"בעלי קוראים"?-הכנסו לכאן!!!

תורה שבע"פ

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
העירוני לאחר קריאת התורה:
"קחם-נא אלי ואברכם" קריאתו במלעייל (משום המתג שתחילת המילה).
ראיתי שבהקדמה לתיקון 'סימנים' עוסק בענין מילה מחוברת שהיא נסו"א.
מה אתם אומרים?
יש נדון בזה,
ובאמת בהקדמה שם מביא את דברי המנחת שי שאין זה במלעיל גמור, אך המעיין במנחת שי שם יראה שמביא את דברי הרד"ק שהוא במלעיל ודן שם בדבריו.
ומצד המציאות נ"ל שכיון שהוא רק מתג לא שייך לעשותו במלעיל גמור.
 

מעט דבש

משתמש רשום
ראה בחקירה א' של המנחת שי ב'מאמר המאריך' המצ"ב ('מאריך' בלשונו היינו מתג):
"אבל כשיהיה מקף ביניהן ומאריך במלה ראשונה ... לא נעמיד המלה ההיא העמדה גמורה (במלעיל) רק העמדה מועטת כמו שאמרנו, שהמקף מחבר שתי המלות יחד כאילו הן מלה אחת ארוכה שיש בה מאריך בתחלתה ועיקר הטעם בסופה".
"...דלגבי אחריני שהם מלרע ממש קרי להו (בעל המסורה) מלעיל"

ומאידך, ראה פסק דין רבני תימן המצורף גם הוא ("ועל דבר זה נפלה קטטה בין שניהם, זה אומר בכה, וזה אומר בכה, עד שבאו לפנינו לדין...").
 

קבצים מצורפים

  • מאמר המאריך.PDF
    2 MB · צפיות: 20
  • קריאת מילה מוקפת - מצפונות יהודי תימן עמוד 248.PDF
    KB 182 · צפיות: 29

גידל

משתמש פעיל
1673434095087.png

מישהו יכול להסביר לי מה פירוש מ"ם ויגרשום - כמו נו"ן , שלא תתערב המלה עם הנו"ן הנוסף איזה נו"ן נוסף יש ב"ויגרשום"?
 

ישיבע בוחער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
באבן עזרא פירוש ראשון מובא ביתר ביאור, שהנו"ן הנוסף היינו האות נו"ן שנוספת בסוף המילה, והיא עלולה להתערב עם המילה עצמה דהיינו 'ויגרשו'. וכמו שיש לפרש ב'צאנם'.
ואין הכוונה שיש שני נוני"ן במילה.
 

ישיבע בוחער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

גידל

משתמש פעיל
באבן עזרא פירוש ראשון מובא ביתר ביאור, שהנו"ן הנוסף היינו האות נו"ן שנוספת בסוף המילה, והיא עלולה להתערב עם המילה עצמה דהיינו 'ויגרשו'. וכמו שיש לפרש ב'צאנם'.
ואין הכוונה שיש שני נוני"ן במילה.
מה פתאום שהיא עלולה להתערב עם המילה עצמה דהיינו 'ויגרשו' מה רע לומר "ויגרשון"?
 

ימין

משתמש פעיל
מה פתאום שהיא עלולה להתערב עם המילה עצמה דהיינו 'ויגרשו' מה רע לומר "ויגרשון"?
כי לא תדע האם הכוונה יחס שגרשו אותן
או הכוונה שגרשו בעלמא עם תוספת נון סופית כמו מושיבי עקרת שהכוונה מושיב והיוד נוספת
 

גידל

משתמש פעיל
אתה יכול לתת לי דוגמה של מילה עם תוספת נון סופית, ללא כוונה ללשון נקבה?
 

ברוך הוא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אתה יכול לתת לי דוגמה של מילה עם תוספת נון סופית, ללא כוונה ללשון נקבה?
נו באמת... התורה מלאה בדוגמאות כאלו זה אחד הדברים המאפיינים עברית מקראית "עתיד מוארך"
לדוגמה: "תשמרון" "תשמעון" "תדבקון" "יריחון" ועוד מאות כאלו...
 

ימין

משתמש פעיל
זהו שאם היה לא היה צריך האבן עזראלהסביר
אבל עיין אבן עזרא בפסוק לפני חמישי בפ השבוע
לגבי א ה ו י ועיין בא עזרא בפרשתנו שבת זה בנת והנון נבלע
וכשנהיה ברבים זה חוזר שכשאומרים בנות יש את הנון חזרה
והיה חשש שאותה הנון נטעה בה כמו יוד נוספת למשל
וכמו א ה ו
ותוך כדי כתיבה נזכרתי "ישברון" של ברכי נפשי שהיה מובן ישברו
כי ההתיחסות כבר כתובה כולם ובכ"ז כתוב נון סופית
 

ימין

משתמש פעיל
נו באמת... התורה מלאה בדוגמאות כאלו זה אחד הדברים המאפיינים עברית מקראית "עתיד מוארך"
לדוגמה: "תשמרון" "תשמעון" "תדבקון" "יריחון" ועוד מאות כאלו...
יש הבדל יסודי בין תדבקון שהנון סופית נצרכת להתיחסות
ליריחון שהנון די מיותרת לכאורה
 

ימין

משתמש פעיל
מסכים
אבל כשאתה מדבר על ה ועל עם ישראל יש בנותן טעם להוסיף נון סופית
אבל כשמדברים על הפסלים ורק עליהם בלבד זה לכאורה מיותר
 

ברוך הוא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מסכים
אבל כשאתה מדבר על ה ועל עם ישראל יש בנותן טעם להוסיף נון סופית
אבל כשמדברים על הפסלים ורק עליהם בלבד זה לכאורה מיותר
באותו פסוק יש הרבה מילים כמו "תשמורו" "תשמעו" וזה המילה היחידה שם עם נו"ן. זה כלל ידוע של עתיד מוארך והוא ליפוי הלשון.
 

ברוך הוא

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ומה תגיד על דברים י"ח ט"ו שרק תשמעון כתוב שם
הוא אשר דיברתי שכל המקומות אותו דבר שזה מיותר לחלוטין, ומחמת יפוי הלשון לפעמים נוסף נו"ן כמו שהרבה פעמים נוסף ה"א מיותרת כמו "אשובה" "אלכה" ולפעמים כתוב "אשוב" "אלך".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ד

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱלֹהֵי צִדְקִי בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי:ג בְּנֵי אִישׁ עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה תֶּאֱהָבוּן רִיק תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה:ד וּדְעוּ כִּי הִפְלָה יְהוָה חָסִיד לוֹ יְהוָה יִשְׁמַע בְּקָרְאִי אֵלָיו:ה רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה:ו זִבְחוּ זִבְחֵי צֶדֶק וּבִטְחוּ אֶל יְהוָה:ז רַבִּים אֹמְרִים מִי יַרְאֵנוּ טוֹב נְסָה עָלֵינוּ אוֹר פָּנֶיךָ יְהוָה:ח נָתַתָּה שִׂמְחָה בְלִבִּי מֵעֵת דְּגָנָם וְתִירוֹשָׁם רָבּוּ:ט בְּשָׁלוֹם יַחְדָּו אֶשְׁכְּבָה וְאִישָׁן כִּי אַתָּה יְהוָה לְבָדָד לָבֶטַח תּוֹשִׁיבֵנִי:
נקרא  5  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה