דרוש מידע שידוכים- אח/ות שרוצים לעקוף והגדול נפגע -דעתכם!

אקורד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
מה שידוע לי בבירור - אין שום חיוב לשאול את האח/ות.
מאיפה ידוע לך בבירור ?
אני שאלתי בזמנו מספר גדולי הדור
כגון הרב אלישיב והרב ואזנר זצוק"ל
ועוד גדולי ישראל
וכולם אמרו שצריך לבקש מחילה ורשות מהגדול
כי זה קפידא מאד גדולה
 

עגורן

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
תראו, אסור לדון אדם כל עוד אתה לא במקום שלו, ובמקום שלו לעולם לא תהיה!
אבל שאלתם על דעה אישית, אז---
אני לא חושבת שזה הוגן מצד הגדול/ים לתקוע שיירה אחריהם.
זה כואב, זה קשה, אבל ברצון שמיים נגזר עליהם להמתין, זה הניסיון שלהם כרגע, אל להם לגרום לאחרים להתנסות בכך על גופם.
אם הקב"ה יגזור שגם הקטן/ה יצטרכו להמתין, חלילה, הוא יעשה זאת בלי אף עזרה.
זה כמו שאף אחד לא יגיד לאחיו הקטנים שהוא לא מרשה להם(ן) ללדת עד שיהיו לו ילדים. לא מכירה סיטואציה כזו.
משום-מה נוצרה מקובלות שרווקות זה בידי אדם, לכן הגדולים 'מרשים לעצמם' לעכב.
שוב, אני לא מתיימרת להבין אפילו בדל מהקושי ומהכאב העצומים האלו!
במקומות שמקובל שלא עוקפים, אז מן השמים הבאים בתור גם צריכים לחכות.
אולי הם צריכים להודות לו, שלפחות האי נעימות נחסך להם.

אך למעשה, כמו שכתבו לפניי, ראוי לקחת אותו לאחד מגדולי ישראל, ולהסביר לו (לא לכפות עליו), שאם הוא יעשה לפנים משורות הדין, אז בשמים יעשו לו גם לפנים משורת הדין.

ניתן לומר לו גם בשם האדמו"ר מאמשינוב:
שלפעמים כשננעלים מחוץ לבית ואי אפשר להכנס דרך הדלת, שולחים ילד לטפס דרך החלון. ואז הוא פותח את הדלת מבפנים.
 

על הדרך

משתמש פעיל
גם למי שטוען שאין חיוב לפייס את האח הגדול, צריך לדעת שהולכים לגרום לו כאב גדול מאד.
שמעתי מכמה רווקות שנתנו או דירבנו לעקוף (בעיקר כשאחות עוקפת אחות) שלא דמיינו מראש כמה זה יהיה קשה בפועל לאורך הזמן.
לפעמים השכל אומר לעשות גם דברים מכאיבים אבל צריך להחזיק את הכאב הזה, כשמחזיקים את זה בראש ובעיקר בלב, הרבה שאלות של צריך/ לא צריך נעלמות.
 

BIZZARC- עשירה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אני יודעת על סיפור ממקור ראשון, שבחור נכנס לסטייפלר זצ"ל וכתב על פתק שמות של 3 אחיות שלו שהמתינו לזיווג
הוא כתב לפי הסדר שלהן במשפחה, וביקש עבורן ברכה, והסטייפלר ברך אותן לא בסדר שכתוב בדף, אז הבחור אמר לרב, שאיך שכתוב זה הסדר שלהן לפי גילאים, וסטייפלר אמר מה זה משנה, וחזר שוב על הברכה לא לפי סדר הבנות, והן באמת התראסו / נישאו בסדר שהסטייפלר אמר.

אני לא יודעת בתור מי אתם שואלים את השאלה והא זה בשלב שהאח/ות רוצים לסגור או בכלל רק להתחיל כבר להקשיב גם להצעות.
אבל צריך להבין שכשאח הקטן מתארס זה צומת רגשית מאוד רגישה וכוללת הרבה תחושות ובלאגן רגשי לבחור/ה בסיטואציה הזו גם במשפחות שזה טבעי ונורמטיבי 'לעקוף'.
לתת ברגישות את הספייס לכאב ולא לנסות להרגיע עם הרבה מלל ושכנועים והסברים וכו'
יש כ"כ הרבה רגשות בפנים שלפעמים אפילו לא ברורים לבחור/ה או שהשכל יודע שהרגש 'לא נכון' (כאב על עצם זה שהוא לא התארס, הרגשה של מה- אני יותר דפוק מאח שלי??, הרגשה כאילו לא אכפת למשפחה שלי ממני)
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
מאיפה ידוע לך בבירור ?
אני שאלתי בזמנו מספר גדולי הדור
כגון הרב אלישיב והרב ואזנר זצוק"ל
ועוד גדולי ישראל
וכולם אמרו שצריך לבקש מחילה ורשות מהגדול
כי זה קפידא מאד גדולה
סליחה!
בדקתי שוב, טעיתי בגדול.
אני מצטט מספר הלכה שיושב לידי מא' מגדולי האחרונים:
"בנוגע להתעסקות בשידוך - אין מניעה (רק שמגיע לפועל צריך מחילה)"
אבל - "רבותינו דקדקו בכתוב "לא יעשה כן לתת הצעירה לפני הבכירה" ולכן יש לנסות כמה שיותר לא לעקוף - אבל רק לתקופה מסויימת שיש משהו על הפרק של הגדולה יותר.
אבל בנוגע לבחורים אין קפידה כזאת, רק שיש לבקש מחילה גמורה מהאח הגדול ולהסבירו שזה רצון ה' להקדים הנישואין ככל הניתן ולא לעכב אחיו.

ובנוגע לסגולה הנ"ל - הנה שם מפורש הדבר
"זה עצמו יהיה סגולה למהר ברכת ה' בשידוך המתאים בשביל אחיו המבוגר"

"יבקשו הסכמת בתו הבכירה על זה ומחילתה על הקדימה.... אין אתנו יודע נפלאות ההשגחה העליונה ואולי על ידי "ותקנא באחותה" ותמחול בלב שלם ובשמחה באמת - הנה בזה יסיר המניעה והעכוב האחרון ותמצא בן גלה"
"ומטה טוב שתמחל הבכירה במחילה גמורה ומה טוב בכתב או בפני עדים"!
"מן הנכון שההורים והאחות הצעירה יפרישו (קודם סגירת השידוך) סכום להוצאות החתונה של הבכירה כשתשדך בשעה טובה"
ולשיטת אותו פוסק - במקרה כזה יש לעשות את השידוך והחתונה קצת פחות ב"רעש וצלצולים".
 

CHAYA FFF

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הדמיות בתלת מימד
מעניין לעניין באותו עניין -
יש למישהו את המספר טלפון של השדכן פנחס גולדשטיין מרשו"ת השידוך?
 

אקורד

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
בדקתי שוב, טעיתי בגדול.
אני מצטט מספר הלכה שיושב לידי מא' מגדולי האחרונים:
"בנוגע להתעסקות בשידוך - אין מניעה (רק שמגיע לפועל צריך מחילה)"
אבל - "רבותינו דקדקו בכתוב "לא יעשה כן לתת הצעירה לפני הבכירה" ולכן יש לנסות כמה שיותר לא לעקוף - אבל רק לתקופה מסויימת שיש משהו על הפרק של הגדולה יותר.
אבל בנוגע לבחורים אין קפידה כזאת, רק שיש לבקש מחילה גמורה מהאח הגדול ולהסבירו שזה רצון ה' להקדים הנישואין ככל הניתן ולא לעכב אחיו.
מעניין איזה ספר זה כי אני שאלתי
לגבי בחור לעקוף את אחיו
 

לואיזה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אני לא מכירה אחים גדולים "מעוכבים" שלא הסכימו שהאחים מתחתיהם יתחתנו לפניהם. נכון, זה קשה, אבל כולם מבינים שלא יפה לעכב מישהו מתחתיך בגלל שעדיין לא נמצא זיווגך.
ולילדים שלי אני אומרת שאנחנו לא לומדים מלבן הרשע.
אני מכירה משפחה שההורים לא נתנו לעקוף והגדולה לא התחתנה. היום הקטנה בת 30 ורק בן אחד נשוי מתוך 6 ילדים בוגרים מאד!!! לא חבל?
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
מעניין איזה ספר זה כי אני שאלתי
לגבי בחור לעקוף את אחיו
לא שאין קפידה, יש קפידה לבקש מחילה והכל.
החילוק בין בנים לבנות, בבנות יש לנסות ככל הניתן (ובטח אם זה לתקופת זמן קצובה) לא לעקוף.
אצל בחורים יש חיוב הלכתי לא להתעכב עם החתונה (לאחר גיל 18 ובטח 20) ולכך אם יש מחילה מהאח, אין לעכב את הצעיר
 

מתעניינת:)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לפני כמה חודשים התפרסמה כתבה מורחבת בנושא בעיתון משפחה
כתבה מקצועית ותורנית כאחד, יחד עם ציטוטים ודעות של גדו"י
המסקנה הייתה שיחד עם הכאב צריך ואף חובה לתת לעקוף (והרבה גדו"י סברו שאין כאן בקשת מחילה כי אם ריצוי)
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
לא נכנס לסוגיא ההלכתית של ''לא יעשה כן במקומינו'' שרבו הדעות שזה לא רלוונטי לנידון דידן בגלל כמה וכמה סיבות מכיוונים שונים.

לגופו של עניין:
א. עדיף לגדול שיעקפו אותו בגיל 22 מאשר שיעקפו אותו בגיל 28, הקושי וה''נזק'' גדולים יותר.

ב. עם כל הכבוד, לא שייך כאן שום פגיעה יש מצווה להתחתן (ויש איסור להתעכב שלא לצורך לימוד וכד' ואכמ''ל) ולכן אין היתר להתעכב עם זה, לא יתכן שאדם מקריב את חייו הרוחניים בשביל מישהו שהחליט להיפגע, אם ע''פ הלכה בהורים לא צריך להתחשב כשרוצים להתחתן אפילו אם הם נפגעים עד עומק נשמתם אז באח כן?
אם כבר האח צריך לעודד את האחים מתחתיו שלא ימתינו כדי שלא יעשו לו קפידא כי ההמתנה שלהם לא מוסיפה לו זכויות
 

משהקפלן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עיין אגרות משה אה"ע ח"ב סי' א'
1653944908454.png
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
ב. עם כל הכבוד, לא שייך כאן שום פגיעה יש מצווה להתחתן (ויש איסור להתעכב שלא לצורך לימוד וכד' ואכמ''ל) ולכן אין היתר להתעכב עם זה, לא יתכן שאם מקריב את חייו הרוחניים בשביל מישהו שהחליט להיפגע, אם ע''פ הלכה בהורים לא צריך להתחשב כשרוצים להתחתן אפילו אם הם נפגעים עד עומק נשמתם אז באח כן?
סברא נפלאה.
לא הייתי כותב זאת בנחרצות למול דעות רבות מאד של גדולי הלכה כן לבקש מחילתו.
ושוב, גם הענין של 'לא יעשה כן' לא מדובר באיסור הלכתי, אלא בקפידה שצריך ליזהר בה מאד.
ובכלל - ידוע ומפורסם מכמה גדולים שבעניני שידוכין יש ליזהר מאד בפגיעות ומחילות, ולדוגמא ליזהר מאד בשידוך שלא יצא לפועל שיסגר הענין ללא נפגעים/ות. ומכיר כמה וכמה סיפורים על זוגות שציפו שנים רבות לילדים עד (בהוראת רבם וחלקם הבינו זאת לבד-) שביקשו ודאגו למחילה גמורה מצד מי שנפגע במהלך השידוכים. כ"ש וק"ו כאשר מדובר באח
 

לואיזה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אני מכירה הרבה..
אז לדוגמא בת יכולה לומר לא איכפת לי שאני בת 25 ואת בת 23 תחכי עד שאני אתחתן? נשמע לי הזוי ולא מציאותי
בכל זאת מדובר בציבור איכותי שמשתדל לקיים מצוות בין אדם לחברו
 

חוחית

משתמש סופר מקצוען
זה באמת לא צעד קל בכלל.
לכן, מומלץ מאד לאח הגדול ללכת לייעוץ ולקבל כלים להתמודד בתקופה הזאת.
ניתן לתת אופציה של זמן מסוים, נניח, שלושה חודשים שאם הוא לא מתארס בהם-הוא מאפשר לקטנים ממנו להתחיל שידוכים.
לתת לאנשים בוגרים להמתין-חסר הגיון!!!
מה ירויח האח הגדול מכך?
הצעיר הרי לא יקח לו את השידוך שלו!
 

מתעניינת:)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אז לדוגמא בת יכולה לומר לא איכפת לי שאני בת 25 ואת בת 23 תחכי עד שאני אתחתן? נשמע לי הזוי ולא מציאותי
בכל זאת מדובר בציבור איכותי שמשתדל לקיים מצוות בין אדם לחברו
כתבתי שלצערי אני מכירה כאלה. והרבה
מה נכון? אני לא יודעת, כתבתי למעלה שלפי דברים שאני שמעתי חובה על הגדול לתת לעקוף
עם זאת לא דנה אף אחד. מעולם לא הייתי בסיטואציה הזו
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמא

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה קְרָאתִיךָ חוּשָׁה לִּי הַאֲזִינָה קוֹלִי בְּקָרְאִי לָךְ:ב תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב:ג שִׁיתָה יְהוָה שָׁמְרָה לְפִי נִצְּרָה עַל דַּל שְׂפָתָי:ד אַל תַּט לִבִּי לְדָבָר רָע לְהִתְעוֹלֵל עֲלִלוֹת בְּרֶשַׁע אֶת אִישִׁים פֹּעֲלֵי אָוֶן וּבַל אֶלְחַם בְּמַנְעַמֵּיהֶם:ה יֶהֶלְמֵנִי צַדִּיק חֶסֶד וְיוֹכִיחֵנִי שֶׁמֶן רֹאשׁ אַל יָנִי רֹאשִׁי כִּי עוֹד וּתְפִלָּתִי בְּרָעוֹתֵיהֶם:ו נִשְׁמְטוּ בִידֵי סֶלַע שֹׁפְטֵיהֶם וְשָׁמְעוּ אֲמָרַי כִּי נָעֵמוּ:ז כְּמוֹ פֹלֵחַ וּבֹקֵעַ בָּאָרֶץ נִפְזְרוּ עֲצָמֵינוּ לְפִי שְׁאוֹל:ח כִּי אֵלֶיךָ יְהוִה אֲדֹנָי עֵינָי בְּכָה חָסִיתִי אַל תְּעַר נַפְשִׁי:ט שָׁמְרֵנִי מִידֵי פַח יָקְשׁוּ לִי וּמֹקְשׁוֹת פֹּעֲלֵי אָוֶן:י יִפְּלוּ בְמַכְמֹרָיו רְשָׁעִים יַחַד אָנֹכִי עַד אֶעֱבוֹר:
נקרא  5  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה