סקירה רפורמה בענף החלב של סמוטריץ

להלן תמלול מדויק של הפרק "הקרב על החלב" מתוך הפודקאסט "עוד יום" של כאן הסכתים, הכולל חלוקה לדוברים וציוני זמן:
אמסטרדמסקי מביא הנחות ונתונים פשוט מקושקשים,

1) אפשר בקלות להביא חלב ניגר מחו"ל. חצי ממדינות כדור הארץ מייבאים את החלב הניגר מחו"ל.
2) החלב בישראל מהיקרים בעולם -40/50% יותר יקר מהממוצע של הOECD.
3) בארה"ב ובלונדון עולה חלב מהדרין *פחות* מאשר בישראל . אתם מאמינים? אם הכלום בפיתה צריכה שלהם, עדיין עולה זול משמעותית החלב!
4) מחירי הביצים בישראל הגבוהים בעולם! גם כאן 70% (!) יותר יקר מהOECD.

בחשבון פשוט, משפחה חרדית ממוצעת משלמת יותר מ-500 ש"ח בחודש (!) יקר בגלל הלובי החקלאי ובגלל התמיכה המוזרה של מפלגות יהדות התורה ושס בלובי הזה.

"צאו והתפרנסו זה מזה".

1770311727945.png
 
אמסטרדמסקי מביא הנחות ונתונים פשוט מקושקשים,

1) אפשר בקלות להביא חלב ניגר מחו"ל. חצי ממדינות כדור הארץ מייבאים את החלב הניגר מחו"ל.
2) החלב בישראל מהיקרים בעולם -40/50% יותר יקר מהממוצע של הOECD.
3) בארה"ב ובלונדון עולה חלב מהדרין *פחות* מאשר בישראל . אתם מאמינים? אם הכלום בפיתה צריכה שלהם, עדיין עולה זול משמעותית החלב!
4) מחירי הביצים בישראל הגבוהים בעולם! גם כאן 70% (!) יותר יקר מהOECD.

בחשבון פשוט, משפחה חרדית ממוצעת משלמת יותר מ-500 ש"ח בחודש (!) יקר בגלל הלובי החקלאי ובגלל התמיכה המוזרה של מפלגות יהדות התורה ושס בלובי הזה.

"צאו והתפרנסו זה מזה".

צפה בקובץ המצורף 2176156
מה גם שבמצב גיאופוליטי שלא מאפשר יבוא חלב, יבוא מספוא לא מתאפשר גם כן...
 
אין הוכחה שזה משתלם הוא פשוט יודע שיגיעו לסניפים שלו

סתם ככה מצחיק אותי שניםםםםם מדברים על זה שהיבואנים בישראל
הם ספסרי מחירים ובישראל הכל יקר כי זה מדינת אי והייבוא מורכב וכו'
ופתאום ברור לכולנו שייבוא יוריד מחירים
בתכלס ייבוא יתן ליבואני ענק להשתלט על השוק ולבחור מוצרים שיעשירו אותם
הפתרון שצריך להיות זה לפרק את מכסות החלב
ולתת לשוק בישראל להבנות בצורה נורמלית ברפתות גדולות ואיכותיות
ואז לבדוק האם באמת יקר לייצר כאן או שמכסות הייצור היא עיקר הבעיה

בעיקרון אין באמת סיבה שהחלב יהיה כל כך יקר כאן ייצור חלב זה כמעט ללא כח אדם
אבל למה לא להוריד גם את חסמי היבוא?

ממאי נפשך, אם זה לא יעיל כלכלית זה לא יקרה, אם זה יעיל אנחנו רוצים שזה יקרה.
 
אבל למה לא להוריד גם את חסמי היבוא?

ממאי נפשך, אם זה לא יעיל כלכלית זה לא יקרה, אם זה יעיל אנחנו רוצים שזה יקרה.
הטענה העיקרית היא לא בהקשר הכלכלי אלא שאם יפתחו ליבוא זה יסגור את המחלבות בארץ ואז בזמן שלא יהיה אפשר לייבא (מלחמה וכדו') לא יהיה כאן חלב מקומי
 
אבל מי אמר שללקוחות זה יהיה יותר זול ?
הרי כדי להביא חלב מחו"ל צריך יהיה השגחה על החליבה ומי ישלם את העלות המשגיח אם לא הלקוחות ?
 
הטענה העיקרית היא לא בהקשר הכלכלי אלא שאם יפתחו ליבוא זה יסגור את המחלבות בארץ ואז בזמן שלא יהיה אפשר לייבא (מלחמה וכדו') לא יהיה כאן חלב מקומי
מה גם שבמצב גיאופוליטי שלא מאפשר יבוא חלב, יבוא מספוא לא מתאפשר גם כן...
 
אתה אומר, כ"שיש בעיה, הרפתן יעשה הכל כדי שיהיה חלב לילדים שלנו".

הנה דבר הרפתן בעצמו (מתוך מסמך של מועצת החלב), שאומר, שכן, זה בסדר שבחגים יש מחסורים, וזה המחיר לתעשייה מקומית. [אגב, אם יהיה יבוא מחו"ל, כמובן לא תהיה בעיה ומחסור בחגים, פשוט יש בלי סוף מחלבות נוספות ומקורות יבוא נוספים]

צפה בקובץ המצורף 2127767
חשוב לצין הרפתות פועלת כל השבוע כולל שבת מה שלא פועל זה המחלבות תנובה וכד'
 
חברים,
גם צפון קוריאה שמוחרמת על ידי חצי עולם יכולה להביא כל מוצר צריכה רגיל מחצי העולם השני. ותזכורת; כשהקורונה היתה כאן, לא היה ביצים, ו"היבוא" שהממשלה התירה באופן "חד פעמי" הציל אותנו.

וטענת שמירת השבת היא טענה נהדרת לפתיחת היבוא! אדרבה, אם בקפריסין וירדן אין בעיה של שפיכת חלב של שבת, זה יתרון דרמטי על המחלבות בישראל! אדרבה, זו הסיבה שאכן עדיף לצרוך משם בזול ולא מכאן ביוקר!

ורפתני ישראל? מוזמנים לעבור לעבודה שאין לה את בעיית השבת, כמו יצרני הקרח ויצרני הסוסיתא.

(סוד קטן ממני, אל תספרו לאיש: בשמיטה מביאים סחורה מירדן, על אף שבעצם החקלאים היהודים נדפקים מזה).
 
אני לא יודע, וגם לא מבין האם הרפורמה הזאת טובה לי או לא.
בכל מקרה רק על החוצפה של הרפתנים הישראלים שרצו לעצור את האספקה של החלב בתחילת השבוע, רק בגלל שהם חושבים על עצמם, אני לא הולך לרכוש שום מוצר שמיוצר מחלב ישראלי אם יש תחליף זהה. עד להודעה חדשה.
 
להלן תמלול מדויק של הפרק "הקרב על החלב" מתוך הפודקאסט "עוד יום" של כאן הסכתים, הכולל חלוקה לדוברים וציוני זמן:




00:00 – 00:28 | פרסומת
(קריינות על הלוואות של ישראכרט)

00:29 – 00:41 | פתיח הפודקאסט
קריינית:
אתן מאזינות ואתם מאזינים לכאן הסכתים, הפודקאסטים של תאגיד השידור הישראלי.

00:42 – 01:41 | הקדמה של שאול אמסטרדמסקי
שאול אמסטרדמסקי:
היי, אתן ואתם על חיות כיס, אני שאול אמסטרדמסקי. בימים האחרונים, אני בטוח ששמתם לב שרפורמת החלב של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיעה לנקודת רתיחה. רתיחה, הבנתם? כי זה חלב, לא משנה. רפתנים בכל רחבי ישראל יצאו בפעולות מחאה, היה אפילו דיבור שהם ייכנסו לשביתה ואז כל עם ישראל הלך לקנות חלב בשביל שלא יהיה מחסור, ומה אתם יודעים? נהיה מחסור. בכל אופן, שר האוצר מצדו נותר נחוש ומאיים אפילו בהפלת הממשלה אם הרפורמה בחלב לא תעבור. אז ישבתי והקלטתי פרק מיוחד עם ההסכת האח שלנו "עוד יום", ניסינו להבין שם דניאל אופיר ואני מה באמת עומד מאחורי הרפורמה, איך בכלל נראה שוק החלב בישראל, האם זה הצעד שיטפל ביוקר המחיה אחת ולתמיד, למה הרפתנים מצדם משוכנעים שזה איום על ביטחון המזון, ובסופו של דבר - מה עדיף לנו הצרכנים? רמז: עניין של טיפה עולם. אז האזנה נעימה.

01:42 – 02:12 | קטעי קול ודיווחים מהשטח
(קולות של טרקטורים ומחאות רפתנים)
כתב: "איפה שאני עומד אתם יכולים לראות נוכחות משטרתית כבדה מאחוריי, באנרים וטרקטורים... שלטים שאומרים 'אין חקלאים אין אוכל'".
מפגינים: "סמוטריץ' הביתה! ביטחון המזון בסכנה!"
רפתנית: "אין תחליף לייצור מקומי במוצר בסיסי כמו חלב. המקומות הכי קשים בעוטף ובצפון, מעולם לא הפסקנו לייצור חלב."

02:13 – 02:29 | דניאל אופיר (קריינות פתיחה)
דניאל אופיר:
שלום, אתן ואתם על "עוד יום", הסכת האקטואליה של כאן. אני דניאל אופיר. היום אנחנו מנסים להבין את הקרב סביב רפורמת החלב. למה האוצר משוכנע שזו הדרך להילחם ביוקר המחיה? למה הרפתנים בטוחים שהמהלך הזה הוא לא פחות מפגיעה באתוס הציוני? ואיך מאבק בין ממשלה לענף קטן יחסית במשק מצליח לטלטל קואליציה שלמה? על כל אלה ננסה לענות בעזרת שאול אמסטרדמסקי, פרשן כאן חדשות.

02:30 – 02:45 | שיחה בין דניאל אופיר לשאול אמסטרדמסקי
דניאל אופיר:
שלום שאול.
שאול אמסטרדמסקי: שלום דניאל.
דניאל אופיר: שאול, בוא נתחיל מלהסביר איך נראה שוק החלב היום, ומה בעיני השר סמוטריץ' ומשרד האוצר מצריך רפורמה?

02:46 – 04:14 | מבנה שוק החלב בישראל
שאול אמסטרדמסקי:
אוקיי, שוק החלב בישראל מורכב ממיליארד וחצי ליטר חלב ש-600 ומשהו רפתות בכל רחבי הארץ מייצרות כל שנה. הרוב המוחלט של הרפתות הן רפתות משפחתיות, יחסית קטנות-בינוניות במושבים, והיתר הן רפתות בקיבוצים. אבל הרפתות בקיבוצים נוטות להיות גדולות יותר, יעילות יותר, ולכן הן מייצרות את רוב החלב (בין 60 ל-70 אחוז). זה משק החלב הישראלי.
בצד השני, של מי שקונה את החלב - חברת תנובה. אנחנו מכירים אותה בתור מונופול, אבל היא גם "מונופסון" (חברה שקונה את רוב חומר הגלם). תנובה קונה 90% מהחלב שמיוצר בישראל בשביל לייצר ממנו מוצרי חלב. הרפורמה באה ואומרת: זה שוק שאנחנו לא אוהבים. גם כי יש שחקן אחד סופר חזק (תנובה), וגם כי בצד הייצור, הרפתות במושבים הן קטנות ולא יעילות. היה אפשר לייצר יותר חלב בפחות עלות לו היינו עוברים לרפתות גדולות יותר - מה שבכלכלה קוראים "יתרונות לגודל".

04:15 – 06:13 | מועצת החלב וניהול השוק
דניאל אופיר:
ויש גם עניין עם מועצת החלב, נכון? מה התפקיד שלה?
שאול אמסטרדמסקי: מועצת החלב היא המועצה החקלאית הדומיננטית ביותר שנותרה. התפקיד שלה הוא לנהל את שוק החלב. באוצר משתמשים במילה "לתכנן", לי זה עושה קונוטציות של ימי קום המדינה, אבל זה נכון. המטרה היא שתהיה אספקה רציפה של חלב כל השנה.
פרות הן בעלי חיים, לא לוחצים על כפתור. הן נותנות יותר חלב בחורף (כשהביקוש נמוך) ופחות בקיץ (כשהביקוש גבוה). לו לא היה גוף שמנהל את זה, מווסת עודפים ומייבש חלב לאבקה, אז בקיץ היינו נקלעים למחסור קבוע.
מה שהממשלה מאוד לא אוהבת, זה שמועצת החלב קובעת לכל רפת כמה חלב היא תייצר ובאיזה מחיר היא תמכור אותו ("מחיר המטרה"). זה שריד היסטורי מהתקופה שבה רצו לפזר אנשים בגבולות ובפריפריה, ונתנו להם "מכסה" כסוג של פנסיה תקציבית דרך הרפת. זה מה שמשרד האוצר רוצה לשנות.

06:14 – 08:14 | פרטי הרפורמה של סמוטריץ'
דניאל אופיר:
אז מה הוא חושב לעשות?
שאול אמסטרדמסקי: יש פער בין ההצהרות של שר האוצר לבין מה שיקרה בפועל. בהצהרות הוא אומר "נלחם במונופולים", "נוריד את יוקר המחיה". בפועל, הם הולכים לפרק את מועצת החלב ולהעביר את הסמכויות לממשלה (משרד החקלאות והאוצר).
ההבדל המרכזי הוא שהממשלה רוצה להוריד את מחיר המטרה ב-15% ולהוציא החוצה מהשוק שליש ממנו. אם היום מייצרים 1.5 מיליארד ליטר, היא רוצה רק מיליארד. היא אומרת לרפתות הקטנות במושבים: "קחו שני מיליון שקל פיצוי ותצאו". הרפתות הגדולות בקיבוצים יגדלו ויהיו יעילות יותר. ואת השליש הנותר? המדינה מתכוונת לייבא, בעיקר גבינות צהובות.

08:15 – 10:14 | האם זה באמת יוזיל מחירים?
דניאל אופיר:
והמעבר לייבוא יצור תחרות ויוריד מחירים?
שאול אמסטרדמסקי: זו שאלת מיליון הדולר. לדעתי - לא בטוח, ובטח לא במידה שהממשלה טוענת. האם אפשר לייבא חלב ניגר (חלב טרי)? התשובה היא לא ממש, זה לא כלכלי ליבואנים. חלב עמיד כן מייבאים, אבל זה לא החלב שאנחנו שותים בדרך כלל. בשביל לייצר מוצרי חלב (יוגורטים, מעדנים) צריך חלב גולמי מקומי, ושם לא תהיה תחרות.

10:15 – 11:36 | שוק הגבינות הצהובות
שאול אמסטרדמסקי:
איפה כן תהיה תחרות? בגבינות צהובות. שם יש חיי מדף ארוכים ואפשר לייבא. המגוון יגדל, אבל האם המחיר ירד? זה תלוי ביבואנים וברשתות השיווק. אם המדינה תוריד מכס, האם הם יגלגלו את ההנחה אלינו? לא בטוח. וגם אם כן - כמה כסף משק בית מוציא על גבינה צהובה בחודש? כמה עשרות שקלים. גם אם תחסוך חצי מזה, זה לא מה שיפתור את יוקר המחיה בישראל.

11:37 – 13:42 | עמדת הרפתנים והקשר למלחמה
דניאל אופיר:
בוא נדבר על הרפתנים. הם בטח לא רוצים שמישהו יזיז להם את הגבינה, אבל מה הטיעונים שלהם?
שאול אמסטרדמסקי: אני רוצה להגיד פה משהו אישי. עד לפני המלחמה (7 באוקטובר), הייתי בצד של משרד האוצר ב-100%. חשבתי שדי עם השאריות האנכרוניסטיות האלה. אבל בתחילת המלחמה העמדה שלי השתנתה. ראיתי בעיניים, גם בצפון וגם בעוטף, שהם באמת שומרים על הגבול. נהרגו רפתנים, נהרגו לולנים. ותחת אש, הם המשיכו לחלוב את הפרות כדי שלנו יהיה חלב. הם יכלו לעזוב הכל, ואז לא היה לנו חלב כי אי אפשר לייבא חלב טרי. המעבר החד של שר האוצר מלקרוא להם "גיבורים" ללקרוא להם "מונופוליסטים" - אני לא מסוגל לעכל אותו.

13:43 – 15:54 | "מס גבולות" ומודל התמיכה
דניאל אופיר:
אתה אומר שזה סוג של "מס גבולות" שכולנו משלמים כדי שיהיה מי שיישב שם?
שאול אמסטרדמסקי: בדיוק. ואפשר להתווכח אם אנחנו רוצים לשלם אותו, אבל אי אפשר לזרוק אותם לפח. אפשר לעשות מה שעושים באירופה: תמיכה ישירה. לבטל מכסים ומכסות, לתת לשוק להיות חופשי, אבל לתת לרפתנים כסף ישירות מתקציב המדינה על זה שהם יושבים על הגבול ושומרים על הערכים שלנו. אבל משרד האוצר לא רוצה להוציא כסף מהתקציב, הוא מעדיף שהצרכן ישלם דרך מחיר החלב.

15:55 – 17:05 | סוגיית המחסור וביטחון המזון
דניאל אופיר:
ומה לגבי הטיעון שיהיה מחסור בזמן מלחמה או חרם אם נסתמך על ייבוא?
שאול אמסטרדמסקי: הטיעון הזה פחות מחזיק לגבי גבינה צהובה, אבל הוא קריטי לגבי חלב. אם נפסיק לנהל את השוק, בשיאי הביקוש (חגים וקיץ) בהחלט עלול להיות מחסור בחלב ומוצריו הבסיסיים.

17:06 – 18:32 | הזווית הפוליטית
דניאל אופיר:
איפה הרפורמה עומדת עכשיו? היא הושארה בחוק ההסדרים ועברה לוועדה מיוחדת.
שאול אמסטרדמסקי: האירוע הוא פוליטי. האוצר מנסה לקדם את זה שנים. סמוטריץ' נזכר רגע לפני בחירות שיוקר המחיה מעיק עלינו והוא לא עשה הרבה בנושא, אז הוא נלחם על זה עכשיו. נתניהו צריך את הקואליציה שלו, וסמוטריץ' מאיים שאם זה לא עובר - אין תקציב. מצד שני, דוד ביטן (יו"ר ועדת הכלכלה) הוא "רדיקל חופשי" שלא נכנע בקלות, לכן העבירו את זה לוועדה של אוהד טל מהציונות הדתית. בסוף זה תלוי בנתניהו - אם הוא יחליט שהמחיר הפוליטי של המלחמה בחקלאים (ובאנשי הליכוד שתומכים בהם) שווה את זה.

18:33 – 19:32 | סיכום
דניאל אופיר:
אז לסיכום, סמוטריץ' ממסגר את זה כמאבק ביוקר המחיה, אבל הוא נזכר מאוחר מדי?
שאול אמסטרדמסקי: באמת, איפה היית עד עכשיו? המלחמה ארוכה, אבל היו לך גם 9 חודשים לפניה שבהם היית עסוק בחקיקה משפטית. להיזכר בזה רגע לפני בחירות זה קצת בדיחה, במיוחד כשהרפורמה הזו תחסוך לנו במקרה הטוב כמה עשרות שקלים בחודש על גבינה צהובה. אף משפחה לא תתעורר בבוקר ותגיד "וואו, יוקר המחיה עבר".

19:33 – 20:30 | סיום וקרדיטים
דניאל אופיר:
שאול אמסטרדמסקי, תודה רבה לך.
שאול אמסטרדמסקי: תודה דניאל.
דניאל אופיר: ותודה לכם שהאזנתם... (קרדיטים לצוות ההפקה וסגירת הפרק).

20:31 – 21:05 | פרסומת סיום
(פרסומת למועדון ג'ו דלק)
לא קשור, אבל באיזה כלי השתמשתם?
 
לא קשור, אבל באיזה כלי השתמשתם?
פרומפט פשוט בAI סטודיו של ג'מיני

"תמלל את הפודקאסט הזה במדיוק עם חלוקה לדוברים"

ג'מיני 3 פלאש
טמפרטורה 1.0 (לא שמתי לב לזה לרוב על תמלול אני שם 0.5)
 
אבל מי אמר שללקוחות זה יהיה יותר זול ?
הרי כדי להביא חלב מחו"ל צריך יהיה השגחה על החליבה ומי ישלם את העלות המשגיח אם לא הלקוחות ?
תחרות תמיד מוזילה,

כי המוכרים נאלצים לשכנע אותך לקנות דווקא אצלם.
גם צפון קוריאה שמוחרמת על ידי חצי עולם יכולה להביא כל מוצר צריכה רגיל מחצי העולם השני
תבדוק מה המצב הכלכלי של צפון קוריאה...
 
אבל למה לא להוריד גם את חסמי היבוא?

ממאי נפשך, אם זה לא יעיל כלכלית זה לא יקרה, אם זה יעיל אנחנו רוצים שזה יקרה.
החלב הוא מוצר גולמי שמפורק לאין ספור מוצרים
ולכן כשיש פה רפתות אתה לא חולב רק בקבוק חלב
אז כשדנים על הרפורמה בשוק כזה צריך להבין שזה שונה ממוצר ספיציפי

בעיני סביר להניח שיהיה יבוא סלקטיבי של מוצרים ששוה להביא
ובתכלס כנראה ששרשרת האספקה תהיה בעיתית בחלב ניגר

דבר שני לדעתי וזה גם מגובה בנתונים כן משתלם לייצר בישראל
אבל יש פה בלאגן במבנה השוק
אז במקום לשפוך את הפרה עם החלב צריך קודם לנסות לתקן את השוק
כלומר למחוק את השליטה במכסות ייצור
ולפרק קרטלים גדולים כמו תנובה [שבשוה מהחקלאי היהודי זו חברה סינית]
בחשבון פשוט, משפחה חרדית ממוצעת משלמת יותר מ-500 ש"ח בחודש (!) יקר בגלל הלובי החקלאי ובגלל התמיכה המוזרה של מפלגות יהדות התורה ושס בלובי הזה.
בחשבון פשוט תוכל לגלות את הפער הזה גם במוצרים שיש בהם ייבוא חופשי
לדוגמה בטואלטיקה וקוסמטיקה יש פערים של קרוב ל100% גם בלי שום מועצת מגדלי הדורדורנט
וזה מוכיח שהבעיה העיקרית היא מבנה המשק
ובמקום לעשות עוד פעם רפורמות כושלות כמו רוב המקרים של פתיחת השוק
צריך לפתוח את המשק רק ליבואני חדשים שיקבלו פטור עד גודל מסוים
 
החלב הוא מוצר גולמי שמפורק לאין ספור מוצרים
כמו כל מוצר בעולם המודרני
בעיני סביר להניח שיהיה יבוא סלקטיבי של מוצרים ששוה להביא
ובתכלס כנראה ששרשרת האספקה תהיה בעיתית בחלב ניגר

דבר שני לדעתי וזה גם מגובה בנתונים כן משתלם לייצר בישראל
אין בעיה, בא ניתן לכוחות השוק להחליט. מה רע?
אם ייבוא חלב ניגר יהיה כלכלי - זה יהיה טוב לכולנו. אם לא, זה פשוט לא יקרה.
צריך לפתוח את המשק רק ליבואני חדשים שיקבלו פטור עד גודל מסוים
ואז אתה רק מגביר רגולציה = חונק את הכלכלה.
 
כמו כל מוצר בעולם המודרני
כמה מורים גולמיים אתה מכיר שמופרדים לעשרות מוצרים
אולי הפוך שהמון חומרי גלם מתקבצים למוצר אחד
אם ייבוא חלב ניגר יהיה כלכלי - זה יהיה טוב לכולנו. אם לא, זה פשוט לא יקרה.
לא הבנתי לדעתך כדי שמחיר הבינה צהובה ירד צריך לוותר על חלב ניגר לגמרי
ובסוף אתה צודק וזו בדיוק הבעיה
ואז אתה רק מגביר רגולציה = חונק את הכלכלה.
לא מוסיף שום רגולציה אני פותח את השוק רק לחברות חדשות שיתחרו בישנות
כי אני יודע שהישנות נמצאות בעמדת כח הרסנית למשק
ואני לחלוטין לא מסכים עם אמירה שהכל תלוי בכוחות שוק
צריך להבדיל בין משק מתוכנן לבין משק מאפשר
נניח החלב כיום גם מחלבה שיכולה לייצר יותר תאלץ לשפוך וזה חונק את השוק
אבל נניח שאני מאפשר חינוך חינם ומממן לכל ילד לימודים ולא משאיר את זה ליד השוק
מייצר משק שמאפשר לכל אחד להתחרות בו
וכפי איך שנראה לי אין אף מדינה שמאמינה בשוק חופשי מוחלט
 
תחרות תמיד מוזילה,

כי המוכרים נאלצים לשכנע אותך לקנות דווקא אצלם.

תבדוק מה המצב הכלכלי של צפון קוריאה...
כמה מורים גולמיים אתה מכיר שמופרדים לעשרות מוצרים
אולי הפוך שהמון חומרי גלם מתקבצים למוצר אחד

לא הבנתי לדעתך כדי שמחיר הבינה צהובה ירד צריך לוותר על חלב ניגר לגמרי
ובסוף אתה צודק וזו בדיוק הבעיה

לא מוסיף שום רגולציה אני פותח את השוק רק לחברות חדשות שיתחרו בישנות
כי אני יודע שהישנות נמצאות בעמדת כח הרסנית למשק
ואני לחלוטין לא מסכים עם אמירה שהכל תלוי בכוחות שוק
צריך להבדיל בין משק מתוכנן לבין משק מאפשר
נניח החלב כיום גם מחלבה שיכולה לייצר יותר תאלץ לשפוך וזה חונק את השוק
אבל נניח שאני מאפשר חינוך חינם ומממן לכל ילד לימודים ולא משאיר את זה ליד השוק
מייצר משק שמאפשר לכל אחד להתחרות בו
וכפי איך שנראה לי אין אף מדינה שמאמינה בשוק חופשי מוחלט
אני מנסה להבין אתה בצד של הרפתנים בעד מועצת החלב או נגדה בעד יבוא או נגד
רק אל תגיד לי שאתה קונה את הלוקשים של הרפתנים על ציונות וכד'
 
כמה מורים גולמיים אתה מכיר שמופרדים לעשרות מוצרים
אז לא הבנתי אותך נכון.
חשבתי שאתה מדבר על תהליך היצור שמורכב יותר משלב אחד.

על כל פנים, אז עכשיו אני לא מבין את הטיעון.
לא הבנתי לדעתך כדי שמחיר הבינה צהובה ירד צריך לוותר על חלב ניגר לגמרי
למה לוותר?

אם יהיה משתלם לייבא חלב - ייבאו. אם לא - אז ייבאו רק מוצרי חלב שכן משתלמים, וחלב ניגר כן ימשיכו לייצר כאן.
לא מוסיף שום רגולציה אני פותח את השוק רק לחברות חדשות שיתחרו בישנות
עד ש... הם מגיעות לגודל מסויים. הוספת עוד שכבת רגולציה.
ואני לחלוטין לא מסכים עם אמירה שהכל תלוי בכוחות שוק
בכלכלה, הכל תלוי בכוחות השוק.

אני מסכים שאם כוחות השוק הם חזות הכל - יש לזה הרבה נזקים, גם כלכליים וגם אחרים:

1. אנחנו לא רוצים שוק חופשי לחלוטין בנשק - אנחנו רוצים לפקח למי אנחנו מוכרים נשק.
2. אנחנו לא רוצים שוק חופשי בו כל אחד עושה מה בראש - כי אז יווצרו מונופולי ענק.

ועוד ועוד.

אבל לכלכלה טוב רגולציה מינימלית ושוק פתוח כמה שיותר שרק אפשר.
 
וכפי איך שנראה לי אין אף מדינה שמאמינה בשוק חופשי מוחלט
מה הקשר מדינה? זה עניין של אסכולות בכלכלה, ואגב יש זרם מסוים באסכולה מסוימת שמאמין שאפילו על כח אסור שיהיה מונופול (בעצם זה התיקון השני לחוקה אבל שם הסיבה היא קצת שונה).
 

פרוגבוט

תוכן שיווקי
פרסומת

פוסטים חדשים שאולי לא קראת....

תוכניות מלאות של הגרלה 2446
המסקנות:
עיריית בית שמש לא יודעת קרוא וכתוב.
הפרוייקט יכלול 5/6 קומות ללמטה כמו התוכנית המקורית
יבנה בצורת H כדי לאפשר 2 כיווני אויר בכל הדירות (@די )
עד 8 בקומה
79-85 יח"ד בבנין
7 בניינים
אגב, ההגשה היתה ב 9/3 ולא כמו שמפורסם. התאריך שמופיע באתר ההנדסה הוא תאריך חתימת המהנדס.
בשורות טובות לכולם!
בס"ד, יצרתי ממשק נוח ליצירת לוח שנה עברי עם התאמה אישית,
לעת עתה, אפשר להוסיף כיתוב (ימי הולדת וכד'), להעלות תמונה לכל יום, וכן תמונה ראשית לחודש.
זה עדיין באמצע עבודה, אני כבר מפרסם בשביל לקבל הערות והארות.
הנה קישור לאתר,

הוראות:
1. אפשר לבחור תמונת רקע ללוח שנה
2. לכל חודש ניתן לתת תמונה ראשית
3. בכל יום ניתן להוסיף תמונת רקע ליום, וכן כיתוב (אם יש יותר מאירוע אחד, אפשר פשוט לרדת שורה)
4. בסיום, מקליקים על הכפתור "להורדה"
זה פותח את חלונית ההדפסה,
שימו לב: יכול לקחת זמן עד שזה נטען, תלוי בכמות התמונות שהעליתם, אפי' כמה דקות!
הנה צילום מסך של ההגדרות בחלונית ההדפסה.
1759872841572.png


כאמור, אני אשמח מאוד להערות והצעות.
שלום,
החלטתי להכנס לשוק ההון, מתוך הבנה שזהו אפיק שיכול להניב רווחים גדולים בעזרת ה'.
כמובן שלהכנס לנושא כה רחב וגדול- עם אפס ידע (זה בגדול מה שיש לי...)- לא מומלץ.
אני מחפשת קורס מקיף ואיכותי שלאחריו אני אוכל לעוף קדימה עצמאית.
מחיפוש ברשת, נתקלתי במכללת דניאל דמארי,- שהוא, כך הבנתי מלמד את הנושא בצורה מעמיקה ויסודית.
אני לא אכתוב מחיר מדויק, אבל הם לוקחים בסביבות התשע אלף, ונותנים בתמורה מעטפת מאוד מושקעת, של כמעט 24/7 עם קבוצת ווצאפ צמודה שבה אפשר לשאול הכל ועונים ממש מהר, תיעוד ביומני מסחר- שהם עוברים עליו כל שבוע ומפדבקים אותי, בנוסף יש סקירה שבועית על כל מה שקורה בשוק מדניאל עצמו בה הוא מפרט על כל מה שכנראה הולך לקרות והמהלכים שהוא עצמו הולך לעשות.
וגם- פתיחת חשבון דמו- ולווי צמוד עליו, ורק אחרי שהם רואים שאני יודעת להתנהל איתו מעולה, הם עושים בדיקה ומשחררים אותי לפתיחת חשבון אמיתי.
וגם- הם מדגישים שהליווי שלהם הוא לכל החיים.
שאלתי היא-
שווה?
האם יש קורסים אחרים שנותנים מענה דומה בפחות מחיר?
זה מחיר הגיוני בשוק?

אשמח לכל מידע.
תודה רבה!!!

1774285119351.png
הערכה אמיתית ליד הימנית שלך! 💖💖💖
לפעמים מילה אחת קטנה של "תודה" עושה פלאים, אבל מתנה מבית Buddies עושה הרבה יותר... ✨
מגיע להן – לילדות ולכל אלו שעוזרות, משקיעות ונותנות את הלב, במיוחד בתקופה העמוסה הזו של ערב פסח ומלחמה. 🌸
המתנות של Buddies! 🎀
הוא צבעוני, הוא מתוק והוא מלא בסטייל שכל בת חולמת עליו.
רוצה לראות ?
הרשמי וקבלי ישירות למייל את הקטלוג המרהיב!

והפינוק האמיתי: הגרלת ענק לקהילת פרוג 🎁
3 ערכות יוקרתיות ומפנקות
ל-3 זוכות מאושרות!

איך נכנסים להגרלה? פשוט מאוד:
כתבי לנו כאן בתגובה: נרשמתי ואת מי את רוצה לפנק וזהו נכנסת להגרלה!

ההגרלה תיערך ביום שני כו' ניסן – אל תפספסי! ⏰

💫 כי גם לה מגיע פינוק מושלם על כל ההעזרה הלב הגדול! 💫
להשיג בחניות:


1774279162556.png
1774279205943.png
1774279248557.png
1774285149434.png

אולי מעניין אותך גם...

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

לוח מודעות

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כד

אלְדָוִד מִזְמוֹר לַיי הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:בכִּי הוּא עַל יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ:גמִי יַעֲלֶה בְהַר יי וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ:דנְקִי כַפַּיִם וּבַר לֵבָב אֲשֶׁר לֹא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה:היִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת יי וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ:וזֶה דּוֹר (דרשו) דֹּרְשָׁיו מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה:זשְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד:חמִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יי עִזּוּז וְגִבּוֹר יי גִּבּוֹר מִלְחָמָה:טשְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד:ימִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יי צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה:
נקרא  1  פעמים
למעלה