בגד כפת ברא מילה בלשון הקודש

הטעם המושלם

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
איך יודעים מתי אין?
כמו הנותן לשכוי בינה- אין דגש בב' של בינה
מי כמוך באלים ה'- אין דגש בכ' של כמוך הראשון, אבל בשני- מי כמוך נאדר בקודש- יש
 

מאירקה'

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1706130453509.png
 

מאירקה'

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מי כמכה מי כמכה מי כמכה הראשון רפה מי כמכה השני דגש לפי שבתחלה היו משבחין בשפה רפה ולבסוף מקירות לבם בפה מלא (לקח טוב)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הכלל של אהו"י איננו גורף, כי זה תלוי במידת הזיקה שבין שתי המלים - זו המסתיימת באהו"י וזו הפותחת בבג"ד כפ"ת. יש מצבים שאחרי אהו"י יבוא בבג"ד כפ"ת שבראש המלה העוקבת דגש חזק ('דחיק' ו'אתי מרחיק').
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
כמו הנותן לשכוי בינה- אין דגש בב' של בינה
כי ניקדו כמו שזה בפסוק (איוב לח לו)
מי כמוך באלים ה'- אין דגש בכ' של כמוך הראשון, אבל בשני- מי כמוך נאדר בקודש- יש
כתב בית יוסף בסוף סימן נ"א:
וכתב עוד (ארחות חיים): יזהר לומר "מי כּמוך נאדר בקדש" בכ"ף דגושה, שאם לא כן נמצא מחרף כאומר "ה' מיכה", ומיכה הוא האיש שגנב השם ועשה העגל שנאמר (זכריה י יא): "ועבר בים צרה". ואין להקשות מפסוק "כל עצמותי תאמרנה ה' מי כמוך" (תהלים לה י) שהיא רפויה, שזה לא נאמר על הים ואין להזכיר עליו "מיכה".

בגדול- אחרי אמות הקריאה (אהוי) אין, (למעט אחרי אתנחתא(פסיק))
בגדול אחרי אמות הקריאה אין (דהיינו המילה הקודמת נגמרת בהברה פתוחה), ובתנאי שהמילה הקודמת בטעם משרת. הטעמים המשרתים הם: קדמא, מונח, מהפך, מרכא, תלישא קטנה, דרגא, ירח בן יומו, מרכא כפולה.
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מי כמוך באלים ה'- אין דגש בכ' של כמוך הראשון, אבל בשני- מי כמוך נאדר בקודש- יש
לגבי זה, השאלה נכונה, וזה באמת לא עומד בכללי הדקדוק. בשניהם היה אמור להיות רפה.
ישנם מקומות מספר במקרא (בערך שבעה בלבד) שהם 'יוצאי דופן' וקרויים בפי המדקדקים 'אוגירה', שבהם אכן יש דגש אחרי אהו"י שלא כמשפט (ואין שם את אחד מארבעת הכללים הנודעים: 'מפיק, מפסיק, דחיק ואתי מרחיק' ש'מבטלים' את האהו"י). ודוגמא נוספת 'כי גאה גאה', שתיבת 'גאה' השניה מודגשת למרות שהיא אחרי אהו"י, וכן 'ושמתי כדכד שמשותייך', שהמילה 'כדכד' מודגשת בכ"ף הראשונה למרות שהיא אחרי אהו"י.
והטעם שכתבו שהוא כדי שלא יישמע וכו', הוא דרך דרש.
וכלל גדול הוא אצל המדקדקים, שאין להתחשב ביוצאי הדופן המעטים, והכלל הדקדוקי נקבע על פי הרוב.
 

בן עמרם

משתמש פעיל
להשלמת היריעה,
הברה פתוחה זה לא רק אהו''י אלא גם האותיות- נון סופית, כף סופית , והאות ת' - כשהן מנוקדות בקמץ (שאז ההברה פתוחה כמו ה' או א') למשל- ותצאן כל הנשים, יגעת בי ישראל, בך בטחתי.
ובלי קשר- אם כבר הוזכר לשכוי בינה, הרבה לא יודעים שהמילה שכוי היא מלעיל כפי שאפשר לראות במקור בספר איוב. (הנגינה על האות ש')
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמא

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָה קְרָאתִיךָ חוּשָׁה לִּי הַאֲזִינָה קוֹלִי בְּקָרְאִי לָךְ:ב תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב:ג שִׁיתָה יְהוָה שָׁמְרָה לְפִי נִצְּרָה עַל דַּל שְׂפָתָי:ד אַל תַּט לִבִּי לְדָבָר רָע לְהִתְעוֹלֵל עֲלִלוֹת בְּרֶשַׁע אֶת אִישִׁים פֹּעֲלֵי אָוֶן וּבַל אֶלְחַם בְּמַנְעַמֵּיהֶם:ה יֶהֶלְמֵנִי צַדִּיק חֶסֶד וְיוֹכִיחֵנִי שֶׁמֶן רֹאשׁ אַל יָנִי רֹאשִׁי כִּי עוֹד וּתְפִלָּתִי בְּרָעוֹתֵיהֶם:ו נִשְׁמְטוּ בִידֵי סֶלַע שֹׁפְטֵיהֶם וְשָׁמְעוּ אֲמָרַי כִּי נָעֵמוּ:ז כְּמוֹ פֹלֵחַ וּבֹקֵעַ בָּאָרֶץ נִפְזְרוּ עֲצָמֵינוּ לְפִי שְׁאוֹל:ח כִּי אֵלֶיךָ יְהוִה אֲדֹנָי עֵינָי בְּכָה חָסִיתִי אַל תְּעַר נַפְשִׁי:ט שָׁמְרֵנִי מִידֵי פַח יָקְשׁוּ לִי וּמֹקְשׁוֹת פֹּעֲלֵי אָוֶן:י יִפְּלוּ בְמַכְמֹרָיו רְשָׁעִים יַחַד אָנֹכִי עַד אֶעֱבוֹר:
נקרא  5  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה