כלכלי תקציב 2024 - הקיצוצים והשינויים

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית

ההמלצה באוצר: צעדים בהיקף של 30 מיליארד שקל

במסמך דרמטי לסמוטריץ' מונה ראש אגף תקציבים דרכים להתמודדות עם גירעון הענק: קיצוץ של 16 מיליארד שקל בהוצאות כולל ביטול הכספים הקואליציוניים; הגדלת הכנסות ב־14 מיליארד שקל; ויש גם אזהרה מהתקפה מתמשכת על כיסי העובדים והמשרתים שלא יכולה להימשך לאורך זמן

המסמך כולל שלוש המלצות מרכזיות. הראשונה היא צמצום הגירעון העצום הצפוי כבר ב־2024 מ־6% תמ"ג – שבמידה ויתממש עלול לחולל משבר פיסקלי - לרמה של 5%-4.5% תמ"ג באופן חד־פעמי בגלל המלחמה. יעד הגירעון המקורי ל־2024 עמד על 0.8% תמ"ג ותקרת הגירעון המותרת עמדה במקור על 2.25% תמ"ג. כך שהאוצר ממליץ להכפיל את תקרת הגירעון ב־2024 אך הדבר עדיין מצריך חבילה של התאמות בהיקף של כ־25–30 מיליארד שקל. באוצר מבהירים כי חבילת ההתאמות הזו היא "תחת תרחיש הייחוס הנוכחי ביחס למשך הלחימה ועצימותה לפיו גובה הוצאות הלחימה הישירות בניכוי הסיוע האמריקני יעמוד ב־2024 על כ־30 מיליארד שקל".
במסגרת הצעדים לקיצוצים בהיקף של 16 מיליארד שקל, באוצר ממליצים על ביטול של כל הכספים הקואליציוניים (5 מיליארד שקל); קיצוצים בתנאי השכר והפנסיה בשירות המדינה (3.5 מיליארד שקל); ביטול ואיחוד של משרדי ממשלה (כחצי מיליארד שקל באופן מיידי וכ־2 מיליארד שקל בהבשלה מלאה), ובעיקר קיצוץ חד בתקציבים הגמישים של משרדי הממשלה (6.5 מיליארד שקל). התקציבים הלא גמישים הם אלה של שכר, פנסיה והתחייבויות קודמות שבהן לא ניתן לגעת.
בנוגע לכספים הקואליציוניים שהיקפם עומד על 8 מיליארד שקל, ההסבר לפער מול הסכום של 5 מיליארד שקל הוא שחלק מה־8 מיליארד שקל הם כספים לבריאות וביטחון פנים, וחלק נוסף בכל מקרה לא תוכנן לצאת השנה (הרשאות). כך שה־5 מיליארד שקל הם בשווי מזומן של ביטול כמעט כל הכספים הקואליציוניים.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
ראש הממשלה נתניהו בוחן אפשרות לסגור מספר משרדי ממשלה. אתמול בפגישה עם שר האוצר סמוטריץ' הוצגה סגירת המשרדים כאחת האפשרויות להקטנת ההוצאות. נתניהו מעוניין להציג לציבור חסכון גם בזירה הציבורית לקראת תקציב 2024 אך לא במחיר של ערעור הקואליציה. בימים אלה נערכים מגעים וגישושים עם מספר שרים לבחון האם היו מוכנים לסגור את משרדיהם ואם כן תמורת מה.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
במשרד האוצר דנים בימים האחרונים בגיבוש תקציב המדינה החדש לשנת 2024 ובמסגרת התייעצויות הוצעו מספר רב של העלאות מיסים כדי לצמצם את הגירעון העצום בתקציב המדינה. זאת, בעת שאין כוונה לשר האוצר סמוטריץ' לצמצם בשנת 2024 באופן משמעותי את העברות כספי ההסכמים הקואליציוניים ולסגור, כדרישת אגף התקציבים, לפחות שישה משרדי ממשלה המוגדרים כ"מיותרים".
יצוין כי לרוב ההצעות להעלאות מיסים אין שום סיכוי, בעיקר בעת מלחמה, כאשר רבים מהם נדונו כבר פעמים רבות בעבר, גם לא בעתות מלחמה, ונדחו כולם על הסף.

בין ההצעות שהועלו באוצר:
  • ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, שיעלה את מחיריהם מיד ב-17% בקירוב. להצעה הזאת אין שום סיכוי לקבל את אישור ראש הממשלה ושר האוצר, בעיקר בימים אלה.
  • ביטול הפטור ממע"מ על שירותי תיירות. ההצעה נבחנה רק בשנה האחרונה ונדחתה, אולם קיים סיכוי מועט שהיא תאושר, אף כי אין לה משמעות רבה, כאשר ממילא אין תיירות בימי המלחמה ולא צפויה תיירות בתקופה הקרובה אחרי המלחמה.
  • הטלת מס על קרנות ההשתלמות, אפיק החיסכון היחיד שלא מוטל עליו שום מס. גם להצעות למסות את הקרנות מחיסכון בשנה השביעית ומעלה אין שום סיכוי, בשל התנגדות תקיפה של ההסתדרות, המאיימת להשבית את כל המשק אם תתקבל החילטה כזאת, גם לא בעת מלחמה.
  • הארכת החיוב לתשלום מס שבח, כך שדירה תהיה פטורה ממנו לא כל ארבע שנים אלא אחת לעשר שנים. הסיכוי לכך מועט בשל המשבר החמור כיום בענף הנדל"ן.
  • העלאת שיעור המע"מ בישראל באחוז שהופחת על ידי שר האוצר לשעבר משה כחלון בשנת 2015 להחזירו ל-18%. המדובר בתוספת הכנסה שנתית של כ-7 מיליארד שקל. אין להצעה הזאת שום סיכוי, כאשר מצבם הכלכלי של האזרחים הורע בגין המלחמה.
  • הורדת המס על רווחים כלואים. כיום מוטל מס של 33% בעת חלוקת דיבידנד. קיים סיכוי מסוים לחידוש ההוראה, שהייתה קיימת בעשור הקודם, והפחת המס לכ-25%, כדי לתמרץ פדיון של רווחים ותשלום מס עליהם, גם אם מופחת.
  • חיוב במס של 10% על השכרת דירות מהשקל הראשון. כיום יש פטור עד הכנסה של כ-5,100 שקל בחודש מהשכרת דירות. יישום הצעה כזאת ייקר את שכר הדירה עוד ואין לה סיכוי בעת מלחמה וכאשר יש מאות אלפי מפונים במגורים זמניים ברחבי הארץ.
  • ביטול הפטור ממע"מ על יבוא לארץ בחבילות עד לסכום של 75 דולר. להצעה זאת יש סיכוי להתקבל, אף כי בשל פופוליזם של חברי הכנסת היא עלולה שלא להיות מאושרת בכנסת. סיבות ביטול הפטור הן מחד גידול בגביית המיסים ומאידך עידוד רכישת המוצרים מחנויות ומבתי עסק בארץ.
  • לפי שעה לא נדחה מתן נקודות זיכוי להורים לילדים מגיל 12 עד 18. ניתן לבצע זאת רטרואקטיבית עד לסוף החודש, לפני תשלום המשכורות החל ב-1 בפברואר.
  • הקפאת עדכון מדרגות המס. ניתן לבצע זאת רטרואקטיבית עד ל-15 בחודש, שכן ב-16 בחודש יפורסמו המדרגות החדשות בהסתמך על מדד חודש דצמבר.
  • חידוש התוכנית לגילוי מרצון על רווחים שלא דווחו עד כה בחו"ל ומהשכרת דירות, ללא קנסות ועונשים למתוודים.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית

השינויים הכלכליים של 2024​

  • דלק: הסתיים הסבסוד של האוצר, והחל מתחילת החודש המחיר עלה ל-7.22 שקל לליטר.
  • חשמל: צפוי לעלות בהמשך החודש ב 2.6% לצרכן הביתי
  • נקודות זיכוי להורים: הורים לילדים בגילאים 12-18 יהיו זכאים לנקודת זיכוי נוספת במס (1 לאב ו-1 לאם). נקודת הזיכוי עומדת כיום על 235 שקל והיא תועלה בחודש ינואר על פי חישוב שייעשה בביטוח הלאומי, על סמך נתון האינפלציה הסופית של שנת 2023.
  • רפורמת עסק זעיר: עסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל יוכלו לנכות הוצאות בשיעור נורמטיבי של 30% מבלי להציג חשבוניות, כפי שנדרש עד היום.
  • מיסוי רכב: מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-20% ל-35% ומס קנייה על רכב פלאג אין יעלה מ-55% ל-83%.
  • רפורמת חשבוניות ישראל: רשות המיסים תנפיק מספרי הקצאה לחשבוניות בעסקאות של עד 25 אלף שקל. ההוראה הזאת תחייב כל עסק לבקש מראש אישור מרשות המיסים לביצוע עסקה (בין עסקים, לא בקנייה על ידי צרכן) בהיקף העולה על 25 אלף שקל. נדחה לאחד באפריל
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
תוכנית התקציב המעודכנת לשנת 2024 שמגבש שר האוצר סמוטריץ' כוללת קיצוץ של 2.5 מיליארד שקלים בלבד בכספים הקואליציוניים. זאת, למרות שהדרג המקצועי במשרדו המליץ על קיצוץ של כ-5.5 מיליארד שקלים - כך פורסם הערב (רביעי) בחדשות הערב בכאן 11.
התוכנית המתגבשת, שתובא לאישור הממשלה בשבוע הבא, כוללת גם ויתור על נקודות הזיכוי להורים לילדים בני 3-0 במסגרת תוכנית "חינוך חינם", ביטול של סבסוד המס על הדלק - שנכנס לתוקף השבוע ללא התראה מראש, קיצוץ של כשלושה מיליארד שקלים בתקציב משרדי הממשלה ותוכנית למאבק בהון שחור, שאמורה להגדיל את הכנסות המדינה.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מול פקידי האוצר, זה התכנית של סמוטריץ' לתקציב 2024:
בצד ההוצאות סמוטריץ' מבקש לקצץ כ־3 מיליארד שקל בכספים הקואליציוניים (מתוך 8 מיליארד שקל ב־2024) לצד קיצוץ רוחבי של 1.5% בתקציבי משרדי הממשלה, דחיית פעימות בהסכם השכר עם ההסתדרות (הדחייה אמורה להביא כ־1.1 מיליארד שקל בחיסכון השנה, כשמדובר בהסכם לשמונה שנים, ולכן דחיית פעימות לשנה הבאה מוסיפה כסף לבסיס התקציב) וגם סגירת משרדי ממשלה מיותרים.
בצד ההכנסות סמוטריץ' מציע שלא לחוקק את נקודת הזיכוי הנוספת עבור ילדים בגילאי 0–3, נקודת זיכוי שהיוותה חוד החנית בתוכנית "חינוך חינם לגילאי 0–3" של ראש הממשלה נתניהו. כמו כן סמוטריץ' מציע לבטל את פטור המע"מ לתיירים, להטיל מס על שירותים דיגיטליים ("מס נטפליקס"), וקביעה בחקיקה כי ב־2025 יעלה המע"מ באחוז (מהלך שאמור להביא עוד 7 מיליארד שקל לקופת המדינה), וחקיקת חוק "מס נסועה" שיתחיל להניב הכנסות ב־2026.
1704572057703.png
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
החשב הכללי במשרד האוצר (החשכ"ל), יהלי רוטנברג, שיגר מכתב לכל משרדי הממשלה ובו הנחיה לנהוג באופן מאוזן בהוצאות התקציביות, ולמנוע מצב שבו משרדים מתחייבים להוצאות גבוהות שלא יאפשרו גיבוש תקציב עם סדר עדיפויות חדש
בשבוע הקרוב הממשלה אמורה להביא לאישור תקציב חדש ל-2024, שיכלול התמקדות במלחמה והסיוע האזרחי. מאחר שהממשלה כשלה ואיפשרה את כניסת התקציב הישן לתוקף ב-1 בינואר, רוטנברג נאלץ להנחות את המשרדים לפעול באופן מרוסן. בפועל, החשכ"ל ינהל כעת את תקציב 2024 בדומה לפעילות בתקציב המשכי — שבה כל התקשרות מרף מסוים זקוקה לאישור נציג החשכ"ל.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית

רשמית: האוצר יציג לממשלה תקציב מעודכן ביום חמישי הקרוב

לפי הודעת מזכירות הממשלה למשרדים, בחמישי בשעה 14:00 תתקיים ישיבת ממשלה בנושא תקציב - השרים התבקשו לשריין את כל היום כולל גלישה ללילה וליום שישי. המטרה - אישור התקציב המעודכן בממשלה ולאחר מכן בכנסת עד ה-20 בינואר. העדכון אמור לכלול הגדלה דרמטית של הוצאות הביטחון וביעד הגירעון בשל המלחמה

 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
לקראת הפצת התקציב לשרים, מסתמנת סגירת 7 משרדים לפי מפתח קואליציוני:
‏ליכוד - שת״פ אזורי (אמסלם), מודיעין (גמליאל), שוויון חברתי (שיקלי)
‏עוצמה יהודית - מורשת (אליהו)
‏הציונות הדתית - התיישבות (סטרוק, תישאר במשימות לאומיות)
‏ש״ס - עבודה או רווחה
‏יהדות התורה - ירושלים ומסורת (פורוש)

בצהריים צפויה להתקיים פגישה בין בכירי האוצר לרה״מ נתניהו, בניסיון לסכם את רשימת המשרדים הסופית. לכן ייתכן שהפרק הזה לא יתפרסם (לפחות במלואו) בטיוטת התקציב הראשונה.

פרק המיסים המסתמן:
‏ביטול נק׳ הזיכוי ממס הכנסה להורים עובדים לילדים בגיל 0-3 (מה שנותר מ״חינוך חינם״ - הבטחת הבחירות המרכזית של הליכוד)
‏העלאת המע״מ ב-1% החל מ-2025
‏הארכת מס הרכישה המוגדל (8%) וביטול הטבות במס שבח
‏מס רווחי יתר על הבנקים וחברות - 1 מיליארד ש״ח

ייתכן שבטיוטה ייכללו גם גזירות בתחום הפנסיה וקרנות ההשתלמות, אך בין האוצר להסתדרות שוררת הבנה שהן יוצאו בהמשך (״עיזים״) והסטטוס קוו בשוק החסכונות יישמר.
‏מנגד, יו״ר ההסתדרות בר דוד עשוי להסכים להפחתה או לדחייה של דמי ההבראה במשק במסגרת ״עסקת חבילה״ לפי מודל עיני-שטייניץ ב-2009.

מסתמן: הפטור ממע״מ ברכישת חבילות מחו״ל (עד 75$) לא יבוטל, למרות תמיכת האוצר בהצעה, עקב חשש של הדרג הפוליטי להכעיס את הצרכנים.
בטיוטת התקציב שתופץ לשרים כן ייכללו הטלת מע״מ על שירותים המסופקים מחו״ל (״מס נטפליקס״) ועל תיירות נכנסת לישראל, אך ההערכה היא שמדובר ב״עיזים״ שיוצאו בהמשך

מתן חודורוב
 
נערך לאחרונה ב:

אפרים יעקובזון

משתמש סופר מקצוען
מתן חודרוב עם התוכנית באוצר לקיצוץ ענק של 7.4 מיליארד ש״ח בענף התשתיות, בעיקר בצפון הארץ:
ביטול הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת
דחיית המטרונית לקריית אתא
ביטול התכנית של רגב לשיפור השירות ולהנחות בתחבורה הציבורית
דחיית שדרוג מחלפים בעתלית, צומת המוביל ונחל עמוד.
ביטול תקציבים לבטיחות והקלה בפקקים.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
מתן חודרוב עם התוכנית באוצר לקיצוץ ענק של 7.4 מיליארד ש״ח בענף התשתיות, בעיקר בצפון הארץ:
ביטול הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת
דחיית המטרונית לקריית אתא
ביטול התכנית של רגב לשיפור השירות ולהנחות בתחבורה הציבורית
דחיית שדרוג מחלפים בעתלית, צומת המוביל ונחל עמוד.
ביטול תקציבים לבטיחות והקלה בפקקים.
גם ביו"ש וירושלים

GDZvc25WQAAIuJu.jpg
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
עוד מהגזירות הכלכליות המתוכננות:
‏באוצר מציעים להטיל מס של 15 אג׳ על 1 ק״מ נסיעה בכלי רכב חשמליים. לפי החישוב שמוצג כאן, הסכום שנקבע (ויוצמד למדד) ישמר את הכדאיות הכלכלית של נסיעה במכוניות כאלה. המס ייגבה אחת לחודשיים על בסיס אומדן קילומטראז׳ של רשות המיסים (מקדמות) עם התחשבנות בסוף השנה. יחד עם העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ל-35%, החשש בשוק הוא שההצעה עלולה לעכב את המעבר לצי נטול בנזין. מתן חודורוב
 

קבצים מצורפים

  • 20240109_174511.jpg
    20240109_174511.jpg
    KB 255.9 · צפיות: 7

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
דרמה בדיון התקציבי אצל רה״מ: נתניהו לא נתן אישור לשני הצעדים המרכזיים שהציג האוצר - העלאת המע״מ ב-1% וביטול נקודות הזיכוי ממס להורים עובדים. ביקש לבחון בעצמו את הנתונים לפני קבלת החלטה סופית.
‏בדיון הבהיר סמוטריץ׳ כי המס על הבנקים יגדל ל-1.4 מיליארד ש״ח בשנה, ומסר כי השיג הסכמות עם בכירי משרדו על הקיצוץ בכספים הקואליציוניים.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
נתניהו אמר בדיון שהוא מתנגד להעלאת המע״מ ב1% ב2025 ולכל העלאת מיסים אחרת
ביחס לביטול נקודות הזיכוי להורים עובדים סוכם שיתקיים דיון נוסף, עוד לפני הדיון בתקציב בממשלה בחמישי.
נרשם סיכום עקרוני לקיצוץ של 2.5 מיליארד ש״ח בכספים הקואליציונים, אבל ברור שבכפוף להסכמות פוליטיות
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
תמונת מצב מדיוני התקציב, כיממה לפני ישיבת הממשלה:

גזירות שנכנסו:
העלאה של 1% לשנה בתעריף החשמל עד 2030
העלאת המס על הסיגריות ב-1.60 ש״ח לחפיסה
הטלת מס של 15 אג׳ ל-1 ק״מ נסיעה ברכב חשמלי
הטלת מע״מ על ״נטפליקס״ ועל תיירות לישראל
קיצוץ בסך 108 מיליון ש״ח בתקציב סל התרופות
קיצוץ בסך 80 מיליון ש״ח בשעות הוראה לתלמידים
קיצוץ 15% בתכניות ליישוב הנגב ובפשיעה הערבית
ביטול/דחייה בסך 3 מיליארד ש״ח לתשתיות בצפון
מס של 1-1.5 מיליארד ש״ח על הבנקים וחב׳ הביטוח
ביטול/דחייה של דמי ההבראה לעובדים בקיץ הקרוב
ביטול הסיוע בשכר דירה לחלק מהעולים לישראל
הארכת מס הרכישה המוגדל (8%) על דירה שנייה וביטול ההטבות במס שבח על דירות שנרכשו לפני 2014

גזירות שיצאו:
הטלת מע״מ על חבילות מחו״ל עד 75$
הטלת מס על קרנות ההשתלמות והפנסיה

עדיין בסימן שאלה:
העלאה של 1% במע״מ החל מ-2025
ביטול נקודות הזיכוי הנוספות על ילדים בגיל 0-3
סגירת 7 משרדי ממשלה לפי מפתח קואליציוני
 

java

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
אפשר לכתוב גם חוקים/תקנות/החלטות.
כל עוד לא מדובר ב: אין לשמור שבת ואין לערוך ברית מילה.
חחח
זה ציטוט ממתן חודורוב, כתב כלכלי חילוני.
כותרת האשכול היא הקיצוצים והשינויים בתקציב 2024, והגזירות, גזירות כלכליות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה