חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ב. ב"ש וב"ה חלקו במציאות?
הגר"א בשנות אליהו ביאר שבית שמאי סברו שמברכין על בריאת האש, ובבריאתה נברא יסוד האש שהוא בגוון אחד בלבד, ולכן יאמר "מאור", אך ב"ה סברו שאנו מברכים גם על אש שלנו, ובה יש הרבה גוונים [וראה פתח עינים לחיד"א]. ומשום כך אמרו שלכולי עלמא שייך באש לשון "ברא" ולשון "בורא", כי "ברא" נסוב על יסוד האש, ואילו "בורא" נסוב על אש שלנו, אך באמת נחלקו איזו לשון ראוי לומר בברכה, כי תלוי על מה מברכים. (חברותא)​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
א. מדוע לא נזכר אותה אשא תכלא הידוע בגוון אוכמא דילה והיינו האש השחורה שהזכרת בהודעה 3,119 ?
אמר רב פפא אדומות כשחורות דמיין דא''ר חנינא האי דם שחור אדום הוא אלא שלקה (סוכה לג: )
 
אמר רב פפא אדומות כשחורות דמיין דא''ר חנינא האי דם שחור אדום הוא אלא שלקה (סוכה לג: )
ולפי זה אישא תכלא דנזכר בכמה מקומ' בזוהר ובתקונ' דדמי לקדרותא דצפרא הוא למעשה אדום
וסיעתא לדברים תוד"ה ירוק ככרתי בסוכה לא: דכ' דירוק הכרתי הוא דומה לאדום וז"ל "וכן משמע בפ' ב' דנדה (דף יט.) גבי ה' דמים טמאים באשה דתנן הירוק עקביא בן מהללאל מטמא ואמרינן התם מנין לדם נדה שהוא אדום משמע דאין לטמאות באשה אא"כ נוטה למראה אדמומית ובכל הצבעים שזכרתי אין בהן נוטה למראה אדמומית אלא צבע יאל"ה בלע"ז וקרא נמי מוכיח שהוא הנקרא ירוק וכו'" והרי ירוק הוא דומה נמי לתכלת דהא אמרי' בין תכלת לכרתי ולפי דבריך צ"ל דההבדל הוא שאדמומיות שבכרתי בתכלת היא לקויה ולכן היא שחורה וקודרת בגווניה:
(ואדום הוא אדום ממש וירקרקת היינו משולב בכמה צבעים ואדום בתוכם אבל לא כולו אדום דכן מוכח מיומא בכל יום היה זהבה ירוק והיום אדום דגם את"ל שבירוק יש גוון אדום מ"מ יודו התוס' לפי המשנה הנ"ל ביומא דיש חילוק בינו לאדום)
ולפי זה יוצא הבנה על דרך הנס' דהרי ירוק הוא צבע כולל להבוצי' ומהבינ' דינים מתערין ולכן ירוק שכולל אדום בתוכו ובמלכ' נעכרין ולכן היא אישא תכלא אישא אוכמא
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
8 פעמים באותו עמוד את המילה תניא כמעט ברצף
תחילת כתובות:
אמר רב יוסף: מריה דאברהם! תלי תניא בדלא תניא? הי תניא והי לא תניא? הא תניא והא תניא! אלא, תלי תניא דמפרש טעמא בדתניא דלא מפרש טעמא?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כיצד יתכן שמברך 'שהכל נהיה בדברו' ואינו אוכל כלום ואין זו ברכה לבטלה
תלוי ברמת ההטעייה..
1. הוא לא אכל, הוא שתה..
2. בירך 'שהכל' בטעות על ריח. לא אכל ולא שתה..
3. פתח על דעת לברך ברכה מסויימת (אפילו ברכת השבח) וסיים ב'שהכל'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה