דרוש מידע מידע על מסלול נחל שורק

אינגליש מייל

אנגלית במייל שלך
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
עיצוב ואדריכלות פנים
קישור למידע

העתקת טקסט לחסומים >>>

נחל שורק הוא אחד הגדולים בנחלי מרכז הארץ, ואורכו כ-70 ק"מ. ראשית יובליו העליונים במבואות רמאללה, ובדרכו הארוכה לים הוא חולף בפאתי ירושלים, בית שמש, גדרה ויבנה. בחלקו התחתון של הנחל זורמים מים כל השנה. בעבר היו אלו מי מעיינות נקיים, וכיום זורמים כאן מי שפכים שעברו טיהור (קולחים), אך גם לאחר הטיפול הם אינם ראויים לשתייה.
גן לאומי נחל רובין – שפך נחל שורק מתאפיין בשילוב של בתי גידול לחים כגון ערוץ הנחל, גדותיו ובריכות מים עם בית גידול של חולות מיוצבים. בתי הגידול הללו נדירים ועשירים בצמחים אשר חלקם נמצאים בסכנת הכחדה.
מסלול השפך משלב בתוכו את כל המרכיבים לטיול קל ומקסים: נחל שניתן לצעוד לגדותיו, בעלי חיים המתגוררים במקום, חולות ים רכים ותצפית מרהיבה מצוק המשקיף לים.
במקום שלטים המסמנים את מסלולי ההליכה אשר מתאימים למשפחות והם בדרגת קושי קלה. ישנם כשלושה מסלולים, אשר אורכם כחצי שעה עד שעתיים וחצי – בהתאם למסלול, וכולם מעגליים אשר נקודת ההתחלה והסיום שלהם היא בחורשת הצנחנים, ליד גשר נחל שורק, בצד הכביש המוליך לקיבוץ פלמחים.
נקודת מוצא: חניון חורשת הצנחנים, לצד כביש פלמחים.
נקודת סיום: חניון חורשת הצנחנים, לצד כביש פלמחים.

תיאור המסלול :​

תיאור המסלול בקצרה: המסלול מתחיל בחורשת הצנחנים, חלקו הראשון של המסלול מונגש לעגלות ילדים ולכיסאות גלגלים. חלקו השני אינו מונגש והמסלול מצריך הליכה בחול ים. רוב המסלול משולט ע"י רט"ג, בעזרת עמודי סימון לבנים וחלקו חופף לסימון שחור 10360 עד לחוף פלמחים וחזרה .
תיאור המסלול: שביל סלול המותאם גם לכיסאות גלגלים, יוביל אותנו לאורך הגדה השמאלית- דרומית של הנחל מתחת לגשר הכביש. נחלוף לצד צינור מים גדול החוצה את הנחל, ולאחר כ-300 מ' נגיע לסכר הסלעים – סכר רחב על אפיק הנחל, שמטרתו האצת הזרימה והעשרת המים בחמצן. כאן מסתיים חלקו הסלול והמונגש של השביל, והמשך ההליכה עד סוף המסלול הוא בשבילים חוליים.
באזור זה, בגדתו הצפונית- ימנית של הנחל, נוכל להבחין בנוף הנפתח מבעד לעצי האיקלפטוס. שטח זה שאינו נגיש כרגע לביקור, שוקם על ידי רשות הטבע והגנים ורשות ניקוז נחל שורק במטרה להשיב את אופיו הביצתי של שפך נחל שורק. הצפת השטח במים, שינוי מערך הניקוז והרכב הצומח, הביאו להתבססות של מיני חי וצומח שלא נראו באזור זה שנים רבות.
אחרי הליכה קצרה נוספת, נגיע ל"אי הצבים". כאן נמצא באפיק הנחל אי מלאכותי הקרוי ע"ש הצבים שהושבו לטבע ונמצאים בגדותיו. צבי ביצה וצבים רכים. באזור זה מסתעפים מספר שבילים מהמסלול הראשי. אנו נלך בנתיב הקרוב לנחל, ונצא מחורשת האקליפטוסים לנוף חולות עשירים בצמחייה. בדרכנו נוכל להבחין בעקבות רבות של בעלי חיים, בפרט חיפושיות וזוחלים שונים. כקילומטר מתחילת המסלול נגיע לצומת שבילים. המסלול הקצר חוזר מכאן לנקודת ההתחלה, אחרי עלייה לתצפית הקורמורנים. בעונת החורף, מתמלאים עצי האיקליפטוס שבגדות הנחל, במאות פרטים של קורמוראן גדול. הם לנים על העצים ובשעות היום תרים אחר דגים אותם הם שולים בצלילה לתוך מי הנחל והים. עצי האיקליפטוס נצבעים לבן בשל לשלשת הקורמואנים והיא צורבת את העלים ופוגעת בעצים.
אנו נמשיך מערבה (נבקר בתצפית דרכנו חזרה). נקודת פיצול נוספת נמצאת במרחק כ-300 מ'. מכאן נמשיך לעבר רכס הכורכר. מדרום לנו נמצא מתקן התפלה גדול של חברת "דרך הים". מתקן זה החל לפעול בשנת 2007 ומספק 30 מיליון מ"ק מים מותפלים מדי שנה.
לפני העלייה לרכס עצמו, נעלה על דיונה מצפון לרכס ונתרשם מבחוץ על פתחה של "מערת הגמדים" –שמה ניתן לה על ידי ילידי קיבוץ פלמחים הודות לכניסתה הנמוכה. מטעמי בטיחות הכניסה למערה אסורה! למעוניינים, ניתן להמשיך מפתח המערה אל חוף הים ולשוב באותה דרך. בחוף אין שירותי הצלה והוא אסור לרחצה!
נשוב מעט אחורה ונעלה בשביל חולי. מפסגת הרכס יש תצפית היקפית יפה – חוף הים במערב, בצפון נראה למרגלותינו את שפך נחל שורק, וברקע מגדלי בת-ים, תל יונה, תל יעוז, מתחם "סופרלנד" ומגדלים במערב ראשון לציון. במזרח נראה את דרום ראשון לציון, רחובות והיישוב "אירוס" המוקם כיום ברכס הכורכר ליד בית עובד. ברקע בולטים הרי ירושלים. בדרום נראה את קיבוץ פלמחים. המדרון היורד לים תלול, ולכן אין לרדת ממנו לחוף. למעוניינים לרדת לים, מומלץ לחזור מעט אחורה ולרדת לחוף בשביל הסמוך למערה.
בפברואר-מרץ פורחים באזור אירוסי הארגמן. האירוסים הועתקו לכאן מאזורים פגועים על ידי רשות הטבע והגנים כחלק מפרויקט להבטחת עתידו של הצמח הנדיר הנמצא בסכנת הכחדה.
מנקודה זו נרד מזרחה, תחילה בדרך בה עלינו ואחר כך ב"שביל החולות" – חלקו השני של מסלול הטיול, החוצה את החולות בנתיב כמעט ישר חזרה לנקודת ההתחלה. בדרכנו נפגוש שבילי קישור לחלקו הראשון של המסלול.
אחרי כקילומטר מתצפית הים, נגיע לתצפית הקורמורנים. תצפית זו ממוקמת בפסגת דיונה קטנה המתאימה לגילגולים ומשחק בחולות. בחורף ובאביב ניתן לראות מכאן היטב את להקת הקורמורנים השוהה ללינת לילה על עצי האקליפטוס. עצים רבים באזור הלבינו כתוצאה מהפרשות הציפורים, ובסופו של דבר ימותו – ואז כנראה יהגרו הקורמורנים למקום אחר. הקורמוראנים הם עוף חולף וחורף שכיח בארץ. על פי נתוני ספירות עופות המים של רשות הטבע והגנים, מספר הקורמורנים החורפים בארץ עומד בעשור האחרון על 14,000 עד 28,000 פרטים. הקורמורנים הם אוכלי דגים, צלופחים ואפילו נחשי מים. אחרי שליית הדגים מן המים, הקורמורנים מגיעים לחוף, פורשים את כנפיהם לייבוש מול השמש
נמשיך מזרחה בחולות. לאורך המסלול הוצבו שלטי הסבר על החי והצומח, וניכנס חזרה לחורשת האקליפטוסים. בסופו של דבר נחבור לשביל ההליכה הסלול לצד גשר הצינור ומכאן קצרה הדרך לרכב הממתין.

הערות:​

  • מי הנחל מזוהמים ואסורים בשתייה או ברחצה.
  • אין להטריד את בעלי החיים בגן הלאומי.
  • השהייה בגן הלאומי בשעות החשיכה אסורה.
  • שומרים על הטבע נקי! השארת פסולת בשטח מסכנת את חיות הבר – קחו את הפסולת עמכם.
  • הכניסה לים אסורה.
  • מרבית מסלול ההליכה חשוף לשמש, ובקיץ מומלץ בשעות אחה"צ בלבד.
  • סכנת התמוטטות- אין להתקרב ולהיכנס למערת הגמדים.
  • הכניסה ברכב לרבות אופניים חשמליים אסורה.
  • אסורה הבערת אש.
אורך המסלול: המסלול המלא באורך כ-3.5 ק"מ (ניתן לקצר את המסלול בשתי וריאציות, 2 ק"מ ו-2.5 ק"מ).
משך המסלול: 4-2 שעות (בהתאם לאורך המסלול).
דרגת קושי ואופי המסלול: מסלול קווי או מעגלי קל.
300 המטרים הראשונים של שביל ההליכה סלולים ומותאמים לבעלי מוגבלויות ועגלות ילדים.
מוקדי עניין:
  • נופי נחל מגוונים
  • פריחות בעונה
  • צמחיית נחלים
  • אי הצבים ועופות מים
  • דיונות חול
  • תצפית
  • מערה
מספר מפת סימון מסלול: 10

איך להגיע:

מסלול הטיול נמצא בקרבת קיבוץ פלמחים, מדרום-מערב לראשל"צ.
הגישה לאזור היא בכביש מס' 4311 (כביש פלמחים), ממחלף עין הקורא במפגש כבישים עם כביש 42, (הגישה מכביש גהה/4 היא דרך מחלף גן רווה, לבאים מצפון, ודרך מחלף ראשון דרום, לבאים מאזור אשדוד והדרום).
מרחק הנסיעה בכביש פלמחים הוא 7 ק"מ. ממחלף עין הקורא במפגש כבישים עם כביש 42, (הגישה מכביש גהה/4 היא דרך מחלף גן רווה, לבאים מצפון, ודרך מחלף ראשון דרום, לבאים מאזור אשדוד והדרום).
מרחק הנסיעה בכביש פלמחים הוא 7 ק"מ. בכיכר השנייה יוצאים ביציאה הרביעית לכיוון מזרח ופונים ימינה לאיזור החניה של חורשת הצנחנים.
איך להגיע?
כתבו בוויז: חורשת הצנחנים

המידע הנמסר כאן הוא בגדר המלצה לטיול בלבד. השימוש במידע הוא באחריות המטייל ועל דעתו בלבד. שימו לב שלא כל תוואי/נתיב המסלולים המופיעים באתר נמצאים בתחום שמורות טבע או גנים לאומיים, בהתאם יתכן ויהיו חלקים מהמסלול המופיע שאינם תחת פיקוחה או אחריותה של רשות הטבע והגנים. מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת המבזקים באתר רשות הטבע והגנים.
 

אמונה1

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה רבה!
אבל את האתר מצאתי בעצמי
אני מחפשת מידע ממישהו שעשה את המסלול בעצמו
וכן מפה מדוייקת שאפשר ללכת לפיה
 

ניק כמעט בלי ראש

משתמש מקצוען
תודה רבה!
אבל את האתר מצאתי בעצמי
אני מחפשת מידע ממישהו שעשה את המסלול בעצמו
וכן מפה מדוייקת שאפשר ללכת לפיה
אני הייתי
לא צריך מפה
רושמים בוויז פארק אקליפטוס חורשת הצנחנים
מהחניון יש שביל שעובר מתחת לכביש
וממשיך לאורך הנחל
כל ההליכה היא צמוד לנחל
בסוף מגיעים לשפך של הנחל לים
מקסים לתזמן את שעת ההגעה מול הים - בשקיעה .
 

אמונה1

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני הייתי
לא צריך מפה
רושמים בוויז פארק אקליפטוס חורשת הצנחנים
מהחניון יש שביל שעובר מתחת לכביש
וממשיך לאורך הנחל
כל ההליכה היא צמוד לנחל
בסוף מגיעים לשפך של הנחל לים
מקסים לתזמן את שעת ההגעה מול הים - בשקיעה .
לא הבנתי
נראה לי שלא מדובר על אותו מסלול
אני התכוונתי לשאול על מסלול נחל שורק באזור בית שמש
3-4 למיטיבי לכת
מגיע בסוף לאזור מלחה בירושלים
 

ניק כמעט בלי ראש

משתמש מקצוען
לא הבנתי
נראה לי שלא מדובר על אותו מסלול
אני התכוונתי לשאול על מסלול נחל שורק באזור בית שמש
3-4 למיטיבי לכת
מגיע בסוף לאזור מלחה בירושלים
אהה
אני דיברתי על החלק האחרון של הנחל בשפך לים בפלמחים ,
החלק העליון מתחיל מירושלים
זה שבילי עפר עשיתי את זה פעם עם ג'יפ ופעם עם אופניים
אפעם לא ברגל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמא

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה קְרָאתִיךָ חוּשָׁה לִּי הַאֲזִינָה קוֹלִי בְּקָרְאִי לָךְ:ב תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב:ג שִׁיתָה יְהוָה שָׁמְרָה לְפִי נִצְּרָה עַל דַּל שְׂפָתָי:ד אַל תַּט לִבִּי לְדָבָר רָע לְהִתְעוֹלֵל עֲלִלוֹת בְּרֶשַׁע אֶת אִישִׁים פֹּעֲלֵי אָוֶן וּבַל אֶלְחַם בְּמַנְעַמֵּיהֶם:ה יֶהֶלְמֵנִי צַדִּיק חֶסֶד וְיוֹכִיחֵנִי שֶׁמֶן רֹאשׁ אַל יָנִי רֹאשִׁי כִּי עוֹד וּתְפִלָּתִי בְּרָעוֹתֵיהֶם:ו נִשְׁמְטוּ בִידֵי סֶלַע שֹׁפְטֵיהֶם וְשָׁמְעוּ אֲמָרַי כִּי נָעֵמוּ:ז כְּמוֹ פֹלֵחַ וּבֹקֵעַ בָּאָרֶץ נִפְזְרוּ עֲצָמֵינוּ לְפִי שְׁאוֹל:ח כִּי אֵלֶיךָ יְהוִה אֲדֹנָי עֵינָי בְּכָה חָסִיתִי אַל תְּעַר נַפְשִׁי:ט שָׁמְרֵנִי מִידֵי פַח יָקְשׁוּ לִי וּמֹקְשׁוֹת פֹּעֲלֵי אָוֶן:י יִפְּלוּ בְמַכְמֹרָיו רְשָׁעִים יַחַד אָנֹכִי עַד אֶעֱבוֹר:
נקרא  6  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה