מדריך מקצועי ארגון סביבה

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בהנחה שתהיתם, המאמר הזה לא יעסוק בקידום מיחזור ואנרגיות מתחדשות, אלא בתכנון מוקדם ומחושב של הסביבה בה קורה הסיפור שלנו. תכנון סביבתי מוצלח יכול גם להקל ולזרז את עבודת הכתיבה וגם לספק תוצאה משובחת יותר. מדובר בהשקעה חשיבתית פשוטה ומשתלמת שרק צריך להשתמש בה נכון. מהו השימוש הנכון? הנה המדריך.

במאמר זה נסקור את חשיבותה של נוכחות סביבתית בתוך סיפור, כיצד נבחר סביבה אופטימלית, ואיך נשבץ אותה בתוך הסיפור.

הגנת הסביבה
במקום לבנות סביבה תוך כדי תנועה, או גרוע מכך להתעלם ממנה לחלוטין, השיטה העדיפה היא לבחור מראש סביבת זמן וסביבת מיקום, ובתוך הסביבה המגודרת לבנות את מרכיבי הסיפור, דמויות, עלילה, סצנות, בעיות, פתרונות ומסרים.

נראות של סממני סביבה בתוך סיפור משפרת את חוויית הקריאה, ומוסיפה אוטנטיות אמינות והזדהות. יש הבדל תהומי בין סיפור שקרה בשטיבלאך ללא שם, לבין זה שקרה באיצקוביץ, בחדר הראשון מימין, בין מפגש של מעליבה ונעלבת בחנות בגדים עם שם מומצא לבין אותו מפגש בדיוק ב'קידי-שיק'. לכן יהיה זה צעד נבון למקד את הסיפור אל סביבה ספציפית וברורה.

AF1QipM3Pu1zMOUtVTuURozoYpD8bfQKTk5z7hc_0LlQ=s1360-w1360-h1020

החדר הראשון מימין, בית הכנסת איצקוביץ, בני ברק. צילום: שלמה מור.

מיקוד
הסביבה בה אנו עוסקים בנויה סביב שני צירים ראשיים ושלובי זרוע: תאריך וכתובת.

מלבד בחירת התקופה, כדאי מאוד להיצמד למקטע ספציפי מתוך לוח השנה, עונה, חודש, אולי חג, ואפילו חלק בשבוע, חול, שישי, שבת או מוצ"ש. עוד יותר? לרדת לרזולוציה של שעות, לא 15:23, אבל כן מודעות למה קורה בחוץ עכשיו, ילדים רודפים אחרי הסעות בשמונה בבוקר או אמהות מוחאות כפיים ליד מגלשות אחה"צ.

באשר למיקום, לא די בבחירת חבל ארץ, דרושה החלטה ברורה לגבי אופי המקום, פריפריה או מרכז, בית או רחוב, בית כנסת או מרכז קניות, חדר מדרגות מלוכלך או תחנת אוטובוס שוממה, חדר המתנה של טיפת חלב או חוף ים הומה רוחצים.

אוסף ההחלטות האמיצות האלה הוא מחולל השראה פלאי, זמין וזול, פותר בקלות מצבי יובש קיצוני. אחרי שהזמן והמקום הוגדרו מראש לפרטים, חצי מקצוות החוטים כבר מוכנים לאריגה. עם החצי השני תסתדרו בכוחות עצמכם. בכל זאת, על מה אתם מקבלים כסף.

בקטלוג גס אפשר לסמן שלוש קטגוריות ובסדר יורד: סביבה מוכרת, סביבה נגישה ללמידה, וסביבה זרה.

סביבה מנוכרת
במקום האחרון והלא פופולרי נמצאת הסביבה הזרה. אם לרוע המזל בחרתם קהל יעד עקשן שמתפשר רק על סיפור מתקופות נשכחות עם דגש על פינות תבל נידחות, תמצאו את עצמכם מנסים להתמקם במדגסקר ב-1940, שם ראשי קהילה יהודית זעירה מתכנסים לישיבה דחופה בעקבות השמועות על תכנית נאצית להגליית כל יהודי אירופה אל האי.

ככל הנראה יש בידיכם מידע דל על איך נראים בית, בית כנסת, ויהודים במדגסקר של אז, מן הסתם גם לא ידעתם שבישיבת נכבדים כזו היה מקובל להגיש מאפה וניל. תרשו לי להעריך שתחת הכותרת יהיה רשום 'אנטננריבו, מדגסקר, 1940', כל שאר המאפיינים שיופיעו בסיפור יהיו פרי המצאה ועמל ויוכלו להתאים באותה מידה לסנטיאגו דה צ'ילה, בירת צ'ילה כמובן, ב-1880.

סביבה מוכרת
ברור אם-כן שהסביבה המוכרת זוכה לעליונות, ההיכרות המעמיקה מאפשרת לכותב לחוות את הסיפור באופן מוחשי הרבה יותר, וכך גם הכתיבה וההשראה מתפקדות ללא הפרעה. הבאג מסתתר בביקושים.

כמה מתסכל שלקוראים וגם לעורכים למיניהם יש דרישות, לא נאה להם לקרוא סיפור על המתרחש שבוע שעבר תחת חלון ביתי במודיעין עילית, הם מחפשים ערך מוסף, חשוב להם להפוך לחכמים יותר דרך חומרי הקריאה שהם צורכים, הם מתעניינים דווקא בלא מוכר ובעיקר במה שטרם נכתב.

הבשורה הטובה היא שיש לנו ב"ה מלאי לא מוגבל של תמונות רקע שיכולות לשמש כסביבה נהדרת.

כולנו יודעים איך נראה אולם חתונות. חוץ מהזוג המאושר שבסוף הערב עולה על מונית מלאת מתנות, קורים עוד דברים מדי ערב בארמונות חן.

מלצרים לבושי שחורים נושאים מגשים שנשאר בהם רק שניצל, מבטי קנאה לשמלות של הצד השני, קרובת משפחה מזרוחניקית שהגיעה בזמן הנקוב בהזמנה, זקן למחצה אוטם אוזניים משאון ההגברה, מעגל מבוגרים איטי, דוד תימני מפזז עם בקבוק על האף, ילד לבוש מחלצות ישן על שני כיסאות, חניון עגלות עמוס בכניסה לנשים, שוויגעריות שואלות כלות שאלות חודרניות, שוויגעריות לעתיד שולחות בכלות מיועדות עיניים חודרניות, כלות מיועדות דורכות עם עקב מחודד על ציפורניים חדרניות, קשישה יורדת ממונית ופקק ארוך צופר, דור הולך ודור בא וילדים עדיין יוצרים קוקטיילים מזעזעים של קולה ומיץ תפוזים, עדת משתוקקים מקיפים רב נערץ, ולא לדבר על האחות של הכלה שמשום מה לא הגיעה ואף לא יודע למה.

AF1QipMt0RD8sFyUfgu5KNZA10Veqla9sYB7PiMvhCMg=s1360-w1360-h1020

קולה ומיץ תפוזים, ארמונות חן, בני ברק. צילום: Itzhak Kahlon.

אנחנו יודעים גם איך נראה בית קברות, סופרמרקט, טמבוריה בערב פסח, המון צובא על אוטובוס חזור מהכותל בחול המועד, איסוף מוצרים במשנת יוסף, כיתה בדרך לטיול שנתי, הכנסת ספר תורה, גני יהושע, שדה תעופה, ממ"ד, בנק, שיעור דף היומי, תחנת רכבת הומה, בית החלמה, ובלי סוף פלשבקים חינמיים שהחיים מספקים לנו ללא הפסקה. לנו רק נשאר לבחור פריים ולספר את הסיפור שלו.

הבשורה הפחות טובה היא שאיזור הנוחות לא יכול להוות פתרון מושלם, גם כי הולך ונעשה צפוף שם ככל והסביבה המוכרת לנו מוכרת לסופרים מתחרים ולקוראים הצמאים שלהם, וגם כי ללקוחות ולמערכות יש חליל משלהם והוא מוציא לפסח מוסף סיפורים על פסח בימי מלחמה.

סביבה נלמדת
מה נפלא אם הידע ההיסטורי שלכם נמצא בכושר שיא, הוא זוקף לטובתכם ולטובת הקוראים שלכם יתרון חשוב. אבל אם אנחנו דווקא נאמר בעדינות, נהנים מיתרונות אחרים, כאן עומדת למבחן יכולת הלמידה שלנו.

האם השבי המצרי נמצא בהישג יד? יש לנו ספר/סרט שישתף אותנו במספיק ידע איך נראה מאהל שבויים, על מה ישנים, מתי קמים, מה אוכלים ולובשים, על מה מדברים? אם יש לנו דרך לחוות את שנות ה-70, לדעת כמה שיותר על שיח, ריגושים וחידושים דאז, מחלוקות וקונפליקטים, תספורות אופייניות ומשלחי יד, בסוף עבודת המחקר, יתקבל מצע סביבה ראוי לשמו, נוכל לשבץ את המידע שלמדנו בתוך הסיפור שהמצאנו, ומרבית הקוראים יראו בנו אשפי היסטוריה.

3068189657.jpg

שבויים מהשבי המצרי שבים ארצה, תמונה מתוך אתר הארץ.

רוב ההיסטוריה כתובה ברמת אמינות כזו או אחרת, וניתנת ללמידה. אבל למידה דורשת משאב יקר שנקרא זמן, והרבה פעמים גם משאב נוסף זול יותר שנקרא כסף, ולכן האפשרות של סביבה נלמדת, נמצאת רק בעדיפות השנייה, אבל היא נמצאת.

יש עוד קטגוריה שלא רציתי לדבר עליה, וזו הסביבה המומצאת, בהנחה שהקוראים שלכם לא מאוד אינטליגנטים, זה עלול לעבוד. אל תגידו שאני המלצתי.

עד כאן המדריך שלנו להלילה. מאחל לכם תמיד סביבה איכותית ומהנה, ומינימום דריכות על ציפורניים חודרניות.

לעוד מדריכים שלי:
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ב"ה

מאמר נהדר!

רוצה להזכיר כאן את הסביבה שנמצאת בין המוכרת לנלמדת,
שמהווה פתרון נפלא אבל דורש זהירות:
לכתוב על סביבות עכשוויות אבל לא מאוד מוכרות, באיזה חו"ל אקזוטי.
מצד אחד, במקום מדגסקר ב1940 או שבי מצרי שקשה להשיג חומר - על סביבה עכשווית יש ים מידע באינטרנט. מפות גוגל בתצוגת רחוב יתנו מידע אמין (במידה ויש מפות כאלו. לעזה אין), ערך בויקיפדיה הוא התחלה מצויינת למחקר וגוגל תמונות הוא משאב נגיש ואיכותי.
כך שהתחקיר לא דורש מאוד הרבה זמן, ונותן ערך מוסף לסיפור.
מצד שני, הוא דורש זהירות.
בתור אחת שגרה כמה שנים בקניה, אפריקה, היה לי ממש קשה לקרוא ספר שנכתב על עיר הבירה בה גרתי, בו במהלך הבריחה הגיבורים שטים בסירה על הנהר שבעיר.
כי גם אם הסופרת ראתה בגוגל שיש נהר, היא פשוט לא ידעה שזה נהר של ביוב מצחין בגובה רדוד שכמה רחובות ליד כבר אי אפשר לנשום מהריח.
ואם היא קראה קצת שיש בניינים, היא לא יכולה לדעת שהסיטואציה המתוארת שהגיבורים בורחים רגלית בין הבניינים - לא תיתכן, כי אנשים לבנים לעולם לא הולכים ברגל ברחובות האלו, אלא אם כן הם רוצים למצוא את עצמם נשדדים בוודאות ואולי גם פצועים ברמה כזו או אחרת.
כלומר, גם בכתיבה אקזוטית יש לקחת בחשבון את אינטיליגנצית הקוראים, ושייתכן בהחלט שהם היו במקום שאותו אתה מתאר. גם אם אתה כותב רק לציבור החרדי, זה לא מתיר לזלזל..
הקוראים סומכים עליך בקריאת הסיפור שאתה נותן להם פרטים מהימנים. כשהם יגלו סתירות, ההערכה שלך כסופר תתרסק לאפס וחבל.
מסייגת שבסיפור קצר סתירות ואי-אמינות יכולים להתקבל בפחות כעס וטעינות, אבל מראש לא כדאי ליפול לזה.
מה שאני רוצה לומר, שאם בוחרים בסביבה הזו - לא להתפתות לקלות שבה אפשר להשיג מידע, אלא כן לבצע תחקיר קצת יותר מקיף, ולנסות לפחות הגיע למישהו שהיה שם.
בהצלחה!
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מרתק, תודה על השיתוף! בהחלט מדריך מקצועי.
סביבה מוכרת
ברור אם-כן שהסביבה המוכרת זוכה לעליונות, ההיכרות המעמיקה מאפשרת לכותב לחוות את הסיפור באופן מוחשי הרבה יותר, וכך גם הכתיבה וההשראה מתפקדות ללא הפרעה. הבאג מסתתר בביקושים.

כמה מתסכל שלקוראים וגם לעורכים למיניהם יש דרישות, לא נאה להם לקרוא סיפור על המתרחש שבוע שעבר תחת חלון ביתי במודיעין עילית, הם מחפשים ערך מוסף, חשוב להם להפוך לחכמים יותר דרך חומרי הקריאה שהם צורכים, הם מתעניינים דווקא בלא מוכר ובעיקר במה שטרם נכתב.

הבשורה הטובה היא שיש לנו ב"ה מלאי לא מוגבל של תמונות רקע שיכולות לשמש כסביבה נהדרת.

כולנו יודעים איך נראה אולם חתונות. חוץ מהזוג המאושר שבסוף הערב עולה על מונית מלאת מתנות, קורים עוד דברים מדי ערב בארמונות חן.

מלצרים לבושי שחורים נושאים מגשים שנשאר בהם רק שניצל, מבטי קנאה לשמלות של הצד השני, קרובת משפחה מזרוחניקית שהגיעה בזמן הנקוב בהזמנה, זקן למחצה אוטם אוזניים משאון ההגברה, מעגל מבוגרים איטי, דוד תימני מפזז עם בקבוק על האף, ילד לבוש מחלצות ישן על שני כיסאות, חניון עגלות עמוס בכניסה לנשים, שוויגעריות שואלות כלות שאלות חודרניות, שוויגעריות לעתיד שולחות בכלות מיועדות עיניים חודרניות, כלות מיועדות דורכות עם עקב מחודד על ציפורניים חדרניות, קשישה יורדת ממונית ופקק ארוך צופר, דור הולך ודור בא וילדים עדיין יוצרים קוקטיילים מזעזעים של קולה ומיץ תפוזים, עדת משתוקקים מקיפים רב נערץ, ולא לדבר על האחות של הכלה שמשום מה לא הגיעה ואף לא יודע למה.
יתרון נוסף של הסביבה המוכרת היא שהקוראים נהנים לזהות את אמינות המידע בספר. למשל, אם הסופר ממקם את גיבוריו בעיר המגורים שלו ולכן יודע בדיוק איך לתאר את הסוּפּר ואת הגינה ואת הדרך לבית הספר - גם הקורא שמכיר את הסביבה הזו ייהנה לגלות את הפרטים הללו.
או אם סופר מתאר התרחשות מוכרת בחתונה כמו שכתבתם - קורא שחווה בדיוק כזה דבר בעצמו ייהנה לקרוא על כך.
כך נוצר חיבור בין הקורא לבין הספר, ורצון להמשיך לקרוא אותו.
ובהנחה שזוהי סביבה שהסופר מכיר, לא אמורות להיות טעויות במידע שיפריעו לקוראים.

בתור אחת שגרה כמה שנים בקניה, אפריקה, היה לי ממש קשה לקרוא ספר שנכתב על עיר הבירה בה גרתי, בו במהלך הבריחה הגיבורים שטים בסירה על הנהר שבעיר.
כי גם אם הסופרת ראתה בגוגל שיש נהר, היא פשוט לא ידעה שזה נהר של ביוב מצחין בגובה רדוד שכמה רחובות ליד כבר אי אפשר לנשום מהריח.
ואם היא קראה קצת שיש בניינים, היא לא יכולה לדעת שהסיטואציה המתוארת שהגיבורים בורחים רגלית בין הבניינים - לא תיתכן, כי אנשים לבנים לעולם לא הולכים ברגל ברחובות האלו, אלא אם כן הם רוצים למצוא את עצמם נשדדים בוודאות ואולי גם פצועים ברמה כזו או אחרת.
וואו, איזה מעניין. אז את אומרת שהיה עדיף לא למקם את הספר במקום כזה, מחשש שמא המידע שהתגלה בדרכים הנגישות לה לא אמין מספיק?
ו... אולי תכתבי לנו סיפור אותנטי על קניה? נשמע מרתק!
 

פניני ריין

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וואו.
מאמר מדהים.
להדפיס ולתלות על המקרר. לא, לשים כשומר מסך.
מי שלוקח ברצינות יכול לשדרג את הכתיבה שלו בכמה רמות.
גם הכתיבה של המאמר מרתקת, החזיקה אותי בלי בעיות עד לשורה האחרונה;)
ואגב, שימו לב שהמודעות למקום ולתקופה מאד בולטת בסיפורים של רותי קפלר, והיא לדעתי אחד הגורמים החזקים ליופי ולאותנטיות של הכתיבה שלה.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יתרון נוסף של הסביבה המוכרת היא שהקוראים נהנים לזהות את אמינות המידע בספר. למשל, אם הסופר ממקם את גיבוריו בעיר המגורים שלו ולכן יודע בדיוק איך לתאר את הסוּפּר ואת הגינה ואת הדרך לבית הספר - גם הקורא שמכיר את הסביבה הזו ייהנה לגלות את הפרטים הללו.
או אם סופר מתאר התרחשות מוכרת בחתונה כמו שכתבתם - קורא שחווה בדיוק כזה דבר בעצמו ייהנה לקרוא על כך.
כך נוצר חיבור בין הקורא לבין הספר, ורצון להמשיך לקרוא אותו.
פניה לקהל יעד ממוקד כמו בוגרי עיר ספציפית (או אם להתפרע: סמינר), יכולה גם לשמש כמקפצת מכירות עבור סופרים חדשים או לא מוכרים.
הבעיה היא רק שאם הולכים על כל הקופה ומביאים אווירה מקומית מושלמת, זה יכול גם להבריח קהלים אחרים.
בספר 'צומת ניו יורק - קרית ספר' של רינה יגר, היא הצליחה ללכת בין הטיפות, נתנה כמה נקודות ציון מהעיר, אבל לא צריך סיור בעיר כדי להבין את הספר.
ואגב, שימו לב שהמודעות למקום ולתקופה מאד בולטת בסיפורים של רותי קפלר, והיא לדעתי אחד הגורמים החזקים ליופי ולאותנטיות של הכתיבה שלה.
גם אצל ליבי קליין אפשר כמעט לאתר את הכתובת בגאולה.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
וואו, איזה מעניין. אז את אומרת שהיה עדיף לא למקם את הספר במקום כזה, מחשש שמא המידע שהתגלה בדרכים הנגישות לה לא אמין מספיק?
ו... אולי תכתבי לנו סיפור אותנטי על קניה? נשמע מרתק!

ב"ה

לא, אני מתכוונת לכך שגיגול פשוט + ויקיפדיה - זה לא מספיק לספר רציני שהלוקיישן שלו בחו"ל אקזוטי. תחקיר מקצועי דורש להרים טלפון או שניים, ולחפש אנשים שהיו שם. ולא קשה מאוד למצוא, כשהאפשרות הראשונה היא לחפש את הבית חב"ד במקום, ואם אין (למשל במקומות עוינים לישראל) - אז לחפש את יוצאי המקום שחיים בארץ או בארה"ב.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ע'

קכא עָשִׂיתִי מִשְׁפָּט וָצֶדֶק בַּל תַּנִּיחֵנִי לְעֹשְׁקָי:קכב עֲרֹב עַבְדְּךָ לְטוֹב אַל יַעַשְׁקֻנִי זֵדִים:קכג עֵינַי כָּלוּ לִישׁוּעָתֶךָ וּלְאִמְרַת צִדְקֶךָ:קכד עֲשֵׂה עִם עַבְדְּךָ כְחַסְדֶּךָ וְחֻקֶּיךָ לַמְּדֵנִי:קכה עַבְדְּךָ אָנִי הֲבִינֵנִי וְאֵדְעָה עֵדֹתֶיךָ:קכו עֵת לַעֲשׂוֹת לַיי הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ:קכז עַל כֵּן אָהַבְתִּי מִצְוֹתֶיךָ מִזָּהָב וּמִפָּז:קכח עַל כֵּן כָּל פִּקּוּדֵי כֹל יִשָּׁרְתִּי כָּל אֹרַח שֶׁקֶר שָׂנֵאתִי:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

חשיפה כפולה • אתגר 130

לוח מודעות

למעלה