סיפור בהמשכים אשליה - סיפור מתח.

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
תודה לכל המגיבים, הועלתם לי מאוד.
הפריע לי בתחילת הפרק שיש 6 פסקאות שלימות של תיאור החדר, אקספוזיציה טהורה, שאפשר לדלג עליה בקלות ועדיין להבין הכל.
הייתי מורידה אותם לגמרי, ושותלת את פרטי המידע במשפטים האחרים.
האמת היא שכבר כשכתבתי את הפרק היו לי נקיפות מצפון. אבל החלטתי בכל זאת לכתוב הכול כיחידה אחת כדי לא להפריע לרצף של המשך הפרק, כיוון שהתיאור לדעתי מועיל מאוד להבין את הדמות.
וזה רק כי ביקשתם ביקורת, אני באופן אישי נהנית מהסיפור ומחכה בכל פעם לפרק הבא.
אמשיך לבקש וגם לדרוש בכל פעם שאחשוב שמונעים ממני את האפשרות לדייק ולשפר את הכתיבה שלי.
אהבתי את הדמות החדשה.
לדעתי היא יותר מסתורית מקומית.
מסכים. היא באמת מסתורית. מאוד!
(בהתחלה האמנתי שההירדמות של עמיקם לא טבעית. מעניין אותי אם נפלתי בפח וזה מה שרצית לגרום לנו לחשוב או שאני סתם קרימנלית)
אני מנוע מלספק פרטים על המשך העלילה, רק אומר שההשערה אינה מופרכת.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
16

ברווזים בוערים.


אם חשב עמיקם לצנן את התלהבותו של אלישע באמצעות האזהרה המסתורית, הרי שבפועל יצרו מילותיו את התוצאה ההפוכה. אלישע רק הפך סקרן יותר, ולהיטותו להשיג את המידע רק התגברה.

עם זאת, כשחשב אלישע על הצורה בה התנהלה השיחה עד כה, הוא מוכרח היה להודות בינו לבין עצמו שיש משהו בטענתו של עמיקם. ברור היה לאלישע שהנטייה שלו להתעלם לאורך כל השיחה מפרטים שנראו בעיניו פחות חשובים, לא נבעה ממקצועיות יתר אלא מחוסר סבלנות. הייתה לו אמנם ביקורת על הדרך המסורבלת והמתישה בה בחר עמיקם לנהל את השיחה, אבל עדיין – לא היה בכך כדי להצדיק את קוצר הרוח שלו.

ברגע שהבין אלישע את השגיאה שבהתנהלותו, עלה מבע רציני על פניו וישיבתו שהייתה נוקשה ומתוחה עד כה – הפכה נינוחה. ״אני מבין את מה שאתה אומר,״ הבהיר בקול רגוע. ״אני מסכים שהייתי קצת יותר מדי להוט להתקדם, ואני מצטער על חוסר הסבלנות שלי. אתה יכול להמשיך בקצב שלך, אני מבטיח להתייחס ברצינות לכל מה שתאמר, גם אם זה נראה לי לא רלוונטי או משעמם״.

לרגע אחד, נראה עמיקם כמי שהתעורר מתוך חלום בהקיץ. ״כן... בסדר... זה יפה מאוד...״ אמר בפיזור דעת. ״זה בסדר...״ חזר שוב, ואז השתתק.

למשך רגעים ארוכים שררה דממה בחדר, ואלישע תהה בינו לבין עצמו על מה בדיוק חושב עמיקם ומדוע הוא אינו ממשיך את השיחה. ברגעים הראשונים נמנע אלישע מלהפריע לעמיקם, אבל כששתיקתו של עמיקם התארכה, הבין אלישע שהוא מוכרח לדחוק באיש שמולו להמשיך ולדבר. ״אני חושב שאפשר להמשיך,״ אמר בקול שקט, הבעה של מבוכה על פניו.

עיניו החולמניות של עמיקם התמקדו, הבעה מוזרה חלפה על פניו. הוא ניער את ראשו, כאילו מנסה להסיר ממוחו מחשבות טורדניות. ״כן... כן... נכון... אפשר להמשיך...״ אמר במהירות. ״איפה היינו?״

מצחו של אלישע התקמט. ״שיתפת אותי בהוכחות שלך לפיהן לא ייתכן שהגברת חזן הגיעה לראש הצוק לבדה,״ הזכיר.

עמיקם הנהן בראשו במרץ, הוא נראה כעת צלול לגמרי. ״נכון מאוד,״ אישר את דבריו של אלישע. ״לאור העובדות שציינתי, אין ספק שהאישה קיבלה סיוע ממישהו. עכשיו נשאר לנו לברר ממי בדיוק היא קיבלה סיוע, ואיך היא הגיעה לראש הצוק״. הוא היישיר מבט לעבר אלישע, בוחן אותו בדקדוק. ״יש לך השערות בעניין?״ שאל.

התשובה הייתה ברורה לאלישע מהרגע הראשון, כך שלא נדרשה ממנו אפילו שנייה של מחשבה. ״אני מעריך שהיא הגיעה לראש הצוק באמצעות הג׳יפ שנמצא בזירה,״ אמר בביטחון מלא. ״הנהג של הג׳יפ היה ככל הנראה שמשון מלכיאלי, למרות שאני לא בטוח בזה במאת האחוזים בהתחשב במידע שקיבלתי בעת החקירה״.

עמיקם הרכין את ראשו, נראה שהוא מהרהר בדבריו של אלישע. ״קו המחשבה שלך נכון,״ אמר בטון מתלבט. ״אני מוכרח לציין שההשערה שלך תואמת גם לממצאים בזירה. למעשה, גם אני חשבתי כמוך, בפרט לאחר שהתוודעתי לעובדה שבכלי הרכב נמצאו טביעות אצבעות שזוהו כשייכות למר מלכיאלי. ברור לנו אם כן שמר מלכיאלי ישב ברכב, ובהתחשב במקצועו - ברור לנו גם שהוא יודע לתפעל כלי רכב כזה. כיוון שכך, לא קשה לדמיין סיטואציה שבה מר מלכיאלי מוביל את האישה האומללה אל פסגת הצוק, ואחר כך מסיבה כלשהי – משליך אותה אל הנקיק. אתה בוודאי מבין שזה פותר את כל התסבוכת״.

אלישע חש פרץ של אדרנלין זורם בגופו. ״אם כך,״ אמר בקול נלהב, ״אין כאן שום ספק. שמשון מלכיאלי הוא האשם בפשע, ויש לנו הוכחות מספיקות להרשעתו״.

עמיקם לא התרגש במיוחד ממסקנתו הנחרצת של אלישע. ״התאוריה שלך מרשימה,״ אמר, ״אבל יש כאן בעיה. כדי להרשיע את מר מלכיאלי, אנחנו צריכים למצוא את המניע שלו, ואני לא חושב שיש לנו כיוון למניע כזה. אתה חקרת אותו, אתה ראית במי מדובר. האם התרשמת שהיה משהו שמסוגל לגרום לו להזיק לאישה הזו? מניע ברור שיוכל להסביר מדוע הוא עשה את זה?״

הנקודה שהעלה עמיקם הייתה חשובה בהחלט, ואלישע היה מוכרח להודות שאין לו תשובה ברורה. למעשה, כבר במהלך החקירה התקשה אלישע בשאלת המניע, ועד לרגע זה הוא לא הצליח למצוא הסבר מתקבל על הדעת.

״אני מסכים איתך ששאלת המניע היא שאלה מהותית שעדיין אין לי תשובה עליה,״ השיב אלישע בזהירות. ״מלבד זאת, בחקירה היו עוד כמה תופעות שעדיין אין לי הסבר ברור לגביהן. אף על פי כן, אי אפשר לזלזל בחשיבות של המידע שגיליתם. אם יש לנו הוכחות ברורות לכך ששמשון נהג ברכב, זה מקדם אותנו מאוד״.

ההבעה על פניו של עמיקם הייתה מסויגת. ״לא אמרתי שיש לנו ראיות ששמשון נהג ברכב״, אמר בנימה מדקדקת, ״אמרתי שיש לנו ראיות שהוא היה ברכב. יש הבדל גדול בין הדברים. למעשה, טביעות האצבע של שמשון נמצאו בעיקר בסביבות המושב שלצד הנהג, כך שמסתבר יותר שמישהו אחר נהג ברכב ולא הוא״.

אלישע הופתע מן המידע. ״הבנתי...״ אמר בנימה מאוכזבת. ״אם כך, זה משנה את התמונה. יש לכם השערה לגבי זהותו של הנהג?״

עמיקם חייך חיוך מוזר. ״אתה ממהר מדי,״ התרה באלישע. ״עוד נגיע לכך בהמשך. בכל אופן, לא הייתי ממליץ לך למהר ולגבש דעה מוצקה. התיק הזה סבוך הרבה יותר ממה שהוא נראה, וככל שתיחשף למידע אתה תראה שיש כאן שאלות רבות שאין עליהן תשובה. יש כאן המון סתירות והמון בעיות, מה שהופך את כל העניין לחידה אחת גדולה, מסובכת כמו שרק חוט של אוזניות יכול להיות״.

אלישע התקשה להבין את הדימוי המוזר. ״מה?!״ שאל בתמיהה.

״חוט של אזניות,״ חזר עמיקם בקול איטי יותר. ״נו, אתה לא מכיר את זה שאתה שוכח אזניות בכיס מכנס השינה שלך ובבוקר הן מסובכות כאילו הדגימו עליהן את הקשר הכי חזק בעולם?״

אלישע היה מבולבל. ״אני לא מבין מה אתה רוצה,״ הודה.

״לא משנה. גם לא תבין״. עמיקם נאנח. ״אין לך את זה. יש לך פחות חוש הומור מזה שהיה לממציא בדיחת הקרש על הפילים עם הרגליים הגדולות״.

אלישע תהה אם עמיקם עושה את זה בכוונה. ״למה אתה מתכוון?״ שאל בקול עייף.

״נו, בדיחת הקרש ההיא״. עמיקם לא פירש נכון את תמיהתו של אלישע. נראה שהוא חשב שאלישע מתכוון לשאול מהי הבדיחה. ״למה לברווז יש רגליים גדולות?״

אלישע קימט את מצחו. ״מי אמר שיש לו רגליים גדולות?״

״אני אומר לך,״ השיב עמיקם מיד. ״יש לו רגליים גדולות. למה?״

אלישע החל לאבד את סבלנותו. ״מאיפה אני יודע?!״ הגיב בקוצר רוח.

״אז אני אגיד לך,״ אמר עמיקם בחיוך מלא חשיבות. ״יש לו רגליים גדולות כדי לכבות שריפות״.

אלישע הטיל ספק גדול בקביעתו המדעית של עמיקם. ״אתה בטוח?״ שאל בטון מפקפק.

עמיקם נראה מתוסכל מהרצינות של אלישע. ״לא באמת!״ מיהר להבהיר. ״זו רק בדיחה!״

ההבעה על פניו של אלישע הייתה מוטרדת. ״זה לא מצחיק״. אמר ישירות.

עמיקם נראה משועשע למדי. ״ברור שלא, זה רק החלק הראשון של הבדיחה. זו בדיחה בשני חלקים. החלק השני הוא: למה לפילים יש רגליים גדולות?״

״כדי לכבות שריפות יותר גדולות?״ ניסה אלישע את מזלו.

עמיקם נראה כמי שמתאפק שלא לפרוץ בצחוק. ״לא. כדי לכבות את הברווזים הבוערים!״

לרגע אחד שררה דממה בחדר, ואחריה פרץ עמיקם בצחוק מתגלגל, צחוק שהלך וגבר מרגע לרגע.

על פניו של אלישע לא נראה אפילו צל של חיוך. ״נו...״ הוא זירז את עמיקם בהבעה משועממת.

עמיקם התקשה לחנוק את צחוקו. ״אין המשך,״ אמר מבין פרצי הצחוק. ״זו הייתה כל הבדיחה״.

אלישע נשף בייאוש. ״תעשה לי טובה, עמיקם,״ ביקש בקול רציני. ״מעכשיו, בלי בדיחות ובלי דימויים מוזרים. אני לא מצליח להבין שום דבר שאתה אומר בדרך הזו״.

עמיקם משך בכתפו, ההבעה על פניו עדיין מבודחת. ״כרצונך,״ אמר. ״כבר אמרתי שאין לך חוש הומור״.

אלישע הסכים לבלוע את העלבון. ״בוא נחזור לענייננו,״ אמר במהירות, לפני שעמיקם יחזור בו. ״למה בדיוק התכוונת כשאמרת שיש כאן הרבה שאלות בלתי פתירות?״

לרווחתו של אלישע, חזר עמיקם אל החוברת שלפניו, מדפדף אחורה במרץ. ״תפתח בבקשה בעמוד שמונה,״ ביקש.

אלישע מיהר לדפדף גם הוא, נעצר מול סדרת תמונות בהם צולם הג׳יפ שעל פסגת הצוק מזוויות שונות, מבחוץ ומבפנים.

״מה שאנחנו רואים כאן,״ הסביר עמיקם, ״אלו תמונות של כלי הרכב שנמצא בזירה. אתה בוודאי יכול לראות שמדובר ברכב שטח מפואר, מאובזר ויקר מאוד. זהו כלי רכב שמיועד לנסיעה בתנאי שטח קשים, והוא מכיל את כל הציוד הנדרש לשם כך״.

״אתה בוודאי מבין,״ המשיך עמיקם, ״ששאלת בעלות הרכב היא שאלה קריטית. הבעיה הגדולה היא, שמהרכב הוסר כל סממן של זיהוי. לוחיות הרישוי המשטרתיות הן כמובן מזויפות, אם כי אני חייב להדגיש שמדובר בזיוף מקצועי מאוד, קרוב מאוד למקור. בנוסף, אם תסתכל בעמוד הבא תוכל לראות שמספר השלדה של הרכב הושחת לחלוטין, עד שאי אפשר לקרוא אותו בשום דרך. גם המערכות הטכנולוגיות של הרכב אינן נושאות שום מידע שיכול להצביע על אדם מסוים שהחזיק ברכב או נסע בו בעבר. נראה שמישהו התאמץ מאוד להעלים כל פרט שיכול לגלות את זהותו של בעל הרכב״.

אלישע הנהן בהבנה. ״זאת אומרת שאין שום דרך לדעת מיהו בעל הרכב,״ סיכם.

״אכן,״ אישר עמיקם. ״אבל עדיין, למרות שאיננו יכולים לקבוע מיהו בעל הרכב, יש לנו מספיק מידע לקבוע בוודאות מי אינו בעל הרכב. על פי המידע שבידינו, ברור באופן חד משמעי שהרכב אינו שייך לשמשון מלכיאלי״.

אלישע הזדקף בערנות. ״זה ברור במאת האחוזים?״ שאל.

עמיקם הנהן בעצב. ״לצערי, אין שום ספק בדבר. ערכנו בדיקה מול אגף התנועה – שם אישרו לנו שלא נמצא רכב מהדגם הזה על שמו של מר מלכיאלי, ובנוסף – בדקנו את חשבונות הבנק של מלכיאלי. בשני החשבונות שבבעלותו, החשבון הפרטי והחשבון ממנו הוא מנהל את העסק שלו, לא נמצאו כלל חריגות. המשמעות היא, שלא ייתכן שהרכב נרכש מכספו. רכב כזה שווה הרבה מאוד כסף, כמעט חצי מיליון שקלים, ואני בטוח שאתה מבין שחריגה כזו אי אפשר להסתיר, במיוחד כאשר מדובר בחשבונות שהמחזור השנתי של שניהם יחד הוא פחות משווי הרכב״.

אלישע קימט את מצחו במחשבה. ״בדקתם דיווחים על רכבים גנובים מהדגם הזה?״ בירר.

עמיקם הנהן. ״בדקנו, זה לא היה קשה. למרות שמספר השלדה מחוק, אנחנו יכולים לדעת בוודאות שכלי הרכב הזה יוצר בארבעת החודשים האחרונים. אני לא מעוניין להלאות אותך בפרטים, אבל המסקנה הזו מוכחת, והיא מתבססת על מרכיבים שונים במפרט הרכב שהיו מיוצרים עד לפני ארבעה חודשים במידות שונות מאלו שנמצאו ברכב. המשמעות היא שהרכב הזה חדש כמעט לגמרי, כך שנדרש מאיתנו לבדוק תלונות שהוגשו בפרק הזמן הרלוונטי בלבד. לצערי, לא השגנו שום דבר מהבדיקה הזו. היו תלונות בודדות שכבר טופלו, כך שאין אף רכב מהדגם הזה שממשיך להסתובב אחרי שדווח עליו כגנוב״.

אלישע הנהן באיטיות, מעבד את המידע. ״אני רואה שבדקתם את הכול,״ אמר לאחר כמה רגעים של מחשבה. ״ועדיין, אין בכך כדי לבטל את החשדות לגבי שמשון מלכיאלי. ייתכן מאוד שהפשע בוצע על ידי מלכיאלי, אבל את הרכב הוא קיבל מגורם אחר שסייע לו במידה כזו או אחרת״.

עמיקם שילב את ידיו, רוכן קדימה. ״אתה צודק במאה אחוז,״ אמר בקול מעודד. ״זו כמובן ההשערה הסבירה ביותר. גם אני וגם אפרים חשבנו כך, אבל לצערי – הדברים אינם פשוטים כמו שהם נראים״.

עמיקם שלח את ידו, הופך שני דפים בחוברת שמול אלישע. ״תסתכל בתמונות האלו,״ ביקש. ״תאמר לי מה אתה רואה״.

בשונה מסדרות התמונות הקודמות שהיו מסודרות על פי סדר ברור, התמונות שראה אלישע מול עיניו כעת נראו כאילו הודפסו באקראי זו לצד זו, בלי שום דבר שמקשר ביניהן. חלק מהתמונות צולמו הרחק מן הזירה והציגו אדמה וסלעים, חלקן הציגו את גלגלי הג׳יפ ואת החלק התחתון שלו, ובחלקן צולמו תמונות של ניידות משטרה שככל הנראה צולמו בחניון תחנת המשטרה, הרחק מזירת האירוע. ״אני לא כל-כך מבין מה קורה כאן,״ הודה אלישע.

עמיקם חייך חיוך מתנשא. ״מה שאנחנו רואים כאן,״ אמר בנימה מלאה חשיבות עצמית, ״זו הוכחה ברורה לכך שהאישה הפצועה לא הגיעה לפסגת הצוק באמצעות כלי הרכב שנמצא בזירה״.

עמיקם השתהה לרגע, מאפשר לאלישע לקלוט את הדברים ואת משמעותם. לאחר מכן הוא המשיך, קולו איטי ומלא סבלנות:

״בתמונות של כלי הרכב שאתה רואה,״ הסביר עמיקם, ״אפשר להבחין בקלות בסימני בוץ שמכסים כמעט כל נקודה בשליש התחתון של הרכב. חשוב מאוד לשים לב לעובי שכבת הבוץ ולשטח הנרחב שהיא מכסה. שכבת בוץ כזו לא יכולה להיווצר בגלל שלולית עמוקה או משהו דומה. כדי להגיע למצב כזה, הרכב מוכרח לנסוע נסיעה ממושכת בתוך בוץ עמוק ורטוב״.

אלישע לא הופתע מהמידע. ״נו בסדר,״ אמר בקול משועמם. ״אנחנו כבר יודעים שאתמול הייתה סערה״.

עמיקם חייך חיוך של ניצחון. ״מתי התחילה הסערה?״ שאל בקול משועשע.

אלישע משך בכתפו. ״מאיפה אני יודע?״ הגיב בעצבנות.

עמיקם לא התרשם מתגובתו הרוגזת של אלישע. ״אתה אולי לא יודע,״ אמר בנימה פטרונית, ״אבל יש אנשים שהתפקיד שלהם לדעת. תפתח בבקשה בעמוד הבא״.

אלישע הפך את הדף בחוסר חשק, שואל את עצמו אם יש תכלית לכל המידע הזה ואם בסופו של דבר יהיו בידיו תשובות לשאלות החשובות שמפריעות לו. הוא מצא את עצמו מביט בסדרה של שרטוטים, שהציגו מעין מפות דרכים מכוסות בכתמים צבעוניים. ״מה אני אמור לראות כאן?״ שאל.

״מה שאתה רואה כאן אלו תרשימים מטראולוגיים של אזור האירוע,״ השיב עמיקם. ״אני מוכרח להודות שבעבורי זה סינית, אבל יש לנו כאן מסמך של השירות המטראולוגי שמסביר מה אנחנו רואים כאן. על פי המסמך המדובר מתברר, שטיפות הגשם הראשונות באזור זירת הפשע החלו לרדת בליל אמש בסביבות השעה שתים עשרה בלילה. כמות המשקעים שירדה אתמול היא חריגה, כך שארכו פחות מעשרים דקות עד שהאדמה כולה הפכה לבוץ טובעני ברמה שמסבירה את סימני הבוץ שעל כלי הרכב״.

״המשמעות היא,״ המשיך עמיקם, ״שגם אם נתחשב בעובדה שהנתונים שבידינו אינם מדויקים, וגם אם נרחיב בנדיבות את טווח הטעות לחצי שעה, עדיין ניתן לקבוע בוודאות שכלי הרכב נסע נסיעה די משמעותית אחר השעה אחת עשרה וחמישים לפני חצות. אם ההשערה שלנו נכונה ושמשון מלכיאלי הוא שנהג בכלי הרכב, המשמעות היא ששמשון מלכיאלי הגיע אל פסגת הצוק לכל המוקדם - בסביבות חצות הלילה״.

״עכשיו,״ המשיך עמיקם בקול חגיגי, ״שים לב לפרטים הבאים שמשנים את כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על האירוע הזה ואיך הוא התנהל. בחוברת שמולך יש מסמך רשמי של בית החולים, בו מופיעה הערכה של הרופא התורן שערך את הבדיקה הראשונה לגברת חזן מיד כשהיא הגיעה לבית החולים. הדוקטור הנכבד מעריך על פי הפציעות, כמות הדם שהפצועה איבדה ומצבה החמור, שהפציעה אירעה לפחות שש שעות לפני האבחון הראשוני. השעה בה נערך האבחון היא שתיים וחצי בלילה, מה שאומר שזמן הפציעה המוערך הוא...״

אלישע מיהר לעשות את החישוב, נעזר באצבעות ידיו. ״שמונה וחצי,״ אמר לאחר שניות ספורות.

עמיקם הניד בראשו. ״בדיוק. לפי ההערכה הזו, הפציעה אירעה בסביבות שמונה וחצי, הרבה לפני שהגשם התחיל לרדת והרבה לפני שכלי הרכב הגיע לאזור״.

אלישע פתח את פיו כדי לשאול משהו, עמיקם לא אפשר לו. ״אתה בוודאי מבין שעם כל הכבוד לדוקטור״, אמר בקול מסויג, ״מדובר בסופו של דבר בהערכה גסה בלבד. הערכות כאלו הן אמנם רציניות ועל פי רוב מדויקות, אבל אני מנסה להימנע כמה שיותר מלהסתמך רק עליהן. ברגע שראיתי את חוות הדעת החשובה הזו, התאמצתי להשיג מידע אמיתי ומהימן, שאינו מתבסס על פרשנות אלא על עובדות מוצקות. לשמחתי, הצלחתי למצוא ראיות עובדתיות שמאשרות את הערכתו של הדוקטור״.

״הממצא הראשון שתמך בהשערה הזו, הוא שעון היד של הפצועה. השעון נמצא על פרק היד שלה, והוא נמצא שבור ומפורק – כך שהסוללות נפלו ממנו והוא הפסיק לעבוד. אני לא רוצה להתיש אותך יתר על המידה, לכן לא אפרט לך את צורת השבירה ואת הסימנים שנמצאו בשעון ובסביבתו, אלא רק אומר לך שיש יסוד סביר להניח שהשעון נשבר בעת הנפילה, מה שאומר שבעת הנפילה הוא הפסיק לפעול. השעה שבשעון, אם שאלת, היא שמונה ושבע עשרה דקות״.

אלישע נענע את ראשו בפקפוק. ״זה לא אומר כלום,״ הביע את דעתו. ״ייתכן שהשעון היה מקולקל קודם לכן״.

עמיקם נראה מרוצה. ״אתה צודק,״ החמיא. ״השעון הוא רק חלק מהתמונה. ההוכחה העיקרית שלנו, היא מכשיר הטלפון של הפצועה״.

אלישע הקשיב בדריכות, ועמיקם מיהר להסביר. ״בין חפציה של הפצועה, נמצאו שני מכשירי טלפון. אחד מהם הוא מכשיר הטלפון האישי שלה, והשני הוא מכשיר אחר – דומה מאוד למכשיר שנמצא בידו של מר מלכיאלי. את המכשיר השני נעזוב כרגע, אנחנו נגיע אליו רק בהמשך. מה שחשוב לנו כרגע, זו העובדה שלאורך כל הדרך – נשאה איתה הגברת חזן את מכשיר הטלפון האישי שלה״.

״במכשיר הטלפון של הגברת חזן,״ המשיך עמיקם, ״היה רכיב ג׳י פי אס שפעל לאורך כל הדרך, כך שיש לנו אינדיקציה ברורה לגבי המיקום של הגברת בכל שלב לאורך הלילה. לא מצאנו במידע שהתקבל הפתעות מיוחדות, אבל כן הצלחנו להוכיח פרט אחד – חשוב מאין כמותו. על פי ניתוח הנתונים, השעה בה התקבל האות האחרון ממכשיר הטלפון, היא השעה שמונה ושבע עשרה דקות״.

לרגע אחד נראה אלישע המום מהמידע המפתיע, לאחריו הוא התעשת. ״העבודה שעשיתם טובה מאוד,״ הרגיש צורך להחמיא. ״ובכל זאת, עדיין לא הבנתי מהיכן אתה מסיק בוודאות שהג׳יפ של שמשון לא הביא את הגברת חזן אל ראש הצוק. ייתכן שהג׳יפ נסע יותר מנסיעה אחת, כך שבנסיעה הראשונה שהייתה בתחילת הלילה - הוביל שמשון מלכיאלי את הגברת חזן אל ראש הצוק, ואחר כך – הוא נסע משם למקום אחר, וחזר מאוחר יותר כדי לראות מה המצב. זה הרי לא חדש לך שפושעים רבים שבים אל זירת הפשע מאוחר יותר״.

עמיקם לא הופתע משאלתו של אלישע, ניכר היה שהוא חשב גם על הכיוון הזה. ״התשובה לשאלה הזו,״ אמר עמיקם. ״נמצאת בתמונות שראית בעמוד הקודם. בוודאי שמת לב שהיו שם כמה תמונות של סביבת הזירה, ובוודאי שמת לב לסימני הצמיגים שעל האדמה״.

אלישע חייך חיוך נבוך, ממהר לדפדף אל העמוד הקודם. ״לא העמקתי בתמונות ולכן לא שמתי לב לסימני הצמיגים,״ הודה. ״אבל הנה, עכשיו אני רואה. יש כאן סימנים רבים, נראה שמכוניות רבות פעלו בסביבה לאחרונה״.

עמיקם נענע מיד בראשו. ״לא מדויק!״ אמר מיד. ״שים לב לצורת החריצים שנעשו על ידי הצמיגים ולרוחב שלהם. רוב החריצים נעשו על ידי ניידות המשטרה שהגיעו לזירה לאחר מכן, החריצים הם צרים והסימנים תואמים לסימני הצמיגים של ניידות המשטרה. למעשה, רק חריץ אחד אינו מתאים לרוחב הצמיגים של ניידות המשטרה. החריץ הזה הוא גם העמוק ביותר מבין החריצים, מה שאומר שהוא נוצר כשהאדמה הייתה לחה מאוד. אם תתבונן בתמונה המוגדלת של כלי הרכב שנמצא בזירה, תוכל למצוא התאמה מושלמת בין החריץ לצמיג״.

אלישע עדיין לא הבין לאן עמיקם חותר. ״מה המשמעות של זה?״ שאל.

עמיקם נראה רציני מתמיד. ״המשמעות היא, שכלי הרכב שנמצא בזירה נסע נסיעה אחת בלבד בשטח שסביב הזירה. כלי הרכב לא היה קודם לכן בסביבת הצוק, ומכיוון שהסריקות שלנו הקיפו שטח של למעלה מקילומטר סביב הזירה – ניתן לקבוע בוודאות שהוא לא היה באזור כולו באותו לילה. המשמעות היא, כמו שאמרתי, שהגברת חזן לא הגיעה לראש הצוק באמצעות כלי הרכב הזה״.

קשה היה לאלישע לעכל את המידע. ״אני לא מבין,״ הוא אמר בקול מהורהר. ״אם הג׳יפ לא הביא אותה לשם, אז מי כן?״

עמיקם טלטל את ראשו. ״השאלה היא כבר לא מי, אלא איך. אני לא חושב שקלטת את המשמעות של מה שאמרתי. ההוכחות שהצגתי מוכיחות, שלא רק שהגברת חזן לא הגיעה לשם באמצעות כלי הרכב שבזירה, אלא היא גם לא הגיעה בכלי רכב אחר, מכל סוג שהוא. הסימנים שהותיר כלי הרכב שבזירה הם סימני הצמיגים היחידים שנמצאו באזור כולו, מלבד אלו של ניידות המשטרה שהגיעו מאוחר יותר. כיוון שהסקנו שכלי הרכב הגיע לשם בשעה מאוחרת מזו שבה התרחש באירוע, וכיוון שכבר לפני כן הוכחתי לך למעלה מכל ספק שהגברת חזן לא יכולה הייתה להגיע לשם ברגל, מה שיוצא זה שנשארנו עם חידה שאין לה פתרון״.

למשך רגעים ספורים היה אלישע המום. עומס המידע הקשה עליו לחשוב בצלילות, והוא העדיף לאפשר לעמיקם לחשוב במקומו. ״מוכרח להיות איזה פתרון,״ הוא אמר בקול מוטרד. ״הגברת חזן בוודאי הגיע לשם מהיכן שהוא. אין לך שום השערה בעניין?״

עמיקם משך בכתפו. ״חשבתי על כיוון מופרך,״ אמר בקול נבוך מעט. ״חשבתי שאולי היא הגיעה באמצעות כלי טיס או משהו כזה. הבעיה היא, ששום כלי טייס לא חלף מעל האזור הזה בשעה הזו אתמול, זה מידע שקל מאוד לברר. גם רעיונות כמו מצנח רחיפה וכאלו לא הגיוניים, לא רק בגלל תנאי מזג האוויר והרוחות העוצמתיות שנשבו אתמול בשעה המדוברת, אלא גם בגלל שהצוק הוא הנקודה הגבוהה ביותר בסביבה. למעשה, אני חייב לומר לך שאני די במבוי סתום״.

אלישע נאנח. ״אתה רוצה לומר לי שאין לך שום קו מחשבה?״

עמיקם חייך חיוך עצוב. ״זה בדיוק מה שאני אומר. לא לכל דבר יש פתרון, ולא לכל שאלה יש תשובה. חשוב מאוד שתבין את זה, אלישע, כי מכאן ואילך אנחנו עוברים לשלב הבא בחקירה, שהוא הרבה יותר חידתי ומסתורי ממה שדיברנו עליו עד כה. עד עכשיו דיברנו על דברים הגיוניים יחסית, דברים שאפשר לחשוב עליהם באמצעות הכלים הרגילים שלנו, לבחון אותם כמו שאנחנו רגילים. מכאן ואילך, אנחנו נכנסים אל השלב הבא, שלב שחלקים גדולים ממנו נראים כאילו נלקחו מעולמות המדע הבדיוני. שמור את החידות שלך לדברים הגדולים באמת״.

למשך רגעים ארוכים שררה דממה בחדר, עד שאלישע כבר לא יכול היה להתאפק. ״נו, דבר כבר,״ דחק בעמיקם.

עמיקם הנהן בראשו. ״תחזור עמוד אחורה,״ ביקש בקול רשמי ורציני מאוד.​
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
17

מקטרת.



אם ציפה אלישע למצוא בעמוד שלפניו מידע מפתיע, מטלטל, כזה שיהיה בו כדי להסביר את ההתנהגות החריגה של עמיקם ואפרים, הרי שהוא התבדה. כמו הדפים האחרים - גם הדף הזה הכיל תמונות, אלא שבשונה מהתמונות הקודמות שצולמו על רקע נוף מדברי מרהיב - הפעם היו אלו תמונות שצולמו בתוך מתחם סגור, מוקף בקירות אפרפרים ומפויחים.

כל התמונות שבדף, ללא יוצא מן הכלל, הציגו חלקים שונים של כלי רכב. הרכב היה מפורק לגורמים, ולאלישע ארכו שניות ארוכות לקלוט שלמעשה מדובר בחלקים שפורקו מן הג׳יפ שנמצא בזירה. הפער בין כלי הרכב המפואר והחדיש שהופיע בתמונות שראה אלישע קודם לכן, לבין הגרוטאה המפורקת שאותה הוא ראה כעת מול עיניו - היה עצום, וכחובב רכבים הוא לא יכול היה שלא לחוש צביטה קלה של צער על הנזק הכבד שנגרם לכלי הרכב.

עמיקם קלט כלל הנראה על מה אלישע חושב, הבעה מחויכת עלתה על פניו. ״אתה בוודאי מבין שיש סיבה טובה להתעללות שעבר כלי הרכב,״ אמר בנימה מתנצלת משהו. ״קשה להפריז בתועלת שהשיגו החוקרים החרוצים שלנו מהפעולה האגרסיבית הזו״.

״כמו שאתה בוודאי מבין,״ המשיך עמיקם בנימה רצינית יותר. ״התמונות הללו צולמו היום במוסך אליו העברנו את כלי הרכב לאחר איסוף דגימות ראשוניות בזירה. במהלך העבודה על כלי הרכב התגלו כמה פרטים מפתיעים שאילצו את החוקרים לפרק חלקים שונים כדי לקבל תמונה טובה יותר״.

אלישע לא היה מסוגל להמשיך ולדכא את סקרנותו. ״נו, מה גיליתם?״ דחק בעמיקם.

עמיקם הוריד את מבטו אל הדפים שלפניו. הוא השתהה למשך מספר רגעים, בוהה בתמונות בהבעה מהורהרת. לבסוף הוא ניער את ראשו, מרים את עיניו אל אלישע. ״אני רוצה שתסתכל על התמונה העליונה מצד ימין״, ביקש. ״תתאר לי בבקשה מה אתה רואה״.

אלישע התבונן בתמונה עליה הצביע עמיקם. התמונה הציגה שעון דיגיטלי עליו הופיעו ספרות מוארות. אלישע לא התקשה להבין מה תפקידו של השעון ומה מייצגות הספרות. ״משהו מוזר כאן,״ הוא קלט מיד. ״יש כאן בעיה״.

נראה היה שעמיקם ציפה לתגובה כזו. ״תסביר,״ הוא ביקש בדריכות.

אלישע השתהה לכמה רגעים, ממשיך להביט בתמונה, מוודא שהוא לא מפספס כלום. רק כשהיה ברור לו שהוא אינו טועה, הוא הרשה לעצמו להשיב לעמיקם. ״לפי מה שאני מבין,״ הסביר אלישע בקול בטוח, ״השעון המצולם מציג את סך מספר הקילומטרים שעבר הרכב מאז הייצור שלו. הבעיה היא, שהנתונים הללו אינם אפשריים. מד הקילומטרים מאופס, כך שעל פי הנתון העכשווי – הרכב לא נסע שום נסיעה מאז ומעולם״.

עמיקם הנהן בראשו. ״אתה כמובן צודק,״ אמר בקול מרוצה. ״ברור לשנינו שהנתון הזה בלתי אפשרי. אפילו רכב חדש מהניילונים מגיע לידי הקונה אחרי נסיעה של כמה קילומטרים. ההסבר היחיד לתופעה הוא, שהייתה כאן התערבות חיצונית. מישהו שיחק עם מד הקילומטרים ואיפס אותו״.

אלישע לא היה מופתע. ״זה הגיוני לגמרי,״ הסכים עם השערתו של עמיקם. ״לפי מה שאני יודע, מדובר בזיוף מצוי מאוד. ההליך פשוט, ויש לא מעט כאלו שמשתמשים בו. לא הייתי רואה בנתון הזה תגלית חשובה במיוחד״.

עמיקם שילב את ידיו. ״אני מסכים איתך שעצם הזיוף אינו יוצא מגדר הרגיל,״ אמר. ״השאלה היא, מתי התבצע ההליך הזה?״

אלישע לא הצליח להבין את שאלתו של עמיקם. ״אני לא מבין,״ אמר בבלבול. ״זה הרי די ברור, לא? שמשון מלכיאלי, או מי שזה לא יהיה שנסע ברכב, דאג לאפס את מד הקילומטרים לאחר הנסיעה״.

עמיקם הניד את ראשו בפקפוק. ״קשה לי לקבל את זה,״ אמר. ״ברור לך שפעולה כזו לא נעשית סתם. לא מדובר על משהו שגרתי, נורמטיבי, שכל אחד דואג לעשות מדי נסיעה או אפילו מדי תקופה. מדובר על פעולה חריגה, לא חוקית, שלמרות היותה קלה יחסית – מצריכה ידע מסוים, ובמקרים מסוימים גם ציוד מתאים. מי שדאג לאפס את מד הקילומטרים עשה את זה מתוך מניע ברור, שעדיין לא מצאתי לו הסבר מתקבל על הדעת״.

״תחשוב על זה,״ המשיך עמיקם, ההבעה על פניו מרוכזת מאוד. ״אילו היה מדובר בפעולה שיש בה כדי לשבש ראיות, זה עוד היה מובן. אבל כאן, לפעולה לא הייתה שום תועלת שאני יכול להעלות על דעתי. מספר הקילומטרים שהרכב נסע אינו יכול לשרת אותנו בשום דרך, וגם אם חשב מישהו שנוכל להפיק ממנו איזו תועלת – לא עדיף היה לו להתמקד בפעולות קריטיות הרבה יותר כמו ניקוי הרכב מטביעות אצבעות? הרי תהיה זו טיפשות מושלמת להתמקד בכזה עניין שולי בזמן שראיות אמיתיות פזורות בתוך הרכב״.

עמיקם רכן קדימה, מהורהר. ״חשבתי כמובן על כך שייתכן והפעולה נעשתה הרבה לפני האירוע, בלי שום קשר לאירוע עצמו. הבעיה היא, שמד הקילומטרים של הרכב נמצא תקין לגמרי, מה ששולל לחלוטין את הכיוון הזה. הרי ברור שבליל האירוע נסע הרכב לכל הפחות קילומטרים אחדים, כך שהמונה לא היה נמצא במצב שהוא מאופס לחלוטין״.

״המשמעות של כל הנתונים הללו היא, שאיפוס מד הקילומטרים נעשה רק לאחר שהרכב הגיע אל פסגת הצוק. אבל למרות זאת, קשה לי מאוד לקבל את ההשערה שלך, לפיה הפעולה בוצעה על ידי מר מלכיאלי או על ידי האלמוני שנהג ברכב. הרי לפי הנתונים שהצגתי לך לפני כן, כלי הרכב הגיע אל הזירה כאשר הגברת חזן כבר הייתה שם, מה שאומר שמדובר היה בזירת פשע פעילה. קשה לי להאמין שבתוך הלחץ הזה ובמסגרת הזמן שעמדה לרשותם של הנוכחים בזירה, היה להם פנאי להתעסק בפעולה כזו, במיוחד כאשר התועלת המצופה ממנה היא אפסית״.

הדברים היו דברי טעם, אבל להבנתו של אלישע – היה משהו שגוי בצורת החשיבה של עמיקם. ״לפי מה שאני מבין ממך,״ הוא ניסה לסכם, ״אין בינינו מחלוקת שההשערה המסתברת ביותר היא זו שהעליתי. אתה בסך הכול מציין בעיה אחרת שיש כאן, והיא המניע. לדעתך, פעולת איפוס השעון היא פעולה חסרת תועלת, ולא ברור מה האינטרס של מי שביצע אותה. זאת אומרת, שאם נמצא סיבה מספקת שתבהיר את העניין, יהיה קל יותר לקבל את העובדה שהפעולה בוצעה על ידי נוסעי הרכב, וכבר לא תהיה לך בעיה עם זה שהפעולה בוצעה תחת לחץ״.

עמיקם הטה את ראשו, הבעה מהוססת על פניו. ״באופן כללי, אתה צודק,״ נאלץ להודות. ״העניין הוא, שאני מתקשה מאוד למצוא סיבה מספקת לעניין, ולכן המחשבה שלי אומרת שמשהו בתפיסה שלנו שגוי. יש כאן משהו שאנחנו לא מחשבים נכון, ולדעתי זה קשור בהחלט למועד ביצוע הפעולה. עם זאת, אני מסכים איתך שכששאלת המניע תיפתר ייפתר גם העניין הזה״.

״בכל אופן,״ עמיקם נראה כמי שאינו מעוניין להמשיך ולהתעכב על הנושא, ״השאלה הזו היא רק אחת מני רבות, כך שאני מציע שנעבור תחילה על כל החומר לפני שנתחיל לנסות ולמצוא תשובות״.

למרות שדבריו של עמיקם התפרשו אצל אלישע כהתחמקות, העדיף אלישע להימנע מלהמשיך ולדון בנושא, מתוך מחשבה שמדובר בהזדמנות נדירה בה עמיקם מציע מיוזמתו להתקדם, הזדמנות שחבל יהיה לפספס. ״אני מסכים עם הגישה שלך,״ הוא אמר, מקווה שעמיקם יבין את הרמז שמאחורי מילותיו. ״באמת נכון יהיה להקיף תחילה את כל המידע, בלי להתעסק בדיוני סרק ובשטויות״.

הבעתו של עמיקם הייתה חתומה, קשה היה לדעת אם הוא קלט את הביקורת המרומזת. ״תסתכל בבקשה בתמונות ארבע עד שמונה,״ ביקש עמיקם. ״בתמונות הללו, ניתן לראות את אחד הדברים המתמיהים ביותר שגילינו, דבר שאני לא מצליח להבין בשום דרך״.

אלישע התבונן בתמונות במבט מעמיק, הבעה מבולבלת עלתה על פניו. ״אני לא מצליח להבין מה הקשר בין התמונות,״ הודה לאחר כמה רגעים. ״אשמח אם תסביר לי מה אני רואה ומה בדיוק אתה מצפה להבין מאוסף המוצגים הזה״.

על פניו של עמיקם עלתה הבעה מתוחה. ״אתה מעשן, נכון?״ הוא שאל פתאום, שלא מן העניין.

אלישע כיווץ את גבותיו בתמיהה. ״כן, אבל איך זה קשור?״

״זה לא קשור,״ השיב עמיקם מיד. ״שאלתי את עצמי אם יפריע לך שאעשן כאן״.

העיתוי היה מוזר, אבל אלישע לא מצא סיבה להתנגד לבקשה. ״זה בסדר גמור,״ השיב תוך משיכת כתף.

להפתעתו של אלישע, משך עמיקם את כסאו אחורה בתנופה, רוכן אל מתחת ללוח השולחן, כך שראשו נעלם מעיניו של אלישע. למשך שניות ארוכות נשמעו רעשים מוזרים, ולאחר מכן צץ עמיקם כשבידו כלי עץ מעוצב.

״מה זה?!״ השתומם אלישע.

״מקטרת,״ השיב עמיקם בפשטות.

אלישע הביט בו בהלם. ״אתה לא רציני!״ אמר בקול נדהם.

״דווקא כן,״ השיב עמיקם בחיוך מלא נחמדות. ״מה, בחיים שלך לא ראית בן אדם מעשן מקטרת?״

אלישע טלטל את ראשו. ״ראיתי את סבא רבא שלי עם מקטרת...״ אמר בעוקצנות. ״מתברר שזו הייתה אופנה בהונגריה של טרום מלחמת העולם הראשונה״.

עמיקם לא הבין או שלא רצה להבין את הלעג בדבריו של אלישע. ״כן, זה בהחלט מגניב,״ אמר בגאווה בלתי מוסתרת. ״לא כל אחד יודע ליהנות מזה, צריך ממש להבין בזה כדי להצליח ליהנות״. ההבעה על פניו הוכיחה שהוא מחזיק את עצמו למי שבהחלט מבין בתחום, מה שגרם לאלישע להביט בו בסלידה מסוימת.

למזלו של אלישע, עמיקם מילא מראש את המקטרת בטבק, כך שנותר לו רק להבעיר אותה. תוך כחצי דקה החל עשן להתאבך מהמקטרת, ריח מתוק של וניל התפשט בחלל החדר.

״אז איפה היינו?״ שאל עמיקם מתוך ענן העשן.

״ביקשתי הסבר על התמונות,״ הזכיר לו אלישע בנימה קצרת רוח.

״אה, כן...״ נזכר עמיקם מיד. ״כמו שאמרתי לך, בתמונות הללו מתועדת תופעה מוזרה ביותר, תופעה שאין לה הסבר ברור״.

״הפעם הראשונה בה החוקרים שמו לב לתופעה הזו,״ המשיך עמיקם, ״הייתה כבר בזירת האירוע. השוטרים שלנו ערכו בדיקה ראשונית לכלי הרכב, ובמהלכה הם הופתעו לגלות שמיכל הדלק של הרכב ריק לחלוטין. בתחילה הם חשבו שהמכל סדוק או מחורר, אבל בדיקות נוספות שנערכו בשטח ובמוסך הוכיחו למעלה מכל ספק שהמכל תקין לגמרי, ולמרות זאת – אין בו אפילו טיפה אחת של דלק״.

״אתה בוודאי מבין, שהעובדה הזו היא מוזרה מאוד. המשמעות היא, שכלי הרכב הגיע אל פסגת הצוק כשהוא פועל על אדי הדלק האחרונים שנותרו במכל. קשה מאוד להאמין שיש כאן משהו מקרי. הרכב נסע נסיעה ממושכת והיה לו יעד ברור, ואתה בוודאי תסכים איתי שאין כמעט סיכוי שבמקרה נגמר הדלק בדיוק ברגע בו הגיע כלי הרכב ליעדו״.

עמיקם עצר לרגע, שואף שאיפה ארוכה מהמקטרת שבידו. רגע לאחר מכן הוא השמיע קול מוזר, ולאחריו הוא החל להשתעל, פניו הולכות ומאדימות מרגע לרגע.

״אתה בסדר?״ שאל אלישע בדאגה.

עמיקם לא השיב. מרגע לרגע גברו שיעוליו, הוא השתנק והתפתל על כסאו. אלישע הביט בו במבט חרד, מתלבט אם להזעיק עזרה. ״מה קורה לך?״ הוא שאל בחוסר אונים.

עמיקם אגרף את אצבעותיו, מכה את עצמו על חזהו. הוא חזר על הפעולה הזו כמה פעמים, ולרווחתו של אלישע – נראה שזה הועיל. השיעולים פחתו, ונראה היה שעמיקם מצליח לנשום.

״אתה בסדר?״ שאל שוב אלישע כשברור היה לו שעמיקם חזר לעצמו. ״מה קרה לך? אתה לא יודע לעשן?״

עמיקם עדיין השתעל מדי כמה רגעים ונשימותיו היו שורקניות. ״אני בסדר,״ הוא הצליח לומר בקול שקט. ״בוא נמשיך״.

אם ציפה אלישע לקבל הסבר למה שקרה מול עיניו לפני רגע, הרי שהוא התבדה. עמיקם חזר לדבר, פניו עדיין אדומות מעט ועיניו לחות.

״למרות שהתגלית על מכל הדלק הפתיעה אותנו מאוד, עדיין יכולנו לחשוב על השערות מסוימות מאוד לא סבירות, באמצעותן ניתן היה להסביר איכשהו את התופעה. הבעיה היא, שכאשר החוקרים שלנו ערכו בדיקה מקיפה יותר לכלי הרכב, הם גילו שהתופעה לא קיימת רק במיכל הדלק אלא היא נרחבת ומוזרה הרבה יותר״.

״החוקרים הופתעו מאוד לגלות, שהתופעה הזו חוזרת על עצמה בכל מה שקשור לנוזלים שמוכרחים להיות בכלי הרכב, ביניהם כאלו שכלי הרכב לא יכול לפעול בלעדיהם. מיכל השמן היה ריק, מכל נוזל הקירור גם הוא ריק, ואפילו מכל הנוזל לניקוי השמשות. למעשה, ברכב לא נמצאה אפילו טיפה אחת של נוזל. לא שמן מנוע, לא שמן בלמים, לא מים. אפילו חלקי הרכב שאמורים היו להיות רטובים או משומנים – היו יבשים לגמרי, כאילו מעולם לא עבר בהם או נגע בהם נוזל״.

״המפתיע מכל הוא, שגם מכלי נוזל שאינם קשורים לתפעול הרכב אלא רק היו בתוכו – גם הם היו ריקים. בתמונות שמולך אתה יכול לראות בקבוקי מים שאוחסנו בתא המטען, שכרגע אינם מכילים דבר. הבקבוקים האלו עדיין סגורים בטבעת הפלסטיק של היצרן, מה שאומר שהם לא נפתחו מעולם. נראה שהמים שבתוכם כאילו התאדו״.

עמיקם השתתק, שואף שאיפה קצרה וזהירה מהמקטרת, מאפשר לאלישע לעכל את הדברים. אלישע נראה המום. הוא הביט בעמיקם בדממה, מוחו פועל במהירות, מנסה לעבד את המידע ולמצוא תשובות לשאלות שברגע זה נראו לו בלתי פתירות.

עמיקם כנראה קלט על מה אלישע חושב. ״אתה לא מוכרח לחשוב על השערות או הסברים,״ הרגיע. ״גם ככה, כמו שאמרתי לך לפני כן, עדיף שכל המידע יהיה אצלך תחילה לפני שתתחיל לחשוב על כיוון לפתרון. אתה מיד תראה שככל שנתקדם, השאלות הקשות יהפכו לזניחות ויתגמדו מול שאלות קשות הרבה יותר״.

מילותיו של עמיקם היו רחוקות מלנחם את אלישע, אבל הוא הסכים עם הטענה העיקרית שלו. ״בסדר, אני אעזוב את זה עכשיו,״ אמר בחוסר חשק. ״רק תתקדם מהר, כי אני מאבד את הריכוז״.

עמיקם שאף בנינוחות מהמקטרת שבידיו, פולט עננת עשן סמיכה. ״אתה יכול להיות רגוע,״ אמר בקול מסתורי. ״בדיוק עכשיו, אנחנו עוברים לחידה הגדולה ביותר בתיק החקירה הזה, זו שבגללה אתה נמצא כאן עכשיו״.

בתנועה קלה, טרק עמיקם את החוברת שלפניו. ״לשם שינוי, המידע שאני עומד לחלוק איתך כרגע אינו נוגע לתיעוד מצולם, כך שאין עליו מידע נרחב בחוברת. חשוב לי לומר, שאם עד עכשיו עסקנו בתחומים כלליים שאינם נוגעים ישירות לתחומי העניין שלי, כעת אנחנו נדרשים לנושא שהוא ההתמחות העיקרית שלי. אני מדבר כמובן על טביעות אצבע ועל די. אן. איי״.

״כמו שכבר אמרתי לך,״ המשיך עמיקם, ״בכלי הרכב נמצאו שני סטים של טביעות אצבעות. אחד מהם שייך למר מלכיאלי. בנוסף, הצליחו החוקרים לדגום דגימות די. אן. איי שבוודאות אינן שייכות למר מלכיאלי, כך שהן ככל הנראה שייכות לאיש הנוסף שישב ברכב. המיקום של אותן דגימות היה בסביבת מושב הנהג, כך שניתן לשער בסבירות גבוהה שהאלמוני הוא הנהג שהביא את הרכב אל זירת האירוע״.

״אתה בוודאי מבין, שהחשיבות של הממצאים הללו היא גדולה מאוד, משום שניתן להוכיח באמצעותם בוודאות מוחלטת את זהותו של אותו אלמוני שאנחנו מחפשים. מיד שכהבנתי מהחוקרים שלי שהם השיגו דגימות די. אן. איי וטביעות אצבע, הנחיתי אותם לערוך חיפוש במאגרים המשטרתיים, מתוך הבנה שאם תימצא השוואה – יהיה קל הרבה יותר לפתור את התיק.

״לצערי הרב, החיפושים שערכו החוקרים שלי במאגר הביומטרי ובמאגר דגימות הדי. אן. איי של המשטרה, הסתיים ללא הצלחה. למרות שלא היו לי ציפיות רבות מהחיפוש במאגר דגימות הדי. אן. איי, קיוויתי לפחות שהחיפוש במאגר הביומטרי שהוא נרחב ומכיל הרבה יותר דגימות – יסתיים בתוצאה חיובית. אתה בוודאי יכול לתאר לעצמך כמה התאכזבתי מהכישלון הזה. הרגשתי שעם כל החידות שיש בתיק החקירה הזה, שעוד רבות נדבר בהן בהמשך, זו הייתה עשויה להיות הדרך היחידה שלי למצוא קצה חוט שעשוי להוביל לפתרון החקירה.

״בנקודה הזו, אמור הייתי לעשות מה שכל חוקר זיהוי פלילי אחר היה עושה. הייתי אמור לזנוח את כיוון החקירה הזה, מתוך הבנה שאם בשני המאגרים הגדולים שלנו לא נמצאה שום תוצאה – אין עוד טעם להמשיך ולנסות להפיק תועלת מן הממצאים. הנהלים במקרה כזה הם ברורים: יש לתעד את הממצאים ולהמתין עד שאולי בעתיד הרחוק - בעוד שנה, שנתיים, חמישים שנה או נצח, תימצא דגימה זהה שתוביל לפתרון התיק.

״העניין הוא,״ קולו של עמיקם הפך מלא חיוניות, ״שבכל הנוגע לתחום הזה – יש לי יכולות שאינן מצויות בידיו של חוקר זיהוי פלילי מן השורה. זהו תחום ההתמקצעות שלי, אני עוסק בו מאז התחלתי את דרכי בעולם המשטרה, ועם כל הצניעות – אני ממש טוב בו. לאורך השנים יצרתי קשרים עם גופים שונים שעוסקים בנושא, לחלקם אני מייעץ באופן קבוע. מלבד זאת, אני מוסר הרצאות בארץ ובחו״ל, ואני נפגש לעיתים קרובות עם כאלו שחולקים איתי את תחום העניין הזה. אתה בוודאי מבין, שכתוצאה מכך יש לי קשרים ושותפויות שאי אפשר להמעיט בערכן״.

עמיקם עצר כדי לשאוף שאיפה נוספת מהמקטרת, בוחן את השפעת דבריו על אלישע.

למרות שאלישע הכיר את עמיקם וידע תמיד שהוא נחשב לאחד מן המובילים בתחום, הייתה זו הפעם הראשונה בה הוא שמע את הדברים בפירוש מפיו של עמיקם, וניכר היה שהוא מתרשם מאוד. יחד עם זאת, ברור היה לאלישע שעמיקם לא אומר את הדברים רק כדי להתרברב. הוא המתין בציפייה דרוכה להמשך דבריו של עמיקם, מרשה לעצמו לקוות תקווה זהירה.

עמיקם פלט בשאננות עננת עשן, הבעה חיונית הייתה על פניו. ״למרות שאני יודע שאתה לא בקי בתחום,״ אמר בנימה מתנשאת, ״אני מעריך שאתה מכיר טיפה את המציאות. לא צריך להיות מומחה גדול כדי לדעת שהמאגרים העומדים לרשותה של משטרת ישראל אינם גדולים מאוד, בוודאי ביחס למאגרים של מדינות גדולות כמו ארצות הברית או מדינות שונות באירופה. בסופו של דבר, אנחנו מדינה קטנה עם מעט אזרחים, והמאגרים שלנו הם בהתאם.

״למרות שבתחילה חשבתי שאין טעם לקוות למצוא מידע מועיל במאגרים של מדינה אחרת, היה משהו שגרם לי לחשוב אחרת, ואתה בוודאי תשמח לשמוע שמדובר במידע שאתה אחראי עליו, מידע שאפרים הביא לידיעתי. מתברר שלמרות הכישלון המצער בחקירתו של מר מלכיאלי, הייתה לו פליטת פה אחת שניתן להפיק ממנה תועלת.

״כשקראתי את תמלול החקירה, הבחנתי בכך שהיו כמה רגעים בודדים בהם נראה היה שמר מלכיאלי מתכוון לשתף פעולה. ברגעים הללו הוא מסר מידע חשוב על אודות אדם שהופיע על סף ביתו, אדם שהזדהה בשם ביל יוסטון״.

ברגע בו הוציא עמיקם את המילים מפיו, נדרך אלישע והזדקף. תמונות רבות הציפו את מחשבתו, זיכרונות מהאירועים שהתרחשו לפני שעות בודדות, אותם הוא כמעט הספיק לשכוח בלחץ ההתפתחויות האחרונות. מבלי לשים לב הידק אלישע את אחיזתו בלוח השולחן, אצבעותיו מלבינות. הוא לא הוציא מילה מפיו, רק הקשיב בדריכות.

״המידע הזה נראה לי אמין,״ אמר עמיקם בשלווה, ״משום שהוא מתכתב עם הממצאים שלנו. ההשערה הסבירה שלי היא שבשלב הזה דיבר מר מלכיאלי אמת, ואני משוכנע בכך למרות שעברתי על כל תמלול החקירה, לרבות התיאורים המופרכים של מר מלכיאלי, ולמרות העובדה שהחקירה הסתיימה בהתקף פסיכוטי שחייב להעניק למר מלכיאלי טיפול. אני כמובן לא יכול לקבוע בנחרצות דברים כאלו, אבל בהחלט חשבתי על כך שהאיש שמר מלכיאלי תיאר כביל יוסטון הוא הנהג האלמוני שלנו.

״אמנם לא הייתי בטוח שהנהג האלמוני הזדהה בפני מר מלכיאלי בשמו האמיתי, אבל מצד שני – לא הייתה לי שום סיבה לשלול את זה. כיוון שכך, הנחתי שאם אכן זהו שמו של הנהג – הרי שככל הנראה הוא אינו אזרח ישראלי, או לפחות לא יליד הארץ. המשמעות היא, שייתכן מאוד שבמאגרים ביומטריים או ביולוגיים של מדינות שונות בעולם – מסתתרת דגימה של ביל המדובר.

״חשוב לי מאוד שתבין, שבדיקה במאגרים של מדינות זרות אינה נחשבת למהלך מקובל, ולא מדובר כלל בהליך פשוט. מדינות שמחזיקות במאגרים כאלו שומרות מאוד על המידע שברשותן, כמובן – בצדק גמור, כך שאין איזה מאגר גלובלי שניתן לחפש בו מידע בקלות.

״בעבר אמנם היו תקדימים של פושעים שהורשעו בעקבות מידע שנמצא במאגרים של מדינות זרות, אבל לא מדובר במשהו שגרתי, וכשזה כן קורה – זו פרוצדורה מורטת עצבים שעלולה לקחת שבועות ולעיתים חודשים. תהליכים כאלו מצריכים שיתוף פעולה בין דרגים גבוהים, וזה נעשה רק כשיש מידע קונקרטי ומדויק על כך שאכן עתידה להיות תועלת מן המידע.

״מכיוון שבמקרה שלנו לא מתקיימים התנאים הנדרשים לשם כך, הייתי מוכרח למצוא פתרון מהיר יותר, מעין קיצור דרך, ולמזלי – היה לי אחד כזה. כמו שאמרתי לך, במשך השנים יצרתי קשרים עם אנשים רבים מובילים בתחום, אנשים ממדינות שונות ומגופים שונים. כמובן שעם כל הקשרים שלי איני יכול לעקוף את החוק ואת הכללים המשפטיים, אבל מסתבר שאני יכול להגיע מאוד קרוב לתכלית שלי״.

לרגע אחד הפכו עיניו של עמיקם חולמניות, לאחר מכן הוא המשיך. ״לפני חמש שנים הייתי בכנס גדול בלונדון, שם פגשתי חוקרים מגופי ביטחון שונים ברחבי העולם. אחד הדברים שעליהם דיברנו באריכות נוגע למציאות הבלתי נסבלת הזו, שבה יכול פושע ממדינה אחת להסתובב חופשי, בעוד שבמדינה אחרת נמצא כל המידע הנחוץ להרשעתו. המסקנה שלנו הייתה, שיש להקים מערכת שתאפשר לשתף מידע בין גופים ביטחוניים שונים מבלי להפר את החוק הבינלאומי. היוזמה הזו מאפשרת להעביר מידע גולמי בין גופי ביטחון שונים, כאשר לא ניתנים כלל פרטים בנוגע לפשע מצד אחד או לזהות הפושע מצד שני. הדבר היחיד שעובר הוא הדגימה בעצמה, וההליך מפוקח ומתנהל באופן שהמידע אינו נשמר אצל מקבלי הדגימה, אלא נמחק לאחר פרק זמן קצר. ברגע שנמצאת השוואה, מדווח על כך לדרגים גבוהים יותר, וכך ניתן להתחיל את ההליך הקבוע והמסורבל בידיעה ברורה שהמאמצים אינם לריק.

״אתה בוודאי מבין, שהיוזמה הזו היא נכס בעבורנו במקרים כמו זה שאנו מתמודדים אתו. כמובן, שברגע שחשבתי על הכיוון הזה, לא היססתי להפעיל את המערכת. הדגימות נשלחו לדמויות מפתח שאחראיות על מאגרי מידע בחמישה עשר מדינות גדולות, ומתוך ההיכרות שלי עם המערכת חשבתי שיארכו לפחות שבועיים עד שאוכל לדעת אם משהו התקדם.

״ההפתעה הגדולה שלי הייתה, כשקיבלתי שיחת טלפון לא צפויה מאחד העמיתים שלי מארצות הברית, אדם מוכשר מאוד שמשמש כחוקר באף. בי. איי. עוד יותר הופתעתי כשהוא עדכן אותי שנמצאה השוואה כפולה, גם במאגר הביומטרי וגם במאגר דגימות הדי. אן. איי, וכשהבנתי שהוא מעוניין לתת לי פרטים מדויקים על אודות האיש עליו הצביעו הדגימות – הייתי בכלל בהלם מוחלט. אתה מוכרח להבין שמדובר בהפרה גסה של כל הכללים, משהו שלא ציפיתי מאדם מקצועי כמו זה שדיברתי אתו. עם זאת, כשהבנתי לבסוף מה הייתה התוצאה, כבר לא היו לי שאלות בעניין הזה, אבל לצערי – היו לי שאלות אחרות, גדולות יותר״.

עמיקם הפך את המקטרת אל תוך מאפרת אלומיניום שהייתה מונחת בפינה נסתרת של השולחן. עננת עשן התאבכה, הופכת את דמותו של עמיקם למטושטשת. ״האיש שזוהה בוודאות מוחלטת כבעל הדגימות,״ סיפר עמיקם בקול מסתורי, ״הוא אדם מפורסם מאוד העונה לשם ג׳סטין קלפטון...״

אלישע לא הכיר את השם, ועמיקם מיהר להסביר. ״האיש שאנו מדברים עליו הוא אסטרופיזיקאי נודע, מדען בעל שיעור קומה שבעבר שימש פרופסור באוניברסיטת ניו-יורק. במשך שנות צעירותו נחשב קלפטון להבטחה גדולה, מאמרים מפרי עטו הופיעו בכתבי העת המדעיים הנחשבים ביותר, והוא אף היה מועמד לקבלת פרס הנשיא על תרומתו בתחום האסטרופיזיקה.

״בשלב מסוים, לא ברור מתי ומדוע, החל קלפטון לפתח תיאוריות מדעיות חריגות, ביניהן כאלו שהוכחו תוך זמן קצר כשגויות. הוא החל לפרסם מאמרים מוזרים, חסרי ביסוס מדעי, על אודות כוחות אופל ששוכנים במבנים עתיקים בדרום אמריקה ובסין, כוחות שתנועתם תלויה לדעתו במערכות אסטרונומיות שונות. מאמריו הפכו נלעגים, מערכות כתבי העת סירבו לפרסם אותם, ואוניברסיטת ניו-יורק הודיעה על פיטוריו. הזלזול והלעג פגעו בו פגיעה קשה, והוא הסתגר בביתו ושקע בדיכאון עמוק.

״בערך שנה אחרי פיטוריו, קיבל קלפטון הצעה להרצות באקדמיה מפוקפקת בברזיל. הוא עזב את ארצות הברית, השתקע בברזיל ומצא לו שם קהילה די תומכת של מעריצים. במשך תקופה ארוכה המשיך קלפטון לפתח את התאוריות שלו, שהפכו קיצוניות מיום ליום עד למצב שגם האקדמיה הברזילאית לא הייתה מסוגלת להחזיק אותו. קלפטון כנראה הבין את המסר ומיהר להתפטר מיוזמתו, תוך כדי שהוא מכריז מלחמה – שלא ברור מה זה אומר בדיוק, על עולם המדע כולו.

״החיים של קלפטון המדען המבטיח, הפכו לטרגדיה. אשתו וילדיו נטשו אותו, המעריצים שלו הלכו והתפזרו לכל עבר, אבל הוא נותר בשלו – עקשן כפרד, בטוח בצדקת הדרך. עם זאת, בעקבות המאורעות הקשים שעברו עליו, הוא החל לפתח חוסר אמון בבני אדם, עד כדי כך שבמאמרים האחרונים שלו שפורסמו – הוא טען שהאנושות נפלה בידי כוחות האופל. בנקודה הזו, גם הקיצוניים שעוד האמינו בו נטשו אותו, ומאמריו הפסיקו להתפרסם מחוסר עניין לציבור.

״בנקודה זו, החל קלפטון לעסוק בכתיבת ספרים עלילתיים. הוא כנראה מוצלח בזה מאוד, אבל הוצאות הספרים חששו מפרסום שמו האמיתי, וייעצו לו לבחור לו שם עט. השם שבחר קלפטון לעצמו, הוא לא אחר מאשר...״ עמיקם השתהה לרגע, מעניק לדבריו נופך דרמטי.

״ביל יוסטון!״

למשך רגעים ספורים השתררה דממה מוחלטת בחדר. אלישע ישב קפוא על מקומו, עיניו פתוחות לרווחה, מוחו מתקשה לעכל את המידע המפתיע.

בשלב מסוים הוא התעשת, מטלטל את ראשו. ״אתה רוצה לומר לי שהאיש שנסע עם שמשון מלכיאלי, הנהג שחיפשנו, האיש שהפחיד את מלכיאלי עד מוות, הוא ג׳סטין המוזר ההוא?״ שאל רק כדי להיות בטוח.

עמיקם הנהן בראשו לאישור. ״בהחלט,״ אמר. ״טביעות האצבע ודגימות הדי. אן. איי מוכיחות את זה באופן מוחלט. אין הוכחה טובה יותר מזו״.

מוחו של אלישע עבר מיד לפסים מעשיים. ״אם כך,״ הוא אמר בהתעוררות. ״אנחנו יודעים מי כנראה אחראי לפשע. בדקתם אם המוזר ההוא הגיע לישראל? עיכבתם אותו? הוצאתם לו צו איסור יציאה מהארץ?״

עמיקם הביט באלישע במבט חומל. ״אתה עדיין לא מבין, אה?״

אלישע עצר את שטף השאלות שלו, מבין שהוא כנראה פספס משהו. ״מה אני לא מבין?״ שאל.

עמיקם נאנח. ההבעה על פניו הייתה מוזרה, מבשרת רעות, ועם התאורה הצהובה והעשן שבחדר – הוא נדמה היה כדמות אוב מאיימת. ״אלישע,״ הוא אמר מבעד למסך העשן. ״אין שום אפשרות שג׳סטין קלפטון הוא הנהג שפגש שמשון מלכיאלי אתמול. הסיבה לכך פשוטה, ומאוד מפחידה...

״ג׳סטין קלפטון מת כבר לפני למעלה מעשר שנים.

״ג׳סטין מת ערירי ומסכן, לאחר שנים ארוכות בהן הוא שהה במוסד לתשושי נפש, ולאחר שבעשור האחרון לחייו הוא התמודד עם מחלת האלצהיימר. הוא מת בגיל שמונים ושש, ללא משפחה לצדו, ללא תומכים, ללא מעריצים. על מצבתו נכתב משפט אחד על פי ציוויו...

הלילה הארוך ביותר עוד יגיע״.
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
״ג׳סטין קלפטון מת כבר לפני למעלה מעשר שנים.
בום
זה היה לא צפוי בעליל....
סוף סוף הסיפור מגיע אל הפנטזיה והאשליה, הוא צריך בכל אופן להצדיק את הכותרת...
יפיפה!!!
הפרקים טיפה ארוכים, אולי היה כדאי לחלק לשתי הודעות נפרדות.
 

ניק 70107

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מגניב! ייכנס גם התיאוריה האסטרופיזיקאית?
בבקשה שזה יהיה פנטזיה מדעית, אולי גם בלי כוחות אופל... או כוחות אופל שמוסברים ברציונליות אבל ממש ...
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית

וואו!
השאיר אותי חסרת נשימה :oops:
הזוי לחלוטין...
פשוט כיף!

בררר צמרומרת!
סיפור שכיף לקרוא
תודה לכל העוקבים והמגיבים. תמיד כיף לראות שאנשים נהנים מהסיפור.
כעת אענה על מספר שאלות:
@ליצ'י @טוב מאוד
אפשר להבין מה מכעיס?
אם אני קורא נכון את שני המשתמשים הללו שלא מינו אותי להיות שליח שלהם, נראה שהם התרעמו על הבקשה שהפרקים יהיו קצרים יותר. בכל מצב, אני חושב שמכיוון שתדירות הפרקים שלי היא לא משהו, עדיף שהם יהיו קצת יותר ארוכים מהמקובל כדי שקוראים יוכלו להיכנס שוב לעלילה בכל פעם.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מגניב! ייכנס גם התיאוריה האסטרופיזיקאית?
בבקשה שזה יהיה פנטזיה מדעית, אולי גם בלי כוחות אופל... או כוחות אופל שמוסברים ברציונליות אבל ממש ...
חילקתי להודעה נפרדת, כי זה נושא חשוב.
כבר הבעתי בעבר את דעתי, שהסיפור אינו פנטזיה וגם לא ממש מדע בדיוני.
הסיפור נע על קו בין הריאליסטי לבדיוני, כאשר עד נקודה מסוימת תינתן לקורא יכולת בחירה אם לקבל את ההסברים המפותלים הריאליסטיים או שלא. משכך - מטבע הדברים אין זה סביר שיהיו בו כוחות אופל משום סוג שהוא, וכמובן שלא יהיו בו מפלצות, רוחות רפאים, ערפדים, זומבים וכיוצא בהם.
ברור שאין זה מקרי שג׳סטין קלפטון כפרופסור לאסטרופיזיקה. מי שמכיר מעט אסטרו פיזיקה יודע, שמדובר במדע מופלא, שלעיתים עשוי להיראות על-טבעי אע״פ שהוא טבעי ואמיתי לגמרי. הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בעלילה.
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
אם אני קורא נכון את שני המשתמשים הללו שלא מינו אותי להיות שליח שלהם, נראה שהם התרעמו על הבקשה שהפרקים יהיו קצרים יותר. בכל מצב, אני חושב שמכיוון שתדירות הפרקים שלי היא לא משהו, עדיף שהם יהיו קצת יותר ארוכים מהמקובל כדי שקוראים יוכלו להיכנס שוב לעלילה בכל פעם.
חלילה!
התכוונתי להעלות בפעם אחת,
אבל בשתי הודעות נפרדות
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
18
הזיות פרועות.

אלישע לא היה מוכן להפתעה כזו...
כל המחשבות, המילים, התחושות, אבדו ממנו ברגע אחד.
העולם כאילו קפא סביבו. המציאות כולה נדמתה לו מרוחקת, מנותקת, דוממת. הוא הרגיש כאילו הוא בעיצומו של חלום מוזר, חלום חסר היגיון ממנו הוא עומד להתעורר בעוד רגע.
מחשבות גולמיות, מבולבלות, חסרות סדר, חלפו במוחו. הוא ניסה לעכל את המידע, להבין את המשמעות שלו, למצוא קו מחשבה אחד שיהפוך את המציאות לנורמלית, הגיונית, כזו שהוא יכול להכיל.
לחרדתו, הוא לא מצא קו מחשבה כזה.
המידע שמסר לו עמיקם היה בלתי מוסבר, בלתי הגיוני, בלתי נתפס. הוא נשאר כזה, למרות שאלישע התאמץ מאוד למצוא לו הסבר, אפילו הסבר קלוש ורחוק מהדעת.
קשה היה לאלישע להתמודד עם המציאות הזו. מבלי לרצות, הוא מצא את עצמו נלחם. נלחם על התפיסות שלו, על מה שהאמין בו תמיד, על מה שהיה ברור לו כל חייו, ובמובן מסוים – על השפיות שלו.
״משהו פה שגוי״. הוא אמר בקול בטוח לגמרי. ״יש כאן טעות בנתונים. אתה לא נתת את הפרטים הנכונים, או שלא קיבלת את הפרטים המתאימים לאלו שמסרת. זה ברור! יש כאן בסך הכול טעות אנוש״.
עמיקם חייך בחמלה. ״הלוואי שזה היה כך,״ אמר בקול עגום. ״אבל תאמין לי, הפרטים נבדקו היטב. כמה פעמים. אין כאן שום טעות. יש כאן מציאות, ואנחנו צריכים לחשוב איך להתמודד איתה״.
אלישע לא היה מוכן לקבל את הדברים. ״אתה כל-כך בטוח בעצמך!״ הטיח בכעס. ״אתה חושב שאתה וחבריך חסינים מטעויות, עד שמבחינתך נוח יותר להאמין במשהו משולל היגיון, מאשר להאמין ששגיתם בקריאת הנתונים! הרי זה ברור שיש כאן טעות. זה ברור שמשהו בבדיקות שעשיתם לא עבד. תחזרו שוב על הבדיקות, אין לי ספק שתגלו שאני צודק״.
ההבעה על פניו של עמיקם נותרה חומלת ומכילה. ״אני מבין את הרצון שלך להכחיש את הכול,״ הוא אמר בקול רך ומשתתף, שכנראה אמור היה להביע רגישות אבל בפועל רק עצבן את אלישע. ״אני מבין מאיפה זה בא, ותאמין לי שאני הכי רוצה לתת לך את הזמן, לאפשר לך לעכל את המידע בצורה טבעית ובריאה״.
״עם זאת,״ המשיך עמיקם, ובקולו הייתה כעת נחישות. ״אתה מוכרח להבין שבמצב בו אנחנו נמצאים כרגע אין לנו את הזמן לזה. אתה חייב להבין שכרגע יש במדינה רק שלושה אנשים שמודעים למידע שנתתי לך, אבל העובדה הזו עומדת להשתנות בקרוב מאוד. אפרים כבר הגיש בקשה רשמית לקבלת המידע, וברגע שהבקשה תתקבל והמידע יעבור בצינורות המקובלים – אף אחד כבר לא ייתן לנו להמשיך ולהתעסק עם התיק הזה, כך שלא תהיה לנו שום השפעה על החקירה. התיק יועבר לדרגים גבוהים, התקשורת תחשוף את המידע – מה שבוודאי יגרום לרעידת אדמה לא קטנה, והסיכויים של אנשים כמונו להשפיע בדרך כל שהיא על התנהלות החקירה – יהפכו לאפסיים״.
״אתה מוכרח להבין, שבפנינו עומדת הזדמנות שלא תחזור. יש לנו זמן, ויותר מכך – יש לנו שקט. אנחנו יכולים כרגע לעבוד בלי שאיש מפריע לנו, בלי שהתקשורת מטרידה אותנו. אנחנו לא חייבים דין וחשבון לאף גורם בכיר, אנחנו לא נדרשים לתת תשובות לאנשים נסערים ומפוחדים, אנחנו לא מתמודדים עם שום קושי מלבד עצם המורכבות שבחקירה. אם לא ננצל את ההזדמנות הזו, אנחנו נתחרט על כך מאוד. אני בטוח בזה במאת האחוזים״.
קולו של עמיקם היה מלא התלהבות, דבר שהפתיע את אלישע בהתחשב בהתנהלות המתישה והאדישה של האיש עד כה. עם זאת, ברגעים אלו קשה היה לאלישע להתחבר לגישה של עמיקם. דווקא הוא שלאורך כל השיחה היה חסר סבלנות ומלא מרץ, נראה כעת מיואש ואדיש.
״אולי אנחנו לא צריכים לעשות כלום,״ הוא אמר בקול עייף. ״אולי זה באמת גדול עלינו. כל החידות המסתוריות האלו, ברור לי שיש כאן איזו טעות, תמונה גדולה יותר שאנחנו לא רואים. אולי עדיף לתת לאנשים מנוסים מאתנו, כאלו שמחזיקים במשאבים וידע שאין לנו, לטפל בעניין״.
עמיקם נראה מאוכזב מתגובתו של אלישע. ״אני לא מבין אותך,״ הוא אמר בקול ביקורתי. ״אתה באמת רוצה לומר לי שאתה מסוגל לשבת כאן, רגע אחרי שגילית את המידע המטורף הזה, ולא לעשות כלום? אתה באמת רוצה לומר לי שלא תעשה כל מה שאתה יכול כדי לחשוף את האמת?״
אלישע הרכין את ראשו. ״אני לא יודע,״ אמר בקול שקט. ״אני אמנם מאמין מאוד בעצמי, אבל הנסיבות כאן הם חריגות. כמו שאתה בעצמך אמרת, יש לנו זמן קצר מאוד. החקירה עומדת לעבור למגרש של הגדולים, וזה אומר שתוך שבוע – שבועיים, אני ואתה לא נוכל להתקרב לחומר החקירה, לא נוכל להשפיע בשום דבר על התנהלות הגורמים האחראיים, ובמילים אחרות – הדעה שלנו תהיה שווה כקליפת השום״.
״תבין אותי,״ המשיך אלישע, ״אני לא רוצה לבזבז זמן וכוחות על כלום. הזמן שלרשותנו אינו מאפשר חקירה מעמיקה של התיק, ואין לי טיפת חשק להתחיל בחקירה שאין לי את האפשרות לסיים אותה. מבחינתי, יש כאן מצב שבו אני מפסיד בכל מקרה. אם לא אצליח להגיע לשום פריצת דרך – בזבזתי את זמני לחינם, וגם אם איכשהו תהיה לי איזו הצלחה מסחררת – לא תהיה לי מזה שום תועלת. הגופים האחראיים יקבלו את כל הקרדיט על ההצלחה, ואני אזכה במקרה הטוב לאיזו מחמאה אומללה מהממ״ז״.
עמיקם הניף את ידו במחאה, הבעה זעופה עלתה על פניו. ״אני לא מבין אותך,״ הוא אמר בקול מוכיח. ״אני מציג בפניך את החידה הגדולה ביותר שנפגשתי בה מאז ומעולם, ואתה מתעסק בשטויות כמו קרדיטים ומשחקי כבוד?! מה, הצדק לא מעניין אותך? האמת לא שווה בעיניך כלום? אתה לא מסוגל לרגע לצאת מתוך הריבוע האגואיסטי שלך ולהבין שבעולם יש דברים חשובים יותר?!״
אלישע חייך חיוך עגום. ״אני חושב שאתה לא מצליח להבין את הגישה שלי, כי ככל הנראה אנחנו רואים את הדברים בצורה שונה מאוד. אני מבין שאתה בטוח שעלית כאן על משהו מטורף, על טבעי. אני לעומת זאת, עדיין משוכנע במאת האחוזים שיש כאן בסך הכול טעות. טעות מסקרנת, טעות שצריך להבין איך היא התרחשה, אבל זו עדיין טעות. כיוון שכך, אני לא רואה את עצמי משקיע ימים ולילות במטרה להבין מי טעה ואיפה, במיוחד כאשר רוב הסיכויים שהעבודה שלי תושלך לפח על ידי איזה קצין שחצן בדרגה גבוהה משלי. בשביל בזבוז הזמן הזה יש אנשים פחות עסוקים ממני, אני מעדיף להשקיע את זמני בדברים חשובים יותר״.
דבריו של אלישע הצליחו ככל הנראה להכעיס מאוד את עמיקם. ״שוב אתה חוזר על אותן השטויות,״ הוא אמר בטון זועם, כזה שאלישע עדיין לא שמע ממנו. ״שוב אתה מתעקש לטמון את הראש בחול, להאמין שמה שהגיוני בעיניך הוא האמת המוחלטת שאין בלתה. אתה מתעלם מהוכחות מוחלטות, כאלו שאין שום דרך לחלוק עליהם, בלי לטעון שום טיעון הגיוני. הסיבה היחידה שאתה לא מוכן לקבל את ההוכחות האלו, היא שאתה שבוי. אתה שבוי בתפיסות העולם הקדומות שלך, במחשבות שלך, במה שהאמנת בו עד היום. אתה מסרב לקבל את העובדה שהמציאות השתנתה. אתה מסרב לחשוב מחוץ למסגרת של התפיסות עליהן התחנכת, ואתה עושה בזה טעות איומה״.
אלישע נאנח. ״אני מצטער, עמיקם,״ אמר בקול מותש. ״אני רואה עד כמה זה חשוב לך, ואני מבין את התסכול שלך מההתנהגות שלי, אבל אתה מוכרח להבין – לי ולך אין סיכוי לעבוד יחד, לא במקרה הזה. אתה יודע שאני מעריך מאוד את המקצועיות שלך, אבל ברגעים כאלו – נראה שכל אחד מעדיף להאמין במה שהוא רוצה להאמין. תפיסות העולם שלנו שונות בתכלית, ויש להן השפעה גדולה על הצורה שבה אנו רואים את הדברים״.
עמיקם נראה כמי שאינו יורד לסוף דעתו של אלישע, ולמרות חוסר הנעימות שבדבר – הבין אלישע שהוא מוכרח להסביר את הדברים בצורה ישירה. ״אני מצטער לומר לך,״ הוא הסביר בקול מהוסס. ״לדעתי, החשיבה שלך רחוקה מלהיות רציונלית. אתה מעדיף להאמין שיש כאן תופעה על טבעית, כי זה מי שאתה. אלו הן האמונות שלך. גם בימים רגילים, החשיבה שלך הרבה יותר פתוחה ומקבלת משלי, ויש לך נטייה מסוימת להאמין בדברים שבעיניי נראים פשוט מגוחכים. אני לעומת זאת, בוחן את הכול בעיני ההיגיון. ההיגיון שלי אומר שלכל דבר יש הסבר, רק צריך למצוא אותו. אני מעדיף להישאר ללא תשובה מאשר להכריח את עצמי להאמין בדברים שסותרים את כל הכללים של העולם שבו אנו נמצאים״.
עמיקם הביט באלישע במבט חד, רושף. ״אתה מבין מה אתה אומר כאן?״ שאל בנימה של חוסר אמון. ״אתה באמת חושב ככה? אתה באמת מוכן להתעלם מכל העובדות ולהשאיר את עצמך בלי שום תשובה, רק בגלל שאתה לא מוכן להגדיל ראש ולצאת מחוץ לקופסה?״
אלישע הנהן הנהון נחרץ. ״בדיוק,״ אמר בטון החלטי. ״אם החלופה היא להאמין במה שנראה לי כמו טירוף הדעת, בוודאי שאני מעדיף להישאר עם שאלות״. הוא עצר לרגע, מהרהר במשך שניות אחדות. לאחריהן, עלה על פניו חצי חיוך. ״אני לא מצליח להבין,״ אמר בקול משועשע משהו. ״אתה באמת חושב שהאמת איתך? אתה באמת חושב שאין כאן שום טעות, שהמידע מאומת בלי שום פקפוק? אתה בכלל מבין מה המשמעות של זה?״
ההבעה על פניו של עמיקם הפכה רצינית להחריד. ״בוודאי שאני מבין,״ הוא אמר. ״בלי להעליב, אני חושב שאני מבין הרבה יותר טוב ממך. אתה ממעיט בערכי, אלישע. אתה עושה ממני איזה יצור הזוי בעל אמונות טפלות. אתה שוכח, אלישע, שאני חוקר במשטרה כבר עשרים שנה. אתה שוכח שיש מאחוריי קריירה ארוכה מאוד עם הצלחות רבות שלא ניתן להטיל בהן ספק. הייתי כאן הרבה לפניך, אלישע. יש לי ניסיון רב, ותאמין לי – אני לא ממהר להסיק מסקנות מתוך קפריזות אישיות״.
היה משהו בדבריו של עמיקם שגרם לאלישע להקשיב להם, ולראשונה – הוא היה מוכן שלא לדחות אותם על הסף. ״אתה יודע מה,״ הוא אמר בנימה חברית, ״בוא ותאתגר אותי. אתה כל-כך בטוח בעצמך, אז הנה – יש לך הזדמנות לשכנע אותי. אבל אני אומר לך מראש, קשה לי מאוד להאמין שאני ואתה נסכים בסופו של דבר״.
למרות שהצורה בה הציע אלישע את הצעתו הייתי מזלזלת למדי, נראה שהדבר לא הפריע כלל לעמיקם. ״יש כאן מציאות אמיתית בלתי ניתנת להפרכה,״ הוא אמר בכובד ראש. ״המציאות היא, שמישהו שאמור היה להיות מת כבר למעלה מעשר שנים, שהה ככל הנראה אתמול בלילה בתוך כלי רכב חדש לגמרי. זו המציאות, עם העובדות הללו אנחנו צריכים להתמודד, ואנחנו מוכרחים לחשוב על כל כיוון אפשרי שעשוי להסביר את העובדה הזו״.
אלישע חייך. ״מה הבעיה,״ אמר בנימה צינית. ״ההסבר לזה פשוט לגמרי. מר קלפטון האומלל פשוט קם לתחייה, הגיח לו מתוך הקבר, התעתק למרחק של אלפי קילומטרים, ונחת כאן – באדמת הנגב הסוערת שלנו. על הדרך, הוא החליט סתם כך כי היה לו משעמם – להפחיד את מר מלכיאלי עד מוות ולהשליך את הגברת חזן ממרומי הצוק. הנה לנו פתרון מושלם, שאתה בוודאי לא תתקשה להאמין בו״.
עמיקם נאנח חיוך מיואש. ״אני מבין את הרצון שלך ללעוג לי,״ אמר בעודו משלב את ידיו. ״אני מבין את הצורך הנפשי שלך להציג אותי כגורם מעורער, כזה שמדבר שטויות. זה עושה לך טוב, כי אתה מרגיש כרגע הרבה חוסר יציבות, אתה לא יודע מה לחשוב, אתה חושש מאוד שאני צודק – וטוב לך להרגיש שההסברים שלי מגוחכים, כי זה נותן לך תקווה מסוימת. אני לא כועס עליך, אלישע, אני מבין מאיפה זה בא, אבל המציאות לא תשתנה גם אם תלעג לי עד מחר״.
״בכל אופן,״ הוא מיהר להסיט את השיחה, ״חשוב לי להבהיר משהו. אני אדם מאמין, כמו שאתה בוודאי יודע״. הוא שלח את ידו אל הכיפה שעל ראשו, כאילו רצה להבהיר את כוונתו. ״אני אמנם לא ממש דתי, אבל אני בהחלט מאמין. חשוב לי לומר שאני גאה מאוד באמונה שלי, ואני לא מעוניין שהיא תהיה נושא ללעג, לא כעת ולא בעתיד״.
אלישע לא הצליח להבין את הצורך של עמיקם בהבהרה הזו. ״ברור,״ הוא אמר מיד, ״שמעת ממני משהו שסותר את זה?״
עמיקם נענע את ראשו. ״אולי לא זלזלת במודע,״ הוא אמר בקול קר. ״אבל כשאתה מנסה לצייר אותי כאיזה אדם נאיבי שמאמין בדברים לא הגיוניים, אני בטוח שיש לעובדה הזו משמעות. כיוון שכך, חשוב לי להבהיר את הדברים. האמונה הדתית שלי אינה קשורה לשום דבר שנאמר או ייאמר בשיחה הזו, ואין לה שום השפעה על הדרך בה אני תופס את המידע שעולה בחקירה. אמנם, כאדם מאמין, אני רואה את עצמי מחויב לכל אחד מעיקרי האמונה, שאחד מהם הוא תחיית המתים, אבל אני רוצה שיהיה ברור לך שאני לא מוצא כל קשר בין תחיית המתים שבה אני מאמין, למאורעות המסתוריים שאירעו אמש. כמו שאתה בוודאי יכול להבחין, משיח בן דוד עדיין לא כאן, וגם כשתהיה תחיית המתים – לא נראה לי שהראשון שיקום הוא ג׳סטין קלפטון, אתאיסט מוצהר שככל הנראה היה מעורב בניסיון רצח. כיוון שכך, הרמיזות שלך בנושא אינן מכובדות ואינן הוגנות, ואני דורש ממך לחדול מהן מיד״.
אלישע חש מבוכה מהדרך בה פירש עמיקם את דבריו. ״אני מתנצל,״ הוא אמר מיד, כמעט אוטומטית. ״לא התכוונתי לרמוז שום רמיזה בנושא, ולא עלה על דעתי להטיל בך ספק בגלל האמונה הדתית שלך. אני עובד רבות עם חוקרים דתיים, ואני באמת לא חושב שמשהו בזה עלול לפגום באופן בו מתנהלת החקירה. הכוונה שלי הייתה שבאופן כללי אתה חושב אחרת ממני, ובגלל זה אמרתי מה שאמרתי״.
״בכל אופן,״ מיהר אלישע לחזור לנושא, ״אני מקבל את ההערה שלך, ואני מבטיח להפסיק עם העקיצות ועם ההערות. אני מוכן לשמוע את מה שיש לך לומר, אם כי עדיין אני סבור שיכולים להיות בינינו חילוקי דעות מהותיים״.
נראה שהתנצלותו של אלישע סיפקה את עמיקם. ההבעה על פניו חזרה להיות נינוחה וחברית, והוא הרשה לעצמו לחייך חיוך מרוצה. ״כמו שכבר אמרתי,״ הוא חזר, ״אני מתקשה להאמין שמר קלפטון קם מקברו אחרי יותר מעשר שנים, והתחיל להלך כאחד האדם. מציאות כזו אינה אפשרית בשום דרך, ואין שום טכנולוגיה שעשויה לעשות אותה אפשרית. אתה בוודאי מתאר לעצמך באיזה מצב נמצא מי שמת לפני שנים רבות, ואתה בוודאי מבין שלא יעלה על הדעת לשנות את המצב הזה ולהחזיר את האיש למצב תקין״.
״אחרי ששללנו את הכיוון המופרך הזה,״ המשיך עמיקם, ״נשארו לנו רק שני כיווני מחשבה אחרים אפשריים. אני לא רוצה לייגע אותך, אז אסכם את זה בקצרה.
״עד עכשיו היו שתי הנחות יסוד שהיו ברורות לנו, ולכל איש מדע אחר בעולם. הנחות יסוד אלו נחשבות למוסכמות ומעולם לא נמצא עליהם חולק.
״הנחת היסוד הראשונה היא, שאין שום דרך לזייף די. אן. איי או טביעות אצבע. מעולם לא נמצאו שני אנשים עם טביעות אצבע זהות או עם מטען גנטי זהה, כך שהתפיסה המקובלת היא שטביעות אצבע או דגימות די. אן. איי שנמצאו תואמות לאדם מסוים – הן כאלו ששייכות לו במאת האחוזים.
״הנחת היסוד השנייה היא, שאין מציאות בה אדם יוכל להתקיים בשני מרחבי זמן שונים. האדם מוגבל למרחב הזמן בו הוא נולד, והוא אינו יכול להופיע לפני נקודת הזמן בה הוא נולד או אחרי נקודת הזמן בה הוא מת.
״לפי כל הסימנים, מאורעות יום האתמול עומדים בסתירה לאחת משתי הנחות היסוד הללו. המשמעות היא, שמכאן ואילך אנחנו צריכים להתרגל לעובדה שאחת משתי המוסכמות שהיו מקובלות כדבר ברור ומוחלט – היא שגויה, ואתה בוודאי מבין מה ההשלכות של זה״.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
שאלתי את עצמי אם ישימו לב. קריצה קטנה לחובבי הפנטזיה האמיתית.
מחכה להמשך
מקווה שאספיק בקרוב להשלים עוד פרק. אני מקדיש מעט מאוד זמן לכתיבה, כי היא תחביב ולא מה שבאמת חשוב בחיים, כך שיוצאים הפרשים די גדולים בין הפרקים, ובאמת תודה לכל הקוראים על הסבלנות. אני מקווה שעכשיו בחנוכה יהיה לי מעט יותר זמן, אבל אל תבנו על זה יותר מדי כי כבר הוזמנתי לעשרות (!) מסיבות לביבות, בלי הגזמה כמובן...
כמובן שאנצל כדרכי את הבמה כדי לדרוש ולדחוק בכל קוראי הנאמנים: תגיבו! תגיבו גם אם אין לכם מה להגיב! תגיבו גם אם הפרק עצבן אתכם! תגיבו כאן, ואם אין לכם הרשאה - אז במייל, באשכול אקראי באא״ר או בלייק. אין לכם מושג עד כמה זה משפיע על המוטיבציה לכתוב, ובכלל על הסיפור (אולי יום אחד אני אעלה כאן פרק מהסיפור המקורי, לפני שערכתי אותו בעקבות תגובות הקוראים, כדי שתבינו עד כמה ההערות מועילים וחשובות).
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מועילים וחשובות.
סליחה, שגיאת כתיב כמובן! היה צריך להיות כתוב מועילות וחשובים.
ואם כבר מדברים על שגיאות ותיקונים, חבל שבקהילה הזו לא ניתן לערוך הודעות.
אני קורא להנהלה מכאן לעשות משהו בנידון.
בגלל המציאות הזו, הפרק האחרון נותר בעיצוב מעצבן, עם כותרת בצד ימין במקום במרכז ובלי יישור לשני הצדדים. ניסיתי לתקן את זה, אבל כבר לא הייתה לי האפשרות.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
18
הזיות פרועות.

אלישע לא היה מוכן להפתעה כזו...
כל המחשבות, המילים, התחושות, אבדו ממנו ברגע אחד.
העולם כאילו קפא סביבו. המציאות כולה נדמתה לו מרוחקת, מנותקת, דוממת. הוא הרגיש כאילו הוא בעיצומו של חלום מוזר, חלום חסר היגיון ממנו הוא עומד להתעורר בעוד רגע.
מחשבות גולמיות, מבולבלות, חסרות סדר, חלפו במוחו. הוא ניסה לעכל את המידע, להבין את המשמעות שלו, למצוא קו מחשבה אחד שיהפוך את המציאות לנורמלית, הגיונית, כזו שהוא יכול להכיל.
לחרדתו, הוא לא מצא קו מחשבה כזה.
המידע שמסר לו עמיקם היה בלתי מוסבר, בלתי הגיוני, בלתי נתפס. הוא נשאר כזה, למרות שאלישע התאמץ מאוד למצוא לו הסבר, אפילו הסבר קלוש ורחוק מהדעת.
קשה היה לאלישע להתמודד עם המציאות הזו. מבלי לרצות, הוא מצא את עצמו נלחם. נלחם על התפיסות שלו, על מה שהאמין בו תמיד, על מה שהיה ברור לו כל חייו, ובמובן מסוים – על השפיות שלו.
״משהו פה שגוי״. הוא אמר בקול בטוח לגמרי. ״יש כאן טעות בנתונים. אתה לא נתת את הפרטים הנכונים, או שלא קיבלת את הפרטים המתאימים לאלו שמסרת. זה ברור! יש כאן בסך הכול טעות אנוש״.
עמיקם חייך בחמלה. ״הלוואי שזה היה כך,״ אמר בקול עגום. ״אבל תאמין לי, הפרטים נבדקו היטב. כמה פעמים. אין כאן שום טעות. יש כאן מציאות, ואנחנו צריכים לחשוב איך להתמודד איתה״.
אלישע לא היה מוכן לקבל את הדברים. ״אתה כל-כך בטוח בעצמך!״ הטיח בכעס. ״אתה חושב שאתה וחבריך חסינים מטעויות, עד שמבחינתך נוח יותר להאמין במשהו משולל היגיון, מאשר להאמין ששגיתם בקריאת הנתונים! הרי זה ברור שיש כאן טעות. זה ברור שמשהו בבדיקות שעשיתם לא עבד. תחזרו שוב על הבדיקות, אין לי ספק שתגלו שאני צודק״.
ההבעה על פניו של עמיקם נותרה חומלת ומכילה. ״אני מבין את הרצון שלך להכחיש את הכול,״ הוא אמר בקול רך ומשתתף, שכנראה אמור היה להביע רגישות אבל בפועל רק עצבן את אלישע. ״אני מבין מאיפה זה בא, ותאמין לי שאני הכי רוצה לתת לך את הזמן, לאפשר לך לעכל את המידע בצורה טבעית ובריאה״.
״עם זאת,״ המשיך עמיקם, ובקולו הייתה כעת נחישות. ״אתה מוכרח להבין שבמצב בו אנחנו נמצאים כרגע אין לנו את הזמן לזה. אתה חייב להבין שכרגע יש במדינה רק שלושה אנשים שמודעים למידע שנתתי לך, אבל העובדה הזו עומדת להשתנות בקרוב מאוד. אפרים כבר הגיש בקשה רשמית לקבלת המידע, וברגע שהבקשה תתקבל והמידע יעבור בצינורות המקובלים – אף אחד כבר לא ייתן לנו להמשיך ולהתעסק עם התיק הזה, כך שלא תהיה לנו שום השפעה על החקירה. התיק יועבר לדרגים גבוהים, התקשורת תחשוף את המידע – מה שבוודאי יגרום לרעידת אדמה לא קטנה, והסיכויים של אנשים כמונו להשפיע בדרך כל שהיא על התנהלות החקירה – יהפכו לאפסיים״.
״אתה מוכרח להבין, שבפנינו עומדת הזדמנות שלא תחזור. יש לנו זמן, ויותר מכך – יש לנו שקט. אנחנו יכולים כרגע לעבוד בלי שאיש מפריע לנו, בלי שהתקשורת מטרידה אותנו. אנחנו לא חייבים דין וחשבון לאף גורם בכיר, אנחנו לא נדרשים לתת תשובות לאנשים נסערים ומפוחדים, אנחנו לא מתמודדים עם שום קושי מלבד עצם המורכבות שבחקירה. אם לא ננצל את ההזדמנות הזו, אנחנו נתחרט על כך מאוד. אני בטוח בזה במאת האחוזים״.
קולו של עמיקם היה מלא התלהבות, דבר שהפתיע את אלישע בהתחשב בהתנהלות המתישה והאדישה של האיש עד כה. עם זאת, ברגעים אלו קשה היה לאלישע להתחבר לגישה של עמיקם. דווקא הוא שלאורך כל השיחה היה חסר סבלנות ומלא מרץ, נראה כעת מיואש ואדיש.
״אולי אנחנו לא צריכים לעשות כלום,״ הוא אמר בקול עייף. ״אולי זה באמת גדול עלינו. כל החידות המסתוריות האלו, ברור לי שיש כאן איזו טעות, תמונה גדולה יותר שאנחנו לא רואים. אולי עדיף לתת לאנשים מנוסים מאתנו, כאלו שמחזיקים במשאבים וידע שאין לנו, לטפל בעניין״.
עמיקם נראה מאוכזב מתגובתו של אלישע. ״אני לא מבין אותך,״ הוא אמר בקול ביקורתי. ״אתה באמת רוצה לומר לי שאתה מסוגל לשבת כאן, רגע אחרי שגילית את המידע המטורף הזה, ולא לעשות כלום? אתה באמת רוצה לומר לי שלא תעשה כל מה שאתה יכול כדי לחשוף את האמת?״
אלישע הרכין את ראשו. ״אני לא יודע,״ אמר בקול שקט. ״אני אמנם מאמין מאוד בעצמי, אבל הנסיבות כאן הם חריגות. כמו שאתה בעצמך אמרת, יש לנו זמן קצר מאוד. החקירה עומדת לעבור למגרש של הגדולים, וזה אומר שתוך שבוע – שבועיים, אני ואתה לא נוכל להתקרב לחומר החקירה, לא נוכל להשפיע בשום דבר על התנהלות הגורמים האחראיים, ובמילים אחרות – הדעה שלנו תהיה שווה כקליפת השום״.
״תבין אותי,״ המשיך אלישע, ״אני לא רוצה לבזבז זמן וכוחות על כלום. הזמן שלרשותנו אינו מאפשר חקירה מעמיקה של התיק, ואין לי טיפת חשק להתחיל בחקירה שאין לי את האפשרות לסיים אותה. מבחינתי, יש כאן מצב שבו אני מפסיד בכל מקרה. אם לא אצליח להגיע לשום פריצת דרך – בזבזתי את זמני לחינם, וגם אם איכשהו תהיה לי איזו הצלחה מסחררת – לא תהיה לי מזה שום תועלת. הגופים האחראיים יקבלו את כל הקרדיט על ההצלחה, ואני אזכה במקרה הטוב לאיזו מחמאה אומללה מהממ״ז״.
עמיקם הניף את ידו במחאה, הבעה זעופה עלתה על פניו. ״אני לא מבין אותך,״ הוא אמר בקול מוכיח. ״אני מציג בפניך את החידה הגדולה ביותר שנפגשתי בה מאז ומעולם, ואתה מתעסק בשטויות כמו קרדיטים ומשחקי כבוד?! מה, הצדק לא מעניין אותך? האמת לא שווה בעיניך כלום? אתה לא מסוגל לרגע לצאת מתוך הריבוע האגואיסטי שלך ולהבין שבעולם יש דברים חשובים יותר?!״
אלישע חייך חיוך עגום. ״אני חושב שאתה לא מצליח להבין את הגישה שלי, כי ככל הנראה אנחנו רואים את הדברים בצורה שונה מאוד. אני מבין שאתה בטוח שעלית כאן על משהו מטורף, על טבעי. אני לעומת זאת, עדיין משוכנע במאת האחוזים שיש כאן בסך הכול טעות. טעות מסקרנת, טעות שצריך להבין איך היא התרחשה, אבל זו עדיין טעות. כיוון שכך, אני לא רואה את עצמי משקיע ימים ולילות במטרה להבין מי טעה ואיפה, במיוחד כאשר רוב הסיכויים שהעבודה שלי תושלך לפח על ידי איזה קצין שחצן בדרגה גבוהה משלי. בשביל בזבוז הזמן הזה יש אנשים פחות עסוקים ממני, אני מעדיף להשקיע את זמני בדברים חשובים יותר״.
דבריו של אלישע הצליחו ככל הנראה להכעיס מאוד את עמיקם. ״שוב אתה חוזר על אותן השטויות,״ הוא אמר בטון זועם, כזה שאלישע עדיין לא שמע ממנו. ״שוב אתה מתעקש לטמון את הראש בחול, להאמין שמה שהגיוני בעיניך הוא האמת המוחלטת שאין בלתה. אתה מתעלם מהוכחות מוחלטות, כאלו שאין שום דרך לחלוק עליהם, בלי לטעון שום טיעון הגיוני. הסיבה היחידה שאתה לא מוכן לקבל את ההוכחות האלו, היא שאתה שבוי. אתה שבוי בתפיסות העולם הקדומות שלך, במחשבות שלך, במה שהאמנת בו עד היום. אתה מסרב לקבל את העובדה שהמציאות השתנתה. אתה מסרב לחשוב מחוץ למסגרת של התפיסות עליהן התחנכת, ואתה עושה בזה טעות איומה״.
אלישע נאנח. ״אני מצטער, עמיקם,״ אמר בקול מותש. ״אני רואה עד כמה זה חשוב לך, ואני מבין את התסכול שלך מההתנהגות שלי, אבל אתה מוכרח להבין – לי ולך אין סיכוי לעבוד יחד, לא במקרה הזה. אתה יודע שאני מעריך מאוד את המקצועיות שלך, אבל ברגעים כאלו – נראה שכל אחד מעדיף להאמין במה שהוא רוצה להאמין. תפיסות העולם שלנו שונות בתכלית, ויש להן השפעה גדולה על הצורה שבה אנו רואים את הדברים״.
עמיקם נראה כמי שאינו יורד לסוף דעתו של אלישע, ולמרות חוסר הנעימות שבדבר – הבין אלישע שהוא מוכרח להסביר את הדברים בצורה ישירה. ״אני מצטער לומר לך,״ הוא הסביר בקול מהוסס. ״לדעתי, החשיבה שלך רחוקה מלהיות רציונלית. אתה מעדיף להאמין שיש כאן תופעה על טבעית, כי זה מי שאתה. אלו הן האמונות שלך. גם בימים רגילים, החשיבה שלך הרבה יותר פתוחה ומקבלת משלי, ויש לך נטייה מסוימת להאמין בדברים שבעיניי נראים פשוט מגוחכים. אני לעומת זאת, בוחן את הכול בעיני ההיגיון. ההיגיון שלי אומר שלכל דבר יש הסבר, רק צריך למצוא אותו. אני מעדיף להישאר ללא תשובה מאשר להכריח את עצמי להאמין בדברים שסותרים את כל הכללים של העולם שבו אנו נמצאים״.
עמיקם הביט באלישע במבט חד, רושף. ״אתה מבין מה אתה אומר כאן?״ שאל בנימה של חוסר אמון. ״אתה באמת חושב ככה? אתה באמת מוכן להתעלם מכל העובדות ולהשאיר את עצמך בלי שום תשובה, רק בגלל שאתה לא מוכן להגדיל ראש ולצאת מחוץ לקופסה?״
אלישע הנהן הנהון נחרץ. ״בדיוק,״ אמר בטון החלטי. ״אם החלופה היא להאמין במה שנראה לי כמו טירוף הדעת, בוודאי שאני מעדיף להישאר עם שאלות״. הוא עצר לרגע, מהרהר במשך שניות אחדות. לאחריהן, עלה על פניו חצי חיוך. ״אני לא מצליח להבין,״ אמר בקול משועשע משהו. ״אתה באמת חושב שהאמת איתך? אתה באמת חושב שאין כאן שום טעות, שהמידע מאומת בלי שום פקפוק? אתה בכלל מבין מה המשמעות של זה?״
ההבעה על פניו של עמיקם הפכה רצינית להחריד. ״בוודאי שאני מבין,״ הוא אמר. ״בלי להעליב, אני חושב שאני מבין הרבה יותר טוב ממך. אתה ממעיט בערכי, אלישע. אתה עושה ממני איזה יצור הזוי בעל אמונות טפלות. אתה שוכח, אלישע, שאני חוקר במשטרה כבר עשרים שנה. אתה שוכח שיש מאחוריי קריירה ארוכה מאוד עם הצלחות רבות שלא ניתן להטיל בהן ספק. הייתי כאן הרבה לפניך, אלישע. יש לי ניסיון רב, ותאמין לי – אני לא ממהר להסיק מסקנות מתוך קפריזות אישיות״.
היה משהו בדבריו של עמיקם שגרם לאלישע להקשיב להם, ולראשונה – הוא היה מוכן שלא לדחות אותם על הסף. ״אתה יודע מה,״ הוא אמר בנימה חברית, ״בוא ותאתגר אותי. אתה כל-כך בטוח בעצמך, אז הנה – יש לך הזדמנות לשכנע אותי. אבל אני אומר לך מראש, קשה לי מאוד להאמין שאני ואתה נסכים בסופו של דבר״.
למרות שהצורה בה הציע אלישע את הצעתו הייתי מזלזלת למדי, נראה שהדבר לא הפריע כלל לעמיקם. ״יש כאן מציאות אמיתית בלתי ניתנת להפרכה,״ הוא אמר בכובד ראש. ״המציאות היא, שמישהו שאמור היה להיות מת כבר למעלה מעשר שנים, שהה ככל הנראה אתמול בלילה בתוך כלי רכב חדש לגמרי. זו המציאות, עם העובדות הללו אנחנו צריכים להתמודד, ואנחנו מוכרחים לחשוב על כל כיוון אפשרי שעשוי להסביר את העובדה הזו״.
אלישע חייך. ״מה הבעיה,״ אמר בנימה צינית. ״ההסבר לזה פשוט לגמרי. מר קלפטון האומלל פשוט קם לתחייה, הגיח לו מתוך הקבר, התעתק למרחק של אלפי קילומטרים, ונחת כאן – באדמת הנגב הסוערת שלנו. על הדרך, הוא החליט סתם כך כי היה לו משעמם – להפחיד את מר מלכיאלי עד מוות ולהשליך את הגברת חזן ממרומי הצוק. הנה לנו פתרון מושלם, שאתה בוודאי לא תתקשה להאמין בו״.
עמיקם נאנח חיוך מיואש. ״אני מבין את הרצון שלך ללעוג לי,״ אמר בעודו משלב את ידיו. ״אני מבין את הצורך הנפשי שלך להציג אותי כגורם מעורער, כזה שמדבר שטויות. זה עושה לך טוב, כי אתה מרגיש כרגע הרבה חוסר יציבות, אתה לא יודע מה לחשוב, אתה חושש מאוד שאני צודק – וטוב לך להרגיש שההסברים שלי מגוחכים, כי זה נותן לך תקווה מסוימת. אני לא כועס עליך, אלישע, אני מבין מאיפה זה בא, אבל המציאות לא תשתנה גם אם תלעג לי עד מחר״.
״בכל אופן,״ הוא מיהר להסיט את השיחה, ״חשוב לי להבהיר משהו. אני אדם מאמין, כמו שאתה בוודאי יודע״. הוא שלח את ידו אל הכיפה שעל ראשו, כאילו רצה להבהיר את כוונתו. ״אני אמנם לא ממש דתי, אבל אני בהחלט מאמין. חשוב לי לומר שאני גאה מאוד באמונה שלי, ואני לא מעוניין שהיא תהיה נושא ללעג, לא כעת ולא בעתיד״.
אלישע לא הצליח להבין את הצורך של עמיקם בהבהרה הזו. ״ברור,״ הוא אמר מיד, ״שמעת ממני משהו שסותר את זה?״
עמיקם נענע את ראשו. ״אולי לא זלזלת במודע,״ הוא אמר בקול קר. ״אבל כשאתה מנסה לצייר אותי כאיזה אדם נאיבי שמאמין בדברים לא הגיוניים, אני בטוח שיש לעובדה הזו משמעות. כיוון שכך, חשוב לי להבהיר את הדברים. האמונה הדתית שלי אינה קשורה לשום דבר שנאמר או ייאמר בשיחה הזו, ואין לה שום השפעה על הדרך בה אני תופס את המידע שעולה בחקירה. אמנם, כאדם מאמין, אני רואה את עצמי מחויב לכל אחד מעיקרי האמונה, שאחד מהם הוא תחיית המתים, אבל אני רוצה שיהיה ברור לך שאני לא מוצא כל קשר בין תחיית המתים שבה אני מאמין, למאורעות המסתוריים שאירעו אמש. כמו שאתה בוודאי יכול להבחין, משיח בן דוד עדיין לא כאן, וגם כשתהיה תחיית המתים – לא נראה לי שהראשון שיקום הוא ג׳סטין קלפטון, אתאיסט מוצהר שככל הנראה היה מעורב בניסיון רצח. כיוון שכך, הרמיזות שלך בנושא אינן מכובדות ואינן הוגנות, ואני דורש ממך לחדול מהן מיד״.
אלישע חש מבוכה מהדרך בה פירש עמיקם את דבריו. ״אני מתנצל,״ הוא אמר מיד, כמעט אוטומטית. ״לא התכוונתי לרמוז שום רמיזה בנושא, ולא עלה על דעתי להטיל בך ספק בגלל האמונה הדתית שלך. אני עובד רבות עם חוקרים דתיים הכוונה שלי הייתה שבאופן כללי אתה חושב אחרת ממני, ובגלל זה אמרתי מה שאמרתי״.
״בכל אופן,״ מיהר אלישע לחזור לנושא, ״אני מקבל את ההערה שלך, ואני מבטיח להפסיק עם העקיצות ועם ההערות. אני מוכן לשמוע את מה שיש לך לומר, אם כי עדיין אני סבור שיכולים להיות בינינו חילוקי דעות מהותיים״.
נראה שהתנצלותו של אלישע סיפקה את עמיקם. ההבעה על פניו חזרה להיות נינוחה וחברית, והוא הרשה לעצמו לחייך חיוך מרוצה. ״כמו שכבר אמרתי,״ הוא חזר, ״אני מתקשה להאמין שמר קלפטון קם מקברו אחרי יותר מעשר שנים, והתחיל להלך כאחד האדם. מציאות כזו אינה אפשרית בשום דרך, ואין שום טכנולוגיה שעשויה לעשות אותה אפשרית. אתה בוודאי מתאר לעצמך באיזה מצב נמצא מי שמת לפני שנים רבות, ואתה בוודאי מבין שלא יעלה על הדעת לשנות את המצב הזה ולהחזיר את האיש למצב תקין״.
״אחרי ששללנו את הכיוון המופרך הזה,״ המשיך עמיקם, ״נשארו לנו רק שני כיווני מחשבה אחרים אפשריים. אני לא רוצה לייגע אותך, אז אסכם את זה בקצרה.
״עד עכשיו היו שתי הנחות יסוד שהיו ברורות לנו, ולכל איש מדע אחר בעולם. הנחות יסוד אלו נחשבות למוסכמות ומעולם לא נמצא עליהם חולק.
״הנחת היסוד הראשונה היא, שאין שום דרך לזייף די. אן. איי או טביעות אצבע. מעולם לא נמצאו שני אנשים עם טביעות אצבע זהות או עם מטען גנטי זהה, כך שהתפיסה המקובלת היא שטביעות אצבע או דגימות די. אן. איי שנמצאו תואמות לאדם מסוים – הן כאלו ששייכות לו במאת האחוזים.
״הנחת היסוד השנייה היא, שאין מציאות בה אדם יוכל להתקיים בשני מרחבי זמן שונים. האדם מוגבל למרחב הזמן בו הוא נולד, והוא אינו יכול להופיע לפני נקודת הזמן בה הוא נולד או אחרי נקודת הזמן בה הוא מת.
״לפי כל הסימנים, מאורעות יום האתמול עומדים בסתירה לאחת משתי הנחות היסוד הללו. המשמעות היא, שמכאן ואילך אנחנו צריכים להתרגל לעובדה שאחת משתי המוסכמות שהיו מקובלות כדבר ברור ומוחלט – היא שגויה, ואתה בוודאי מבין מה ההשלכות של זה״.

ב"ה

אני אוהבת את הסיפור הזה.
סוף הפרק מתחיל להישמע ממש ממש רציני.
בקטנה,
השיח על הדתיות והאמונה בתחיית המתים - הכרחי לסיפור?
הוא די מתיש...
ובכללי הפרק הזה היה מידי מתיש, הוויכוח שלהם ארוך מידי, וגם במשלב לשוני גבוה מידי, בהרגשה שלי.
המשפט הזה למשל 'ואני באמת לא חושב שמשהו בזה עלול לפגום באופן בו מתנהלת החקירה'.
הוא ארוך ארוך וכבד וכבד.
וחצי מהפרק הם משפטים כבדים וארוכים ומעייפים כאלו..
לדעתי דורש שכתוב מחדש, להקליל את הפרק, להקצין קצת - יותר ויכוח, יותר טונים גבוהים, פחות משפטים ארוכים, יותר לדמיין איך היתה נראית סיטואציה כזו במציאות ופשוט לתאר אותה.
במציאות אנשים לא מדברים במשפטים ארוכים ומסורבלים.
ומבקשת סליחה על ההערה, זה רק כי ביקשתם...
הסיפור הזה באמת מרתק, ומצליח לשמור על רמת מתח טובה בסיום כל פרק, שאפו!
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ב"ה

אני אוהבת את הסיפור הזה.
סוף הפרק מתחיל להישמע ממש ממש רציני.
בקטנה,
השיח על הדתיות והאמונה בתחיית המתים - הכרחי לסיפור?
הוא די מתיש...
ובכללי הפרק הזה היה מידי מתיש, הוויכוח שלהם ארוך מידי, וגם במשלב לשוני גבוה מידי, בהרגשה שלי.
המשפט הזה למשל 'ואני באמת לא חושב שמשהו בזה עלול לפגום באופן בו מתנהלת החקירה'.
הוא ארוך ארוך וכבד וכבד.
וחצי מהפרק הם משפטים כבדים וארוכים ומעייפים כאלו..
לדעתי דורש שכתוב מחדש, להקליל את הפרק, להקצין קצת - יותר ויכוח, יותר טונים גבוהים, פחות משפטים ארוכים, יותר לדמיין איך היתה נראית סיטואציה כזו במציאות ופשוט לתאר אותה.
במציאות אנשים לא מדברים במשפטים ארוכים ומסורבלים.
ומבקשת סליחה על ההערה, זה רק כי ביקשתם...
הסיפור הזה באמת מרתק, ומצליח לשמור על רמת מתח טובה בסיום כל פרק, שאפו!
וואוו! ביקורת אמיתית, תודה! חיכיתי לזה.
חשוב לי לומר שאני מקבל את הביקורת, ואני אנסה לתקן בפרקים הבאים. ובכל זאת, הייתי רוצה להתייחס לדברים מנקודת מבטי שמטבע הדברים היא שונה מעט, וכמובן שאשמח לשמוע את דעתכם בנוגע לכך.
לגבי הדתיות והאמונה, חשוב לי לומר שהקטע הזה אינו מלאכותי, ולא מדובר כאן בניסיון לדחוק לתוך הסיפור מסרים שאין להם קשר לעלילה (למרות שהוא בהחלט מחדד נקודה חשובה עבורי). הקטע הזה נראה לי טבעי עבור הדמות, וכשכתבתי אותו הוא בהחלט נראה לי כמשתלב היטב בשיחה בין השניים.
כדי להבין היטב את הלך הרוח שלי, חשוב להבין שלמרות שהסיפור הוא סיפור מתח - וככזה, חשוב לי לשמור על רף המתח ולא להוריד אותו או לייגע את הקוראים, מכל מקום - חשוב לי שבסיפור יהיה גם מימד קצת יותר עמוק, כזה שנותן חומר למחשבה. הנקודה הזו מאפיינת את הכתיבה שלי מאוד, על אף שבסיפור הזה עדיין לא פגשתם הרבה ממנה.
מנקודת מבטי, סיפור מדע בדיוני הוא הזדמנות מופלאה לחקור נקודות שלא ניתן לגעת בהם בעלילות ריאליסטיות. בסיפור כזה, הדמויות נדחפות אל קצה היכולת שלהן, אל המקום הכי חסר היגיון שאפשר, ודווקא שם - יש הזדמנות לחקור מהו בעצם היגיון, מהי חשיבה רציונלית, כיצד מגיבים אנשים שונים - שבדרך כלל מחזיקים בדעות קרובות, למאורעות קיצוניים מאוד.
שתי הדמויות שבפרק הזה, עמיקם ואלישע, מייצגות מבחינתי שתי גישות שונות בתכלית. בדרך כלל, שני האנשים הללו מתפקדים באופן די דומה, מתייחסים בצורה מקצועית למדי לעבודתם, והבדלי הגישות ביניהם לא כל-כך ניכרים.
אבל כשקורה משהו מופרך כל-כך, יש התרחקות מושלמת בין השניים. אם נדמה את זה למשהו שאנחנו מכירים, אז אולי הקורונה יכולה להיות משל טוב לכך. כי שם, באירוע קיצוני, פתאום התחדדו ההבדלים בין סוגי בני אדם שונים. פתאום, שני אנשים שעד היום עבדו זה לצד זה או החזיקו בדעות די קרובות, הפכו לאויבים. פתאום, האחד מאמין בכל ליבו ברפואה, במה שמוכר, במה שרציונלי, והשני שמולו תופס את הצד הקיצוני ההפוך, ומאמין שלחברו השתילו שבבים בתוך השעון הביולוגי.
מנקודת הראייה שלי, עמיקם הוא איש מוזר שאינו מודע למוזרותו, ואלישע הוא בעל חשיבה רציונלית שאינו יודע להסביר מהי באמת חשיבה רציונלית, ומתי היא הופכת ללא רציונלית. כשהשניים מגיעים לוויכוח, לעימות, פורצים מהם דברים שלא היו אמורים לפרוץ בדרך כלל.
כל אחד מהקוראים מבין למה מתכוון אלישע כשהוא מכנה את עמיקם מטורף והזוי. אבל עמיקם, לעומתכם, לא מבין את זה. הוא בטוח שאלישע מלגלג עליו כי הוא חובש כיפה, דבר שאלישע לא העלה על דעתו כלל.
בפרק הבא, הדיון בין השניים מתחדד, ואני מקווה שבסוף הוא יגיע למקום ברור יותר, ושהוא יהיה קצת יותר מהנה.
בנוגע לניסוח: אני חושב שעד עכשיו ניתן היה לראות בכמה מקרים, שאני מתאים את הניסוח לדמות הדוברת. אני בהחלט שם לב לזה בדרך כלל, ומקפיד שדמות עממית לא תאמר מילים כמו ׳אני סבור׳ או ׳לדאבוני איני מבין׳.
לאורך כל הסיפור ניתן לראות שהניסוחים של אלישע הם מדויקים וטובים מאוד. מדובר באישיות רהוטה, שמדברת בשפה גבוהה. גם עמיקם, למרות מוזרותו, תמיד מדבר בשפה דומה.
עם זאת, כמובן שאין מי שיכול לשוחח שיחה מהירה כזו בדיוק כזה. אני לא באמת חושב שייתכן ושני אנשים יוכלו להגות במהירות כזו משפטים מהודקים, ברורים, מנוסחים היטב, שאני ככותב מקצועי (עד כמה שאפשר לכנות אותי כך) עמל להגיה ולתקן במשך שעות. אף על פי כן, אני חושב שבדרך כלל בספרות המקצועית - קשה למצוא דו שיח אמין באמת. גם האנשים הרהוטים ביותר טועים, וגם הם מדברים הרבה שטויות בתוך מה שהם אומרים, ואת אלו קשה למצוא בספרים.
למרות מה שכתבתי, אני מבין שהדו-שיח קיצוני יותר מהרגיל, ואני מקווה לתקן את זה בהמשך.
תודה על הביקורת, היא חשובה לי מאוד, ולמרות ההסברים שלי - היא מועילה לי להתחמק ממוקשים עתידיים.
 
נערך לאחרונה ב:

ניק 70107

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
יש מה שנקרא משקל סגולי, הכוונה שאת אותו דבר אפשר להגיד ב2 צורות, מפורט או מתומצת. כשהדברים מתומצתים המשקל הסגולי שלהם עולה כי דחסנו יותר מידע בפחות מלל. אני חושבת שאפשר כן לצמצם פסקאות ולקצר משפטים, ועדייןלהכניס את כל המידע החשוב, למרות שאין ספק שזה דורש יותר מאמץ מוחי להצליח בזה...
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה