ביקורת שמנונית

  • פותח הנושא y&m
  • פורסם בתאריך
מצב
הנושא נעול.

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
נכתב ע"י תרצה613;2226669:
ואיסתרק לא היה אנוכי. הוא במשך שנים מנסה לפלס דרך לליבו של אחיו (למד איתו, נתן לו חופש) וההוא בועט ובועט.

יש נתינה ויש נתינה.
אני נותנת לבעל המכולת כסף כדי שיביא לי לחם.
בעל המכולת נותן לי לחם כדי שאתן לו כסף.
- אלו נתינות אינטרסנטיות, תן לי ואתן לך.

אני נותנת לילד את אמוני בכוחותיו כדי שיוכל להוציאם אל הפועל.
אני נותנת לילד את אמוני ברצונו הטוב כדי שבין היתר יוכל לצמוח מן הכשלונות ולא להשבר מהן.
- אלו נתינות טהורות.

-יש שנותנים כדי לקבל.
- יש שנותנים כדי להקרא או להחשב טובים.
סוגי נתינה שהמטרה בעצם היא נטילה - האני במוקד.

הרגש שעומד מאחורי הנתינה הוא שיקבע אם זו נתינה או נטילה, ולכן אי אפשר לבוא ולאמר נתן לו השקיע בו וכו' וכו'

אם בכל נתינה ומעשה עמד הצורך ב-זוז כבר, שלם לי על כך במעשים, צמח, גדל, התבגר.
מילים שלא בהכרח נאמרו בקול אבל נשבו באויר ובאוירה בעוצמת סופה.

במוסף המודיע של פסח תשע"ה הובא ראיון עם הרב שטיינמן בנושא חינוך.
וכה אמר: הבעיה בדורינו שהמחנכים לא זוכרים שהיו ילדים.

איסתרק במקרה שלנו, עם כל היותו דמות חיובית בהחלט. היה חסר את אותה סבלנות אורך רוח ואמון שהוא קיבל כשהיה צעיר מאביו רעואל.
והם בין היתר שנתנו לו את הכוח לזוז, לגדול ולהתבגר.

לכל צד אחריות למעשיו, למרות הכל. אבל כולנו משחקים בשני התפקידים, וראוי שנשים לב לשניהם.
 

חותם1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
נכתב ע"י בפוטנציאל;2226917:
ההבדל בין אדם אנוכי לבין אדם שמודע לסביבתו זו בדיוק הנקודה.
הנטיה הטבעית שלנו מונעת מדחפים פנימיים וזה יצר החיים.
אם אדם לא עמל לצאת מעצמו וליראות את סביבתו וחובותיו כלפי בוראו וכלפי סביבתו בהתאם לתפקידו( גם אם הוא אזרח פשוט)
הוא ימצא את עצמו נוהג בטבעיות.
ואבוי לטבעיות הזו.

כאן את מדברת על דקויות של אנוכיות.
אנוכי, פירושו אדם הממוקד בעצמו, והזולת אינו תופס אצלו מקום משמעותי.
כולנו נבראנו אנוכיים, אילו לא היינו אנוכיים, לא היה לנו דחף לעשות שום דבר בעולם.
אך גם אדם שעמל כל חייו לצאת מהאנוכיות שלו, עבודתו לא מסתיימת בגיל שלושים או ארבעים,
זו עבודת חיים לזקק יותר ויותר את ההתבוננות הפנימית, ולהבין מניעים דקים ונסתרים יותר. וכמה שאדם גדול יותר, הוא מודע יותר לנגיעות הפנימיות שלו שקיימות תמיד. וכשהוא מודע להן הוא מסוגל לבחור בטוב מתוך הבנה של מה התרחש כאן.
יתכן שכאן, מיה תיארה מצב שקוף מידי של נגיעות אישיות, אך אני עדיין חושבת שכשמדובר ברגשות עוצמתיים כ״כ של כעס ועלבון, גם אדם שעובד על עצמו יכול לשגות, וכאן מגיע מקום ההתייעצות עם אדם נקי, שאינו מעורב רגשית ויכול לזהות את המניעים הפנימיים.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י חותם1;2226821:
א
זה הכי טבעי בעולם, אבל דוקא לכן הוא לא היה צריך לסמוך רק על עצמו, אלא להקשיב גם לדעות נוספות, (כמו בסטיאן) ולא להחליט בצורה נחרצת על (אי) תגובה.

רק שכחתם שבסטיאן היה דעת יחיד מול כל מקבלי ההחלטות האחרים, לא רק איסתרק.
וגם, שהוא דוד של הנער (אחי אימו), ולכן השיקול שלו נתפס בעיני האחרים כרגשי מדי ולא אובייקטיבי.

נ.ב. נשמע לי מוזר לדבר פה על הספר. בכלל האשכול עוסק בעניינים אחרים ;)
 

חותם1

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
האשכול עוסק בתובנות מן הספר,
איסתרק, בסטיאן וכו׳ הם רק משל..
 

dLive

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י בית היין;2226970:
יש נתינה ויש נתינה.
אני נותנת לבעל המכולת כסף כדי שיביא לי לחם.
בעל המכולת נותן לי לחם כדי שאתן לו כסף.
- אלו נתינות אינטרסנטיות, תן לי ואתן לך.

אני נותנת לילד את אמוני בכוחותיו כדי שיוכל להוציאם אל הפועל.
אני נותנת לילד את אמוני ברצונו הטוב כדי שבין היתר יוכל לצמוח מן הכשלונות ולא להשבר מהן.
- אלו נתינות טהורות.

לפי ההגדרות האלו הנתינה של איסתרק היא טהורה. לאורך מהללאל יש מקומות שבהם מתואר הרצון העז של איסתרק לזרוק איזו מילה ליקוואל והוא מתאפק.
להשוות בין איסתרק לרעואל לא יהיה הכי נכון.
איסתרק לא יכול לחנך את יקוואל כמו שאביו חינך אותו, משום שהוא אחיו של יקוואל ולא אביו.

אני לא מבין איך מי שיורד לדקויות גדולות כאלו כדי למצוא את האנוכיות של איסתרק - מפספס את כל החסרונות של יקוואל ומתרכז רק בדבר אחד: זה שרע לו.
 

לבן

משתמש סופר מקצוען
אנושי להאשים את איסתרק באנוכיות.
אבל גם אנחנו אנוכיים.
כולנו.

אל תשפטו הורים ולא אנשי חינוך. לפעמים יקוואלים כאלו מתנהגים בצורה כל כך איומה וקיפודית שבשביל לתת להם אהבה ללא תנאי ההורים צריכים להיות מלאכים.

ובדיוק כמו שיש בלבכם מקום לחמלה על יקוואל, פנו שם מקום לחמלה גם הטועים בחינוכו. שניסו, הבליגו, רצו ו---מעדו לפעמים.
 

תרצה613

משתמש מקצוען
נכתב ע"י dLive;2227367:
אני לא מבין איך מי שיורד לדקויות גדולות כאלו כדי למצוא את האנוכיות של איסתרק - מפספס את כל החסרונות של יקוואל ומתרכז רק בדבר אחד: זה שרע לו.

לגמרי.
 

StOT

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אולי הכתבה הזאת תעניין אתכם
 

מה הענינים

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
מחכה כבר לספרה החדש של מיה שכנראה ייקרא: מתחת לכוזר
ובו היא תספר לנו איך הגיע אליה הרעיון לספר, איך היא חשבה על העלילה, איך היא בחרה את השמות.
למה היא הרגה אנשים (יקוואל הוא לא המסכן היחיד, גם אביי-אליהו גרם לי לכעס גדול עליה) ועוד ועוד.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י בפוטנציאל;2226707:
נוהגים אחרת? -איך?? שהאלוקים שמח איתם ? או שבעטו הכל מבפנים ורק המסגרת נשארה.
כשהמצב כזה עגום עדיף שיזרקו את המסגרת ויעבדו את ה' בצורה המתאימה להם.


ויש אנשים שזה לא בוער להם מבפנים ואוי להם מיום הדין ומיום המוות.

הלכת רחוק...

אני מדברת על אנשים יראי שמים המדקדקים בקלה כבחמורה.
הנוהגים בחייהם האישיים אחרת מכפי המקובל ע"פ מנהגי קהילתם.
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י y&m;2227767:
הלכת רחוק...

אני מדברת על אנשים יראי שמים המדקדקים בקלה כבחמורה.
הנוהגים בחייהם האישיים אחרת מכפי המקובל ע"פ מנהגי קהילתם.

לא אני שהלכתי הם שהלכו..
 

ysb794

משתמש רשום
נכתב ע"י מה הענינים;2227765:
מחכה כבר לספרה החדש של מיה שכנראה ייקרא: מתחת לכוזר

למה היא הרגה אנשים (יקוואל הוא לא המסכן היחיד, גם אביי-אליהו גרם לי לכעס גדול עליה) ועוד ועוד.

אנשים מתים. זה דרך העולם.
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מה הענינים;2227765:
מחכה כבר לספרה החדש של מיה שכנראה ייקרא: מתחת לכוזר
ובו היא תספר לנו איך הגיע אליה הרעיון לספר, איך היא חשבה על העלילה, איך היא בחרה את השמות.
למה היא הרגה אנשים (יקוואל הוא לא המסכן היחיד, גם אביי-אליהו גרם לי לכעס גדול עליה) ועוד ועוד.

אני גם לא סולחת לה על אביי.
ובטח לא על התיאור האכזרי שנלווה לזה...:(
איך המלך יוסף מרגיש עד היום את הדופק שלו בקצה אצבעותיו:eek::eek::eek:
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית

כל האמת על הכוזרים

התפרסם בשבועון "עולם קטן"

לו היינו מכנים אותם "כוזרים" הם אפילו לא היו מסתובבים לאחור, מפני ששמם האמתי היה הח'זרים, או ח'זר, ורק שיבוש בספרות היהודית של ימי הביניים העניק להם את שמם המוכר לנו • העם הכוזרי היה תערובת של עמים טורקיים מהמזרח, כמה שבטים דוברי פרסית, אנשים מצפון הקווקז וסלאבים • בין המאות השביעית והתשיעית לסה"נ נמלטו כמה קבוצות יהודיות מהמזרח התיכון לקווקז הצפוני, לאור כוונת האימפריה הביזנטית לכפות עליהם להמיר את דתם לנצרות. ייתכן שהם אלו שהובילו להתגיירות ההמונית המפורסמת של הכוזרים במאה השמינית לסה"נ – אם זו אכן התרחשה במציאות. יש בין החוקרים כאלו המפקפקים באמתות העובדה הזו • בשיאה השתרעה ממלכת הכוזרים מנהר הוולגה והרי הקווקז ועד הים השחור והים הכספי וכללה גם את חצי האי קרים. במאה ה-9 התרחבה הממלכה עד לנהר הדנובה והגיעה עד קייב, בירת אוקראינה דהיום, שיש טוענים שנוסדה בכלל בידי הכוזרים • בתחילת ימי הביניים (המאה ה-5) היו הכוזרים כפופים להונים, אולם כמאה שנה לאחר מכן הם שלטו על אראן (כיום באזרבייג'ן), ג'ורזאן (גאורגיה) וחלקים בחבל הקווקז. השליטה עברה מידיהם לעמים אחרים וחזרה אליהם שוב לסירוגין • השפה המדוברת בממלכה הייתה הכוזרית, עגה מסוימת של טורקית (עגת 'ליר') • שבטי הנוודים הכוזרים החלו מתלכדים תחת מסגרת שלטונית אחת לאחר כמה מלחמות אזרחים פנימיות בין השבטים השונים - מסגרת שלטונית שהפכה למעשה לממלכת הכוזרים, אשר התקיימה במשך כ-400 שנה • הכוזרים סייעו לקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס השני בסוף המאה ה-7, בעיקר במלחמותיו באימפריה הפרסית • לאחר ניצחון הביזנטים על הפרסים בנינוה, השתלטו הכוזרים על חלק מהשטחים שהיו קודם תחת שלטון האימפריה הפרסית, בהם חבל טרנסאוקסניה, הנמצא כיום באוזבקיסטן • עם התפשטות האסלאם ברחבי אסיה ואירופה התרחשו התנגשויות בין מוסלמים לכוזרים. בית עבאס המוסלמי ניסה לתקוף את הכוזרים ב-762 וב-799, אך נהדף. בשנת 786 כבשו הכוזרים את בירת הגותים בחצי האי קרים • הממלכה הכוזרית אימצה גישה של כיבוד והענקת מעמד זהה לכל הדתות, תוך מתן אפשרות למינוי שופטים ובתי משפט עצמאיים לכל הדתות השונות בממלכה: יהודים, נוצרים, מוסלמים ופגאנים • כלכלת ממלכת הכוזרים התבססה בעיקרה על מסחר, זאת בשל מיקום הממלכה על דרך המשי, המקשרת בין ביזנטיון למזרח הרחוק • הכוזרים עסקו בגביית מכס מהסוחרים העוברים בשטחיהם. לאחר שנטשו את אורח חייהם הנוודי, החלו הכוזרים לעסוק בחקלאות ובדיג. הם חלשו על ציר מסחר מרכזי. סחורה ממערב אירופה עברה דרך האזור הכוזרי למרכז אסיה ולסין – ולהפך • הקשר של העולם המוסלמי עם צפון אירופה נעשה רק באמצעות מתווכים כוזרים. הרדהנים, גילדה של סוחרים יהודים, חלשו על ציר מסחר שעבר דרך הממלכה ויש המשערים שדווקא הם היו הגורם שהוביל להתגיירות ההמונית של הכוזרים • חוקרים אחדים טענו שהכוזרים היוו חומת מגן שמנעה מאירופה להפוך למוסלמית כבר לפני 1,300 שנים. לאור מאורעות ימינו אפשר לומר שאולי הם רק דחו את הפיכתה לכזו • המטבע הכוזרי נקרא ירמך והיה עותק של מטבע הדירהם הערבי.



יחי המלך בולאן

הפרסום העיקרי שהביא לכל תפוצות ישראל את המידע על ממלכת הכוזרים שהתגיירה, הוא כמובן ספר הכוזרי של רבי יהודה הלוי שנכתב בשנת 1140, בעת שבה ממלכת הכוזרים כבר הייתה רק היסטוריה. בספר הוא שוטח את העקרונות הפילוסופיים של היהדות. הספר נכתב בתוך סיפור מסגרת המתאר כזכור מפגש בין מלך כוזר לנציגי שלוש הדתות ופילוסוף, כשכל אחד ניסה להוכיח את צדקת דתו והשקפתו • הוויכוח התרחש, על פי הספר, בעקבות חלום שחלם המלך פעמים רבות, ובחלומו נראה אליו מלאך שאמר לו שכוונתו רצויה בעיני הא-לוה אבל מעשהו אינו רצוי. בוויכוח ניצח 'החבר' היהודי, ומלך כוזר וכל עמו קיבלו עליהם את התורה ומצוותיה. רבי יהודה הלוי קובע את תאריך הוויכוחים לשנת 740 לסה"נ, אולם ממרחק של 400 שנה ייתכן שאיננו מדייק. על כל פנים, נראה שההתגיירות התרחשה לא מאוחר מהמאה ה-8 • חסדאי אבן שפרוט, מנהיג יהדות ספרד במאה ה-10, ששמעה של מלכות יהודית בכזריה הגיע לאוזניו, סבר שמדובר בשבט ששרד מעשרת השבטים האבודים ושלח מכתב אל יוסף שעמד אז בראש הממלכה. קיים גם מכתב תשובה של יוסף מלך הכוזרים לחסדאי שבו הוא מסביר שהוא מלך של שבט כוזר שהתגייר בראשות המלך בולאן, שהוא מצאצאיו, ולא מעשרת השבטים • אף שוודאי שהאיגרת של חסדאי נכתבה על ידיו, לא ברור אם אכן נשלחה למלך הכוזרי, וגם אם כן, אם אמנם הוא עצמו השיב עליה או שמא המכתב והתשובה נכתבו בידי אותה יד. אולם גם אם הדבר כך, ברור שמכתב התשובה המתאר את הממלכה התבסס על מקורות אותנטיים ומהימנים • עד התגיירותם של הכוזרים, ככל הנראה הייתה אמונתם חלק מן הפולחן הטורקי השאמניסטי (אמונה בכישוף). אולם מתברר שגם אחרי שפשטה היהדות מבני האצולה אל חלק מהעם, רבים אחרים שמרו על מנהגיהם הקודמים ולא התערבו בקשר של ממש בעם ישראל • ראשי המדינה היו בשלב מסוים יהודים בלבד ואילו רוב העם (כך על פי חלק מהחוקרים, לפחות) – מוסלמים ונוצרים • שמות מלכי הכוזרים משקפים את השינוי שחל על העם הזה: מטונג יבגו במאה השביעית ובולאן במאה התשיעית, ועד עובדיה, זכריה, מנשה, בנימין, אהרן, יוסף ודוד במאות התשיעית והעשירית • בראש ממלכת הכוזרים עמדו הכגן (המלך העליון) והכגן בק (מושל עליון), כשהאחרון משמש מלך פעיל היוצא למלחמות • בעיר הבירה הכוזרית, אתיל שעל גדת הוולגה, נמצאו ארמונות ראשי ההנהגה של הכוזרים וחיל המשמר של המלך. ה"כגן" היה השליט הראשי ומוצאו – החל משלב מסוים – מוכרח היה להיות יהודי, אך הוא התמנה על ידי ה"כגן בק"; תפקיד ה"כגן" (שאם תרצו, איננו אלא הכהן) היה בעיקר ייצוגי, אולם העם – ואפילו ה"כגן בק" – היו סוגדים לו ומעריצים אותו; ל"כגן בק" היו הסמכויות הפיקודיות והאחריות על הצבא • בין היהודים האשכנזים מקובלים שמות המשפחה "כגן", "כגנוביץ'" ודומיהם, ויש סברה שהשמות הללו הם ממוצא כוזרי ומשמעותם כאמור איננה אלא "כהן" שעבר שינוי בהתאם לדרך הביטוי הסלאבית המחליפה ה"א בגימ"ל • בולאן הראשון, אם כן, היה המלך הכוזרי שהוביל את התגיירות הכוזרים. משהחליט להתגייר הביא גיורו להתייהדות חצר המלוכה כולה, חלק ניכר מתושבי עיר הבירה אתיל ומיעוט מאוכלוסיית ערי הממלכה האחרות. פירוש שמו של בולאן בטורקית עתיקה הוא דישון. זמן מלכותו אינו ידוע ומועד התגיירותו מצוי במחלוקת עזה. ברור, עם זאת, שבולאן מלך זמן מה בין אמצע המאה השישית ומחצית המאה השביעית • טרם התגיירותו לא שִייך עצמו בולאן לשום דת • השם סבריאל כאחד ממנהיגי הכוזרים נמצא בתעודת קיימברידג' (בת זמנה בערך של איגרת המלך יוסף לחסדאי אבן שפרוט). תעודת קיימברידג' נותנת לסבריאל ייחוס יהודי, לפחות חלקי. סבריאל מתואר כמי שניהל מבצעים מוצלחים בקווקז ובאזרבייג'ן האיראנית, אולי כחלק מהמלחמה הערבית-כוזרית. רעייתו סרח מתוארת כיהודייה וכמי שעודדה אותו ללמוד ולאמץ את היהדות. השם בולאן כלל אינו מופיע במסמך הזה, אולם יש מקרב חוקרי הכוזרים המזהים בין השניים ומתייחסים את המלך שהוביל את הכוזרים להתגיירות כ"בולאן סבריאל" • בשנת 1999 נמצא באי גוטלנד שבשוודיה מספר גדול של מטבעות שעל חלקם הייתה חקוקה הכתובת הערבית "משה הוא נביא הא-ל". קיימת השערה שמטבעות אלו נוצרו במיוחד לרגל אימוץ הדת היהודית בידי מלך הכוזרים בולאן • קיימים מטבעות שעליהם חקוקה הכתובת הערבית "ארד אל-קוזאר" ("אדמת הכוזרים").



סוף הדרך

העיר אתיל הוחרבה כליל בשנת 969, אולם כנראה שבה ונבנתה בשנית. ההחרבה מיוחסת לנסיך קייב דאז, סוויאטוסלאב הראשון. ההיסטוריונים אבן חוקל ומוקדסי התייחסו לאתיל בכתביהם לאחר חורבנה כאשר בחלק מכתביהם חבויים רמזים לכך שהעיר נבנתה מחדש • שרידיה הארכאולוגיים של אתיל מעולם לא זוהו בוודאות. אחת התיאוריות גורסת שהם נשטפו על ידי מפלסו העולה של הים הכספי. עם זאת, בספטמבר 2008 דיווחו ארכאולוגים רוסים שמצאו את שרידי הבירה הכוזרית • "ספר הקבלה" של הראב"ד, שנכתב בשנות השישים של המאה ה-12, כבר קובע בוודאות שעל "נהר אתל שחיו שם גוי כוזרים שנתגיירו ויוסף מלכם שלח ספר לר' חסדאי הנשיא בר' יצחק בן שפרוט והודיעו שעל דעת רבנות משתדל הוא וכל עמו" • לנפילת ממלכת הכוזרים חברו כמה גורמים: אוכלוסייתה הייתה מעורבת מתושבים בעלי דתות שונות, הרוסים בצפון החלו להתגבר ולתקוף, ובעיקר – המצב הכלכלי בממלכה ירד לשפל המדרגה • רוב התושבים עסקו במסחר. החקלאות והתעשייה, לעומת זאת, כלל לא התפתחו ולא היה די במסחר כדי לפרנס את המדינה, לכן הממלכה הכוזרית הטילה מסים על העמים הצמיתים, וכאשר הרוסים פלשו בשנת 965 התפוררה ממלכתם ולא יכלה עוד להשתקם • הרוסים החריבו ערים מרכזיות, בתוכן הבירה אתיל – ובזזו אותן. הכוזרים ביקשו סיוע מהח'וואריזמים, אך אלו הסכימו בתנאי שתושבי הערים שביקשו סיוע יתאסלמו קודם לכן. הכוזרים ניסו לשקם את ממלכתם, אולם הם כבר היו נתונים להתערבותן של המדינות המוסלמיות. ב-1016, לפני אלף שנה בדיוק, הביס צבא של ביזנטים ורוסים את המנהיג הכוזרי, לאחר מכן השבטים הפראים הקיפצ'קים סתמו את הגולל על הממלכה הכוזרית והחריבו אותה לגמרי • על פי הטענות, שרידיה היהודיים של ממלכת הכוזרים נמלטו ממנה ונטמעו בקהילות היהודיות הרגילות שחיו באותה תקופה בהונגריה, בפולין וברוסיה וייתכן שאף בטורקיה • כמה מקורות מוסלמיים מהתקופה מדווחים שהכוזרים התאסלמו בתקופה זאת, וייתכן שבהמשך הם נטמעו באוכלוסיות המוסלמיות השכנות • אולם אפילו בשנת 1200, בדגסטן שלחוף הים הכספי (הקרוי גם ים הכוזרים), נותרה נסיכות יהודית שבירתה סמנדר ואחד ממלכיה נקרא שמחאל או זרובבל • חלק זה התקיים כמלכות עברית עד פלישת המונגולים וג'ינגס חאן בשנת 1237 שלא הותירו ממנה דבר • בחצי האי קרים יש עד היום קהילה יהודית ממוצא כוזרי. הם מכונים קרימצקים – חלק מהם עלו לישראל בתקופת השלטון הבריטי • פרופ' הרברט זיידן פרסם בשנים 1998–1999 מאמרים שבהם ניתח את השפעת השפה הכוזרית על אוצר המילים ביידיש, שהייתה שפת הדיבור של יהודי מזרח אירופה. הוא גילה מילים ביידיש שמקורן כוזרי. למשל, ירמולקה - כיפה ודאבנן – להתפלל.



לאן נעלמו הכוזרים?

ההנחה הרווחת עד סוף המאה ה-18 הייתה ש"ספר הכוזרי" נכתב כספר ויכוח פילוסופי – ללא בסיס היסטורי, אלא שממצאים על כך שאכן התקיימה ממלכה שבה תפסו היהודים מקומות מרכזיים גרמו לשינוי העמדה • תיאוריות קשר מסמרות שיער בין הכוזרים ליהודים של זמננו זכו לפריחה עצומה ולעיסוק אובססיבי ברוסיה במאתיים השנים האחרונות ועד ימינו ממש, ומרוסיה התגלגלה התיאוריה הזו לכל העולם עד שנתפסה כעובדה. גורמים אנטישמיים רוסיים פיתחו הררים של תיאוריות על הקשר הזה, שהמשותף לכולן הוא הטענה שהיהודים של היום אינם אלא כוזרים לשעבר, שרצונם הוא להשתלט על רוסיה ולדכא אותה, ודרכה את שאר העולם • מופרך ככל שזה יישמע, ברוסיה נשמעים כיום קולות הטוענים שלאור הריסת הממלכה הכוזרית בידי הרוסים בדיוק לפני אלף שנים, קיימת עד היום סלידה יהודית ורצון לנקמה מצד היהודים האשכנזים – צאצאי הכוזרים, ושכל התקופות הבעייתיות בהיסטוריה של רוסיה היו בגלל "כוזרים" שהם למעשה היהודים הציונים • ההשפעה של התיאוריה הזו הייתה ועודנה עמוקה ורחבה מאוד. ג'ון באגוט גלאב, למשל, שהיה המפקד העליון הבריטי של הלגיון הערבי הירדני שלחם נגד ישראל במלחמת השחרור, טען שיצירתה של ישראל נחשב פשע בלתי נסלח, בין השאר מכיוון שרוב היהודים הרוסים והמזרח אירופים הם למעשה טורקים-כוזרים ללא שום קשר לאדמת ישראל המובטחת • ד"ר עבדאללה פרנג'י, חבר המועצה הלאומית הפלסטינית ושגריר אש"ף בגרמניה, כתב בספרו כי "ב-740 לספירה, מלך כוזר ונסיכיו ונתיניו גוירו ליהדות. יהודים אסייתיים, שֵמיים במקורם, התערבבו בגזעים אחרים לאורך הדורות. זה בלתי הגיוני שיהודים מאתיופיה, מפולין, מרוסיה, מסין, מספרד או מתימן מתארים את עצמם ללא שום הצדקה כחברים בגזע אחד" • למען האמת, יש לומר, גם אם אכן הייתה הגירה סמויה כזו, ראוי לזכור שחלק ניכר מיהודי הממלכה הכוזרית עצמה לא היו במקורם ממוצא כוזרי, אלא יהודים במקורם שהצטרפו לכוזרים מהאימפריה הפרסית ובעיקר מהאימפריה הביזנטית, בתקופה שבה ניסו לכפות שם המרת דת על היהודים • קבוצות נוספות שיוחס להן - או שייחסו לעצמן - קשר אל הכוזרים הם היהודים ההרריים של הקווקז, הקרימצ'קים, יהודי גאורגיה, הקראים המודרניים של קרים וליטא, וכן קבוצות לא יהודיות שונות ובהן הקומיקים והטטרים של קרים. זה יאכזב מעט את האנטישמים, אולי, אולם אין הוכחות לקיומו של קשר כזה אף לא באחד מן המקרים • יתרה מכך, מחקרים גנטיים עדכניים הוכיחו שהיהודים האשכנזים קרובים מבחינה גנטית ליהודים מתימן, מעיראק, מספרד, מכורדיסטן וממדינות ערב. מיכאל המר מאוניברסיטת אריזונה, הארי אוסטר ויותר מעשרה חוקרים נוספים ביצעו מחקרים בשאלת מוצאה של יהדות אשכנז, ומצאו ראיות גנטיות למוצא המשותף של יהודי רומא והיהודים האשכנזים. המר כתב שהאשכנזים מוצאם מקבוצה של כעשרת אלפים יהודים מרומא, ושוב – לא מהכוזרים • מחקר שסיפק תוצאה שונה מעט נערך בידי פרופ' אריאלה אופנהיים וד"ר מרינה פיירמן מהאוניברסיטה העברית, גילה שכיחות גבוהה יחסית של מוטציה מסוג Eu19 של כרומוזום Y ביהודים אשכנזים שנבדקו. ממחקרים קודמים ידוע שמקור המוטציה הזו הוא מאזור טורקיה וצפון הסהר הפורה, באזורים הסמוכים לאזור מוצאם של הכוזרים. עם זאת, שיעור נושאי המוטציה אינו חוצה את 12 האחוזים. בעקבות הממצא הזה עלתה הסברה שרק יהודים אשכנזים שנושאים את המוטציה הזו הם צאצאי הכוזרים. עם זאת, הטענה לא נבדקה באופן מעמיק • לאחרונה הוכח ש-40% מהאשכנזים הם צאצאים של ארבע אימהות שחיו באירופה אך מוצאן מהמזרח התיכון, דבר המחליש עוד את תיאוריית הקשר האשכנזי-כוזרי • אלכסנדר ביידר פרסם ב-2001 ספר בשם "מילון שמות אשכנזיים" בשפה האנגלית. מהמחקר שלו מתברר שרוב יהודי מזרח אירופה הגיעו ממערב אירופה, אבל, חשוב להוסיף – ביידר גילה גם אחוז קטן של שמות כוזריים. למשל, השם בלבן וכגן.



ואולי לא היו הדברים מעולם

מנגד, יש גם חוקרים שטוענים שכל סיפור התגיירות הכוזרים, על המטען ההיסטורי העצום שהועמס על גביה, אינם אלא אגדה עממית ללא כל ביסוס היסטורי • לדברי החוקרים הללו, הידיעות על התגיירות הכוזרים באות בעיקר מההיסטוריונים הערבים ומהם שאבו יהודי ספרד המוסלמית את הידע על הממלכה האבודה מכבר, אם כי כל זה לא היה ולא נברא • לטעמם, מכתבו של חסדאי אבן שפרוט כלל לא נשלח והתשובה ממלך כוזר כביכול איננה ממנו. לדעתם לא ייתכן שאין בכל ספרות הגאונים כל התייחסות ליהדותם של הכוזרים ולהתגיירותם, והם סבורים כי מקורן של השמועות על אודות הממלכה האגדית הוא העובדה שסוחרים יהודים מאזור בגדד הגיעו במסעותיהם לאזורי הכוזרים וקיימו עמם קשרי מסחר, ואולי אף זכו לכבוד רב בשל כך ולקשרים חברתיים הדוקים. לא שום דבר מעבר לזה • יש מקום לחשוד שהמוטיבציה של החוקרים הללו להכחיש את התגיירות הכוזרים היתה דווקא להגן על העם היהודי מפני מכחישי מקורותיו הארצישראליים. מכל מותר לשער שהאמת נמצאת כנראה במקום טוב כלשהו באמצע הדרך.
 

שולמית 1

משתמש רשום
סליחה שאני מושכת את המפה שוב-- לעבר יקוואל.
ותסלחו לי אם אצא קולקטיבית נגד רובכם.
נכון שזה כיף להזדהות עם המושלם והאיכותי, ולהרגיש שאני הבנאדם הכי שווה, הכי יפה והכי טוב שנוצר אי פעם? (בוירטואלי, לפחות)
זה כיף. מאודדד!
ולכן כנראה, רובכם הזדהיתם, כצפוי, עם האיסתרק והמהללאל, שרק החיים זמנו להם כאבים....
שוכחים בדרך- מה עבר עליכם בהיותכם נערים. אז נכון, מן הסתם לא הייתם מופרעים כפי שתואר יקוואל בספר, אבל דומה מאוד- רובנו היינו. ותדעו לכם, שכמו יוסלה השובב(שהיה פי מאה מיקוואל הספרותי)- היו רבים מרבותינו. כן כן... כאלו שנהנו ל"שגע" ת'סובב, להשתולל, ולעשות הכול אבל הכול כדי לבדוק מהם הגבולות.
אני, בשונה מכולכם (לפחות איך שזה היה נקרא לי מתחילת האשכול--) הזדהיתי יותר מכל- עם יקוואל. השובב, המחפש, הרוצה וכן- האנוכי!
לא לעד נשארים כך.
אנשים גדלים ומתבגרים ותכל'ס, מה שהם זוכרים- זה איך הגיב אבא'שלהם כשהם ברחו לים בכיתה י'.... ועל זה הדרך.
לאורך כל הסדרה של ממלכה במבחן- חיפשתי אותו, נהניתי לראות שבכל פעם- עולה רמתו הרוחנית והמוסרית גם אם היא חיצונית, חשבתי שיום יבוא- והוא יקלוט. כי משחק זה לא דבר שבנאדם מצליח לסחוב הרבה... לפחות לא מבפנים, הוא חייב שינוי. לחיוב או לשלילה. גם עצם הבריחה שלו מההתמודדות- מהארמון, היתה אמורה להביא אותו לבגרות עמוקה, קשה, וכוללת- בכל שטחי החיים. ואכן, כך באמת היה.
לא צפיתי שהוא "ימות" פתאום, לאחר כל התהליך היפה שהוא עבר, לפחות לילד במצבו.
אגב, מישהו פעם היה יתום עגול שיכול לכתוב על זה משהו?????
 

תקוה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
קהילת הספרנים
השאלה שלי אם היא הרגה אותו בסוף, אז למה היא האריכה כל כך הרבה לכתוב עליו? אם היא בנתה את אישיותו כל כך טוב, למה נגזר עליו למות בסופו של התהליך?
ולמה אם הוא הציל את איסתרק מידי אויבו ברכיהו, ויתר האנשים שלו. והעיקר-מהאבקה השחורה. למה עליו למות ככלב.?
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
נכתב ע"י תקוה;2228781:
השאלה שלי אם היא הרגה אותו בסוף, אז למה היא האריכה כל כך הרבה לכתוב עליו? אם היא בנתה את אישיותו כל כך טוב, למה נגזר עליו למות בסופו של התהליך?
ולמה אם הוא הציל את איסתרק מידי אויבו ברכיהו, ויתר האנשים שלו. והעיקר-מהאבקה השחורה. למה עליו למות ככלב.?

סיפור טוב חייב להיות מותאם למציאות ומה לעשות שאין רק טוב בעולם?!
ושימי לב שבכל הספרים המסר והתובנות, התהליכים יותר משמעותיים מכל מה שקרה לאנשים, (הרי בסופו של דבר הם לא אמיתיים ..תחשבי שהם לא באמת מתו..:rolleyes:)
 

ysb794

משתמש רשום
נכתב ע"י תקוה;2228781:
השאלה שלי אם היא הרגה אותו בסוף, אז למה היא האריכה כל כך הרבה לכתוב עליו? אם היא בנתה את אישיותו כל כך טוב, למה נגזר עליו למות בסופו של התהליך?
ולמה אם הוא הציל את איסתרק מידי אויבו ברכיהו, ויתר האנשים שלו. והעיקר-מהאבקה השחורה. למה עליו למות ככלב.?

למות ככלב- זאת תפיסה של אולה. הוא לא יכול לדעת שיקוואל החליט למסור נפש כדי למגר את האבקה השחורה ועיכב את ברכיהו.
כאן נכנסת החובה לדון לכף זכות: הרבה פעמים אנשים עושים מעשים ממניעים חיוביים ואנשים אחרים מסתכלים על זה כמשהו שלילי
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב חַלְּצֵנִי יְהוָה מֵאָדָם רָע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי:ג אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת בְּלֵב כָּל יוֹם יָגוּרוּ מִלְחָמוֹת:ד שָׁנֲנוּ לְשׁוֹנָם כְּמוֹ נָחָשׁ חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ סֶלָה:ה שָׁמְרֵנִי יְהוָה מִידֵי רָשָׁע מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי אֲשֶׁר חָשְׁבוּ לִדְחוֹת פְּעָמָי:ו טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה:ז אָמַרְתִּי לַיהוָה אֵלִי אָתָּה הַאֲזִינָה יְהוָה קוֹל תַּחֲנוּנָי:ח יְהוִֹה אֲדֹנָי עֹז יְשׁוּעָתִי סַכֹּתָה לְרֹאשִׁי בְּיוֹם נָשֶׁק:ט אַל תִּתֵּן יְהוָה מַאֲוַיֵּי רָשָׁע זְמָמוֹ אַל תָּפֵק יָרוּמוּ סֶלָה:י רֹאשׁ מְסִבָּי עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ (יכסומו) יְכַסֵּמוֹ:יא (ימיטו) יִמּוֹטוּ עֲלֵיהֶם גֶּחָלִים בָּאֵשׁ יַפִּלֵם בְּמַהֲמֹרוֹת בַּל יָקוּמוּ:יב אִישׁ לָשׁוֹן בַּל יִכּוֹן בָּאָרֶץ אִישׁ חָמָס רָע יְצוּדֶנּוּ לְמַדְחֵפֹת:יג (ידעת) יָדַעְתִּי כִּי יַעֲשֶׂה יְהוָה דִּין עָנִי מִשְׁפַּט אֶבְיֹנִים:יד אַךְ צַדִּיקִים יוֹדוּ לִשְׁמֶךָ יֵשְׁבוּ יְשָׁרִים אֶת פָּנֶיךָ:
נקרא  17  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה