נכתב ע"י תא;2486928:
בפוטנציאל-
ראיתי את האשכול הזה עכשיו ורציתי להגיב. אני מכירה מישהי שהיתה במצב שמחייב טיפול, ולסוג טיפול הזה אין מטפלות חרדיות. היא הלכה למטפלת דתית ומאד הפריע לה שהיא לא יכלה לשתף את המטפלת בהיכל- כגון כשהמטפלים שאלה אותה מה היא היתה עושה במצב מסויים, היא ענתה מיד שהיא היתה מתפללת לה׳; בשבילה זה היה ברור. המטפלת הסתכלה עליה במבט לא מבין וביקשה שתענה תשובה אחרת, יותר טובה.
וזה רק סיפור אחד.
היא הלכה להתייעץ עם מישהי שאמרה לה שכרגע היא נמצאת במצב שהיא חייבת להיות בטיפול ואין לה ברירה, אפילו רבנים גדולים שולחים למטפלים שהם לא מהמגזר שלנו כשיש צורך ( הרב דוד פיינשטיין בארצות הברית שלח הרבה בנות לנוצרים כשהיה מצב של פיקוח נפש) אבל חשוב לשים לב לדברים ה׳קטנים׳ האלו שמפריעים מבחינה יהודית והשקפתית ואפילו לכתוב אותם ואח״ כ לנסות להוסיף את החלק היהודי לבד...
לדעתי זה מקשה מאד כשיש מטפל שהוא לא חרדי. אם אין בררה- הולכים, אבל אתה צריך לשאול את עצמך כל הזמן-- איך התורה מתייחסת לזה? האם זה מתאים לרוח היהודי? האם ככה באמת מתאים לחשוב?
ואפשר לקחת הרבה מהטיפול וגם מהמסקנות שלך אחר כך...
הרי רוב הטיפול הוא לא מה שקורה בתוך החדר טיפולים-- אלא אח״ כ, במשך השבוע, עם עצמך.
כי מטפל הוא אך ורק שליח.
באופן כללי הערה לגבי תגובות רבות כאן באשכול. אני שומעת כאן תגובות נחרצות שניכר על פי תוכנן שאינן נכתבות מהכרות עמוקה והבנת המורכבות של תחום הטיפול המקצועי.
אני רק רוצה להגיב על הדוגמא שנתת כאן שהמטופלת ענתה שהיא היתה מתפללת בסיטואציה מסוימת. והמטפלת בקשה תשובה אחרת יותר טובה.
אין לי מושג מי זו המטפלת ומהי רמת מקצועיותה. אבל אני חושבת שזו דוגמא טובה כדי להבין משהו עקרוני בטיפול מקצועי ונכון. ולמה צריך להיזהר ממטפלים ויועצים חרדיים לא מקצועיים שקונים מהר מאוד את הססמאות הדתיות כמענה "עמוק". ומספקים בעצמם לפעמים עצות ותשובות כאלו בעצמם...
ולמה זה כל כך חבל?
כי יש כאן פספוס של אחת המטרות הטיפוליות!
שהיא להגיע למקום אותנטי וכנה של המטופל עם עצמו.
וצריך להבין שתשובה כמו "אני מתפללת לה'" היא תשובה לא מספיק טובה - לא בגלל שהמטפלת לא מכירה את ההווי ואת הדת. אלא בגלל שתשובה כזו ולהבדיל תשובה כמו "אני מתקשרת לחברה טובה שלי לספר לה" הן פשוט תשובות ברמת הטקסט ולא תשובות שמביעות את הסאב טקסט של העניין.
ואם המטפלת היא מקצועית ולא משנה כרגע מאיזה מגזר. היא הייתה פשוט אמורה להמשיך ולכוון אותה פנימה יותר...
כמו לשאול. מה זה בשבילך להתפלל?
וגם כאן אני מצפה שמי שרגיל להשתמש בדתיות שלו בתור אוטומט ולא יודע לפעמים איך הדת בעצם משמשת לו כאיזה מנגון הגנה או נתיב בריחה מרגשות שונים או דפוסים שונים וכו...
הייתי מצפה שיענה שוב איזשהיא סיסמא דתית כזו שמובנת מאילה לכולנו ...
ושוב הייתי מצפה ממטפלת מקצועית להמשיך ולכוון את הטופלת פנימה ולענות תשובות שמביעות אולי בסיטואציה כזו את הצורך שלה בעזרה, את הצורך שלה בהכלה, אולי בתחושת הבדידות, אולי בחוסר אונים שהיא חשה... אולי באלף ואחת אפשרויות אינדיבידואליות של המטופלת...
ולכן שוב, העניין כאן הוא להגיע לשיח עמוק שנוגע במקומות ראשוניים ואמיתים של הצרכים של המטופל שהוא אולי מתקשה לזהות או להביע אותם מסיבות כל שהן (שכחלק מהטיפול חשוב לגעת בהן ולחשוף ולשקף אותם.)
ובאופן כללי לגבי השאלה של פותחת האשכול. אני גם חושבת שהיה הכי טוב אם אפשר למצוא מישהו מקצועי מהמגזר החרדי או הדתי. אבל כשמדובר בפתלוגיות שמצריכות התמחחות ספציפית אני חושבת שאין בכלל היסוס לפנות למומחים לא דתיים. וגם אם מדובר בטיפול פסיכולוגי אחר עדיין המקצועיות והנגישות חשובים מאוד. ואם אין מישהו שעונה על הקרטריונים האלה בטווח נגישות מתאים. אז כדאי לחפש לא דתי שיש לו ניסיון עם מטופלים דתיים.