דרוש מידע הגרופלוג נתן מושקביץ מאלעד

  • פותח הנושא 20201
  • פורסם בתאריך

ברוך99

משתמש רשום
אני גם שמעתי ממורה לגרפולוגיה שמכיר אותו אישית עוד מגיל צעיר מאוד,
יש לו חוש אינטואיציה ובמוסף הוא גרפולוג מומחה וזה מה שמביא את הנ"ל.
אשמח אם מישהו יוכל להעלות את הכתבה לטובת חסומי נטפרי
בבקשה הכתבה המלאה:

אמרתי לו: אתה עוד תשב בכלא יום אחד, וכך היה​

הכירו את הרב נתן מושקוביץ • כיצד הצליח לסייע לילד מקנדה? איך עלה על גניבה של מיליוני שקלים מעסק מוכר, ומיהו הרב ש"בחן" אותו – רגע לפני שאישר שכל מה שהוא מאבחן אכן אמיתי • ראיון מרתק עם האיש שלא צריך לפתוח בפניו את הפה.
-------------------------------------------
הרנטגן של הנפש

איך פותחים ראיון עם גרפולוג מומחה? עם שאלות? סיפורים? רעיונות? ממש לא. עם כתב היד.

וכך, עוד לפני שפתחנו בשיחה עם הגרפולוג הנודע הרב נתן מושקוביץ, רשמנו 10 שורות של כתב היד, הוספנו, לבקשתו, ציור של עץ, והגשנו לו את הדף.

ואז, תוך שניות ספורות, החל שטף של מידע. במשך השעה הקרובה, ירה מושקוביץ שורה של תכונות/אפיונים שכתב היד שלנו גילה לו, אבל זה עוד כלום לעומת מה שעשה בהמשך: מי זה מ' שהיה איתך בקשר קרוב לפני 7 שנים? וכשענינו לו, מופתעים לחלוטין, הוא המשיך וסיפר על החברות שלנו באותו זמן, מה עבר עליו באותה תקופה לא פשוטה ואיך הוא הוא יצא ממנה. ולא רק חברים: גם על היחסים עם בני המשפחה, הקרובים והמכרים העכשוויים למד מושקוביץ מתוך כתב היד, בשיטה הייחודית לו, כי הכל, כך מסתבר, פשוט נמצא שם, בכתב היד שלנו.

"לעלות" על הבעיה

ר' נתן מושקוביץ, תושב אלעד, הוא אחד הגרפולוגים הידועים והעסוקים ביותר במגזר החרדי, שגדולי הרבנים והאדמו"רים שולחים אליו כתבי יד לאבחון. הוא מקבל כתבי יד לא רק מירושלים ובני ברק ואלעד, אלא גם ממלבורן, לונדון, קנדה ומונסי. עשרות כתבי יד מצטברים על שולחנו בכל יום, והוא נדרש לענות על כולם. "לענות" דייקא, כי בדרך כלל לא נשלחים אליו סתם כתבי יד, אלא עם שאלות מהותיות לצדם: במה עליי לעסוק? איך אוכל לשפר את חיי? מה הבעיה שעוצרת אותי מלפרוח? ועוד שאלות רבות, שאת חלקן הצליח לפתור במקום שאחרים כשלו.

כשהוא עובר על כתב היד ומסיק את המסקנות, הוא גם יודע להשיא עצה ליושב ממולו. וותק חינוכי רחב מאחוריו, כראש ישיבה לנושרים בעבר ('מנוחת אשר' בפתח תקווה), ועוד לפני כן מחנך במקומות שונים, ולכן כל פגישה איתו אינה סתם פגישה של ניתוח גרפולוגי, אלא פגישה שבדרך כלל תרד לחדרי הנפש – ותתווה דרך חינוכית או להבדיל עסקית בסופה.

"במה שאני עוסק יש כמה רבדים", פותח מושקוביץ בשיחה איתנו, "אבל רובד החינוך הוא הכי חשוב לי. לפי כתב היד אני יכול לדעת מה הבעיה ממנה סובל הילד שהגיע אליי. מדוע הוא מתקשה בלימוד הגמרא, האם יש לו בעיית קשב וריכוז או בעיה של סבלנות וכו'. אתה יודע כמה פעמים נותנים לילדים כדורים כמו ריטאלין לחינם, בזמן שלא עלו על הבעיה האמיתית? לפעמים יש לילד בעיות שהן התנהגותיות, לא מוחיות, ורואים את זה בכתב. על ידי הכתב אני מזהה את הבעיה של הילד, ונותן לו או לאביו תדרוך מה עליו לעשות כדי להשתפר.

"לא מזמן הגיע אלי בחור ליטאי מישיבה קטנה, שהיה בחור מאד סגור, בצורה מוגזמת. בכתב היד שלו ראיתי שאביו רודף אותו. הסתבר שהוא היה 'השק השחור' של אביו, וכתוצאה מזה במשך זמן רב הוא לא דיבר עם ולא תיקשר עם אף אחד. אמרתי לראש הישיבה: תביא את האבא אליי. והסברתי לאבא שלו, שהוא צריך לדבר עמו יותר, בנעימות, ולא להשתיק אותו ולגעור בו לחינם.

"הגרפולוגיה עצמה", מוסיף מושקוביץ, "זה חלק האבחון, שהוא החלק הכי חזק, ואחריו אני מסיע גם בטיפול. אבל עצם הבנת הבעיה, כבר פותרת הרבה דברים".

ואיך זה עובד? זו הייתה השאלה הראשונה ששאלנו. ובכן, קודם כל, הניסיון הביא לידע הרב. הרב מושקוביץ מנתח ומאבחן כתבי יד קרוב ל-20 שנה. הוא למד את רזי הגרפולוגיה בצורה מקצועית, ברמה שכבר יכל ללמד את מוריו תובנות חדשות בתחום, אבל המעניין הוא שאחרי כמה שנים בתוך המקצוע, הוא גילה גילוי משלו – אותיות מסוימות בולטות בכתב היד שמספרות סיפור שלם. הוא פשוט ראה באופן שיטתי את אותן אותיות בולטות או אותן תבניות יוצאות דופן בכתב של אנשים שסבלו מבעיות זהות, והבין ש"עלה" על רובד נוסף בגרפולוגיה, בשיטה שהוא עצמו פיתח.

"טיפלתי בבחורים שונים כחונך, וראיתי שפעמים רבות הם סובלים מבעיה שאני לא יודע מה היא, ועד שאני מזהה אותה, הם כבר לא בידיים שלי. ובגלל שהיה לי כבר אז את המשיכה לגרפולוגיה, הצלחתי לחבר בין זה לבין עולם החינוך ולעלות על בעיות חינוכיות או התנהגותיות שפשוט מתבטאות בכתב של הבן-אדם.

"ישב אצלי בחור צדיק שבחור אחר רדף אותו, אבל הוא היה בחור מופנם שמעצמו לא היה מספר זאת לעולם. אבל בתוך שתי דקות, אחרי שראיתי את הכתב שלו, שאלתי אותו: נכון שמ' פוגע בך? הוא היה בהלם, והבין שכאן בחדר שלי הוא לא יכול להיות סגור ומופנם".

שנים של מחקר

לא מעט גרפולוגים, שלא מכירים את שיטותיו, נזעקים לא מעט: לפי מה עובד מושקוביץ? האם יש לו שיטות נוספות מעבר לגרפולוגיה עצמה? אבל הוא עצמו מתעקש: זו גרפולוגיה לכל דבר, ברובד נוסף שפיתחתי אחרי שנים רבות של מחקר. "ישבתי על זה שעות על גבי שעות ובדקתי גרפים של כתבי יד של אנשים שהיו להם תכונות זהות, וראיתי מתי הם משתמשים באותיות יותר גדולות ויותר קטנות, והבנתי שיתכן שהאותיות הבולטות בגודלן בכתב, הם ראשי התיבות של אנשים שהציקו להם, ואז אפשר לעשות צירוף או בירור ולדעת את השם".

עוזרו מספר לנו על טלפון שהגיע לא מזמן מאימא דואגת בקנדה, שבנה סבל מבעיות שונות מזה תקופה. היא שלחה לו את כתב היד, והוא מיד צלצל בחזרה ואמר: יש בכיתה ילד שיש לו ל' בשמו הפרטי שמציק לו. היא שאלה: מי, אלימלך? והוא ביקש: תתארי לו, וכשהיא תיארה לו אותו כילד גבוה, הוא אמר: לא, זה לא הוא. ואז התברר שמדובר על הילד נפתלי, שהוא נמוך יותר – ואפילו זה התבטא בכתב היד שנשלח מקנדה…

"יותר מזה", מספר מושקוביץ, "הגיע אליי לפני כמה שנים אדם עשיר שהייה לו בעיה כלכלית בחברה והוא לא הצליח לעלות עליה. אמרתי לו, לפי כתב היד שלו: העובד שלך, נ', גנב אותך במיליוני דולרים מבלי שהרגשת. הוא נבהל, ומיד הלך לבדוק במחשבים. התברר לו שצדקתי, ושאותו עובד כמעט ריסק לו את העסק. הוא כמובן פיטר אותו, ומאז חזר לפרוח".

• מה קורה כשאתה מגלה לפי כתב היד של היושב מולך, שהוא עצמו אדם מושחת? אתה פשוט אומר לו את זה בפנים?

"בתחילת הדרך הייתי פחות דיפלומטי והייתי אומר את הכל בפנים. פעם, באירוע מסוים, באו אליי שורה של אנשים ידועים ואבחנתי להם במקום את כתב היד. כשהגיע אחד מהם, שדווקא די זלזל בסיטואציה, עברתי על כתב היד שלו, ואז לקחתי אותו לצד ואמרתי לו: תשמע לי, אתה עוד תשב בכלא יום אחד. וכך היה, לצערי. היום, בדרך כלל, אגיד זאת בצורה יותר מעודנת, ואשתדל לכוון אותו לדרך הטובה. משם והלאה, זו כבר בחירה שלו".

פעם הוא אפילו קיבל תביעה. היה מוסד חינוכי מסוים שלא רצה לקבל בחור בגלל שדיברו שירד מהדרך. הבעיה היתה שחיצונית הוא היא נראה בחור חרדי ככל הבחורים והתעקש שעושים לו עוול. ומנהל המוסד הכריע לשלוח כתב היד למושקוביץ. כשהגיע אליו כתב היד, הוא גילה שלמרבה הצער מה שאומרים – נכון. אין תוכו של הבחור כברו, והוא העביר את המידע להנהלת המוסד, שאכן לא קיבלה את הבחור. לתמונה נכנס האבא, ששלח את כתב היד לעוד שישה גרפולוגים שלא ראו את מה שראה מושקוביץ, ואף אמרו שלא יתכן שהוא רואה בכתב היד את מה שהוא מספר שהוא רואה, ועם זה ניגש האבא ותבע אותו לבית המשפט, בטענה שבגללו לא קיבלו את בנו למוסד. הטענה כמובן נשללה מכל וכל בהמשך, כשבבית המשפט הוסבר: שבעים פנים לתורה, ולהבדיל שבעים פנים לגרפולוגיה. יתכן בהחלט שגרפולוג א' רואה את מה שגרפולוג ב' אינו רואה בכתב היד.

תגידו: אולי בכל זאת הוא טעה במקרה הזה? ובכן, כמה שנים לאחר מכן הגיע לישיבתו של הרב מושקוביץ בחור, שהתברר כאחיין של אותה משפחה, שסיפר שהידרדרותו החלה בביתה של אותה משפחה. למושקוביץ הנדהם, התברר כי הוא צדק.

הסבא מסלבודקא בחן כתבים

פעמים רבות, מסייע הרב מושקוביץ לבתי עסק או מוסדות לימוד לשפר את עבודתם. כך למשל, היה תלמוד תורה מחו"ל ששלח אליו כתבי יד מכל המלמדים, לאחר תקופה ארוכה של קשיים בינם לבין התלמידים. עיון בכתבי היד לימד אותו עובדה פשוטה: לא כל המלמדים התאימו לכיתה בה הם לימדו. יש כאלה שהתאימו ללמד כיתות נמוכות, אבל לימדו בגבוהות, וכן להיפך. הוא זיהה את כל זה בכתבי היד, העביר את תובנותיו למנהל, שאכן עשה סדר והחליף בין המלמדים – והשקט והשלווה חזרו לתלמוד התורה.

• תגיד, יש בסיס לגרפולוגיה ביהדות?

"אני אספר לך סיפור: הגר"מ מאזוז קרא לי יום אחד לפני 6 שנים, ושאל אותי כל מיני שאלות על גרפולוגיה וגם הביא לי את הכתב שלו. מיד לאחר מכן אמרתי לו: נכון כואב לרב בחלק התחתון של הרגל? ונכון הרב עבר ניתוח לא מזמן? הוא הקשיב לי, ודקות לאחר מכן נפרדנו. בסוף השבוע ראיתי כתבה ב'יום ליום' שעסקה בשאלה האם גרפולוגיה היא 'כישוף' או מאגיה וכדו' או מדע אמיתי, והמסקנה הייתה שזהו מדע אמיתי. הסתבר, שהרב בחן אותי ואת המקצוע, בשל השאלה שהעלה לפני הכתב… ובאשר לשאלתך, הנכד של הרמב"ם, רבי דוד הנגיד, ידע גרפולוגיה. הוא הרב'ה שלי, והוא הרב'ה של הגרפולוגיה. כך גם הסבא מסלבודקא ידע גרפולוגיה, ובכלל, הנושא של האותיות והא' ב' מופיע הרבה בקבלה. אלא שיש לי ויכוח עם כל שאר הגרפולוגים הגדולים. הם אומרים שאפשר לראות על הכתב רק אופי כללי, ואילו אני אומר שאפשר לראות הכל. או שאפשר לראות הכל או שאי אפשר לראות כלום.

"מבחינה הלכתית, בוודאי שאין עם זה בעיה. הפוך. אדמו"רים ורבנים שולחים אליי באופן קבוע כתבי יד לבחינה. כשיש, למשל, בעיה של שלום בית ולמאבחן זוגי לוקח 10 פגישות להגיע לשורשה, אני יכול לראות זאת בכתב בתוך כמה דקות. היה בחור שהיה גונב כספים מביתו, וכשההורים, שלא ידעו מזה אך ראו שהוא יורד ברמתו הרוחנית, הביאו לי את כתב היד, קלטתי את זה מיד וגם אמרתי לו מהיכן הוא גנב, מאיזה חדר בבית".

גם חברות פרטיות מגיעות אליו, כדי לדעת איזה עובד מתאים לאיזה תפקיד בדיוק, כדי להפיק את המירב מהעובדים. אבל, כפי שהוא מדגיש, עניינים חינוכיים עומדים בראש מעייניו. "היה אצלי ילד שלא רצה ללכת לחיידר בשום פנים ואופן, ואף אחד לא גילה למה. אפילו הלכו אתו לפסיכולוגים ולא הצליחו לגלות. ישבתי עם הילד, ולפי הכתב התברר לי שילד מסוים מציק לו באופן קשה מאד, ובנוסף, המלמד שלו בחיידר לא מלמד אותו באופן שהוא אוהב. ההורים לקחו אותו לכיתה אחרת, והכל הסתדר. היה ילד נוסף בעייתי בלימודים שבעניינו הייתה מחלוקת בין שני פסיכודידקטים: אחד אמר שהוא טיפש לגמרי, והשני אמר שהוא סה"כ 'לא חכם'. הילד היה נכנס לכיתה ומעיף דברים, אוכל סנדוויצ'ים באמצע השיעור. ובאתי אני ואמרתי שהוא חכם. אז למה הוא לא לומד? גיליתי שהוא בסך הכל עצלן קצת, והכל הולך מהר מידי בשבילו. ההורים טיפלו בזה, והיום הוא אברך יקר".

• מה המסקנות החינוכיות שלך אחרי כה הרבה שנים עם הורים וילדים ובעיות שונות שמגיעות אליך?

"כמה דברים: ראשית, חשוב שהורים לא יזכרו בכיתה ח' או בתחילת הישיבה קטנה בבעיית הלמידה שיש לבנם וירצו לפתור אותה אז. הרבה יותר טוב לטפל לפני כן. שנית, הורים לא צריכים להלחיץ. אם אתה מלחיץ את הילד, ייתכן שהוא באמת יהיה ילד טוב, אך מצד שני אתה יכול להרוס אותו. צריך לדעת על פי דרכו של כל ילד, להבין על פי מה שהוא בעצמו. יש ילד שלא יכול עם לחצים, ויש ילד שחייבים להלחיץ אותו. אבא צריך לדעת מהו בנו, ואם הוא לא קלט אותו טוב – שיבוא לאבחון עם בנו ונייעץ לו איך ללכת אתו. יש הרבה שמגיעים עם בנם בן ה-15 שעד אז עוד אינם יודעים כיצד להתנהג אתו.
"למה יש לפעמים אצל ילדים ובחורים בעיה של כפיתיות? הרבה פעמים בגלל הלחץ. כי מגיע ילד שהוא רך, והאבא או הרב שלו לוחצים עליו יותר מידי. הגיע אליי פעם בחור צעיר שהיה חרוץ, אבל פתאום התחיל להתנהג במוזרות: ללכת כמו זקן, ללכת לאט, לחלום הרבה, לא להשתתף בחברה וכו'. זה היה מאד מוזר, כיוון שנער צעיר בדרך כלל יש לו 'דם בעיניים', הרבה מרץ, אז מה זו ה'יבשות' הזאת? האבא סיפר שכל בוקר הוא צועק על הילד: נו, קום כבר! אמרתי לו: תשמע, הילד הזה הוא בדיכאון, ולכן יותר כיף לו כעת להיות זקן, ולכן 'קום כבר, עצלן' לא יעזור לו כבר כי לא אכפת לו. עליך לעשות כמה דברים: לתת לו מוטיבציה, 'להחיות' אותו, וכן לעשות לו 'מצב' בבית. אתה הולך לישיבה? איזה כיף! אין לך כח היום ללכת ללמוד? לא נורא, אבל מחר תלך. וכשאתה עושה 'מצב' לילד, הוא נהנה".

• יש דברים שאתה לא תגיד לבן אדם שמולך?

"אם יש משהו שהוא לא רלוונטי או שישבור אותו לגמרי, לא תמיד אומר אותו. אבל בשידוכים, לעומת זאת, אני אומר הכל. אני הרי לא רוצה שבן אדם 'ייפול' עם שידוך שלא מתאים לו".

• ואיך אתה מזהה בכתב של אדם גם את התכונות של אשתו או של הוריו?

"מכיוון שבמח של האדם נמצאים גם הוריו ואשתו, והוא מעביר את זה לכתב. הרי הגרפולוגיה בעצם מביא לי את הרטנגן של המח ליד. גרפולוגיה, זה צילום הנפש".
 

משה שלמה כהן

משתמש חדש
אני מכיר את תחום הגרפולוגיה היטב, נתן מושקוביץ הוא גרפולוג מומחה,
אמנם יש דברים שהוא אומר שהם במחוזות המיסטיקה שאין אפשרות לראות אותם בכתב.
אבל מבחינת גרפולוגיה הוא המומחה בארץ !
שווה את הכסף
 
נערך לאחרונה ב:

ואנוהו

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית

אינסוף

משתמש מקצוען
זה שאלה מאוד מאוד חשובה עבורי
מישהו יודע האם הוא נותן הכוונה מדויקת לתעסוקה?
חברה שלי היתה אצלו עם בת לאבחון תעסוקתי
יצאה נפעמת .
הוא ראה בהזדמנות זו עוד כמה כתבים של בני המשפחה
והיא מתארת דברים כמעט מיסטיים.
לדבריה האבחון היה מדויק ברמה הזויה
 

הבט

משתמש פעיל
והיא מתארת דברים כמעט מיסטיים.
לדבריה האבחון היה מדויק ברמה הזויה
את זה אני יודע,
זה ידוע שהוא יודע על הבן אדם הכל,

אני שואל משהו אחר,
האם הוא מכוון ואומר
לך תלמד מקצוע פלוני לך תעבוד בעבודה אלמונית וכו'
 

שירי שיר

משתמש צעיר
שלום
אני מנסה להשיג את הגרפולוג דרך המספר של המזכיר שמצורף כאן
ולא עונים לי
יש עוד דרך להשיג אותו?
אני צריכה אבחון ומעדיפה עוד לפני פסח
 

מטרנה

משתמש רשום
יש שעות מסוימות בהם הוא עונה?
אני לא מצליחה להשיג אותו,
אולי יש מספר נוסף?
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ו

א לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינוֹת עַל הַשְּׁמִינִית מִזְמוֹר לְדָוִד:ב יְהוָה אַל בְּאַפְּךָ תוֹכִיחֵנִי וְאַל בַּחֲמָתְךָ תְיַסְּרֵנִי:ג חָנֵּנִי יְהוָה כִּי אֻמְלַל אָנִי רְפָאֵנִי יְהוָה כִּי נִבְהֲלוּ עֲצָמָי:ד וְנַפְשִׁי נִבְהֲלָה מְאֹד (ואת) וְאַתָּה יְהוָה עַד מָתָי:ה שׁוּבָה יְהוָה חַלְּצָה נַפְשִׁי הוֹשִׁיעֵנִי לְמַעַן חַסְדֶּךָ:ו כִּי אֵין בַּמָּוֶת זִכְרֶךָ בִּשְׁאוֹל מִי יוֹדֶה לָּךְ:ז יָגַעְתִּי בְּאַנְחָתִי אַשְׂחֶה בְכָל לַיְלָה מִטָּתִי בְּדִמְעָתִי עַרְשִׂי אַמְסֶה:ח עָשְׁשָׁה מִכַּעַס עֵינִי עָתְקָה בְּכָל צוֹרְרָי:ט סוּרוּ מִמֶּנִּי כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן כִּי שָׁמַע יְהוָה קוֹל בִּכְיִי:י שָׁמַע יְהוָה תְּחִנָּתִי יְהוָה תְּפִלָּתִי יִקָּח:יא יֵבֹשׁוּ וְיִבָּהֲלוּ מְאֹד כָּל אֹיְבָי יָשֻׁבוּ יֵבֹשׁוּ רָגַע:
נקרא  17  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה