טיול מסלולים למשפחות באזור ירושלים

הגא

משתמש צעיר
צילום מקצועי
עדיפות למסלול אם נגישות לתחבורה ציבורית.

שמעתי על עין בוקק אבל הבנתי שזה באזור שעתיים נסיעה. מישהו מכיר/יודע?

יש עוד מסלולים באזור או בתוך ירושלים?

כל מידע יעזור. תודה!
 

הגא

משתמש צעיר
צילום מקצועי
:cautious::cry:
?????

חיפשתי הרבה
אבל אם מישהו מוצא אשכול אחר שהיה בנושא אשמח לקישור
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
עין לבן: בכיכר הכניסה לגן חיות התנכי ממשיכים ישר עם הכביש, עוברים את האקווריום וממשיכים הלאה, כחצי קילומטר. עשר דקות רבע שעה.
בשלב מסויים זה הופך לשביל עפר ומשם יש פניה ימינה לעין לבן. עולים חמש דקות ומוצאים בריכה עם מים צלולים וקרים עם עצים וצל מסביב. יש שנים שהבריכה ריקה או מלוכלכת. לא בדקתי השנה. שנה שעברה היה מצויין.

עין חניה זה בצד השני של הכביש והמסילה, או שמגיעים ברכב ממלחה או שחוצים בגשר שמול כניסת גן החיות ופארק ירושלים (מקום מדהים בפני עצמו מלא מתקנים, סככות ועצי פרי) ממשיכים וחוצים כמדומני אחרי המחסום עוד כמה מאות מטרים ומגיעים ליעד שהוא בצד שמאל. לא הייתי בפנים.

עין חנדק: לא הייתי, אבל יורדים מתחת בית חולים הדסה עין כרם לכיון מטה עם הכביש חצי ק"מ ויש שילוט עין חנדק שמאלה. לא יודע מה יש שם...

אם ממשיכים שם עם הכביש עוד כמה ק"מ מגיעים לחניון התחתון של הסטף. אפשר אולי להגיע באוטובוס למכון טיהור שפכים (חפשו בגוגל) ומשם חוזרים כק"מ או שנים אחורה לסטף. גם מכון הטיהור בעצמו - לא נעים, אבל יש משם והלאה נחל זורם בשם נחל שורק. בחורף כנראה מים נקיים ובקיץ כנראה שפכים מטוהרים שיוצאים משם וממשיכים כנחל ארוך מאוד שעובר בין ההרים הנישאים שם (רוב היום יש שם צל הרים, וגם במעט זמן השמש - הכל מלא צמחיה עבותה כיאות לשפת נחל), הנחל זורם בין ההרים עשרות ק"מ עד בית שמש (מתחת קניון הביג) ומשם הוא ממשיך מערבה עד הים. הוא נשפך לים באיזור פלמחים מדרום לראשון לציון.

בכלל כל היער שבצד המערבי של ירושלים, כולל כל איזור עין כרם, ואיתנים ובית זית מבשרת קרית יערים וכו' וכו', זה מקום מדהים ויפה. ראו במפה את גבולות היער הענק הזה שמגיע בדרום עד מבוא ביתר (פארק בגין) נס הרים ומטע, נחל קטלב, וכו'.

כפר עין כרם: אולי זה חלק מירושלים, אבל זה נראה כפר ציורי. יש לשם קו 28 נ"ל מהר הרצל. והוא מוקף ביערות עבותים ויפים.

בבית זית יש אגם מלאכותי גדול, נראה לי שגם הוא קשור איכשהו לנחל שורק הנ"ל.
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
כמדומני שגם הכניסה העליונה של הסטף קרובה לתחנות אוטובוסים תח"צ.

אפשר ליסוע גם למושב בר גיורא שרחוק רבע שעה נסיעה מירושלים, וממש קרוב אליו יש חניון מרכזי שמשם יוצאים הרבה מסלולים לאיזור ההררי שמסביב נחל שורק. בכל הרמות.

בתחנת הרקל"ה גבעת המבתר, הולכים מעט מערבה, מצד שמאל של הפארק שנמצא כעת בשלבי הקמה, ויש שם שביל שיורד למטה והולך בתואי של נחל צופים (נחל שפעיל כנראה רק כשיש גשם) עד צומת רמות.
בצומת רמות הנחל מתמזג לתוך נחל שורק (הכל זה נחלים בפוטנציאל - אין מים). ומשם הוא ממשיך לצד כביש 1, דרך הספורטק, אל מתחת לגשר הרכבת הגבוה, מקיף את איזור הכניסה לירושלים אל מוצא, נקווה בבית זית כנ"ל, ומשם יורד לעין כרם עד הים כנ"ל.

עין השילוח בעיר דוד שבכפר סילוואן גם מקום מעניין.

ויש עוד המון דברים ברחוק ובקרוב, אם תרצו אביא עוד בלי נדר.
 

Sara Rivka

משתמש מקצוען
יש את הליפתא:
המסלול מתחיל מגשר הולכי הרגל שמאחורי הטרמפיאדה.
ליפתא- מקום חינמי שיש בדרך כלל רק חרדים
בעלך יכול להכנס למים,
את והבת שלך יכולות לצפות בנוף,
חוץ מזה יש שם חורבות עתיקות שאפשר להסתכל בהם,
והחסרונות- יש עליה קשה בחזור, אז צריך להצטייד במים
מצורף קישור
(זה באיזור הלו תימן)
הסטף:
מגיעים לשם עם קו 183 של סופרובס מול בנייני האומה.
כן מכירה בע"פ אבל לא נוהגת...כך שלהגיד בדיוק איך להגיע אני לא יודעת
מה שכן הבריכה הגדולה עמוקה יש שם קופצים....
והמערה יש בה מים נמוכים מאוד קצת יותר גבוה מכף הרגל... אבל ילדים קטנים נהנים לעבור הלוך חזור

זה מה שמצאתי:

דף מסלול - סטף והר איתן
ברוכים הבאים להר איתן ולמעיינות הסטף המשקיפים מגבוה על נחל שורק. נחל שורק הוא מהנחלים המרכזיים בהרי ירושלים ופיתוליו הרבים יוצרים נוף הררי יפהפה הנראה היטב ממרומי הר איתן ולאורך השביל היורד לסטף. מעיינות הסטף הם פינת חמד ובה ניקבות מים ומערכת חקלאות הררית קדומה ומשוחזרת להפליא.

חובבי הלכת מוזמנים לצאת לטיול באחד משני מסלולים המשלבים שלל מראות, גוונים וריחות: מסלול מעגלי קצר יחסית ובו ירידה למעיינות הסטף ועליה חזרה ומסלול ארוך יותר ללא עליות וירידות קשות המתאים לחובבי רכיבה באופני הרים.

משמאל: המעיין בסטף, צילום: דפנה מרוז.



רקע כללי:

סטף ממוקם על מורדותיו הדרומיים מזרחיים של הר איתן שגובהו 788 מטרים, בלב הרי ירושלים הנראים כאצבעות כף יד. "האצבעות" הן שבע שלוחות הרריות הנפרשות כלפי השפלה ממערב. כעת אנו עומדים בין נחל כיסלון מצפון ונחל שורק מדרום. נחל שורק מיוחד בצורתו ההררית והמפותלת, שלפי הסברה הרווחת היה נחל 'קדמון' שנוצר והעמיק את פיתוליו תוך כדי היווצרות קמרי יהודה. בעודנו מסיירים מעל הנחל ניזכר בסיפור תנ"כי ידוע ודמות מפורסמת שהתהלכה בו, הלוא היא שמשון הגיבור ואהובתו דלילה אשר מקום מושבה היה נחל שורק.

באתר נמצאים שרידי התיישבות מלפני 6000 שנה ושרידי חקלאות מדרגות בני 4500 שנה. הכפר הערבי סטף ננטש במהלך מלחמת השחרור ובשנות ה-50 שימשו בתיו כמקום אימונים ליחידת 101 ולצנחנים והם עדיין עומדים בטרסה העליונה בסמוך לעין סטף. במורד ההר ניתן לראות כיצד התמודדו תושבי ההר במשך אלפי שנים עם תנאי האזור וכיצד הכשירו אלפי דונמים של מדרגות חקלאיות שעליהן גידלו בשיטת הבעל זיתים, גפנים ושאר עצי ארץ ישראל. במי שני המעיינות השקו תושבי הכפר את החלקות החקלאיות בשיטת השקיית השלחין.

בשנת 1985 שיחזרה קק"ל את שיטת עיבוד החלקות תוך שימור הנוף והתרבות החקלאית ההררית שאפיינה את הרי יהודה במשך אלפי שנים. השחזור מאפשר לנו להנות מטיול יפה, להכנס לניקבות מים ולחוש לרגע כמו בימי התנ"ך.

אפשרות ראשונה: מסלול לחובבי לכת - מחניון הסטף ,דרך עין סטף ובחזרה
דרגת קושי: בינוני. כולל ירידה ועלייה
משך הסיור: 3-2 שעות כולל הדרכה ומעבר בניקבת מים
נקודת מוצא וסיום: חניון הסטף העליון
אורך המסלול: כ-2 ק"מ במסלול המעגלי

תיאור המסלול: מהחניון העליון של הסטף נתחיל לרדת בשביל בסימון אדום, נעבור דרך מספר עצי אורן ועל ידם מקום ישיבה קסום אל מול מושב אבן ספיר והרי ירושלים, כאן נערוך תצפית מודרכת. נחצה את הכביש ונמשיך בדרכנו בירידה ב"שביל ישראל" אל תוך השמורה. בשלב זה יש להשגיח על הילדים ולהזהר מפני החלקה במדרגות הסלע הקטנות. תוך כדי נראה בצד השביל עצי שקד ועליהם שקדים רבים, סימן לכך שהם מרים ולא מומלצים למאכל.
לאחר כ-800 מטרים נבחין בשלט מימין לשביל "לתצפית עופר", פינה יפה הצופה על הכפר סטף ועל חלקות הבעל והשלחין שמסביבו, לזכרו של סג"מ עופר סטירונסקי, שנפל בעת מילוי תפקידו הצבאי. כאן ימתין מדריך שיעשה לנו הכרות עם צמחי האזור והחקלאות ההררית.
בהמשך הירידה נראה מימיננו שרידים גדולים של בתי מגורים שנשמרו היטב עוד מהכפר הערבי ששכן באזור. מהבתים נמשיך מעט ונעלה במדרגות לטרסה העליונה ולעין סטף. במעיין ניתן להיכנס עם פנסים לחדר הנביעה, להשתכשך קלות במים הרדודים ולהמשיך בזחילה בניקבת המים לטרסה שמעל בריכת האגירה. הכניסה לבריכה עצמה אסורה!
מכאן מומלץ לרדת מעט במדרגות לטרסות התחתונות, לראות את שחזור חקלאות השלחין ולפגוש במדריך שיספר על שיטות הגידול וההשקיה בימי קדם. כעת מה שנותר הוא לחזור בחזרה לחניון העליון. ליד עין סטף נתחבר לשביל עפר העולה ומוביל לחנייה התיכונה ולשביל הסלול. שימו לב! לא להמשיך במסלול היורד. בנקודה שהשביל הסלול נפגש עם כביש, נמשיך עם שביל עפר שסימונו כחול ונטפס עימו מעלה בין האורנים. נמשיך בדרכנו ונעבור מערת מגורים בסמוך לשביל, ובהמשך בור מים. בקצה השביל הכחול נגיע לסימון האדום ונעלה בו חזרה לחניון העליון.

אפשרות שנייה: מסלול נופי מעגלי לחובבי לכת בהר איתן
דרגת קושי ההליכה: בינוני. רוב המסלול על קו גובה, ללא עליות וירידות קשות
משך הטיול הרגלי: 3- 4 שעות כולל הדרכה
דרגת קושי לרוכבי אופניים: קלה
נקודת מוצא וסיום: חניון הר איתן
אורך מסלול ההליכה והרכיבה: כ- 8 ק"מ במסלול מעגלי

תיאור המסלול:
בהר איתן מסלול ובו דרך המסומנת באדום ומתאימה לאופני הרים ומאפשרת נסיעה נוחה ובטוחה. הדרך מקיפה את פסגת ההר המשקיף מגובה 788 מטר על נחל שורק, הרי ירושלים, רכס הר חברון, גבעות השפלה ומישור החוף.
בערבית נקראת הפסגה א-דהר, שפירושו "הגב" (גב הרכס). במרחק 300 מטר מדרום להר איתן פזורים שרידי כפר נטוש בשם חירבת א-לוז (חורבת השקד) . נותרו כאן טרסות וחלקות חקלאיות מוקפות בגדרות אבן ,שרידי בוסתנים, עצי אורן וברוש ושרידי מבנים. בשנת 1949 נעשה ניסיון להקים כאן יישוב אך לאחר זמן קצר נעזב ונחרב לחלוטין.
בנקודת היציאה ליד החנייה נפגוש במדריכים ונקבל הדרכה מפורטת על המסלול. במהלך ההליכה או הרכיבה לאורך כ- 8 קילומטר נפגוש מדריכים נוספים ונכיר בעזרתם את הצומח האופייני לאזור שהוא שילוב של חורש טבעי, יער נטוע ושרידי בוסתנים חקלאיים. נשמע מהם גם על המאבק לשמירת השטח הירוק בהרי ירושלים, נעצור למנוחה ולתצפיות נוף ונחפש צמחי תבלין מקומיים ובראשם האזוב המצוי, המוכר בשם זעתר.
 

ש.ב.א

משתמש סופר מקצוען
בליפתא אפשר להמשיך לרדת אחרי הבריכה במקום לעלות חזרה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

פרק קמב א מַשְׂכִּיל לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה:ב קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶזְעָק קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶתְחַנָּן:ג אֶשְׁפֹּךְ לְפָנָיו שִׂיחִי צָרָתִי לְפָנָיו אַגִּיד:ד בְּהִתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי וְאַתָּה יָדַעְתָּ נְתִיבָתִי בְּאֹרַח זוּ אֲהַלֵּךְ טָמְנוּ פַח לִי:ה הַבֵּיט יָמִין וּרְאֵה וְאֵין לִי מַכִּיר אָבַד מָנוֹס מִמֶּנִּי אֵין דּוֹרֵשׁ לְנַפְשִׁי:ו זָעַקְתִּי אֵלֶיךָ יְהוָה אָמַרְתִּי אַתָּה מַחְסִי חֶלְקִי בְּאֶרֶץ הַחַיִּים:ז הַקְשִׁיבָה אֶל רִנָּתִי כִּי דַלּוֹתִי מְאֹד הַצִּילֵנִי מֵרֹדְפַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי:ח הוֹצִיאָה מִמַּסְגֵּר נַפְשִׁי לְהוֹדוֹת אֶת שְׁמֶךָ בִּי יַכְתִּרוּ צַדִּיקִים כִּי תִגְמֹל עָלָי:
נקרא  3  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה