כללי בצער רב אנו מבכים את לכתו של נרקיסים

איש קטן

משתמש צעיר
כך מרעננים חיפושית מאובקת
על המפץ הגרפי הגדול של "בקהילה" | על ה'חזרה בשאלה'(הגרפית) של 'משפחה' | תרגיעו, אף לא מילה אחת על פוליטיקה | וטיפה על טיפוגרפיה


התרעננות תוך שמירה על הקיים
חברת פולקסווגן, הפיצה את בשורת החיפושית כרכב המשפחתי המורחב באותם ימים. עם השנים, הלכה פולקסווגן ומתחה פניה, הביאה לעולם את הפאסאט ושלל דגמי יוקרה, מנותק לגמרי מחזון החיפושית המצומק, עם מנוע על בסיס אוויר.

עם השנים הם זיהו אהבה עיוורת שיש להרבה מאד אנשים לחיפושית המיתולוגית. משהו בעיצוב הייחודי שלו, לא קיבל מענה בכל היוקרה שאחרי.

הם הבינו, שאם ישווקו את הדגם המקורי של החיפושית, לא יהיו לזה ולו קונה דל אחד. המפונקים של היום, לא 'יעגלו' את גופם פעמיים רק בכדי להרגיש את הנוסטלגיה של פעם, שלא נדבר על מיזוג.

ישבו וחשבו, עד שהמציאו רכב יוקרתי במיוחד, שעונה גם הוא לשם חיפושית, מעוצב כמו חיפושית, אך מאובזר כמעט כמו יגוואר. החשיבה הייתה גאונית: אלה שמוכנים לסבול תמורת תחושת הנוסטלגיות, אלה גם יהיו מוכנים לשלם הון על רכב יוקרה עם ניחוח החיפושית העתיקה.

הם הביאו עמם בשורה: ניתן להסיר אבק ישנוני, על-ידי עיצוב חדשני, שעדיין מזכיר את היופי הנוסטלגי שהסתתר מאחורי האבק, ועוד לבקש על זה הון תועפות, מחיר אסטרונומי הרבה מעבר לדגם המקורי עצמו, ואף יקר יותר מדגמים יוקרתיים יותר של החברה.

חתכו את הענף
נזכרתי בדוגמת החיפושית, כבר לפני כמה חודשים, כאשר ראיתי את מתיחת הפנים הגרפי, של עיתון 'משפחה'.

כולנו הרי מאד אהבנו לחקות את 'משפחה' בעיצובו המרשים מזה עשור ומחצה. כולנו גם ידענו שהקו הנקי של 'משפחה' הקנה לה את המקום הראשון מבחינת עיצוב, בהפרש נקודות גדול מכל השאר. אך בלהט הרצון להתחדש, ובלהט להקדים את המתחרים (?), הם שכחו שקהל הקוראים הורגל על ידם לקו עיצובי נקי לעין, נעלם מעינם "רענון החיפושית", שבהגדרתו; התרעננות תוך כדי שמירה על הישגי העבר. הם לא לקחו זאת בחשבון. ובעיצוב מחודש הם חתכו את הענף עליו ישבו ובנו מהשורש במו ידיהם. מה שקיבלנו, זה עיצוב עמוס, חוסר בשוליים רחבים של מרחבי לבן, בלאגן בפתיחי הכתבות, וטיפוגרפיה צוננת.

ייתכן מאד שמבחינה גרפית נטו, בהתייחס לגופן של האלמנטים (כאלמנטים מנותקים ועומדים בזכות עצמם-), הם הביאו איזו שהיא בשורה מרעננת. אך במכלול הכולל, כאשר נדפיס עמוד עתיק ונעמיד אותו מול עמוד מחודש, אזי המחנק המחודש זועק עד השמיים. מה שמפליא, שהם אלו שהעמידו את הרף הגבוה של עיצוב זך וצח כשלג, והם אלה שהמיסו אותו, חבל.

נעמת לנו מאד, נרקיסים, הי"ד.
השבוע נפל דבר בישראל. שוב ניתנה ההוכחה, שאפשר להתרענן, לשמור איכשהו על ההקשר הנוסטלגי, ובכל זאת לצעוד קדימה מבחינה עיצובית, ולהפוך את המוצר למליון דולר.

העיתון עתיק, הכותבים וותיקים. השמאלץ מעובה, והרבלינאיות מורחב. התכנים על אותו קו (בערך) שהנחה את העיתון בתחילת דרכו, ובכל זאת, לנו כמעצבים נחתה השבוע בשורה טובה ומרנינת לב.

עיתון 'בקהילה' נהפך למגזין כרומו, ומכיון שישנם הרבה מאד היבטים פוליטיים כאלה ואחרים שניתן לשבת ולנתח מעתה ועד הו"ר תשע"ב, אך מפני כבודו של הפורום המקצועי הזה, אתמקד אך ורק בבשורות העיצוביות האדירות (לענ"ד) שיצאו השבוע מבית 'בקהילה'.

'מפץ' הבשורות - אין נרקיסים. אני בטוח שההחלטה לוותר על הפונט שמרכיב את המגזינים האקטואליים במגזר, לוותה בפרפורי בטן לא קטנים. ובכל-זאת, הם עשו את זה. הפונט הוחלף בפונט אחר ממשפחת פונביט, אולי פחות קריא (ישנם מקומות שהקריאה ממש קשה, כגון בנגטיב), אבל חדשני וייחודי בהחלט.

פתיח - 2 עמודי הדאבל הפותחים כתבה מגזינית, קיבל חידוש מרענן מכל מה שהכרנו עד הנה. לא עוד כותרת ענקית על שליש עמוד, ולא עוד גירבוב של אלמנטים. אלא קו ברור המנחה את כל הפתיחים לאורך כל המגזין.

טיפוגרפיה - השקעה אמיתית ואמיצה בטיפוגרפיה, לאורך כל המגזין. בכל מדור, משחק טיפוגרפי מענין. בכותרות, בשם הכותב ובמה-לא. פתאום כל המרחב הגרפי הזה קיבל תוספת בניה משמעותית, פתאום נוספו אין-ספור אפשרויות להעמדת הכותר וכו'.

שם הכתב. כבר לא במישור, ולא בתחילת הכתבה, אלא מלמעלה למטה, בשילוב קווים גרפיים עדינים. במיקום משל עצמו.

ועל כולם, השמירה על מרחבי אוויר, נתנו לנשום, לבן לבן ושוב לבן. כמה אכזרי לומר את המשפט הבא: 'בקהילה' 'גנבו' את הענף הגרפי של 'משפחה המקור'יס' עם השורש, (בהתמקד בחשיבה של אסתטיקה גרפית) והתיישבו עליו חזק. בעוד מ'שפחה' חזרה לימי העומס המיוזעים.
 

קבצים מצורפים

  • התרעננות החיפושית.jpg
    KB 168.1 · צפיות: 15

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
כל מילה בסלע.
(נהדר לראות שעוד אנשים חושבים כמוני...)
 

שמואל בזנסון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
דרך אגב, כשהגרמנים המציאו את הפלקסווגן, באותם ימים היה לממשל גרמניה חזון, שלכל אזרח יהיה רכב. ולכן נקרא שמו- פאלקסווגן, פאלק'ס וואגען = הרכב של העם.
 

לענ"ד

משתמש צעיר
איזו כתיבה מרתקת איזה ניתוח מדהים
אתה פשוט כשרון מבוזבז
אם בקהילה היו מגייסים אותך לשורות העיתון הם לא היו נזקקים להחליף פונטים
 

יוספי רוזן

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
מי אמר שהם לא גייסו את איש קטן למערכה החדשה?
 

איש קטן

משתמש צעיר
דני, ידעתי שזה יגיע. הצלחת לסחוט ממני הבהרה חד משמעית. אין לי כל קשר לעיתון משפחה או בקהילה, לא הייתי מעורה בשום שלב, ולא אהיה מעורה בעתיד. התוכניות שלי אחרות לגמרי.

האיש המופקד על הגרפיקה בבקהילה, הוא חיים ויינריך, איש מוכשר מאד, עם מתודה שלימה בעיצוב בכלל ובטיפוגרפיה בפרט.

אני יודע שאני מצטייר כאן כמו ילד קטן שמתלהב ממקופלת, אבל כן. הבוקר קיבלתי את העיתון בדואר, וזה לי לראשונה שנחשפתי לקו העיצובי - המהפכני בעיני, וכקטן שמתלהב, רצתי ישר לכתוב רגשות. לא שום דבר מעבר לכך.

יש לי ביקורת קשה מאד על הלוגו של "פנינים" אותה הבאתי בפורום הפרסום. ישנה ביקורת על עוד כל מיני דברים פה ושם. אך במכלול הכולל, יש כאן בשורה חדשה לאוהבי הז'אנר.

(ומי אני בכלל).
 

n_eli

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
את הפונט במגזין לא כ"כ אהבתי.
 

yaeli

משתמש צעיר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
עוד הערת ביניים בקשר לחיפושיות, למרות שהבאת אותם כמשל:
נתקלתי השנה ב"יושב ראש ארגון בעלי החיפושיות", יש דבר כזה! התאגדו להם כל הסנטימנטלים שמחזיקים ומתחזקים את המכוניות הישנות בהשקעה לא קטנה, יש להם מועדון יוקרתי ואפילו כנסים פעם בשנה עם חניון מלאאאא בחיפושיות של פעם.
;)
 

coffee-righter

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
נכתב ע"י yaeli;457181:
עוד הערת ביניים בקשר לחיפושיות, למרות שהבאת אותם כמשל:
נתקלתי השנה ב"יושב ראש ארגון בעלי החיפושיות", יש דבר כזה! התאגדו להם כל הסנטימנטלים שמחזיקים ומתחזקים את המכוניות הישנות בהשקעה לא קטנה, יש להם מועדון יוקרתי ואפילו כנסים פעם בשנה עם חניון מלאאאא בחיפושיות של פעם.
;)



אהה,
מאזינים אצלם רק לביטלס
 

אוהב0ישראל

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
מותר לדעת מה הפונט החדש או שזה סוד הידוע רק ליודעי ורוכשי המגזין?
 

שמואל בזנסון

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
רכשתי הערב את עיתון "בקהילה" המחודש, וכגרפיקאי התייחסתי בעיקר (בעצם רק) לעיצוב ולדעתי הוא בינוני ומטה. אחרי כל כך הרבה רעש וצלצולים ובסוף קבלנו "שעה טובה" קצת משודרג.

כבר אני מתגעגע למוסף "קולות", לפחות עד כה המוסף שמר על איזושהיא יחודיות, ועכשיו איבד את זה.
אני לא מזלזל בהשקעה, כגרפיקאי אני יכול לתאר לעצמי כמה עמלו לילות וימים, אבל כן אני מרשה לעצמי לבקר על הרעש והצלצולים שקדמו לשדרוג, זה רק הזיק להם לפחות בקרב קהל מביני עיצוב שציפו להרבה יותר.

אם אהיה קצת יותר נקודתי, אתן דגש לכמה דברים עיקריים שהפריעו לי, דבר ראשון הפונט. יש בעיתונות כללים שלא ניתן להפר. כל מגמה מצד העורכים להביא חדשנות ורענון אסור שזה יבוא על חשבון הפונטים הפשוטים והמוכרים שהם על פי רוב מבוססים על קונצנזוס של כלל העתונות בארץ ועל הרגלים של שנים רבות. ובלע"ז זה נקרא להיות הויבער חכם.

העיצוב בכתבות השונות חוזר על עצמו, מלל תמונות, מלל תמונות וחוזר חלילה. לא נתקלתי באף "טקסט וורפ" עיגולי בתמונות. אלא בטקסט רץ ותמונות. "טקסט וורפ" מעגלי על תמונות או חלקי תמונות כשעשויים טוב תורמים רבות לעיצוב כללי ומשעשעים את הכתבות. כשאלו חסרים, העסק הופך למשעמם.

נתקלתי בהרבה שטחים ריקים, אני לא נגד שטחים ריקים בנסיבות מסוימות אבל כאן הדבר מפריע לעין, וחוזר על עצמו לא מעט. בעיתונים מכובדים מעסיקים ציירים וקריקטוריסטים במשרה מלאה על מנת להתסיס את הטורים הקבועים ולו לשעשע קצת העניים וכדי לא לשעמם רק עם מלל.

נראה כי ניסו הרבה להשקיע בפן הטיפוגרפי, חלק מהנסיונות יצאו טוב, אבל חלקם לא. אני בעיקר מתכוון על המרווחים הגדולים בין המילים בתתי הכותרות, זה מעייף את העניים וגורם למאמץ מיותר לעניים. אפשר להבין את הרעיון והכוונה אבל אני הייתי מוותר על זה ובדחיפות.

כל מה שנאמר זה לעניות דעתי ואינו אלא כביקורת בונה וכאן המקום לאחל ל"בקהילה" המון המון הצלחה.
 

ונתנו10

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
D I G I T A L
איש קטן היקר,
הטיפוגרפיה חייב תיקון רציני. רווח השורות ובין הטורים גדול מדי.
הלבן בעיניים, שאתה כה מרבה לדבר בשבחו, טוב רק בצדדים, או מלמעלה,
כשהוא בין השורות, טורים וכו', זה הורס.
ואם הולכים על הגופן הזה, אז רק כמו בכתבה ניסיונות.

הפתיח של הכתבה פירר על הקו (ועוד כמה) יפה מאוד, חדשני ושונה!
אבל כדאי מאוד לשמור על קו אחיד או מוקצן.

יש מדי הרבה לידים בכל כתבה. שוב, אל תתנו תחושה של 'מרחנו אותך'!

השער, תוכן, מפנקסו מצויינים.
דיבור המתחיל, מגדל דוד, טעון שיפור קל.

תנסה לשכנע אותם ללכת על דפים לבנים יותר. זה נותן תחושת חדשנות.

חיים וויינריך גאון בטיפוגרפי במודעות, אבל אם זה הוא שהחליט על הקו הזה גם בטקסטים, הוא יכול ללמוד ממשפחה די הרבה.

בסך הכל משפחה שיחקו אותה בערב חג זו בגדול.
(וכמובן שאני ממש לא מסכים איתך על מה שכתבת נגדם. הם מבינים טוב טוב בטיפוגרפיה)
ואין ספק שאנחנו, הקוראים, רק נהנה מהתחרות שמשפחה כה מפחדת ממנה.
<!-- / message --><!-- edit note -->
 

מרדכי

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
הדמיות בתלת מימד
אי&quot;ק איש וניתוחיו...

אהבתי לקרוא. ניתוח יפה ומעניין.

אם כי...

נכון שצריך זמן להתרגל לעיצוב החדש, והתרשמות ראשונית לא אומרת [לי עכ"פ] הרבה, אך עם זאת אני מרשה כן לומר שיש דברים שמפריעים לעין בעיצוב החדש של בקהילה. העיתון כעת אינו מולי, אבל מה שלמשל לא אהבתי היה המרווח המוגזם בין השורות בלידים, וזה שכמעט צריכים לומר ג"פ ולסובב את העיתון כדי לגלות את שמות הכותבים. וגם: לדעתי העניה מני עני, יש משהו לא זורם לגמרי בגופן הטיפה מצועצע במגזין. אולי צריך להתרגל. אך חוששני.

וזה כאמור על רגל אחת ובע"פ ללא הנידון מולי. ועוד חזון.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה