הרבה מאוד חסר במידע , בניסיון, ובהכרות עם הענין( גם בציבור הכללי , אבל הרבה יותר בציבור החרדי)

לכן ראיתי לנכון לפתוח אשכול בנושא.
אשמח מכל מי שקשור לתחום במישרין או בעקיפין שירשום פה:

* תרופות חדשות שנכנסו לסל התרופות בתחום הפרעת הקשב.
*חידושים בתחום התרופות, השפעתם, תופעות לוואי שאלות בנושא וכד'.
* טיפול על ידי אימון אישי למבוגרים עם קשב-
אשמח מאוד לשמוע ממי שמכיר , התנסה ויודע.
סוגי טיפול, מטפלים מומלצים,( שימו לב רק לתחום הספציפי הזה , לא מטפלים לילדים)
ובכלל חוות דעתכם על התחום של הטיפול הלא תרופתי והטיפולי בתחום הזה.

ובעזרת השם, שיהיה האשכול הזה לסיוע ותועלת לכל הצריכים לכך!!!

אולי מעניין אותך גם...

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כד

אלְדָוִד מִזְמוֹר לַיי הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:בכִּי הוּא עַל יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ:גמִי יַעֲלֶה בְהַר יי וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ:דנְקִי כַפַּיִם וּבַר לֵבָב אֲשֶׁר לֹא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה:היִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת יי וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ:וזֶה דּוֹר (דרשו) דֹּרְשָׁיו מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה:זשְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד:חמִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יי עִזּוּז וְגִבּוֹר יי גִּבּוֹר מִלְחָמָה:טשְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד:ימִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יי צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה:
נקרא  2  פעמים
למעלה