שלום לקוראי הפורום,
מקוצר זמן לא קראתי את כל האשכול, אני מבינה שהיו גם אשכולות נוספים בעבר שהיו ונמחקו,
איני מבקרת כאן כסדר ואיני בקיאה בחוקי ונהלי הפורום, מה גורם למחיקה ואיך אוכל למנוע שדבריי לא ימחקו לאלתר
אבל בכל אופן, אצא מגדרי ואגיב, אחרי שמשהו הסב את תשומת ליבי לנכתב כאן.
כמי שעוסקת בטיפול שנים רבות, מטפלת בשירות הציבורי, במרפאות לבריאות נפש ובקליניקה פרטית
כמי שמרצה במקומות הכשרה שונים
כמי שהוסמכה להדרכה של מטפלים
כמי שלמדה שנים ארוכות, כבר עקפתי די מזמן את העשור הראשון ללמידה, ועדיין לומדת
כמי שמקבלת הדרכה שנים ארוכות ועדיין מודרכת למרות שאני מדריכה בעצמי.
כמי שבעצמה עברה טיפול, אצל 3 מטפלות שונות, כל אחת לפחות שלוש שנים:
לא ממליצה בשום פנים ואופן ללמוד טיפול שלא אקדמי!
שוב: לימודי טיפול? אך ורק במקום אקדמי המוכר למלג, הכרוך בשנים רבות של למידה, השקעה כלכלית ובעיקר רגשית,
קריאת אינסוף ספרות ענפה (לא רק בעברית...) הדרכות, סטאז' ועוד...
האם אני מעודדת ללכת לאקדמיה? חלילה. שכל אחד ישאל את רבו ומוריו ויבחר באופן מושכל.
נפש היא לא פחות מגוף, לא יעלה על הדעת ללכת ללמוד רפואה בקורס של שנה-שנתיים-שלוש. אז למה טיפול נפשי כן???
אכן, אין לנו בינתיים מלג חרדי, אולי זה חבל, אולי בעוד כמה שנים יהיה ואולי לא,
אבל בינתיים, שום קורס/תכנית הכשרה שאינה מפוקחת תחת המלג, לא ראויה מספיק מבחינה מקצועית ולא עוברת את תנאי הסף של להיות מטפל.
אפשר לשבר קולמוסים רבים על למה לומדים קורסים "מיותרים" בטיפול, למה צריך סטטיסטיקה, למה צריך עוד הרבה מעבר ללימודי טכניקות ו"כלים", האם לימודים באקדמיה הם כפירה והאם יש מצב של תוכו אכול קליפתו זרוק ואני מתיימרת להכנס לכל זה
רק מרשה לעצמי להתפלא בקול: איך מזמינים אדם לדבר על קורס אותו משווק תחת כל עץ רענן, לבא ולהגיב פה?
האם הוא מגיב בתשלום? זה קידום מכירות?
אז רק כמה מילים על הCBT של צישינסקי היקר
איני מכירה אותו, אבל במהלך השנים האחרונות פגשתי:
- מטופלים ומטופלות ש"טופלו" בשיטתו אצל מתלמדים ומתלמדות, והגיעו חבולים למרפאות שאני עובדת בהם
ורבים הסיפורים אצל קולגות מטפלים בכל הארץ.
- מטופלים ומטופלות בקליניקה שלי וכן במרפאות ציבוריות שאני עובדת בהן, שהוכשרו כמטפלים! ידועים! בשיטה!
(כן, אנשים בעלי אישיות מורכבת, שלא היו עוברים ראיון ראשון בלימודים לתואר שני כלשהו בטיפול, עוסקים בטיפול נפשי אחרי בשיטת הבחירה וכו')
- מטפלים שלמדו אצלו והיו כנים להגיד שאינם מרגישים שיכולים וראויים לטפל באנשים והלכו ללמוד באופן מסודר או לפחות מקווים לעשות זאת...
פגשתי בעיות אתיקה איומות, בורות, פגיעה של ממש הנובעת מביטחון עצמי גדול וידע דל,
חוסר הבנה למפגש הטיפולי, טיפולים כושלים, פגיעות שצריך לתקן רק מעצם הטיפול ועוד..
ולגבי המטפלים- אני לא סבורה שאדם הנזקק לסיוע נפשי או אפילו פסיכיאטרי, אינו ראוי לטפל. כולנו- מטופלים ומטפלין כאחד, זקוקים לעזרה מקצועית,
אבל-מכאן ועד העובדה שכל מי שמשלם מתקבל ללימודים ומי שאף מצליח בשיווק מאסיבי ואגרסיבי ממלא קליניקה... זה נורא בעיני.
(פגשתי לפני כשנה וחצי אישה, במרפאה פסיכיאטרית, במצב נפשי מאוד לא יציב... שהתפארה בפני על הקליניקה המשגשגת בעקבות צישינסקי... ועל גובה הסכום שגובה לטיפול- אם שאלתם- יותר יקר ממני....)
ומפאת כבודו של האיש ומפאת כבודם של אלו שלמדו אצלו, לא אכתוב עוד ולא אסכן עוד את מחיקת האשכול.
רק אגיד שוב: אין קיצורי דרך בלימודי טיפול נפשי. מדובר במסלול ארוך, יקר, מפרך המצריך ללא הרף התפתחות אישית ומקצועית, אתיקה, ידע מקיף ורחב
ואנשי מקצוע מבינים היטב, שאין דבר כזה "להמציא" שיטה. שזה כמעט מביך להגיד את זה,
כמו שלא נלך לממציאי שיטה החוסכת ניתוח מעקפים.
ועכשיו אסיים, כי עלי לקרוא למחר לסמינר קריאה (מה זה?) שני מאמרים ארוכים מאוד שלא נכתבו בעברית
ולכתוב וורבט (מה זה?) להדרכה
ולחשוב על מקרה להצגה בסמינר קליני (מה זה?)
ולהכין ראשי פרקים לסוגיה שנדון בה בוועדת אתיקה (מה זה?)
ולסכם אינטייקים חדשים שזקוקים לקידודים בICD... ולכתוב מכתבים לקופות חולים על מטופלים שצריכים הארכה בטיפול (חינם, אגב, זו סוגיה שלא הזכרתי בנ"ל. נכון להיום כל אזרח בישראל זכאי לטיפול נפשי איכותי ללא עלות במרפאות לבריאות נפש הפזורות ברחבי הארץ וגם בריכוזים חרדיים, דרך הרפורמה בבריאות נפש)
שבוע טוב ובריאות איתנה לכולם
למרות שהנחיית מנהל האתר היא להעלות רק שאלות ענייניות, כאחת מתלמידות צישינסקי שעובדת בשטח - קשה לי להשאיר את הקוראים מבלי מענה. אשתדל לקצר...
לגמרי מבינה שאשת אקדמיה שהשקיעה את כל חייה שם, תנסה לבטל מהשורש כל כיוון חשיבה אחר. זה אנושי.
אבל הנוסח המשחיר, התוקפני והדורסני, מאלץ אותי להניח אצבע על כמה נקודות.
1. "פגשתי לפני כשנה וחצי אישה, במרפאה פסיכיאטרית, במצב נפשי מאוד לא יציב"... - בדיית כזב. ולמה? כי לפני שנה וחצי לא הייתה אף תלמידה של צישינסקי שסיימה את ההכשרה. מלבדי.
ואותי לא פגשת (למדתי לפני שהיו קבוצות לנשים)
רק לפני שנה
התחילו לצאת היועצות הראשונות להשמה, תחת הדרכה מקצועית צמודה, לאחר עמידה במבחנים, ותנאי סף נוספים עם פיקוח מלא גם על המקצועיות וגם על האתיקה. האירוע המתואר כאן פשוט לא היה יכול להתרחש טכנית. ואולי מעיד על אינטרס של כותבת התגובה..
(מלבד זאת, לא יתכן שיש לאשה המטופלת במרפאה פסיכיאטרית, במצב נפשי מאוד לא יציב וחסרת כישורים אמיתיים, קליניקה עמוסה ומשגשגת רק כי היא עברה אצל צישינסקי. נו, באמת...)
2. "מטפלים ומטפלות שהגיעו חבולים"... כל איש מקצוע מתחיל יודע שתמיד יהיו כאלו שהטיפול יהיה להם לא מוצלח ולפעמים הם גם ירגישו אכזבה.
תתפלא או לא, הפסיכולוגית האקדמית להתעדכן, שגם ב'קיויתי' מקבלים המוני מטופלים והמוני מטופלות שמגיעים מאוכזבים ופגועים ממטפלים אקדמיים מדופלמים. ודווקא גישת 'תרפיית הבחירה' סייעה להם. אז מה, לכן נתקיף ונשלול לגמרי את האקדמיה?
ובהחלט, יש כאלו שלמדו ב'קיויתי' והרגישו שחסר להם גישה אחרת ומסלול לימודים אחר ופנו לאקדמיה, וכך יש, והרבה, אנשי אקדמיה, מטפלים ומטפלות בפועל - שהגיעו ל'קיויתי' לאחר אכזבה עמוקה ממסלול ההכשרה ומרמת הידע שלהם (וממש לא רק הידע התורני הקריטי ששם רמת אנשי האקדמיה היא אפס, אלא מהצד המקצועי), וב'קיויתי' הם מרוצים ביותר.
3. רמת ההקפדה על כל הנדרש היא בלתי מתפשרת. החל משלב ההתאמה והקבלה להכשרה, ועד ההשמה בפועל.
האחריות המקצועית של הרב צישינסקי קנתה לה שם דבר, ובאה לידי ביטוי במסלול ההכשרה היסודי והייחודי בהיקפו ועומקו, ההדרכה בשפה הקלינית, והדגש הרב על האתיקה.
עובדה, הוא היחידי במגזר החרדי שמעניק סדרת לימודים כל כך רחבה ויסודית (ואולי אולי זו הסיבה שעליו מכוונת התקפתך. כי הרי על אותם קורסים קצרצרים את כלל לא מדברת).
איננו באים לא בגאווה ושחצנות אבל גם לא בביטול עצמי אוטומטי מפני ה'אקדמיה', ולא רק מסיבות ערכיות, אלא תתפלאי לשמוע, גם מנסיבות מקצועיות.
4. לגבי "המצאת שיטה'':
ההיפך לגמרי מהנאמר בתגובתך, כאילו קם מישהו יום אחד והמציא שיטה, העובדות הן שונות וכמופיע בהרחבה בסילבוס (מה, לא ראית אותו?).
חומר הלימודים מבוסס על
שיטות הטיפול המוכרות, הנחקרות והמקובלות, בשפה קלינית מלאה, כאשר הייחודיות היא הבנה יסודית יותר של דרך פעולת שיטות אלו, הבנה שנרכשה אצל שמחה צישינסקי לאחר שנים ארוכות של טיפול והדרכה, ומתוך כך התגבשה הגישה המאחדת את העקרונות הקליניים לשפה חדה וברורה בהרבה, שאכן יש בה חדשנות פורצת דרך.
אולם לאחר העובדות, ארשה לעצמי גם להתייחס לנימה התוקפנית משהו בדבריך:
האם לא קמו וקמים כל העת תיאורטיקנים המפתחים שיטות טיפול?
זה מגוחך? להיפך. אלו העובדות בשטח לכל אורך התפתחות עולם הטיפול הקליני.
כל העת מתפתחות תיאוריות טיפוליות ובעקבותיהן מתודות של גישות קליניות.
אלא מה?
מקובל כנראה על הכותבת האקדמית, שפרויד ובק וסקינר ופרנקל ואריקסון וכל היתר, "ימציאו שיטות" כי הם הרי אנשי האקדמיה הנערצים,
אבל שאדם חרדי "ימציא שיטה"??? נו באמת. מה הוא כבר יודע...